Kevätkullat06

Meillä Rasmus oli 1.5v neuvolassa 12.5kg ja 85cm. Ei oo mikään ripakinttu vaikka pituus-painosuhde meneekin tasaisesti nolla-käyrällä. Pituutta oli 3kk aikana tullut melkein 6 senttiä tai sitten pituuden mittaus ei ihan mennyt oikein ;)

Poika ei hirveästi innostunut neuvolassa riisumisesta, punnitsemisesta ja pituuden mittaamisesta. Ympärillä hääräsi paljon tuntemattomia tätejä. Kun mittamiset olivat ohi ja poika sai vaatteet päälle, meille sanottiin nyyhkyttäen: "Kiitos". Kaikista se oli kovin suloista... :heart:

Tervetuloa Dalmatialainen!

Minä olen 28v ja Satakunnassa asustellaan. Ja poika on nyt 1v5kk vanha ja pojalla on isosisko, joka on 2v6kk vanha.

Meillä on poika nyt kuumeessa. Tyttö oli hyvä, kun pistin pojalle supon, niin tyttö laski housut jalasta ja oli maassa peppu pystyssä, että hänelle kanssa :LOL:

Meillä 1,5v neuvola/lääkäri on vasta tammikuussa.

Moikka MOI!! ;) löysinkin täältä aivan ihanan palstan! Meillä poitsu 04/06, eli nyt 1v 7kk. Kävelyä tullut 1v n2kk alkaen (nyt myös juoksuaskelia) ja sanoja tulee myös,välillä enemmän välillä vähemmän! :) hän on meidän esikoinen ja oikea kullannuppu! :heart: On päivähoidossa kun itse opiskelen ja mies töissä..
Kumman olette kokeneet joilla on lapset hoidossa paremmaksi; perhepäivähoidon vai päiväkodin? Meillä oli ensin aivan mahtavan ihanalla perhepäivähoitajalla, mutta sitten piti jostain syystä vaihtaa pph ja se aika oli ihan hirveetä uudella hoitajalla, lapsi ei tykännyt jäädä sinne ja siellä olo näkyi myös kotona ettei viihtynyt, myöskään meillä vanhemmilla että hoitajalla ei oikein kemiat kohdanneet! Sainkin vaihdettua päiväkotiin hoitopaikan joka taasen on myös todella ihana! sieltä en vaihtais poikamme hoitopaikkaa mistään hinnasta!! =)

<muokattu>Kiva, että täällä on usempi 04/06 syntynyt. Meidän poika syntyi 27.4, mites muut huhtikuussa syntyneet? <muokattu>

Meillä on ollut päiväkoti nyt oikea paikka (ruhtinaallisella 4kk kokemuksella niin pph&päiväkodista kummastakin).

Viime keväänä poika oli pph:lla ja meni se ihan ok, mutta vanhempien ja pph:n välille ei syntynyt mitään yhteyttä. Aluksi pph oli ihan hyvä paikka, sillä poika pystyi esim. nukkumaan kahdet päikkärit ja pph:n loma-ajat minä olin kotona ja käytin kertyneitä lomapäiviä. Jatkaa emme kuitenkaan halunneet ja kesälomien jälkeen siirryttiin päiväkotiin.

Meidän poika sopeutui varmaan reilussa viikossa päiväkotielämään. Onneksi 16 lapsen ryhmässä on 4 aikuista ja osa lapsista on osa-aikaisia. Alkuun olimme huolissamme siitä, että poikaa saattoi hoitaa myös muiden ryhmien aikuiset (kuinka poika siihen sopeutuisi?), mutta aika nopeasti tähän ollaan sopeuduttu ja nyt osataan varmaan kaikkien tätien nimet... Jätkä on tosin koko päiväkodin aurinkoinen, vasta viime päivinä on päiväkodista tunnustettu, että hän osaa myös kiukutella. Ja saahan kaikista pikkuisin eniten huomiota (ainoa alle 2-v). Päiväunet normalisoituivat myös parissa kuukaudessa. Myönnän, että koko syksy on mennyt flunssan kourissa. Koska kuumetta ei ole ollut ja poika jaksanut hyvin, niin poika on kuitenkin ollut joka päivä hoidossa.

