Kireät välit neuvolantädin kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvamasu88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
täälläkin kaikki takertuu nyt siihen ettei ap halua imettää, kun pointti on siinä että onko neuvolatädin käytös oikein.

joo, äidinmaito on parasta lapselle, mutta jos nyt syystä taikka toisesta ei pysty/halua imettää niin sen pitäisi riittää. eli neuvola täti voisi todeta että selvä, kertoa imetyksen hyödyistä ja jos ei äiti edelleenkään voi/halua imettää niin sitten annetaan asian olla.

[QUOTE="vierailija";25033156]En haluis tuomita ap:tä, mutta kun lapsia saadaan, niin siinä vaiheessa se lapsen etu menee äidin edun edelle.
Ja lapsen voi aina jättää hankkimatta jos ei halua imettää.[/QUOTE]

Niin, että lapsia ei saa hankkia jos ei imetä vai?

[QUOTE="Neith";25033166]täälläkin kaikki takertuu nyt siihen ettei ap halua imettää, kun pointti on siinä että onko neuvolatädin käytös oikein.
[/QUOTE]

Joo, neuvolantädin työtehtävä on nyös imetyksestä kertominen ja imetykseen kannustaminen ja imetysmyönteisyyden edistäminen ja odottavan äidin kaikenlainen tukeminen (imetyksessä ja imettämättömyydessä). Ehkäpä tuon ap:n käytös on ollut myös todella provosoivaa ja ärsyttävää.. Ja mistä tiedetään, miten se neuvolantäti on oikeasti tätä asiaa käsitellyt. Kyllä sen kai kuuluukin jakaa lippuja ja lappuja ja puhua imetyksestä. Mutta ei tietenkään saa syyllistää eikä painostaa tms.

Jos ap on ensisynnyttäjä, niin onhan se nyt tosi outoa, jos etukäteen tietää, ettei aio imettää (jos ei pakottavaa syytä). Jos taas uudelleensynnyttäjä, niin sitten varmasti tähän on jokin syy - hyvä tai huono mutta syy kuitenkin. Lapselliseltahan tuo ap vaikuttaa tämän yhden viestin perusteella, mutta tiedä sitten hänestä..

[QUOTE="vieras";25033200]Joo, neuvolantädin työtehtävä on nyös imetyksestä kertominen ja imetykseen kannustaminen ja imetysmyönteisyyden edistäminen ja odottavan äidin kaikenlainen tukeminen (imetyksessä ja imettämättömyydessä). Ehkäpä tuon ap:n käytös on ollut myös todella provosoivaa ja ärsyttävää.. Ja mistä tiedetään, miten se neuvolantäti on oikeasti tätä asiaa käsitellyt. Kyllä sen kai kuuluukin jakaa lippuja ja lappuja ja puhua imetyksestä. Mutta ei tietenkään saa syyllistää eikä painostaa tms.

Jos ap on ensisynnyttäjä, niin onhan se nyt tosi outoa, jos etukäteen tietää, ettei aio imettää (jos ei pakottavaa syytä). Jos taas uudelleensynnyttäjä, niin sitten varmasti tähän on jokin syy - hyvä tai huono mutta syy kuitenkin. Lapselliseltahan tuo ap vaikuttaa tämän yhden viestin perusteella, mutta tiedä sitten hänestä..[/QUOTE]

on se neuvolatädin homma vähän muutakin kuin imetyksestä paasaaminen.
on eri asia kertaalleen ottaa imetys puheeksi, kertoa faktat ja hyödyt ja antaa liput +laput ja sitten jos äiti vakaasti ilmoittaa että ei kiitos niin antaa asian olla. voihan sitä myöhemmin kysyä onko mieli muuttunut ja jos ei niin antaa olla. keskittyy sitten niihin muihin tärkeisiin ja mieltä askarruttaviin asioihin ja juttuihin.

[QUOTE="viola";25033183]Niin, että lapsia ei saa hankkia jos ei imetä vai?[/QUOTE]

Jos ei edes imetyksessä ajattele lapsen parasta, niin tuskin ajattelee tulevaisuudessakaan.
Vähän lapsellista meininkiä.

