Kevätkullat06

Väinötär; meillä on 1½v neuvola myös 18.12 =) aikaa en nyt muista.
silloin tulee rokotus tosiaan ja ei se teidän toinen influenssarokotus haittaa mitään. Meillä pistetään se kakkossatsi samalla neuvola käynnillä.
Rupesi aikaa varatessa puhumaan, että oonko aikonut ottaa, niin sanoin, että on jo otettu ja kakkospistos puuttuu. Ei oo mitään estettä tosiaan vaikka lähekkäin/samalla kertaa laitetaan.

Emos Kiitos! :hug:
meillä ensi tiistaina joulujuhla, mitä lie esittävät kun eivät juuri ole paljastaneet.. :) Meillä oli 1,5v neuvola marraskuun alussa, pituutta oli 80.5 ja painoa 11,5! :heart: Meiltä myös kysyttiin että halutaanko ottaa se influenssarokotus mut ei otettu.. niin paljon kuultu siitä negaa, mm.ihmiset jotka ovat ottaneet niin ennen ovat olleet terveitä ja rokotuksen jälkeen jatkuvaan kipeinä, niin monelta tuli kuultua että tultiin siihen tulokseen että ei kiitos... :|

Meillä on ollut neljä korvatulehdusta viime keväänä ja flunssaa jonkun kerran...minä oon kuullut yhtä yhdeltä ja toista toiselta...mutta päätin, että meillä se nyt otetaan tytölle! Pojat sairasti pienenä aivan kamalasti korvatulehduksii, flunssia ja vaikka mitä, astmaakin on ollut.
Kuume meillä HYVIN harvinainen, tytöllä ei oo ollut, eik' pojilla iät n.8v ja 9½v oo ollut kun harvan kerran. Mä en myöskään oo koko ikäni aikana kuumeillut kuin todella harvoin. Nyt aikuisiältä muistan vaan yhen kerran :) On kyl lentsuja, poskiontelotulehduksii ja kaikkee muuta ollut senkin edestä. Että ois varmaan piikin voinut itsekin ottaa, samaten pojille, mutta nyt tyttö on ainut "uhri"
Hammaslääkäreitä en nyt muista miten on ollut...

Ei meilläkään ole vielä ollut kuin yksi hammashoitajan käynti. Täytyypä kysellä 2v neuvolassa seuraavasta kerrasta.

Pidimme Itsenäisyyspäivän jälkeen pitkän viikonlopun ja aika kului kylässä käydessä. Oli mukava huomata, että poika alkaa osata leikkiä muiden eri-ikäisten lasten kanssa. Leikit tosin on välillä vain piiloon menoa tai asunnon ympäri juoksemista (auto kainalossa), mutta silti. Vanhemmatkin saattoivat istua rauhassa kahvipöydässä ja lapset leikkivät toisessa huoneessa. Ja lapsukainen kiltisti jätti kaikki koriste-esineet rauhaan...

Oltiin siellä hammaslääkärissä sitten viime viikolla. Poika jutteli ensin innoissaan tädin kanssa, mutta kun täti alkoi katsomaan suuhun, poika käänsi pään pois. Oli kun ei olisi kuullut mitä täti puhuu, katsoi vain pois päin. Eikä suostunut suutaan aukaisemaan. Lopulta kyllä saatiin suuhun katsottua. Mutta poika ei enää tädin kanssa jutellut, katsoi vain vihaisesti tätiä :D
Poika tekee aika usein niin, jos joku vieras alkaa hänelle puhumaan, niin kääntää päänsä ja ei ole kuulevinaankaan mitä toinen puhuu.

Ja joku kysyi siellä hammaslääkärissä, että onko nuo lapset kaksosia :)
Ja joku kysyi neuvolassa, kun oltiin sielläkin viime viikolla, niin samaa. Tyttö on noin 10cm poikaa pitempi, kyllä minun mielestä näyttää eri ikäisiltä. Silloin jos molemmat on rattaissa, niin näyttää kyllä, että olisi kaksosia, kun pituus eroa ei näe. Tyttö on siis 1v1kk poikaa vanhempi.

