kesäkuu 2006 / 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myy85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myy85

Vieras
Jatketaanpa uuteen ketjuun, kun toi edellinen on jo noin täynnä=)
Pahoittelut myös minun puolestani miralle, nyt sais jo huonot uutiset loppua...Aina kun saadaan joku uusi tähän ketjuun niin surukseni olen huomannut, et joku toinen lähtee.
Itsellä on nyt rv 13+0 ja nyt on taas pahoinvointi ja oksentelu tulleet takaisin, koskakohan se suvaitsee loppua, ku oli jo pois kolmen viikon ajan...
Mutta kirjoittelen viimeistään ens viikon alussa, kun on se np-ultra.

02.06. Maria 25v. esikoinen, KOS
04.06 Mila 31v, esikoinen
05.06. Annukka 28v. esikoinen, Jorvi
07.06. Vippe 33v.
07.06. Ansku 21v. esikoinen, OKS
08.06. Nipsu 25v. esikoinen, KOS
08.06. Marjuk 34v.
08.06. Ansku 25v. esikoinen, SEKS
09.06. Mirri 25v. esikoinen, KOKS
10.06. Piippa 34v. esikoinen, SATKS
11.06. Emilia 23v. esikoinen, KOS tai NKL
11.06. Minzu 21v
12.06. Valo 28v. esikoinen, KOS
14.06. myy85 20v. esikoinen, TAYS
15.06. Ellie 22v. esikoinen, SATKS
15.06. Santra 33v. esikoinen, KOS
16.06. Maarit 34 v. esikoinen
17.06. milly 32v. poika 1v.
19.06. Johanna 30v. esikoinen, TAYS
22.06. enna 23v. esikoinen PKKS
22.06. anu 27v. tyttö 4v. VKS
22.06. siru 32v. 2 lasta, TAYS
23.06. Anni 23v., toinen, KYS
24.06. sanna 26v. esikoinen KYS
25.06. katriina 28v. esikoinen
28.06. gekko 35v., 2 lasta, K-HKS
28.06. Karina 29v., esikoinen, PHKS
30.06. ellinoora 28v., esikoinen, KOS

Kerkesinpäs vanhaan ketjuun kirjottaa..kopsaan sen tähän :)

Miralle pahoittelue :( Koittakaa jaksaa.

Me ollaan myös kerrottu kaikille. Tai ei nyt ihan kaikille keretty, kun sana oli mennyt eteenpäin niin super vauhtia.
Munki isosisko on reilusti vanhempi, eikä niillä ole lapsia. Se on sellanen uranainen :)

Maria, mulla nousi aluksi pari kiloa. Sitten ne tippu pois korkojen kera ja tuli takasi normaali painoon. Nyt on taas kilon noussu. Eli se on vähän heitelly. Nyt vaan terkka kysäs, että onko ollu pahoinvointia kun tippunu. Sanoin että ei ja ei se sit mitään. Syön kuitenkin ihan normaalisti ellen aika reilustikkin. Eli tän hetken painon nousu lähtöpainoon on kilon.

Oliko joku tällanen suositus että rv20 mennessä sais pari kiloa nousta paino? Sattuipa joulu sopivasti tähän saumaan..ei taida riittää kaks kiloa ;)

Moikka,

minutkin oli tiputettu listalta, mutta täällä vielä ollaan :)

nyt on rv 12+3 menossa, ja mulla kans jo lähes ohimennyt pahaolo on tullut takaisin, sais jo loppua pikkuhiljaa. Ens viikolla myös mulla np-ultra, toivottavasti kaikki on hyvin.

Tsemppiä kaikille!

