Keväällä/kesällä 2009 yrityksen aloittavat?

Ei kuulu menkkoja eikä varsinkaan näy. :kieh: Ihan satavarmasti ne alkaa just Italiassa... jee... :/ Tai sit ne ei ala ollenkaan. Menkkajomotuksia on kyllä, mut ei muuta. Olishan tuo kiva laittaa listaan KP1... Mut ei! Ä-R-S-Y-T-T-Ä-V-Ä-Ä!!!!

Töissä taasen ja ihan kuollutta. Opiskelija tekee omalla koneella jotain kouluhommaa ja kävin jo sanomassa että lähtee kotiin. Taidan itsekin poistua takavasemmalle kohtapuoliin.
 
kiitti halauksista :D juu aivan varmasti tärppää myöhemmin jos ei nyt, muttaku alkas ny se uus kierto eka :kieh: ei mitään menkkoja vieläkään :/ vieläkin on nippailuja ja vihlasuja alavattalla aina välillä.. nyt oon kyllä ihan tyytyväinen jos se täti tulee, ainaki tietää et kroppa toimii..
 
Heips
vähän apeat tunnelmat kun menkat alkoi kierron keskellä. Mullahan oli vastaavaa helmikuulle asti esikoisen imetyksen jälkeen et aina parin viikon välein kuukautiset. Söin yhden keltarauhashormoni kuurin(gynekologi määräsi helmikuussa kun mainitsin raskaustoiveista) joka tasoittaa kierron mutta kun söin vain yhden kolmen sijaan niin palasin lähtöruutuun. Plääh... Ollaan oltu vähän allapäin ja energisyys hävisi. Mutta eikun uutta pökköä pesään. Todennäköisesti seuraavan kerran mahdollista tulla raskaaksi parin kuukauden päästä, kun on taas kierto säännöllinen.
Ihanaa kun on tuo esikoinen piristämässä päivää, täytyy nyt keskittyä häneen. Mekin saimme hänet ekasta yrityskerrasta ja siksi vähän malttamaton mieli nyt on....
Oon yrittänyt tässä myös hoikistua ja kummasti tämä raskaaksi tulo on motivoinut. Paljon kurillisempaa ruokavalioo pystyy noudattamaan.
Meilläkin miehen työpaikalla lomautuksia, ei vielä tiedä miten meitä koskee. Mulla onneksi se vakipaikka alkamassa.
Onnea kaikille yritykseen ja hyvää viikkoa
 
tahtoisi päästä pinoon mukaan... :wave: tarkoitus olisi kesäkuussa nappasta kierukka poikkeen ja koittaa saaha vauvaa aluille.. yksi tyttö löytyy edellisestä suhteesta 10/05 ja ny ois tuon rakkaan kanssa tarkoitus saaha yhteinen...että soppiiko mukaan...
 
marjutti: Pahoittelut minunkin puolestani! :hug:

Tuitutti: Paljon onnea! :flower:

Röllimuori: Pikaista paranemista! Aika hurjalta kuulosti arvot! :(

Jonliille: Paljon peukkuja ja plussaonnea!

Ja mitähän vielä...
panicroom: Tervetuloa! :wave:

Ja yleisesti vielä kaikille pahoittelut jos on tullut täti lupaa kysymättä kylään tai ollut muuta murhetta!

Ja galluppiin vielä että meillä on molemmat lapset tulleet ihan ekalla yrityskerralla. Ja niinkuin muutama muukin kirjoitteli niin myös minä olen kärsimätön plussaamaan tämän kolmannen mahd. nopeasti mutta olen yrittänyt itselleni selitellä ettei tässä niin kiirus ole eikä se välttämättä heti onnistu! Nyt lähteepi siis yk 2 ja valmistaudutaan hiljalleen "urakointiin" kun menkat alkaa olla nyt historiaa tältä osalta. =)
 
Oh, mulla menee röllimuori ja peikonpähkinä sekaisin...
Siis röllimuorille tosi paljon tsemppiä paranemiseen, ei oo kivaa lasten sairastaminen, saati, että itse alat sairastaa. Parikymppisenä kaikki taudit oli iisimpiä, samoin kuin krapula. Nykyisin jokakeväinen oksennustautikierroskin tuntuu pieneltä kuolemalta, siis kun sen itse saa (ja minähän aina saan). :p