Emos meille on myös tullut nyt se, että kun joku vieras tulee hänelle juttelemaan niin kääntää pään pois ja ei olevinaan kuule, sitten kun vieras lähtee niin alkaa taas hirmuinen höpötys! =) on niin ihanan persoonallisia nuo lapsukaiset! :heart:

Ihan pottailun opettelua. Aloitimme jo alle vuoden iässä, mutta kun kävelemään ryhdyttiin pottailu jäi. Ei poika malttanut potalla istua. Nyt syksyllä pottailu on palannut, kun päiväkodissa pottaillaan. Vieläkään ei malta paljon istua potalla, mutta seura tietty siinä auttaa. Isin tai äidin kanssa aamulla vessaan ja tulostakin syntyy... Hetkittäin poika itse kertoo, että kakka on tulossa (siis ihan oikeasti), kerran on se silloin pottaan saatu.

Tavoitteena on harjoitella kuivaksi sitten ensi kesänä.

Ei meillä vielä olla kuivia. Potalla käy aina aamuisin ja ruoan jälkeen. Tai aina en muista kyllä. Pissat tulee melkein aina, kakkatkin on tullut pari kertaa. Aloitetaan sitten viimeistään kesällä kunnolla yrittämään. Poika sanoo vasta aina silloin kakka, kun kakka on jo housuissa. Ja pissa sanoo myös aina silloin, kun on jo vaipassa. Mutta ei mitään kiirettä vielä.

Meille ei tule ainakaan tänä jouluna. Päiväkodistakin vinkattiin, että Rasmus ei tykkää yhtään (siis pelkää) tontuista. Poika on saanut aika hepulit, kun aamuhetkessä on tonttupukuinen aikuinen vieraillut joulukalenterin avaamisen aikaan. Takaisin on tultu vasta, kun tonttu on poistunut.

tulee, tai siis me mennään ensin isomummilaan ja siel piipahtaa tonttu ja sit mennään mummin ja papan luo ja sit siel käy joulupukki! Ajattelinkin kysyä että mitä annatte mummeille ja papoille lahjaksi?? Itse olemme pientä hommanneet mutta silti haluaisin vielä jotain, nämä meidän mummi ja pappa eivät ole 6-70 kympin ikäluokkaa, eli nuorempia, ehdotuksia???

Me ollaan kysytty välillä suoraan vinkkejä. Isälle olen ostanut usein jotain harrastukseen liittyvää (jääkiekkomaila, varustekassi, urheilualusasu). Nyt tulee työkalupakki. Äitini on aina haasteellisempi.

Tänä vuonna tulee yllärinä pojan kuvalla varustetut omapostimerkit. Toimitus kesti 2pvää...

nukkuvatko teillä vielä lapsukaiset pinniksessä?? vai oletteko jo siirtyneet "isojen lasten sänkyyn"? meillä vielä nukkuu pinniksessä.... jos ei nuku enää niin missä vaiheessa olette siirtyneet toiseen sänkyyn?

Meillä nukkuu tyttö päivä/yöunet pinnasängyssä ja mökillä matkasängyssä. Nukkunee siinä n. 2v asti, riippuen miten tässä järjestellään kolmen makkarin asukit. Pojat n.8 ja 9½ luovuttavat varmaan tytölle kotiin ja mökille sängyt, jos heidät sais samaan huoneeseen kerrossänkyyn =) '
Kun ei neljällä jatkettavallakaan tee pian mitään, kun pojat niin isoja jo!!!
mutta jo mökillä todettu, että yhteiselo/nukkuminen samassa huoneessa on erittäin vaikeaa vanhemman pojan luonteen vuoksi!
Siis katsellaan.
Meillä eka poika muutti jatkettavaan 1½v, kun toinen synty. Keskimmäinen lapsemme, siis joka nyt pian 8v nukkui sitten kauemmin,
ehkä jotain 1v 10kk ikään (tunnustan, etten enää niin muista...)

moikka taas pitkästä aikaa!

