***Kesämasut 2009 VOL.3***

brianna meillä on varattuna aika noille isommolle rokotukseen 18pvä . oli ensimmäinen aika kun alle kouluikäisiä aletaan rokottaa 16 pvä. eli tilasin aikaa aika ajoissa. konstallekkin sittewn ehkä otan jos ei viellä silloin sairastanut. nyt nimittäin kaverin perheessä vanhin lapsi tullut kuumeisena/huonovointisena kotiin koulusta ja kyläiltiin viimeksi lauantaina eli riskissä on se possu flu saada ennen kuin rokotteet. aluksi olin sitä mieltä että en rokota mutta nyt kuitenkin tuon ajan tilasin... katsotaan miten meitin käy. toisen ystäväni lapset 4kpl ei rokotuteta mun viimeisen tiedon mukaan... saapi kattoo nyt.

meillä menee ihan ok nyt ... konstalla normi räkätautia ja ollut tukkoinen öisin... sai tuolta kakkoselta jolla nyt jo 4 viikkoa räkis ja eilen käytiin hakemassa korvatulehdukseen vähän lääkkeitä... eli nuhaisina täällä vitetään yh arkea...

veden juonnista olena antanut konstalle kesällä tuttipullosta ja muutaman kerran öisin kun tuntuu että herää enemmin janoon kuin nälkään sekä ruoan kanssa nokkiksesta juo hörpyn kaks. eli ei mitenkään litra kaupalla.

siinäpä noi pikaiset...

kaikille voima :hug:
tinni ja poijjaat
 
Brianna täällä yks äiti joka ei anna rokottaa lastaan näillä näkymin :wave: neukkutäti melkein jo sai mut käännytettyä,mut sit lehdessä oli kymmenen syytä miks ei rokottaa,joten päätin pitää pääni,jos tämä ei nyt leveä ihan käsiin...vuosittain kuolee varmasti kymmeniä ihmisiä tavalliseen influenssaan,ni miksi tästä tehty nyt ihan mörkö...99% ihmisistä sairastaa sen lievänä tai sitten tietämättään...lääke on keksitty...epidemia on ohi n.8viikossa taudin puhkeamisesta,joten kun meidän lasten vuoro tulee niin epidemia on ohi...en ole muuttanut meidän elämää ja liikkumista muutoin kun hommaamalla autoon käsidesin,kun tullaan kaupasta autoon,tai neiti tulee koulusta.eiköhän tästä selvitä...mut tää on vaan mun henk.kohtanen kanta asiasta,voihan se vielä muuttua,mut eiköhän nuihin pikkusiin ihan tarpeeksi työnnetä kaiken maailman myrkkyjä...ylläri pylläri oli,et ens kuussa annettas se tav.influenssa rokotekkin vauvoille,kiitos ei...eipä ole kehuja saanut se rokote tuttavapiirissä...yksikin sanoi et kolmena vuonna ottanu sen ja joka kerta tullut influenssa ni nyt ei enää aijo ottaa...mut koskaan en sano ei koskaan,et voihan pääni kääntyä,mut kyl tällä hetkellä näillä eväillä mennään...ja toivotaan ettei kellekkään tule se sikatauti,kun eihän se rokotekkaan sitä kaikissa tapauksissa estä...

5kk muut kuulumiset neuvolassa oli,et neiti painoi 6445g ja 64,4 cm.sirppana neiti,joten ei se iso syntymäpaino "takaa"iso kokosta lasta...virkeä ja hyväntuulinen lapsi luki kortissa,vaikka neiti itki niin sydäntä raastavasti koko ajan melkein...se muisti varmasti sen paikan,et siellä on ikävää(inhoaa punnitusta)...osaa kyllä jo vierastaakkin kovin...vierastaako muilla jo vauvat?

Nyt unten maille...jaksaa sitten taas aamulla hölttästä...

