Meni välit vanhempien kans poikki.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ehkäpä äitis ei aiemmin usklatanu sanoa suoraan mielipidettään ja on ollu koko ajan erimieltä,ajatteli että sen täytyy joustaa mutta mitä lähempänä tuo rakennushetki on sitä enempi iskenyt rimakauhu että ei sitä ei voi tehdä noin. sitten koska pelkää torjuntaa,sitä että häntä ei kuunnella,niin hän junttaa asian läpi...

joskus näennäisesti päällepäsmärit onkin niitä jtka ovat kaikkein epävarmimpia itsestään.

[QUOTE="a p";28579704]Se kait tässä on se suurin ongelma kun kaikki yrittävät olla äidille mieliksi välittämättä siitä mitä tunteita tai seurauksia siitä itselle tai muille aiheutuu. Äiti sanoo että haluaa jonkin asian näin. Kuitenkaan ei ole valmis keskustelemaan asiasta vaan vetäytyy ja sanoo ettei tiedä asiasta mitään. Vaikka suoraan kysyy tehdäänkö asia näin vai noin.[/QUOTE]
Kirjoituksesi perusteella äisitisi ja sinä olette hyvinkin samankaltaisia: vetäytyminen ja välit poikki, jos toinen ei ole asioista samaa mieltä. Eikö äitisi voi pitää omat mielipiteensä ja sinä omasi. Kumpikin hoitaa omat asiansa omalla tavallaan eikä toisen haluamalla tavalla.

[QUOTE="vieras";28580962]Kirjoituksesi perusteella äisitisi ja sinä olette hyvinkin samankaltaisia: vetäytyminen ja välit poikki, jos toinen ei ole asioista samaa mieltä. Eikö äitisi voi pitää omat mielipiteensä ja sinä omasi. Kumpikin hoitaa omat asiansa omalla tavallaan eikä toisen haluamalla tavalla.[/QUOTE]
Okei, luin vasta tuon edellisen kirjoituksen jälkeen mistä on kye. Vetäytymisesi on täysin ymmärrettävää. Eihän tuossa ole muuta vaihtoehtoa, jos yhteistä säveltä asioiden hoitamiseen ei löydy. Veljesi kokee pääsevänsä helpommalla, kun myötäilee äitiään. Ja veljellehän se on sama mitä tehdään, jos hän ei osallistu rakentamiseen. Mutta onkos lattialämmityksessä kesämökillä mitään järkeä?

[QUOTE="vieras";28580978]Okei, luin vasta tuon edellisen kirjoituksen jälkeen mistä on kye. Vetäytymisesi on täysin ymmärrettävää. Eihän tuossa ole muuta vaihtoehtoa, jos yhteistä säveltä asioiden hoitamiseen ei löydy. Veljesi kokee pääsevänsä helpommalla, kun myötäilee äitiään. Ja veljellehän se on sama mitä tehdään, jos hän ei osallistu rakentamiseen. Mutta onkos lattialämmityksessä kesämökillä mitään järkeä?[/QUOTE]

Kukaan ei jaksa edes miettiä onko siinä lämmityksessä järkeä vai ei. Äidin mielestä rossipohja tarkoittaa sitä että sukat pyörii jaloissa kun tuulee läpi.
Ja siis todellakin jo suostuttiin tuohon että laitetaan lämmitykset jne. veli sitten keksi mielestään kuningasidean millä saa oiottua mutkia suoriksi. Ja mies sanoo ettei hän ala sontaa rakentamaan. Mutta siis lupasi rakentaa valut ja lämmitykset niinku ne oikeasti pitää tehdä. Muttei sekään jostain syystä ollut hyvä.

Tässä näitä asioita miettiessä oon kans huomannut että aina sovittelee ja yrittää ite joustaa että asiat menee äidin kanssa helpommin. Veljellä käyttö oikeus mökkiin muttei osuutta mökistä joten ei osallistu sit talkoisiin. Oli kyl miehen kans lähdössä viemään tavaraa ym pientä apuna. Ja kuten sanoin veljen kanssa ei riidellä vaan hyvät välit vaikka ollaankin eri mieltä monesta.

