¤ Kesän 09 ivf/ivm/icsi/pas ¤

Nyt se taas koittaa sitten luottaa muhun keskinäisellä sopimuksella.. että kattellaan. Totahan just sanoinkin sille että onko mun kaikki vaiva ja rahanmeno ollu täysin turhaa nyt ja miks tässä vaiheessa alkaa taas tällästä, kun mun käsittääkseni asia selvitettiin jo keväällä.

Otin jo kyllä sähköpostilla yhteyttä Ovumiaankin että kuinka nopeella varotusajalla vois päästä punktioon.. no, toivottavasti ei tarvi enää miettiä.
 
Hieno saalis tuli Napsis!!! Ikävää että sulla tuli noin pahaolo! Muaklin kyllä oksetti punktion jälkeen, muttei noin paljoa että ois ihan oksu lehtänyt..

Toivottavasti saat risis puhuttuu exällesi järkeä! Onhan se nyt mielettömän epäreilua tossa vaiheessa alkaa epäröimään..
 
Alkioiden tilanne oli hyvä... Yksi prima, kaksi hyvää ja yksi epämääräinen. Paras laitettiin nyt paikoilleen ja kaksi laitettiin pakkaseen (samalle orrelle). Tää huonoin yksilö pidetään nyt perjantaihin asti maljalla ja katsotaan lähteekö jakautuu.. Jos ei, niin menee sitten roskiin. Mutta oon kyllä erittäin tyytyväinen lopulliseen tulokseen kun lähtötilanne oli niin surkea.

Alkion siirtoa varten neuvottiin juomaan paljon, että rakko olisi täynnä. Otin sen vissiin liian kirjaimmellisesti, koska meinasin pissata housuun kun ne paineli mun vatsaa.. :LOL: Lääkärikin sanoi että rakko on jopa liian täynnä ja hoitaja ei sen takia meinanut edes nähdä alkiota. Mä tosin näin kun se pieni tuikki siinä ruudulla ja lääkäri sanoi että se vietiin oikeelle paikalle..

Voi kun pieni tarttuis nyt kiinni!! Pelkään ihan hulluna että se vuotaa nyt ulos.. mutta eipä kai tässä voi mitään muuta tehdä kuin toivoa.
 
Paljon paljon vauvaliimaa Fifirikselle!!! Ja onneks saatiin kaks hyvää ainakin pakkaseen! Toivotaan tosin ettei niitä tarvita vielä PITKÄÄN aikaan =).
Koska sulla on testipäivä? Testaatko kotona vai meetkö veritestiin?

Kuinka paljon teillä on punktion jälkeen turvonnut vatsa? Mulla on nyt massu ku jalkapallo.. ihan ku olisin jollain 6kuukaudella raskaana. yöks. Massu ei oo kipee, siis munasarjat. Mietin vaan että miltähän mahtaa sit huomenna tuntua se siirto jo on vielä tällänen kamala pallomainen olo. Ei kai se tunnu enempää kun esim. Inssi? Mietin kans että miten pystyn oleen pisuttamatta sen 2h ennen siirtoa ;)
 
Krokodiili
Voi että teillä on jännät paikat nyt monella :heart:

Hengessä mukana,
Kroko ja masuasukki ~10+6

ps. Napsuneiti. Kyllä olin minäkin turvoksissa punktion jälkeen tosi paljon (...ja sen lisäksi hyvin kipeä). Siirto ei tunnu missään, ei ainakaan mulla tuntunut. Ai sulle on sanottu, että 2 h pitäisi olla pissaamatta ennen toimenpidettä? Mä en kyllä ollut niin kauan, kävin ehkä tuntia ennen (kun lähdettiin kotoa) vessassa ja sitten join automatkalla mehua, jotta olisi sitten rakossa jotakin.
 
Krokodiili onko sulla jo parempi olo?

Joo tossa kirjallisessa ohjeessa lukee että täydellä rakolla, 2h pitäis olla pisuttamatta.. en tiiä onnaako =). OOn nyt koittanut juoda paljon, jos se jeesais tota turvotusta. Mut saa nähdä. Pitäis varmaan pieni kävelylenkki tehdä, muttakun sataa kaatamalla vettä. mur.
 
