***Kesämasut 2009 VOL.3***

Hauskaa, kun täällä tapahtuu. =) Pienistä vauvoistamme kasvaa kovaa vauhtia taaperoita, joiden perässä ei loppukesästä enää pysy kun viipottavat menemään..

Meidän hippu kävelee päivittäin joitakin askelia, mutta näköjään hiljaa hyvä tulee. Matkat ovat olleet alle pari metriä ja aika usein neiti miettii seisoessaan ennen liikkeelle lähtöä, että pitäisiköhän tässä liikutella näitä jalkoja?! Aika usein pieni laskeutuu alas ja konttaa määränpäähänsä.. Joskus tätä konttausta edeltää vielä muutama seisomaan nousu ja miettiminen. :LOL: Neiti nousee siis ihan keskellä lattiaa välillä seisomaan ja miettii miten jatkaisi matkaansa.

Vaatteista ovat sopivimpia 80 senttiset. Ihan muutama pienempi on vielä käytössä, mutta eivät ne enää kovin istuvilta ja mukavilta enää näytä. Helteillä ollaan pidetty yöasuna isosiskoilta lainattuja toppeja (116cm), ne on aika hauskoja hihattomia ja vilpoisia yöpaitoja pienelle. =)

Ihan tässä viikon sisällä hippu on innostunut selittämään asioita omalla kielellään ja osoittelemaan sormellaan mitä milloinkin. Kovasti siis jutellaan vauvakieltä ja yritetään saada muita ymmärtämään pienessä mielessä liikkuvia asioita.

Nyt on alkanut se aika tämän rakkaan lapsen kanssa, josta nautin lähestulkoon joka hetki! :heart: Nukkuminen, syöminen, päivärytmit jne. elämää helpottavat asiat luistavat nyt mukavasti ja pienen kanssa on niin hauskaa touhuilla ja leikkiä. Odottelen kovasti koululaisen kesälomaa ja meidän kesäretkiä tyttöjen kesken (mies on valitettavasti koko kesän töissä ja minä aion järjestää meille tyttöjen kesken paljon kivoja hetkiä =)).

Miryamille voimia vaativan lapsen kanssa! Kyllä se jossain vaiheessa varmasti helpottaa.. :heart:
 
:'( Ei tästä tullu sit loppua... Venla sai siis 16.5. korvatulehdukseen lääkekuurin, mikä loppu viime perjantaina. Viime yönä Venla itki taas kovasti, ja oli käteen "vähän" lämpimän olonen. Mittasin kuumeen varalta, ja sitä olikin 40.2... Edes lääkkeiden voimalla ei loppuyötä nukuttu :/ Käytin V:n aamulla tk:ssa, olin 110% varma, et korva ei ole parantunu, ja siitä taas tämä johtuu. No, eipä löytyny mitään, TAASKAAN |O Nielu, korvat, keuhkot puhtaat, crp kuitenkin koholla, 55. Hoitaja halusi punnita Venlan, painoa oli sillon 16. pv 8090g, ja nyt 7950 :'( Se ei syö kunnolla enää ollenkaan, ja vaikka kuinka houkuttelis, niin välillä yks tai kaks lusikallista muka riittää.

Ei tässä kai muuten mitään, mut mä todellakin valvoin edellisen 8 päivää kestäneen kuumejakson aikana kaikki yöt V:n kans, enkä ole vielä saanu edes niitä univelkoja nukuttua pois, ja nyt kun uusi tauti pukkaa päälle, niin alkaa oikeesti omassa päässä tuntua :'( Tulevana viikonloppuna piti juhlia 1v synttäreitä, mutta sama perua nekin, kun melkein voin laittaa pääni pantiksi, ettei tuo siihen mennessä tervehdy.

Itku kieltämättä kuristaa kurkussa, huolettaa jo pelkästään tuo paino-asia... Onneksi sh lupasi, et kun pe mennään kontrollikäynnille, niin punnitaan vielä uudestaan...

