Hei Sennay!
Luultavasti on viisaampia kuin minä vastaamaan, mutta voin jotain yrittää
Itselläni todettiin pcos helmikuussa -11 ja tieto tuli itselleni vähän järkytyksenä, tosin osasin sitä odottaa. Minulla jäi menkat pois, vaikka olivat tulleetkin pillereiden lopetuksen jälkeen noin puolen vuoden ajan epäsäännöllisen säännöllisesti. Tästä syystä menin gynelle, joka totesi erittäin selvän pcos:n. Käsitin niin, että itsellänikin on juuri tuo pcos, koska nehän ovat erilaisia, pco ja pcos. Joka tapauksessa sain heti terolutit, joita söin 3kk. Tällä hetkellä olen terolut-tauolla ja menkkani tulivat jälleen ilman teroluteja, tosin kierto venähti taas 46 pvän mittaiseksi. 3kk:n terolut-kuurin aikana sain kierron lyhenemään 25 päivään.
Mutta siis tärkeimpään kysymykseesi vastaisin niin, että on tosi hyvä, että olet menossa tutkimuksiin. Syy menkkojen poisjäämiseen löytyy varmasti, toivon tietysti ettei sinulla todettaisi pcos:ää. Oireesi tosin kuulostavat tutuilta, joten voihan se olla, että syy löytyy tosiaan tästä. Itseni kohdalla gynekologi oli sitä mieltä, että oli hyvä kun tulin jo tässä vaiheessa tutkimuksiin. Iän puolesta meillä ei ole kiirettä, mutta mitä varhaisemmassa vaiheessa asiat löydetään, on niille paljon vielä tehtävissä. Tärkeintä oli ja on itseni kohdalla saada kuukautiset tulemaan. Tästä syystä minulla on vuoden terolut-resepti, jotka aloitan taas uudelleen kiertojen alkaessa venyä. Olemme yrittäneet nyt noin puolen vuoden ajan säännöllisesti saada vauvaa, mutta yhtäkään ovulaatiota en ole saanut kiinni. Tästä syystä luulen, että mahdollisuudet raskautua meidän kohdallamme ei ole maailman parhaat. Pco-naisilla on usein ovulaation kanssa ongelmia, ainakin minun kohdalla on näin. Itse olen alkanut tikuttamaan ja tällä tavoin yritän ymmärtää kehoani. Lääkärin kanssa oli puhetta, että loppuvuodesta aloitamme todennäköisesti clomit ja mies tutkitaan samalla.
Suosittelen lämpimästi sinulle, että kunhan käyt lääkärin juttusilla ja kuuntelet mitä hän on mieltä, niin tärkeintä on saada kierrot sinunkin kohdalla toimimaan. Ovulaation bongaamisella ei ehkä ole niin kiire siinä vaiheessa, joilloin itse vauvan yrittäminen ei ole ajankohtaista ja tätä myöten parhaan mahdollisen ajoituksen löytyminen. Myös pco-naiset voivat tulla raskaaksi siinä missä muutkin, meille se vaan voi olla hieman hankalampaa ja viedä enemmän aikaa. Toki yksilöllisiä eroja löytyy ja monet asiat vaikuttavat kokonaisuuteen.
Kaikkea hyvää sinulle ja tuolla on terolut-mimmien pino, jos jossain vaiheessa vertaistuelle on tarvetta