[QUOTE="viikuna";28580782]ehkäpä äitis ei aiemmin usklatanu sanoa suoraan mielipidettään ja on ollu koko ajan erimieltä,ajatteli että sen täytyy joustaa mutta mitä lähempänä tuo rakennushetki on sitä enempi iskenyt rimakauhu että ei sitä ei voi tehdä noin. sitten koska pelkää torjuntaa,sitä että häntä ei kuunnella,niin hän junttaa asian läpi...

joskus näennäisesti päällepäsmärit onkin niitä jtka ovat kaikkein epävarmimpia itsestään.[/QUOTE]

Ei jaksa miettiä syitä äidin käytökseen vaikka varmaankin pitäis. Mutta nyt vaan tuli stoppi. Asiaa on kysytty miljoona kertaa, on annettu aikaa miettiä mitä haluaa ja taas kysytty. Miksi joka asia pitää sitten tehdä samalla tyylillä. Toiset kuvittelee että asioista on keskusteltu ja sovittu ja yks voi sitten halutessaan aina kipata kaiken päälaelleen kun häntä ei ole kuunneltu. Vaikka ihan tasaveroisena on kyllä voinut keskusteluihin osallistua. Ja kyse ei ole nyt pelkästään tästä rakennusjutusta vaan melko monesta muustakin. Jos äiti on joskus puolella lauseella sanonut jotain mikä hänestä olisi paras muiden pitää siitä sitten ymmärtää, vaikka suoraan kysyttäessä ei sitä samaa vastausta sitten saa.

No kai te olette vanhemmillenne ilmoittaneet, ettei miehesi aio pohjia rakentaa? Kai kannattaisi ilmoittaa sitten siitäkin, että haluatte ulos koko hommasta?

Juu ollaan ilmoitettu. Luulen vaan että äiti kuvittelee että nyt vedetään tämä loma henkeä ja seuraavalla lomalla ollaan sit valmiita jatkamaan siitä mihin jäätiin. Kuten aika monessa jutussa on käynyt et kun tunteet viilenee niin sit vaan tehny toiselle mieliksi.

[QUOTE="vieras";28580679]No ilmoitat vaan, ettei ukkos voi sitä valua suorittaa, kun ei osaa tai joku muu syy. Myytte sitten tarvikkeet tarpeettomina torifissa tai huutonetissä, jos olette omilla rahoillanne ostaneet. Veljesi ja äitisi hommaavat sitten osaavat tekijät saareen.[/QUOTE]

Hymyilyttää kyllä ajatuskin. Menee varmaan kaks vuotta että saa edes puhelin nron rakennusmiehelle hommattua. Mies kyllä ilmoitti ihan itse että ei aio enää jatkaa. meillä kotonakin rakennusprojekti meneillään suurin osa tavaroista käy siihen. Osan saa palauttaa. Eli ei tuu edes tappiota noista, onneksi.

Itselläni on aika hyvät suhteet sekä vanhempiin että sisaruksiini, ja silti olen jo nyt päättänyt että jos joskus vanhempieni omaisuutta jaetaan, niin mihinkään yhteisomistuksiin en ikipäivänä lähde. Molemmat sisarukseni ovat vahvatahtoisia ja temperamenttisiä, enkä todellakaan halua siihen väliin rauhantekijäksi.

Suosittelen luopumaan yhteisomistuksesta, ehkäpä sen jälkeen jonkinlaiset (entistä etäisemmät) välitkin on mahdollista rakentaa, kun ei ole pakko olla tekemisissä ja sopia asioista yhteisomistukseen liittyen.

Ymmärrän oikein hyvin että miehesi vetäytyi rakentamisesta, järkiteko tuossa tilanteessa. Äitisi tuskin olisi tyytyväinen vaikka miehesi rakentaisi palatsin sille saarelle.

