Kesäkuu 2006/9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva kuulla, että ootte meiän blogia käyny kurkkailemassa. Sillä tuntuu olevan enemmän arvoa, kun tietää, että sitä myös joku saattaa käydä katsomassa. Sukulaisetkin tosin jo nyt tietävät siitä ja lueskelevat ilmeisen taajaan.

Valitsin tuon kuvakulman mahakuville, koska siitä näkyy mielestäni kokonaisvaltaisimmin kaikki mahdolliset muutokset. Mua harmittaa se, että rasvakerrostakin on tullut vähän enemmän ja myös vatsan päälle. Ja sivulta katsottuna vatsa on tyhmän kaksiosainen. Hiukan kapeamman näköinen navan kohdalta ja ylempää taas pullottaa. Sit vasta ku se on kokonas pyöreä, ni varmaan osaan enemmän tykätä sivuprofiilistakin.

Ruuasta: Olen kova syömään ja tykkään syödä kerralla aina hyvin (paljon). Toisaalta sitten taas tykkään olla hoikassa kunnossa. Eli tässä aikuisiällä olen vaihtanut lähes kaikki mahdolliset tuotteet kevytversioiksi ja jättänyt margariinin lähes kokonaan pois. Hiilarit on isoin ongelma, energiansaannista ne tekevät suhteettoman ison osan leipänä, pastana, riisinä ja vihanneksia tulee syötyä kuitenkin liian vähän.

Eilen, jos oikein pinnistelen muistiani, söin:
aamu: 1 kinkkukurkkugrahamsämpylä ja kuppi teetä
aamupäivä: muutama suklaapallura, löytyi kaapista.
päivä: puolikas maksalaatikko (toisesta rasiasta koko raskauden aikana) ja light-mehua
Iltapäivä: kaupan hampurilainen ja light-mehua
alkuilta: toinen maksalaatikon puolikas
ilta: kaksi kulhoa jotain fitness-muroja maidossa uiden.

Maitoa menee tavallisesti useampi lasillinen päivässä, mutta ei eilen sopinut noiden ruokien kanssa. Tänään vois jossain vaiheessa popsia porkkanaa.
Eilen oli kyllä siitä erikoinen päivä, että annokset olivat kohtuullisen kokoisia, enkä ahminut ähkyoloa itselleni. Jos taas illalla tehdään vielä miehen kanssa jotain lämmintä ruokaa, sitä tulee kyllä otettua reippaasti. Edellispäivänä söin kahden hengen annoksen muusia ja lihapullia, kun oli niin hyvää. Välillä laiskana päiväsaikaan kun itselleen laittaa, niin ateria voi olla spagettia ja ketsuppia.

En voi sanoa, että ruokahaluni olisi lisääntynyt, koska sitä on ollut aina. Vain sellaisina kausina, kun ihan kaikki ruuanlaitto tuntuu pohjattoman rasittavalta, tulee syötyä jotain helppoa vain sen verran, että nälkä pysyy etäällä. Ruuanlaitto itsessään taas ei ole mikään intohimo. Helpot yksinkertaisesti laitettavat ruuat ovat parhaita. Mausteita en käytä. Suolaakin vain muusiin.

Hedelmiä ostelen aina välillä, mutta unohdan tai en viitsi syödä, kun niitä pitää kuoria. Laiskamato.

Ainoastaan makeanhimo on ollut aika valtavaa nyt. Suklaata kaipailen melkein joka päivä tai jotain muuta makeaa.

Entä miten teidän muiden päivittäinen liikunta? Mulla jäänyt ihan nolliin. Ennen sentään pyrin sen 3 kertaa viikossa käymään lenkillä, mutta nyt talviaikaan ei vain meinaa viitsiä. Miehelläkin on niin paljon tekemistä päivisin ja pari harrastusta, että yleensä illalla hän on myös aika rätti, eikä olla viittitty iltakävelyillekään mennä. Pitäis ryhdistäytyä senkin suhteen.

Kevät sais kyllä jo tulla. Talvi on täälläpäin ainakin pääasiassa ankeeta aikaa.

Tänään oli aivan ihme väsymys. Menin nukkumaan puolenyön aikaan ja ylös nousin vasta puolenpäivän jälkeen ja vieläkin vähän väsyttää.

Maha alkaa pikkuhiljaa kasvaa, tosin ei todellakaan mikään iso. Sen kokoinen, että jos tietää katsoa mahan kasvua, niin se nipin napin huomaa, toisaalta menossa 19+3. Painon suhteen olen tällähetkellä -1 kg kohdalla ja kohta palautuu alkupainoon, mulla kun tuo paino tippui melkein 5 kg tuossa alussa.

