***KEVÄTPINO VIIDETTÄ,KUUDETTA,SEITTÄMÄTTÄ JNE ODOTTAVILLE***

Hei vain pitkästä aikaa1 =) Pino tuntuu vähän hiljentyneen jälleen.
En ole kyllä itsekään jaksanut kirjoitella, tää sairastelu on kestänyt jo 2 viikkoa ja tänään lopulta menin lääkärille ja sain kuurit poskiontelotulehdukseen. Onneksi Lapanen tuntuu voivan hyvin,potkii kovasti. Ihmetyttää vain se,että potkut ja liikkeet tuntuvat niin alhaalla,välillä jopa niin että ihan kuin alapäässä jo sohisi :/ :eek: :(
Tänään oli neuvola ja siellä epäili th että johtuu kohdunlaskeumasta,joka normaalia meillä monisynnyttäjillä. Mutta silti vähän pelottavaa... samoin hän uudelleen alkoi puhumaan kohtuni muodosta, joka hänestä poikkeava ja herttamainen. Epäili sitä suppareiden aiheuttajaksi ja yhdeksi syyksi että liikkeet eivät tunnu ylhäällä missään vaiheessa. Onko kellään kokemusta näistä??

Kestoja ei olla meillä käytetty, enkä kyl taida jaksa alkaakaan.. vaatis sen alkupanostuksen ja vähän tietoutta aiheesta. Äitiyspakkauksen kyl ajattelin ottaa,mutta toisaalta en oikein siitäkään tiedä. Kuulemma vasta kuun lopussa vaihtuu enkä haluis sitä vanhaa...

Kääkkis ja Lapanen


 
Mulla ei oo kohdunlaskeumaa ja silti tuntuu liikkeet välillä kuin suoraan emättimessä muksu mellastais :eek: Ja tuntunut jo useammasta edellisestä raskaudesta.
Herttamaisesta kohdusta ei kokemusta,onko sulla se todettu vasta?
 
Minäkin huiskutan täältä sarastuvalta pitkästä aikaa! :wave:

Kunnon norot ja parit kuumeflunssat perhe on käynyt ja käymässä läpi. Tänään juuri kuopuksella todettiin taas pitkittynyt korvatulehdus kummassakin korvassa, vaikka nuhakin taas meni menojaan. Milloinhan opin, että nuo korvansa olisi hyvä katsastuttaa joka räkätaudin yhteydessä :ashamed: Jotenkin jännää, että kummallakaan meistä vanhemmista ei korvatulehduksia ole pahemmin ollut, silti muksuistamme 4/5 on korvakierteisiä -muistelen tässä pinossa monen muunkin lapsien kärsineen samasta yleisestä vaivasta :/

Tänne oli tullut uusia jälleen, tervetuloa!!!

HotMilk, hienoa! Tule jo kertomaan lisää hyvistä uutisistasi!

Tänään olin sovituskopissa jo oikein pelästyin, nin hurjaksi on oikean jalkani takaosa mennyt kauttaaltaan suonikohjuserpenttiinin osalta -koko jalka on täysin sininen. Huhhuh.

Ylipäätään olen tässä taas parin päivän vuoristoradassani tullut kiukkuiseen, suorastaan yltiövihaiseen tulokseen, että raaskausaika ei vain sovi minulle :ashamed: |O kauhea kesto-pms päällä, aivan järjettömän, hallitsemattoman tunnepurkausryöpyn kohteeksi saattaa joutua käytännössä kuka tahansa, joka sattuu olemaan väärässä paikassa väärään aikaan tai muuten vain osuu tielleni :eek: :ashamed: En tykkää itsestäni näin.
Pöh.

Muksulainen möyrii mukavasti jo tuolla tosi alhaalla, pientä naputusta tuntuu alati =)

Feenikslintunen 19+5
 
Paranemisia Feeniksille, täällä kans podettu jo vaikka mitä tauteja, myös nuo korvatulehdukset. Ärsyttävää, toivottavasti kesä ja syksy on sitten tauditonta aikaa! :)

Me9 , ei mullakaan ole diagnosoitu mitään, mutta kuulemma kohtu luonnollisesti laskeutuu kaikilla monisynnyttäjillä. Eilen taas jyskytti pieni tonne haaroväliin ihan kivasti :x En sitten tiedä,onko istukka aiemmin ollu hieman suojana vai miksen edellisistä tällaista muista.

