***Kesämasut 2009 VOL.2***

mönkiäiselle nyt ihan heti alkuun, että antaisin kyllä itsekkin ruokaa niin paljon kuin lapsi vain söisi. Eihän sitä nyt raskisi toista nälässä pitää, eijei.

Täällä ylihuomenna vietetään 3kk "synttäreitä". Vellejä on kokeiltu kolmen purkin verran tässä, mutta en huomannut mitään eroa syöntikertojen välillä ja jätettiin vellit sitten kokonaan pois ja odotellaan nyt vielä vähintään se pari viikkoa ja kokeillaan soseilla. Osittaisimetyksellä mennään niinkuin alusta asti ja korvikemäärä per syönti on ollut 80-100ml.

Meillä on menty kokoajan enemmän ja enemmän kestoilun puolelle vaipparintamalla. Olen itse innostunut duunailemaan vanhoista vaatteista niitä ja hyvin on toiminut! Tänään ostin myös pesupähkinöitä. Oon ihan ekoksi muuttumassa :D Onko muita jotka on innostuneet kestoileen?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Tänään aamulla Vanessa maisteli ekan kerran puuroa.
Hyvin näytti maistuvan,mutta pikku hiljaa sitten lisäillään määrää =)
Tuleehan Vanessalle 9.päivä jo 5kk täyteen,nopeasti se aika menee :eek:
Mitä puuroa annoit? :)

Mua kyl jopa hiukan jännittää seuraava neuvola.. jännä saada tietää paljonko Ella on kasvanut viime kerrasta nyt kun on saanut kiinteitä jo lisänä.. ja varsinkin kun juo mun mielestä jo suht isojenkin kiinteiden annosten lisäksi normaalimäärät (eli 90-130ml) maitoa :eek: No, ens perjantaina on viisaampi :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pirtsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Tänään aamulla Vanessa maisteli ekan kerran puuroa.
Hyvin näytti maistuvan,mutta pikku hiljaa sitten lisäillään määrää =)
Tuleehan Vanessalle 9.päivä jo 5kk täyteen,nopeasti se aika menee :eek:
Mitä puuroa annoit? :)

Mua kyl jopa hiukan jännittää seuraava neuvola.. jännä saada tietää paljonko Ella on kasvanut viime kerrasta nyt kun on saanut kiinteitä jo lisänä.. ja varsinkin kun juo mun mielestä jo suht isojenkin kiinteiden annosten lisäksi normaalimäärät (eli 90-130ml) maitoa :eek: No, ens perjantaina on viisaampi :)
Ostin sitä Piltin kaurapuuroa 5-6kk ikäisille tarkoitettua,mä oon niin laiska että ostan kaiken valmiina :whistle: :ashamed:
Muakin jännittää Vanessan 5kk neuvola,joka on maanantaina,mä veikkaan että V painaa sen 7,5kg,eli kilo olis taas kuussa tullut :eek:
 
Taa
Tänään alotettiin sittten kiinteät :D. Ajattelin ostaa kaupasta bataattia, mutta tuo meidän pikkukauppa ei sellasta myyny. Porkkanaa ajattelin sitten keitellä, mutta ne kasvoi karvaa. Joten loppuviimein pikkumies sai kukkakaalia. Saa nähdä, miten masu reagoi.

Ihan mielellään söi, vaikka kulmat kurtussa uutta ihmeellisyyttä maisteli. :D
 
Täälä tissilakkoiltu tänään ja mamma on joutunut pumpun armoille. Piti käydä imetystuki ry:n sivuilla kun meinas niin harmittaa koko juttu ja löytyikin lohduttavaa tekstiä ja meinaan jaksaa yrittää vieläkin sinnikkäämmin.
Mies kävi kyläilemässä ja toi kotimatkalla kaupasta perunaporkkanavelliä, jota ajateltiin alkaa tässä piakkoin maistattamaan.
Itse olen kai sairaaksi tulossa kun niin vetämätön olo...
 
