Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

heissan tännekkin!

kp 20/44-54 mennään... vielä neljä pv pitäis teroja popsia ja sitten odotellaan tätiä...
tänään oli se lääkäri siellä oysissa... mielenkiintoinen kokemushan tuo oli. Aivan mahtava lääkäri (mies puoleinen), hyvällä huumorilla varustettu ja asiansa osaava, onneksi!Ultrassa selvis että kysta oli puhjennut omia aikojaan, kohdun limis oli kiertopäiviin nähden suhteellisen ohut (4,6mm) ja MINÄ EN OVULOI!!! Eli ei minkäälaista follikkelia ollut havaittavissa. Lääkäri meinas että tuosta ovuloimattomuudesta johtuen limis ei ala kasvamaan kun ei ole munasolua joka sen käskyn antais. Clomi reseptihän sieltä kouraan tarttui jonka popsiminen aloitetaan sitten kp3 ja jatketaan aina kp7 asti.. 2X50mg(2tbl) pärähti heti näin aluksi. Kun kysyin tähän hoitoon vastinetta, siis miten ylennsä on hoito toiminut ei lääkäri osannut mun kohdalla luvata mitään, vielä... pitäis varata kontrolli ultraan aika sitten kp10-12... sitten näkee onko mitään tapahtunut tuolla alakerrassa. Meinas että ilman teroja mulle ei tulis kumminkaan mitään vuotoja, eli terot jatkuu rinnalla.Rn oikein tiedä millä fiilikfillä tässä ollaan. Odotukset on hirmuiset mutta silti pelkään aivan järjettömästi mitä tuleman pitää. Jospa mut on tuomittu elämään lapsettomana :headwall: :ashamed:
Lääkäri tuumas myöskin siitä monisikiöraskauden mahdollisuudesta, mutta mulla hirvittää ettei tule edes sitä yhtä!!! Meikäläisen kroppa kun on pettäny mut aivan totaallisesti! No onneksi terot saa sentään jonkin vuodon mulle aikaan ja ONNEKSI sain vihdoin ja viimein sen clomi reseptin... nyt vain toivon hyvää vastiketta ja jospa sieltä edes yksi folli putkahtais ja selviytyis loppuun asti että tuon ukko raukan simpoilla olis edes jotain tekemistä :kieh:

Huh tulipa taas vuodatusta!!!

Niin ja metu annostusta katsellaan lasketaanko sitä... paino jatkaa onneksi tippumistaan, hitaasti mutta varmasti... onni onnettomuudessa että edes jokin toimii ;D
 
Täällä peitot on heiluneet toivon kipinöimänä...siis ei juu ferrareita ole näkynyt, mutta jotakin alakerrassa menossa. Mitä lie enteilee. Minä reippaana olen sitten päättänyt varmistaa sen peittojen heiluttelun ettei siitä käy syyttäminen. Mulla ja terokp2 ja saas nähdä ferrarin tuloa...epäilen. Toivossa on hyvä elää.

niuku: kylläpä masentaa. Ihanan toiveikkaana jaksat pysyä silti, mikä hyvä! Tuo ovuloimattomuushan se tässä itselläkin koko ajan mietityttää, että kun ei kerta ferrariakaan ei kyllä mitään ovistakaan. Ja, että clomit joutuu tämäkin täti varmaan aloittelemaan. Raportoithan sitten clomien aloitettua, tuleeko niistä mitään tuntemuksia ja kunnes pääset ultriin niin...selviääkö onko clomeista mitään apua. :hug:

kahlan ja muut karppaajat: kuulostaa hyvälle! Tai siis tavoitteet ja saavutukset! Noista hiilareiden määrstä, en kyllä selviytyisi niin vähään...en ensinnäkään osaa sitä itsekuria jossa laskukoneen kanssa syödään ja sitä, että maukkaat hedelmät jäisivät pois. Mietinkin kun tietämykseni mukaan hedelmissä on hiilareita paljon, että onko sitten jokin hedelmä vähähiilihydraattisin? Voisin toki vaihtaa hedelmäni sellaiseen. Tällä hetkellä mussutan rypäleitä (tummia, kivettömiä) ja kiivejä sekä mandariineja. Joskus melonia ja ananasta (tuore). Banaania satunnaisesti.

