Kireät välit neuvolantädin kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvamasu88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ja sain siitä kuulla kunniani sata kertaa. Mun syyni *plaa plaa plaa* on se, että mut on väkivaltaisesti raiskattu nuoruudessani ja alastomuus sekä kaikki genitaalialueitani sekä rintojani koskevat asiat tuovat AINA ikävästi tapahtuman mieleeni.

Sain toivomani suunnitellun sektion (tappelun jälkeen) ja pysyin kannassani olla imettämättä. Olen todella ylpeä, että pidin kantani ja lapseni suhteen minulle ei tullut pelkäämääni negaatiota. Eli katsoessani omaa lastani, ajatukseni ovat VAIN positiivisia eikä niihin liity ahdistuneisuutta muistojen ja traumojen vuoksi! AAAMEN! Ja ei varmaan olisi SAANUT tehdä lapsia.....

[QUOTE="vierailija";25033156]En haluis tuomita ap:tä, mutta kun lapsia saadaan, niin siinä vaiheessa se lapsen etu menee äidin edun edelle.
Ja lapsen voi aina jättää hankkimatta jos ei halua imettää.[/QUOTE]

peesi

Imettäminen suojaa myös äidin kehoa muun muassa koko ajan yleistyvältä rintasyövältä, joka (etenkin nykyään) koskee myös nuoria naisia.

Että jos itsekkäästi haluaa ajatella, niin tämäkin kannattaa huomioida.

Mulla on kaksi lasta, ensimmäitä imetin 8kk ja toista 2kk ja nyt odotan kolmatta ja näiden kahden imetyksen perusteella olen tehnyt päätökseni olla imettämättä. En pidä siitä, en kotona, en julkisilla paikoilla. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää, että kyse ei ole laiskuudesta tai tuulettumisesta? Neuvolassa multa on kysytty kanta tähän asiaan ja olen sen kysyttäessä kertonut, en itse aloittanut keskustelua aiheesta. Ja ottamalla vastaan liput ja laput, vaikka kotona heittäisi ne roskiin ei edistä asiaa millään lailla; th:n kysyessä imetyksestä myöhemmin asia kumminkin paljastuu, etten imetä, mikä hyödyttää siirtää asiaa eteenpäin, kun voi tehdä itsensä kerralla selväksi? Mitä jo itse tuputtaisi näille imetys-fanaatikoille, että älä imetä, joka kerta kun vaan kykenee. Jokaisen äidin oma valinta, joka ei liity millään lailla rakkauteen lasta kohtaan, ainakaan mun kohdalla.

Joo juuri näin. Uskomattomia itsekkäitä äitejä. Pakko olla päässä vikaa kun ei tuon vertaa lapsensa eteen voi tehdä. Miten joku VOI kieltää siltä pieneltä ihmistaimelta jotain noin tärkeää?? Omat tykkäämiset pitäisi kyllä näin tärkeissä asioissa osata laittaa taka-alalle.
No, äitiys ja äidinrakkaus ei ilmeisesti ja valitettavasti ole automaattista.

Selitelkää itsellenne ja muille mitä huvittaa, mutta kyllä se että imettää tai edes yrittää, tekee paremman äidin.

Mutta entäs jos käy niinkuin minulle, maito loppuu kesken kaiken? Esikoinen ei osannut imeä vaikka hoitajat teki ihmeitään ja mulla oli maitoa vain vähän. Viikkokausia yritin ja itkin, kuten poikakin, ei vaan onnistu. Miehellä meni hermo kun paruttiin molemmat täällä ympäri vuorokauden ja siitä päivästä lähtien poika oli pelkkä pullovauva.

Toinen kun syntyi, osasi imeä rintaa terhakasti ja maito riittikin viikon verran yllin kyllin. Mutta sitten tapahtui jotain ja tyttö oli seuraavat 7 viikkoa rinnalla 23 tuntia vuorokaudessa. Ja kyllä, luit oikein. Tajusin itse päivää ennen ristiäisiä että ei helvetti tämä voi näin mennä, en päässyt mihinkään, edes ulkoilemaan esikoisen kanssa. Maitoa tuli niin hintsusti että tytön piti olla tissillä koko ajan.