[QUOTE="Neith";25033230]on se neuvolatädin homma vähän muutakin kuin imetyksestä paasaaminen.
on eri asia kertaalleen ottaa imetys puheeksi, kertoa faktat ja hyödyt ja antaa liput +laput ja sitten jos äiti vakaasti ilmoittaa että ei kiitos niin antaa asian olla. voihan sitä myöhemmin kysyä onko mieli muuttunut ja jos ei niin antaa olla. keskittyy sitten niihin muihin tärkeisiin ja mieltä askarruttaviin asioihin ja juttuihin.[/QUOTE]

Juu, tottakai on muutakin, paljon muuta tärkeämpää.

Eikös tuo mennyt juuri noin, että ensi ap sanoi käynnillä, ettei imetä. Ja seuraavalla käynnillä (?) sai liput, laput ja valitettavasti myös puheenvuoron, jonka koki syyllistävänä ja saarnaavana.

imettäminen on henkilökohtainen asia, mutta en voi ymmärtää ekasynnyttäjää, joka päättää jo ennen synnytystä, ettei imetä. Imetyksestä ei voi tietää mitään ennen kuin sitä on kokeillut. Vanhempana on pakko olla jollain tasolla epäitsekäs ja ajatella niitä valintoja, jotka olis sille lapselle parhaita.
Th:n tehtävä on puhua imetyksen puolesta, syyllistää ei toki sais.

Terkan kuuluu auttaa äitiä toimimaan niin, että se on lapsen kannalta paras. Imetyksen hyödyistä kertominen on lapsen kannalta tärkeä asia, siispä terkka kertoo siitä.
Ihan samalla tavalla terkka kertoo vaikkapa ylipainoiselle lihavuuden haitoista, vaikka henkilö olisi satavarma siitä, ettei viitsi laihduttaa. Samalla lailla äidille (varsinkin ensisynnyttäjälle) annetaan tietoa imetyksen hyödyistä, vaikka hän sanoisikin ettei halua imettää.

Tosi kurjaa, jos välit neuvolan tädin kanssa on tuollaisen asian vuoksi kiristyneet. Muista, että voit tarvittaessa myös vaihtaa tätiä tai neuvolaa, siihen sinulla on oikeus.

Neuvolan tädin tehtävä on antaa odottajille tietoa kaikista asiaan liittyvistä asioista. Myös imetyksestä, olitpa sitten aikeissa imettää tai et. Imetysaiheista matskua jaellaan ihan jo siitäkin syystä, että se tutkitusti ja todistetusti on kaikista paras vaihtoehto lasta ajatellen. Tuputtaminen ja jankuttaminen tuntuvat tympeältä kenen tahansa mielestä, mutta ajattele asia vaikka niin, että lapsen parasta se täti jankuttamisellaan vain haluaa.

Muista toki myös se, että valinnan teet itse, eikä neuvolan täti. Painostaa hän ei saa, eikä myöskään valintasi perusteella alkaa käyttäytyä sinua kohtaan epämiellyttävästi tai muuten asiattomasti. Neuvolan täti on työssä, jossa näkee paljon kaikenlaista, ja kieli pitää oppia hillitsemään. Tosin onhan niitä kaikenlaisia tätejä. Jotkut tuo kärkkäästi esille omia mielipiteitään ja jotkut pitäytyy ammatillisessa näkemyksessä riippumatta siitä, kuinka kiivaasti niiltä yrittää henkilökohtaista mielipidettä penätä.

Itse olin päättänyt imettää, mutta monen asian summana se ei sitten pidempijaksoisesti onnistunutkaan. Äitini puolestaan imetti minua hyvin pitkän aikaa - taisin olla toisella ikävuodella, kun imetys lopahti. Välissä oli myös pulloruokintaa, mutta rintamaitoa sitten sekin... No, minun imettäminen jäi siis hyvin nopeasti, ja se harmitti. Tuntui, että laiminlöin lastani ja että olin surkea, epäkelpo ja huono äiti. Imettämisen poisjääminen ihan itketti, eikä vanhempien sukulaisten imetysjutut paljon mieltä lämmittäneet. Asia oli arka pitkään...

Jossain vaiheessa lopetin syyllisyyden potemisen, ja tuumasin, että parasta tietenkin, että lapsi saa ravintonsa yleensä jostakin. Hyvin tuo on korvikkeellakin kasvanut. Nyt tässä toista odottelen, ja imetysasiat on mielessä. Haluaisin koettaa, josko tällä kertaa onnistuisin ihan oikeasti, mutta samaan aikaan sukulaisten painostus ("Sun pitää imettää") ei myöskään tunnu hyvältä. Vähän ahdistaa, vaikka hyväähän he tietysti tarkoittavat... :)

Itse sanoisin, että sun ihan tosissaan kannattaisi edes kokeilla imettämistä. Tai jollet halua imettää pidempiaikaisesti, niin miten olisi lyhytaikainen imetys? Sekin olisi kai parempi, kuin ei imetystä ollenkaan... tai niin ainakin itseäni on asiasta informoitu.