Anteeksi omanapainen teksti :ashamed:
 
Sisulle voimahalit ja toivotaan että neiti parantuisi pian :hug:

Meillä vietetään lauantaina pikku ukon synttäreitä, oikea päivä olisi vasta sunnuntaina, mutta me juhlitaan nyt etukäteen. Vieraita on tulossa noin 30. Kakkuja pitäisi alkaa väsäämään ja muutakin tarjottavaa pitäisi miettiä, en yhtään viime tinkaan ole taas jättänyt asioita :LOL:



 
Sisu :eek: Eikä, aina vaan! Olen ihan todella pahoillani puolestanne. Mun tulee ihan surku, kun ajattelen, että noin pieni joutuu sairastamaan. Myötätuntoa... :hug:

Sunshinelle onnea ja tarrasukkia masukaverille! :flower:

Halinalle sama täällä. La on synttärit ja leipomussuunnitelmat ovat suuret, mutta mitään en ole vielä asian eteen tehnyt... Eikä kun olenpas, hain kakkupursotuksia varten uuden tyllan Ullan Unelmasta! :D
 
Sunshinelle isot onnittelut!!

Sisun Venlalle pitkaista paranemista, kurjaa tollanen sairastelu.

ON: Kerttu menee tiistaina korvien putkitukselle, kolmas tulehdus tänä vuonna ja nyt oleva tulehdus ei lääkekuurista huolimatta mene ohi. Onneksi on se lapsivakuutus. Se on kyllä ollut tarpeen. Ihanaa mennä yksityiselle välittämättä mitä maksaa ja laittaa laskut tapiolaan.

Kurjaa on että nää sairastelut aina palauttaa lapsen tissinkaipuun ja mä en henno olla antamatta kun toinen sitä niin tahtoo. Muttakun mä niin tahtoisin toisen vauvan, enkä usko että menkat/ovulaatio saapuu ennen ko imetys on täysin loppu. :/
 
Onnea ykkösille! :)

Brianna, mulla alkoi menkat pari viikkoa sitten. eikä tosiaan vaikuttanu imetys millään lailla. ihan yllätyin ku ne alkoi. Oli just mahatauti ja piti imettää ihan tooooosi usein silloin. Joten voipi ne näköjään alkaa millon vaan....

Sieni kielessä pysyy ja saatiin uudestaan lääkettä. Nyt on epäily jostain refluksista. Ku pulauttelee ja hampaitten kiille menny... :( Ens viikolla on myös eka hammaslääkäri. Pitäis vissiin ottaa selvää siitä refluksista enemmän... ku ei tuo vauvana tai vauvempana pulautellu juurikaan...

santtu ja pikkuinen, joka on jo melkein 1 kk päälle vuoden eikä oo vielä käyny 1-vuotisneuvolassa eikä edes kuvassa....
 
sisulle ja venlalle voima ja paranemis haleja. täällä saatiin eilen kuuri loppuun korvatulehdukseen, katotaan tuleeko korkee kuume takaisin mikä ei alkuviikosta laskenumillään eli sama pöpö taitaa tääläkin olla.

refluksista selkokielellä löysä vatsaportti. aiheuttaa ruoan takaisin virtausta vatsasta. jos vaikuttaa kasvuun lääkäri voi määrätä gavisgon nimistä "närästyslääkettä". meillä esikoisella kaikkein pahin ja söi alle vuoden ikäisenä pari kk:ta tota lääkettä. ainoo inho puoli oli että sitä otetaan aina ennen ruokaa.

löysä vatsanportti voi myös olla osittain perinnöllinen vai´va eli esiintyykö suvussa. meillä miehen vatsaportti leikattii pari vuotta sitten kun ei enää tullu toimeen ilman jatkuvaa resepti närästys lääkitystä. ja siis johtuu tuosta samasta vaivasta. vaivaa ei leikata kovin helposti pieniltä vain siinä tapauksessa että kasvu pysähtyy, mutta teidän tapauksessa ei taida olla noin hankalasta tapauksesta kyse??

tinni ja rättiväsynyt konsta.
 