Tosta kohdun muodosta. Lääkärit eivät ole kyllä mitään sanoneet, ainoostaan tää terkka joka eilisessä neuvolassa selitti opiskelijallekin, että kohdun rajat menee tässä, kuulemma sydämenmuotoisesti tuosta yläosasta ikäänkuin jakautuu. Voisi niihin liikkeisiinkin vaikuttaa kait. Täytyy kysyä lekurilta kyllä.

Onnea tosiaan uusille :heart:
 
Kirjoitin ja kaikki hävis jonnekkin bittiavaruuteen :|

kääkkänä aika jännä että nla tk voi noin itsevarmasti käsikopelolla diagnosoida herttamaisen kohdun ja "hämmentää"arviollaan äitiä.Luulis että se olis ultrissa uomattu jos niin olisi ja kannattaa kyllä lääkäriltä kysyä.

Mun isoäidillä oli herttamainen kohtu(kysyin äidiltäni kun kuulosti jotenkin tutulta termiltä )ja tämä herttamaisuus esti lapsia(isääni ja 2 veljeä )kasvamaan täysiaikaisiksi kohdussa ja kaikki syntyivät ennenaikaisina.

Ei kai kohdun muoto yht`äkkiä voi synnytysten jälkeen muuttaa muotoaan???


Mulla viimeksi jälkitarkastuksessä lääkäri naureskeli että eipä alapäästä arvais että 7 synnytystä takana,vaan vois ensisynnyttäjäksi luulla :LOL: hyvät lantionpohjan lihakset ja ei laskeumia tms.Mä kyllä treenaan noita lantionpohjan lihaksia aina kun muistan,kai se sit ehkäisee kohd.laskeumaakin?

Luin tuota joulukuisten pinoa ja sinne Taaperotx5 olis kirjoittanut saaneensa varhaisen km:n :'( Suuri :hug: sulle nyt tätä kautta ja voimia myös muuttoon :hug:

Itsellä viikot poksuu,tänään tasan 22 :heart:
 
Tosiaan keskiviikon lääkäriajalle menin sillä ololla että tuskinpa elämää löytyy, koska oireita ei edelleenkään juuri ole. Lääkäri sanoi että pidetään kuitenkin peukut pystyssä ja surraan sitten jos surtavaa on. Heti kun ruudulle ilmestyi kohtunäkymä niin itsekin näin että pikku sydän siellä vimmatusti hakkasi :heart: . Hetki oli seisahduttava, kyynelet valuivat. Kahden viikon piina päättyi näin upeasti =)

Ovulaatio oli tapahtunut 2 viikkoa myöhemmin kuin oli oletus, siinä syy miksi ensin ei näkynyt mitään. Jos sen olisin tiennyt niin en olisi mennyt hakemaan niin suurta huolta kuin ensimmäinen kerta aiheutti.

Nyt LA on 18.11 - ja voihan olla se np-ultrassa vielä muuttuu mutta tällä edetään nyt :heart:

Pikaista toipumista sairastaville!
 
Moikka!

Käyn lukemassa jatkuvasti, mutta miks en saa aikaiseksi kirjoiteltua!! Saamattomuutta tai sit vaan tuntuuu ettei mulle kuulu mitään.
Eikä tänne ihmeitä kuulukaan.....vatsa kasvaa janyt on jo jopa parille ihmisille paljastettu, että olen raskaana ja vastaanotot on olleet positiivisia vaikka muuta pelkäsin. Tiedä sitten mitä puhuvat takanapäin |O

Meillä on ollut niin raskas talvi, kun on ollut sitä kiusantekoa meitä kohtaan. Poliisi mukana asioissa yms. tosi rankkaa. Nyt seesteistä....ainakin hetken.

Rakenneuä on 29.4 ja sitä odotellessa ja toivotaan että pysytään terveinä....kaikkia tauteja kun on edelleen liikenteessä.
Täällä on jo ihan kevät, viimeisetkin lumet läks viikonlopun aikana.