07.06. Vippe 33v.
08.06. Marjuk 34v.
10.06. Piippa 34v. esikoinen, SATKS
11.06. Minzu 21v
19.06. Krisu 29v. esikoinen, NKL
22.06. enna 23v. esikoinen PKKS
22.06. anu 27v. tyttö 4v. VKS
22.06. siru 32v. 2 lasta, TAYS

VASTAA TÄHÄN VIESTIIN ILMOITA ASIATTOMAS

07.06. Vippe 33v.
07.06. Ode 29 v. esikoinen
08.06. Marjuk 34v.
11.06. Minzu 21v
23.06. enna 23v. esikoinen PKKS
27.06. mira 32v. esikoinen, NZ
29.06. siru 32v. 2 lasta, TAYS

07.06. Vippe 33v.
08.06. Marjuk 34v.
11.06. Minzu 21v

Listat menee sekasin ja aina huomaa, että tämä taitaakin olla tippunut pois :( Ottakaa sellasia pois, jotka ovat jo kertaalleen itsensä poistaneet. Ettei tulis paha mieli.

Heipsan ja terveisiä Rukalta! Oltiin siellä viisi päivää rentoutumassa ja laskettelemassa. Pahoinvointikin taisi jäädä sille reissulle, koska perjantain jälkeen ei ole tarvinnut oksentaa. 1.12. käytiin lääkärintarkastuksessa ja sydänäänet kuului hienosti+kohtukin oli kasvanut normaalisti ja kaikki ok. Np ultra täällä seudulla on vasta n. viikolla 18 elikä mulla se on tammikuun alussa, siihen asti täytyis odotella, että näkee vauvan, mutta hyvin jaksan, säilyypähän jännitystä joulun jälkeisellekin ajalle =) . Mulla on ihan selvä pömppömaha, verrattuna ennen raskautta olevaan aikaan. Normaaleissa paidoissa näkee jo päällepäin, että vauvaa odotellaan. Rinnat ei ole juurikaan kasvaneet, mutta kipeät ollu plussauksesta asti. Eli joulua täällä odotellaan hyvillä mielin ja toivotaan hyviä mieliä myös muille. Nyt lähdetään bambinon kanssa leipomaan pipareita =)

07.06. Vippe 33v.
08.06. Marjuk 34v.
11.06. Minzu 21v
23.06 Eliisa 28v., esikoinen, HH

hip, olinpa jäänyt minäkin listalta, jos olin siis muistanut laittaa itteäni sinne. tää oksentelu on aiheuttanu aikalaista unohtelua ja yleistä yksiinkertaistumista... (lue: tyhmä olo).

Miralle paljon myötätuntoa ja pahoittelut!!!

Me ei siis olla kerrottu vielä kun miehenpuolelle, kun ne on tässä lähellä, ja minä parhaille kavereilleni. Anoppi ihan ok, joskin ainoa lohtu mitä saa pahoinvoinnille on että kyllä se menee ohi! noh, itsehän se on ollu elämänsä kunnossa koko raskauden, eli ei ihan varmaan oo ymmärtäny että miksi olen tälläinen haamu... Muuten tullaan hyvin toimeen, onneksi!
Onneksi on pari ystävää, jotka on käyny tän läpi, ni ne on käyny pahimpina aikoina lellimässä.

Mullaki eka ultra, np, ensi viikolla. ihanaa, jännittää! josta tuli mieleeni, Mirri, sanoit että np rv18? edelleen saattaa olla turta pää, mutta eikö np ultra ollu luotettava vain rv14? hmm...

mutta, hyviä vointeja kaikille!!!

Terkkuja ultrasta! Siellä pikkuinen vilkutteli. Hyvältä näytti, istukka oli takaseinässä ja koko vastasi laskettua aikaa :-)

Nyt on myös sit kerrottu ekoille kavereille, eli esikoisen kummitäti tietää, se kun hoiti poikaa ultran ajan, että isä pääsi mukaan. Ihan oli innoissaan. Vanhemmille kerrotaan kun nähdään. Saas nähdä mitä sanovat, molempien vanhemmat on antaneet ymmärtää, että sitten kun parin kolmen vuoden päästä teette sen toisen lapsen niin...(meillä on molemmilla 3 v ikäerolla veli). Voi olla että yllättyvät! Mutta meidän esikoinen oli kyllä niin toivottu, että tuskin ne seuraavastakaan pahakseen panee. Sit sen kolmannen voi sit aikanaan pitää salaisuutena jonnekin 5 kk:lle asti, kun ei ne ikinä kuvittele, että joku haluais kolme lasta ;-)