:wave: Heippa hei!
Töihinpaluusta oli täällä puhetta teillä. Minä en semmosta vielä edes mieti! :LOL: Tai siis, pakkohan se on miettiä, sen verran, että äitiysloman jälkeen jään kyllä vielä kotiin. Mullahan odottaa vakituinen toimi kunnassa, ja kyllä minä niitä töitä ehdin tehdä. Tarkoitus olis, että kun 2010 elokuussa alkaa esikoisella koulu, niin olisin AINAKIN sykyspuolen vielä kotona. Iso muutos, kun pitää opetella tytön koulumatka kulkemaan yksin, ja läksyt ja kaikki vastuu alkaa. Haluan olla kotona ihan sen takia. JOS vaan pärjätään taloudellisesti, niin olisin mielelläni toki koko ekaluokan ajan kotona, ihan viimeistään 2011 elokuussa, kun esikoisella alkaa 2. luokka, niin sitten palaisin töihin. Venlahan olisi silloin 2v 3kk, ja se olis jo ihan sopiva aika ruveta töihin. Toisaalta, jos päätän alkaa aiemmin töitä jatkaa, niin meillähän ei sitä hoitoon kuskaamista tule, kun mun työt tulee kotiin.

Muuten menee ihan jees. Käytiin eilen 180km päässä päiväseltään synttäreillä :/ Olipahan piiiitkä päivä. Venla jakso kuitenkin hienosti, ja oli oikea päivänsäde perillä, hymyili vaan kaikille. Kuhmossa siis käytiin, ja olispa jääny aamulla lähtemättä, jos ei mies perjantaina vaihtanu talvirenkaita. Kuhmon päässä oli tiet IHAN jäässä, ja sohjossa :eek: Talvi tulee, ei mahda mitään. Täällä oli muuten perjantaina puoli 8 aamulla -6.5 astetta pakkasta!! Piti jo kaivaa Venlallekin toppapuku päälle, että tarkeni lähtee autoon (mistä en löytäny mm. takalasin lämmitys-nappulaa, ja hyvä, että sain koko koslaa lämpimäksi, kun ei nuo hallintalaitteet ole oikein hallussa tällä mammalla :ashamed: ) viemään esikoista eskariin.


Meillä meene nyt perunaa, porkkanaa, maissia, ruusunmarjaa ja tänään kokeilin persikkaa. Jos siitä ei tule kummempaa kiljumista / vatsanpuruja, niin alkuviikosta lähtee sitten kukkakaali maisteluun. Ryhiskö se motkotti siitä, että kaikenmaailman sekoituksia niissä valmiissa ruoissa, että tiedä sitten, jos lapsi saa reaktion jostain ruoka-aineesta, että mistä se tuli. Ihan saman huomannu, ja näytti, etten pelkkää persikkasosettakaan löydä, mutta löyty se sitten. Meillä muuten aika vähän viljellään noita kaupan soseita, hedelmäsoseita ei kylläkään tehdä itse, mut muuten yritetään kaikki tehdä.

Jees, esikoinen huudattaa nupit kaakossa Lordia, pitää lähtee paimentaa lapsukaisia (mies ja koirat mukaan luettuina ;) ) ja laittaa iltapalaa.

Sisu ja Venla 4kk :heart:
 
Piti vielä tulla tarkentaa tuota kotiin jäämis-asiaa. Eli meillä on miehen töiden jatko ihan auki, että siirtyykö toisiin tehtäviin saman firman sisäällä. Jos siirtyy, niin se tarkoittaa osittaista reissutyötä, ja päivärahaa 365 päivää vuodessa, ja sitä mukaa tietysti tulot nousee. Ja siten sit mulla OLIS mahdollisuus olla myös pidempään kotona Venlan kans ilman hoitolapsia. Rankkaahan se tulee olemaan, jos mies reissuhommiin pääsee, mutta en minä toisaalta halua olla toiselle urakehityksessä etseenäkään. Sitten vaan pitää sopeutua siihen, että hoidan viikot lapsia ja koiria yksin. Talolaina meilläkin painaa päälle, mutta onneksi sitä ei ole enää mitään mieletöntä määrää jäljellä.
 
konsta 3kk 22pvä kääntyi tänään ekaa kertaa selältä mahalleen. on sitä viimeisen viikon ollu ihan kiikun kaakun.

töihin paluu suunnittelen palaavani töihin elokuussa 2010. tietty jos toi esikko tuplaa eskarin ni sitte menee tulopoliittinen tilanne aika piukille että kattellaan sitte jatktaanko vielä vuodella kotona oloa.

viikonloppu oltiin anopin ruokapöydänääressä ja sen huomaa... tänään oli jörkky migreeni joka tehnyt paluun konstan syntymän jälkeen. asia jota en ollu kyllä yhtään kaivannut. vieläkin jurmuttaa..
JESSSSSSSSS mies tulee huomenna taas viikoksi kotiin luojan kiitos. nää yh viikot ei sovi mulle mutta vaastasta 5h ajomatkaa ei o kovinkaan järkevää tehöä 3:n työpäivän välein....

grr.... pillerit ovat tuoneet nyt 2kk jälkeen mukanaan +5kg :'( kumpa voiskin elää ilman niitä.

tinni
 
Työhönpaluusta vielä
Yritin saada selkoa kelan sivuilta, ja en oikeastaan tajua siitä mitään. Miten osataan sanoa jotain omalla äidinkielellä niin ettei sitä ymmärrä?