Terkuin :ryhis ja alisa,tasan 5kk
 
Possunuharokotteen suhteen meidän ei tartte pähkäillä, kun eipä neiti sitä tulis saamaankaan ennenku kuukauden päästä jos nämä nykyrajat pidetään voimassa.. Ja siihen mennessä tämän epidemian pitäis jo olla täältäpäin tältä erää ohitse, jos kerran 8vk kestää epidemia ja täällä on 5. viikko menossa.. niin ja pari vk menee että koko rokote ylipäätään edes tehoaa. Toivottavasti nyt vaan ei ko. tauti meille iskis :(

Vierastamisesta Ryhis kyseli; meillä ei ainakaan vielä osata vierastaa, kaikille ihmisille nauretaan ja hymyillään niinku oisivat parhaitakin tuttuja :D tai no ehkä vähän aikaa katselee ihmeissään ja sit jo hymyillään..

Mua kyl niin ihmetyttää noi neidin yösyönnit, vaikka kiinteitäkin saa jo 4-5 kertaa päivässä.. Siitä huolimatta syö 90% varmuudella 2 kertaa yössä; ensin 170ml maitovelliä ja sit vielä 140 ml maitoa toisella kerralla. Päivällä tosin sit monilla aterioilla ei maitoa juuri enää syökään esim. puolikkaan pilttipurkillisen lisäksi, joten varmaan onkin sit yöllä nälkä.. Miten tän rytmin sais käännettyä, et neiti tajuais päivällä syödä enemmän ettei sit tarttis yöllä tankata päivää varten..? Ja tiedän kyl et monet vauvat syö pidempäänkin ku 5 kk ikään yöllä, mut silti.. ja kiinteiden aloituksen piti muka vähentää yösyöntejä - no, ei ainakaan meillä... |O No, kai mua vaan niin jurppii ku on huonouninen yö takana, en itse meinannu taaskaan millään saada unta.. niin tuntuu nämä yöheräämiset vieläki rankemmilta :ashamed:

Juu, mut jospa lähtis itselle tekeen jotain aamupalaa, neidi sai puuronsa jo 8:lta mut itse en juonu ku kupin kahvia ja olo on sen mukainen.. etovaa oloa tosin ollu jo monena aamuna - ja testiki näytti mielestäni kyl enemmän negatiivista ku vkloppuna testailin..

mut ny syömään :wave:
 
possurokote meidän perheessä Minja on liian nuori siihen, ja mies liian vanha, minä saisin rokotteen mut en tiedä onko sille tarvetta sitten kun rokotteita täällä päin taas on, koska eilen mulla oli joku ihme sairastamiskohtaus (olin klo 14 eteenpäin kipeänä ja nyt on paaaaljon parempi olo) et onkohan mulla se sitten ollu jo! sen tietää varmaan vähän myöhemmin...

Ryhis Minja alkoi vierastamaan 3kk iässä ja nyt kun lähestytään 5kk ikää niin on mennyt jo suurinpiirtein ohi. nähtiin isänpäivänä sukulaisia joita nähdään vähän harvemmin ja sylissäkään ei tullut itkua.
 
Sikarokotetta ei saada ainakaan nyt. Täällä Turussa rokotetaan kausi-influenssa rokotuksen yhteydessä sika ja kumpaakaan ei kuulemma saada tällä viikolla, koska olis pitäny syntyä viimeistään 1.5 ja vauva syntyi siis 3.5 Jotenkin outoa, koska vauva on kuitenki jo puol vuotta... Mut mä kuitenki imetän, josko se jotain suojaa antais ja eipä me ihan hirveesti missään käydäkään.

Vauva on vierastanu ehkä päälle kk:n nyt. Vähän aikaa toljottelee ja sitten alkaa huutaa. Yleensä pidän eka sylissä, että saa tutustua rauhassa, mutta jotku ne vaan nappaa suoraan syliin. Kai sitä vähemmästäkin hermostuu. Neuvolan tädin mittaukset ei meinannu onnistua viimeks.

