***Kesämasut 2009 VOL.3***

Miryam älä suotta liikaa murehdi niistä tuttipulloista. Todennäköisesti asiasta ei seuraa yhtään mitään. Ja niitä pulloja on käyttänyt tyyliin kaikki muutkin. :hug: Mäkin kuulin tuosta BPA:sta vasta aika myöhään, ja vaikka kaikki nokkikset on meillä "BPA-free" niin joskus tulee annettua vanhasta "myrkkytuttipullosta" vielä. Mua on itteäni pulloruokittu, ja ihan terve minustakin tuli. Miettii vaan mitä kaikkea niissä pulloissa on ollut silloin 25 vuotta sitten... :/

Meilläkin 1-v. neuvola takana: 82 cm ja 11,5kg. Aiemmin niin suloisen pulleroisen pojan paino on notkahtanut miinuskäyrälle, ja vaikkei terkka vielä ollut huolissaan, niin minä äitinä olen kyl huomannut, ettei tuo syö enää kovin hyvin. Tai siis on jumiutunut niihin samoihin annoskokoihin kuin mitä söi puolivuotiaana. Kaupan 8kk-purkista menee noin puolet, se ei ole kovin paljon se? :( No, kai sitä painoakin tulee tässä seurattua, sillä joudumme käymään neuvolassa joka tapauksessa ylimääräisissä pään mittauksissa. Päänkin kasvu on jotenkin pysähdyksissä, vain pituutta tulee lisää aina vain. Outoa ja äärimmäisen hermostuttavaa... :/

No, jotain edistystäkin: poika seisoi tänään ilman tukea ehkä jotain 3 sekuntia! :LOL:
 
JEEEEE!!! B) =) :saint: :D :xmas:
Me päästään ens viikon tiistaina vilja-altistukseen OYS:aan Venlan kans, sain esikoiselle vielä irtopäivän sille päivälle päikästä, ja mieskin sai pekkaspäivän, niin päästään yhdessä käyttää! :D Mä oon NIIIIIIIN onnellinen tästä, tuli sieltä vaikka mitä paskaa, mutta kunhan vaan saadaan selvyys tähän vilja-asiaan!!
 
Kiitos tinni refluksitiedoista! Meillä oli hammaslääkäri ja ei niistä hampaista ollutkaan mennyt kiille, ne on vaan tummat lääkkeiden syönnin takia... Huomasin, että maitotuotteet ehkä aiheuttaa pulauttelua. Neuvolan täti käski kokeilla pari viikkoa laktoosittomia tuotteita ja kokeilla, mikä sopii. Eli sepäs olis hyvä, jos olis vaan noin pieni juttu. :)

Tänään oli 1-vuotisneuvola 1kk ja 6 päivää myöhässä. Pituus 80cm ja paino 11kg. Paino on lähteny laskuun, mutta ei kuulemma huolta. Kaikki muutenki ok.

Käyttääkö muut vielä turvakaukaloa...? Meillä on vielä käytössä... Siinä on painoraja 13kg eli sen puolesta voi käyttää, mutta olisko muuten parempi siirtyä istuimeen? Siis turvallisuutta ajatellen. Olisko jollain tietoa tai jotain ajatusta?

Hampaita on 8. Hammaslääkärin mukaan poskihampaat ei ole vielä tulossa, ehkä syksyllä vasta.

Onnea sankareille! :) Ja aurinkoisia päiviä kaikille! =)
 
Alisa tänään 1-vuotta :heart: Äkkiä on vuosi mennyt...Tänään juhlittu,huomenna jatkuu("ihanaa"kun ei vieraat tule samana päivänä,kun kutsuttu...esikoiselle järkkäsin kerran seitsemät synttäri... :x )

Alisan 1v neuvolan mitat oli 7955g ja 73cm...Ei vieläkään tuplattu syntymäpainoa...3kk päästä painokontrolli,kun kasvu on niin alavireistä...ja mä narahdin sokerirasituksessa(eli siinä joka tehdään jos on ollu raskausdiabetes...),,,jep,jep...onneksi ruokavaliolla pitäs korjaantua(painon laskukaan ei olis pahitteeksi)ja vinguin itelleni lainaan sokerimittarin,käyn 3kk päästä näytillä...Että näin täällä... :D
 
onnea yksisuotiaille. pian tullaan perästä eli lauantaina :D . meitin viimeinen vauva ei olekkaan enää niin vauva. tuttipulloista luovuttiin jo toukokuun alussa ja nyt on pari iltaa menty nukkumaan ilman tuttia. päikyillä viel käytössä kun muuten herkee huutamaan tunnin kohalla ja siitä ei tuu loppua. ei ihan riitä noi tunnin päikät.

