Kireät välit neuvolantädin kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvamasu88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vauvamasu88

Jäsen
17.10.2011
65
0
6
Ärsyttää kun ilmoitin neuvolassa jo ihan alkuraskaudessa että en aio imettää. Ajattelin että neuvolantäti otti sen ihan hyvin kun ei asiasta juuri mitään maininnut. Kyseli myöhemmin asiasta tai vähä niinku ilmotusluontosena asiana että sitten kun imetät niin.......sit sanoin vaan et niin siis en aio imettää ollenkaan. Viime neuvolakäynti meni lähinnä siitä paasaamiseen ja kaiken maailman lippujen ja lappujen tunkeminen kouraan pisti ihan vihaks. Ystävällisesti kuitenki sanoin että kiitos vaan mutta ei kiitos. Olen asian näin päättänyt. Aion ruokkia lastani korvikkeilla.

Hän rupesi kyselemään mm äidistäni ja miten se hoiti ruokkimisen. Ja kun sanoin että pullolla ruokkinut niin siihen hän vaan tokas että no ihmekkös sitten jos on niin vääristynyt kuva koko asiasta ja tavallaan haukku mun äidin huonoista valinnoista. No pintani oon pitäny enkä lannistunu. Kun olen asian ilmoittanut en ole siitä enää velvollinen kenenkään kanssa tappeleen :mad: Puhukoon neuvolassa mitä puhuu, kuuroille korville menee!! :D Ottaa vaan päähän se tunnelma sielä. Kun olis muutakin asiaa neuvolakäynneillä niin aina se tuntuu menevän tohon samaan ja sit on taas tunnelma ihan pilalla.. Mutta onneks mulla on tuttu kätilö töissä sielä mihin oon menossa synnyttään. Ja siis on tulossa sinne mulle kätilöks, sanoi että ihan vaikka ois vapaa päivä niin tulee sinne joka tapauksessa. Ja sen kanssa kun oon puhunut nii sanonu et siellä kyllä ne vanhemmat kätilöt melkein pakottaa joitakin imettään jos ei oo kunnon syytä sille miks ei imetä..mutta tuttuni sanoi lohduttavasti että kyl sulle sit pyydän hommaan ne lääkkeet millä se maidon nousu estetään ja on mun tukena..etten joudu sitten sieläkin asiasta taisteleen.. :)

Onko muita joilla neuvolantäti ei oo hyväksyny sun valintaa imetyksen suhteen..tai ollu jostain muusta asiasta niin tiukasti omaa mieltä ettei oo kuunnellut sun kantaa ollenkaan??? hermot tässä kohta menee!!

Mä voisin jos kolmannen tekisin niin tehdä ihan saman valinnan. Inhosin imettämistä ylikaiken. Se sattui aina valtavasti, eikä maitoa tullut ikinä kuin pieniä määriä. Tissit valuivat molemmta kun yhdestä syötti ja kerääjä piti aina olla mukana, ymymym...
Ei tosiaan mun haave saada ikinä enää imettää!
Pyydä saada vaihtaa neuvolantätiä.

Saanko mäkin udella mikset halua imettää?
Mä en pysty tulevaa lasta imettämään (tissit leikattu ja on ihan mahdotonta imettää) ja jotenkin se on vapauttava ajatus, viittä isompaa lasta olen imettänyt ja se on mennyt ihan ok mutta mä olen ottanut asiasta aina kamalan stressin, jonka oon tajunnut vasta myöhemmin. Ei vaan sovi ne imetyshormonit nähtävästi mulle.
Saa nähdä kuinka neuvolassa ja synnärillä suhtautuvat, vähän jännittää.

no...
mä oon aina imettänyt ja kannatan imetystä, mutta on mulla ollut kaikenlaista vääntöä neuvolan kanssa, tai siis OLI...meni loppuviimeeks hermot ja vaihdoin terveydenhoitajaa,se oli ihan mahdollista...
sain th:n joka kunnioittaa muutoin minua äitinä ja valintojani.