Mulla tuli eilen ihan kumma kohtaus. Ihan kamala olo ja pää kipee jotain pari tuntia ja sitten oksensin kerran. Sitten se vähitellen helpotti. Nyt on hyvä olo. Aattelin jo, että nyt se sikainfluenssa tuli. Mutta ei kai sit. Just samaan aikaan veden tulo loppui! Joku putki oli vissiin menny poikki, aamullaki tuli vielä vaan ruskeaa vettä.
:x

Meidän vauva herää öisin. Mä en tiiä monestiko, ku nukutaan samassa sängyssä niin syötöt käy kätevästi. Muutamina öinä vauva on heränny tunniks-kolmeks ja ollu vaan ihan pirtee. Toisin kuin mä. Päiväunet on pätkää vieläki. Nyt ne on pidentyny, joskus jopa puoltoista tuntia, mutta siihen sisältyy kyllä 6-10 heräystä, nukahtaa heti kun menee työntää vaunuja... Ei mun mielestä siellä vaunussa mikään oo huonosti ja ei oo kuuma eikä kylmä. Pätkissä on nukkunu melkein aina, nukkui sitten missä vaan. Kai on vaan sen luontoinen. Kotitöitä ehdin tekee hyvin heikosti. Onneks en oo niitä koskaan rakastanukaan. :D

Kiinteitä ollaan jo maisteltu viikko. Maissinaksua ja perunaa. Tällä viikolla meinasin kokeilla bataattia. Vettä oon hörppyyttäny mukista.

s-anttu ja suloinen 6kk ja viikko :heart:
 
uskaltaako kukaan muu tunnustaa,et lapsi on maistanu jo jotain epäsopivaakin :ashamed: meillä neiti tänään kaksin käsin veti mun jäätelöä itselleen,kun olen muutaman kerran antanu pienen pienen maistiaisen...sit kurkku on ihkua Alisasta,annan joskus pitkän pätkän imeskeltäväksi sitä keskikohtaa ja näyttipä sisko yks päivä Alisan kans syövän yhdessä mokkaruutuja :x siis ei nyt syöttämällä syöttäny,vaan muru silloin toinen tällöin...samanlainen herkku"perse"tuo tuntuu olevan kuin äitinsäkkin...hyvällä koulutuksella oli masussa :D
 
Pirtsi ei meilläkään vettä juuri juoda. Nokkamukia meillä ei vielä edes ole, mutta tuttipullosta tarjoan vettä aina soseen päälle. Pari kulausta Onni ottaa, sitten se kiskaisee sitä vettä yhtäkiä jotenkin henkeen, ja alkaa hirveä yskiminen ja kakominen. JOKA KERTA. :eek: Mä en ymmärrä tätä yhtään, mikä siinä vedessä oikein on, kun ei maidon kanssa ikinä tapahdu samaa. Muilla tällaista? :attn:

sunshine25 meillä on tapahtunut tuo sama ihme. :) Tai siis kun aloitettiin soseet, yöunet melkeinpä huononivat ensin, mutta nyt 5kk iästä kun on annettu tuhti annos iltapuuroa, niin eipä poju syö enää öisin. Tai siis nyt n. viikkoon ei ole syönyt, tietysti ne yöt nyt heti huononee kun täällä hehkutan.. :D Ja taitaapi olla muuten tosi tujua tavaraa tuo puuro meidän pojalle, kun toisinaan ei meinaa vielä aamullakaan maito tai mikään maistua... :eek:

Brianna mä aluksi suhtauduin siihen possurokotteeseen tosi epäilevästi, mutta olen muuttanut mieleni. Päätin, että luotan terveysalan ammattilaisiin tässä asiassa mieluummin kuin kaikenlaisiin puskaradioihin. Mun logiikka on yksinkertaisesti: tautiin on todistetusti kuollut ihmisiä, rokotteeseen ei, joten otamme rokotteen. En tosin suhtaudu hysteerisesti itse tautiinkaan, mutta kyllähän sitä äitinä pikkuistaan haluaa suojella. Pelkäänpä, että tauti ehtii meillekin ennen rokotetta...