16 päivä olis 1v neuvola ja toivottavasti painoo ei o tullu hirveesti lisää. eli on varmaan noin 13kg. pituus saisi alkaa jo 8:lla että olisi tasnnu tota painoo.

meillä eletään ihan kesäloma aikataulussa vaikka vasta toista viikkoo mennään. konsta ei o vieläkään päikkäreillä.... ennen halus heti 11 jälkeen nukkumaan. nyt taapertaa isoveikkojen kiusaksi koko ajan perässä.

pitäis lähtee kauppaan ostaa synttäri tarpeita. viel on jotenkin vatta sekaisin. meillä siis vieraili oksu tauti. ihan kumma tapaus. esikoinen oksensi viime keskiviikkona. lauantaihin mennessä ei ollu muut oksentanu nii ajattelin et on jotain muuta mutta toive ajattelua. su-ma yön oksensi konsta , raukka oli ihan peloissaan et mitä tää on kun rykii ja rykii. ma.-ti yönä okseni keskimmäinen ja mä ja mies sit vuoronperään ti-ke välisenä yönä. siis eilinen päivä meni maatessa ja nyt on pojilla energiaa kuin pienessä kylässä ja itellä lihakset ihan juntturassa.

mutta pitää mennä laittaa toi jätkänpätkä unille. aurinkoista pöivää kaikille

sisu ihanaa että saatte vihdoin selvitystä tohon vilja asiaan.
 
Moro!

Ellan kans käytiin tänään 1-vuotis neuvolassa. Oikein reippaana oli koko reissun eikä vierastanutkaan yhtään :) Mitat oli 76cm ja 11 kg. Rokotuskin toki laitettiin eikä sitäkään tarvinu itkeä.

Ella kävelee paljon tukea vasten ja kädestä kiinni pitäen.. ja tänään käveli ennätysmatkansa (n. 3m) ilman tukeakin.. eiköhän sitä piakkoin lähdetä jo kunnolla kävelemäänkin.
Meilläkin siis 1v-juhlat edessä sunnuntaina, vaikka maanantainahan se virallinen synttäripäivä vasta onkin. Kovin isot kekkerit ei oo tiedossa kun mun suku asuu niin kaukana. Pidämme sit toiset pienet kemut toisessa mummolassa kun menemme sinne juhannuksen viettoon.

Minäkin olen iloinen Sisun puolesta, kun saatte selvyyttä vilja-allergiahommeleihin :)

Pirtsi ja Ella melkein 1v
 
Onnea synttäreitään jo viettäneille! :flower: Meillä se on edessä ensi viikolla. =) Otin pienen varaslähdön synttäreiden juhlintaan tässä joku viikko takaperin: tapasimme synnärihuoneeemme porukalla (meitä oli vuosi sitten kolme äitiä pienten tyttövauvojen kanssa samassa huoneessa) ja pidettiin ekat kaverisynttärit. ;)

Hippu kävelee jo aika paljon, vielä meno on hiukan horjuvaa ja kädet vispaavat pienen taapertaessa eteenpäin. Olen hehkuttanut varmaan jo aikaisemminkin että nautin ihan valtavan paljon tästä minitaaperoarjesta. Joka päivä jään monta kertaa haltioituneena tuijottamaan pientä aarrettani ja tuntuu, että aika pysähtyy hetkeksi. On tuo pieni ihminen vaan niin rakas! :heart:

Viime viikkoina pikkuinen on alkanut puhua entistä enemmän. "Ota" ja "äiti kato!" ovat nyt viime viikolla opitut sanat, eli tulevat ihan oikeanlaisissa tilanteissa esiin. =) Kovasti kuitenkin pulputetaan ja selitetään kaikkia mahdollisia asioita vielä omalla kielelläkin..
 
No niin, nyt voi sanoa, et meilläkin kävellään :heart: Tän aamun Venla on tepsutellu huoneesta toiseen. Hitaasti, ja varovasti kävelee, mutta kävelee kumminkin. Ihmeellisen olosta mulle tuo toisen rauhallinen eteneminen, esikoinen kun oli semmonen, et tänään otti ensimmäiset askeleet, huomenna käveli koko päivän ja ylihuomenna yritti juosta :D No, Venla etenee omaa tahtiaan.

Kertokaapas, missä vaiheessa teillä on hammashommat?? V tekee niitä ihan omituisessa järjestyksessä, 7 on nyt yhteensä, MUTTA edessä 5 (ylhäällä 3, ja alhaalla 2 ), ja sitten lisäksi on vasemmalla puolella ekat poskihampaat!!!! :eek: Oikealle puolelle poskihampaat puhkee minä päivänä hyvänsä :ashamed: Siis kunnon raot siinä välissä, kun puuttuu hampaita välistä.
Nykysuositus KUULEMMA on, että viimeistään ekojen poskihampaiden puhettua luovuttais tutista. Olenkohan ihan kamala, jos annan Venlan syödä tuttia tän tiistaina alkavan altistusjakson ajan vielä... :| Kun tuntuu, et tulee pienelle taas kovin monta muutosta yhtäaikaa... En tiedä.
 
s-anttu kyseli kaulosta. Meillä on käytössä edelleen römerin kaukalo. Neuvolasta ja lastentarvikkeesta oon kysellyt et onko "vaarallista" kuljettaa lasta siihen 13 kg asti kaukalossa niin ei kuulemma ole mitään vaaraa. Kaukalot on kuitenkin testattu turvallisiksi siihen 13 kg asti.