Mullakin mielestäni muuten maha pömpöttää. Tosin vielä on kaikki ennen ekaa raskautta olevat vaatteet isoja, että normaaleissa vaatteissa mennään aika pitkään. Mulla putos paino imetyksen aikana muutaman kilon alle lähtöpainon ja tuntuu, että se lähti jotenkin mahan kohdalta erityisesti. Eli tätä tulevaa kaveria yritän kyllä imettää vähintään yhtä pitkään, on meinaan paras laihdutuskikka, mitä olen eläessäni kokeillut!

Heisp

Tuossa kävin juuri punnitsemassa itseni. Olen nyt laihtunut kolme kiloa lähtöpainosta. En kertakaikkiaan pysty syömään mitään. Aikaisemmin appelsiinimehu auttoi, nyt se tulee suoraan ylös. Sitten kilorinkelit, nyt ei nekään enää toimi. En voi syödä riisiä, kun se haisee niin pahalle, sama kala ja liha sekä viime aikoina kana.. On vaan koko ajan pahaolo. Yöllä herää siihen, että on paha olo. Hyviä ideoita ruoan suhteen otetaan vastaan.

Niskapoimu on ens maanantaina, jotain kivaa odotettavaa tässä sentään. Kauhulla odotan kaikkia niitä hajuja joulupöydässa.

Nyt täytyy mennä. Tosiaan ruokaideoita.. Olisin kiitollinen.

pieni korjaus, np-ultraa ei voida tehdä kuin viikoilla 13-14, koska niskaturvotusta ei voi nähdä kuin noilla viikoilla, joten ultra mistä puhuit (n. 18rv) on rakenneultra.

Jesh, rakenneultraahan mä tarkoitin elikä se, joka tehdään silloin rv. 18. Menee sanastot sekaisin =) Täällä meilläpäin ei siis automaattisesti tehdä sitä np-ultraa, enkä kyllä halukaan sitä sen erityisemmin. Lapsi on rakas, oli se sitten minkälainen tahansa. Turhaa en halua stressata turvotuksilla sun muilla. Mukavaa illanjatkoa!

Terveisiä täältäkin. Vähän jäänyt vähemmälle tämä tänne kirjoittelu, kun ei oikeastaan ole edes isosti tuntunut, että olis muka raskaana. Ei oo ollu pahoinvoinnin puolikastakaan ja muutoinkin pääasiassa ihan normaali olo.

Ainoana erona normaaliin on väsyneempi ja saamattomampi olo, sekä armoton hajamielisyys ja huonomuistisuus. Muutoin jo tästä tuolla joskus aiemminkin mainitsin, niin Tieteen Kuvalehdessä luki, että tyttövauvan odottajilla on enemmän hajamielisyyttä ja huonomuistisuutta. Ja jos se ihan tiedelehdessä sanotaan, niin todennäköisesti se pitää myö hyvin paikkansa. Tai ainakin paremmin kuin mitä nämä suurin osa ennustustavoista.

Mut kyl on niin perhanan tyhmää aikaa tää ollu mulle, että jos se onki poika, ni kuin kamalan tyhmä mä sit oon jos joskus odotan tyttöä.

Ja kyl ihmetyttää muaki nää jatkuvat suru-uutiset täs ketjus. Kui voi näin paljon olla. Osanotot sureville ja pettyneille.

Huomenna tiedossa np-ultra. Ei jänskätä. Enemmän stressaan sitä, kun ensi viikolla joutuu kahdesti hammaslääkäriin. Sitä pelkään ihan ""#&¤/#sti. Aargh.