En ole ollut koskaan imetysvastainen mutta eipä nämä imettämiset silti ole onnistuneet. Se viikko mikä meni tytön kanssa tissillä oli ihanaa aikaa.

Mua ei hetkauta se että imettääkö vai ei mutta kieltämättä kummastelen jos ei edes aio kokeilla.

Eräs tuttu päätti että lapset on pullolapsia ihan sen takia kun niiden "pitää" olla hoidossa niin paljon, ei hällä ole aikaa imettää kun pitää toitä tehdä. Ja kyllä, lomailee töissä ja hoidattaa lapset (myös vastasyntyneet) mummolla koska, tiedättehän te....

hehe..mä arvasin että tää taas menee tähän..tuli taas vähä fiilis että miks ees kirjotin. Kuten tosta alotuksesta jo voi lukea että en ole velvollinen puolustelemaan asiaa kenellekkään tai selitellä miksi!!! enkä kysynyt mielipidettä imettämisestä vaan ihan jostain muusta, jos nyt lukea osaa :attn:

Onneks kumminkin sukulaiset jne ymmärtää kun niiden kanssa keskustellu, eikä kukaan niistä vaatinut kertomaan miks oon tähän tulokseen tullut. Mun ihana just 90v täyttänyt mummini sanoi että voi kuule tyttö kulta, oispa mun nuoruudessani ollut mahdollista valita...että en kyllä olis kuuna päivänä imettäny jos olis ollu olemassa korvikkeet :D

Ja mieheni kanssa halutaan että ruokkiminen on alusta asti molempien hommaa :heart: että silloin kun itse esim tarvin lepoa niin jos pienelle sattuu tuleen nälkä niin ei miehen tarvi herättää ja tuoda sitä tissille :D mies aikoo siis isyysloman pitää alkuun ja on sitte apuna ihan kaikessa ja haluaa luoda vahvan siteen lapseen jo heti aluksi , ihana mies kun mulla on :heart: ja ei, kun joku sitä kumminkin ihmettelee että miks ei imetä ja mies ruoki pullolla, niin se nyt on vaan selkeempää päätyä yhteen vaihtoehtoon...!!

En käsittääkseni asiaa mitenkään korostanut neuvolassa, ilmaisin vaan mielipiteeni kun sitä kerran kysyi, en viitsinyt jättää vastaamattakaan, heh..mutta onneks täälläkin oli niitä jotka ymmärsi..en tajua noita paasaajia..mut kai mulla on vaan päässä vikaa kun mua on ruokittu korvikkeilla, en ole siis saanut äidiltä läheisyyttä ja siksi mielenvikanen :laugh:

Saanko mäkin udella mikset halua imettää?
Mä en pysty tulevaa lasta imettämään (tissit leikattu ja on ihan mahdotonta imettää) ja jotenkin se on vapauttava ajatus, viittä isompaa lasta olen imettänyt ja se on mennyt ihan ok mutta mä olen ottanut asiasta aina kamalan stressin, jonka oon tajunnut vasta myöhemmin. Ei vaan sovi ne imetyshormonit nähtävästi mulle.
Saa nähdä kuinka neuvolassa ja synnärillä suhtautuvat, vähän jännittää.

Nyt tipahdin. Ootko SÄKIN raskaana? Miksei kukaan oo kertonut mulle? :D. Onnea :heart: :flower:. Milloin on eräpäivä?

Mä ymmärrän jos ei halua imettää, itsestäkin se tuntui tosi vastenmieliseltä, mut minkä takia et voi lypsää sitä melkosen tärkeetä äidinmaitoa sille lapselle ja antaa pullosta. Varsinkin sitä ensimaitoa jossa ne tärkeimmät ainesosat on?

Kyl neukkutätsy mutkin haukkui kun kieltäydyin kertomast mitään perheestämme ja sit kun en suostun alapää tutkimuksii mun alapäähän kun ei kellään muulla oo asiaa kun mun miehel ja minust siin loukataan yksityisyyttä jos joku vieras tulee mun alapäätä tutkii
kyllähän se neuvolan akka vähä minuu koitti hakuu mut sanoi et en sit tuu ollenkaan mihikää tutkimuksii jos ei jätä mun alapäätä rauhaa
mä en mun miestä ala pettämään!