Krokodiili
Joo olen ollut koko ajan sairaslomalla eikä loppua näy... Aika on todella pitkää, kun ei voi tehdä juuri muuta kuin maata ja oksentaa. Olen vieläpä yksin kotona, kun mies on 4 viikon työmatkalla :( . Mutta ei auta muu kuin tosiaan toivoa, että tää menee lähiviikkoina ohi.
 
Punktiosta on selvitty. Toimenpiteen aikana sattui välillä julmetusti, mutta ne oli sellaisia tosi nopeasti ohi meneviä. Kipeintä teki puudutus. Nyt jälkikäteen vois jopa sanoa, että odotin että sattuisi enemmänkin. Ei mikään paha kokemus, varsinkin kun oli niin nopea. Eikä mun tarvinnut maata siellä toimenpiteen jälkeen kun vajaa puolitoista tuntia, kun pääsin kotimatkalle.

Mulle ei tullut mitään pahaa oloa tms, kotiin tultua nukuin kuitenkin pöhnää pois melkein kolme tuntia. Äskön otin kipulääkettä ekan kerran, joten olo on edelleenkin ihan ok. Vähän arka alavatsa on, mutta ei pahempaa turvotusta ainakaan vielä.

Saaliiksi saatiin siis ne kuusi, mitkä näkyi ultrassakin. Sanoivat soittavansa ainoastaan siinä tapauksessa, ettei siirrettävää ole. Elikkäs nyt toivotaan ettei puhelin soi huomenna, ja perjantaina on siirto.
 
Varsinkin risupesän ja iineksen kuulumisia seurailen :) Risupesälle vielä loppurutistus hautomiseen ja iinekselle hurjasti onnea, että alkiot siellä sinnittelisivät ja alkaisivat kehittyä!
Meillä oli muuten melko sama saalis kuin sinulla iines-74, punktioitiin 9 follia joissa kuudessa solu, 5 hedelmöittyi ja kolme lähti jakautumaan, nyt pakkasessa kaksi odottaa siirtoa, joka toivottavasti tässä kuussa. Kato oli kova, toivottavasti teillä jäisi useaampaan kuin yhteen pas:iin siirrettävää.

Muuten yleinen kysymys tai ihmettely teille, kun täällä kirjoitatte, että joissakin hoitopaikoissa on annettu ohjeeksi ottaa ennen punktiota rauhoittavaa tai sitten punktion yhteydessä sitä annetaan suoraan suoneen, esim. diapamia, mutta minulle sitä ei edes ehdotettu:eek: Että ilmeisesti en saanut rauhoittavaa ollenkaan, kun tuskin ne sitä kysymättä antavat? Varmistivat vaan, että enhän ole allerginen millekään kipulääkkeelle.
Punktion jälkeen pötköttelin ehkä 10 min. tutkimuspöydällä, kun ajanvaraajan virheen takia kaikki lepohuoneet olivat varattuja ja sitten lähdettiin miehen kanssa saman tien pois klinikalta. Syötiin ja käytiin vähän kaupungilla shoppailemassa. Olo oli melkein normaali arkaa mahaa lukuunottamatta. Ajomatkaa kotiin kaupungilta on vielä pari tuntia.

Oliko minun olo punktion jälkeen niin hyvä, koska en saanut rauhoittavaa? Miksi sitä sitten annetaan (melkein) kaikille jos se ei kerta ole välttämätöntä?
Onko yleinen käytäntö antaa automaattisesti rauhoittavaa ennen punktiota? Ja täällä keski-Suomessa sitä ei tehdä? Onko muita meiltä päin?
Ei muuten, mutta näin jälestäpäin vaan aina mietityttää tämä asia kun näitä punktiokokemuksia lukee.

 
Napsis kyselit turvotuksesta punktion jälkeen.. Mulla on ollut sitä paljon! Maha tosiaan aivan pallona! Alkion siirrossa hoitaja sanoi että munarakkuloissa näkyi paljon nestettä, eli ei ihme että turvottaa.. Ei se alkion siirto musta tuntunut yhtään kummemmalta kuin inssi. Mun ainut moka oli se liiallinen kusihätä. :)

Kiva että punktio meni hyvin Iiines! Peukut pystyssä sun puolesta!!