Saatiin juuri keväällä valmiiksi oma uusi talo. Mikäs täällä asustelessa. Kolme makuuhuonetta, joten kahdelle olis ollu aikas iso.

Syömingit kuulostaa tutulta. Itse olen kyllä aina ollut aika ""hyvä syömainen"", joten tilanne ei paljoa ole muutunut: ruoka maistuu. ja herkut kans. Onneksi en useinkaan jaksa leipoa.

Mullekin on moni sanonut, että eihän sulla ole vielä edes maha kasvanut. Vaan kyllä sen itse huomaa oikein hyvin ja tuntuu että näkyy varmasti muillekin. Töissäkin eräs oikein yllättyi, että toukokuussako jo jäät äitiyslomalle. Painoa on tullut pari kiloa lisää. Ei siis huolestuta vielä. Liikunta jäänyt tosi vähiin, ainoastaan lyhyitä kävelyjä koiran kanssa. Pitäisi liikkua enemmän, mutta toppakamoissa kävelykin tuntuu niin työläältä. Vois ne kevättalven aurinkoiset päivät jo tulla!

Asumismuodosta: maalla omakotitalossa koiran kanssa. Vauvalle tyhjä huone odottamassa, pitäis alkaa sisustamaan vähitellen. Edelleenkään mitään hankintoja ei olla tehty. Kerkiäähän nuita pikkuhiljaa hommata.

Aika erilaisia asumistilanteita täällä tuntuu olevan... Olisi ihanaa, jos asuttais jo isommassa asunnossa. Me asutaan siis yksiössä ja tänne tulee lievästi sanottuna ahdasta, jos ei onnistuta uutta asuntoa saamaan ennen lapsen syntymää.

Ollaan haettu kolmiota kaupungilta ja mun työpaikan kautta. Saton jne kämppiin ei ole varaa, niihin kaupunginosiin, joihin haluttaisiin muuttaa... Toivottavasti tärppäis joku ihana asunto pian. Yksi asia mitä inhoan eniten tässä maailmassa on muuttaminen... Jotenkin siihen sitten pitää vain osata asennoitua, kun sen aika tulee ja toivottavasti onnistuttaisiin saamaan mahdollisimman paljon muuttoapua. Tai sitten palkkaan muuttofirman tekemään koko puuhan, vaikka se kallista onkin.

Ai niin, ja taas uusi viikko ja uudet kujeet (23+0)!!! Kyllä perjantai on ihana päivä. Olen nukkunutkin hyvin kaksi viimeistä yötä ja olo on kuin uudella ihmisellä!!!!

täällä syödään omasta mielestä ihan suht kohtuullisia määriä ja laatuja mutta oman punnituksen mukaan lähtötilaan kiloja tullut jo 6 lisää! ja en mikään tikku ollut alunperinkään. syömiset painottuu enemmäb aamuun ja aamupäivään, iltapäivän ja illan jaksan kevyemmillä eväillä ihan hyvin. liikuntaakin olen jaksanut toisella kolmanneksella ihan kohtuudella harrastaa, salia, uintia ja kävelyä aika säännöllisesti.. ja silti paino vaan nousee, on se vaan yksilöllistä. no, kaipa ne sitten lähteekin helposti kun tuleekin..:) toiveajattelua.

me saatiin helsingin kaupungilta vuokrakolmio kahdessa päivässä kun olin raskaana viikolla 10+. ihan mieletön tuuri, asunto on edullinen, iso, parvekkeella ja hissillä ja juuri siltä alueelta mistä haluttiinkin (tai ainakin minä halusin, miehelle kai ei ollut niin väliä). eli mulla ainakin tosi hyvät kokemukset kaupungin asuntotoimistosta. eihän se mikään luksusasunto ole, välttävät muovimatot, peruskeittiö ja jotain 15v. vanha rakennus, piti maalata seinät ja siivota perusteellisesti, mutta ihan hyvin lapsiperheelle sopii, mukava, rauhallinen ympäristö ja tilava liikkua...

muuten kaikki ok, masussa on alkanut tuntua päivittäistä potkuttelua, joskus jään ihan yöllä kuuntelemaan kun niin mukavasti siellä muksitaan. mieskin saattaisi jo tuntea potkut kun sattuisi vaan oikeaan aikaan lähelle.

Ellinoora, saanko kysyä niinkin henkilökohtaista asiaa kun että kuinka paljon maksatte vuokraa kolmiostanne? Muistanko nyt oikein että sinäkin asustelet Helsingissä? Meillä kun olisi kanssa tarkoitus hakea kaupungin vuokra-asuntoa kun vuokra-aika tässä nykyisessä kämpässä loppuu... Kiinnostaisi tietää, onko kolmion vuokra kuinka korkea, kaksiota kun ei kannata lapsen kanssa enää hakea.