Ja onnea Hot Milk, onneksi kaikki kääntyi hyväksi!!!

Miia ja Kerttu-Inkeri 18+4
 
Onnittelut ihanista ultrakuulumisista HotMilk!!! :flower: :heart: :flower:

Täällä ei mitään uutta, potkut on alkanu tuntuu hiukan paremmin joten eiköhän se siitä asiat nätisti suju eteenpäin. :) Mielikin alkaa olla jo parempi. Kovasti odotellaan torstaita koska silloin on rakenneultra. :heart: Tuossa taannoin tupisin miehelleni että "en tunne tämän pojan potkuja", eli olisikohan meille se poika tulossa jos alitajunta tekee tuollaista.. :LOL: Kyllä aika vaan menee älyttömän joutuin eteenpäin, kohtahan se on jo syksy! :LOL:

Jeps, mutta nyt lasten kanssa ulkoileen.

Tellu30 ja :heart: 19+5
 
Aurinkoista kevätpäivää B)

Eilen vielä mörrötytti, osaa viime viikostakin... :| Mutta nyt tänään tuntuu taas paremmalta! Vierailu ja autollajaelu piristää kummasti ja minulla on aivan ihana neuvolatäti! Ei kysele turhia, mutta kuuntelee kyllä sitäkin enemmän! Heppulilla on paljon tilaa, ja tekee kuperkeikkoja masussa, monotteli kunnolla sydänäänianturiakin. Kohdunpohjankorkeus on 29cm ja tuumasi tuo täti, että on hyvä, kun on ultra ensiviikolla niin saa tietää vauvan koon. Isoveikat (4 ja 2) saivat lahjuksina kyniä ja tarroja reippaasti olemisesta ja täytyy vissiin ensikerralla jättää kotiin, etteivät ole heti kädet ojossa kun sinne menemme :LOL:

Eli kalenterin täytöksihän se menee.... Vahintään kaksi kertaa viikossa vierailulla jossain piristää kummasti.

Masunkasvatusiloa :heart:

miia :hug:

Oliivitar ja Heppuli 30+3
 
Me9: miten neuvolassa?
Miialle jaksamisia!!! Ystävälläni on muuten oikeana nimenään tuo vauvantekonimenne=D
Tellu: hyvä, että mieli on auvoisampi, jaa kikkasi minullekin... Minusta aika kuluu raskauden suhteen h-i-t-a-a-s-t-i.

Oliivitar: hyvä ja kiva neuvolatäti on kultaakin kalliimpi asia -eikä aina lainkaan itsestäänselvyys.

Rakenneultrassa käyty! Voi, kuinka jänskätti taas, huh.

Kaikki oli lähestulkoon hyvin. Kaikinpuolinen koko vastasi viikkoja, ei muita erityislöydöksiä kuin oikella sydänkammiossa ns.golfpallo. Ultraaja kävi kyselemässä ja näyttämässä kuvaa erikoislääkäriltä (Ultraäänierikoislääkäri Pertti Palo, lisäksi paikalla sattui olemaan toinen erioislääkäri) ja he vielä ultrasivat uudelleen.
Löydös on kuulemma aika yleinen eikä siihen reagoida enempää, koska markkereita uä:ssä ei löytynyt enempää. Lääkärit saivat meidät vakuuttuneiksi, että on kyse lähinä tiiviistä kudoksesta, joka nykyaikaisilla tarkoilla laitteilla näkyy valkoisena pallurana. Tokihan juttu laittoi huolettamaan, mutta täytyy luottaa lääkäreiden, en uostu murahtimaan asiaa liikaa.

Haarojaankin kuudes kullannuppumme esitteli auliisti, sekä ultraaja että harjoittelijansa sanoivat, että sukupuoli on aikas selviö.

Menemme varmaankin tuossa rv 26-28 vielä yksityiseen 4D-ultraan Kaarinaan, jossa olemme olleet aiemminkin. Ihan vain moikkaamaan, seuraamaan vauvaa. Se on sellainen oma juttuni, jonka olen muissakin raskauksissa tahtonut tehdä.
 
Onnea Feenixlintunen :heart:

Pertti palo on muakin monta kertaa ultrannut...