Ne rokotteet voidaan antaa samalla kertaa, mutta ei kahtena päivänä peräkkäin, pitäis sitten olla kuulemma kuukausi väliä, näin siis sanoi terkkari viime ma. Mutta tuleeko tupla voimakkaat reaktiot? Kuumetta, kun tuli hiukan ekasta influenssarokotteesta ja taitaa tulla myös tuosta MPR:stäkin jotain.

Joulupukki tulee miehen siskolle jonne aattona menemme.

Lahjoja olemme Väinämöisen kanssa tehneet mm. tyynyliinoihin hänen räpylöiden jälkiä ja sitten minä olen kirjoittanut jotain yön toivotuksia niihin häneltä. Saavat myös kuvia kehystettyinä ja siinä se sitten onkin. Siis isovanhemmat.

Jaahas, meille tuleekin kaveri kylään Väinämöislle ihan pian, et jatkan taas paremmalla ajalla.

:wave:

Meille tulee joulupukki tai siis mennään silloin jouluaattona päivällä miehen vanhemmille syömään ja sinne tulee joulupukki. Miehen isä on siis joulupukkina. Miehen vanhemmat asuu kilometrin päässä meistä. Siellä avataan muutama lahja ja sitten illalla tullaan kotiin ja jaetaan loput lahjat. Sitten joulupäivänä mennään minun vanhempien tykö ja ollaan yksi yö siellä.

Meillä nukutaan pinnasängyssä vielä. Nukutaan varmaan sinne 2-vuoden ikään asti. Esikoinenkin nukkui 2-vuoden ikään asti. Poika saa sitten tytön jatkettavan sängyn ja tytölle haetaan minun vanhemmilta minun vanha sänky. Tuosta jatkettavastakaan ei ole tarvinnut mitään maksaa, saatiin se minun siskon joltain tutulta ilmaiseksi. Kaksi pinnasänkyä meillä on, kun ei tyttöä silloin vielä siirretty pinniksestä pois, kun poika syntyi.

Tehtiin eilen pipareita. Poikaa ei kauan jaksanut kiinnostaa, muutaman kerran painoi muotin taikinaan ja sitten alkoi ärsyttämään, kun kädet meni likaiseksi :D Ja sitten alkoi syömään taikinaa :) Poikaa kyllä ärsyttää jos on vähänkin kädet likaiset, syödessäkin pitäisi koko ajan olla pyyhkimässä. Tyttö jaksoi hyvin painella muotteja taikinaan, lopussa alkoi jo vähän kyllästyä.

En ole muutamaan vuoteen pipareita tehnyt, mutta nyt sitten tein, että lapset saa sitten painella niitä.

Sitten tehtiin eilen vielä, kun poika oli nukkumassa niin tytön kanssa joulutorttuja. Tein ne nyt ekaa kertaa muoteista, että tyttö sitten saa painella niitä ja sitten pistin siihen keskellä luumumarmeladia ja toisiin vadelmamarmeladia. Ihan hyviä tuli :p

mitä olette ostaneet lahjaksi pienokaisellenne? Meillä tuli ostettua leluja jonkin verran, pehmolelua, vedellä täytettävää kynää ja sitä alustaa, B&D:n sahaa, ja kaikkea hirmuisesti... ei voinut mitään mutta aina kun näki jotain niin "oli pakko saada"! =D onneksi taitaavat kaikki kummit ostella vaatetus puolta ja mummit ja muut... ;D

Nolottaa todeta, että meidän muksu on saanut lisää leluja vähän väliä. Minä en pääse kirjakaupasta ohi ostamatta muutamaa kirjaa pojalle. Tosin mulla on kyllä suurin osa varastossa kaapissa eli ei se jätkä kaikkea heti saa. Junarata ja laajennoksetkin annettiin jo aikoja sitten, koska me vanhemmat emme malttaneet odottaa jouluun :LOL:

Jouluna ollaan otettu sitten tiukempi linja, poika ei saa meiltä montaa lahjaa. FisherPrice Little people talli laajennokseksi maatilaan ja mun miehelle tuli ihan "pakottava" tarve ostaa myös LP paloauto. Toinen mummi antaa LP parkkitalon (ja mä hankin kirpparilta sinne kasan LP autoja), tämä lelu jää mummolaan. Toinen mummi hankki vissiin Lego duploja eli sellaisen ison eläntarhan.

Mä luulen, että keväällä ehkä voisi ostaa leluporakoneen synttärilahjaksi - päiväkodissa on sellainen kovin suosittu. Voisi poika leikkiä sillä vieressä, kun äiskä kokoaa liukumäkeä ja korjaa taloa.

Tästä näkee, mihin me panostetaan: kirjoihin, legoihin, LP:hen ja brion junarataan... Osa on peräisin mun omasta lapsuudesta ja nyt sitten päivitellään niitä. Legoja ja LP:tä olen saanut ostettua myös firman kirpparilta, brioja ei ole tullut edullisesti vastaan. Huuto.net:ssä hinnat ovat jo pöyristyttäviä.

Enpä taida ostaa mitään... Meillä on isot kasat poikien leluja mikä missäkin kunnossa ja markkinoilta oon syyskuulla ostanut ratin, jossa erilaisia ääniä. Nyt tyttö sai tällä viikolla pienen vauvanuken (pari euroo) mummilta. Yks kummi ostaa fisher pricen säästöpossun, jolla leikki aiemmin naapurissa ja tuskin muuta paljon tulee. Vaatelahjoja jokunen.

Ei oo listalla lahjoja isoille pojille, kummitytöt sai vähän jotain "pientä"

Vaikka mitä vois ostaa, mutta kun ei oo rahaa, niin aika hankalaa :headwall:

meillä on paketissa duplon iso junarata ja pari kirjaa. Duploja tulee lahjaksi ainakin se iso eläintarha, joku pienempi pakkaus, asema tuohon junarataan, lp:n merirosvolaiva ja muita en sitten tiedäkkään. Etukäteen on saanut talvihaalarinsa tädiltäni jo syyskuulla.

Minä kans olen aika helppo kaupoissa ostaan Väinämöiselle, en niin leluja, mutta kirjat on kyllä heikkous, nii ja pelit. Onneksi ei vielä ole sillai peli ikäinen, et olen saanut pidettyä itseni kurissa lautapelejä katsellessani. Tosin kivoja pelejä vastaan tullessa olen ostanut niitä miehelle lahjoiksi vuosien varrella. On sitten mukavaa ajanvietettä tulevaisuudessa mökillä iltaisin :D

Pinniksestä oli kyselyä, meillä siinä nukutaan vielä varmaankin ensi kesään ainakin. Keskimmäinen laita on tosin poissa pelistä ollut jo pian vuoden. On niin syvä sänky tai minä vaan lyhyt, et en pystynyt laskeen Väinämöistä nukkuvana sänkyyn, en myöskään ylettänyt varvistamatta silittään poikaa. Nyt sänky on minun vieressä ja pääsee siitä meidän viereen helposti aamulla, kun herää. Tänään sitten oksensi minun päälle ja sänkyyn minun puolelle, kun tuli kauhea yskänpuuska, mentiin sitten sohvalle lojuun puoli makuulle tai istuallaan, miten vain. Siinä meni tunnin verran et kohtaus laantu ja siihen molemmat olimme nukahtaneet. Et ei sitten niin hyvä juttu aina ole tuo viereen tulokaan aamuisin..