Täällä ei mitään erikoista. Viime yönä kyllä särki lonkkia ihan vietävästi, ihan niin sattui että kylkeä kääntäessä oikein vaikeroin tuskasta. Onkohan nämä nyt niitä liitoskipuja sitten? Ajattelin jo että mitenkähän pystyn kävelemään, mutta kipu oli aamulla hävinnyt ja hyvä niin.

Ihanaa kun alkaa olla jo vähän valoisampaa, piristää kummasti kun ei tule niin aikaisin pimeää. Kyllä se kevät sieltä taas tulee, on mukavaa kun helmikuu on niin lyhyt ja kohta sitten onkin jo maaliskuu joka on jo oikeastaan aika keväinen kuukausi.

Nyt vielä viimeisiä opiskeluhommia tekemään ja sitten viikonlopun viettoon!

jibii!

vihdoinki mäkin saan kirjotella rakenneultrauutiset! olen käyny lukemassa teiän kaikkien ihania uutisia ja ollu että joko joko joko pääsis... en sit tietty saanu nukuttua eli olin aika pahoinvoivana siellä tänään. mutta vauva siis kunnossa. oooh, likuskeli innokkaasti. sitten kun se lääkäri katteli istukkaa lopuksi niin meni hiljaseksi ja sanoi että hetkinen ja haki kolleegan ja sitten ne jo ultrailikin sisäkautta kanssa ja oho, istukka on aikas vaarallisesti alhaalla... sanoi että on mahdollista että se luiskahtaa alas ja ""tukkii tien"". toivovat että istukka nousee itsestään, mutta joudun nyt seurantaan, tai pääsen siis. no, viime vkolla kun vuodin verta, ei ne ultratessa sanonu mitään tosta, sanoivat ettei tartte hätääntyä, mutta tällä kertaa ne sanoikin että nyt jos tästä lähtien tulee yhtään verta, niin heti taksilla sairaalaan. mä en oo ihan varma haluanko edes tietää miten vakavasta asiasta mahd on kyse... en varmaankaan. mutta vauva voi hyvin ja se oli tärkeintä. sukupuoli jäi vielä salaisuudeksi. yhteistyökyky meidän pikkasella on nolla.
aijoo, ja nyt ne muutti lasketunajan. uusi on 30.6. ikuisesti 20. rv... täytyypi muuttaa listaan joskus.

ruuasta: aikas ärsyttävän terveellisesti elän. ei vaan maistu mikään epäterveellinen, ehkä onneksi? tai ei vatsakaan kestä... aamulla puuroa/muroja sit aamup menee kirsikkatomaatteja ja porkkanaa ja hedelmiä. lounaaksi joku salaatti tai kevyt keitto tai kasvisleipä tms. illalla laitan sitten ruuan, josta suurin osa kasviksia ja riisi/pasta ja mahd hieman lihaa. ja iltapalaksi jugurtti ja mysliä ja hedelmä tms. paitsi nyt kun pystyy taas syömään, niin on tullu himo maustettuihin ruokiin. intialaista, oijoijoi... ja ite lykin ruokiin kiinalaista pippuritahnaa ja inkivääriä (pitää flunssan loitolla) mmm... painoa olen saanut kasaan melkein +1kg. hyvin tyytyväinen, että päästiin oksenteluajan luurankoluukista.

asunto on hakusessa. nyt asutaan hyvin toimivassa kaksiossa. ihana kämppä, jonka mies rempannu rakkaudella just oikeanlaiseksi, mutta ei auta, pakko päästä isompaan. ja mieluisemmalle asuinalueelle (lapsiystävällisempi). vau, että joillain omakotitaloja. ite ehdottomasti näkee nyt kaikki omakotitalon edut, mutta ei haluis pois keskustasta...

ihanaa kun nyt jo aurinko paistelee... on jopa jaksanu käydä kävelyllä. hymyilyttää, kun aurinko kutittelee nenää. loppuispa vaan nää päänsäryt... täällä oli muitaki joilla särki päätä...? ootteko keksiny mitään keinoa helpottaa? (paitsi lääkkeet!) vointeja!!!!

