Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

ONNEA SANE!! <3

Tulin minäkin kertomaan, että toivoa on :)

Meille syntyi rv 39+3 poikavauva 9.3. klo 15.38, 3790g ja 52cm.
Tämä on akupunktiovauva, kävin silloin kesällä yhden kierron ajan akupunktiossa ja heti tärppäsi!
Kannattaa siis kokeilla sitäkin. Akupunktio auttoi myös raskauspahoinvointiin (kun mikään muu, ei edes tiputus auttanut) ja käynnisti lopulta synnytyksenkin; tunnin kuluttua neuloista alkoi 3h sisään synnytykseen johtaneet supistukset. :)

t. Maiku ja Nyytti 17 päivää. :)
 
Maikulle onnittelut myös pienestä nyytinpoikasesta <3 Ihanaa kun tulette kertoilemaan tänne että elämä pco:n kautta jatkuu!

Macy Gray hienoa että teillä on asiat jo noilla mallin! Toivottavasti tuottaa tulosta!!

Täälllä tehty o-testejä nyt kp 4:stä eteenpäin. Nelospäivänä oli jonkinasteinen viiva havaittavissa, mutta 5 ja 6 päivillä ei mitään. Liekö sitten ettei ovista tässä kuussa näy tai tulee vasta myöhemmin. Ken tietää?
 
Maiku > Vauvaonnittelut! :flower:

Namppis88 > Vyöhyketerapialla voidaan tasapainottaa kehon toimintaa, joten kannattaa kokeilla myös hormonitoiminnan tasaamiseen. Itsekin olen ajatellut mennä, mutta en ole saanut aikaiseksi selvittää minkä koulukunnan vyöhyketerapeutteja täällä on. Kannattaa mennä sellaiselle, joska käsittelee koko kehon pisteet eikä vain esim. jalkapohjista. Itse olen saanut niin akupunkitiosta kuin vyöhyketerapiastakin apua moniin tilanteisiin, joten suosittelen kokeilemaan. :)

Ambrosia85 > Kiitos! =) Saa nähdä kuinka tässä kierrossa käy eli auttaako Clomit lääkekaapista käsin. :D Kroppa vihjailee siihen suuntaan, että ovis olisi tapahtunut ja jotain yritystä tuolla masussa olisi tekeillä. Tilanne alkukierron aikaa ultrassa oli kyllä sellainen, että kropan toimintaan ei ole luottamista. Positiivinen asenne ja toiveikkuus on silti tallella. Täytyy vaan pitää jalat erityisen tukevasti maassa ja ja katse seuraavassa kierrossa.
 
Kiitos onnitteluista!!!

Itse kävin vyöhyketerapiassa ja uskon et siitä apua oli, ainakin mielen rentoutukseen joka myös tärkeää. Menopur-pistoksilla meidän pikkunen sai alkunsa. Käytin myös macajuurta jonkin verran ja isoa annosta D- vitamiinia. mitään ei menetä kokeillessa

Aurinkoista kevättä kaikille
 
Moikka!

Minulla todettiin muutama päivä sitten pco. Olin aikasemmin käynyt lapsettomuustutkimuksissa toisessa lääkärissä, joka määräsi clomit, koska tutkimuksissa ei ilmennyt mitään hälyttävää. Nyt kontrolliultran vuoksi kävinkin toisella klinikalla ja tämä lääkäri diagnosoi pcon. Ylipainoa ei minulla juurikaan ole, toki ei tekisi pahitteeksi pudottaa muutama kilo. Tuntuu että nuo kaikki lisäkilot tulee tuohon vatsan alueelle. Kiertoni on säännöllinen ja ovistestien mukaan ovuloin. Kumminkin kontrolliultrassa oli 50mg annostuksella clomeja kehittynyt vain yksi johtofolli. Tämä uusi lääkäri määräsi metut aloitettavaksi ja kysymykseni kuuluukin, että jatkanko niiden syöntiä jos raskaudun?? Googlettamalla löytyi mielipiteitä molempiin suuntiin ja nyt hämmentää. Lääkärin kanssa ei ollut puhetta siitä. Ainoastaan että jos ei tässä kierrossa tärppää, niin clomiannos kannattaa tuplata.
 
Babies > Yksi folli kerrallaan riittää ja on parempikin kuin monta johtofollia. Monikkoraskauksissa kun aina on suuremmat riskit. Oleellista tuossa on se kypsyykö folli tarpeeksi hyvin puhjetakseen. Jos sulla ei ovuloinnin kanssa ole ollut ongelmia, niin luulisi puhkeavan. Luultavasti lääkitys on määrätty follin kypsymistä tukemaan.