Mites te naiset olette muuttuneet lapsen/lapset saatuanne? Itse huomaan itsekkyyden jääneen siis sellaisen, et ennen omaa lasta ihmettelin, kun ystäväni pisti aina kaikissa hankinnoissa lapset omien tarpeiden edelle, siis lähinnä oli kyse vaattehankinnoista. Lapset sai kaikki merkkivaatteet mitä vaan oli tarjolla ja ystäväni kulki suurinpiirtein appensa vanhoissa vaatteissa. Nyt huomaan aika samaa itsessäni, toki itselleni ostan vaatteita, mutta ostan todella paljon halvempia mitä ennen ja monesta muusta entisestä välttämättömyydestä tinkaan. Laitan ne rovot mielummin lapsen vaatteisiin tai vaikka niihin kirjoihin. Ja muutenkin ajautus on, et vain parasta meidän murulle!
En tarkoita et tarvii olla merkki tms. juttuja, mutta mitä itse kukin parhaana pitää, läheisyyttä, huomiota jne. niin ja kivoja juttuja mistä itse pidän niin hankin.

Eilen oli poika sitten ekaa kertaa hoidossa, vaikka kuinka lupasin äidilleni et saa sitten hyvin pian vauvan hoitoon, niin eilen oli ensimmäisen kerran vasta ja sekin ihan harkitsematta etukäteen. Ei vaan poika suostunut lähteen mummin ja vaarin luota mihinkään, kun lähdön hetki tuli, tuli vaan antaan meille halit ja suukot ja sanoi iloisesti :wave: kysyttiin sitten, et voiko jäädä hetkeksi et viedään vaan minun pappani kotiinsa ja tullaan sitten hakeen poikaa. Tokihan se sopi ja uudestaan, kun tulin niin ei vieläkään olis lähtenyt, oli niin kivaa mummilassa. Et kai vois alkaa jättään ihan pidemmäksikin aikaa, et voitais käydä syömässä ja vaik leffassa. Mehän ei ole yhdessä kaksin oltu missään pojan synnyttyä ja minä en ole ollut erossa tuntia pidempää Väinämöisestä. Nyt on selkeesti kummankin napanuora siinä vaiheessa, et aika on kypsä pienelle erolle. Miehelle eilinen oli aika pahapala. Oli kokoajan soittamassa et miten menee ja me oltiin poissa ehkä just puolituntia!! Minä nautin vaan olemisesta autossa..

Juu, mutta ei nyt muuta tällä kertaa, huomenna on sitten se neuvola meilläkin, yritän niitä mittoja laitta illemmalla sitten.

Pinniksestä. Meillä nukutaan kans vielä pinnasängyssä. Muutama viikko sitten kokeilin ottaa "etulevyn" pois. Meillä siis on sellainen sänky, joka voidaan muuttaa pinnasängystä myös seuraavaan kokoon. Palautimme sängyn kuitenkin takaisin pinnikseksi kolmen yön jälkeen. Poika nukkui aluksi ihan ok sängyssä, mutta viimeisenä yönä jouduin nostamaan pojan kaksi kertaa takaisin (valui hiljaa lattialle...). Patja tosin ei ole kuin 10cm lattiasta, mutta oli se vähän säälittävää, kun toisen pää on sängyssä ja jalat matolla. Kokeillaan uudestaan ensi vuoden puolella.

Sitten muuttumisesta lapsen saannin jälkeen. Kyllähän lapsi tulee ekaksi ja sitten vasta omat jutut. Omaa aikaa on paljon vähemmän, joten ei sitä itselle ehdi vaatteita niin paljon etsiä. Tarpeetkin muuttuvat, kun en ole töissä hakeutunut aktiivisesti esim asiakkaita tapaamaan. Mulla lapsen saanti ei niin paljon ole vaikuttanut rahan käyttöön (vanhan talon osto vasta viekin rahat tästä hautaan asti...), omat vaatteet ovat aina menneet omasta pussista ja mukulan vaatteiden ostoon osallistuu myös mies. Lastenvaatteita on vaan niin ihana ostaa ja pukea piltti joka päivä kauniisti... Okei, lastenvaatteita on myös helpompi ostaa, kun ei tarvitse kokeilla niitä ahtaassa sovituskopissa etukäteen :LOL: Minä tosin panostan ale-myynteihin ja ostan pojalle seuraavien kokojen vaatteet etukenossa.

