Tosi kurjaa, jos välit neuvolan tädin kanssa on tuollaisen asian vuoksi kiristyneet. Muista, että voit tarvittaessa myös vaihtaa tätiä tai neuvolaa, siihen sinulla on oikeus.
Neuvolan tädin tehtävä on antaa odottajille tietoa kaikista asiaan liittyvistä asioista. Myös imetyksestä, olitpa sitten aikeissa imettää tai et. Imetysaiheista matskua jaellaan ihan jo siitäkin syystä, että se tutkitusti ja todistetusti on kaikista paras vaihtoehto lasta ajatellen. Tuputtaminen ja jankuttaminen tuntuvat tympeältä kenen tahansa mielestä, mutta ajattele asia vaikka niin, että lapsen parasta se täti jankuttamisellaan vain haluaa.
Muista toki myös se, että valinnan teet itse, eikä neuvolan täti. Painostaa hän ei saa, eikä myöskään valintasi perusteella alkaa käyttäytyä sinua kohtaan epämiellyttävästi tai muuten asiattomasti. Neuvolan täti on työssä, jossa näkee paljon kaikenlaista, ja kieli pitää oppia hillitsemään. Tosin onhan niitä kaikenlaisia tätejä. Jotkut tuo kärkkäästi esille omia mielipiteitään ja jotkut pitäytyy ammatillisessa näkemyksessä riippumatta siitä, kuinka kiivaasti niiltä yrittää henkilökohtaista mielipidettä penätä.
Itse olin päättänyt imettää, mutta monen asian summana se ei sitten pidempijaksoisesti onnistunutkaan. Äitini puolestaan imetti minua hyvin pitkän aikaa - taisin olla toisella ikävuodella, kun imetys lopahti. Välissä oli myös pulloruokintaa, mutta rintamaitoa sitten sekin... No, minun imettäminen jäi siis hyvin nopeasti, ja se harmitti. Tuntui, että laiminlöin lastani ja että olin surkea, epäkelpo ja huono äiti. Imettämisen poisjääminen ihan itketti, eikä vanhempien sukulaisten imetysjutut paljon mieltä lämmittäneet. Asia oli arka pitkään...
Jossain vaiheessa lopetin syyllisyyden potemisen, ja tuumasin, että parasta tietenkin, että lapsi saa ravintonsa yleensä jostakin. Hyvin tuo on korvikkeellakin kasvanut. Nyt tässä toista odottelen, ja imetysasiat on mielessä. Haluaisin koettaa, josko tällä kertaa onnistuisin ihan oikeasti, mutta samaan aikaan sukulaisten painostus ("Sun pitää imettää") ei myöskään tunnu hyvältä. Vähän ahdistaa, vaikka hyväähän he tietysti tarkoittavat...
Itse sanoisin, että sun ihan tosissaan kannattaisi edes kokeilla imettämistä. Tai jollet halua imettää pidempiaikaisesti, niin miten olisi lyhytaikainen imetys? Sekin olisi kai parempi, kuin ei imetystä ollenkaan... tai niin ainakin itseäni on asiasta informoitu.
Joka tapauksessa pohdi tarkkaan kumpaakin vaihtoehtoa, ja tee sitten vasta päätöksesi.