Neukku kuulumiset ok.
Rv 22+3,pissa puhdas,painoa alusta asti 6kg :(, rr 112/59,sf 20cm,sykkeet 160krt/min,ja vauva poikkitilassa :D ja tuloksena se että:
Mä aloin pohtia tätä meidän poitsun asentoa.Poikkitilassa siis nyt.Ja kun meidän muksut on tähän asti olleet hyvin asentouskollisia....Kaikissa edellisissä 7:ssä nla kortissa on tässä vaiheessa merkintä rt ja sitä se on ollut loppuun asti... Koskaan ei oo vastaavaa merkintää aiemmin tullut,poikkitila...... Aikaa on runsaasti kääntymiseen,mutta jännityksellä odotan koska kääntyy jos ja kun kääntyy :kieh:

Sellaisia tänne!
 
Heippa tännekkin! Hiljaista on täällä nykyään, mutta ilmoittelenpa tännekkin. Kopsaan suoraa toukokuisista kirjoitukseni.

Äitipolilla käyty. Meille tulossa taas iso vauva. Lähentelee makrosomian rajaa jo nyt 37+3. Vyötärönympäryksen raja 40 cm ja tällä vauvalla nyt 38,5 cm. Jos olis tuon 40 cm niin menis suoraa sektioon koska hartioista kiinnijäämisen riski liian suuri (sanoi lääkäri). Painoarvio tälle päivälle oli 4400g. Lääkäri mittas kaikki mitat useaan kertaan, mutta ei ne silti muuttuneet. Ehdotti että tulen huomenna aamusta suoraa saliin käynnistykseen, mutta miehen työtilanteen vuoksi sain siirrettyä maanantaille. Tosin vielä isommaksi ehtii kasvaa. Toivottavasti eivät maanantaina enää ultraa tai antavat synnyttää alakautta vaikka oliskin tuo maaginen 40 cm rikki. En halua sektioon kun olen aina parantunut alatiesynnytyksestä niin hyvin (esikoista lukuunottamatta). Eli maanantaina menen aamusta saliin suoraa kalvojen puhkaisuun. Jos sitä siihen asti kestää henkisesti ja fyysisesti kun tietää että sitten tästä mahasta pääsee. Ai niin ja kanavaa sentti, kohduntuu pehmeä ja reilulle sormelle auki.

Johjo 37+3
 
Tervehdys pitkästä aikaa :wave:

Tänään minulla olisi ollut laskettuaika, mutta tuolla kopassa tuhisee siis 6 päivää vanha neiti. Minulla oli synnytystapa-arvio 1.4 jossa lääkäri sai ultralla vauvan mittojen perusteella painoarvioksi 4,4kg eli iso vauva olisi tulossa. Niinpä lääkäri teki päätöksen että lauantaina 3.4 menisin synnärille jossa aloitellaan oksitosiinitiputus jolla olisi tarkoitus saada synnytys käyntiin. No olin sen 6 tuntia synnärillä oksitosiinitipassa (siis sallittu maksimiaika) ja kyllähän noita suppareita tuli, mutta ei ne synnytystä käyntiin saaneet joten ei muuta kuin osastolle jossa käynnistelyä jatkettiin cytotecillä ja tätä jatkettiin maanantai 5.4 iltaan asti, mutta ei näillä eväillä saatu synnytystä käyntiin. Tiistaina pääsin kotilomalle ja keskiviikkona 7.4 menin takaisin synnärille kalvojen puhkaisuun ja oksitosiinitippaan kun ei pelkkä kalvojen puhkaisu saanut omia supistuksia aikaiseksi. No tätä jatkettiin pieniä taukoja lukuunottamatta torstaihin 8.4 klo 16 asti jolloin on synnytys laskettu käynnistyneeksi (vihdoinkin :whistle: ) ja klo 21.04 minuutin ponnistusvaiheen jälkeen syntyi meidän perheen viimeinen jäsen.. tyttö :heart: mitoiltaan 49cm/4020g (eli ei siis ihan niin iso kuin ultran perusteella oli arvioitu..) Synnytyksestä jäi todella hyvä kuva ja vauva on aivan ihana :D eli hienot muistot jää.. Ja 15 tuntia synnytyksen jälkeen minulle tehtiin sterilisaatio eli minun osalta on nyt vauvat tehty ja alan nauttia elämästä kuuden aivan ihanan lapsosen äitinä. Onhan se hieman haikeaa kun tietää että tämä on viimeinen vauva, mutta aion nauttia tästä koko rahan edestä :D

Oikein mukavaa odotusta kaikille ja kuumeileville toivon plussatuulia!!