Ryhis meillä ei vierasteta. Ainakaan vielä. Olen kyllä huomannut, että vieraissa paikoissa Onni säikähtää asioita helpommin. Esim. jos kylässä kääntyy selältä vatsalleen ja maisemat on vieraat, niin itkee. Tai jos vieraassa paikassa koira haukkuu, itkee. Mutta vieraille naamoille on toistaiseksi vain hymyilty. :heart:

s-anttu mulla oli eilen vastaava kohtaus. Alkoi viiltävä päänsärky ihan yhtäkkiä ja olin vähällä laatata jossain vaiheessa, mut meni ohi illan mittaan. Mulla on kyllä noita päänsärkyjä ollut aiemmin useinkin, mutta synnytyksen jälkeen ei juurikaan, joten pisti ihmetyttämään... Mut ei kai se possua sit ollut, kun tänään on ollut ok olo.

Ai niin Ryhis kyseli noista "epäsopivista". Mä en oo Onnille antanu viel mitään ns. kiellettyä, ja ylipäätään ollaan tosi hitaasti otettu uusia ruokia ruokalistalle, koska pelkään pojan perineen minulta allergista taipumusta. Onneksi ei ole selviä oireita tullut vielä mistään, vain multa perittu kuiva atooppinen iho riesana. Mutta siis mainitsit Ryhis samassa yhteydessä kurkun. Onko sekin ns. kiellettyä? En tiennyt...
 
tunnustan :wave: kummisetä antoi alinalle muutaman lusikallisen maitokahvia, alina tykkäs, toisin kuin äiti :whistle: hapanleipää on imeskellyt, samoin keksiä

alina syö soseita jo ihan reippaasti, päivässä menee 3purkkia hedelmää, 1 valmispuuro paketti ja 1purkki vihannes-lihasoseita. noista perunalihajutuista ei niinkään tykkää, niin vähitellen lisäilen sitä määrää.. lisäksi tietysti maidot. annan puuroa 2kertaa illalla, niin nyt muutamana yönä on herännyt vaan 2kertaa. =) viime yö oli jostain syystä aika kaoottinen, jatkuvasti herättiin ja valvoskeltiin..

alina nukkuu nykyään vaan yhdet päikkärit, noin 4h vaunuissa ulkona, yleensä klo 12.30-16.30

en ole vielä huomannut, että alli vierastais. hymyilee ja höpöttelee kyllä vieraammillekin
 
Kiva lukea teen mielipiteitä possusta, saa tota omaa hysteriaa hieman kuriin. Meinasin jo perua omat synttärit, kun en halunnut lähteä ulos. Mutta ehkä nyt kuitenkin menen.
Meillä rokoten otetaan heti kun saadaan, koko perhe.

Täällä on kans muksu herännyt kiinteiden aloittamisen jälkeen jatkuvasti öisin. Ja mikä ihaninta hän herää yöllä 5-6 aikaan pirteenä ko peippo ja heiluu sitten tunnin verran ennenkuin nukahtaa uudelleen. Rasittavaa. En tiedä vaikuttaako se että hän nukkuu edelleen mun vieressä. Missä muiden lapset nyt tän ikäisinä nukkuvat?

 
Noniin, nyt se possunuha tuli sukulaisperheeseen ja oltiin vielä saman katon alla vaavin kanssa eilen, missä he olivat vierailleet edellisenä päivänä. Enpä antanut vaavin sitten koskea juuri mihinkään sen jälkeen, kun sain tietää ja jäi visiittikin pikaiseksi pelon vallatessa mut. Pitää vissiin ihan eristäytyä kotiin. Mulle ihan sama, mutta pelkään tytön puolesta.

Ryhis kyseli, että onko annettu jotain "epäsopivaa"...Noo, meillä tyttö sai maistaa omaa ristiäiskakkua kuukauden ikäisenä :D ...Oli pakko jatkaa perinnettä, ku itsekkin olen omaa ristiäiskakkua saanut maistaa.

Meillä tyttö vierasti viime viikolla kahta ihmistä, ei ole aikaisemmin vierastellut ketään. Kauhea huuto vaan yhtäkkiä alkanut :D Siinä sitten halittu itkut pois.