Saako purkautua? Tässä tulee: Voihan perkele mikä päivä. Voiko asiat mennä enempää vituralleen (voi ne, mutta ei muisteta sitä nyt, kun nautin tästä itsesäälissä uimisesta.)
Molemmat kakarat antibiootilla, toinen korvan, toinen angiinan vuoksi. Aamulla vanhin lapsi ripuloi epäilemättä lääkityksen vuoksi. Auto ei lähtenyt käyntiin, ei edes naapurin virta-avun jälkeen. Tuttava haki meidät (n. 20km ihmisten ilmoille). No nii, ihan ok. Töissä vaan harmitti, mutta päivä meni joten kuten. Äitini haki lapset ja minut töistä, otettiin äidin auto, ajettiin ohi kirjaston, jossa ois pitäny käyä. Mentiin kauppaan, jossa huomasin lompakon uupuvan laukusta (ei oo vielä löytyny) Lähdettiin kotiin syömään mitä kaapissa vielä sattuu olemaan, vanhimmalla pojalla ripulipöksyt ja takamus siitä tulipunainen ja kipeä ja nuoremman korvalähetteestä tuli keskussairaalasta kirje: olette jonossa... Lisäksi poltin riisit (!) pohjaan tehdessäni sitä jotain jämäsafkaa. Ja mies jossain helvetin kaukana opiskelemassa.
Voi helkutta, näitä päiviä ei tarttis olla...

 
Jonlii, AUTS! Ja kaikille muille multakin halaukset hyvässä ja pahassa :hug: Mulla täti kurvas mestoille perjantaina ja ai että miten kyrpii.. :/ Löysin vihdoin kaupasta farkut mitkä näytti siedettävältä.. sielä.. Nyt kun kotona veti jalkaan niin voi kilinkellit kun sais noi extrakilot jollain luopumaan mun ruumiista.. Anorexia taustalla ei noi +15kg neljässä kuukaudessa +3kg vuoden sisään ihan tunnu hyvältä.. Söin erittäin hormonipitoisen kuurin silloin kun tavalliset e-pillerit ei enää tuntemattomasta syystä tehonnu vaan menkkoja tuli miten sattu.. Prkl eikä todella kilot karise niinkun oon tottunut että ne karisee :kieh: Anyway se siitä..

En enää muista kuka puhu siitä punaviinistä (tarkistan kohta), sitä samaa oon tässä muutaman illan kumonnut (Mont Gras) menkkakipuihin :LOL:

Nyt on mulla siis kp4 ja yk2 alkaa.. Kärsimättömiä täälläkin ollaan tärppiä odotellessa :heart:
 
täälä odotellaan omia menkkoja pillereiden lopettamisen jälkeen...mutta juurihan nuo menkat (pillerimenkat oli) että kyllä tässä varmaan 4 viikkoa saa odotella omia. Onko muuten haittaa jos yrittää ennenkuin on olleet yhdet omat menkat? eikös ainankin lasketun ajan laskeminen helpotu, jos odottaa yhdet omat menkat?? voiko kohdun limakalvo olla ohut pitkän pillereiden syömisen jälkeen?nyt neuvoja kaivataan!!!! :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja napiiri:
Ei mun käittääkseni siitä mitään haittaa ole vaikka heti yrittäis, kai se vaan on vähemmän todennäköistä että tärppää tms.. Korjatkaa jos höpötän omiani..
niin liittyiskö just siihen, että limakalvo voi olla ohut, kun eivätkö e-pillerit just ohenna kohdun limakalvoa ja estä munasolun irtoamisen?ennen kuukautisia kai omassa luonnollisessa kuukautiskierrossa naisen oma elimistö paksuuntaa kohdun limakalvoa valmiiksi mahdollista raskautta varten, eikös?
 