Ja painosta. Meillä ei vaakaa nyt ole, mutta lähtöpainosta oli tullut kiloja abot 5-6 jo ekaan neuvolaan (siel on joku riivattu se vaaka). Mut en silti ihmettele. Olin kesän vähän huonolla ravinnolla elinolosuhteiden takia (keittiön virka remontin takia jääkaapilla ja pienellä pöydänkulmalla). Ei edes huvittanut syödä kun ruuan syötäväksi saaminen oli niin hankalaa. Eli olin noin kolme kiloa hoikemmassa kunnossa kuin mitä normaalisti. Ja nyt ku taas aah saa syödä pöydän vieressä istuen ja tehdä ruokansa keittiössä ni ei ihme, että se tuntuu kropassaki. Ja tää raskausväsymys on tuonu hälläväliäolon tuohon ruokailuunki. Ei oo jaksanu vahdata annoskokoja vaan on mättäny mitä mieli tehny. Sain tarpeekseni ku oli niin läski olo, ni nyt syön taas vähän fiksummin.

Uus juttu on jännä paine alavatsalla. Vatsallaan nukkuminen ei tunnu kivalta jos on yhtään hiukankaan pissahätä ja housut tuntuvat epämukavilta (myös tää lihominen tietty vaikuttaa, mutta alavatsaan se eniten painaa). Ja alkuun oli hankala arvioida pissahädän suuruutta. Nyt on jo hiukan tottunu ni osaa paremmin. Ilmeisesti siellä kuitenkin kohtu kasvaa, joten kai ultrassakin on kaikki ok. Ja pientä pullistelua olen havaitsevinani aivan alavatsalla. Tosi vähän kuiteski. Viikkojakin vasta 13+1. Tosin lekuri mainitsi mulla olevan eteenpäin kallistuneen kohdun.

Ajateltiin skannata ja tulostella + askarrella ultrakuvasta joulukortit sukulaisille. Hiukan pelottaa miten mun sukulaiset reagoivat, ku mulla opiskelut yhä kesken, ni ei tee mieli todistaa välitöntä reaktiota uutisiin. Mut kivampi ite kertoa ku antaa niitten sit ehkä joskus huomata vaan.

mun konsteja pahoinvoinnin hillitsemiseen:
- jääkaappikylmät ananaspalat
- kultakalakeksit suolaisen himoon
- jääkylmä jäätee (vaikka tiivisteestä)
- laimeasta mehusta tehdyt jääpalat, niiden imeskely on ihanaa kun tuntuu että kaikki tulee ylös
- mandariinit ja appelsiinit
- hapankorppu raikkaalla tuorejuustolla, jos suolaista tekee mieli
- aamulenkki töihin mennessä, oikeasti auttaa, vaikka oksettaisi kuinka lenkin laussa niin töihin tullessa on jo ihan ok olo
- raitis ilma ylipäätään, vaikka kämpän kunnollinen tuulettaminen

kaikki miedot ja laimeat maut tuntuu hyviltä, vahvat mausteet ja rasvaiset jutut ei ole maistuneet juuri yhtään. mulla on kans ollut 24/7 pahaa oloa, oksentanut en juurikaan ole, mutta periaatteessa voisin milloin vaan jos vain antaisin tunteelle vallan... yökkäilyä ei voi kyllä estää ja sitä tapahtuu mitä noloimmissa paikoissa.

Karinalle: Mulla toimi pahimpina pahoinvointiaikoina pakkosyöminen. Eli yritin syödä pieniä annokksia milloin mitäkin teki mieli (tai siis en syönyt niitä tuhatta ruokaa, mitä ei tehnyt mieli). Varsinkin oksentamisen jälkeen syöminen oli nautinnollista, koska silloin ei ollut paha olo :) Mä myös heräsin yöllä nälkään/pahaan oloon ja siihen auttoi syöminen tai oksentaiminen ja sen jälkeen syöminen. Yöheräilyyn taas auttoi se, kun aloin jossain vaiheessa syömään iltaisin jättiannoksen puuroa (neljänviljan). Maistui tosi hyvälle ja nälkä pysyi kurissa melkein aamuun asti. Ei tarvinnut nousta kuin vasta kuin kuuden tai seitsemän aikaan uudelleen syömään. Vispipuuro maistui välipalana pitkän aikaa...