Onnittelut täältäkin kaikille 1v täyttäneille :)

Täällä on aika raskas viikko takana sillä Ella sairastui ekaan oikein kunnon flunssaan, aiemmin ollut muutaman kerran vain sellaisia päivän-parin kestäviä nuhaisuuskausia. Nyt siis ihan kunnon yskän ja nuhan lykkäs päälle ja siitä muutaman päivän päästä alkoi kuumeilu. Perjantaina sit käytettiin tk:ssa (täällä ei yksityiselle tahdo saada aikoja, joten on alettu miettiin koko lapsivakuutuksen tarpeellisuutta!!! ja tuonne tk:hon päästiinki heti samantien ku sinne soitettiin..) ja korvatulehdushan siellä oli molemmissa korvissa.. Meni sit tosiaan muuan päivä neidin kiukkuilua kuunnellessa ja viihdyttäessä ja ainoastaan syli oli se paikka missä viihtyi.. No, nyt onneks on jo helpottamaan päin, ainakin tältä erää :)

Nyt vaan tympii ku se sama flunssapöpö on iskemässä mieheen ja minuunkin - ja minähän en saa kunnon flunssalääkkeitä nyt edes syödä, joten kurjaa tulee olemaan :(

No, se tältä erää.. Ella on päikyillä joten taidanpa itsekin painua hetkeksi sänkyyn...

Pirtsi ja Ella 11,5 kk
 
Pikaista paranemista kaikille pienille sairastelijoille!!

Noh, edellisessä tänne kirjoittamassani tekstissä päätin ettei meille edes yritetä toista lasta..... Ja nyt kyselin jo mieheltä, että mites ois, kokeillaanko tuleeko meille vielä lapsia ja hän tokaisi, että mikä jottei :D Kipinän sain siitä, kun kuukautiset alkoivat vihdoin, viikkoa vajaa vuosi synnytyksestä :kieh: Mä olin jo ihan varma ettei mulle enää tule edes koko kuukautisia, olihan ne ennen synnytystä tyyliin kerran vuoteen jos sitäkään. Ajatukset on ihan yhtä mylläkkää, eikä uskalla vielä herättää minkäänlaisia toiveita uudesta raskaudesta, edelliseen kun meni miltei kymmenen vuotta :ashamed: Katsotaan miten käy vai käykö mitenkään.....

Torstaina olisi meidän pienen, suloisen nappulan 1-vee synttärit :heart: Mihin tää vuosi oikein katosi????

Niin ja vielä kerran onnittelut kaikille jo vuoden täyttäneille!!!
 
|O Taas istuttu aamu tk:ssa tutkittavana. Kuume eilen illalla 39 pinnassa, taas, vaikka lauantaina oli kuumeeton päivä. Nyt vasen korva tulehtunu, ja uusi kuuri alkaa :( Men jaksa, neiti karjuu yöt ja päivät :( Sukset ihan helvetin hyvin ristissä miehen kans, enkä saa mistään mitään apuja.
Kaiken huippu, et sanottiin esikoisen hoitopaikka sitem irti, et nyt tää, huominen ja ylihuominen on vaan pelkässä eskarissa (ja sit loppuu kokonaan ), ja tietysti mun kuljetettavissa, nyt tietysti sairaan lapsen kans :headwall: Että voi olla ihan vitun hyvä tuuri mulla! Tässä yritän pitää pientä hereillä, et käydään klo 13 hakee esikoinen ja sit V pääsee nukkuu :/

Elämä on.
 
Menkat... Alko liian nopeesti synnytyksen jälkeen, ja kierrot nyt ihan sekasin laastareista huolimatta :kieh:

Mitenkä itsepäisiä ja sitkeitä teidän pienet on?? Musta tuntuu, et Venla on vielä sitkeempi kun siskonsa... Toin toissa lauantaina puoltoista metrisen fiikuksen äitiltä kotiin, ja laitoin sen olohuoneeseen. Arvatkaapa kuka on nyt koko ajan siinä :kieh: Ja vaikka kuinka joka kerta kiellän, ja kannan sen pois kukan luota, niin kohta se konttaa siihen uudelleen. Eihän tän ikäisen päässä tietysti pysy kielto, kun sen 2 sekuntia, mut esikoinen kyllä luovutti helpommalla aikanaan, kun hoksasi, et tää on nyt kerta kaikkiaan semmonen, ettei saa koskee.
 
