Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

Mun tekis mieli taas ostaa noita ovistikkuja. On se jännä että vaikka kuinka ajattelee et tulee kun on tullakseen ja on huomannut että kroppa toimii, niin silti tekis mieli varmistua :D

Täällä pitäs kohta oviksen aika olla, voipi vaan olla että jää hyödyntämättä ellei tässä jotai ihme parantumista tapahdu. Isäntä oli to-ti kipee ja muhun tää lenssu iski sitten eilen :kieh:

-ex amb(rosie)
 
Kiitos vaan kaikille kun otatte täällä vastaan avosylin =) Mulla ei niistä clomeista oo ollu ikinä mitään sivu oireita. Nyt sitte kesken menoista tulee muutama kuukausi kuluneeksi ja olisi tarkoitus ottaa taas clomit mukaan =) Kuinka monella ne rakkulat aiheuttaa semmosta ilkeää pistämistä ja mahakipua useimmiten? Ite arvelisin, että sillon se rakkula mahdollisesti puhkeaa tai jotakin, kun on kuin neulalla vatsaan tökättäisiin,tuntuu todella ikävältä :'( Antakaa pliis jotain hyviä ja toimivia vinkkejä rentoutumiseen, mulla on niin kova stressi ku ite olen työttömänä ei siis mitään päivärutiinia :( Tuntuu että nykysin en osaa enää pitää hauskaa tai ylipäätänsä nauraa...Jotenkin vaan olo tosi maassa :ashamed: Mulla vähän huonot netti yhteydet, niin en ihan niin useasti pääse tänne mut käyn aina ku voin kurkkailemassa :wave:
 
hei mitä ne clomit on,milloin ne aloitetaan,metforminin jälkeenkö? :wave:
Lääkäri sanoi meille että kokeillaan metforminilla 6kk ja sitten vasta katotaan jatkoa.Sen se kans sano että lääkkeet on yhtä tyhjän kans jos ei lisää liikuntaa ja vähennä syömistä.Sitä oon kyllä tehny,pikkuhiljaa.
 
Heippa!
Saisinko liittyä joukkoonne? Olen 29-vuotias ylipainoinen nainen, joka haluaisi kovasti vauvaa. Lapsia minulla ei siis ennestään ole. Ollaan yli vuosi kuumeiltu ja yritetty mun miehen kanssa ja nyt sit tammikuun alusta sain kaksi viivaa testiin. Se meni kuitenkin kesken rv 7. Noh, kävin sitten yksityisellä gynellä 2.2. ja sieltä sain kuulla, että minulla on pco eli monirakkulaiset munasarjat...sain oikeen kuvasarjan kotiin vietäväksikin. Oikeastaan sen enempää minulle ei sit kerrottukaan koko jutusta. Olen yrittänyt kovasti etsiä tietoa netistä ja jotain onneksi löytänytkin.

Gyne sanoi minulle, että nyt vaan heti yrittämään uudestaan, sillä koska olin raskaana rakkulat ovat vähentyneet sinä aikana ja niitä ei ole niiiiiiiin paljoa just nyt, mutta jos en ole puolen vuoden sisällä raskautunut niin sit pitäis alottaa hoidot, koska rakkuloita tulee koko ajan lisää. Ei tosin puhunut, että mitä hoitoja. Viimeksi kun kävin samalla gynellä niin sillon ei ollut mitään häikkää munasarjoissa....mutta olen toki siitä lihonut ehkä 5 kiloa ja olen ylipainoinen muutenkin. Olen tosin sellanen "hassu" ylipainonen, että en vaikuta/näytä niin lihavalta, koska liikun aika paljon, kunto on hyvä ja olen suht "lihaksikas", jos niin voi ylipainoisesta sanoa. Nyt olen tarkkaillut syömisiänikin tammikuusta asti (tosin sillonhan olin raskaana, joten en uskaltanut varsinaisesti laihduttaa). Varsinkin nyt viimeisten 3 viikon aikana olen ollut tosi tiukkana ruokavalion suhteen, mutta grammaakaan ei ole mennyt alas...

Niin ja kun kävin gynellä niin minulla oli siis munasolu irtoamassa viikon päästä. Joten nyt jännäilen että tärppäskö. Sitä myös muuten ihmettelen, että minulla on ollut täysin säännölliset menkat viimeisten vuosien aikana. Kiertoni on 28-32 päivää lähes aina. Ja oviksenkin olen ollut bongaavinani melkein joka kuukausi. En tosin ole tikuttanut, mutta oireet ovat olleet niin selkeät, limailut, nippailut ym. ja niistä 14 päivän päästä on AINA alkanut menkat, joten pakkohan se on ovis olla. En siis ymmärrä, että miten ihmeessä minä en muka ovuloi.