Plussien määrä onkin sitten iso. Liikkuminen parani valtavasti ekan kuukauden aikana (elokuu): potkupyörä on ihan suosikki näin talven pikkupakkasillakin ja poika on aktiivisesti jumppaamassa ja leikkimässä muiden lasten kanssa. Kotiin ei lähdetä, jos muita lapsia on vielä päiväkodissa eli kaverit ovat tärkeitä. Mä luulen, että meidän tapauksessa on juuri plussaa, että päiväkodissa on niin paljon aktiviteetteja: ohjattuja ja vapaata. Tämä on sitä, mistä meidän lapsi pitää ja vaatii ympäristöltä. Leikkeihin on tullut monipuolisuutta, ei enää vain autoleikkejä. Syyskuussa tuplattiin aktiivinen sanavarasto 60 sanaan ja lokakuussa puhesuoni räjähti. Nyt sitä vaan jännityksellä kuuntelee illalla, mitä uusia sanoja on taas ilmaantunut. Tänään aamulla poika totesi yskäisyn jälkeen, että "yskii". Wau. Päiväkodissa veikataan, että jouluun mennessä poika puhuu sujuvasti...

onko teidän lapsilla vielä maitopullo? Meillä on vielä kun menee nukkumaan, päiväkodissa ei huoli ja nukahtaa ilman maitopulloa, mutta kotona ei tarvitse kuvitellakaan että nukahtaisi ilman pulloa!! Eli muuten ei maitopulloa kaipaa, eikä tuttiakaan ole ollut sen jälkeen kun vuoden täytti!

Meidän pikkumies ei ole huolinut koskaan pulloa, tissin seuraksi tuli 5-6kk nokkamuki. Lähinnä meillä ongelmana on, että maitoa ei juo tarpeeksi. Nyt käytetään lähinnä tavallista mukia, joskus nokkamukia.

Tuttia kyllä syötiin pienenä ahkerasti, 7kk iässä vähennettiin nukkuma-aikoihin ja kokonaan tutti jäi pois 1v mennessä.

meilläkin ollaan harjoiteltu tavallisesti mukista juontia, ja hyvin se luonnistuukin! Yllättävän hyvin on oppinut eikä enää valahda maidot tms.suupieltä pitkin! Luulenpa että meille tulee iso asia tuosta tuttipullon luopumisesta sitten.. :eek: On nimittäin poitsulla luonnetta jos sille päälle sattuu! ;) Hih, pakko vielä sanoa jouluihmisenä että ihana kun huomenna on jo joulukuu.... :xmas: =)

Moikka taasen!
Meillä kanssa neiti sai oman suklaakalenterin. =) Kun sai tänä aamuna avata itse luukun ja syödä suklaan oli kyllä ilme näkemisen arvoinen. Nyt koko ajan osottaa kalenteria ja hokee nami nami... :p
Meillä vaan sairastellaan. Tyttö sai ekan lääkekuurinsa korvatulehdukseen ja se ei sopinut ollenkaan. Tuli iho oireita ja maha meni ihan kuralle. Saa nähdä kuinka tuo uusi kuuri puree. Toivottavasti mahakin parantuisi kun nyt kakkaaminen on tuskallista!
Meillä neiti on syntynyt 20.4.06 ja vuoden ikäisenä oli 80,7cm ja 9850g nyt on selvästi kasvanut pituutta kun vaatteita alkaa jäädä pieneksi.
Tuttipullosta luovuttiin 1v mutta nyt kun on ollut kipeenä oon laittanut pulloon mehua kun muuta ei suostu juomaan. Ruoan kanssa juo ihan tavallisesta mukista!