Nyt on ihana olo, kun pahoinvointi on kokonaan loppu!!! Sympatiat kaikkien niiden puolella, jotka siitä vielä kärsivät. Uskokaa vaan, kyllä se siitä helpottaa :) Loppujenlopuksi se on vissiin tosi pieni prosentti, jotka ovat pahoinvoivia koko raskauden ajan.

Tein muuten hassun huomion. Meidän ketjussa lasketut ajat eivät ole vissiin muuttuneet. Kaikilla siis pysynyt aika lailla samassa alusta lähtien :)

Viime yönä tuntui vasemmassa kylejessä kuplintaa/elohiirimäisiä nykäisyjä ja yksi hento töytäys noin 5 min. ajan. En tosin tiedä, että kuvittelinko nämä kaikki, koska voiko näin alussa tuntea liikkeitä??? Tai sitten mulla vaan viiraa päässä.... Hihiii, nyt odotan innolla lisää... Pitääkin mennä kyselemään toukokuulaisilta, milloin he on tunteneet liikkeitä ja kertokaahan teistäkin ne, jotka ovat tämän onnen ja autuuden joskus aikaisemmin kokeneet... Nyt siis 14+6.

Tänne ei mitään uutta. Flunssa jatkuu edelleen, ja olen pois töistä. Todella voimaton olo. Soiti eilen työterveyshoitajalle, mutta hänen mukaansa en voi tehdä muuta kun hoitaa itseäni itsehoitomenetelmillä, eli levätä ja juoda paljon lämmintä. Ja käski tietysti olemaan hiljaa, mikä on aika vaikeata jos on töissä. No työt vaan kasaantuvat sinne, kun olen kohta ollut jo kolme viikkoa pois. No eipähän ainakaan tule tylsää joulun alla.
Raskauden suhteen on edelleen aika normaali olo, ei siis edelleenkään tunnu siltä että olisi raskaana. Ei mitään kipuja, ja pahoinvointikin on jo loppunut monta viikkoa sitten. Innolla odottelen jospa se vatsa alkaisi edes hieman pyöristymään, että olisi tämä odotus hieman konkreettisempaa. Ihan kateeksi käy välillä teitä jolla on ns. oireita.
Nyt menossa rv 14+1.

Moi kaikille!

Ellie, mulla kans on samoja huomioita ton nukkumisen kans, mahallaan siitä ei tuu oikeen mitään jos vähänkään pissattaa. Ja mun gyne on sanonu pariin kertaan, että miten mun rakko on niin täynnä kun just kävin pissalla... Ihmekään jos koko ajan pissattaa! :) Ja rinnat mulla on ollu pari päivää tosi arkana, koin ikäviä hetkiä aamubussissa mukulakivikadulla, arghh!

Maria, kiitos lohdutuksesta, tässä odottelen että se pahoinvointi loppuu, mulla on tähän asti ollu sellanen kokopäiväpahoinvointi (ei oksentelua, 'vain' tosi etova olo), se kyllä väheni, mutta nyt oon päässy jo oksentelun makuunkin, yök.

Ennenku tulin raskaaksi, laihdutin 8kg, ja nyt sitten naurattaa, että kävinpä kovan taiston itseni kanssa, ja nyt sitten ne kertyy taatusti tuplaten takaisin :) No, nyt ainakin tiedän että kykenen ne tiputtamaan, varmaan sitten raskauden jälkeen taas kahta kovemmalla vaivalla! Maha mulla on ihan mielettömän turvonnu ja kai tässä pitää mennä mamma-housuja jo osteleen kun housut ei tunnu mahtuvan, paino mulla ei oo noussu ku pari kg, jos sitäkään, joten ei siitä pitäs puristaa ;)

Mulla on tosiaan se np-ultra ens viikolla, vähän kyllä jännittää sinne mennä. Toivottavasti on hyviä uutisia. Joillekin kavereille ja ystäville oon kertonu raskaudesta, lähiperheelle myös, mutta sukulaisille en vielä, ajattelin tammikuussa sitten kertoilla, saapas nähdä mitä kommenttia tulee.