Minun isäpuoleni on yleislääkäri ja kysyin häneltä noista metmorfiineistä, mut hän ei tiennyt niiden vaikutuksesta pco:hon. Ei itseasiassa tiennyt pco:stakaan kovin paljoa. Lupasi toki ottaa selvää, mutta on juuri tullut pitkältä lomamatkalta eli ei ole ehtinyt vielä kyselemään oikeilta ihmisiltä asiasta. Aikoi nimittäin jututtaa diabeteslääkäriä ja joitan muuta.

Entäs sitten clomit? Mitä ne tekee? Gynekologini ei sanonut mitään ylipainosta, sanoi vaan etten minä voi tähän paljoa itse vaikuttaa...ja tosiaan että jos en raskaudu 6kk kuluessa niin sit alotetaan hormonihoito ja siinä on sit riskinä monikkoraskaus. Tuntuu jotenkin mystiseltä, että miksi hän ei käskenyt tai edes vihjassut että laihdutuksesta ois apua :/

 
Clomit auttaa munasolun irtoamisessa. Tosi yleinen PCO:sta kärsivän, raskautta toivovan lääke. Ne voi ihan hyvin olla ensimmäisenä hoitomuotona tai missä välissä vaan. Esim. mulle määrätty clomit 4 kk ja jos ei tärppää siinä ajassa niin sen jälkeen metformiini. Jotkut käyttää clomeja ja metuja yhtaikaa. Clomeja ei saa käyttää liian kauan aikaa yhtäjaksoisesti, 6 kk on kai maksimi, vai onkohan se 4 kk. Niihin liittyy kasvanut monikkoraskauden riski, jonka vuoksi joka kierrossa pitäisi käydä kontrolliultrassa katsomassa, montako follikkelia on kehittynyt (ja käyttää kondomia jos on useita folleja, ettei rupea mitään viitosia odottamaan).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hlemmur:
Clomit auttaa munasolun irtoamisessa. Tosi yleinen PCO:sta kärsivän, raskautta toivovan lääke. Ne voi ihan hyvin olla ensimmäisenä hoitomuotona tai missä välissä vaan. Esim. mulle määrätty clomit 4 kk ja jos ei tärppää siinä ajassa niin sen jälkeen metformiini. Jotkut käyttää clomeja ja metuja yhtaikaa. Clomeja ei saa käyttää liian kauan aikaa yhtäjaksoisesti, 6 kk on kai maksimi, vai onkohan se 4 kk. Niihin liittyy kasvanut monikkoraskauden riski, jonka vuoksi joka kierrossa pitäisi käydä kontrolliultrassa katsomassa, montako follikkelia on kehittynyt (ja käyttää kondomia jos on useita folleja, ettei rupea mitään viitosia odottamaan).
Mikseiköhän mulla alotettu noilla clomeilla koska en yleensä tiä onko mulla ovis millon. :whistle:
Nyt syön 6kk metforminia ja jos ei sit tuu niin voisin kysyä lääkäriltä mitä mieltä se noista clomeista on.Mies tosin on sitä mieltä ettei meillä mee 6kk raskautumisessa.Saas nähdä.Toi ekan raskauden 2v yritysaika vielä kummittelee taustalla mutta jos niin käy niin sit käy.Tsemppiä kaikille!
 
Tilasin ovistikkuja.Siinä lukee että kierron pituudesta riippuu millon kannattaa testata ja siinä on lueteltu testipäivät.Jos ei tiä kierron pituutta niin kannattaako testata tyyliin 2 viikkoa menkkojen alkamisen jälkeen? :)
 
Hei kaikille :wave:
Mä ajattelin tulla teiltä kyselemään kun itse epäilen PCOta...
Onko teillä miten huomattu? Ku mietin et voinko mennä ihan terveyskeskus lääkärille sanomaan että epäilen itselläni olevan PCO?

Kun siihen viittaavia oireita on. Kierrot heittelee 30-80 välillä.Karvankasvu on normaalia enemmän.hiukset tippuu (en tiiä onko oire) ylipainoa, ja oviksen aikaan vatsa tosi kipeä(tuostakaan en tiedä onko oire)

Lapsia minulla kuitenkin on ennestään.Mut nyt ollaan yritetty melkein 1,5v eikä vielä nyyttiä tiedossa.Ja hoitoihin ollaan menossa kunhan meidät sinne huolitaan.Jonossa ollaan...
Nyt itselle vaan tuli ajatus et jos sais painoa hiukan alaspäin niin siitä voisi olla jotain apua ja sitä varten mietin et kuin niitä Metuja suositellaan kun eikös ne auta myös painon hallintaan ja sitä kans mietin et onko PCOsta jotain muita haittoja jos sitä ei ole todettu.Hoidetaanko ollenkaan muuta kuin lapsen saannin takia?