Metuja voi syödä myös raskauden aikana, mutta kannattaa kysyä toimintaohjeita siltä omalta lääkäriltä. Mikä perustelu Metformiinilääkitykselle oli? Jos sulla ei ole ylipainoa ja sokeriarvot on ok, niin aika turha voi tuo lääke olla. Toivottavasti saat lääkkeistä kuitenkin apua ja tärppää pian. Vauvaliimaista plussattuulta!
 
Kiitos vastauksesta :) Yksi johtofolli joo riittää, jotenki oletin vaan että olis ollu edes toinen? Olihan siellä niitä pieniä "miljoona" :D Kun edellisen lääkärin diagnoosin mukaan mitään vikaa ei ole, eli ilman lääkkeitäkin ovuloi. Eihän sitä turhaan viittis kumminkaan lääkkeitä syödä :) Se täytyy kyllä myöntää että clomien ansiosta nyt oikeasti tuntuu se ovulaatio :) Se lääkärinkäynti oli niin tietoa täynnä että mulle jäi suoraan sanottuna vähän epäselväks miksi mulle metut? Vähentäiskö se niitä munarakkuloiden määrää? Ja kun ilmeisesti pienikin laihdutus auttais pcohon. En siis ole normaalipainoinen, mutta normaalipainoisuuteen mulla taitais riittää se viiden kilon pudotus(painoindeksin mukaa). Huoh, on nää kyllä hankalia asioita. Kiitos kumminki älyttömästi kun vastasit :hug: Tulee jotenki hölmö olo jos koko aika lääkärille soittelee :D
 
Pcosia ja kilpvajista taustalla vuoden päivät, nyt rv 4+0, toivotaan että pysyy kaveri matkassa.
Olen jostain syystä vieläkin shokissa, enkä usko tätä todeksi. Yksi lääkäri sanoi minulle pari vuotta sitten, että ihmettelee suuresti jos edes hedelmöityn koskaan.
 
Babies > Luultavasti ne Metut on määrätty juurikin auttamaan sitä muutaman kilon pudotusta, koska se saattaa jo parantaa tilannetta selkeästi ja pco:sta kärsivällä usein on laihduttaminen todella vaikeaa. Mulle lääkäri kertoi määräämistään lääkkeistä ja kysyi miltä niiden käyttäminen tuntuisi. Metujakin ehdotti painon pudotuksen tueksi, mutta ne on jo kokeiltu ilman vaikutuksia. paljonhan tuollaisilla käynneillä informaatiota tulee ja osa helposti unohtuu. Jos on monta asiaa epäselvänä, niin kannattaa lääkärille soitella tai kysyä vaikka sitten seuraavalla käynnillä. Silloin saat sen varmimman tiedon omaa hoitoasi koskien. :)

Hyyppäjäinen > Onnittelut raskaudesta ja vauvaliimaista odotusta! :flower: Toivottavasti kaikki sujuu hyvin. :)
 
Heissan!!
Kuiskailen varovaisesti...Kolmena päivänä, kaksi viivaa piirtynyt ,epäuskoisen naisen testeihin...
Toivotaan että pieni jaksaa pysyä matkassa mukana :heart: Reilu puolitoista vuotta yritystä takana, luomuraskaus...Ensimmäinen laatuaan...Pelko suuri...Koko ajan sellainen olo, että verta hulahtaa tulla..
Kahlan ja maailman suurin onni RV 4+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kahlan > Vauvaliimaiset onnittelut! :flower: Ihanaa lukea plussauutisia täältä. =)

Mulla on myös uutisia! Poliaika oli eilen, kun kontrolliultrattiin pistosten vaikutusta ja hymy huulilla reseptit kourassa pääsin sieltä lähtemään. Yksi 13mm folli löytyi vasemmalta puolelta eli pahemmasta helminauhamaisuudestaan huolimatta vasen puoli vaikuttaisi olevan aktiivisempi. Fostimon-pistoksia jatketaan vielä pari iltaa ja keskiviikkona on sitten Pregnyl-pistoksen vuoro. Sain ohjeeksi tikutella lh-huippua ja testin näyttäessä plussaa Pregnylin voisi jättää pistämättä, mutta varmistan kyllä mieluummin. Dpo-päiville on sitten Lugesteron tueksi, mutta aloituspäivä ja kuurin kesto täytyy vielä varmistaa. Lääkäri toivotti munarikasta pääsiäistä ja tokihan sellaista kehoitusta noudatetaan. :D Ostin Cittarista ovisliuskoja ja pari puikkotestiä raskauden testailuun, joten dippailuvälineetkin ovat nyt valmiina. Melkein jo ajattelen olevani raskaana. :D Tässä kierrossa siis on apuna Clomifen, Fostimon, Pregnyl ja Lugesteron eli perusteellisella paketilla lähdettiin heti polilla hoitamaan. :)
 
macy gray Siulla on kunnon dropit tässä kierrossa :D Kiitos muuten tuosta aiemmasta vastauksesta, nytte onkin jo uudet pulmat :D

Onko teillä kokemuksia? Tänään dpo11. Eilen toivoni menettäneenä testasin aamulla ovistestillä, johon tuli lähestulkkoon kontrollia vastaava viiva. Yleensä saan siis oviksen ulkopuolella vaan hailakoita viivoja. R-testit näyttää kumminki negaa.. Mistä moinen vois johtua?
 