[QUOTE="vieras";28581231]FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 25.4.1958/180

Yhteisomistussuhteen voi purkaa. Menkää juttelemaan lakimiehen kanssa asiasta.[/QUOTE]

En nyt ehtinyt tuota lukemaan. mutta ei meidän tapauksessa. Ei olla omaa osuutta saatu mun vanhemmilta vaan toista kautta. Vanhemmilla ei halua/rahaa ostaa meidän osuutta. Muilla sisaruksilla sama tilanne. Aikoinaan ostettu oma osuus siksi että mökki säilyy suvussa eikä tarvi ulkopuolisille myydä.
Silloinkin oli äiti se joka saneli ehdot. kuka voi ostaa jne. että suostuu mihinkään. Kait ajatteli ettei mun kans tule ongelmia kun olen se kiltti tyttö. Mut se taas jo oma lukunsa kaikkine mutkineen.

Mä en kyllä ymmärrä miksi vetää välit kokonaan. Teillä on kuitenkin lapsiakin.
Oletko miettinyt heitä? he jäävät ilman isovanhempia ja luultavasti veljesikin jää
enemmän äitisi puolelle. Jos nyt kyse on "vain" jostain mökistä, siis materiaalista ja yhdestä lomasta (elämässä
on kyllä lomia tulossa) niin mieti ny ihan loppuun saakka tuota välien poikki pistämistä.. Onhan se kuitenkin oma
äitisi ja sulla on vain yksi äiti.

Voithan pitää etäisyyttä ja sanoa irti tuosta lattiatyöstä. Se on sitten äiti pulma, ei sun. Mutta ei ny
tartte lähteä tuohon lapsellisuuteen syöttämään lisää tulta...
Miksi ihmeessä olette ottaneet yhteisomistuksen jos teillä kummallakin on noin tempperamenttinen ja vahva luonne?
Ettekö osanneet yhtään aavistaa tulevaa? :)

[QUOTE="vieras";28581792]Mä en kyllä ymmärrä miksi vetää välit kokonaan. Teillä on kuitenkin lapsiakin.
Oletko miettinyt heitä? he jäävät ilman isovanhempia ja luultavasti veljesikin jää
enemmän äitisi puolelle. Jos nyt kyse on "vain" jostain mökistä, siis materiaalista ja yhdestä lomasta (elämässä
on kyllä lomia tulossa) niin mieti ny ihan loppuun saakka tuota välien poikki pistämistä.. Onhan se kuitenkin oma
äitisi ja sulla on vain yksi äiti.

Voithan pitää etäisyyttä ja sanoa irti tuosta lattiatyöstä. Se on sitten äiti pulma, ei sun. Mutta ei ny
tartte lähteä tuohon lapsellisuuteen syöttämään lisää tulta...
Miksi ihmeessä olette ottaneet yhteisomistuksen jos teillä kummallakin on noin tempperamenttinen ja vahva luonne?
Ettekö osanneet yhtään aavistaa tulevaa? :)[/QUOTE]

Et nyt tainnu lukea koko juttua tai sitten jotain jäi käsittämättä...

Mutta joo, alkuperäiseen tilanteeseen kommentoisin, että ainakin se aloittajan puolison työosuus on jotain jonka voisi poimia sieltä kokonaan pois, jos välit muutenkin ovat noin epämääräiset. Tai sitten selvä tuntipalkka tekijälle, ja koko mökkiosuuskunta maksaa sitten oman osuutensa palkasta.

Tosta ei tule ikinä mitään että mää sovin mun sukulaisten kanssa ja sitten se mun mies muka olisi jotain joka siinä välissä roikkuu riitaisella ristillä pää alaspäin...

Ihan kuin mies ja hänen isänsä kinaisi mitenpäin puut ladottaisiin ja minne ja minä olisin se joka yrittää niitä latoa.

Kannattaa antaa se suunnittelu jollekin ammattilaiselle. Rossipohja ei estä lattialämmitystä ja mökillä kannattaa ehdottomasti olla lämmitys, niin että saa talvellakin pidettyä mökin kuivana eikä tarvi pelätä homeongelmia.

Molemmat olette jääriä. En mene vanhemmilleni kysymättä onko ok. Sinä vain ilmoitat että tulette ja onko lapsiakin tehty iso lauma ja mennään kysymättä jaksaako äitisi?

Kuulostaa että aivan yhtä vahvatahtoisia ja itsekkäitä olette molemmat.
Kukaan normaali ei ala myöskään tuollaisiin yhteisprojekteihin jos kerran välit eivät ole priimat.

Peiliin katsomisen paikka, sinullakin.