Aurinkoista kesäkuuta kaikille! Niin se vaan on että meidänkin kesäkuiset alkaa olla pian vuoden ikäisiä ja osa onkin jo täyttänyt, kuten meidän pikku ukko. Juhlittiin synttäreitä lauantaina. Juhlat meni oikein kivasti, paikalla oli noin 30 vierasta. Lahjojakin tuli hirmuinen määrä.

Meillä on 1-vee neuvola perjantaina, saas nähdä miten on poika kasvanut ja joko menee 10kg rikki. Hammaslääkärissä käytiinkin jo.

Poitsu on oppinut uusia sanoja ja ymmärtää kyllä tosi paljon puhetta. Hurjaa vauhtia kävelee ja välillä meinaa jopa juosta ja hyppiä :LOL: Eilen ajattelin antaa pojalle iltapuuron ja lusikan ja kokeilla miten onnistuu syöminen, niin johan yllätyin toden teolla. Poitsuhan söi puuronsa kuin vanha tekijä, pikkusen olin ihmeissäni. Meillä esikoinen oli sellainen, että joka kerta kun laittoi lusikan suuhunsa niin käänti sen väärinpäin, mutta tämä nuorempi isäntä söi niin kuin pitääkin. Ja pitihän se pojan syödä tänäänkin itse, pääsee äiti helpolla :D Eilen lopetin myös imetyksen, ajattelin, että johan tässä joutaa lopetella kun poitsu saa jo tavan maitoa. Hyvin meni koko päivä ilman tissiä, eikä edes illallakaan itkenyt tissin perään, vaikka on tottunut saamaan tissiä ennen nukkumaanmenoa.

Menkoista oli juttua, mulla tuli ekat menkat silloin kun poika täytti 10kk, vaikka silloin vielä imetinkin. Kierto venyikin aika pitkäksi, oli nimittäin 40 päivää. Nyt tässä odotellaan milloinkahan seuraavat alkaa, mut sais kyllä poissa pysyä, ei täälläkään niitä kaipailla :D
 
Tänään Kerttu sai putket korviin, puolen päivää hän oli itkuinen ja väsy, loppupäivä normaali itsensä. Toivottavasti ei enää korvat vaivaa.
Vaikka Venlaan verraten Kerttu on kipeänäkin enkeli. Viime torstaina lääkäri totesi molemmat korvat tulehtuneeksi ja tälle päivälle sovittiin putkitus. Kaikki 5 päivää mentiin ilman antibiootteja, vain yöksi laitoin suppoa ja muksu ei pahemmin oloaan valittanut.
Miten Sisu eikö teillekin tulis jo putkitus tarpeeseen?

Ai niin onnittelut kaikille yksivuotiaille!
 
Onnittelut kaikille 1v iän saavuttaneille! :flower: :heart:

Vanella oli eilen 1v neuvola: 10,480g ja 75,5cm, hienosti kasvaa 0 käyrän liepeillä :)
Rokotekin annettiin, eikä siitä onneksi tullut mitään.
Nuhaa ja vauvarokkoa lukuunottamatta hyvin on ollut terveenä, olihan sillä pissassa joku bakteeri,mutta se hoitui antibiooteilla.

Vane konttaa ja nousee polvilleen, kohta jo varmaan nousee seisomaan, sitä odotellessa..

Mulla olisi vajaan 3vk päästä rakenneultra edessä, jännittää :D
Sukupuolen suhteen ei ole toivomuksia, kun tyttö sieltä kuitenkin tulee, sanokaa mun sanoneen B)

BV ja Vanessa 1v 1kk parin päivän päästä
 
Heippa! Synttärit juhlittu viikonloppuna, huh, oli hirmuinen työ leipomisessa sun muussa, joten onneksi on ohi nyt! :D Ei vaan, oli mukavaa juhlia. Haikeaakin toisaalta. Pakko kai se on lopulta myöntää, ettei meillä ole enää vauvaa vaan iso mies... :'(