Sitten eräs oikein tyhmä kysymys, eikös ennen menkkoja rinnat ole arat?? Kun nyt toiveikkaana näitä kehon merkkejä ynnäillessä olen huomannut rintani olevan tod. herkät. Muistelisin sitä aikaa kun sain "kärsiä" menkoista, että silloin aina ennen menkkoja (jopa viikkoa ennen) oli rinnoissa herkkyyttä ja nippailuja alakerrassa. Molempia löytyy tällä hetkellä ja mitä sitä toivoisikaan: FERRAREITA! =)
 
neunu > Täältä voit tarkistaa elintarvikkeiden hiilihydraattipitoisuudet ja energiasisällön: http://www.fineli.fi/index.php?lang=fi Itse olen välillä syönyt vähän tuoretta luumua, jos vatsa on mennyt kovaksi. En laske hiilihydraatteja, mutta helposti ne oppii arvioimaan. Itselläni päivässä hiilareita tulee syötyä 40-70g ja hyvin on paino tippunut. Nyt tosin on pysähdyksissä taas ja turvottaa kovasti, mutta olen lipsunutkin enemmän. Hedelmistä pidän kovasti ja ennen söinkin niitä runsaasti. En ole kokenut luopuvani vaikka en enää voikaan syödä niitä huolettomasti. Marjoja syön pieninä annoksina pelkiltään tai rahkan tai jogurtin kanssa. Välipalaksi tai kahvin kanssa riittää pieni määrä pähkinöitä tai salaattia. Joskus otan tummaa sokeritonta suklaata palan tai kaksi. :)
 
neunu > Tämä riittää ohjenuoraksi karppausta aloittavalle: http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi Ei siis tarvitse välttämättä laskea syömiään määriä, jos noudattaa näitä yksinkertaistettuja ohjeita. Toki asiaan kannattaa perehtyä ja tuota foorumia lukemalla pääseekin pitkälle. :) Itse olen soveltanut itselleni sopivan välimuodon ja tarvittaessa sitten tiukennan sitä.
 
ON: Täällä taas pyöritään pääni kanssa pohja mudissa. Alkaa jo kaikki mahdollinen pyöriä päässä ja pelottaa että toimiiko tuo clomikaan meille... tai siis mulla. Ajatukset suttaa ja rullaa päässä kaikenlaisten kauhukuvien keskellä. Välillä vaan tuntuu ettei jaksa enää tätä ainaisten pettymysten sarjaa. :headwall: Kp 23ssa mennään ja odotan että nuo terot loppuis ja toivon että ne menkat alkais että pääsis kokeileen nuo clomit. Mulla niin vaivaa kun ei tiedä minkäänlaisia tilastoja miten on nuo hoidot auttaneet varsinkin kun mulla on niiiiiin paljon nuita vaikeuttavia seikkoja... ja sitten kun silloin maanantainakin selvis ettei se limis ollut mikään kehuttava... ja clomithan sitä kuulemma voivat vielä entisestään ohentaa :(

Eilen päädyin sitten itsekkin ottamaan tuo greippimehun juontiin, ennestäänhän mie syön jo sinkkiä ja foolihappoa... kaikki keinot alkaa tuntua jo sallituilta.. Vaikka onhan niitä ihmisiä joilla on tuo yritys kestänyt paljon kauemmin kuin meillä niin silti itsestä tuntuu vain siltä etten mä saa kuin negatiivisia uutisia koko ajan. Tämä on nyt vain tälläistä itsesäälissä rypemistä ja toivonkin että tää olotila vaan enteilis menkkoja ;D

Miehellä on kyllä niin teräshermot ettei se ainakaan näytä mulle että se ressais näistä asioista... Kait se vaan jaksaa aina ajatella että tulee kun on tullakseen. Ja minä kun olen tälläinen tahtoo saada kaikki heti nyt -tyyppinen ihminen ja ressaan mitä ihmeellisemmistäkin asioista... tarttis varmaan opetella pitempi hermoiseksi.