Ellinoora: Muakin kiinnostaa, mistä päin Helsinkiä saitte kolmion noin nopsaan? Jos vaan haluat/viitsit kertoa... Ainakin teillä kävi mielettömän hyvä tuuri!!! Meillä oli vain reilu viisi kaupunginosaa hakemuksessa, kun pääasiallisesti siis haetaan mun duunin kautta sitä asuntoa. Ollaan kyllä nirsoja, joten eiköhän me tähän yksiöön jumahdeta, heh.

joo, saa sitä kysyä:) asunto on 80m2 ja sijaitsee pohjois-helsingissä parin kilsan säteellä kätilöopistosta..:) riittääkö tämä koordinaateiksi? vuokraa maksetaan vähän yli 700e, sisältää saunamaksun, vesimaksun ja autopaikan. vuokra on meistä aika kohtuullinen kun maksettiin vaan muutamaa kymppiä vähemmän edellisestä 40m2 asunnosta yksityisen kautta samalla alueella.

tosiaan, ilman maalaamista ei olisi voinut kuvitellakaan muuttoa tänne, oli aikas käytetyssä kunnossa ja esimerkiksi muovimattolattiat on aika karseet..mutta perusteellisen siivouksen, seinien maalauksen ja mattojen levittämisen jälkeen kämppä on tosi kiva! ssutuksella saa kuitenkin aika paljon aikaan... tykkään kun on tilaa laitella tavaroita komeroihin ja vaunuillakin varmasti mahtuu liikkumaan sisällä, lasitettu parveke on iso ja hissiin mahtuu hyvin. ja minä e nole niin kamalan nirso, mies olisi varmaan halunnut vähän ""tasokkaampaa"" asuntoa mutta sain puhuttua ympäri edullisuuden ja sijainnin vuoksi. mutta tuuria meillä tosiaan oli, edelliset asukkaat oli asuneet tässä talon rakennuksesta lähtien ja muutenkin muuttoaste on tässä yhtiössä kuulemma aika alhainen, eli en tiedä miten monta samanlaista mahdollisuutta meille olisi tarjottu, siksihän se olikin pakko ottaa. hakemuksen tosiaan kirjoitin netissä yhtenä perjantaina ja maanantaina jo asuntotoimistosta soitettiin.

ihan kateeksi käy eliisan terveellinen ruokavalio, jospa minäkin yrittäisin taltuttaa välinälkää porkkanoilla ja tomaateilla..:) pysyisi nuo kilot edes jossain kurissa:) tsemppiä vaan kaikille ja lämpöä pakkaspäivään!

Huh, kuulostaapa nuo Helsingin asuntojen vuokrat ja hinnat aika kovilta..ainakin näin pohjosen näkökulmasta. Meillä on siis erillistalo (eli omakotitalo, joita on kolme samanlaista lähekkäin), 76neliöä, valmistunu kesällä 2005, takka, oma sauna, oma piha, autokatos, varasto, 1km keskustaan, leikkipuistoja, päiväkoti ja koulu ihan lähellä. Ostettiin siis itelle ja lainaa lyhennetään n. 550e kuussa ja lisäksi maksetaan vesi+sähkö. Koko kuukauden asumiskulut jää tuohon 700e. Muuttakaa ihmiset pohjosemmas :) Ehkä täällä miinuksena vaan on, että palveluiden tarjonta ei oo yhtä monipuolista (eli ei niin kovasti erikoisuuksia) ja työpaikkoja harvemmassa.

Oltiin eilen mökillä ja tuli rehkittyä vähän liikaa. Tuntu, että on niin voimissaan ja yksinään siirtelin isoa sohvaa ja tein remontin jälkeistä siivousta. Mutta kylläpä se tuntui illalla mahassa. Tänään täytyy lepäillä ja tutustua koulutehtäviin.. jippii.. :o/

rakenneultrakuulumisia: kävin keskiviikkona, kaikki oli hyvin ja pikkuinen oli juuri sen kokoinen kuin tähän aikaan keskimäärin (oli silloin 20+0). Käytiin yksityisellä, kun täällä ei makseta kuin yksi ultra. Lääkäri ultrasi oikein perusteellisesti ja selitti koko ajan mitä näkyy. Mukava kokemus siis. Etenkin kun kaikki vaikutti olevan hyvin.

Syömisestä: alkuraskaudessa en lihonut lähes ollenkaan. Sitten viimeisen kolmen-neljän viikon aikana painoa onkin tullut reilummin. Sain itse asiassa neuvolassakin jo kuulustelua herkutteluista osakseni.. vaikka olen todellakin vähentänyt esim. karkinsyöntiä, ja muutenkaan makea ei maita kuten ennen. Ruokaa ehkä sitten olen popsinut vähän liikaa, tai sitten liikkunut liian vähän syömiseeni nähden. Yksi viikko meni niiden supisteluiden kanssa rauhallisemmin, ja flunssa ja kovat pakkaset ovat verottaneet ulkoilua hieman. Joka tapauksessa tuntuu hassulta alkaa nyt raskaana painonnousua tarkkailemaan.. kun kuitenkin on hyvä kuulemma syödä kaksi lämmintä ateriaa tai sitten kaksi ruokaa (onhan ruokaisa salaattikin ruokaa). Ja mulle ainakin tulee vielä huono olo hivenen, jos tulee nälkä. Ja nälkä tuntuu tulevan herkemmin kuin ennen. Kierre :)