Babies > Kuulemma joskus ovistesti näyttää raskauden jo ennen raskaustestiä. Kaikilla testeillä eikä testaajilla tämä ei päde mutta on siis ihan mahdollista. Toivottavasti sunun kohdallasi testitulos tarkoittaisi kyytiläistä. :)
 
Kiitos jälleen vastauksesta :) Googlea on tietenkin huudatettu ja siellä löytyy kokemuksia molempiin suuntiin.. Pessimisti ei pety ja odotanki jo tädin tuloa. Eihän sitä nyt ekasta clomikierrosta sentään voi vielä raskautua :)
 
Eihän sitä nyt ekasta clomikierrosta sentään voi vielä raskautua :)
Voi siitä, mutta tietenkin on hyvä asennoitua ottamaan vastaan myös epämieluisa vieras eli täti. Itsellänikin on eka Clomi-kierto meneilläään ja toiveet korkealla, mutta onhan mulla muitakin apuja. Alkukierron Clomit eivät enemmälti muutoksia aikaan saaneet vaan toimivat lähinnä kropan herättelijöinä, joten ihan pelkästään sen voimin itse tuskin voisin raskautua. Joillakin riittää pienikin apu. Toivottavasti sullakin pian nappaa. :)
 
Sennay
Nostelenpa tätä ketjua vauvakuumeissani, korjatkaa, jos kirjoittelen aivan väärään paikkaan. Itselläni siis vahva epäily, että olisi PCOS - oireet kun täsmää siihen: karvoitus lisääntynyt ihan älyttömästi pillerien lopettamisen jälkeen (vuosi sitten heinäkuussa lopetin), kuukautiset olleet viimeksi joulukuussa (en ole raskaana), liikalihavuutta, sokeriarvot hieman koholla ja nyt alkanut näppyäkin pukata naamaan ja hartioiden ihokin mennyt todella huonoksi. Maanantaina olisi edessä ultraäänitutkimus, jolloin toivottavasti saan vähän vastauksia. Nyt sitten haluaisinkin kysyä teiltä kokemusta omaavilta mielipidettänne.

Meillä on ollut avopuolisoni kanssa puhetta lasten hankkimisesta. Minä kumminkin opiskelen vielä, joten yrittäminen on ajankohtaista vasta reilun vuoden päästä. Haluaisin nyt kumminkin mielipiteitä, kannattaako ovulaation ja kuukautisten metsästäminen aloittaa jo nyt, hyvissä ajoin ennen vauvatehtailun aloittamista? Olen näitä keskusteluja täällä lukenut ja hoidot ovat sitä kautta tulleet jokseenkin tutuksi (terot, clomit, metut jne.) Nämä asiat ovat minulle kumminkin uusia, ja vauvakuume on korkea. Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastata. :)
 
Onko täällä enää elämää?? :) Täällä olisi uusi yrittäjä pco:n kera vertaistukea vailla. Muut keskustelut ei jotenkin tunnu omilta, koska meillä yrittäminen on aloitettu niissä fiiliksissä, että tässä voi kestää pitkään...

Sennaylle paljon tsemppiä ultraan! Sen jälkeen tiedät paljon enemmän. Kannattaa jutella lääkärin kanssa myös tuosta mietityttävästä asiasta. Jos olisin sinä ja ultrassa todettaisiin pco, niin aloittaisin menkkojen metsästyksen nyt ja samalla myös jättäisin ehkäisyn pois jos vauvan tulo ei olisi katastrofi nytkään.
 
Hei Sennay!

Luultavasti on viisaampia kuin minä vastaamaan, mutta voin jotain yrittää :) Itselläni todettiin pcos helmikuussa -11 ja tieto tuli itselleni vähän järkytyksenä, tosin osasin sitä odottaa. Minulla jäi menkat pois, vaikka olivat tulleetkin pillereiden lopetuksen jälkeen noin puolen vuoden ajan epäsäännöllisen säännöllisesti. Tästä syystä menin gynelle, joka totesi erittäin selvän pcos:n. Käsitin niin, että itsellänikin on juuri tuo pcos, koska nehän ovat erilaisia, pco ja pcos. Joka tapauksessa sain heti terolutit, joita söin 3kk. Tällä hetkellä olen terolut-tauolla ja menkkani tulivat jälleen ilman teroluteja, tosin kierto venähti taas 46 pvän mittaiseksi. 3kk:n terolut-kuurin aikana sain kierron lyhenemään 25 päivään.