:saint:
 
Niuku: yritä ajatella positiivisesti ja kokeile rauhassa niitä clomeja. :hug:

Minulla on ongelma, jonka tajusin tänään erään tehtaan turvallisuusperehdytyksessä.. Työssäni joudun tekemisiin toisinaan orgaanisten liuottimien kanssa (tolueeni) ja liikun paikoissa joissa on mm raskasmetalleja ja dioksiineja pieniä määriä. Työnantajalle en haluaisi kertoa että yritämme saada perheenlisäystä, mutta toisaalta pelottaa että jos sattuukin tärppäämään, niin aiheutan jotain vaaraa sikiölle noilla kemikaaleilla.. jotenkin tuntuu turhauttavalta varotella työnantajaa mahdollisesta raskaudesta, kun tämä raskautuminen on niin pirun vaikeaa. Toisaalta ahdistavaa ajatella että jos olisin nyt raskaana, niin tänäänkin olen lätrännyt tolueenin kanssa ja oleillut alueilla johon ei kannata raskaana ollessa mennä..

Ai niin, lääkärikin soitti tänään labratuloksista. Labratulokset tukee ultran löydöstä PCO:sta. :|
 
niuku :hug:

mg: thanks =) Heti katsastin omat herkkuin sieltä ja täytyy vain katsella vähän mitä suuhunsa laittelee...Ajattelin ihan kevyesti kokeilla ja jättää venhä-asiat pois. Pastat ja leivät. Perunaa syön muutenkin (mielestäni) kohtuudella ja vähän joten en siihen kiinnitä huomiota, etenkään jos on keitoissa tmsv. Marjojen syöntiä tietysti voisi lisäillä :whistle: ja kalan, jota olenkin kyllä nyt viime kuukausina syönyt aiempaa enemmän.

fg: no ainakin se tieto PCO:sta on sitten kaiketi selvillä...antaa "mielenrauhan" tavallaan. Epätietoisuus tuntuu tappavan ihmismielen. Mutta eihän se kaikki tietokaan aina niin lohduttavaa ole, ei....

Mamulis: mun rakkuloita oik. 14 ja vasurissa 4? Nuo on tosin viime maaliskuulta joten
uudempaa tietoa ei ole ennen ensi viikkoa...saas nähdä mihin ovat muuttuneet! :x

En itseasiassa tiedä mikä on normimäärä ja mikä on keskiverto PCO:n rakkulamäärä...(?)
 
neunu > Kannattaa tarkistaa marjojenkin hiilihydraatit, koska niissä on yllättävän paljon. Pieninä annoksina kannattaa syödä. Itse en kokonaan jätä pois, koska niissä on paljon hyviö vitamiineja. Nyt kesällä on tullut herkuteltua liikaakin ja sen huomaa. Paino jumittaa. :ashamed: Marjakauden loputtua otan tiukemman kuurin päästäkseni uuteen alkuun, mutta taidan tehdä sen vähitellen kiristäen. Saa sitten keho aikaa sopeutua. :)
 
Nyt alkaa jänskätys.
Vajaa vuosi tehtiin pco-löydös ja tuloksena sain sen jopa -12kg. Tosin siitä on tullut takaisin nyt 3 kun lopetettiin tupakointi (ei siis paha).

Ens viikolla sitten ois aika varattu gynekologille ja tarkotus olis kyllä pyytää että ultraisivat tuolta mikä on tilanne.
Pelottaa jo valmiiksi :'(
 
Minä pääsen neuvolalääkärille! :D Hoitaja oli sitä mieltä, että epäsäännöllisille kierroille täytyy saada tehtyä jotain eli lääkärin ollessa samaa mieltä poistun vastaanotolta resepti kourassa. Kerroin luteaalivaiheen lyhenemisestä, painon pudotuksen vaikeudesta ja Metujen tehottomuudesta. Kilpirauhasarvot on katsottu marraskuussa ja olivat tosi hyvät, joten pco taitaa sittenkin olla ainoa riesani. Syyskuun aikana viisastun ja jos hyvin käy, saan ajan ihan kuun alkuun. Vielä ei voitu sitä varata, mutta saan sen tietooni kuun lopussa. :)

Anteeksi omanapaisuus. On ollut tänään niin huono päivä ja yllä mainittu asia on ollut ainoa lohtu. Muutenkin asioiden eteneminen tuntuu valolta tunnelin päässä, kun tilanne pco:n oireilun osalta tuntuu luisuvan vain huonompaan suuntaan.
 