Asumisesta: asumme nyt oikein hyvällä paikalla, palvelut 500m säteellä neuvola mukaan lukien, rivitaloneliössä. Miehellä vain on työnhaku päällä, ja kyllä se vain valitettavasti niin on, että suurin osa työpaikoista on suurissa kaupungeissa tarjolla, etenkin pääkaupunkiseudulla. Hirvittää vain hieman jos tulee muutto loppuraskaudesta ihan uusiin ympyröihin, mutta kai siitä selviää!

Raskauden puoliväli on nyt ylitetty :) Ihmeen nopeasti aika menee. Pian varmaan uskaltaa jo jotain vauvallekin ostaa :)

kiva katriina kun muillakin paino pyrähtelee, etten ole ihan yksin paisuvan kroppani kanssa..:)

joo-o ansku, pohjoiseen tekisikin hirveästi mieli mutta kun työt on täällä. siksi ei olla edes harkittu asunnon ostoa pääkaupunkiseudulta kun halu on joskus muualle muuttaa. toivottavasti yhtenä päivänä onnistuu...

huomenna on rakenneultra, jännittää aikas paljon.. heipat ja rauhalliset sunnuntai-illat!

Kiva kuulla muiden rakenneultrasta hyviä uutisia..meillä rakenneultra vasta n.kolmen viikon kuluttua, sitä kovasti odotellaan.

Me asutaan täällä n.sadan neliön kaksio/kolmiossa ja tila kyllä riittää meille hyvin. Yksi huone on käytännössä tyhjä ja sinne sitten pitäisikin hoitopöytää ja pinnasänkyä hankkia, sitten kun uskaltaa:) Siitä tulikin mieleeni, että onko kukaan vielä katsellut pinnasänkyjen hintoja siellä päin. Olisi kiva tietää mitä ne maksaa Suomessa, jottei tulisi tuhlailtua täällä sellaiseen ihan liikaa. Kävin katselemassa sellaisia kunnon jenkkipinniksiä, kovaa puuta ja hörhelöitä ja kaikkea, hintahaitari oli 300-2500 dollarin välillä. Oli aika uskomattomia väköstyksiä osa niistä;)

Meillä onkin sellainen tilanne, että kaikki tarvikkeet ja tavarat joutuu itse ostamaan kun ei sukulaisia ole lähettyvillä ja ystävilläkään ei vielä pieniä ole ollut. Kova urakka hankkia kaikki mitä edes vähänkin tarvii ja täällähän kulttuuriin kuuluu, että kaikkia tarvii;)

Painonoususta..täällä on ollut kovin hidasta tuo nousu mutta nyt tuntuu, että ollaan päästy melkein kahden ja puolen kilon nousuun ihan lyhyessä ajassa. Täytyy sitten varmaan alkaa jonkun hetken päästä tarkkaileen, että kuinka nopeaa vauhtia paino nousee. Vielä ei pitäisi kyllä olla mitään hätää..päin vastoin. Herkut kyllä tuntuu maistuvan liiankin hyvin.

Ja kiitos Sirulle kun yritti kokeneempana kertoa kuinka tästä kaikesta pitäisi yrittää nauttia parhaiten..kyllä on yritetty ja kuumaan kylpyyn olenkin tästä lähdössä rentoutuun ja vauvasta haaveileen:)

Hauskaa uuden viikon alkua kaikille! 20rv tulee nyt täyteen ja kaikki tuntuu etenevän ihan hyvin. Vauva liikkuu ihan ahkerasti antaen välillä melkoisia tällejä. Se mikä tuntuu tosi epämukavalta on kun vauva kääntyy vatsassa oikein volttia heittäen (ainakin siltä tuntuu). Ensi viikolla mennään rakenneultraan, jota jo innokkaasti ootellaankin. Meinattiin myös varata aikaa 4D-ultraan, on ne näkemäni kuvat niin mahtavia syntymättömistä vauvoista.

Syötyä tulee myös melkoisesti, onneksi kuitenkin vähemmän kuin alkuraskaudessa. Vähän kerrallaan, mutta usein. Ja näinhän se verensokerikin pysyy parhaiten kurissa.

Seksielämä on aika vähissä, johtuen omasta haluamattomuudestani. Mutta on sitä välillä vanhakin innostunut;)

Asumismuodosta joku kyseli. Etelä-Suomen kaupungissa omakotitalossa 197m2, jossa asuttu kohta 2vuotta. Joten kyllä tänne vauva mahtuu.

