Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

Neunu, asun pienessä kyläpahasessa pienen kaupungin kupeessa savossa ja ei ole mitään tietoa tän kaupungin jonotustilanteesta. Ehkä mä sitten jo ensi vuoden alkupuolella menen pyytämään noita tarkempia tutkimuksia... harmittaa, kun ei tullut tutkitettua silloin kymmenen vuotta sitten, kun mulla tää pco todettiin ja lääkäri kysyi, että haluanko että tutkitaan tarkemmin (ilmeisesti horminiarvoja tjtn?). En pitänyt asiaa ajankohtaisena silloin. Noh, tyhmästä päästää kärsii koko ruumis.
Mulla on tullut todella vähäistä tuhruvuotoa tiistaista saakka, välillä tuntuu nippailuja, sellaista hyvin vähäistä menkkajomotusta. Näinköhän ne oikeesti alkaa ollenkaan?

Edit.
Olen kyllä tuttu kiloklubin ja kalorilaskurin kanssa... jälkimmäinen on kovassa käytössä parhaillaan :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hilipatipippaa!! Terveeks pitkästä aikaa :) Tulee nykyään niin pirhanan harvoin käytyä täällä palstalla...mut jos jotain avaudun taas tännekkin.. :D Keskiviikkona olin gynellä ja pyysin ultraamaan myös kohdun ja munasarjat..Sanoi että oikean puolinen munasarja erittäin rauhallisen näköinen! Kuikuilin itse monitoriin ja ihmettelin o_O korkeintaan kolme rakkulaa näkyi enää ja vasemman puoleisessa neljä!!Ennen ovat olleet aivan helminauhaa!!! :O
Ilmeisesti tämä hiilihydraattien vahtaaminen on parantanut muniksia!!
Painoa olen saanut n.11kg alaspäin reilussa parissa kuukaudessa :) Kuulemma kymppikilo vielä ja sitten voisin soitella ja kysellä jatkohoidoista...Toivottavasti en tarvitse sellaisia ollenkaan ;)
Hyvää syssyä tytsylit!!
 
Kahlan > Onnittelut vhh:n tuloksekkaasta noudattamisesta ja tilanteen parantumisesta! Toivottavasti loput kilot korjaa tilanteen ihan normaaliksi ja alat sikiämään ilman apuja. Tsemppiä ja vauvaliimaisia plussatuulia! Yritän parhaani mukaan ottaa sinusta mallia, kunhan ensin toivun flunssasta. :)
 
Heippa! mukavaa myös 'vanhojatuttuja' nähdä pitkästä aikaa, kahlan ja macy gray!

niuku, samassa veneessä yhä. Mulla ois pitäny alkaa ja menkat...nyt kp 33!!! :ashamed: jollei laske välivuodosta uutta kp:ta, jolloin oltas kp 20. En saanut aikaseks soittaa lääkäriin kysyäkseni mistä luen kp:n uutta terolut kuuria varten ja jää kysymättäkin kai. Mielin, että nyt kuulostelen niitä menkkoja ja jolleivat tule niin eivät tule. Aloitan vain sitten terolutit tuon alkuperäisen kp:n mukaan sekä 28 pv:n kierron mukaan. Clomitus jää sitten kai joulukuulle jollei saatuisi terot toimimaankin ensi kierrossa tästä menkattomasta kuusta huolimatta. Aina vain venyy ja venyy. Eikä sen puoleen, lääkäri viimeeksi kehoitti siihen 2,5kg:n tiputtamiseen clomitusta ajatellen ja siihen en ole päässyt :eek: vasta -1kg viime kerrasta eli jäljellä tuohon se 1,5kg. Mulla on aina jos on IHAN PAKKO saada kiloja kuriin niin täysi stoppi pudotukselle, vain silloin kun ei niin "stressaa" pudotusta onnistuu....yhyy.

On tämä silti taas tällästä, että ei tiedä mitä ajattelisi. Olen myös lueskellut täällä ihmisten kokemuksia clomeista, insseista jne. ja ei yhtään anna valoa tunnelin päähän, päinvastoin sitä masentuu jo ennenkuin on edes yrittänyt.