Mamulis > Sitä en tiedä. Mullahan on sokeriarvot ok (Tosin kahden tunnin arvo paastoarvoa alhaisempi, mutta normaalin rajoissa), joten sen takia ei ilmeisesti lääkäri toista lääkettä ehdottanut. Metuilla yritettiin vain saada paino putoamaan ja sen myötä kiertoa säännöllistymään. Mitään (ainakaan positiivista) vaikutusta ei kuitenkaan näyttänyt olevan enkä edes pystynyt nostamaan annostusta määrättyyn neljään tablettiin päivässä (tuli todella huono olo, jolloin en pystynyt edes syömään kunnolla) ja sitten lopetettiin. Lääkäri sanoi, että turhaan minä niitä syön, jos niistä ei mitään hyötyä ole. Koska sokeriarvoja ei tarvitse hoitaa, on seuraavaksi kokeiltava lääke jotain muuta.

Millä teillä muilla on hoidettu epäsäännöllisiä kiertoja? Entä kiinnittymisongelmia? Vähän jännittää vaikka olo onkin helpottunut. Olinhan minä jo asennoitunut tähän, mutta askeleen ottaminen kohti raskauden lääkkeellistä avustamista jännittää silti.
 
Heippa!
Saanko liittyä jo mukaanne, vaikkei mitään varmaa diagnoosia olekkaan? :wave:

Tässä tarinani:

Menkat alkoivat noin 11vuotiaana ja olivat todella reilut, pitkäkestoiset ja kivuliaat. Jonkun aikaa söin ihan lääkkeitä niihin... Paino noussut myös noin 30kg murrosiästä, eli noin7-8 vuodessa..Paljon siis! :ashamed:

Pillerit aloitin 14-vuotiaana ja ne selkeesti helpotti menkkoihin. Siitä lähtien olen pillereitä syönyt siis, eli nyt noin 9vuotta!
Karvojen kiihtynyttä kasvua en oo osannu tähän yhdistää, mutta täytyyhän mun melkee päivittäin sheivailla paikat, ellen halua sänkeä ja karvoitusta, vasta nyt siis hoksasin asian.

Toukokuun alussa tuli ihmeellisiä kipuja ja muutaman päivän tiputteli verta. Päätin soittaa neuvolaa/lääkärillä ja epäilivät varhaista keskenmenoa tai kohdun ulkopuolista ja lähettivät Tyksiin päivystykseen! Noh, siellä sitten selvisi, että vasemassa munasarjassa oli kysta puhjennut eikä mitään jatkohoitoa tms.
Toukokuun lopussa päätin jättää pillerit pois ja kokeilla miltä olo tuntuisi ilman niitä. Mies sitten innostu vauva-ajatuksesta ja kesäkuun loppupuolella jätettiin ehkäsy kokonaan pois. Kaks kertaa tuli menkat normaalisti pillereiden jälkeen, tosin kivuliaat ja runsaat.
Mutta nyt onkin menkat myöhässä yli kaksi viikkoa ja ollu ihan jumalattomat menkkamaiset juilimiset nivusiin asti ja valkovuotoa yms. oireita, naama tosi rasvanen ja ihme näppylöitä pukkaa koko ajan ja ihan kunnon finnejäkin |O
Tehtiin r-koe ja oli nega. Sit verikoe ja oli nega. Kivut ja oireet vaa jatku, joten sain ajan lääkärin juttusille. Yhtäkkiä kivut loppus ku seinään ja meinasin koko ajankin jo perua. No, sitten tänään tuli aika lääkärille mennä ja aamulla alkoikin jumalattomien kipujen kera verinen vuoto.
Lääkäri epäili, että olisi taas kysta, joka puhjennut ja vuotaa nyt ulos..Tyksin papereista sitten selvisi, että ensinnäkin se pillerimerkki, jota toukokuussa söin ei hormoonitasoltaan riitä pitämään jotain?? jotenkin koossa (en oikein ymmärtäny itekkään)?? ja toiseks ultrassa oli näkynyt, että mulla rakkulaiset munasarjat ja näin ollen noita kystia siis alkaa kehittymään varmasti useemmin ja näin ollen taas lapsen saanti vaikeutuu :'(
Mutta pisti niiiin vihaks, ettei mulle tällaista lainkaan kerrottu!!!!!!

No, lääkäriltä sain sitten suosituksen soittaa heti huomenna Pulssiin ja varata aika gyneltä, joka erikoistunut näihin ja katotaan sitten mikä mun tilanne on oikeesti. Pelottaa vaan niin hirmusesti!
Lääkäri kanssa vähä varoitteli tuosta diabeteksesta ja huomautti painosta (painan nyt noin 90kg) :ashamed: Mutta ruokaremonttia teen parhaillaankin karppausta TAAS KERRAN aloitellessani ja salille/jumppiin oon ostanu kuukauskortin!