Eipä tässä muuta tällä erää. Onneksi kohta alkaa olympialaiset niin menee saikkupäivät mukavammin. Nyt menen syömään yhden ruisleivän.

Huh, kuulostaa aikamoisilta lukaaleilta nuo yli 100 neilön kämpät, meillä kun on tällä hetkellä kerrostalokaksiossa tilaa n. hulppeat 50 m2! No, kyllä tännekkin vauva mahtuu hyvin mutta kieltämättä asuisin kyllä mieluummin vähän tilavammin. No, tilanteen mukaan mennään ja vuoden päästä viimeistään aletaan hakea kolmiota asunnoksi. Kuulostaa kyllä ihan kohtuulliselta tuo 700 euroa 80 neliön kämpästä, ellinoora! Teillä kävi hyvä tuuri.

Tänään kävin vaa'alla ja aika hurjalta tuntui kun lukemat oli melkein kaksi kiloa korkeammat kun pari viikkoa sitten... Eilen tuli kyllä syötyä aika suolaista ruokaa että ehkä sekin lisää turvotusta. Perjantaina taas neuvola, saa nähdä paljon se paino on oikeasti viime kerrasta noussut. Kaippase nyt tässä vaiheessa raskautta rupeaakin nousemaan nopeammin kun raskauden alkuvaiheessa. Onneksi muillekkin ketjulaisille maistuu ruoka, että en ole mitenkään poikkeuksellinen... ;)

Eilen puhuin hyvän ystäväni kanssa ja kuulin, että heille on kesähäät tulossa. Harmitti vähän kun ilmeisesti juhlat ovat kesäkuussa ennen juhannusta, siinä vaiheessa meillä on joko jo pikku nyytti kainalossa tai sitten olen ihan viimeisilläni vieläkin (LA 12.6). Eli luultavasti ei sitten päästä häihin osallistumaan. No, en kyllä valita, niin kovasti odotan että sen oman vauvan saisi jo syliin ja hoidettavaksi.

Eipä tässä muuta, pakkaset senkun jatkuu... Onneksi aurinko sentään paistaa, ihanan näköistä on ulkona! Mukavaa viikkoa kaikille!

Meillä on neuvolan vaihto edessä. Muutan nyt vasta torstaina virallisesti yhteen mieheni kanssa, vaikka käytännössä ollaan yhdessä asuttu koko seurusteluajan. Eli muuttoilmoituksen täytin juuri netissä. Ja samaan syssyyn soittelin Porin neuvolaan ja varailin sieltäkin aikaa. Ihan kätevää. Ennen piti lähteä neuvolaan 35km päähän ja muuton jälkeen sitten onkin matkaa kolmisen kilsaa.

Asumme nyt miehen omistamassa 50 neliön kaksiossa ja tässä asunemme ainakin vielä vuoden vauvan syntymän jälkeen, jotta voi sitten myydä ehkä paremmalla voitolla tämän. Pienihän tämä on, mutta uskon että vauvan kanssa tässä kyllä pärjätään. Tosin sen jälkeen täytyy miettiä, että mihin sitten. Joko alamme rakentaa omaa taloa maalle vai muutammeko johonkin kolmioon väliaikaisesti. Ja missäs vaiheessa hankitaan ne loput lapset :-)

Haaveissa on kolmikerroksinen omakotitalo, jossa olisi kellarissa miehelle harrastetilat (saisi näpräillä autojen tai puutöiden kanssa ja sit ehkä kangaspuut mulle sinne kans) ja mulle oikein iso kodinhoito/askarteluhuone. Ja tarpeeksi makkareita tottakai, ku haaveillaan 3-4 mukulasta.

Poika piti ihan kunnon jumppahetken aamulla ku heräsin ja makoilin yhä. Jos olsin jaksanu katsoa, ni olis varmaa hyvin näkyny potkut mahan päältä. Ja huomasin myös, että poika ei potki niin kovasti tonne ihan alas, kun menee selälleen makaamaan. Lällällää...

ihanaa, upeeta, mahtavaa rakenneultrassa kaikki hyvin! kivat kuvat saatiin mukaan, vauva oli oikein söpö eikä pippeliäkään näkynyt, vaikka yritin tiirailla.. eli jännitys säilyy loppuun asti.

täytyy jatkaa joskus myöhemmin...

Kyllä muuten huolestuttaa, että miten meinataan mahtua yksiöön vauvan syntymän jälkeen (toivottavasti ei tarvitse....), kun nyt jo tuntuu, että seinät kaatuvat välillä päälle. Meillä on vähän erilaiset unirytmit ja yksiössä kaikki sellainen korostuu. Sitten, kun tähän lykätään vielä yksi täysin erilaisen unirytmin omaava tyyppi, niin sittenhän vasta pulassa ollaan :) Kukaan ei nuku koskaan...