Hirmuisesti kysymyksiä :ashamed: Mut olis ihana jos joku jaksaisi vastata kun en oikein tiedä miten asian sinne lääkäriin esittäis.Se lääkäri pitää mua jo varmaan ihan pöpinä muutenkin.
 
sintsu78 :wave:

Mun oireet:

Kivuliaat menkat
Kova vuoto,iso yöside ja paksu tamponi ei yhdessäkään välttämättä riitä
Mustia karvoja kummallisissa paikoissa
Raskautumisongelmia
Heittelevä kuukautiskierto
Ylipainoa,on!

Yritimme 2v raskautumista kunnes onnistuimme.Kun tyttömme täytti 1 v hakeuduin naistentautien polille tutkimuksiin jotta raskauduttaisiin uudestaan nopeammin.Monirakkulaiset munasarjat ja kystia löytyi ultralla.
 
Mun oireet:

Pitkät, epäsäännölliset kierrot, välillä kuukautiset todella kauan kadoksissa
Ovuloimattomuutta (esim. viimeksi minulla oli ovulaatio 4 kk sitten...)
Finnejä
Lisääntynyttä karvan kasvua naamassa

PCO todettiin ultraamalla ja verikokeilla - molemmat osoittivat aivan ilmiselvän PCO:n.

Alkuperäinen kirjoittaja sintsu78:
Hei kaikille :wave:
Hoidetaanko ollenkaan muuta kuin lapsen saannin takia?
Kyllä hoidetaan. Onhan PCO:sta useille siitä kärsiville monta muutakin haittaa kuin raskaaksi tulon vaikeudet. E-pillerit auttaa tehokkaasti PCO:n oireisiin.
 
Voi apua ihanaa kun on taas paljon tekstiä.
Ambrosine85/amborsia/amb täällä taas. En ymmärrä tätä mun identiteettkriisiä ja nickin päättämättömyyttä alkuunsakaan |O Nolottaa kohta kirjottaa koko 2+:n ku joka kerta eri nick :/


ralliperuna mulle kanssa gyne tossa joulukussa sano, että katotaan clomeja jos syksyyn mennessä ei "mitään ole tapahtunut". Sain myös tosiaan terokuurin jos menkat ei olis alkanut, mutta kyllähän ne tulee nykyään melkein kellon tarkkuudella :)
Metut tosiaan sain avuks ja jotkut puhuu että auttaa menkkojen säännöllistymisessä, mutta tosiaalta metuthan on diabeteslääke joka vaikuttaa ymmärtääkseni sokerin imeytymiseen.

Mulle gyne (erikoistuntu ylipainoisten naisten raskautumishäiriöihin/gynekologiaan) sanoi, että PCO ja insuliiniresistenssi kulkevat käsikädessä. Painonpudotus jo itsestään on vaikeaa, mutta tässä tapausessa melkein mahdotonta ilman apuja kun sun kroppas ei tuota sitä insuliinia oikein. Sitä varten metut. Tähän voi historaks sanoa että ilman metuja oon yrittänyt painon pudotusta liikunnalla ja ruokavaliolla, eikä edes karppaus vaikuttanut kun painoa nostavasti =)
Metujen kanssa oon tasan sen tehny että lisänny liikuntaa ja vähän karsinu ruokavaliota. Nyt ois keväällä tarkotus toistaa toi ja putsata taas parit pahat jutut pois ruokavaliosta, jos paino lähtis takaisin laskuun. Ei kyllä oo onneks nyt lähtenyt nousemaankaan vaikken oo voinu käydä lenkillä pitkiin aikoihin.


moumou tervetuloa mukaa porukkaan :)
Jotenkin tuntuu että lääkärit ei kaikki tosiaan tiedä edes mikä on PCO.. Vaikka itse oon erikoistuneen lääkärin luona käynyt niin ladoin faktat pöytään ja sanoin että oon ihan varma että mulla on pco jonka jälkeen vasta ultras ja vahvisti mun epäilykset. Onneks pco on kuitenkin helpommasta päästä oleva "lapsettomuustauti".
Tossa ylempää tulikin jo mun vuodatusta noista metuista.




sintsu78 Tervetuloa sinäkin joukkoomme :)
Tosiaan kuten yllä kerroin omaa tarinaa niin mä kävin säännöllisesti gynellä (kuulin papilomavirustutkimukseen aikoinaan johon kuulu täys gynepalvelu). Sielläkään eivät puuttuneet tai edes epäilleet että mulla olis PCO. Mulla kuitenkin alkanut nää ongelmat jo 11vuotiaana; ollut hyvin epäsäännölliset menkat (kpt 30- 800), karvan kasvua, aknea, ylimääräset vatsanseutuvilla ym) mutta koskaan niiden mieleen ei tullu tarkistaa asiaa, ja kyseessä kuitenkin ihan viralliset pimppitohtorit :eek: vaihdeltiin vaan pillerimerkkejä ja ihmeteltiin kun mitkää pillerit ei sovi..
Noh jooh, sama jatku sitte ton tutkimuksen jälkeen julkisella puolella. Ihmettlin lähinnä sitä että miten en koskaan oo tullu vahinkoraskaaks kun aika villiä elämää sinkkuna viettänyt.