Kirma mä en saanut rauhottavia etukäteen eikä mulle niistä (ainakaan mun muistaakseeni) mitään puhuttu, mutta kyllä ne niitä sillä kanyylilla laittoi. Tuli heti tosi raukee ja rauhallinen olo. Mutta niiden vaikutus meni kyllä mulla aika nopeesti ohi kun siinä lepäili, joten ihan mielelläni ottaisin niitä ensi kerrallakin..
 
Kiitos Kirma ja fifiris!

Kirma tosta rauhottavasta vielä. Mulla tuli ultrakäynnillä lääkärin kanssa puhetta siitä, et jännittää hirveesti se punktio. Siinä yhteydessä se sano et on mahdollista saada nappi mukaan, jonka ottaa jo kotona ennen toimenpidettä. Sit sitä rauhottavaa ne tosiaan anto vasta toimenpidehuoneessa kanyyliin. Sano et siinä on samassa sitä kipulääkettä. Ja se tuntu kyllä melkein heti sellasena pyörähdyksenä. Just fifiriksen mainitsema raukea olo. Ja samalla lailla se vaikutus meni tosi nopeesti ohi.
 
mulle ainakin sanottiin jo etukäteen että halutessaan saa rauhottavan (tenoxin) ennen toimenpidettä ja että toimenpiteen aikana laitetaan suoneen diapamia ja kipulääkettä.
Ja en kyllä voinut kuvitella että olisin toimenpiteen jälkeen lähtenyt muualle kun kotiin =)

Nyt mietin miten paljon tää vatsa voi turvota ja kuin kipeeks se voi tulla. Olo on siedettävä kun makaa paikallaan, mutta auta armias jos koittaa vähänkin kävellä. Ja huomenna pitäis yksin ajella tunnin matka sinne Naikkarille siirtoon. Hmph. Toivottavasti olo paranee yön aikana.
 
Tsemppia sulle Napsuneiti! Toivottavasti siirto tapahtui hienosti ja jaksoit ajella matkan hyvin. Mulla tuota matkaa Hesaan myos tunnin verran, ja olis ihana jos mies vois olla mukana joka kerta. Helpottais vahan kun ei tartteis edes ajaa sinne itse ja stressata siitakin.
Mulla oli maha tosi kipea ehka noin viisi paivaa punktiosta, kavin pienella kavelylenkilla max puoli tuntia ja se oli iso virhe. Lepoa vaan ja paljon nestetta suosittelen.

Ma kavin VL:ssa eilen suunnitelemassa uutta alkion siirtoa, mutta tahan kuuhun siita vaikea mahduttaa, kun heilla menee putiikki kiinni jonkun koulutuksen takia just sillon kuin mun siirtopaiva luultavasti olisi. Etta tama kuukausi luomuillaan ja toivotaan ihmetta, kuten Rva B:lle kavi! :saint:

Alkiota on 9 pakkasessa ja 3 niista parempikuntoisen nakoisia, etta jannitys ei tahan lopu, kuinka ne sulaa ja lahtevatko jakaantumaan etc.

:wave: voikaa hyvin ja pitakaa itsestanne huolta hyvat kanssasisaret!
 
Tirlittan1968
Punktion jäljiltä vatsa on vielä turvonnut ja tosi kipeä mutta onneksi huomenna on perjantai ja alkionsiirto. Viikonlopun aion sitten relata ja olla ihan hissukseen kotona. Puktio oli paljon vaikeempi kuin eka, jouduttiin pyytämään ylimääräinen hoitsu painamaan vatsaa ja osa rakkuloista jäi puktioimatta kun olivat niin pahoissa paikoissa.
Napsu miten meni alkionsiirto? Kannatko yhtä vai kahta? Onko sun olo jo helpottunut puktion jäljiltä?
 
Kiva lukea teidän vähän edellä menevien punktiokokomuksia ja solumääriä. Tsemppiä turvoneen mahan kanssa olijoille!