Paljonko sitä rahaa on odotettavissa hoitovapaalla kuukaudessa? Joku kirjoitti siirtyvänsä liiton rahoille, siis voiko hoitovapaalla saada liiton rahaa?

Mä oon niin pihalla näistä asioista....

Mut jos kelasta rahaa tulee kaikkiaan vaan max.400?, on mun turha kuvitella, et pystyis kotiin jäämään. Tässä kohdin olen kateellinen niille joilla sitä talolainaa ei ole, puhumattakaan autosta. PRKL!
 
Brianna, kelahan maksaa kotihoidon tuen kaikille, jotka on kotona alle 3v:n kans (vaikka olis liiton päivärahallakin! Lapsella ei saa olla siis kunnallista hoitopaikkaa olemassa ), ja sit on mahdollisuus saada hoitolisää, mihin vaikuttaa niin omat kuin puolisonkin tulot. Minä sain esikoisesta aikanaan päätä huimaavat 3,69 ? sitä hoitolisää... Ja esim. mulla ei ole mahdollisuutta jäädä liiton päivärahalle, koska on vakituinen työpaikka kunnassa, pitäis irtisanoa itseni kunnasta, ja sit voisin jäädä liiton rahoille, mut aion jatkaa pph:na työelämää, sitten kun sen aika koittaa...
 
Elikkäs mä kun siirryn liiton rahoille,niin en ole enää hoitovapaalla vaan jos esim työkkäri osittaa mulle jotain töitä,niin mun on sinne mentävä.
Eli olen siinä vaiheessa työtön työnhakija.

Klo 13 on likkojen neuvola,tuun sitten kertoo uutiset :wave:

Ps.Vanessa ei enää malta olla sekuntiakaan selällään,vaan pitää päästä heti mahalleen ja sitten hermostuu kun ei osaa vielä kääntyä takas selälleen :D
 
Voihan hitsin pimpula! Taitaa porkkana tehdä masuvaivoja meidän pojalle :ashamed: viime yönä oli sellaista ähinää, puhinaa ja piereskelyä. Eli jatketaan turvallisilla aineilla ja katsotaan mitä lisätään seuraavaksi. Mitkä kiinteät ovat sellaisia masuystävällisiä? Meillä menee nyt peruna, maissi ja päärynä, porkkanan heitän nyt hetkeksi syrjään.

Parisuhdekriisiä pukkaa......Tai jotain sinne päin :whistle: Musta tuntuu etten tee enää mitään muuta kuin valitan miehelleni joka hemmetin asiasta ihan jatkuvalla syötöllä. Mitään hän ei osaa tehdä oikein Minun Mielestäni :kieh: Alkaa olemaan jo aika rasittavaa tämä tällainen elämä. Ja ilmeisesti jokin jakomielitauti on vallannut minut, välillä olen onneni kukkuloilla ja välillä tuntuu taas siltä, että kaikki kaatuu päälle. Mökkihöperyyskö tässä on iskemässä vai mikä lie.....

Paljon teidän kullanmurut nukkuu vuorokaudessa??? Meillä nukutaan ainakin 16 tuntia vuorokaudessa, ajattelin vaan, että onko se paljon vai vähän ;)
 
voi elämä! :headwall:
onko kellään vauva kieltäytynyt pullosta? täällä meinaan neiti ei suostu enää pullosta juomaan.. :eek: :( iltaisin olen yleensä velliä antanut, mutta nyt viime päivinä ei ole huolinut pullosta velliä eikä kyllä maitoakaan. oon ihan ihmeissäni...

niin ja vellit alotettiin, koska heräili yöllä 2h välein. nyt oisin ilonen, jos nukkuis sen 2h edes, mutta nyt on päättänyt herätä yöllä syömään toisinaan tunnin välein!! :eek: tutti eikä hyssyttely kelpaa, vaan ruokaa on saatava.. voikohan tää nyt olla se tiheän imun kausi?? vai mitä ihmettä tää on..