[QUOTE="Vieras";28582060]Kannattaa antaa se suunnittelu jollekin ammattilaiselle. Rossipohja ei estä lattialämmitystä ja mökillä kannattaa ehdottomasti olla lämmitys, niin että saa talvellakin pidettyä mökin kuivana eikä tarvi pelätä homeongelmia.[/QUOTE]

Mökki ei talvi käytössä hankalan matkan takia. Yritä selittää näitä ihmiselle jonka joka toinen lause on ettei tajua mitään. Kun ei edes yritä. En minäkään tiedä rakentamisesta mitään. Tajuan kuitenkin rossipohjan ja valun eron.
Tässä ei kannata alkaa yksityiskohdista kinastelemaan kun niitä vähän muuttelin tuossa tarinassa.

[QUOTE="just";28582383]Molemmat olette jääriä. En mene vanhemmilleni kysymättä onko ok. Sinä vain ilmoitat että tulette ja onko lapsiakin tehty iso lauma ja mennään kysymättä jaksaako äitisi?

Kuulostaa että aivan yhtä vahvatahtoisia ja itsekkäitä olette molemmat.
Kukaan normaali ei ala myöskään tuollaisiin yhteisprojekteihin jos kerran välit eivät ole priimat.

Peiliin katsomisen paikka, sinullakin.[/QUOTE]

En todellakaan ole kertaakaan ilmoittanut että me tulemme. Vaan kysynyt että voidaanko tulla. Ja jos se vastaus on joka kerran juhlapyhät mukaan lukien että tuu vain, kenen kanssa tulet. Ei ikinä että tervetuloa vain koko perheellä. Ja todellakin se on ollut sen 5 krt vuodessa kun edes kysynyt.

Veljilläni on isommat perheet kuin minulla. Äiti on työelämässä. Viikonloput aina vapaata. että luulis nyt muutama pyhä vuodesta löytyvän millon jaksaa. Meillä ovat käyneet noin kerran vuodessa jos sitäkään. Ja välimatka ei siis kovin pitkä.

mä peesaisin tuota yhtä, joka veikkasi että äitisi on hyvin epävarma pohjimmiltaan. Sitä tukee just tommonen että hokee ettei tiedä mistään mitään. Hänellä on joku mielipide, jota hän ei kunnolla saa sanottua ja toivoo että joku ymmärtäisi häntä. Selvästi äitisi koettaa saada veljeäsi puhumaan puolestaan. Ei siis uskalla jotenkin itse ilmaista mitä haluaa, kun tuntee itsensä niin tyhmäksi. Haluaa vaan että muut lukee ajatuksia ja toimivat kuin ajatus.

Lisäisin vielä tuohon edelliseen, että takana voi olla joku lapsuuden trauma, kokemus 'näkymättömyydestä' ja aikuisena vasta opetellut sanomaan mitä haluaa oikeasti, ei vain oikein osaa vieläkään.. ja kompromisseja saanut tehdä lapsena liikaa niin ettei aikuisena enää halua joustaa yhtään..

Sain äidiltä tänään viestin kun en vastannut puheluihin. Olin kuulemma käsittänyt hänet väärin. Eli mun pitäis nyt sitten vissiin soittaa ja pyytää anteeksi kun suutuin.
Miehelle sanoin vaan että mulla on helpottunut olo kun ei tarvi soittaa eikä miettiä mitä sanon ja miten saan toisen tajuamaan mitä minä yritän sanoa saati sitä miltä minusta tuntuu.
Äidin viestissä oli vielä että on luullut että voidaan puhua kaikesta. Itse en kyllä muista yhtään tilannetta että oltaisiin puhuttu kunnolla mistään. Varsinkaan tunteista.

Huh, olipa tarinaa kerrakseen..

Eli hengähdystauko on nyt varmasti se oikea ratkaisu, ilmoita myös äidillesi että tauko tekee nyt terää, lattiaa ei ole ukko tulossa tekemään ja suosita soittoa remonttimiehelle.

Sinuna myisin osuuteni ja jatkossa vaikka sopisin äidin kanssa että vietätte siellä mökillä kesällä viikon tai pari, molemmille sopivaa euromääräistä korvausta vastaan.