Mutta noita teidän kertomuksia luin ihan mielenkiinnosta...Saas nähä miten siis mun käy..Mutta uskoisin tän kertasen käynnin jälkeen, että tää ois mun paikka saada vertaistukea..Katellaan!

Hyvää yötä kaikille, mä jatkan töissä valvomista =)
 
Nyt peukut pystyyn, viimenen tero on tänään taas nielty ja toiveissa tietysti ne menkat! Kuulumisia NKL:n hormonipolilta sen verran, että aluksi selvitetään perusasioita eli ne perinteiset simpat mieheltä, omat verikokeet ja HIV & klamydia. No, nämä kokeet vie kaikkinensa sen 1,5kk päästäkseen siihen pisteeseen jossa saan lisäohjeita (kuvitella!!)...olen todella ahdistunut tästä odottamisesta...jonottamisesta ja odottamisesta.


macy gray: joo mietin vain, että suurimmassa osassa niitä hetelmiä joita tykkään syödä tavallisimmin on aika paljon hiiliksii joten jos saman tai vähemmän määrän syön marjoja niin sekin on jo jotain...vielä kun oppisin papuja ja muita vihreitä ruokia syömään enemmän. Sokeriherneet taitavat olla ainoat joita syön syömällä...joissakin aasialaistyylisissä ruuissa syön kyllä vihreitä papuja, mutta en pelkästään tmsv.

Mamulis: en päässyt itse tutkimaan sitä "helminauhastoa", mutta kyllä gyne sanoi PCO:lle tyypillisten muniksien löytyvän... :-/

niuku: joo, peukut ja varpaat on pystyssä! Toivotaan parasta, että clomeista apua. Raportointia odotellessa :hug:

haaveilija87: tervetuloa joukkoomme! ja aivan ensiksi, uskoisin täältä löytyvän jonkun jolla asiat juuri samassa tilanteessa PCO:n suhteen, sen verran monta näet meitä täällä on!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Heips vaan kaikille. :wave:

Onko kukaan kokeillut berberiiniä?

Mä ostin sitä tuossa kesäkuussa. Yllätys olikin kun n. viikko aloittamisen jälkeen juhannuksena oli ovulaatio. Vaikuttiko se (jo niin pian..), vai runsaampi d-vitamiinin saanti kesän ansiosta, en tiedä, vai kenties molemmat. Ruokavaliosta ei juuri apua ole ollut kun muutaman päivän välein söin suklaata, tai jotain muuta herkkua. Vasta nyt viikko sitten sain paremmin sitä kuriin (ja silti eilen söin suklaata, mut en halua enää kun meni maha ihan sekaisin ja muutenkin). Niin...ovulaatio tuli silloin, ja nyt sitten viime viikonloppuna oli toinen. Berberiininhän pitäis parantaa insuliiniherkkyyttä.

Tosin vuodenvaihteessa oli samalla tavalla pari kiertoa, silloin ei ollut berberiiniä, mutta olin ottanut jonkin aikaa suurempaa d-vitamiiniannosta.

Tai sitten kaikki on vain sattumaa. :D

On syitä, miksi pidän tätä kiertoa nyt todennäköisenä raskautua. ;) Semmosia "huuhaa"juttuja. :D
Jatkoa tälle, eli plussa testattu viime viikonloppuna. :)
 
Orion-: Jihuu! Plussa :heart:

No ei tämä täti tässä kauan ole empinyt sillä nyt kun saadaan vain testien tulokset yms. siirrytään yksityiselle. Nyt riittää tämä tälläinen, "jonottaminen" ja "odottaminen"! Valuutta on vähissä, mutta siksipä juuri odotetaan nuo testien tulokset ja marssitaan niiden kera sitten yksityiselle ja ei tarvitse enää niitä perustestejä/ tutkimuksia tehdä kalliimmalla. Kallistahan se silti on, mutta siinä säästää varmasti hermoja. Ja stressin määrää. Vuorotyöläisenä hoitoon pääseminen joustavasti on arvokasta. Mitä minä tässä itselle asiaa perustelemaan, tämä päätös on ja pitää :kieh:
 
Noniin. Pulssissa tänään käyty ja diagnoosiksi pcos-d :'( :'( Ihan kunnon helminauhat siellä...nyt sain terolut-repsun käteen ja sitä alan syömään kp 15. Nyt menossa kp4...Tietääks muuten joku mitä ne mahtaa maksaa??