Pirtsi kyseli tuosta veden juottamisesta ja meillä menee ihan normaalisti tuttipullosta hyvällä imulla ja jois varmasti enemmänkin jos antaisin, mutta en uskalla antaa paljoa, ettei näläntunne häiriinny.

Aloititteko kiinteissä nuo hedelmäsoseet silleen yksittäin, ettei siis mitään sekoituksia? Meillä kun on hommailtu tuonne jotain sekoitussoseita ja en ehkä uskalla mennä antamaan jos tulee jotain, niin sitten ei tiedä, et mikä oli se ainesosa mikä ei passannutkaan... Meillä siis vasta mangoa ja päärynää maisteltu hedelmistä.

Brianna, meillä tyttö nukkuu omassa pinniksessä samassa makuuhuoneessa meidän kanssa. Aluksi meillä oli käytössä äitiyspakkauslaatikko, joka oli pari viikkoa sijoitettuna meidän parisängyssä ja jonkin aikaa laatikko oli myös pinnasängyssä ettei tunnu liian avaralta.

Mapitus ja Neitinöppönen 4kk 6pv
 
Ruokia mitä annettu.. hmm.. mehua on maistanu ja maissinaksuja, eipä juuri muuta =)

Ja meillä ei rokoteta.. ollaan taidettu poijan kanssa ite jo se sairastaa, epäilisin näin ja vauvaan ei oo iskeny vielä mikään flunssa..

Sara nukkuu kans 10h ekan pätkän, maitoo ja viel pari tuntia
 
noista hedelmäsoseista Mapitukselle.
aluksi annoin parina päivänä samaa hedelmäsosetta, jossa vaan yhtä makua. kun niistä ei tullut mitään, niin annoin sitten niitä yhdistelmäsoseita. aika nopeessa tahdissa olen lisänny. ainoastaan omenasta tuli pientä nyppyä poskiin muutamaksi tunniksi.

ja puurot menee oikein reippaasti alas, kun laittaa hedelmäsosetta päälle :D
 
Brianna meillä nukutaan nykyään omassa pinnasängyssä, ja siltikin saattaa tulla noita yöllisiä piristymisiä. Pimeessä huoneessa Onni alkaa yhtäkkiä vehdata ja heilutella kilisevää uninalleaan. Joskus ihan höpöttääkin itsekseen. Jos menen suoristamaan poikaa (saattaa olla melkein poikittain sängyssä jalat pinnojen välistä ulos sojottaen) ja laittamaan tuttia suuhun, niin vastassa on kyllä NIIN leveä hymy että... Aivan kuin yrittäisi sanoa, että mua ei äiti nukuta enää yhtään. Silti yleensä kyllä nukahtaa itsekseen hetken päästä, onneksi. Rasittavaa vaan kuunnella sitä elämöintiä tyyliin neljältä aamulla... :headwall:

Mapitus me ollaan aloitettu kaikki maut, hedelmätkin, ihan yksittäin, minulta perittyjen allergioiden pelossa. Mutta heti kun saatiin esim. päärynä ruokalistalle, niin otettiin noita päärynäsekoituksia. Päärynään sekoitettunahan saa esim. persikkaa, kiiviä, vadelmaa. Persikkaan sekoitettuna sitten saa puolestaan banaania jne. Eli aika nopeasti me ollaan päästy noihin sekoituksiinkin. Mitään ihan hurjaa etelänhetelmäpommia en ole uskaltanut vielä kokeilla :)

Raffeli ei veden keittäminen minusta ole mitenkään hysteeristä. Onhan noita Nokian ym. vesiskandaaleja ollut tässä. Ja just oli lehdessäkin juttua, miten Suomen vesijohtoverkosto ylipäätään on monin paikoin ihan lahoavaa kamaa. Että kyllä hyvinkin saattaa tulla ties mitä peetä hanasta, ei vara venettä kaada. Itse en vain jotenkaan osaa tästäkään huolta kantaa... Kun en vastasyntyneenkään vettä keittänyt (aivan helteisimpinä päivinä annoin vettä), ni emmä nyt viitsi enää alkaakaan... laiska. :whistle: Mutta juoksutan kyllä vettä hanasta tosi kauan ja otan sitä aivan kylmintä mahdollista.
 