Vaikka lapsi menee kaiken edelle, niin olen myös aktiivisesti ottanut itselleni omaa aikaa. Mulla on ollut syksyllä omat harrastukset 2-3 kertaa viikossa. Miehellä on vain kerran viikossa. Itse jaksan paremmin olla lapsen kanssa, kun on niitä omia hetkiä. Yleensä toinen meistä vanhemmista huolehtii pojasta silloin, mutta kyllähän ne isovanhemmatkin haluavat olla välillä pojan kanssa.

Meidän neitokaisella oli neuvola 8.45 ja neuvolantädistä ei tykännyt yhtään! Lääkäri taas sai tehdä mitä vaan, eikä inahtanutkaan. Vilkutti ja sano "hei, hei" Eipä paljon muuta puhetta tuukkaan...
Sit taas tädin luo, itku päälle...rauhottelin, kunnes tuli influenssarokote ja mpr. Aika pian taas itku loppu =)

Mitat oli; 11630g ja 84,3cm. pää 47 kokoo :heart:
käytiin kaupassa ja ehti nukahtaa autoon. Herätin ja siirsin sänkyyn :)

tuli posti, joten moiiiii...

eli aamulla oli 8.30 aika, Väinämöinen tonttulakki päässään ja pikkumyyräsalkku kädessä heiluen sisään mentiin =)

Hirveästi ei kiinnostunut palikkatornin rakentamisesta vieraille, palapeliä hiukan hiplas, mutta aika epäluuloinen oli kokoajan ja ihan toki syystäkin. Housujen pois ottaminen oli kova pala pojalle, huuto tuli jo siitä ja laantui vasta, kun sai rakkaat Babar pöksyt takaisin syliinsä. Pituuden mittaus oli työn ja tuskan takana, pien pisti koko raivovoimillaan vastaan ja niin sai n. mitan mitattua eli 83cm ja paino oli 11990g, pää tais olla 48cm, jos oikein kuulin, ei merkannut sitä korttiin ollenkaan.
Meille myös tuli tuo influenssan toinen osa ja MPR rokotteet, saas sitten nähdä ollaanko jouluna sopivasti kipeänä.
Siinä mitattavana pojan ollessa ja huutaessa huomasin et oli poskihammaskin viimein puhjennut, eikä ollut sitä oirehtinut oikein kai mitenkään.

Kovasti loppupuolella alkoi jutteleen ja olivat aika ihmeissään sana määrästä, olin kyllä jo sanonut, et tulee 3-4 sanan lauseita, mutta eihän ne koskaan usko ellei lapsi just silloin tee tai sano mitään. Me vanhemmat, kun aina liioitellaan lapsiemme taitoja ja kuvitellaan kaikki..

Meilläkin tuo neuvolatäti on vähän nuiva, oli eka käynti uudella ja ihan en hirveesti henkilöstä pitänyt, onneksi ei enään noita käyntejä ole ku tosi harvoin.

Ah, eilen illalla sain lahjat pakettiin ja päivitettyä tilanteen et kenen lahjukset vielä uupuvat. Muutama paketti pakottaa käyntiin kauppoihin iltapäivästä.. jouluruuhka vaunujen kera ei vain ihan kauheasti innosta, pakko vaan, kun mies on taas työmatkalla tämän viikon.

Mutta nyt toivotan teille kaikille oikein hyvää ja ihanaa joulun aikaa!!!
Saattaa olla, et taas en ehdi täällä enään pyörähtään ennen joulua.

Yhteistyössä