Taaperotx5 pahoittelut keskenmenosta :hug: toivotaan että pääset pian taas odottajien joukkoon mukaan.

Käyn kurkkimassa kuulumisia ja Johjolle tsemppiä käynnistelyyn!!!!

Terveisin MaMa ja tyttö 6 päivää :heart:
 
MaMa: suurensuuret onnittelut tytöntylleröstä!!!!!!! Aikalailla pitän kaavan jälkeen sait kuopuksen syliisi, mutta nyt hän on siinä! :flower: :flower: :flower:
Saanko udella, oliko sterilisaatiopäätös sinulle/teille pitkään harkittu juttu, kuinka se sujui, onko normaalikäytäntö, että se tehdään synnytyksen jälkeen juuri noin, tuon ajan jälkeen? Pitäisi itsekin alkaa harkita vaihtoehtoja.

Johjo: Jännät ajat sinulla tulossa, mitkä ovat fiilikset? ovatko aiemmat lapsesi olleet syntyessään ovin kookkaita ja selittyykö tuo isokokoisuus jollain tavalla? Itselläni 4/5 lapsesta ovat olleet yli nelikiloisia, mutta sen tarkempiin arvioihin yms en ole joutunut/päässyt.

Me9:lle piti kommentoida vauvan asennosta, että meilläkin 4/5 muksuista on tajunnut olla raivotarjonnassa hyvin aikaisessa vaiheessa, vitonen taas kieputti itseään moneen otteeseen vielä 35+ viikoilla. Silloin se tuntui jo aikamoisen tukalalta :whistle:

 
Feenikslintunen kyllä me ollaan pitkään mietitty sterilisaatiota ja alkuun oli ajatus että se tehtäisiin miehelle, mutta sitten tuli ajatus siitä että jospa se tehtäisiinkin minulle samalla reisulla kun synnytän. Ja tosiaan kun se tehdään synnytyksen yhteydessä niin se tehdään synnytystä seuraavana päivänä jolloin kohtu on vielä sen verran korkealla että se onnistuu hyvin tuosta pienestä haavasta joka tulee ihan navan alapuolelle. Toimenpiteenä se oli tosi nopea ja haavakaan ei ole pahemmin vaivannut. Itse tykkään tästä vaihtoehdosta sen takia että enää ei tarvitse miettiä ehkäisyasioita vaan ne on nyt todella hoidettu kuntoon. Ja kun me molemmat olemme sitä mieltä että meidän perhe on nyt täydellinen, niin senkin puolesta tämä on hyvä vaihtoehto (kyllä ne moneen otteeseen varmistivatkin sen että ymmärrän että kyseessä on pysyvä asia :D )
 
Onnittelut MaMalle tytöstä! Ei ihan helposti käyntiin lähtenyt. Pääasia että loppu hyvin kaikki hyvin :D . Onko sulla aiempia käynnistetty? Mietin kun mulla kuopuksesta puhkaistiin kalvot ja 2 tunnin päästä kun laitettiin tippa niin heti alkoi tulemaan 2-3 min välein armottomia supistuksia. Olen nyt siinä uskossa että tämäkin käynnistyy yhtä helposti. Voisko siinä käydä niin että vaikka edellinen on helposti käynnistynyt niin seuraava ei käynnistyiskään :eek:

Alkuperäinen kirjoittaja Feenikslintunen:
Johjo: Jännät ajat sinulla tulossa, mitkä ovat fiilikset? ovatko aiemmat lapsesi olleet syntyessään ovin kookkaita ja selittyykö tuo isokokoisuus jollain tavalla? Itselläni 4/5 lapsesta ovat olleet yli nelikiloisia, mutta sen tarkempiin arvioihin yms en ole joutunut/päässyt.
Fiilikset... hmm... ei oikeestaan kummemmat. Vielä ei edes jännitä. Toisaalta harmittaa että miehellä alkaa juuri huomenna 6 päivän työputki eikä olis ollu lapsenvahtia noin monelle päivälle. Työvuoro parhaimmillaan 20 tuntia. Oli pakko siirtää käynnistys maanantaille. Olis ollu kivempi päästä mahasta eroon jo huomenna. On näitä särkyjä eikä enää oikein jaksa tuon kuopuksen 1v3kk kanssa.