Ai, oikein suklaakalenterit =), en ajatellutkaan tuota. Meillä on käytössä tavallinen kuvallinen. Poika repii luukun irti eikä suostu vain kauniisti avaamaan, onneksi tässä mallissa luukku on tarkoituskin poistaa. En kyllä epäile, etteikö meillä tulisi jouluna kaikesta huolimatta suklaakiintiö täyteen. Nyt vielä vanhemmat yrittää syödä herkut salaa, mutta suklaa (ja muut makeat) kyllä kelpaa hyvin. Testattu on.

mä tein kalenterin itte, ja siihen ommeltiin pikku pussukoita ja niihin yllätyksiä! :) tänä aamuna yritti ekaa kertaa mennä vetämään alimmaisia pussukoita irti, mut on se vaan niin ihmeissää kun yhen äkin saa joka päivä jotain pientä uutta ja kivaa! :) "lapsen ilo paras lahja" vai miten se nyt meneekään... :)

Meilläkin poika innoissaan avaa aina luukun ja haluaisi enemmänkin luukkuja aina kerralla avata. Meillä on molemmille lapsille miehen vanhemmilta kuvakalenterit ja sitten saavat molemmat suklaakalenterit minun mummulta. Saadaan ne vähän myöhässä, kuun puolessa välissä, kun on yhden siskoni lapsen synttärit. Siskoni piti tuoda ne tänne, kun kävi täällä mutta unohti ne kotiin. Kyllä poika vähän maistaa varmaan saa, mutta minä ja mies varmaan suurimman osan syödään. Ja tyttökään ei nyt sitten kaikkia itse syö, kun myöhässä kerran saadaan ne. Viime vuonnakin lapset sai mummultani suklaakalenterit ja poikahan oli silloin vasta 6kk :) Eli itse tuli syötyä kaikki suklaat siitä tai puoliksi miehen kanssa syötiin.

Meillä tuttipullo ollut pois käytöstä noin pari kuukautta. Tai 9kk ikäisenä, kun siirryttiin nokkamukiin päivällä, niin on siitä asti vain yöllä käyttänyt tuttipulloa. Ja noin pari-kolme kuukautta on tavallisesta mukista nyt juonut. Tutti jäi pois 1vuoden iässä ja sitä käytettiin 3kk iästä alkaen vain unilla.

Pojalla on nyt vauvarokko. Pari yötä on nyt nukkunut huonosti. Viimeyönä 3 aikoihin hain meidän viereen nukkumaan ja siitä asti en sitten itse saanut unta, eikä poikakaan hyvin nukkunut. Eilen kiukutteli koko päivän ja suostui nukkumaan vain noin 20minuuttia päivällä (yleensä nukkuu 3tuntia) ja tänään kiukuttelu jatkunut. Nyt on nukkumasssa, saas nähdä suostuuko nyt kauemmin nukkumaan kuin eilen.

Kävin eilen tytön kanssa kaupassa, kun siellä piti olla joulupukki. Tyttö ihan innoissaan halusi mennä katsomaan. Hoki matkalla koko ajan, että mennään katsomaan joulupukkia ja kaupassakin hoki koko ajan. Ei joulupukki sitten ollutkaan siellä :/ Orava siellä oli. Tyttö ensin, kun orava oli parin metrin päässä, niin osoitteli oravaa ja kun orava tuli lähemmäs tyttö lähti karkuun :D

Meillä on välillä ihan uskomaton show, kun pikkuherra saa päähänsä pelätä jotain. Eilen pelättiin vierailulla aluksi koiraa ja kiljuttiin "ei tänne", kun koira lähestyi. Reilun puolen tunnin kuluttua tilanne onneksi rauhoittui ja minä sain juosta pojan perässä, kun hän paineli etsimässä samaista koiraa milloin mistäkin. Poika mm. esitteli lelukameraa mummin kissalle ja työnsi samalla lelun kissan nenään kiinni. Onneksi kissa oli rauhallisella tuulella ja naarmuilta vältyttiin. Toisella kerralla pelättiin samaista kissaa oikein urakalla. Mä en vaan ymmärrä näitä aivoituksia...