Mietin vaan, että miten terveydenhoitajan pitäisi toimia. Hän on kuitenkin asiantuntija ja yrittää selittää sinulle, että imettäminen (äidinmaito) on parasta lapsellesi. Turha syyllistäminen ei tietenkään ole oikein.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
muakin kiinnostaisi mikset aio imettää? ihan vaan utelaisuudesta kysyn :) itsekään en ihan kamalasti koko touhusta pitänyt mutta ajattelin vaan että mitä kauemmin pystyn sitä harrastamaan niin sitä enemmän siitä vauvalle on hyötyä ja saa hyvän vastustuskyvyn.kolme kuukautta jaksoin,korvikkeita tosin jouduin antaan lisänä kokoajan. uskon etät tuo kolme kuukauttakin jo jotain hyvää teki vauvalle.

ja raskauden aikana uhosin itekin että imettää en haluais,tissithän siinä menee pilalle.mutta ne kokee kyllä saman kohtalon jo raskauden aikana turvotessaan ja maidon noustua.sen jälkeen kun taas laihtuu niin siinä käy miten käy...

Ensin nousee tietysti mieleen kysyä syytä siihen miksi et aio imettää. Oletko vain päättänyt
olla imettämättä vai onko siihen jokin tietty syy, esim. sairaus tms?

Toiseksi niin se taitaa vähän kuulua neuvolatädin työhön kertoa suosituksista,
mm. imettämisen, kuin muunkin ruokkimisen suhteen. Jos olet kerran päättänyt olla imettämättä, niin sitten se on niin. Kuulut kuitenkin vähemmistöön siinä asiassa, ja saatat joutua kestämään jos jonkinmoista paasaamista asiasta.

Eli kerroppas vielä se, MIKSI et imetä, sitten on helpompi kertoa mielipiteensä.

kuule ap. jos un syy siihen ettet imetä on se ettet vaan halua tai olet vaan päättänyt niin kuten huomasit sitä ei olisi kannattanut kertoa neuvolatädille eikä sitä kannata kertoa täällä. jos taas sinulla on joku lääketieteellinen syy olla imettämättä niin sitten saat sympatiat puolellesi.

[QUOTE="mä";25032747]Mä voisin jos kolmannen tekisin niin tehdä ihan saman valinnan. Inhosin imettämistä ylikaiken. Se sattui aina valtavasti, eikä maitoa tullut ikinä kuin pieniä määriä. Tissit valuivat molemmta kun yhdestä syötti ja kerääjä piti aina olla mukana, ymymym...
Ei tosiaan mun haave saada ikinä enää imettää!
Pyydä saada vaihtaa neuvolantätiä.[/QUOTE]

Minakin inhosin imettamista, vaikka imetinkin 1v 3kk. Olen nyt raskaana ja mietin etta aionko imetttaa muutamaa kuukautta enempaa, korvikkeilla pelaaminen on vapauttavaa hommaa imetykseen verrattuna.

Mä halusin kyllä imettää ja imetinkin yli 1 vuotiaaksi. Kyllä siellä sairaalassa todellakin pakotettiin imettämään. Olin synnytyksestä parin viikon päästä sairaalassa tiputuksessa, 42 asteen kuumeessa ja todella kipeänä, niin 2 hoitajaa pakotti mut imettämään. Repivät imetysliivitkin väkisin päältä, ettei niitä missään nimessä saa imettäessä käyttää..Siihen asti olin rintakumin avulla imettänyt, niin ottivat sen pois, että kyllä se kuulemma kaikilta onnistuu ilmankin. Olisi ehkä pitänyt tehdä valitus hoitsuista, ihan hulluja..

Ap. Me emme kerrassaan sanoa rehellistä mielipidettä asiaan, jos sinua ei huvita kertoa mikset imetä. Joten kerropa se meille niin voimme vastata asiaan kuuluvalla tavalla. Siis. Uteliaisuudesta vain.
Mikset sinä imetä?