Viime elokuussa sitte jätettiin ehkäsy pois ja marssin lääkäriin kysymään että missä vika. Valkosella valheella toki pääsin ultrattavaks, mutta olin 100% varma mitä multa munasarjoista löytyy kun olin viikkoa aikaisemmin ekaa kertaa pco:sta lukenut. Ensin marisin kun mitkään pillerit ei sovi ja sitten marisin lisää kaikesta muusta veetuttavasta aiheesta ja sen jälkeen sanoin et ultraappa nyt, oon satavarma mitä sieltä löytyy. Yksityisellä kun kävin, niin eipä se hirveesti vastaan tietenkään laittanut kun saa sen tikun työntämisestä laitokselle sen 80erkkiä.
No löytyhän sieltä se mitä pelkäsin. Kumma miten kamala tunne se oli nähdä ne rakkulat ja kuulla se tosia asia että mussa on jotain vikaa.

Nyt kuitenkin sinut sen asian kanssa. Kroppa tosiaan toimii kun sai sen 10kiloa pois;tulee menkat ja ovuloinkin.
Kävin myös juttelemassa gyneni kanssa ennen joulua mm tosta metformiinista. Kuulun niihin ihmisiin jotka todennäkösesti syö sitä lopun ikänsä koska insuliinituotanto ei toimi. Harmittaahan se, mutta onneks tuo metformin on mulle ollu harmiton lääke, ainoastaan plussaa siitä on mulle ollut.


Olipas siinä taas pitkääkin pidempi vuodatus näin öiden pikkutunneille.
Pahoittelut jos toistan koko viestin verran hauki on kala hauki on kala hauki on kala :LOL:
Kevyt kenttäflunssa ja unettomuus pukkaa päälle :)

 
Hei ja kiitoksia vastauksistanne :heart: Kuuluuko akne myös oireisiin?
Ehkä mä vaan soitan tuonne terkkarille ja ilmoitan taas asiani.Se on vaan niin sellainen lääkäri et sitä ei vois vähempää kiinnostaa. :headwall:
Millä verikokeella sen voi todeta?
Ei ole aikaisemmin tullut edes mieleen et joku karvankasvu,lihominen ja näpyt vois olla oireita jostain.Mut jos tuohon ylipainoon sais edes kokeiltua jotain hoitoo (kun se ei johdu liikkumattomuudesta) aina en syö terveellisesti mut tuntuu et paino putoaa oikeesti vain paastolla :kieh: Ja silleen ei pitemmän päälle laihdutella.Kesällä onnistuu mut ei talvella.

Äh.On tää niin vaikeeta.Mun mielestä lääkärien kuuluis tietää ja kysellä potilaistaan kaikenlaista eikä niin et itse menee sinne kyselemään et voisko mulla olla tää?

Mut hei kaikille hyvää viikonloppua :heart: Meillä onkin ensi viikko hiihtolomaa :D
 
Hei kaikki! Onpa paljon tekstiä tullut. :)
Tervetuloa uudet moumou ja sintsu78!

ralliperuna: jos ei tiedä kiertoaan, toi puolivälistä tikuttelu voi olla ihan ok, tosin ovishan voi tapahtua aiemminkin, joten pari päivää aiemmin voisi myös varmuuden vuoksi alottaa tikuttelun. Itse aloitin n. kp 12, mutta tässä kierrossa ei ole ovulaatiota tapahtunut eikä siis tikuttelusta mitään iloa. Jos on ollut pitkiä kiertoja voisi ajatella, että oviskin tapahtuisi myöhemmin. Toisaalta, kun nyt syöt metuja (eikös niin?) kierto voi alkaa säännöllistymään ja lyhenemään kohti "normaalia", jolloin oviskin sitten aikasemmin.

sintsu78: itsekin epäilin itselläni pco:ta ennen mitään virallisia diagnooseja. Mulla oireena juurikin akne, joka välillä parempi ja välillä pahenee, tuntuu ettei sen hoitoon tehoa mikään (paitsi ehkä roaccutan, mutta sitä ei raskautta toivoville tietenkään suositella). Lisäksi mulla hiustenlähtöä. PCO:ssa mm. mieshormonia erittyy normaalia enemmän, minkä vuoksi naisillakin voi alkaa esiintyä miestyyppistä kaljuuntumista ja karvankasvua taas muissa paikoissa (esim. viikset). Ylipainoa mulla ei ole, mutta painon kanssa saa olla tarkkana. Ja sitten tietty tärkeimmät oireet eli pitkät epäsäännölliset kuukautiskierrot, ovuloimattomuus ja ultrassa todettu monirakkulaiset munasarjat. Lääkärilehti Duocecimissa on ollut hyviä artikkeleita pco:sta ja sen hoidosta (sekä raskauden suhteen että muutenkin). Googlaa esim. artikkelit: "Milloin ja miten munasarjojen monirakkulatautia pitää hoitaa?" sekä "Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä on terveysriski". Kyllä oman epäilyn voi lääkärissä/terveydenhoitajalla esittää ja kun teillä on lapsitoivekin, tulisi tälläiset asiat tutkia. Tsemppiä ja mukavaa hiihtolomaa!