Päiväkodissa poika on pelännyt usein vierailevia tähtiä, kuten Pikkukakkosen Ransua ja sirkustirehtööriä. Silloin on kuulemma pyytänyt päästä vessaan potalle. :LOL: Raukka-parka. Ja meidän poika on oikeasti avoin ja menee innokkaasti ihan joka paikkaan. Jännityksellä odotan huomista, kun päiväkodissa on iltajuhla. Meidän pojan pitäisi esiintyä siellä muiden lasten kanssa, uskaltaakohan kun paikalla on paljon muuta väkeä? Toivottavasti, sillä "piiri pieni pyörii" koreografia sujuu kotona ja päiväkodin harjoituksissa oikein hyvin ja poika tanssii sitä ylpeänä niin äidin kuin isinkin kanssa.

Meillä kiipes poika tänään ekaa kertaa keittiön pöydälle tuolin avulla! :eek: kyllä sitä nauratti mut mua hirvitti ku yritin kieltää eikä se suostunu olla menemättä! toiv.ei ota tavaksi! Nyt se on oppinu ns. loukkaantumaan ihan kovasti jos jostain kieltää, menee polvilleen lattialle kasvot lattiaa vasten, mut ei mee ku kaks sekkaa ja sit se alkaa höpöttää ja kaikki unohdettu! :) meil on ens viikol joulujuhla, kiva mennä itestäki kattoo et mitä siel oikei tapahtuu! :)

Moikka kaikille taas pitkästä aikaa ja tervetuloa mukaan rouses!

Meillä on joulukalenterina itsetekemäni joulusukat miehellä ja Väinämöisellä :) Pitäis varmaan tehdä itsellekin ja mies vois sinne laittaa minulle lahjuksia. Pojalle laitan aina jotain pikku leluja pakettiin tai sit joku herkku esim. pipari oli tänään, mutta meillä ei saa vielä ns. oikeita nameja. Saas nyt sitten nähdä kuinka joulusta selvitään, kun vaatii nykyään aina maistaa, kun itse jotain syömme.

Väinämöinen on alkanut komentaan meitä, jos ei heti mennä leikkimään hänen mukaansa. Alkaa pienesti huutaan meille kroppa kaarella, maha pullistellen, et mennään! Ja silloin pitäis mennä hänen huoneeseen leikkimään ja lukemaan. Ei niinkään minua komenna, kun kaksin ollaan päivisin, mutta isin kotiin tullessa alkaa heti vaatia huomiota. Aika selväähän se on, kun isistä oltu päivä erossa.

Eilen pääsimme ensimmäistä kertaa pulkalla ulos tänä talvena. Poika nautti aivan mielettömästi pulkkakyydistä. Pakko sanoa, et kyllä itsellekin olisi kyyti kelvannut auraamattomilla teillä, kävely oli aika raskasta lumen ollessa suojan puolella.

Joku kyseli tuosta päivähoidosta, meillä ollaan vielä kotosalla, mutta mieleipide kyllä löytyy ihan vanhan ammatin perusteella, eli olin aikanaan päiväkodeissa lastenhoitajana. Olen siis itse päiväkodin kannattaja, paitsi jos on on luotettu ja hyvin tunnettu perhepäivähoitaja, niin sitten tilanne on toinen. Mutta kuitenkin itse laitan lapseni aikanaan päiväkotiin, koska minulla ei ole ketään niin luotettua, tuttua ja hyvää hoitajaa perhepäivähoitajana kelle poikani antaisin hoitoon. Vaatimukset on minulla kuitenkin toiminnan suhteen aika kovat. Ohjattua toimintaa pitää olla liikunnan, musiikin ja kuvallisen ilmaisun osalta ja mielellään myös tutustutaan luontoon jne. eli harvalla perhepäivähoitajalla riittää aika kaikkeen mitä haluan lapseni päivähoidolta. Nii ja on siinä päiväkodissa muitakin hyviä puolia mm. useampi hoitaja jolloin ei taatusti pääse käymään mitään outoja hoitajan taholta mm. et hoitaja on vienyt lapset esim. johonki ilmaiseen lapsiparkkiin ja itse shoppaillut! Näinkin on käynyt, itse näitä lapsia hoisin tuollaisessa lapsiparkissa!!! Minä ainakin saisin sellaisen raivarin, jos hoitaja veisi lapseni moiseen paikkaan vaikka maksan hänelle lapseni hoidosta ja vastuusta! Juu, mutta se tuosta aiheesta.