Tsemppiä kaikille ja kuulumisiin taas!

t. Krisu

Maria, viime raskaudessa tunsin ekat liikkeet noin viikolla 18. Tosin meidän mies oli muutenkin rauhallinen liikkuja, ei meuhkannut ultrassa eikä valvottanut loppuaikanakaan yöjumpilla, joista jotkut kertovat. Itse asiassa on muuten rauhallinen edelleen. Olen kuulluut että viikolla 16 voi tuntea liikkeitä, mutta miksipäs ei aiemminkin? :-)

Pahoinvoinnista: Tällä kertaa olen selvinnyt aika lailla oireitta, mutta viimeksi yökkäsin useamman kerran. Silloin auttoi pakkosyönti, eli ei KOSKAAN saanut olla nälkä. Söin esim aamupalan sekä kotona että töissä ja ostin aina iltapäiväkahville jonkun hedelmän tai voileivän. Mulla pahoinvointi oli pahinta aamuisin, eli saatoin syödä iltapäivisin melkein normaalisti. Mutta aamupalaksi puuroa ja piimää (yäk yäk), töissä puuroa (joko vispipuuroa tai eloveenan pikapuuroja). Lounaaksi yleesä salaattia ja perunoita, jos oli muusia niin nam!, tai makaroonia, riisiä vain hätätapauksessa ja kastiketta otin vain näön vuoksi.

Tee ja kahvi oksetti niin pahasti, että välttelin kahvin tuoksuakin ekat kolme kuukautta. Sit iltapäivisin söinkin kaikkien himojen mukaan suolakurkkuja,tomaattia ,lakua, meetwurstia jne. Kuulostaa sairaalta, mutta mulla se meni vain noin. Joku sanoi että oksentamiseen tottuu ja mä allekirjoitan sen täysin. Jatkuvaan syömiseenkin tottui, kun löysi oikeat ainekset. Toivottavasti teillä menee pian ohi!

Huh, taas yksi tentti takana :) Enään kaksi ja sitten koittaa joululoma..ihanaa! Omaan napaan ei mitään kummempia. Kai se kaveri siellä köllöttelee ja välillä istuu äipän kans luennoilla (voi raasua!). Kolmatta neuvolaa ootan kun kuuta nousevaa. Olis niin ihana nähä taas asukki. Siihen on vielä aikaa, kun se oli muistaakseni 28 päivä. Jospa joulua odottelis ensin :)

Pahoinvointiin mulla ei oo mitään vinkkejä. Sillon ku oli jotain ällötyksen tyylistä, niin kylmät klementiinit oli hyviä. Niitä imeskelin monta illassa.

Painoa on nyt 1,5kg tullut, kun äskön kävin puntarilla. Mut oon kyllä karkkia mussuttanu joka ilta. Varmaan puoli kiloa tippus, kun vähentäs karkin popsimista.

Mulla on himo perunoihin. Perunamuusi on aivan ihanaa! Mieluummin syön keitettyjä perunoita kun esim. riisiä/pastaa. Tänäänki on aika monta pottua tullu syötyä :) Onneksi on terveellinen himo kerranki.

Tsemppiä kaikille pahoinvoiville ja muillekkin! Toivottavasti pian helpottaa! Meikä lähtee joululahja ostoksille :)

voi meitä pahoinvoivia. Karinalle sympatiahali. Mä olen nyt oksentanu reippaasti toista kuukautta. Kylmä auttaa, ja kuivat keksit ym. Mutta mä luulen että syöminen on tosi henk koht ja päiväkoht, kuten sanoit. ite yritän saada nesteen hedelmistä, säilytän jääkaapissa, koska kylmä menee alas paremmin. muuten kaikki mausteeton, esim. pelkkä keitetty peruna yms. kokeile sitruunaa... tee ja appelsiinimehu ärsyttää vatsaa... mulla itellä tulee kaikki ylös vaikka yritän pitää sisällä, niinpä yritän syödä helposti oksennettavia ruokia... kamalalta kuulostavaa tekstiä! maitotuotteet on iso eiei mulla. pelottaa että vauva ei saa tarpeellisia aineita ja että mä katoan jonnekin... turhaanko?