Ja lisäksi, olen itkenyt silmät päästä muutaman kerran. Aiemmin ei sentään tunnekuohuille ole ollut tilaa tai tullut voimakkaana. Olen niistäkin hämilläni.

niuku: voimia! Koitetaan jaksaa. :hug:
 
:wave:

No, mitä tämä sitten on! Mulla jäi pissareissulla paperiin ruskeahkoa, aivan kuin vanhaa verta...hieman limaista, ei kuitenkaan paakkuista tai venyvää. En tiedä onko nyt sitten sitä odotettua KUUKAUTISvuotoa vai jokin huijaus....menkkojen aika todellakin, kp 34!! Ei tässä kyllä kestä pää mukana. Menkkavuoto mulla normaalisti runsaampaa heti ensimmäisenä päivänä kunnes niukistuu ja tasaantuu, kestää sen 3-6 pv. Nyt hölmönä kuulostelen olisiko alaselkä kipiänä edes vähän ja milloin massussa nippailisi.... Onkos muut tuhrunneet, missä vaiheessa?
 
hellou tasapuolisesti... mulle pärähti plussa nyt kp36 ruutuun toisesta clomikierrosta.. huomenna soitta oyssiin ja tarkistukseen meno että onko kemiallinen vaiko oikea raskaus... toivotaan toivotaa!!
 
Heips! IHANAA NIUKU!!!!! :heart: Mulla on varpaatkin ristissä sun puolesta!!

Itsellä tuhrua, sitä samaa mitä eilenkin tuli on tullut paperiin...mutta ei varsinaista kuukautisvuotoa. Soitin (jesh, sain aikaseksi!!) NKL:lle ja multa kiellettiin clomitus tähän kiertoon eli ens kuussa sitten...no, harmittaahan se ihan kybällä! mutta ymmärrän kyllä. Kuitenkin, ei tämä kyllä toivoa taas luo lainkaan...päinvastoin. Jatkettava päänhakkaamista seinään! :headwall:
 
heips!
6pv olis ultra oyssissa, silloin nähdään mitä siellä tapahtuu... hirvittää että olis kemiallinen.
Aika epäuskoinen olo :D
nyt olis hoitajan mukaan 4+7

neunu mä kyllä niin piän peukkuja sulle...! asiathan onneksi on menny eteenpäin :)
 
Niuku: Onnea ihan mahdottomasti!!!! Minä pidän myös sinulle peukkuja!!
Kahlan: Mukavia uutisia näyttää sinullakin olevan :D
Neunu: Mulla on myös tuollainen pään seinään hakkaamis olo..
Terot loppui jo 12 päivää sit, mutta menkkoja ei näy eikä kuulu, raskaustestit näyttää järkiään negaa. Argh.. Minusta tuntuu koko ajan enemmän ja enemmän siltä että tuollainen yhden terolutin napsiminen kp 15-24 ei vaikuta mitään. Ainakaan kierto ei tunnu säännöllistyvän (oon kai liian kärsimätön ja odotan ihmeitä..), ainoastaan hiukset paskottuu, naama kukkii ja nännit kipeytyy. ätinää ja kätinää.. Mutta tää palsta on mukava. Tänne kun kertoilee omista murheista, niin olo ainakin hieman helpottaa ja teidän muiden iloiset uutiset antaa voimaa tulevaisuuteen. :flower:
 
Heippa, En ole aikoihin ehtinyt tänne kirjoitella töitä on ollut ihan tuhottomasti.
Kierrosta ei ole tietoakaan, en ole vaan saanut aikaiseksi hakea teroja apteekista.
Viime yönä heräilin useasti nipistelyyn vasemmalla alamasussa ja sitä on jatkunut pisin päivää.
Kaapissa on jemmassa muutama raskaustesti jonka sitten tein hetken mielijohteesta ja ei voi olla tosi siinä komeilee selvä haamu. :'( :O en ymmärrä... Uutta testiä en uskalla edes kaivaa ja tehdä. Pohdin vaan että mahtaako terveyskeskuksessa olla vielä verikoe lähete voimassa.
Olen ihan pihalla, missä nyt mennään. :confused:
 
:wave:

piglet: kumpa se olisi ihan oikea plussa viiva!!!!!