Oliskohan aika sunkin oppia että kaikkea ei maailmassa kannata kertoa? Näin se vaan menee- pääsee helpommalla kuin että alkaa muuttaa maailmaa omalaiseksi (kun se ei sellaiseksi muutu).

Multa kysyttiin ekalla neuvolakäynnillä kantaa imetykseen ja sanoin etten pidä siitä ja en luultavasti aio imettää ollenkaan tai kuukautta kauempaa niin tämä nainen sanoi vain, että ok, jokaisen oma valinta ja voin saada ne lääkkeet jo sairaalassa. Helpotti todella paljon, että joku kunnioittaa sun omaa päätöstä eikä yritä painostaa muuhun.

• Tykkää
Reactions: Santtu81
Ihan on sympatiat tädin puolella, jos syynä puolloruokintaan on pelkkä itsekkyys! Jos syynä on oma sairaus, fyysinen tai psyykkinen, ymmärrän myös silloin pullottelun. Mutta pelkkä plaa plaa plaa syy oma aika ja harrastaminen ei OMASTA mielestäni ole hyvä syy pakottaa vauva juomaa teollista maitoa, jos oikeatakin maitoa voisi antaa. En ihmettele noita tätejä ollenkaan, jos yrittävät hädissään kääntää joidenkin mammojen päitä. Hehän ajattelevat vain vauvan parasta, eikä silloin aina ole tärkeintä äidin tuulettuminen ja oma elämä tai mikä lie.. Mutta siis kerro hyvä ihminen se oikea syy, niin on helpompi ymmärtää tätiä tai sinua.

Nykyään ei käsittääkseni suositella tuota maidonnousun estävää lääkitystä, kun siitä on yleensä enemmän haittavaikutuksia ja sivuoireita kuin hyötyä. Mutta jos ei imetä, niin kyllä se paine rinnoissa häviää itsestään suht nopeasti.

Mulla samanlainen kokemus neuvolan tädistä ja siksi siellä en sanonut etten imetä. Kiertelin kysymyksiä niin etten suoraan valhdellut. Toisen synnyttyä sain kyllä sellaiset saarnat synnärillä lasten lääkäriltä siitä kuinka olen huono äiti ja vaarannan lapseni kun en imetä.

Onneksi neuvolan täti on vaihtunut ja nykyinen ymmärtää. Sairaalaan olen pakannutkin mukaan omat korvikkeet ja pullot niin ei tarvii kuunnella kätilöiden valitusta imetyksestä jatkossa...

[QUOTE="vieras";25033047]Nykyään ei käsittääkseni suositella tuota maidonnousun estävää lääkitystä, kun siitä on yleensä enemmän haittavaikutuksia ja sivuoireita kuin hyötyä. Mutta jos ei imetä, niin kyllä se paine rinnoissa häviää itsestään suht nopeasti.[/QUOTE]

Ja mitähän nämä haittavaikutukset ja sivuoireet ovat? Itse sain kyseisen lääkkeen viimeksi eikä mitään tullut (tai jos haittavaikutukseksi voi laskea vuorokaudessa entisiin mittoihin pinentyneet rinnat)

Vaikka kuinka syy olisi joidenkin mielestä "itsekkyys" tai äidin "tuulettuminen" ei se ole kenenkään muun päätettävissä kuin äidin itsensä. Asiallisia kysymyksiä tai neuvoja voi esittää mutta edelleen sen päätöksen tekee äiti itse. Joidenkin on vaan vaikea käsittää, että jotkut voivat välitä toisinkin kuin imettämisen. Mulle äitiys on enemmän kuin imettämistä.

En haluis tuomita ap:tä, mutta kun lapsia saadaan, niin siinä vaiheessa se lapsen etu menee äidin edun edelle.
Ja lapsen voi aina jättää hankkimatta jos ei halua imettää.

Yhteistyössä