ON: Muutaman päivän takaisessa ultrassa ei ollut kuin yksi hyvänkokoinen ja neljä pienempää rakkulaa. Lääkeannosta nostettiin. Ekaa kertaa lääkäri väläytti selitystä meidän selittämöttämälle lapsettomuudelle, pelkkää spekulaatiota toistaiseksi, mutta hiljaiseksi se on vetänyt. Mulla voi olla munasarjojen toiminnan ennenaikainen hiipuminen, se sopisi aikaiseen ovulaatioon, rakkuloiden äkilliseen kasvupyrähdykseen ja nyt huonoon lääkevasteeseen. Siihen liityisi munasolujen laadun huononeminen ja hormonitasojen heittely, joka voisi selittää miksi raskaus ei ole alkanut. Tämä ja tarvittaessa seuraava ivf tehdään suunnitelmien mukaan, kuitenkin ainoa hoitomuoto josta on hyviä tuloksia on lahjamunasoluhoito. Juteltiin jo lahjamunasoluasioista. Vaikka tuo hiipuminen on pelkkä veikkaus vielä niin laittaahan se ajattelemaan että tässä voikin olla vaikeampi tie edessä kuin luulikaan. Lahjasolut ovat suuri asia, paljon mietittävää.
 
Mulla kanssa vatsa kipeä. Kivut alko oikeestaan kunnolla vasta eilen illalla, ja yöllä heräilin niihin monta kertaa. Tänään sit oon vaan makoillut. Soittoa ei ole onneksi ainakaan vielä tullut, elikkäs näillä näkymin siirto olis huomenna. Samoilla päivillä mentäis sitten Tirlittan.

Kertokaas taas tietävät: kun noissa papruissa on et siirron jälkeen pitäis välttää rasittavaa liikuntaa, niin kuinka pitkän aikaa pitäis välttää? Onko se vaan se siirtopäivä vai useampi? Viikonlopun aion olla aika rennosti. Mut mites maanantai, kun arki koittaa taas, ja mun työ on välillä melkosen raskasta fyysisesti. Välillä on töitten jälkeen olo kun olis punttisalilla huhkinut 8 tuntia :kieh:
 
Hei Kaikille.
Olen hissukseen seurannut muiden kokemuksia..
Meillä on nyt hoidot loppusuoralla. Puregon, orgalutran ja pregnyl käyty läpi. Eilen oli punktio. Itse toimenpide ei sattunut, mutta illalla olin vatsasta todella kipeä. Aamulla soittivat ja kertoivat kaikkien 11 munasolun olleen kypsiä ja hedelmöittyneen. Huomenna olis siirto jos alkavat jakautumaan. Jännittävää.... :D Meidän lapsettomuus johtuu mieheni vähäisistä siittiöistä. Itselläni on 2 tytärtä edellisestä liitosta.

Paljon tsemppiä kaikille! Kyllä me naiset vaan ollaan vahvoja!
 
[/url]
KESÄKAUDEN YRITTÄJÄT [/url]




nm.....hoitopaikka.....hoito (lyhyt/pitkä )....punktio+Siirto, vko(t)

fifiris....................Fertinova......ivf................elokuu
elyise.......................................ivf.................vko33
Tirlittan1968..........VL............2.ivf(p)............vko33
Iines-74..................................ivf...............vko33
sooda....................................2.ivf.............vko34
Ronja80................VL.............3.icsi (l)........vko34
risupesä................Tays..........ivf (p)..........vko34
aitiliini83...............VL..............2.icsi...........vko34
Duffy.....................VL..............icsi (l).........elo-syyskuu
viiva......................................ivf/1.pas......elo-syyskuu


Testaajat, pvm


Sarma....................VL..............pas.............?.?.
napsuneiti.............Naistenkl...ivf (p)..........22.8.


Myöhemmin onnistuvat :hug:

MarNei75...............VL
Tuulia-76..............................3.ivf (p), ei siirtoa
pappis.......phks/Felicitas......3.ivf
Positive.................VL.............ivf
Katriina77........Ovumia..........ivf(l)


ODOTTAJAT :wave:

Nuppu76..............................2.ivf(l)............10.6.
sarina13.....Tays..1.ivf tuores. km/pas.......16.6.
Tatyana..............SatKS/Tays...ivf(p)...........22.6.
Krokodiili................................ivf.................29.6.
furutemami..........................icsi/2.pas.........1.7.
Annie77................VL............2.ivf/icsi (p)....15.7.
Rouva B................VL........ivf(p), km, luomu 8.8.

 
kotona ollaan ja massussa köllii nyt yksi 4-soluinen pieni vauvanalku. Kuulemma 9 munasolusta 8 oli kypsiä, kolme hedelmöittyi ja lähti jakautumaan normaalisti. Yksi köllii nyt masussa ja 2 on pakastimessa. Muut olivat sitten kehnoja, monitumaisia joten ne joutuivat roskikseen. Mutta nyt se on ainakin hetken totta, se mun unelma. Ja olen raskaana =).