Joka tapauksessa pohdi tarkkaan kumpaakin vaihtoehtoa, ja tee sitten vasta päätöksesi. :)

Ei sitä maidontulon estolääkitystä välttämättä kätilön suosituksesta saa. Eikä edes aina kovin heppoisin perustein. Eli ei kannata luottaa 100 % siihen että lääkäri määrä sulle Parlodelia tai Dostinexia. Molemmissa lääkkeissä voi olla voimakkaatkin haittavaikutukset. Haittavaikutukset ovat mm. nukahtelu, huimaus, nopea verenpaineen vaihtelu, rintakivut, silmien näköhäiriöt, hengenahdistus...

Mutta on kyllä ap sun ihan oma asia, imetätkö vai et. Kannattaa kuitenkin varautua päätöksesi aiheuttamaan ihmettelyyn, paheksuntaan ym.

Viimeksi muokattu:
Imettämisestä vielä: on se vaan kumma ettei äideille mene jakeluun imetyksen vauvan kannalta hyvät asiat - vastustuskyky, terveys jne. Juu ei ku ollaan vaan niinkuin viime vuosisadalla, vaikka tutkittua tietoa löytyy. MRRRR.

[QUOTE="vieras";25033370]Milläköhän perustelet tämän?[/QUOTE]

täytyy sanoa että ihmiskunnalla ei mene kovin hyvin kun äidit ei enää ajattele lapsen parasta. Imetys on kuitenkin kiistatta niin hemmetin tärkeä osa äitiyttä ja lapsen hyvinvointia. Järkyttävää, miten joku ei halua edes antaa lapselleen mahdollisuutta saada kirjaimellisesti parhaat eväät elämään!!

Jättäis tekemättä, ihan tosi.

Terkkari on varmaan törmännyt ensisynnyttäjiin, jotka alkuraskaudessa on sitä mieltä etteivät imetä, mutta mieli muuttuu kun h-hetki lähestyy ja asiasta tulee konkreettisempi.

Imetyspakkoa ei ole. Mutta terkkarin velvollisuus on kertoa imetyksen eduista (eduista sekä äitiä että vauvaa ajatellen). Sama juttu synnärillä.

Eikä lääkitystä välttämättä tuosta vaan saa, kuten joku jo totesikin. Ei homma toimi niin, että potilas määrää mitä haluaa, vaan päätös on lääkärin.

Mutta imetyspakkoa ei tosiaan ole. Imettämättä jättäminen ilman, että suostuu edes yrittämään, on tottakai asia joka jakaa myös hoitohenkilökunnan mielipiteet. Etenkin jos ainoa syy on se, ettei mua nyt vaan huvita.

Ystäväni, joka ei halunnut imettää, imetti pari viikkoa ja lopetti sitten. Ja sai tehdä sen kaikessa rauhassa, kun ei asiaa jo rv 8 neuvolakäynnillä turhaan puheeksi ottanut. Mikä oli fiksua minusta - miksipä asiaa pitäisi turhaan heti raskauden ensimetreillä neuvolassa kuuluttaa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25033482]Imettämisestä vielä: on se vaan kumma ettei äideille mene jakeluun imetyksen vauvan kannalta hyvät asiat - vastustuskyky, terveys jne. Juu ei ku ollaan vaan niinkuin viime vuosisadalla, vaikka tutkittua tietoa löytyy. MRRRR.[/QUOTE]

imettäminen on hyvä asia, mutta joskus se vaan on niin ettei pysty/halua
mä en taida edes yrittää imetystä seuraavan kohdalla (jos siis sellaisen saan)
koska se ei onnistunut ekallakaan kerralla ja lisäksi se oli epämiellyttävän tuntuista. mä en ymmärrä sitä että ruvetaan vääntämään asiasta jossa toisella on jo päätös tehty, ihan varmasti on kaikilla tiedossa ne imetyksen hyvät puolet ja se äidinmaidon paremmuus verrattuna korvikkeeseen, näin ollen on ihan turha ruveta jankkaamaan, tuputtamaan tietoa ja mielipiteitä, varsinkaan neuvolatädin toimesta jos sen kustannuksella sitten menee hoitosuhde vituralleen

Outoa touhua. Eikö niiden pitäisi tukea sinua eikä arvostella valintojasi.