Sen lisäksi että minusta tulee HULLU, jos syön hormooneja, niin nuo vaikutustavat karmivat minua. En menis vannomaan, etteikö esim. vuosikausien pilleriensyönnillä ois jotain tekemistä sen kanssa, että kaikilla ei tärppää kovin hyvin. En ite oo uskaltanut syödä enää. Tuntuu, että kyllä kai siitä voi jotain jäädäkin päälle tai vinouttaa omaa hormonijärjestelmää.
En halua pelotella ketään, älkääkä kukaan pahoittako mieltänne.

MOnelle pillereistä on hyötyä kipujen, suuren vuodon, ihon kanssa. Ymmärrän hyvin ehkäisynäkin, vaihtoehtoja ei oikein oo, hyviä vielä vähemmän...

Mutta epäilyttää ulkopuolinen puuttuminen kehon omiin ainevirtoihin... :/
Lisäksi kun se on maailmanlaajuisesti niin iso bisnes, että jos jotain lääkeyhtiöiden mielestä "vääriä" ajatuksia tai tutkimuksia pillereistä tulisi, niin aika äkkiä ne hiljenisivät.
 
Itellä raskaus pysyi niillä loitolla toivotun ajan mutta niin hoikka kroppakin nykyään.. Huomaan näin lopetuksen jälkeen että kierron pituus on pitkä ja kilot on tautisen tiukasti juuttunut.. Kamala olo toisinsanoakseni.. Ja en tosiaan tiedä mihin huhuihin on uskominen että voiko pillereiden pitkäaikainen käyttö vaikeuttaa kauan lopetuksen jälkeen raskautumiseen..
 
mä luin kerran erään lääkärin kirjoittaman jutun e-pillereistä(jossain terveysalan lehdessä oli), että käytön jälkeen (pitkänkin käytön) kehon kuukautistoiminta palaa entiselleen, eikä pillereiden käyttö vaikuta hedelmällisyyteen haitallisesti. Ja että useimmin naiset pelkäävät pillereiden aiheuttavan lapsettomuutta ja lihomista sekä seksihalujen vähentymistä, mihinkään näihin pillerit ei kuulemma vaikuta.
 
Elä nyt vaan huolestu tuosta. :)

Vaikka joillekkin kävisikin niin, niin ei se kyllä kovin yleistä ole. Muuten varmaan olisi enemmän puhetta asiasta. Mutta ehkäpä se vaikutta joillain. Tuntuu, että nykyisin on niin paljon, ihan tosissaan nuoria ihmisiä, joilla on raskautumisongelmia, eikä syytä löydy vaikka kuinka tutkitaan. Tiedä häntä sitten, mikä siihen on perimmäisenä syynä.

Juu, mutta ei oo kauan, kun lääkärit vakuutti, ettei tupakoinnista ole terveyshaittoja.... Missä raha on siellä...
 
Jonlii kaikilla on tuommosia päiviä joskus, valitettavasti :| seuraava päivä sitten parempi :wave: kyllä mä ainaki sen uskon että pillereiden jälkeen keho voi olla "nukuksissa" jonku aikaa, eikä ovulaatiota tapahdu normaalisti. mutta eiköhän se aina siitä jossain vaiheessa tasotu...
mutta kyllä muakin vähän mietityttää niitä syödä, toivottavasti ei enää tartte...
 
Kyllä kai palautuu.. En usko että raskautumista estäis pidemmän päälle mutta olis kiva tietää koska alkaa kilojen karistus onnistuun.. Avomies on käskeny mennä lääkäriin kun ei laihdu vaikka minten vähän söis mutta ei sekään sattuneesta syystä kiinnosta.. Paino on asia mistä ei huvita puhua tuolla terveydenhuollossa enää ikinä..
 
mie oon tuos pohtina et mitehä on et kui nopiasti kroppa tuon hormonikierukan poiston jälkee normalisoituu..et onko jollai kokemuksia...muutaman vuoden ollu ja ny ollu jokusen kuukauden ns. menkattomia aikoja et voipi olla kiva ettiä kiertoa :whistle:
 
Tää raapii tääl päätään ja miettii miten tää ovistikutus nyt oikein suoritetaan...? Ohjeen mukaan siis kannattais aloittaa tikuttamaan kp 12, kuinkahan paikkansa pitäviä nuo päivät on jotka tuossa ohjeessa on laskettu kierron mukaan, vai pitäiskö aloittaa aiemmin ihan vaan seuratakseen omaa kiertoaan tarkemmin? Muuten, kuinkahan moni täällä ovistaan tikuttamalla etsii?