Meillä nukkuu neiti myös omassa huoneessa pinniksessä. Herää kuuden maissa ja parin tunnin päästä siitä käy "ekoille päikkäreille". En valita, kun oon aamuihminen niin ei hirveesti (!) haittaa :whistle: Joskus tietty vähän.

Mä oon antanut myös kurkkua tai pikemminkin sipassut huulille ja porkkanakäntyn et voi sitä jyrsiä ikenillään ku kutittaa. Maissinaksuja myös antanut, mut en kyllä mitään "kiellettyä"...

Pitäsköhän mun tota vettä antaa ku tekin...

Ja puuro alotettiin tällä viikolla. Ihan Muksun kaurapuuroa ja se on neidistä niin mahrottoman herkkua :heart:
 
Huomenta!

Kiitos kaikille mun hedelmäsosekyselyihin vastanneille. Oli muuten aika hyvä vinkki laittaa sosetta puuroon jos ei puuro näytä muuten maistuvan. Mut meillä siis puurot vasta n. kolmen viikon päästä.

Raffeli: Ei kai se pahaksikaan ole jos keittää, mutta meillä tuolla tyttösellä on kokoajan joku lelu tai kädet suussa ja ne ei puhtaimmasta päästä ole, niin en ole viitsinyt enää keitellä vettä.

Sitten mulla on vielä semmonen kysymys, että paljonko teillä menee sosetta per kerta ja montako kertaa päivässä?

Meillä nyt on ollut suunnilleen näin 3-4 kertaa päivässä ja aterialla yks jääpalanoppa ja kerran päivään ehkä kaks noppaa. Eli 4-5 jääpalanopppaa/pv ja maidot päälle. Ei siis paljoa, kun vielä ns. harjoitellaan vasta syömistä, mutta pitäskö jo alkaa nostamaan määriä kun kuitenkin jo jotain kolme viikkoa harjoiteltu?

Mapitus ja Neitinöppönen 4 kk 1 vko
 
Mapitus Meillä syödään ruualla aina puolipurkkia ja reippasti jää maidolle tilaa vielä. Eli päivässä menee 1½ prk, joka musta tuntuu aika vähälle :snotty: Maitoa tosin juo viel sen 8dl päivässä... Ja kuukausi nyt sosetta syöty. Nyt tulee tietty viel lisäksi toi puuro.

Huomenna neuvola niin pitää kysellä vähän määristä ym...
 
Mapitus Meillä neiti syö tällä hetkellä jo 4-5 kiinteän ateriaa; aamulla ja illalla puuroa ja päivällä sit liha-kasvissosetta ja toisella aterialla pelkkää kasvissosetta + tarv. välipalana hedelmäsosetta. Noita "ei niin makeita soseita" menee kerralla noin puoli purkkia ja hedelmäsosetta menee purkkikin kerralla. Maitoa kokonaisuudessaan menee yösyöttöjen määrästä riippuen 600-750 ml päivässä. Mut meillähän on kiinteitä syöty jo reilun 3 kk iästä ja nyt tulee la jo 5kk täyteen. Et varmaan kannattaa hiljalleen lisäillä määriä, ihan sen mukaan mikä parhaalta tuntuu :)

Raffeli Ei minustakaan se veden keittäminen mitenkään hysteristä ole, mut itse en ole enää kiiinteiden aloittamisen jälkeen keittänyt vettä - ja samaan aikaan lopetin myös pullojen kiehuttelut ym. hommelit.