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25032760:
imettäminen on jokaisen oma asia. ja se ei kuulu edes sille neuvolatädille. ja miksi korostit asiaa siellä neuvolassa. olisit pitänyt asian omina tietoinasi

Kyllä se kuuluu meille kaikille jos joku tekee jotain mikä on vauvalle pahaksi. Imettäminen on erittäin tärkeätä sekä vauvan, että äidin terveyden ja hyvinvoinnin kannalta.

[QUOTE="vieras";25038201]Kyllä se kuuluu meille kaikille jos joku tekee jotain mikä on vauvalle pahaksi. Imettäminen on erittäin tärkeätä sekä vauvan, että äidin terveyden ja hyvinvoinnin kannalta.[/QUOTE]no ei ´perkele kuulu, yritä tehdä lastensuojeluilmo tosta asiasta

Jos hoitaisin odottavaa tai juuri synnyttänyttä äitiä neuvolassa tai sairaalassa katsoisin kyllä tehtäviini keskustella imetyksestä perusteellisemmin äidin kanssa, enkä tyytyisi vastaukseen "minä olen päättänyt olla imettämättä ja piste". Muille tuskin kuuluu se imettääkö joku vai ei, miksi imettäminen ei onnistu tai miksi on päädytty korvikkeisiin.

[QUOTE="viola";25033183]Niin, että lapsia ei saa hankkia jos ei imetä vai?[/QUOTE]

Tähän mä kiinnitin myös huomion.

Entäs, jos maito ei nouse imettämisestä huolimatta tai nousee liian vähän ja korvikkeille joudutaan silti? Otetaanko sitten lapsi huostaan ja annetaan jollekin, joka on pystynyt imettämään?

Mun mielestä parasta ruokaa vastasyntyneelle on rintamaito. Silti mielestäni on jokaisen oma valinta, imettääkö vai ei.

Itse haluaisin täysimettää, mutta se kun ei ole pelkästä halusta kiinni.

Hyvin tuo esikoinen on kasvanut ja kehittynyt, vaikka lähes täysin korvikkeilla onkin vauvana elänyt. Sairastanut on kahdesti flunssan 1 v ja 4 kk aikana vaikka "korvikelapset" ovat todella sairastelevia joidenkin mukaan. Käveli 8 kk ikäisenä eli ei ole tainnut tuo korvike motoriseen kehitykseenkään vaikuttaa huonontavasti. Vuoden vanhana oli 80 cm ja lähes 13 kg eli kitukasvuisuuttakaan ei ole korvike aiheuttanut. ;)

Järkyttävää lukea näitä keskenkasvuisten odottajien ajatuksia. Kuules nyt ap, viimeistään silloin kun lapsi syntyy, on aika laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Isä saa kyllä luotua lapseen hyvän suhteen, vaikka imettäisitkin. En voi ymmärtää, miten joku tieten tahtoen ei tarjoa lapselleen sitä parasta (äidinmaitoa), vaan valitsee huonomman vaihtoehdon.. Kasva aikuiseksi!

en itsekään ymmärrä, miksi ei voi edes kokeilla?

Itse 5 vuotta sitten odotin esikoista, eikä mitään hajua koko imetyksestä. Silti lähdin avoimin mielin synnärillä imetystä kokeilemaan. Minulle oli tehty vielä sectio eikä maito noussut kunnolla. Imetin eka ja sen jälkeen vauva sai luovutettua maitoa lisäksi. Olihan se vaikeaa, mutta osittain imetyksellä mentiin 7,5kk :) Ja sai se iskäkin syöttää vauvaa =)

Terkkari on varmaan törmännyt ensisynnyttäjiin, jotka alkuraskaudessa on sitä mieltä etteivät imetä, mutta mieli muuttuu kun h-hetki lähestyy ja asiasta tulee konkreettisempi.

Imetyspakkoa ei ole. Mutta terkkarin velvollisuus on kertoa imetyksen eduista (eduista sekä äitiä että vauvaa ajatellen). Sama juttu synnärillä.