Mä aloitin terolutit taas vaihteeksi, nyt 2 tabl./pv 7 päivän ajan. Toivottavasti vuoto alkaa. Mua huolettaa se clomien aloitus siinä mielessä, että jos ne ohentaa kohdunlimakalvoa paljonkin, ja nyt ultrassa limakalvo näytti ohuelle, että voiko se paksuuntua tarpeeksi ilman mitään apuja? Jos vaikka ovulaatio saataisiin aikaan, niin sitten on limkalvo joku parimillinen surkimus...

Mukavaa viikonloppua!
 
Hei! :flower: Mahtuuko mukaan yksi PCO nainen lisää?Olen -82 syntynyt neitokainen ja pco minulla "todettiin" (tai pikemminkin ylimalkaisesti mainittiin) muutama vuosi sitten..Munasarjani ultrattiin ja niissä näkyi helminauhat molemmilla puolilla...Tällä hetkellä mennään kiertopäivillä 38 ja yritys kerta 7 menossa..Ylipainoa on runsaasti ja nyt olen omin avuin vuoden alusta pudottanut 10kg painoa pois :xmas: Luulisi että laihdutus avustaisi hiukan edes kierron kanssa, mutta heitti heti häränpyllyä.. :| Yhden testin tein, negaa näytti..Nyt tässä sitten vaan odotellaan, että koska ne menkat taas viitsivät alkaa...teen uudemman testin, jossei ensi vkl mennessä ole alkaneet... Oikea purkaus heti alkuun :D
 
Kirsikka09:lle kiitos linkki-vinkeistä. Itselleni myös paljon uutta asiaa.
Ja tervetuloa myös Kahlan. Ja täällä saa purkaa, no hätä. Itsekin sitä teen säännöllisen epäsäännöllisesti, luki joku tai ei, mutta omaa oloa aina helpottaa edes vähän :)
 
Ärtsy: ole hyvä!

Tervetuloa Kahlan! Saa purkaa, siksi tämä palsta on olemassa! Laihduttaminen hyödyttää varmasti raskauden yrittämisessä ja sen alkamisessa, tulokset eivät hormonitoiminnassa varmasti näy ihan heti vaikka kiloja olisi nopeasti lähtenyt enemmänkin. Kannattaa siis jatkaa painonpudotusta ja terveitä elämäntapoja ja katsella kevään aikana alkaako vaikuttaa. Tietty lääkärit tietää enemmän ja osaavat sanoa tarvitaanko avuksi jotain lääkitystä, jotta ovulatoriset kierrot saadaan rullaamaan. Itsekin pudotan painoa, vaikkei enää ole kuin muutamia kiloja ihannepainooni ja toivon, että se vaikuttaisi suotuisasti raskauden alkamiseen. Onnea yritykseen!
 
Meillä mieskin vihdoin näyttää vihreää valoa tolle karppaukselle.
Viime viikolla heitin et kokeillaan karppausta, ja nyt oon tehny sen verta hyvää ruokaa että innostu. Mut mikäs siinä kun saa aamupalaks munia ja pekonia. Itelle ehkä himpun liian radikaalia vielä :)

Toivotaan nyt että tulee lisää miinuskiloja. Enää ei edes kukkakaali ja parsakaali maistu niin kamalalta kun ennen :)
Eikä mun tarvi luopua juustosta eikä suklaasta vaikka tummaan jälkimmäinen pitääkin vaihtaa <3

Nyt kun flunssaki hellittää niin ens viikolla pääsee taas lenkille ellei sitten tuu liian kylmiä ilmoja (vaivaa toi pakkas-allergia). Tosin tullu myös pelattua wiitä aika rankasti, kai siitäki pari kaloria kuluu, hiki ainakin tulee :D
 
Mä olen plussanut, yk 14 (ajallisesti 17kk) ja luomusti! Mulla selvästi vyöhyketerapia (+homeopatia) saivat kropan käynnistymään. Viime kierrossa jo ovuloin mutta vasta kp 32. Tässä kierrossa ovis tuli kp 18 ja eri merkkisillä testeillä haamuja tullut parin päivän ajan.
Terolut ja Clomifen- reseptit olivat kaapissa odottelemassa :D