kotona ei puntaria, mutta varmasti laihtunut, silti vatsa pömpöttää ja rupeaa olemaan hankalaa omissa vaatteissa. luulin että pitempään menis... kävin kattomassa jotain äippävaatteita, mutta ei ne kyllä pysy päällä... enkä haluis olla missään lötkövaatteissa. mikä neuvoksi?

ja ahaa, mirrillä siis rakenneultra jo! wau. itse mielelläni np ultraan, ku ei noita ultria kamalasti tarjota ja esikoinen niin jotenki huoli ja epäusko kaiken suhteen... joo, olohan on kuin hyvin raskaana kaiken ton oksentelun kanssa, tänään taas tosi paha päivä. kaikille teille joilla ei oireita: olkaa todella kiitollisia ja onnellisia! vaihdan mielelläni tunnelmia edes puoleksi päiväksi, en edes muista millasta on olla normaali. tuntuu pahalta olla koko ajan pahalla tuulella tai puolikuollu, väsynyt, kuihtunu, voimaton, itkeskellä vain voimattomuuttaan... todella toivon että tulis hyviä päiviä enempi ja saisi olla oma iloinen itsensä. anteeksi teillekin valitteluni. on vaan niin paha olla. ei kai tää vaikuta vauvaan pahasti?

eliisa, hermoromahduksen partaalla...

Mulla oli alussa kolmisen ensimmäistä viikkoa kauhean paha olo ja oksentelin, mutta se laantui ja loppui kokonaan kun aloin syömään energiapitoisempaa ja suolaisempaa ruokaa (siis rasvaisempaa!). Ilmeisesti normaali ravinto sai verensokerin niin alas, että heikotti. En kyllä millään dieetillä ollut aiemminkaan, mutta ilmeisesti tarvitsen nyt enemmän ravintoa. Eihän sitä tietenkään tiedä, oisko paha olo muutenkin lähtenyt pois, mutta harvoin se kestää vaan kolme viikkoa. Huomasin mikä auttaa, kun yhdessä vaiheessa mikään muu ei maistunut kuin sipsit (!) ja niistä tulikin tosi hyvä olo. Sitten aloin ihan surutta syömään ruokaa katsomatta onko se vähäsuolaista tai vähärasvaista ja paha olo lähti kokonaan pois. Tämä siis vinkkinä pahoinvoiville!

Nyt syön ihan tavallisesti (raskausviikkoja huomenna 14 täynnä), mutta olen huomannut että mitään kauhean monimutkaisesti maustettua ei tee mieli. Perusruoka maistuu parhaimmalle..ja suolakurkut ovat intohimoni! Onneksi verenpainesta ei tässä vaiheessa vielä tarvitse huolehtia tai mulla on ainakin se pysynyt normaalina.

Hyvää vointia kaikille!

12+4

Täällä rakenneultra onnellisesti ohitse ja masuasukki olikin oikea linssilude (ultralude...) Kääntyili ja komeasti esitteli raajojaan ja elimetkin näkyivätpoikkeuksellisen hienosti. Niskaturvotus alle rajan ja turvallisilla mielin jatketaan. Nyt odotellaan sitten rakenneultraa mikä on joskus tammikuun loppupuolella.

Oksentelu täälläkin jatkuu. Aamulla tuli kaikki ylös ja nyt ei maita mikään. Nuo samaiset kylmät jutut: mehujää, hedelmät, jäätelö ovat tuoneet helpotuksen. Tosin oksennuksen jälkeen olo on hetken aikaa hyvä ja silloin tankkaankin kunnolla. Täälläkin maistuu perusruoka ja perunamuusi NAM! Mitään itämaista en pystyisi nyt kuvitteleenkaan. Välillä on tullut himo pitsaan ja Hesen hampurilaisiin.

Oksennus tulee näillä viikoilla minulla 1-3krt viikossa eli onhan se vähentynyt paljon. Paino on tippunut mutta hoitaja ei pitänyt vaarallisena, työni kun on vähemmän kuluttavaa.