Meidän kolme ensimmäistä on ollut 4005g, 4230g, 3980g, mutta menneet yli 1-7päivää. Kuopus käynnistettiin koon vuoksi 38+2 ja oli syntyessään 4600g. Nyt sf-mitta on ollut koko ajan reilusti yläkäyrän yläpuolella ja siitä syystä + kuopuksen koko noilla viikoilla oli syy äitipolille kokoarvioon pääsyyn. Mitään syytä ei isoon kokoon ole ollut. Nytkin sokerirasitus tehty 3 kertaa ja viimeksi tehtiin 2 kertaa ja vielä osastolla synnytystä seuraavana päivänä. Kuopukseltakin otettiin sokeriarvoja ja nekin normaaleja. Saapa nähä sit minkä kokoinen tämä tulokas on, pitikö ultran arvio paikkaansa. Sanoi kyllä että 10% voi heittää suuntaan tai toiseen, toivottavasti kuitenkin mielummin pienemmäksi kuin suuremmaksi ;) .
 
Se olis sitten tänään eka neuvola aika. Pikkasen jännittää kun on uusi neuvola ja juusi tätikin. Mutta onneksi olen noiden pikkuisten kanssa jo tutustunut paikkaan ja tätsykin vaikuttaa ihan mukavalta.

Ihanaa kun on kevät tulee ulkoiltua kunnolla ja nautitaan auringosta <3

Lueskelin tuota MaMan juttua sterillisaatioista sitä minäkin olen miettinyt että josko sen nyt tekis. Mutta se lopullisuus mietityttää edelleen.
Koskas se pitäisi ilmoittaa sairaalaan tai neuvolaan jos sen haluaa ?

Mutta nyt aamu toimiin ja kohti neuvollaa.
 
MaMa:lle onnea tytöstä :heart: :flower:
Johjo:lle tsempit tulevaan :hug: Ihanaa synnytystä!!!Lempeää sellaista!

Sterilisaatiota mietin joskus,mutta kyllä se on mun tapauksessani liian pysyvää ;) Kierukan oon nyt aatellut laittaa ja ajatuksissa vilahtaa vielä se "jos muutaman vuoden päästä..." :ashamed:

Maikkimaalle mukavaa neuvolakäyntiä :hug:

Itse olin aamulla labrassa,otettiin hb ja maksa-arvot kun kutisee :|
Kohta lähden viemään 3v lääkäriin,on pääsiäisestä asti sairastanut ja eilen nousi kuume taas :|
Töihinkin pitäis mennä klo 12...Jospa sielä hiljaista niin netissä taas roikun :whistle:

Nii ja 4D ultran varasin rv 26+3,eli 10.5 =)

Huomenna poksuu viikot!

Me9jaBonusPoitsu rv 22+6
 
Maikkimaa minulle tehtiin lähete sterilisaatioon muutama viikko ennen synnytystä.
Johjo tämä oli ensimmäinen käynnistys eli kaikki aiemmin ovat lähteneet käyntiin itsestään, mutta tämän halusivat käynnistää juurikin tuon ultran perusteella (makrosominen vauva) vaikka olen synnyttänyt alateitse ilman vaikeuksia 4,8 kiloisenkin. Ultran kokoarvio meni minun kohdalla aikalailla pieleen eli ihan hyvin olisi voinut antaa vauvan vielä kasvaa masussa, mutta saanhan nyt nauttia vauvantuoksuisesta arjesta hieman aikaisemmin :heart: Luulisin että kun sinulla on takana onnistunut käynnistys niin tämäkin menee yhtä hyvin :D Tsemppiä maanantaille ja jaksamista viimeisiin odotuspäiviin :hug:
 

Yhteistyössä