Mutta siis tärkeimpään kysymykseesi vastaisin niin, että on tosi hyvä, että olet menossa tutkimuksiin. Syy menkkojen poisjäämiseen löytyy varmasti, toivon tietysti ettei sinulla todettaisi pcos:ää. Oireesi tosin kuulostavat tutuilta, joten voihan se olla, että syy löytyy tosiaan tästä. Itseni kohdalla gynekologi oli sitä mieltä, että oli hyvä kun tulin jo tässä vaiheessa tutkimuksiin. Iän puolesta meillä ei ole kiirettä, mutta mitä varhaisemmassa vaiheessa asiat löydetään, on niille paljon vielä tehtävissä. Tärkeintä oli ja on itseni kohdalla saada kuukautiset tulemaan. Tästä syystä minulla on vuoden terolut-resepti, jotka aloitan taas uudelleen kiertojen alkaessa venyä. Olemme yrittäneet nyt noin puolen vuoden ajan säännöllisesti saada vauvaa, mutta yhtäkään ovulaatiota en ole saanut kiinni. Tästä syystä luulen, että mahdollisuudet raskautua meidän kohdallamme ei ole maailman parhaat. Pco-naisilla on usein ovulaation kanssa ongelmia, ainakin minun kohdalla on näin. Itse olen alkanut tikuttamaan ja tällä tavoin yritän ymmärtää kehoani. Lääkärin kanssa oli puhetta, että loppuvuodesta aloitamme todennäköisesti clomit ja mies tutkitaan samalla.

Suosittelen lämpimästi sinulle, että kunhan käyt lääkärin juttusilla ja kuuntelet mitä hän on mieltä, niin tärkeintä on saada kierrot sinunkin kohdalla toimimaan. Ovulaation bongaamisella ei ehkä ole niin kiire siinä vaiheessa, joilloin itse vauvan yrittäminen ei ole ajankohtaista ja tätä myöten parhaan mahdollisen ajoituksen löytyminen. Myös pco-naiset voivat tulla raskaaksi siinä missä muutkin, meille se vaan voi olla hieman hankalampaa ja viedä enemmän aikaa. Toki yksilöllisiä eroja löytyy ja monet asiat vaikuttavat kokonaisuuteen.

Kaikkea hyvää sinulle ja tuolla on terolut-mimmien pino, jos jossain vaiheessa vertaistuelle on tarvetta :)
 
Sennay
Kaikkea hyvää sinulle ja tuolla on terolut-mimmien pino, jos jossain vaiheessa vertaistuelle on tarvetta :)
Kiitos Kristiina84 ja Oliviaa vastauksistanne. Tulen sitten päivittämään teille tänne, kunhan saan tiedon, mitä ultra paljastaa. En pitäisi yllätyksenä, vaikka se pcos todettaisiinkin, mutta Kristiina84:n tavoin saatan itsekin vähän järkyttyä.

Muoks.
Selvä tulos ultrassa: PCO-tyyppiset munasarjat ja hoidoksi Qlaira-pillerit. :( Vuoden päästä uudestaan, sitten kun on tarkoitus aloittaa lapsen yrittäminen, mutta tietysti aikaisemmin, jos tulee jotain ongelmia noista pillereistä. Vähän surettaa, mutta ei tullut diagnoosi yllätyksenä. :|Saanpahan taas kärsiä kuukautisista, toivon mukaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hei,

Olisiko mahdollisesti tällä palstalla, joku joka haluaisi viestitellä pcos + ylipaino + lapsettomuushoito -yhdistelmäjutuista? jollakin sellaisella siis, jolla ois siis tietoa tai kokemusta asiasta?

2viikon kuluttua siis menossa lapsettomuuspolille selvittelee juttuja ja jännittää ihan sikana. :(
 
Hei!

Täällä olisi yks kiinnostunut, mutta valitettavasti en kuulu "tietäjliöihin". Sain kaksi viikko sitten diagsnoosin PCO (ensin ne luuli että oli endometrioosi joten parempi kai näin jos jotain täytyy olla : /) Olen kuitenkin aika pitkään ajatellut että asiat eivät ole ihan kunnossa. Itsellä ei ylipaino, about 172 pitkä ja 65 kg, eli varmaan aika normi. Ollaan oltu 2 v ilman ehkäisyä (ilman yrittämistä ensin mutta ajattelutapa/toivottu että se tapahtuu jos on tapahtuakseen), ja aktiivisesti yritetty pari kuukautta.
 

Yhteistyössä