Ensin tuli mieleen, että voi sun ukkoparkaa! Uhraa lomansa tuollaiseen remppaan, hankkii kamat ja sitten vedetään matto alta.

[QUOTE="vieras";28583378]Huh, olipa tarinaa kerrakseen..

Eli hengähdystauko on nyt varmasti se oikea ratkaisu, ilmoita myös äidillesi että tauko tekee nyt terää, lattiaa ei ole ukko tulossa tekemään ja suosita soittoa remonttimiehelle.

Sinuna myisin osuuteni ja jatkossa vaikka sopisin äidin kanssa että vietätte siellä mökillä kesällä viikon tai pari, molemmille sopivaa euromääräistä korvausta vastaan.

Ensin tuli mieleen, että voi sun ukkoparkaa! Uhraa lomansa tuollaiseen remppaan, hankkii kamat ja sitten vedetään matto alta.[/QUOTE]

Ongelma on se ettei saada osuutta myytyä. Ei voi myydä pientä osaa mökistä ulkopuolelle sukua ja lähisuvusta ei ostajia löydy. Ne joilla olis kiinnostusta ei mahdollisuuksia ostoon ja sit toisinpäin.

Mies kyllä luonteeltaan että viihtyy kun on tekemistä mutta iso urakka hänellekin tuo.

Pitää yrittää tuo mies suostutella että puhuu jossain välissä äidin tai jonku muun kanssa. Lähti kyllä äsken yhdelle veljelleni saunaan ei tälle joka ollut mukana tässä. Että jospa sit äidille jotain kertoo.. Minusta ei ole nyt puhumaan heidän kanssa. Sisarusten kanssa voin puhua mutten tiedä haluanko heidänkään kanssa puhua tästä tämän enempää.
Luultavasti en sinne mökillekään halua tai pysty hetkeen menemään..

Pitää nyt hetki vetää henkeä ja katsoa sitten tilannetta. Pakkohan nuo keskeneräiset asiat on loppuun selvittää. Mies kyllä sitä mieltä että aloitteen pitäisi tulla kyllä äidiltä. Minä ilmeisesti taas poden huonoa omaa tuntoa kun ollaan lattia luvattu tehdä ja nyt sitten jäi tekemättä.

Loma lopuillaan. Käytiin vaunun kanssa reissussa. Sukulaisissa käytiin lähellä tuota saarta missä mökki (tai siis se mökki tulossa). Mies sit halus käydä siellä. Lähdin mukaan vaikka tuntu etten halua.
Toisaalta hyvä että kävin. Toisaalta harmittaa. Ahdisti koko reissu. Tuntu vaan että haluan äkkiä pois. Mies tais yllättyä mun voimakkaasta reaktiosta. Mutta ei tullu miehellekään sitä fiilistä että pitäis sinne päästä rakentamaan että vois sit lomalla mennä käymään.
Lapset sauno ja ui ja nautti elämästä :D . Ollaan niin monta kesää tuolla oltu ja niin paljon muistoja sieltä mutta kaikki kuin unohdettu tän tappelun takia.

Vanhemmat on pari krt yrittäneet soittaa mulle. Miehelle ei kertaakaan.. Pyysin että vastais jos joku soittaa sille. Lupas vastata. Sanoin kyllä että ei tarvi alkaa selittämään mun päätöksiä ja tunteita. Mutta että selvittää nyt tuon mökkijutun loppuun.

Isä laitto et tulisivat käymään. en tiedä mitä vastata. toisaalta pitäs selvittää asiat loppuun toisaalta haluaisin vaan olla rauhassa.Viikon loppuna sain monta viestiä ja puhelua mihin en vastannut.
Mies viikon reissussa ja olisin halunnut että on henkisenä tukena. Pelkään vaan et jos en sovi jotain aikaa niin ilmestyvät vaan pihaan..

Ahdistaa. Haluan vaan olla rauhassa ja päästä tästä sopasta eroon.

Ja yllätys kyllä itellä syyllisyys että pitää sovitella ja neuvotella ettei toisille tule p.ska olo. vaikka itellä ahdistaa ja hermot kireällä.
Eli ei tästä tuu taas yhtään mitään.

Yhteistyössä