Juu itsepäinen tyyppi meillä! :kieh: Hakeutuu kerta toisensa jälkeen kiellettyihin paikkoihin. Oppinut myös raivoamaan, kun jokin hänen mielestään kiva asia loppuu (kylpy, keinuminen, ulkoilu). Nukkumaanmenon kanssa känkkääminenkin alkaa mielestäni olla jo tietoista valtataistelua, vai luulenkohan vain... :/ Aika huvittava juttu on myös, että jos me mennään rattailla puiston ohi ja poitsu ehtii nähdä keinut, niin itku tulee. Että aina täytys vissiin mennä keinumaan kun keinu hiukan silmäkulmassa vilahtaa... Aluksi ihmettelin, että mitä ihmeen raivareita poika saa rattaissa, mutta yks kerta mentiin sattumalta saman lenkin aikana kolmen eri pikku leikkipuiston ohi, ja sama itku joka kerta, kun oltiin ohitettu puisto, joten siitä keinumisesta taitaa olla kyse... Täytyy alkaa kiertää puistot kaukaa, ellei ole aikomus mennä keinumaan... :whistle: :D

Mites teidän pikkuiset muuten viihtyvät sylissä tai pyrkivät syliin? Mua vähän surettaa, kun meillä syli ei oikein kelpaa. Paitsi jos hytkytellään, hyppyytellään, tanssitaan jne samalla. Alkaa melkein heti kiemurrella pois, jos yrittää syliin rauhoittaa ja pitää jotain hellimishetkeä... :ashamed: :'(
 
Brianna, meillä on siis nyt kk:n sisällä ollu kerran molemmat korvat tulehtunu, enkä tosiaan vielä anna putkittaa, vaikka joku lääkäri ehdottaiskin. Kun ei tiedä jatkosta, et onko tulehduksia tiheesti vai ei. Jos on niin sit toki annan laittaa putket, mutta en vielä tässä vaiheessa. Meillä ei ole esikoinen ollu korvakierrelapsi, mut saa nyt nähdä Venlan tilanteen jatkossa.

Oliko Iituska meidän pinosta, jolla oli la ihan tässä käsillä? Jokohan heille on pieni syntyny?

*Muoks*
Unohtupa sanoa, et tänään soitti tuo sairaanhoitaja tk:sta, ja sano, et Venlan pissaviljely-vastaus oli tullu OYS:n labrasta ja se olikin ollu positiivinen. Et on siis pissatulehdus lisäksi päällä. Yksi kuuri siis menee nyt korvan takia, ja sen pitäis tehota myös tuohon virtsikseen. Puolentoista viikon päästä mennään ultraan V:n kans, katsoovat, ettei ole rakossa ja virtsaputkissa rakenteellisia poikkeavuuksia, kun näin pienenä on jo eka tulehdus.
 
Sisu
Toki on fiksua katsoa miten tilanne kehityy, sellaisen kuvan vain sain että Venla olis ollut pidemmän aikaa kipeenä, mut hänellä taisikin olla muita sairauksia kuin korvavaivoja.
Todella ikävää tuo pissavaiva vielä kaupanpäälle.
Itselläni on tuota vaivaa ollut paljon ja se on NIIN kurjaa, saati sitten että noin pienellä joka ei osaa kertoa mikä vaivaa. Toivottavasti teillä helpottaa.

Vifi ihana pieni keinuja teillä. :D

BV jospa sielä lymyileekin pikkuinen miehenalku? Ihan vaan ylläriksi.
 
Sisulle :hug: ompas teillä ollut paljon kaikenlaista, toivottavasti Venlakin kohta paranee!

Alinalle tuli vihdoin ylöskin hampaat, nyt on sitten 4 hammasta yhteensä. heti alkoi yöt nukkumaan heräämättä, kun hampaat tuli läpi :p

temperamentista.. löytyy :wave: mahdottoman jääräpäinen ja oman tahdon omaava lapsonen. on kyllä valtavan kiltti ja iloinen, mutta niin pököpäinen :headwall: huutoa ja itkua, kun ei saa haluamaansa, samoin kun ulkoa tullaan sisälle, niin alkaa meteli :D sitkeästi yrittää aina päästä sinne minne ollaan kielletty.

