Miyaka: foolihappoa on täällä useat (sekä toisaalla hoitajat) suositelleet raskautta suunnitteleville, raskausajan komplikaation välttämiseksi. Jostakin olin lukevinani muutakin vaikutuksia sekä sen, että suomalaiset saavat sitä suositusarvoja vähemmän, kuten tuota d-vitamiiniakin. Ennen olin todella skeptinen kaikkien vitamiini- ja muiden vastaavien tablettien suhteen, mutta nyt kun painonhallintaa ja raskautta suunnittelut niin päässyt jyvälle enemmän moisista. Suosittelen tuota foolihappoa sinullekin tai oikeastaan jos haluat sitä ja d-vitamiinia niin tuttavani suositteli raskaana oleville ja raskautta suunnitteliville suunnattuja multivitamiini valmisteita, joissa on siis kaikki sopivassa suhteessa. Tällöin ei tarvitse pilleriä toisen perään napsia tai hankkia dosettia
Netistä löytyy lisää tuosta foolihapostakin jos kiinnostuit. Tsemppiä vain painonpudotukseen, uskon kyllä onnistumisiin, koska itsellänikin lukuisten aiempien laihdutus kertojen epäonnistuttua olen silti saanut tulosta tuotettua! Mutta mitä siihen hoitoihin menoon tulee niin suosittelen hakeutumaan hoitojonoon jo. En tiedä paikkakuntasi tilannetta, mutta itse sain odottaa omaa vuoroani liiiiiian kauan. Aluksi odotin kuten sinä, että painoa vähän pois ja sitten, lisäksi kuulostelin kuukautisia, koska ehkäisyn jätettyäni niitä ei kuulunut ja mietin vain syyn olevan ehkäisyn tehossa, että tujua oli ettei annan edes menkkoja takaisin. Ehkäisyssäni menkkoja ei tullut, ei kuulukkaan. No, vuoden odottelin ennen kuin kykenin mennä lääkäriin kysymään neuvoa. Senkin jälkeen sain taistella lääkärin kanssa, kunnes sain vihdoin kutsun NKL:lle. Kesä kuitenkin sotki jonotusta ja aika piteni. Muistaakseni huhti-toukokuussa sain kutsun ja se koski elokuuta eli 3-4 kk meni siihen....
Eli kuten mainitsit olevasi pitkälti yli 100kg niin ei sitä tarkoita etteikö kannata jo perustutkimuksiin hakeutua, ikuna ei voi tietää mitä eteen tulee. En siis tarkoita pelotella, mutta itse olin halolla lyöty jonotuksesta sekä hitaasta etenemisestä, ennenkuin nyt inssiin joutumista pääsee sitten juuri silloin seurantaan kun inssin aika on jne. Itsellä on se tilanne, että painonpudotuksen tavoite on pitkälle tulevaisuuteen tähdätty, loppu elämäksi, mutta tavoitteisiin pyrin pysyvästi ja en mitenkään nopealla aikataululla vaikka hyvä vaan jos kilot karisisi. Olen huomannut jos asettaa pieniä välitavoitteita niin on helpompi onnistua. Kilo per kuukausi vaikka tosiasiassa toivon kahta kiloa. Jos kilo lähtee niin pettymys ei ole suuri jos toista ei lähdekkään vaikka toivo on suuri. Kilo on sitä paitsi aivan realistinen, jopa kaksi ja kolmekin...hiljaa hyvää tulee. Olen kuullutliikaa jojoilijoista ja nopeista laihduttajista, joille kilot palanneet samantien joten uskon ennemmin tähän tyyliin jota noudatan nyt. Vinkkinä voisin antaa sulle myös kiloklubin jutun eli
Kiloklubi sieltä löytyy kivoja vinkkejä ja voi tehdä itselleen ruokapäiväkirjan, se toimii ainakin aluksi kun ei osaa laskea/ hahmottaa ruokatottumuksiaan. Ehkä jo tiesitkin tuon.