Kumma juttu tää sairastamisen erilaisuus miehillä ja naisilla! Onko teillä muillakin niin että kun ukko sairastaa niin sitä ollaan sitten "kuolemansairaita" pienestä kuumeesta ja flunssasta?! Itse olen viimeisen viikon hoitanut kipeät lapset kipeänä enkä tehnyt siitä suurtakaan numeroa, ei kai sitä oikein ehdi huomaamaan omaa sairasteluaan lasten hoitamiselta. Ei siinä mitään, toki pistän miekkosen lepäämään ja senkun makaa ja potee flunssaansa mutta lopettais valittamisen! :/

Jonlii: aika hurja päivä sulla ollut! Toivottavasti tänään parempi. =)
 
ihan ekax Jonliille ISO :hug: ne on sit niin mukavia tollaset päivät, sit kun se päivä alkaa menemään päin p**tä, niin se menee sit kunnolla..tuttu tunne ;) Toivottavasti tänään jo parempi päivä :D

Marjutti86 Jos en ihan väärin muista, ni eikö sulla ollu jotain tuhrupäiviä jokin aika sitten? suosittelen testaamaan vielä uudestaan kun tuhrusta on kulunu n.viikko ;) voipi nimittäin olla, että kiertosi on vaan pidentynyt ja tuhruilusi oli ehkä kiinnittymisvuotoa..näin kävi yhellä ystävälläni. Hänellä piti menkkojen alkaa n. kp35 ja sillon sit tuliki tuhrua ja loppu parin päivän päästä, aatteli sitten vaan et olipa oudot kuukautiset.. Myöhemmin sit selvis ultrassa, että oli ollu kiinnittymisvuotoa ;)
En nyt haluu tietenkään antaa turhia toiveita, mutta jos niitä sun kunnon vuotoja ei ala näkymää, niin kannattaa sekin mahdollisuus poissulkea vielä!

Panicroom: Mulla on kokemusta tosta hormonikierukasta. 5 vuoden käytön jälkeen otettiin pois helmikuun alussa, eka kierto oli normaali 32 päivää ja nyt mennään tokan kierron kp51, eikä menkkoja näy eikä kuulu, raskaana en ole :( mut toivotaan, että se lähikuukausina kuitenkin tasottuis, helpottais tätä raskaaksi tuloakin ehkä hieman ;)
Yks asia minkä huomasin kierukan jälkeen on järjettömän kipee ovulaatio, en oo koskaan ollu ovulaation aikaan niin kipee kun nyt olin :(

Ja nyt jään sitten innolla odottamaan kaikkien testipäiviä ja plussia tietysti toivon mahdollisimman paljon ;)

 
Hei
ootte pohtineet niitä e-pillereiden haittoja raskautumiseen. Mulla on vähän sisäpiirintietoa tai voisko sanoa että oon ollut gynekologien opissa viimevuosina ja todella he opettevat että e-pillerit voivat jopa parantaa hedelmällisyyttä! Erityisesti jos on taipumusta gynekologisiin sairauksiin esim endometrioosiin tai ovarioiden monirakkulataitiin. Nämä voivat pikkuhiljaa vähentää hedelmällisyyttä mutta e-pillerit laittavat ikäänkuin munasarjat "nukkumaan" eivätkä taudit pääse jylläämään, ainakaan kaikilla.
Huhuja päinvastaisesta pääsee etenemään, koska lopetuksen jälkeen voi kestää kuukausia että toiminta palautuu ennalleen. Palautumisen jälkeen ei hedelmällisyyskuitenkaan ole kärsinyt. Toisaalta hedelmällisin ikä sijoittuu tuonne 22v tienoille eli monet ovat jo tuossa hitaassa alamäessä sen suhteen. Nykyään puhututtaa e-pilleriasiassa kun niitä aloitetaan yhä nuoremmille. Tämä saattaa altistaa osteoporoosille kun uusimmat pillerit ovat niin matalahormonisia, eivätkä luut pääse kehittymään...
Pillereillä ei myöskään ole todettu painon nousua tutkimuksissa verrattuna lumeryhmiin, paino vain tuppaa nousemaan iän myötä.