Kävimme eilen ensimmäsitä kertaa katsomassa keskustassa Stockan jouluikkunaa ja poika oli aivan innoissaan! Oli niin kivoja yksityikohtia pienelle miehelle, et ihmeteltävää riitti ja aina piti heti kääntyä kertomaan meille mitä siellä näkyi =)

Huomenna meillä olis retki Porvooseen, saas nähdä kuin päivä meillä menee ja millanen keli on.

Mutta nyt taas toiseen kertaan, mukavaa oli lukea ja huomata et vilkasta on ketjussa ollut!

:wave:

Päivähoidosta, meillä pojat aikanaan olivat 6kk perhepäivähoitajalla (iältään olivat silloin vajaa 2v & n.3½v) Meillä ei ennestään kovin tuttu hoitaja, mutta aivan ihana. Meillä isompi oli ihan kaamee kiukkuaja ja perhepäivähoito sopi hyvin. Hoitaja vei kerhoon, luontoon, "leipoivat", maalasivat ja askartelivat jne, en ees kaikkee muista enää. Pojat oli pari kk kotona ja sain vakipaikan. Sitten olivat päiväkodissa ja sekin ok paikka...tosin pojat kinaili keskenään ja oli kaikenlaista.

Nyt olen kotona tytön (jouluna 1½V) kans,hoitaisin itse vaikka kuinka kauan, jos se mahdollista...Enkä tiedä kumpaan mielummin, jos tuttu niin perhepäivähoitoon varmaan...

Nytkin istuu sylis, kun uni ei tule...pulpattaa tässä ja sängys itkee...näin on yöt menneet levottomiks...ja lyhyiksi.

väinötär :wave: Kiitos! :) meillä oli ensimmäinen pph aivan valtavan ihana! (ollaan kyllä pidetty yhteyttä ja käydään aina siel kylässä) mutta se toinen (jonne piti vaihtaa, syytä en tiedä?!? :kieh: ) meni ihan p****lleen! hoitaja melkein suoraan moitti kasvatustamme; " etkö sinä ole VIELÄKÄÄN saanut rytmitettyä päiväunia" ym.. ei meidän poika nuku sormia napsauttamalla enkä ikinä ole ottanut stressiä siitä että nyt se ei nuku kun kello tasan 12, vaan on kotona ollessaan nukkunut kun on väsyttänyt, näin oli ekassa pph:kin! päiväkodissa kyllä nukkuu, alkaa nukkumaan muiden kans yhtä aikaa eikä oo ollu ongelmia! huh huh, pitäis lähteä taapero herättää ja alkaa valmistautua itse taas kouluun lähtöön ja poitsu hoitoon... Mies onkin jo mennyt ajat sitten töihin, mutta pääsee hakemaan aiemmin pois pojan hoidosta, ei tuu pitkiä päiviä! :)

Tervetuloa rouses minunkin puolesta =)

Meillä valvottiin eilen 23.30, kun normaalisti nukkumaan kiltisti n. 21.
Yö meni ihmeen hiljaa vaille kuuteen, jolloin mies nousi,niin tyttö seisoi sängyssä, mutta rauhottui pian takasin. Onneksi. Meillä on 10-11 itsenäisyysjuhlaan meni, poikien koulun. Illalla ei saa mennä, kun on ahdasta istumapaikoista! Mies menee sit illalla. ajattelin jos mentäis koululle yhdessä ja me juotas kahvit ja katseltas oppilaiden töitä ja sit mies menis viereen ex-kunnantalolle juhlaan. Meillä ois siinä juuri taaperojumppakin, mutta aattelin jättää väliin, kun olin suunnitellut et kerrankin oltas yhdessä juhlassa mies ja minä
:| :|

Alan aamupuuhiin...