Mies ei päässyt mukaan siirtoon niin mun paras kaveri tuli mukaan. On ammatiltaan kätilö ja kysyi saako tulla itse toimenpiteeseenkin. Annoin luvan ja hän nätisti paijaili mun päätä ja puhalteli hikeä pois otsalta. Mulla kun on jonkunnäköinen kammo aina kaikkia toimenpiteitä kohtaan =). Yhtään ei siis sattunut, mutta onhan toi tilanteena aika jännä.. Ja tää mun kaveri kun on tulossa sit aikanaan synnytkseen ja olen valinnut jo tulevaksi kummiksikin niin hyvin sopi miehen sijasta mun kaveriksi.

Veritesti on naikkarilla 25.8 ja en tiä miten jaksan ootella sinne saakka... Voi apua.

Huomenna alkaa sitten lugestronlääkitys aamulla klo 6, päivällä klo 14 ja illalla klo 22. ajat on kai aika tarkkoja, eli 8h välein pitäis se paikalleen asettaa.

Massu on vielä hurjan turvonnut, mutta ei siellä kuulemma liikaa nestettä ole. Pitää vaan ottaa rennosti ja koittaa juoda paljon. Otinkin vichypullon tähän sohvanviereen ja aattelin ottaa torkut. Unessa hellin ajatusta siitä että oikeesti saan hetken ainakin elää unelmaa =)
 
Onnea Napsis onnistuneesta siirrosta!! :)
Aika tarkkaan sulle on annettu noi ohjeet lugeihin. Mulle sanottiin vaan että yksi aamulla, yksi päivällä ja yksi illalla.. Täytyy ehkä vähän yrittää tarkentaa niiden ottamisaikaa! Tuli ihan kauhee morkkis kun mulla oli tänään 10 h väli niiden välillä! Mites muilla? Onko noin tarkat ohjeet annettu?

Iines-74 mä olen ymmärtänyt että siirron jälkeisen viikon saisi ottaa aika rauhallisesti mm. siksi että munasarjoissa on edelleen nestettä ja niiden pitäisi antaa palautua. Kaipa se riippuu myös omasta voinnista..

elyise, hienon saalin sait, onnea!! :)
 
Fifiris, joo mä kysyin vielä lekurilta että onko se 8h tarkka väli. Hoitaja vähän sanoi että ei se niin älyttömän minutintarkkaa oo, mutta lääkäri sano että kyllä ne on hyvä aika samaan aikaan aina laittaa. Koitin että tuo rytmi menis hyvin sen mukaan että arkisin nousen töihin klo 6 ja illalla jaksan vielä olla hereillä klo 22 =).

Mun käskettiin kans ottaa rauhakseen vielä pari kolme päivää ja yhdyntää ei kannata harrastaa viikkoon. Noh, eipä tulis mieleenkään. Mut en tiiä johtuuko se mulla siitä että toi kohdunkanava on tosi ahdas ja lekuri joutuu aina käyttään jotain "erikoistyökaluja" jotta pääsee perille saakka. Varoitteli että vuotoa voi olla.

Onko mulla muuten tänään pp2 vai pp0??? Ei mitään hajua.

Olo on jotenkin ihan höntti, vois melkein purskahtaa itkuun, mut en ees tiiä mitä itkisin. Ihan hassu fiilis. Kai se on sitä että stressi alkaa jotenkin purkautuun..?

Elyiselle onnea täältäkin hienosta saaliista!!!
 
Tirlittan1968
Mulla on lugeja 3kpl/aamuin & illoin. Aloin pistämään niitä punktiopäivänä. Huomena alkion siirto. Elyise meillä piinapäivät samat kun molemmilla huomena siirto.
 
Mulle kanssa lugeista sanottiin, et ei se ihan sekuntipeliä ole, mutta että kannattaa noin kahdeksan tunnin välein laittaa. Ja eka punktiopäivän iltana, eli eilen.

Tervetuloa Elyise! Mullakin on huomenna siirto, eli samoilla piinapäivillä minäkin.

On meitä sitten monta jännäilijää. Mun pitää huomenna vielä kysellä tosta rauhakseen olosta, et mitäs tehdään jos mun pitää heti maanantaina nostella jotain painavaa jne.
 

Yhteistyössä