Olo on outo ja pää kysymyksiä täynnä, miksi, miten tää tulee ja mitä se mulle aiheuttaa..Lapsettomuus tietty riskinä, mutta yritän pysyä positiivisena.

Laihduttamaan täytyy alkaa, koska se kuulemma auttaa/"parantaa"...ja todellakaan en diabetesta halua.

Mutta semmosia siis mulle :/ Koko päivän oon ollut tosi itkuherkkä...
 
haaveilija87 > :hug: Aika tuoreessa muistissa on nuo fiilikset, joten ymmärrän hyvin miltä sinusta tällä hetkellä tuntuu. Itselläni diagnoosi tuli juuri yrityksen alkaessa eli ei ollenkaan rohkaiseva alku. Tässä sitä silti on porskuteltu ja hoitoja kohti menossa. Omalla kohdallani on ollut mutkistavia asioita (useamman läheisen kuolema, Metujen sopimattomuus yms), joten välttämättä näin takkuista tietä ei tarvitse kulkea. Täältä saa ihanasti tukea ja lohtua, tietoa ja uusia vinkkejä, joten kannattaa hyödyntää. Kaikkein parasta on se, että saa avautua sellaisille jotka ymmärtää miltä tuntuu.
 
:heart: FERRARI ON TÄÄLLÄ :heart: Kauanhan siihen menikin!!! 17kk!!!Ihanaa vaikka kyllähän tämä kipuilu jo saisi hellittää! Onneksi on särkylääkkeet :LOL: Ja munko pitäs nyt nauttia näistä kivuista ja vuodosta! :kieh:
 
haaveilja87: :hug: Tämä katala PCO on kyllä kirjaimellisesti katala, itse en edelleenkään ole oppinut elämään asian kanssa :x ja tunteiden vuoristorata on totisinta totta. Toisena hetkenä sitä uskoo parempaa, kuvittelee, sitten masentuu, muuttuu apaattiseksi ja välillä miettii mitä järkeä missään on. Kunnes taas toivon kipinä syttyy. No, entiset PCO:t olisivat parhaimpia varmasti asiasta puhumaan, mutta kaipa tämän kanssa voi jopa elää :| Terot maksaa 30 tbl n. 14,5?, kelakorvauksella muistaakseni 42% vähemmän eli alle 9?. Ei tarttee konkurssiin mennä :kieh:
 
Kurkkaisinkohan tällekin puolelle!

Täällä pco-lainen, luomulapset 2001 ja 2007, kaksi keskenmenoa 2003 ja onnistunut inseminaatiolapsi 2006. Nyt sitten pari kuukautta sitten oli vähän aikaa terolutit käytössä munasarjakystan vuoksi, tässä kierrossa ekan kerran piiiiitkääään aikaan clomit. Luulin testanneeni jo haamuplussaa mut olikin nega.

Nyt kp 35, viime kierto ilman terolutteja oli 30, mutta onhan nää välillä viruneet 50 päivän paikkeille.

Karppaus ei oikein innostaisi, mutta löysin teksteistänne berberiinin, d-vitamiinin, foolihapon ja vehnäalkioöljyn - näilläkö siis uusia tuulia metsästämään? Lapsettomuuspolille tuli kutsu 1,5kk päästä mutta toivottavasti sitä ei tarvitsisi...
 
angelfish > Tervetuloa tällekin puolelle! Täällä tosiaan on paljon lisäravinnevinkkejä, joten niistä sitten itselle sopivia poimimaan. Mulla jäikin tuo gerberiini huomiotta. Mitä se on ja miten vaikuttaa? Karppauksen puolesta puhun, mutta tiedän ettei se sovi kaikille. Siitäkin saattaa kyllä olla apua, että vaihdat viljat täysjyväisiin ja vähennät perunan syöntiä. Sellainen muutos on helppo toteuttaa, mutta saattaa tehdä ison palveluksen keholle. Vaikea tosin sanoa, kun en tiedä miten nyt syöt. :D
 

Yhteistyössä