äeppä kiitos! =)

meidän lapsukaisella on kova omatahto kausi! pukemisessa ym.pistää kovasti vastaan! ja sitten taas vastaavasti loukkaantuu herkästi! tai suuttuu.. uhmakautta kenties??!? lumisia terveisiä kaikille! :xmas:

meni meillä ihan nappiin! Etukäteen vähän epäilin, että poikaa rupeaa ujostuttamaan ja kulku käy kohti äidin syliä, mutta siitä ei ollut huolen häivääkään. Innokkaasti istui hoitotädin sylissä ja keskittyi esitysten katsomiseen. Mitä nyt pientä pulinaa piti koko ajan... Yksi henkilökunnasta kuiskasi minulle nauraen, että kun meidän poika alkoi "kunnolla" puhua, niin ei sitä enää hiljaiseksi saa.

Piirileikki esiintyminen meni mallikkaasti. Onneksi sain videolle, kuinka poika suorastaan kiskoi hoitotätinsä esiintymisalueelle, kiire oli kova tanssimaan. Vieressä tanssinut pikkutyttö ei suostunut antamaan aluksi piirissä kättä vaikka meidän poika epätoivoisesti yritti sitä omaan käteensä saada ja säesti samalla tiukoilla "käsi, käsi" komennoilla. :LOL: Kotona taisivat sormen heilutukset ja jalkojen tömistelyt sujua tomerammin, mutta ei se nyt haitannut kokonaisuutta. Lapsukainen oli 100% esityksessä mukana, vaikka on tarhan ehdottomasti pikkuisin! :hug:

Tänään oltiin lääkärineuvolassa. Saatiin sittenkin aika vähän aikaisemmin, kun muuten olisi mennyt tammikuulle. Pituus oli 73,8cm ja paino 9660g. Kaikki oli ihan ok. Piikkiä ei saatu, koska oltiin se saatu 1v2kk neuvolassa.

Poika sai yöllä kolmen aikaan raivokohtauksen. Olisi halunnut pois pinnasängystä ja kun sanoin, että nyt nukutaan, niin karjui monta kertaa, että ei nuku ja haluu pois. Otin sen sitten pois ja vein tytön sänkyyn (tyttö oli tullut yöllä meidän viereen) ja menin itse sinne myös, rauhottui heti. Vähän ajan päästä yritin lähteä pois, mutta poika heräsi. Nostin sen sitten omaan sänkyyn ja olin varma, että huuto alkaa taas, mutta nukahti sinne sitten heti.

Perjantaina olisi pojalla hammaslääkäri. Miten teillä muilla on ollut hammaslääkäreitä? Meillä eka oli 6kk iässä ja nyt 1,5v iässä toinen, sitten seuraava on 3 vanhana.

meillä on 1½v tarkastus 18.12. ja eikös silloin pitäin saada joku rokotus? Mites mahtaa olla, kun edellisenä päivänä saa sen toisen osan influenssarokotteesta, saakohan antaa noin lähekkäin? No kysellään sitten..
Meillä oli eka hammaslääkäri käynti viime elokuulla ja seuraava on sitten vuoden päästä elokuulla vasta. Paljon käytännöt kyllä vaihtelee ihan kunnasta toiseen ja ihan kuntien sisälläkin.

Eilen meillä nukahti kahdessa minuutissa!!!! Siis olin aivan ihmeissäni, vaikka tiesin et väsynyt todella oli, reissu oli aika rankka päikkyjen jäätyä vajaa tunnin mittaisiksi. Mutta muuten kyllä oli aivan mielettömän mahtava Porvoon reissu! Pieni nautti bussimatkasta ihan eri tavalla, kun sai nenä ikkunassa kiinni katsella ohi meneviä rekkoja ja muita moottoritien ajoneuvoja, ihmetys oli joka kerta yhtä suuri, kun rekka tuli vastaan =)

Paljon ostin kivoja juttuja lahjavarastoon pojalle mm. pikku myyrä salkun, aivan ihana!

Jaahas, käsky käy taas parvekkeelta!

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

:wave:

Yhteistyössä