Täytyypä soittaa kaupungille ja nostaa vaikka vuokrakattoa, jos sitten irtoisi asunto paremmin :)

Vastailenpa minäkin tuohon asumisgalluppiin. Me muutettiin tuossa viime kesänä Helsingin keskustan vilinästä maalle rivitalo ""neliöön"". Viime kesä oli aivan kamala remppoineen ja muuttoineen, mutta kyllä nyt tuntuu mukavalta, kun ei tarvitse tähän hätään pohdiskella ja järjestellä asumiskuvioita. Lastenhuone siis odottaa asujaansa, tosin pientä maalausremonttia olisi vielä sen suhteenkin tehtävä.

Tänään meillä on se 4D ultra. Kyllä vähän jo jänskättää. Kaaduin nimittäin viime viikolla aika pahasti kotipihalla. Mitään vuotoja tms. ei tullut, mutta kyllä on silti kiva päästä näkemään, ettei pikkuisella vain ole mitään hätää. Muutenkin on tietysti kiva mennä.

Oletteko muuten käyneet jo hammaslääkärillä? Meillä ainakin raskaanaolevat kutsuttiin kunnan hammastarkastukseen. Tietysti sieltä löytyi pari reikää. Kyllä vähän eilen jännitti, että voiko raskaanaolevaa puuduttaa, mutta ihan normaalisti puuduttivat ja hengissä selvittiin :)

Oletteko tehneet jo paljon hankintoja vauvalle? Stockalla on kantistarjouksena Römerin turvakaukalo. Käytiin hakemassa se nyt sitten jo odottamaan. Lisäksi ostettiin tutuilta käytetyt vaunut ja yhdeltä työkaverilta ostin käytetyn sitterin. Muutaman vaatekappaleen (pari bodya) sorruin ostamaan myös jo alennusmyynneistä. Alkaa jotenkin hankintojen myötä tämä perheenlisäys oikein tosissaan konkretisoitumaan.

Tsemppiä kaikille!

T. Annukka 23+0

Blaah, olin lauantaina shoppailemassa ja sit seuraavan yön supisteli oikein urakalla. Ihan tyhmää ruveta tässä vaiheessa hellittämään tahtia, esikoisen kanssa kävin vielä 28 viikolla pyörällä töissä. Onneksi meni levolla ohitse, mutta harmittaa niin vietävästi.

Ruokaa menee täälläkin kohtuullisesti, pyrin olemaan syömättä iltaisin makeaa, vaikka himoittais kovastikin. En haluis painaa yli 80 kg, se kuulostaa musta niin paljolta. Viimeksi jäi muutaman kilon alle, mutta tiukille meni.

Me asutaan 3 h+keittiössä. Kaappitilasta tulee pulaa, mutta muuten varmaan kaksi lasta mahtuu ihan hyvin. vaunut tukkii kyllä nyt jo eteisen, mitenköhän ne kaksosten rattaat sit aikanaan... Pakko ne on kuiten hommata, poika on vasta 1,5 vuotias kesällä, eikä siinä iässä kyllä mihinkään kävele.

Maksoimme muuten esikoisen pinnasängystä n. 120 Eur, Ikeasta, massiivipuuta ja oikein hyvä. Ei kyllä ole alaslaskettavaa laitaa, jonka nyt ottaisin, jos olisin valitsemassa. Muuten varsin täydellinen. Patja maksoi jotain 15-20 Eur tohon lisää, mutta en todellakaan alkais 1000 dollaria investoimaan :-)

Asuntogalluppiin päätin minäkin vastailla, asustellaan täällä etelä Tampereen puolella 71,5 neliöisessä kolmiossa. Vastike on 155e vesimaksuineen ja siihen laina ja sähköt päälle niin kuussa menee noin 650e asumiskustannuksiin. Kyllä tähän vielä ihan hyvin tullaan mahtumaan, vaikka mies tuskaileekin, että menettää tietokone/työhuoneensa=)
Onko muilla ollut oman sykkeen kanssa ongelmia? Itsellä sykkeet olleet nyt muutamia päiviä todella koholla, levossa 87-95 ja tavallisesti jos olen touhuillut jotakin tai ollut töissä niin syke nousee helposti 130-140. Tulee sellainen raskas olo. vaikka makailisi. Verenpaineet ovat myös laskeneet esim. jos olen katsellut tv:tä makuuasennossa n. tunnin, niin paineet ovat olleet keskimäärin 70/40...Täytyy soitella neuvolaan.
Ainiin, meinasin unohtaa, onko kukaan muu ostanut jo tukivyötä, itse ostin sellaisen eilen ja maksoin siitä tampereen äitiysvaateliikkeessa 41e..