Omaa napaa, joo on nyt sellanen juttu et ovistesti näyttää vahvinta plussaa ikinä ja se olisi niinku kp 11...tartteisko uskoo todeks et vois oikee ovis olla kyseessä eikä pelkkä testien haamu ja huijaus...Kumpa olisi ihan oikea sillä on vähän nippailujakin, ihan tosi pieniä...ja kun palpoin vatsanseutua alavatsasta niin hellähän se pirulainen on...
Täytyy varuiks heilutella peittoja tänään josko on oikea hetki kerrankin! Valkkaria on tiputellut kyllä myös lupaavasti, olin nuorempana oikea kosteikko, nyt varttuneempana sitä ei niinkään ole nimiksikään asti ollut kunnes nyt tässä kierrossa...ei mitään niin hullua vuotoa mut sellasta runsaampaa. Ja ihan on kirkasta, eikä mitään mikä ehkä viittaisi tulehdukseen tmsv.

Nyt mietittävä vaan oviksen aitoutta ja toivottava parasta!
 
Viimeksi muokattu:
omaa napaa...
pillerit lentää romukoppaan ja nyt on sitten kaikki luvat uudelle perheen jäsenelle hankittu. Loppu onkin jossain suuremmissa käsissä :)

Mä sain sen 10kiloa pois kevääseen mennessä.. tuli takas 6kiloa ku lopetti röökin 4kk sitten.. nyt ei sitten lähde kirveelläkään irti :D Nostettiin vielä metuannostakin.. ja oon jättäny roskaruuat ym kerta viikkoon (kesällä vielä lipsu melkein 3kertaa viikkoon) ja tunnin hölkkä 3-4kertaa viikossa. Ja ei sitte liiku paino ku ylöspäin :stick:

Nopeasti katsottuna täällä on tapahtunut iloisia asioita, tarrasukkia kaikille <3

ehkä nyt tulee tätäkin keskustelua seurattua jatkossa enempi, kun ylipäätänsä on jotain tekemistä vauvapalstoilla. Toiveet on suuret :)
 
Hei kaikille!

Kirjoittelen tuolla lapsettomuuspuolella, mutta ajattelin kysellä täältä vähän tietoja jos jollakin olis ajatuksia tilanteeseeni... Lääkäri siis todennut minulla PCO:n (miehessäkin vikaa) ja tällä hetkellään olemme menossa 2. inseminaatiohoitoon. Lääkäri sanoi viime käynnillä, että luonnollisesti minulla ei ovulaatiota tapahdu. Clomi hoito minulle turha ja piikittelen Puregonia (vain nyt näissä inssikierroissa). Tällä hetkellä tilanne tuntuu erittäin toivottomalta! Onko muita PCO-naisia joilla ei clomit auta ja on raskautuneet silti?

En tiedä paljoakaan tuosta PCO:sta, itselläni ei ole ylipainoa/liikakarvoitusta... Ensimmäisen raskauden jälkeen yli viisi vuotta sitten naamaan kyllä paukahti paljon näppylöitä ja on niitä jonkin verran edelleenkin. Mutta monta kertaa on munasarjat ultrattu, pieniä rakkuloita vain paljon, ja viimeksi Puregonilla saatu yksi rakkula onneksi kasvamaan.

Voiko PCO:sta parantua tai oikeastaan voiko tätä tilannetta jotenkin helpottaa, kun mulla ei ole mahdollisuuksia raskautua ilman tuota Puregon lääkettä, mutta tämä on sitten viimein Puregon-kierto ennen IVF-jonoon siirtymistä. Ahdistaa ajatus, ettei ovulaatio luonnollisesti tule.

Mulla on kierto keskimäärin 30 päivää. Loppukierrosta rinnat kipeytyy aina 5 päivää ennen menkkojen alkamista. Verikokeitten mukaan keltarauhashormonia olisi erittynyt eli ovis olisi tapahtunut, mutta ultraamalla keltarauhasrakkulaa ei ole löytynyt loppukierrosta! :O Toki FSH-arvo kertoo jo munasarjojen toiminnan hiipuneen, se on 10, mutta silti ihmetyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Dijana > En tiedä voiko pco:sta parantua, mutta tilanne voi normalisoitua. Mulla todettiin pco/pcos noin vuosi sitten ja yhtenä oireena oli juurikin monirakkulaiset munasarjat. Kovin suuresta määrästä rakkuloita ei helminauhat muodostuneet, mutta olivat kuitenkin. Kierto oli epäsäännöllinen, menkat niukat ja kivuliaat, ovulaatiot erittäin kivuliaita. Mulla on myös epänaisellista karvoitusta ja akne sekä muutamia muita oireita.