Suosittelen vyöhyketerapiaa, varsinkin jos pco ei ole pahimmasta päästä. Itsellänikin viimeisin diagnoosi 11/09 oli ennemminkin ovulaatiohäiriö. Pco:ssa tila voi siis muuttua. Eka raskauteni v-02 avustettiin lääkkein, silloin munikset oli helminauhoja täynnä. :whistle: +++++
 
Kiitos tosi paljon vastauksista!! Hitsi ajatelkaas, selviää paljon enemmän asioita ku kirjottaa tänne palstalle, ku mitä sain tietää gyneltäni!! Ihanaa, että täältä voi kysellä :heart:

Minä olen kovasti yrittänyt painonpudotusta, mutta se ei vaan tunnu onnistuvan. Tai siis paino putoaa, jos oikeesti oon melkeen syömättä, esim. cambridge-kuurilla. Sit jos alan syömään normisti, siis ihan terveellisesti ja "oikein" niin se lähtee pikkuhiljaa taas nousuun. Argh, raivostuttavaa. Nyt oon sit yrittänyt ihan totaalista elämäntaparemonttia, tuloksia ei tosin vielä ole tullut... mut tsempillä eteenpäin, kyllä tämä tästä vielä =)

Mun isäpuoli oli nyt sit kysynyt joltain diabeteslääkäriltä niistä metformiineistä ja se oli käskenyt, että mun pitäis sokerirasitustestiin ja lipidi-johonkin mitä en muista :LOL: Siis kai jonkinnäkösiin rasva-aineenvaihdunnan kokeisiin. Sen jälkeen mulle määrätään ne metformiinit jos nähdään, että niistä ois jotain hyötyä...ja parantavat kuulemma fertiliteettiä... vaikka senhän mä jo tiesinkin :hug: Oottekos muut olleet noissa sokerirasitushommeleissa ym.?

Mä muuten tässä jännäilen parhaillaan ku sillon ku kävin gynellä, se sano että n. viikon päästä ois ovis. No siitä on sit huomenna 2 viikkoa (siis siitä mahdollisesta oviksesta, jota en kyllä bongannut mitenkään, että ehkä sitä ei ollutkaan), joten tässä nyt sit odotellaan menkkoja...tai sitä parempaa vaihtoehtoa :D
 
Puuh. Luin koko ketjun alusta loppuun saakka yhdeltä istumalta.

Ilmottaudun mukaan keskusteluun. Olen 28-vuotias, ja minulla todettiin PCO vuonna 2005 jo. Lopetin tuolloin pillerit kolmen vuoden jälkeen maksa-arvojen noustua pilviin, ja sen jälkeen kuukautiset eivät tulleet vuoteen. Ennen pillereitäkin menkkani olivat tosi epäsäännölliset, tulivat milloin sattuu, välissä oli kuukausia, ja otin pillerit jotta saan mielenrauhan enkä kokoajan pelkäisi raskautta puuttuvien kuukautisten takia. Silloin ei kukaan puhunut mitään PCO:sta, en ollut kuullutkaan sellaisesta.
Rakkuloita oli kuitenkin vain toisessa munasarjassa, ja terolut-reseptiä en koskaan ehtinyt hakea, kun kuukautiset alkoivat gynekäynnistä seuraavana päivänä ja tulivatkin sitten 3 vuotta säännöllisesti 28 päivän välein.

Aloin karppaamaan vuonna 2006, mutta sitä kesti vain 4kk, en jaksanut enempää. Maitosuklaanhimo voitti. Ja kaikki pekonit sun muut rasvaiset ruuat alkoi yököttämään pidemmän päälle, ja luisuin takaisin normaaliruokaan. Karppauksella lähti kumminkin 9kg pois, akne hävisi, vatsan turvotus katosi, ja muutenkin voin äärimmäisen hyvin. Sinänsä se oli kannattavaa, ja minua harmittaa, etten enää kykene syömään niitä ruokia. Olen yrittänyt taistella liikakiloja vastaan koko aikuisikäni, ja paino on sitä vastoin hiissautunut 30kg ylöspäin siitä mistä laihdutuksen aloitin. Ei ole helppoa ei, kaikki tulee takaisin korkojen kera.

Raskaushaaveita oli jo pidemmän aikaa, mutta yrittämään aloimme syksyllä 2007, jolloin kuukautiset alkoivat tietysti jälleen temppuilla ja loistaa poissaolollaan. En ovuloinut moneen kuukauteen. Vihdoin tammikuussa 2008 saatiin luomuplussa, ja lapsi syntyi lokakuussa 2008. Painoa tuli raskausaikana vain 7kg, ja koskaan ei ollut pissassa sokeria ja sokerirasitustestitulokset olivat normaalit.