Itse olen imettänyt molempia, esikoista vaan kuukausia, kuopusta yli vuoden. Esikoista vaan kuukausia, koska silloin en pitänyt sitä niin tärkeänä ja kun aloin antaa kiinteitä neuvolan ohjeiden mukaan, imetys vain jäi. Stressasi työnhaku ja halusin lopettaa, eikä lapsikaan kaivannut. Söi paljon tuttia. Sitten korviketta. (unohtanut jo korvikkeen nimen, purkit oli valko-oransseja, muistaakseni).

Muta vaikka itse halusin imettää, ei tulisi mieleenkään muille tyrkyttää mitään ohjeita tai kuvitella että on olemassa oikea tapa, joka on just omani.

Miksi muiden pitää kuvitella sellaisia?

Mä oon sitä mieltä että jos ei halua ees yrittää imettämistä niin sellases äidis täytyy olla joku "vika". Mulla on yksi kaveri joka ilmoitti jo ennen synnytystä ettei imetä eikä myöskään sitte imettäny (mutta näki sen vaivan että lypsi ekat 6 viikkoa rintamaitoa vauvalle ja antoi pullosta, hatunnosto siitä). Hänellä on nuorena ollu anoreksia ja tuntuu ettei hänellä vieläkää oo kunnollista suhdetta oman kehonsa kanssa. uskon että hänen kohdalla se, että imetys tuntuu ällöttävältä tai vastenmieliseltä, johtuu siitä. Tietysti laiskuuttaan imetyksen jättävät on sitte eri. Joka tapauksessa, mun mielestä ihmeellistä että ei halua edes yrittää. Mun mielestä on ok jos yrittää eikä se onnistu tms, mutta jos ei ees yritä :O

Minun mielestäni jokainen äiti on lapselleen velvollinen (siis jos vaan fyysisesti kykenee) imettämään lastaan ne ekat päivät jolloin lapsi saa suurimman osa vasta-aineista äidinmaidon mukana. Tässä vaiheessahan ei niin ole väliä paljonko maitoa tulee, ne vasta-aineet on siinä joka tapauksessa, ja samalla voi toki antaa luovutettua tai korviketta. Tämän jälkeen on ihan jokaisen oma asia antaako korviketta vai imettääkö. Ja eipä sitä sitten enää kukaan ole vahtimassa mitä lapselle antaa. Ja tosiaan nopsaan se maidontuotanto vähenee jos ei paljoa imetä. Mutta lasta ajatellen kannattaisi ne ekat päivät imettää, se ei liene suuri uhraus.

Eikö niiden pitäisi tukea sinua eikä arvostella valintojasi.
Tavallaan joo. Toisaalta taas, julkisen terveydenhuollon tehtävänä lienee jokin muu kuin tukea asiakkaansa päätöksiä, oli ne sitten millaisia tahansa.

Jos olisin ap, ja päätöksestäni varma, niin ottaisin ne liput ja laput vastaan hymyillen & kiittäisin. Sitten viskaisin ne kotona roskiin. Pieni vilppi on joskus ihan sallittua.

Jos teet niinkuin parhaaksi näet ja olet ajatustesi takana niin sillä mitä terveydenhoitaja tekee tai sanoo ei pitäisi liikuttaa sinua millään tavalla sillä hänen työn kuvaansahan kuuluu jakaa lappusia imetyksestä ja kaikesta muustakin.
Kyllähän asioista voi puhua vaikka olisikin eri mieltä?ei sitä pidä heti tulkita riidan haastamiseksi.Ja jos täti on ehdoton ja moukka,älä sinä ole.Anna toisen paasata asiaansa jos ei kiinnosta keskustella.tai kinaa jos haluat samalle moukkamaiselle tasolle.Voit vaikka keksiä nasevia vastauksia valmiiksi niin voitte huudella totuuksianne kilpaa.
En edes ymmärrä miksi menit sanomaan asiasta terveydenhoitajalle kun tyhmäkin tietää mitä mieltä ne yleensä on totaali imetys kieltäytyjistä.

Yhteistyössä