Alli on oppinut keräämään lelut takaisin lelukoppaansa :D ensin levittää lelut lattialle ja yksitellen laittaa ne sitten takaisin. leegot on nykyään lemppareita, tykkää irrotella niitä toisistaan ja yrittää laittaa takaisin kiinni, ei oikein vielä hallitse sitä hommaa :snotty:

jaa niin, sylissä pysyy vähän vaihtelevasti, jos tulee itse pyytämään syliin, niin pysyy aika pitkäänkin. jos taas vaan kaappaan syliin, niin heti pyristelee pois
 
Nyt ollaan käyty poitsun 1-v neuvolassa, mitat olivat: 9840g ja 74cm. Painoa oli tullut vain 20g lisää 2kk aikana, joten joudutaan jälleen kerran painotarkkailuun :attn: Pituutta oli tullut lisää 3mm, eli ei paljoa sekään. Mutta poika on iloinen ja touhukas tapaus, joten ei syytä isompaan huoleen, mutta mennään kuitenkin 2kk päästä uusinta punnitukseen. Kehuja sai paljon hienosta kävelytaidosta, hyväntuulisuudesta ja itse syömisestä. Rokote itketti vähän, mutta unohtui nopeasti.

Aurinkoisia päiviä kaikille :)
 
Sisulle voimia!
Meidän pikkuinen viihtyy vielä mielellään sylissä. Suurimmaksi osaksi saa neitiä vieläkin pitää sylissä ja kotihommia ei oikein saa hoidettua.. Joskus maksimissaan puoleksi tunniksi unohtuu isojen siskojen kanssa leikkimään, mutta muuten touhuilee siis sylissäni. :heart:

Kävelyä vielä treenaillaan, mutta nyt ollaan jo siinä pisteessä että kotona neiti lähtee suurimmaksi osaksi liikkumaan kävellen. Jossain vaiheessa matkaa luovuttaa ja kulkee loppumatkan konttaamalla, koska onhan se eteneminen näin vielä niin hurjan kätevää.

Imetys on päiväsaikaan alkanut vähän takkuilemaan. Pieni potkiskelee ihan vain huvikseen aika kovasti ja pienikin rasahdus tai jonkun ohi käveleminen aiheuttaa imetyshetken keskeytyksen, eli aikamoista pyöriskelyä se tällä hetkellä on. Nyt aletaan olla jo siinä vaiheessa, että siirrytään sitten suoraan maitoon jos ja kun imetyksen lopettelen. Ajatuksenani on kyllä imettää vielä syksyyn saakka jos vain tuo hyöriminen ja pyöriminen ei lisäänny.. Pääsisi kesäreissut vielä aika helpolla jos imettää :saint:
 
1-vuotisneuvolan pohjalukemat tulee täältä eli painoa 13,65 kiloa ja pituutta 81,5 senttiä :wave: Hyvin kasvaa.....

Synttärit juhlittu ja virallinen taaperoikä siis saavutettu. Äidillä alkaa olla haikea mieli, kuukauden päästä alkaisi työt. Hoitopaikkaan ollaan käyty tutustumassa jo pari kertaa eikä minkäänlaista ongelmaa ole ilmaantunut, tuskin poitsu edes huomaa kun olen ollut poissa :'(

Mä olen ihan HELVETIN vihainen tuosta bpa-tuttipullo hässäkästä!!!!!! Minulla ei todellakaan ollut hajua siitä, että jotain hemmetin myrkkyä liukenee noista polykarbonaattipulloista. Ei se riitä, että potee huonoa omaatuntoa, kun imetys meni päin persettä.... Voinkin myrkyttää lapseni tuttipulloilla ihan puolihuolimattomasti, kyllä on NIIIIIIN hyvä äiti fiilis ettei mitään rajaa. Ja onneksi jouduttiin käyttää vielä almiron peptiä eli todellakin olen laittanut pulloihin lähes kiehuvaa vettä jäähtymään, hyvässä uskossa, että näin on todellakin turvallista toimia. No, mitään ei mahda. Harmittaa vaan jos lapselle tulee ongelmia tuon takia |O |O |O |O |O |O |O |O
 
Miriyam, teidän sälli painaa melkein 2 kertaa niin paljon, kun Venla :snotty: Ihan hyvät mitat teillä!

Meillä tulee vielä tänään vieraita Venlan synttäreille, vähän meni risaiseksi tämä juhliminen sankarin sairastamisen takia. Pitäis lähtee siis laittaa hiuksia, ja meikkaamaan, mutta kun kehtuuttaa... :/
 

Yhteistyössä