Imetin lasta 1v1kk asti, ja aika tasan vuosi synnytyksestä alkoi kuukautiset jälleen. Ensin pari kiertoa 28 päivää, mutta sen jälkeen ne sekosivat, 35-38 päivän kierroiksi. Nyt oisi taas kp14 käsillä, vaan ei tunnu ovista. Olemme yrittäneet saada sisarusta aikaan elokuusta 2009 saakka, mutta ei onnistu.

Kävin lääkärissä, ja en edes pääse gynelle ultrattavaksi, koska olin lääkärin mielestä ylipainoinen BMI 29, ja ei ole kuulema hyötyä ultrata, kun on PCO jo todettu 5 vuotta sitten ja koska olen lihava. Oisin vaan halunnut tietää, onko niitä rakkuloita jo molemmissa munasarjoissa, vai mikä on tilanne. Olen huomannut, että mielenrauhalla on tekemistä ovuloinnin onnistumisen kanssa.
Mutta lääkäri passittaa minut sokerirasitustestiin, katsoakseen onko minulla insuliiniresistenssi tai II-tyypin diabetes sekä ravitsemusterapeutille laihdutuskeskusteluun.

No, onkait sekin jotain, mutta olen pettynyt. Ei minua auta lääkärin "pienennä annoskokoja, syö terveellisesti ja liiku enemmän" neuvot, kun teen juuri niin, en voi annoksia enää pienentää, tai en kohta syö enää yhtään mitään, niin minimissä ne on, ruoka on terveellistä kotiruokaa, hyväkarpin suuntaan, ja jumppaan& lenkkeilen 2-3 kertaa viikossa, enenpää en ehdi kun ei ole lapselle vahtia useammin. Ja silti vaan lihon ja paisun, tai jos tuosta vielä yritän lisätä liikunnan rankkuutta ja syödä vähemmän, paino jumahtaa paikoilleen. En laihdu enää millään ilveellä! Imetys ei minua laihduttanut, ja kun imetys loppui, olen lihonut 5kg sen jälkeen, muuttamatta mitään muuta elintavoissa. :headwall:

Nyt luin täältä ketjusta ja itse googlettelemalla lisää mm. Pubmed tietokannasta tuon D-vitamiinin yhteydestä PCO:hon. Minulle sanoi lääkäri silloin 5v sitten, ettei kukaan tiedä mistä PCO johtuu. Että sitä vaan on ja piste. Se oli aika paksua köyttä nieltäväksi, olen sitä mieltä, että kaikkeen on jokin syy. Olen nyt valaistunut noista D-vitamiini artikkeleista, ja olen melkein varma, että koko PCO onkin ehkä vain D-vitamiinin puutostilan seurausta!!

Aloin hetimmiten tarkistaa omaa D-vitamiinin saantia, olen luullut sen olevan kunnossa, mutta ei se taida olla sinnepäinkään. Ennen raskautta en syönyt koskaan mitään D-vitamiinilisiä, ainoastaan maitotuotteita. Välissä oli kausi, jolloin vatsani meni sekaisin maidosta, joten lopetin vähäksi aikaa maitotuotteiden käytön, enkä silti tajunnut lisätä D-vitamiinia purkista. Kun aloin karpata, mahani ei enää reagoinut maitoon niin pahoin, joten jatkoin maidon juontia, mutta myös aloin syödä kalaruokia paljon enemmän kuin ennen. Meillä ei lapsuudenkodissa syöty koskaan kalaa, kun perheessä oli kala-allergikkoja. Omilleen muutettua ei sitä sitten muistanut syödä, kun ei siihen ollut tottunut, vasta karppaaminen toi kalan ruokavalioon! Ja noihin aikoihin kuukautiset alkoivat pelittää, niitä 28 päivän kiertoja.

Kun lopetin karppaamisen, oli kesä, ja viihdyin maaten bikineissä auringossa koko kesän, kun en saanut kesätöitä. Aiemmat kesät vietin sisätiloissa töissä. Ku tuli syksy ja pimeys, kierrot alkoivat taas venyä ja vanua.
Raskausaikaan ja imettäessä en uskaltanut syödä D-vitamiinia kovinkaan paljoa, vain sen 10ug/vrk, mitä raskausmonivitamiinipillereistä saa, kun pelkäsin yliannostusta ja sikiövaurioita. Kun lopetin imetyksen, en enää katsonut tarpeelliseksi syödä D-vitamiinia ollenkaan lisänä. Ja imetys loppui marraskuussa, keskellä pimeintä talvea!

Nyt olen ollut imetyksen lopettamisen jälkeen jo 6 kertaa flunssassa, siis vajaan 4kk sisällä, enkä koskaan ennen ole ollut näin sairas ja näin huono vastustuskyvyltäni.
Enkä tajunnut tätä asiaa, ennenkuin luin nuo PCO ja D-vitamiini artikkelit, että minulla on aivan varmaan aivan kauhea D-vitamiinin puutostila! D-vitamiinihan suojaa flunssatartunnoiltakin, muunmuassa. Jos ei syö juuri mitään D-vitamiini lisää, on raskaana 9kk ja imettää 13kk, niin onko ihmekään, jos D-vitamiinivarastot hupenevat olemattomiin.