Hyvää viikonloppua ja odotuksen jatkoa!

Jee täällä pyörähdettiin taas uudelle viikolle (15+0). Äippähousut käytössä kotona, kun ne on niiiiiiiin mukavat jalassa ja töissä sinnittelen vielä tavallisilla. Tavallisetkin housut ovat tosin reilun kokosia, eli normaalisti olen kokoa 38, mutta nyt käyttämäni tavishousut ovat kokoa 40 ja 42. Kohta jäävät nekin historiaan... Silti vauvamasua ei vielä ole, vaan iltaisin järkyttävän kokoinen turvotus, noh ehkä se tästä...

Niistä liikkeistä vielä... Eli luin neuvolasta saadusta kirjasesta, että liikkeet voi tuntua ensimmäisen kerran juuri näillä viikoilla, vaikka se onkin harvinaista. Nyt ei ole tuntunut mitään, mutta olen aika vakuuttunut, että toissa yönä tuntemani liikkeet olivat ihan oikeasti vauvan möyrimistä, älyttömän hienoa!!!!! Tai sitten mulla on äärimmäisen harvinainen vasemman kyljen hermostoperäinen nykimissairaus :)

Eliisa, viime kerralla ostin parit matalavyötäröiset strech-farkut kokoa 42 ja niillä mentiin pitkälle raskautta. Toki edellyttää, että voi käyttää farkkuja töissä, mulla toi ajoittui sopivasti kesälomakauteen, jolloin kaikki pukeutuivat toimistossa vapaammin. Sit rento neule päälle, joka vähän kätkee mahaa. Tai jos ei halua kätkeä niin tiukka paita ;-)

Pahoinvoinnista vielä, yks mitä en muistanut laittaa listaan, oli suklaapirtelö. Se auttoi pahimpien hetkien yli, varsinkin jos oli kaupungilla tai työmatkalla tms. Mulla oli muuten joitain ruokia (kuten juuri tämä pirtelö) jotka ajatuksena ällöttivät, mutta parin hörpyn jälkeen auttoivat... Joku sanoi syövänsä rasvaa: luulen että elimistön suola- ja sokeritasapaino kannattaa yrittää pitää mahdollisimman normaalina, niin pahoinvointi pysyy pienempänä. Toki ei mikään syöminen auta, jos kaikki tulee ulos. Kalkkia ja vitamiineja kannattaa muuten napsia purkista, jos oksentaa koko ajan, vaikka sellaiseen aikaan, kun ei ole juuri syönyt mitään oksettavaa. Tsemppiä pahoinvointiin!

Flunssa alkaa jo hieman helpottamaan, onneksi. Onhan sitä jo jonkun aikaa kestetty. Innolla odotan että teillä kaikilla jolla on vielä pahaolo pääsisitte siitä vihdoin eroon. Itsellä kun ei ole enää ollut pahaa oloa moneen viikkoon.
Kävin aamulla puntarilla ja huomasin ettei painoa ole tullut lainkaan lisää. Malttamattomana odottelen mahan kasvua, mutta mitään ei näytä tapahtuvan.
Taas on yksinäinen viikonloppu tulossa, kun mies lähtee työporukan kanssa matkoille (lue: ryyppäämään). Miten teillä muilla on mies ollut nyt raskausaikana? Meillä ainakin mies ottaa kaljaa normaaliin tapaan.
Pitänee keksiä jotain kivaa piristystä itselle viikonlopuksi!

Ultrassa käyty tänään ja siellähän se pieni nytkyi. Ihan oli oikean kokoinenkin ja niskaturvotus normaali.

Voisi oikeastaan muuttaa tuon la:n tohon listaan, ku ultrakin yllättäen arvioi toisin kuin luulin, sikiön paria päivää vanhemmaksi.

Pitkän kierron takia ajattelin, että se olisi ollut tavallista pienempi, mutta eipäs ollut :-)

Tosi hassua kattella tätä kuvaa. ihan käsittämätöntä.