Eikä lääkitystä välttämättä tuosta vaan saa, kuten joku jo totesikin. Ei homma toimi niin, että potilas määrää mitä haluaa, vaan päätös on lääkärin.

Mutta imetyspakkoa ei tosiaan ole. Imettämättä jättäminen ilman, että suostuu edes yrittämään, on tottakai asia joka jakaa myös hoitohenkilökunnan mielipiteet. Etenkin jos ainoa syy on se, ettei mua nyt vaan huvita.

Ystäväni, joka ei halunnut imettää, imetti pari viikkoa ja lopetti sitten. Ja sai tehdä sen kaikessa rauhassa, kun ei asiaa jo rv 8 neuvolakäynnillä turhaan puheeksi ottanut. Mikä oli fiksua minusta - miksipä asiaa pitäisi turhaan heti raskauden ensimetreillä neuvolassa kuuluttaa.

Anatolia, ajoittain palstaa lukevana olen vahvasti sitä mieltä, että Sinun kommenttisi ovat harvinaisen fiksuja. Kiitos niistä.

[QUOTE="Vieras";25032858]Tuo on outo ajatus että oman äisin imetys tai imettämättömyys vaikuttaisi. On muakin imetetty lapsena mutten silti ikinä itse haluaisi imettää.[/QUOTE]

Sisäänlaukeamisesta raskaaksi tulo on pelkkää kumiteollisuuden propagandaa. Olen muutamankin kerran lauennut sisuksiin vahingossa eikä siitä mitään seurannut.

Punaisia päin olen usein ajanut. Kerran silmät kiinni päissäni eikä mitään kolareita sattunut. Ihan turha pysähtyä kenenkään muunkaan punaisiin.

Monta tupakkia olen polttanut eikä ole tullut yhtään keuhkosyöpää.

Pilkkimällä ei voi saada kaloja. Viime pääsiäisenä nimittäin kokeilin. Ei sieltä mitään tullut!

Mulla meni välit hammaslääkäriin kun se käski alkaa harjata hampaita aamuin illoin ja vielä langalla pitäisi vedellä ja purskutella jotain litkua. HYI! Minähän en pese jos en pese mitä se kenellekkään kuuluu. Kehtasi antaa mukaan vielä jotain lappuja muka suuhygienian tärkeydestä.

Siis miksi et imetä? Neuvolan täti tekee aivan oikein ja sun pitäis päästä irti tuosta ajatuksesta ettet
imettäisi!
Varmaan sun äitisi käytös vaikuttaa.
Nyt sinä et ole äitisi. Teet lapsen edun mukaisesti ja huomaat että se on hyvä asia.
Tätä mä ihmettelen että tehdään asiat väärinpäin ja luonnonvastaisesti.

Rintamaitohan on sille lapselle elintärkeää, saa siitä tärkeät aineet jotka tarvitsee ensimmäisinä kuukausinaan! Korvikkeet on lykätty täyteen kaiken näköistä, jota ei ihmislapsen kuuluisi oikeasti edes saada.

Itsekään en tykännyt imettämisestä ollenkaan ja olisihan se ollut helppo valinta olla imettämättä, mutta näissä asioissa tahdoin vain lapseni parasta ja silloin parasta hälle oli äidin oma maito ja syli.

Ymmärrän jos on terveydellisiä syitä kieltäytyä, tai jos yksinkertaisesti maitoa ei vain tule, mutta jos päättää vaan itsekkäistä syistä olla imettämättä niin pakko siinä on kyllä ihmisen vähän mennä itseensä ja miettiä että WTF.

jokaisella on syynsä ja toki mielipiteensä, tuli vain mieleen että ap:lle tullut mieleen että suurinosa niistä jotka eivät imetä tai mainostavat etteivät halua imettää oikeasti pysty/saa imettää...jos teit numeron aiheesta niin todennäköisesti herätit th:n huomion.
syitä milloin neuvolassa käydessä ei haluta/voida imettää yleensä kun ovat oikeat syyt: hepatiitti/hiv/huumeiden käyttö/korvaushoito noinniinkuin ensimmäisinä...

Yhteistyössä