Onnea vuosikkaille ja kävelemään oppineille!

 
Kiitti sulle Brianna vastauksesta! Ja kiva, että oot kyselly viisaammilta. Uskallan mäkin vielä tuota kaukaloa siis käyttää. :) Vaikka pitäähän se turvaistuin kohta hommailla vai siirtyiskö suoraan turvavyöistuimeen... :D
 
:ashamed: Huominen jännittää ja pelottaa ihan perkeleesti :ashamed: Toki olen tyytyväinen, et päästään nyt oikeesti kokeilee tämä vilja-homma, ja saadaan siihen selkoa, mut jännittää silti lopputulos. Lähinnä se pelottaa, et kun sitä testattavaa ruoka-aineannosta suurennetaan ½h välein, ja siis kaikkinensa määrä on aika sio, mitä saa viljaa, niin jos toiselle tulee esim. kamala mahakipee tmv, ja... ja... :ashamed: Äidin huoli lapsesta on ikuinen.

Hei, siirrytäänkö me taaperoiden puolelle tän kuun lopussa, vai olenko ainut, joka aikoo kuulumisia päivittää? Kuka tekis sinne meille pinon? :attn: Mä toki voin yrittää, mutta en ole alkuunsakaan varma, et osaanko tehdä... :whistle:
 
No niin, eka altistusreissu takana.
Saatiin tarkat ohjeet, miten jatkossa toimitaan Venlan kans, ja kauraa siis nyt testataan. Jos ei kestäkään suurta määrää kerrallaan, ja joka ilta puuro-annosta, niin tavoitteena tällä hetkellä olis löytää se määrä, minkä kestää, ja sitä kautta pikkuhiljaa siedättää.
Tän kokeilun jälkeen VASTA päästään siirtymään normi-maitotuotteisiin, mikä mua hieman nyppii. Eli tää kesä menee vielä tuttelin kans, ja maitotuotteita vältellen. Mut josko se joskus etenis tuo maito-asiakin.
Syksyllä olis tarkoitus kokeilla sit vehnä, ja siihen kyllä kysyn OYS.sta luvan, et eikö sais kokeilla kotona sitä... Lääkäri oli nuori, kiva mies, ja teki samalla korvakontrollin Venlalle, korvat parantunu tulehdusten jäljiltä, eikä enää tarvii siis erillistä kontrollia.

Tää on niin väsyny, et kaatuu nyt sänkyyn unille. Toivottavasti Venla nukkuu ens yön kunnolla, et saisin itsekin nukkua :saint:
 
Sisu, hiljaa hyvä tulee.. Toivottavasti rauhallisesta ruokavalion muutoksesta on hyötyä! Meillä hipulle sopii jo oikeastaan mitkä vaan ruoka-aineet, vaikka maitoon, tomaattiin, appelsiiniin ja suklaaseen reagoi vielä puoli vuotta sitten itkuisuudella ja selvillä iho-oireilla. Pikkuhiljaa olen kokeillut antaa pienelle näitä myös suoraan (eli vasta nyt niitä pilttejä, joissa on tomaattia ym.). Näköjään siedätys toimii, vaikka sitä hiukan epäilinkin aikanaan. :D Meillä oli myös esikoisella aikanaan allergioita ja osa niistä on vielä nyt kahdeksanvuotiaanakin jäljellä. Silloin siedätyshoitoa ei suositeltu.. Tiedä sitten, onko sillä näin jälkikäteen merkitystä minkä verran.

Onko teille muille tullut millaisia oireita 1v- rokotuksesta? Hiukan eilen illalla säikähdin, kun hippu kirkui aivan suoraa huutoa puolisen tuntia. Annoin panadolin lisäksi annoksen pronaxenia ja yö saatiin kuitenkin nukuttua.. Nyt pieni kitisee koko ajan pahaa oloaan (pronaxenista huolimatta). :(

Minun puolestani voi tehdä pinon taaperoiden puolelle. :wave: Ja jos Sisu voi ottaa homman hoitaakseen, niin sopii kyllä sekin erinomaisesti.
 
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1762041#m20943350
Tässä tosi kökkö uusi pino, päivitellään pinolaisten tietoja sitä mukaa, kun kirjoittaavat, kun paljon on niitä matkasta tippuneita ollu näissä mukana vielä. Tai siis heidän tietoja siis, vaikka ovat jo raskausaikana jääneet pois.
:ashamed: Meillä hajosi pöytäkoneen näyttö, ja olen tän läppärin kans ERITTÄIN surkea, mutta yritän vähän piristää tuota uutta pinoa jossain välissä, nyt pitää rientää pottua keittämään :wave:
 

Yhteistyössä