Nyt en enää yhtään ihmettele, että PCO ottaa jälleen vallan kropastani, kiertoni heittelehtivät miten sattuu. Voisiko tämä todella olla kiinni näin yksinkertaisesta ja pienestä asiasta?

Artikkeleissa luki, että PCO:laisilla on järestään D-vitamiinin puutos, ja kun sitä lisätään, insuliiniresistenssi paranee, rakkulat häviävät munasarjoista, potilas alkaa laihtua itsestään ja koko PCO lakkaa olemasta. Ja että D:n vaikutus on yhtä tehokas kuin metformiinin.
Se lääkäri meinaa määrätä minulle sokerirasitustestin jälkeen metformiinia, jos tulokset on poikkeavat. Pelkään että ne ovat, koska luin juuri, että jos on D-vitamiinin puutostila, kärsii myös insuliiniresistenssistä. Ja päinvastoin, jos D:tä on seerumissa tarpeeksi, on paastosokeriarvo hyvä, eikä insuliiniresistenssiä ole. Jos nyt kärsin seerumin D-vitamiinin puutteesta, niin minulla voi hyvinkin olla tuo insuliiniresistenssi. :(

Yritän nyt kuitenkin saada lääkärin vielä mittaamaan D-vitamiinitasoni, ja jos siinä on häikkää, kertomaan kuinka paljon minun pitäisi tankata D:tä, että puutostila korjaantuisi. Ajattelin, että voisin ensin kokeilla D:tä. Jos se ei toimi, alistun metformiiniin.


Mitä mieltä olette? Minusta tässä on aineksia läpimurtoon PCO:n parantumisessa!!
 
Mites muuten noi ovulaatiotestit, oon nyt semisti isosti laiska enkä jaksa kaivaa noita aikaisempia sivuja, mutta muistaakseni oli puhetta että niihin ei ole luottaminen jos on PCO? Muistanko ihan omiani?

Mietityttää vaan kun nyt on ollu o 4 kk peräkkäin selkeet ovis tuntemukset ja ovistestiin on vaan tullut vaalea viiva eli ei mitenkään selkä plussa.
Oireita on ollu joka kk mm. rintojen aristus, menkkamaiset nippailut, huimaus, palelu, väsymys, hillittömät seksihalut sekä tottakai ei sen vähempänä selkeät ovislimat.

Toki iski vähän masentamaan se ettei selkeetä plussaa oo ovistikulla saanu, vaikka kaikki muut oireet onkin. Toki pitäisi tässäkin asiassa kroppaansa kuunnella eikä sitä tikkua liiaksi vahdata.

Vaan olenpas taas kehittänyt stressin tästä vauvahaaveesta. Jopa se oli melkein parikuukautta poissa:D

Karppaus alotettu täällä hyvin, isäntä tulee perässä, mutta tulee kuitenkin. Nyt tää neiti lähtee kolaamaan noita lumia pois vaikka mitä sekään hyöydyttää kun kokoajan tulee lisää. Ainakin saa hyvää hyötyliikuntaa =)
 
Kirsikka Kiitos tiedoista :D Artikkelit saivat minut vaan entistä vakuuttuneemmaksi siitä et haluan tutkituttaa asian.Siellä oli monta kohtaa lisää jotka sopivat minuun mut en vain ole niitä osannut yhdistä.

Tutkimukset kuitenkin nyt toistaiseksi jää kun sain tänään iloisen yllätyksen :heart:
Raskaustesti näytti positiivista ja nyt jännätään et kauan tuo tälläkertaa kestää.Toivottavasti vihdoinkin ihan niin pitkään kuin kuuluukin :D

Mä aloitin kans tuon D-vitamiinin (tai lisäsin annostusta) kuukausi sitten ja nyt tähän kiertoon E-vitamiinia nelinkeratisen annostuksen niin oviskin oli jo kp15.
En tiedä sitten oliko noista vitskuista apua.
 
Maiku uskomatonta millasen lääkärin oot saanu "turha ultrata kun olet ylipainoinen" :headwall: :$ Aika röntgenkatse sillä tohtorilla..

Joo tosta D-vitamiinista oli jo aikasemmin puhetta täällä. Itse en muuten osaa kommentoida kun että otan purkista sekä metuja että d3:sta.
Tässäkin keskustelussa puhuttiin aika paljon tosta d-vitamiinin tarpeellisuudesta. Sivulla 2 on paljon tekstiä ja linkkiä aiheisiin. Kannattaa kurkistaa jos meni selaillessa ohi :)

 

Yhteistyössä