Hammaslääkäristä

En muista olenko aiemmin avautunut aiheesta, mutta nt tulee sitten tuutin täydeltä.

Olen kärsinyt hammaslääkäripelosta koko nuoruusikäni. Sitten kun ei enää automaattisesti kutsuttu, niin en kyllä mennyt vapaaehtoisesti ellei särkenyt. Puolitoista vuotta sitten paikattiin yksi särkenyt hammas. Vuosi sitten jouluna irtosi iso paikka takahampaasta, enkä uskaltanut mennä sitä korjauttamaan.

Nyt raskaana sitten neuvolassa heti alkuun täti sanoi, että nyt tarvis hoitaa kuntoon. Parin viikon päästä tuli ilkeä hammassärky ja oli pakko varata aika. Napsahti juurihoitoa päälle ja sen lisäksi laitettiin se vuosi sitten irronnut paikka. Tämän kunnallisen hoidon jälkeen maksoin itse yksityisellä tarkastuksen, jossa selvisi, ettei reikiä ole kuin yksi etuhampaassa. Huojentavaa lapsuuden 8-9reikää-kokemusten jälkeen. Tosin neljässä yläetuhampaassa olevat ruskeat viirut päätettiin korjata myös. Sivummaiset maksoin omasta pussista, mutta keskimmäisten kanssa menee pidempään, kun ne on mukulana katkenneet pyörällä kaatuessa ja täytyy vielä vakuutusyhtiön kanssa olla kirjeenvaihdossa ennen kuin ne siistitään. Niihin toivottavasti laitetaan posliinit päälle.

Kaksi röntgenkuvaa on otettu hampaista ja tujuja puudutuksia on laiteltu, mutta toisaalta hammaslääkäripelko on vaihtunut etukäteisiloon siististä tasavärisestä hymystä vuosien jälkeen :-) Siitä ilosta jo kolmatta sataa euroa pulittaakin.

Hyvät naiset. Pitäkää huolta lastenne suuhygieniasta. Se on iso palvelus lapselle, kun ei tarvi sitten aikuisena vähän väliä uusia paikkoja ja siistiä vanhoja. Sitä ei lapsi itse ymmärrä, mutta meillä ainakin omat kokemukseni takaavat, että hammasharja on tuttu kaveri mukuloille sitten aikanaan.

Tervehdys pitkästä aikaa,

Rakenneultrakuulumisia täältäkin: kävimme miehen kanssa Naistenklinikalla viikko siiten, silloin oli viikkoja 19+2. Ultra oli ohi yhdessä rykäyksessä, meidän kutsuttiin huoneeseen sisään klo 10:05 ja takaisin käytävällä seisoimme klo 10:20. Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin, sintillä oli sisuskalut kohdallaan. Jotenkin jäi vähän sellainen hölmistynyt olo kun olin varautunut ainakin puolen tunnin sessioon kuten rakenneultrassa. Jäi vähän sellainen olo että 3d ultra yksityisellä kyllä kiinnostaisi jotta saisi tiirailla tipusta rauhassa. Sukupuolihan me tiedettiin jo valmiiksi, tuosta reissusta se ei olisi kyllä selvinnytkään. Hyvät kuvat sentään saimme tyttelistä mukaan.

Asumisesta: asumme espoossa paritalossa, neljä huonetta ja keittiö, 117 neliötä. Muutettiin siihen viime syyskuussa ja muuton kunniaksi jätettiin ehkäisy pois. Mukavaa että lastenhuoneeseen on hyvää vauhtia tulossa uusi asukas :-) Olen ajatellut maalata lastenhuoneen seinät kun valkoinen väri näyttää vähän sairaalamaiselta. Tietääkö joku saako raskaana oleva maalata? Maaleistahan haihtuu ilmaan kaikenmaailman myrkkyjä...

Jemma: Kävittekö Jorvissa ultrassa?
Mulla on aivan samanlaisia kokemuksia sieltä sekä np-ultrasta, että rakenneultrasta. Kateellisena olen kuunnellut ja lukenut muiden kertomuksia ultrista kun niissä on yksityiskohtaisesti kerrottu vauvan tietoja ja mittaustuloksia. Meillä molemmat ultrat kestivät noin 15 minuuttia, eikä niissä oikein muuta sanottu kuin, että kaikki on kunnossa. No sukupuoli saatiin sentään tietää rakenneultrassa.

Sen vuoksi tänään ollaan menossa sinne 4D-ultraan.