Tipsutin Täälläkin neiti tykkää ihan hulluna puuroista; Muksun riisi- ja kaurapuurot maistuu kyl tosi hyvin :) Yleensä sekoitan siihen puuron joukkoon vielä lusikallisen tai pari muksun hedelmäsoseita, kun ne on niin "vetisiä" muihin soseisiin verrattuna.. Löysentää samalla puuroa, jos sattui äidillä menemään liikaa jauhetta maidon sekaan :D

Et tällaista tänne.. perjantaina ois neuvola ja sit ois tarkoitus lähteä mummolareissulle viikonlopuksi.. Tänään pääsen itse kaunistautumaan, alkaa tuo hiuspehko olla jo melkoisen näköinen :LOL:
 
Noista sosemääristä Meillä syödään 3-4 soseateriaa: Lounaaksi ennen puolta päivää kasvissose + pari lusikallista luumua päälle, ettei menisi kakka kovaksi, EHKÄ välipalaksi hedelmää jos on nälkäinen siinä kahden-kolmen maissa, päivälliseksi toinen kasvissose ja iltapalaksi puuroa ja muussattua banaania tai vähän jotain muuta hedelmää purkista. Määristä en osaa varmaksi sanoa, koska teen kasvissoseet pääsääntöisesti itse, mutta arviolta vajaa pilttipurkillinen menee kerralla. Hedelmää yleensä koko purkki. Ja hedelmäsoseella maustettua puuroa menee sellanen rekkamiehen annos, tai siltä ainakin tuntuu :LOL:

Raffeli ei meilläkään aina hyvin syödä, vaikka periaatteessa Onni syö jo reippaasti. Liian kova nälkä + sose = katastrofi. Tosi väsynyt poika + sose = katastrofi niin ikään. Tuon ensimmäisen ongelman ratkaisen niin, että annan ensin maitoa pullosta ja sitten vasta sosetta, niin pahin nälkä on ehtinyt jo laantua. Jälkimmäisessä tilanteessa auttaa joskus se, että otan väsyneen pojan syliin ja syötän sylissä. Vähän hankalampaa mutta onnistuu. Ja jos joku ruoka ei ole ihan mieleistä, niin saatan laittaa luumua ensimmäisiin lusikallisiin mukaan ja siitä sitten luumua lusikka lusikalta vähennetään niin, että loppujen lopuksi syödään sitä mitä pitikin. Meillä on syöty siis luumu-kukkakaalia, luumu-parsakaalia jne, nami nam :p :LOL: Eli meillä toimii sellanen systeemi, että kun hyvän maun avulla saa pojan syömisen käyntiin, niin sitten sinne suuhun voi loppujen lopuksi lusikoida melkein mitä tahansa. Vielä ei poika ole kertaakaan tajunnut, että luumu loppui ajat sitten, mua on huijattu! :D Teillä tällaiset vippaskonstit ei tietenkään onnistu, jos on vain kesäkurpitsaa ruokavaliossa. :( Oletko kokeillut vadelmaa? Olen kuullut, että se sopisi monille moniallergisille.
 
Ai niin, vielä kakka-asiaa :attn: Anteeks vaan ällö aihe, mutta pakko avautua. :D
Onnihan on siis aina kakkinut hyvin. :) Pelkällä maidolla eläessään hänellä oli kerran yksi viiden päivän kakkaamattomuuskausi (n. 2kk iässä), muuten tavaraa tuli maitoaikoina vähintään joka toinen päivä, yleensä kerran tai kaksi kertaa päivässä.
Mutta siis NYT, kääk!! Tuo epeli vääntää tortut ihan joka soseaterian yhteydessä, joko jo syödessään tai pian syönnin jälkeen. Joskus aterioiden välissäkin. 4-5 kertaakin päivässä on ihan normaali. Toki osa pökäleistä on pienempiä, mutta usein sitä vaan tulee ja tulee... Ja mä kun luulin, että soseiden myötä kakkaamisvälillä olisi taipumus pidentyä. Oonko mä luullut ihan väärin? Onko muillakin tällaista jatkuvaa kakkimista? Vai syötänkö mä pojalle luumua ihan liikaa? :LOL:
 
raffelille nopsaan vielä noista kiinteistä. meillä pitää neidillä olla jokin viihdyke, kun syö ei-makeita soseita, esim lelu, mistä kuuluu mahd paljon kolinaa tai ääniä, niin keskittyy siihen ja kuin vaivihkaa syö :D ja haluaa itse sitten räpeltää lelulla ja pistää sitä aina suuhunsa..
 