Kevättalvella sain painonpudotuksen tueksi puolen vuoden kuurin Metformiinia ja tavoitteen nostaa annos viikko kerrallaan neljään tablettiin päivässä. Sivuvaikutuksena tuli todella etova olo, joten annosta saatiin nostettua puoliväkisin vain kolmeen tablettiin. Lääkitys lopetettiin 3-4 kuukauden jälkeen tehottomana. Paino ei ollut pudonnut yhtään ja olo oli samanlainen kuin lähtötilanteessa.

Syyskuussa kävin neuvolalääkärillä ultrassa ja hän totesi munasarjat normaaleiksi. Helminauhat olivat kadonneet ja tilalle tullut paljon eri kokoisia follikkeleita. Kiertojen pituudet vaihtelivat edelleen paljon ja olin kokenut kemiallisia raskauksia, joten sain kolmen kuukauden Terolut-kuurin. Nyt on toinen terolut-kierto menossa.

Lääkäri ei ottanut kantaa mikä tilanteeni monirakkulaisuuden osalta on muuttanut, mutta itselläni on kaksi teoriaa. Joko Metformin on hoitanut munasarjoja tai sitten saan kiittää D-vitamiinin tankkaamista. Taisin aloittaa kyseisen vitamiinilisän vuoden vaihteessa ja olen pitänyt vuorokausiannoksen keskimäärin 50 mikrogrammassa. Kesällä pidin taukoa, mutta jatkoin raskausvitamiinin popsimista sekä kalsiumlisän käyttöä. Niistä sain jonkin verran myös D-vitamiinia.

Tässä kierrossa en noudattanut ohjetta Terolut-kuurin kanssa vaan lykkäsin kuurin aloitusta viidellä päivällä ovista odotellessa. Sainkin testiin plussan ja oireetkin vahvistivat oviksen tapahtuneen. Nyt odottelen mielenkiinnolla onko tärppi käynyt ja auttaako kuuri pitämään pikkuisen kyydissä mukana.

Tilanne voi siis muuttua. Suosittelen sinua perehtymään ruokavaliohoitoon sekä lisäravinteiden vaikutuksiin. Itse olen kokenut sokerin ja (erityisesti nopeiden) hiilihydraattien välttämisen oloa parantavana. Pco lisää diabetesriskiä ja mulla on oireita sairastumisen lähestymisestä, joten yritän korjata tilannetta. Ovis mulla tosin yleensä tapahtuu, joten sikäli en pysty vastaamaan kysymykseesi. Tässä pinossa on paljon tietoa lisäravinteista. Mielestäni niistä kannattaa yrittää löytää apua. Myös vaihtoehtohoidoista (kuten vyöhyketerapia) voi olla apua.

Plussatuulia! =)
 
PCOsta voi mun oman lääkärin mukaan parantua. Liikunta tm parantaa verenkiertoa ja tottakai veri kiertää myös munasarjoissa. Itse liikunnalla ja painon pudotuksella mulla munasarjat "uusiutuneet". Lähtötilanteesta on tilanne huomattavasti parempi. Aikaahan toki vie - eli vaikka tiputtas kolmessa kuukaudessa tarvittavat, niin ultrassa esim tilanne ei ole vielä parantunut.

alaan erikoistunut gyneni myös puhui siitä, että jos menkat luomuna tulee, on kyky saada lapsia. Tässä siis meillä odotellaan ekoja menkkoja pillereitten lopetuksen jälkeen ja foolihappokuurikin jo päällä :)

Odotan myös innolla sitä että mitä tapahtuu painolle kun pillerit on lopetettu. Ne 10kiloa mitä lähti vuosi sitten lähti nimittäin ajalla, jolloin en pillereitä syönyt. Nyt kun oon pillereita taas syöny ei ole paino tehnyt muutakun junnannut paikoillaan (ja tupakoinnin lopettamisen myötä tuli se muutama kilo).
 
niuku: voi! Onneava vaan alkumtereille heti! Kylläpä vallan itseäkin jänskättää!