Nanna pillereiden tasainen hormonipitoisuus vaikuttaa munasarjoihin niin ettei munasolu irtoa, tämä taas aiheuttaa sen ettei kohdunlimakalvo paksuunnu kuten yleensä ennen menkkoja ja vuodot vat hieman niukemmat. Kyllä se sitten palautuu kun kuukautiskierto alkaa toimimaan. Niin ja yrityksen voi aloittaa heti, ei tarvitse odottaa menkkoja! Kyllä raskauden alun voi määrittää sitten ultrassa.

napapiiri jos sulla on ollut anoreksia niin kannattaako yrittää laihduttamista? Lieväkään ylipaino ei ole varmaan yhtä haitallinen kuin alipaino, tai enhän tiedä mikä BMI on nyt. Olen ymmärtänyt että jonkun verren rasvaa tarvitaan luonnolliseen kuukautiskiertoon ja raskautumiseen.
Nämä vain siis minun mielipidettä ja ja anteeksi jos puutun kärkkäästi asiaan. Jos kierto ei ala helposti palautumaan hormonaalisen ehkäisyn jälkeen niin voi mennä lääkärille ja pyytää keltarauhashormonikuurin. Tämä palauttaa kierron. E-pillereissä ja keltarauhashormonipillereissä käytetään kehon omia hormoneja jotka on valmistettu synteettisesti, eli eivät ole kovin vierasaineita. Keltarauhashormonia erittyy normaalisti 10pv kierron 15-25päivinä ja tämä valmistaa kohdun kiinnittämään munasolun tai jos raskaus ei ala niin kuukautiset alkavat 2-3 pv lopetuksen jälkeen. Kolmen kk ajan suosittavat ja saa säännöllisen kierron.

Mutta tässä mieleen tulleita asioita. Mullakin kierto sekaisin ja odottelen hormonien vaikutusta että tasoittuisi tilanne.
 
Lohdullista tietoa, sanzibar :) Mistä iästä alkaen hedelmällisyys "romahtaa"? Muistelin että se olis 35 vuoden jälkeen,mutta onhan tossa varmaan yksilöllisyyttäkin aika paljon. Itelläkin kun tulee se 33v mittariin kesällä,ni alkaa tuntua vaikeelta koko raskautuminen. Ennen ei montaa yritystä tarvittu... :( elikkäs mulle voi päivittää k. 1/27 ja yk3. Ainakin tällä hetkellä näin.
 
Joo, kyllä tuota 35-ikävuotta pidetään edelleen vedenjakajana hedelmällisyyden suhteen. Kuitenkin sekin siis vain keskiarvo! Onhan raskaaksi tulleita 45-vuotiaitakin ilman hoitoja.

Lisäystä edelliseen vielä, aina on poikkeuksien poikkeuksia ja ei hormonaalinen ehkäisykään sovi kaikille. Verenpaine voi nousta ja maksa-arvot kohota, migreeni pahentua ym. Mutta yleisesti paljon tutkittuja ja turvalliseksi todettuja, puolueettomiakin tutkimuksia on. Yleisestä hedelmällisyyden laskusta onkin sitten paljon arvailua: ylipainon lisääntyminen, diabeteksen lisääntyminen, ensisynnyttäjien vanheneminen, yhteiskunta kun muuttunut, arvailua myös kosmetiikan sisältämien hormonien tavoin vaikuttavien aineiden vaikutusta poikapuolisten sikiöiden siittiömäärään ym. Tanskassa jo jaetaan neuvoloissa esitettä jossa kielletään raskaana olevilta kosmetiikka(paitsi testatut apteekin rasvat) Minusta mielenkiintoista! Anteeksi jos poikkean pahasti aiheesta... =)

Tsemppiä vain kaikille. Itsekin olen jo laskevalla kurvalla mutta raskaustoive kova!
 

Yhteistyössä