meilläkin tulee kakkaa soseiden aloittamisen jälkeen todella paljon. eikä olla edes luumua annettu :) pelkän imetyksen aikana saattoi tulla neljän päivän välein, nyt monet päivässä :D iskä tykkää :D :D

meillä otettiin myös hyvin nopeasti kahden eri maun hedelmäsoseet käyttöön. mistään ei ole tullut mitään.

mulle on myös nyt tullut pienimuotoinen "hysteria" tuosta sikaflunssasta , kun se on nyt tänne meidänkin seudulle oikein kunnolla tainnut iskeä! ei muuten, mutta huoli pikkuisesta... :( ollaankin nyt viikko pysytelty neidin kanssa ihan kotona ja illalla sitten hoitanut omia asioitani, kun iskä tulee töistä neidin kanssa olemaan. käsien pesua ja desinfiointia kovasti :) ja imetän vielä, joten jos siitä olisi edes pientä suojaa..

nukkumisesta... meillä neiti on nukkunut heti sairaalasta kotiin tultua omassa pinniksessään. ja hyvin on siinä nukuttanut :) joskus otin aamuisin viereen kun mies lähti töihin, mutta nykyään meillä herätään jo samaan aikaan, kun neiti on vetänyt 10 tunnin unia, niin en oikeastaan ota viereen enää missään vaiheessa. päivisin sitten köllitään vierekkäin välillä ihan muuten vaan tai sitten pieniä unia. meillä kun neidin päiväunet on edelleen puoli tuntia-puolitoista tuntia. nukkuu neljät unet. yhdet tai kahdet sellaiset tunnin tai puoltoista ja muut sit lyhyiä puolen tunnin torkkuja. kovin paljoa ei ehdi päivässä hommia tekemään :) mutta se ei nyt ole tärkeintä tässä vaiheessa.

meillä tykkäis neiti kovasti tuijottaa tv:tä! katsooko teidän vauvat? ku mietin vaan, että miten uskaltaa antaa kattoo? onko siitä mitään "vaaraa"?

me ei olla annettu vielä mitään kiellettyä. jotain kyllä tekis mieli antaa omaan käteen, mitä vois järsiä. mikä olis parasta? nuo maissinaksutko?

jos sitä nyt lähtis purkamaan vähän noita muuttolaatikoita. pikkuhiljaa tuokin projekti etenee, kun neidin kanssa ei kovin nopsaan onnistu :)

toivotaan, että saadaan pidettyä siat kaukana!!! :)
 
:wave: moikka. lopultakin alko tauti esikoisella helpottaa, ja on nyt päikässä normaalisti. Ihan kaikella rakkaudella häntä kohtaan, mutta kun ei pääse ulos 6vrk:een, ja kuumetta on kuitenkin koko ajan alle 38asteen, niin virtaa riitti, ja mun hermot riekaleina. Kun oikea järkevä tekeminen loppu, niin sit alko piruuden tekeminen :kieh: Mutta nyt siis normaali-elämä jatkuu, ja toivon mukaan ei tuu takapakkia. Neiti täyttää tänään 6v, ja sunnuntaina olis sit juhlat.
Kakkaamisesta, venla kakkaa monta kertaa päivässä, mut kaikki on pönttöön tiputettavia, kovia kakkoja.
Kiinteitsä, meillä menee tällä hetkellä 3 hed-sosetta + 2 lihaa, ja 4 kasvissoselajia. itse olen tehny soseet, paitsi hedelmät.
Nukkumisesta, V nukkuu sylissä ( :ashamed: ) aamutirsat, ja joskus iltatirsat. Vaunuissa ulkona pitkät päikkärit, ja yön omassa pinniksessä. Yleensä aamulla, kun miehen herätys soittaa, niin V herää sen verran, et nostan hänet viereen nukkumaan. Varsinki viikonloppuaamuina alkaa meidän sängyssä olla ahdasta, kun esikoinenkin kömpii vielä viereen (ja pienempi koira!! ), mut onneksi on 180cm leveä sänky, niin sopii koko perhe
pötköttämään.
 

Yhteistyössä