Omasta tilanteesta, että pääsin aloittamaan clomittelut ja pian on seuranta ultra, mutta meillä lähtee "jäähylle" tämä projekti. Nyt joku pyörittelee varmaan silmiään ja ihan syystäkin. Mutta syitä on myös monia täälläkin joten...jos joskus tilanne kääntyy taas yrityksen puolelle niin...tänne tulen ruikuttamaan!

Toivotan kuitenkin kaikille OIKEIN HYVÄÄ JATKOA! Ja ONNEA!:heart:
 
Moikka vaan kaikille!

Uutena ja uteliaana tulin kurkistelemaan tänne pinoon.. Kävin tänään gynellä ultrassa ja lääkäri totesi että on PCO ja antoi clomit käyttöön.. En jotenkin osannu oottaa mitään semmosta, joten meni osa lääkärin sanoista ihan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, huh! :ashamed: Pitää varmaan soittaa takas sille lääkärille ku tuota clomien käyttöä se ohjas mut se hävis mielestä saman tien.. sanoi että pitää aloittaa kierron kolmas päivä ja käyttää 7. päivään asti, eli yks tabletti päivässä, mut ihan ku se ois sanonu et joku päivä(muistaakseni 7.päivä) piti ottaa 2tablettia? reseptissäkin luki 1-(2)tbl 3-7 päivä.. aaks! ja ne varmaan aloitetaan sit seuraavassa kierrossa ku nyt jo kp 7 menossa vai?? Kamala tietotulva heti alkuun ja oon ihan sekasi. Toivon että voin tulla tänne pinoon teijän muiden joukkoon saamaan teiltä lisätietoa ja keskustelemaan kaikesta.. Toivottavasti vielä tänne mahdun! Anteeks tyhmät kysymykset:ashamed:

Oon siis 26v ja yk6 alkoi viikko sitten nyt kp 7/ 31-38 menossa.
 
Viimeksi muokattu:
lähteekö teillä pco:laisilla tukka päästä? :O meikäläisellä hiusraja sen kun vetäytyy, ja päässä pieniä kaljuja, kipeitä kohtia. jotku sanoo ettei johdu pcos:stä, mutta kyllä minusta vähän tuntuu että siitä se johtuu..

pipo päässä kotonakin nykyään kun ei kehtaa edes miehen nähden olla "paljaalla päällä". itku tulee kun peiliin katsoo.. ihan hirveetä. mitä tälle voi tehdä?! aloitan kohta diane novat, mahtaako ne auttaa?

karvaa kasvaa kyllä sen edestä muualle, mutta päästä ne lähtee.. turhauttaa.. koskakohan kasvaa pallitkin? :D
 
kieruli > Kyllä hiuksia on lähtenyt paljon! Kampaaja kuitenkin lohdutti, että uutta on tulossa ihan mukavasti. On vain sen verran lyhyttä vielä, ettei hiusten kokonaismassassa näy. Mulla lähtee kausittain muutenkin enemmän, mutta pco:n myötä ihan jatkuvasti. Kysy kampaajaltasi neuvoja äläkä haudo päätä päähineillä. Mieluummin hanki vaikka Yarra yarra (Yarra-Yarra päänhierontalaite | Synerki Oy) ja vilkasta sillä pääsi verenkiertoa. Sellainen auttaa myös hiusten kasvussa ja rentouttaa ihanasti. :)
 
Mulla niin menee hermot.... Nyt kp 15 ja ovista ei näy taaskaan. Viime kierto oli ennätys lyhyt vain 30 päivää ja ehdin jo toivoa että hormonitoiminta ois normalisoitunu, mutta ei ilmeisesti :( Viime kierrossa mielestäni tunsin oviksen eka kerran ja nyt ei ole ollut mitään tuntemuksiakaan. Mä en kestä jos taas tulee joku 90 päivän kierto!!! Kiitos, helpotti hieman :)

Kieruli PCO aiheuttaa sen että elimistössä on liikaa testosteronia ja se aiheuttaa hiustenlähtöä. Diane Novat saattavat auttaa asiaan koska sisältävät antiandrogeeniä ja vähentävät testosteronin vaikutuksia. Itselläni auttoivat akneen joka myös liittyy PCO:hon ja testosteroniin. Jos olet ylipainoinen kannattaa kokeilla myös laihduttaa.
 

Yhteistyössä