ja parisuhdekriisiä pukkaa myös täällä! :attn: oon niin väsynyt, että tulee toiselle sanottua pahastikin joskus.. :ashamed: ja ihan olemattomista asioista! se ehkä eniten harmittaa, kun miehellä on niin paljon kaikkia menoja töiden lisäksi, että ei paljon kotona oo... :kieh: no eiköhän tää tästä..

ja vielä lopuksi: lähteekö muilta hiuksia? tuntuu, että oon kohta kalju, kun hiuksia varisee ihan tuhottomasti! :$
 
Mönkiäinen ja Mihan, :ashamed: täällä kans niin kiree akka, ettei mitään järkee. Ja myös kriisi tuloillaan... :kieh: Parit kunnon riidat ollu jo, ja torstai-ilta menikin sit keskustellessa, ja niitä selvitellessä. Joten tuttua on. :hug: molemmille!
 
Heippa kaikille! Täällä niin kurja ilma
että sisällä joutuu olla päivät ja koittaa saada tyttö nukkumaan edes hetken aikaa, pikku pätkissä vaan nukkuu, mutta hyvä että edes senkään vertaa
Täällä on viikonloppuna alotettu vellin maistelu, hyvin on kelvannut eikä mitään oireita ole tullut... peruna-porkkana on kokeilussa.

Hiuksia lähtee täälläkin jonkin verran, mutta tässä hiuspehkossa niitä onkin vara lähteä.

Meillä ukko meni ensimmäistä päivää kesäloman jälkeen töihin, saa nähdä miten sitä taas kahdestaan pärjätään päivät, ollu niin mukavaa kun toinen ollu kotona apuna =) tai siitä nyt niin paljon apuja ollu, kummasti löyty aina menoja kun ehdottelin että voisin yksin jonnekin mennä... Anoppihan taas hoitais senkin edestä mutta minä taas en niihin anopin taitoihin niin luota... :D

Kauan odotettu korjattu veroehdotuskin tuli viime viikolla, takas olisi tulossa reipas tonni ja jo kovasti suunnitellu mitä sillä rahalla teen/hankitaan, suunnitelmissa olis parturia oikein pidemmän kaavan mukaan, kosmetologilla käyntikään ei tekis ollenkaan pahaa yms =) Eli osan kyllä käytän itseni hemmotteluun ja loput sitten elämiseen tai joululahjoihin... niitäkin sais varmaan alkaa miettiä kohtapuoliin... joka vuotinen riesa :attn:

Mukavaa viikkoa kaikille! :wave:
 
Ekaks :hug: kaikille, joille parisuhdekriisiä on tulossa.. Eipä se helppoo oo täälläkään :( viikonloppuna oli enemmän ja vähemmän kireyttä ilmassa, eikä vähiten siks et miehen palkka on myöhässä eikä oo ees tietoa milloin se sen saa.. lainalyhennyksetkin taidetaan joutua hoitamaan säästöistä - ja pitäis sit muistaa siirtää rahaa takaisin sinne sit joskus kun se palkka tulee! Ei paljon huvittanu mennä anoppilaan viikonloppuna, olisin voinu sanoa appiukolle tylystikin asiasta (mies siis isällään töissä ) vaikka eipä sekään mitään sille voi ettei itse ole saanut urakoista rahaa :( Omat äippärahat tulee torstaina, et jospa sit helpottais edes vähän..

Me todettin nyt viikonlopun aikana se, että näistä ensivelleistä ei todellakaan oo mitään hyötyä yöunien suhteen.. Pelkän maidon avullakaan ei tosin nuku sen pidempää unipätkää, mut ei huonompaakaan ku vellillä, joten tästä lähin ei velliä enää illalla anneta - ellei sit jossain vaiheessa ennen puurojen aloitusta kokeile jotain riisivelliä..

Kiinteitä meillä menee kans jo melkoinen määrä: bataatti, peruna, porkkana, päärynä, ruusunmarja, vadelma, omena, mustikka.. niin ja aurinkoinen-pilttiä söi kans, mut en nyt muista mitä siinä edes on.. ananasta ja aprikoosia vissiin ainaki :D banaania kokeiltiin tänään, mut se ei näköjään tainnu sopia. Eka kertaa koko kiinteiden aloituksen jälkeen seurauksena oli kitinää ja lisääntynyttä puklailua. Taidan jättää banaanikokeilut myöhemmälle, hankala vaan ku noissa hedelmasoseissa monissa on banaania :( Ellan lemppariksi on osoittautunut yllättäen perunaporkkanasose, sille suu aukeaa niin nätisti isolle :D mut toki myös noi hedelmäsoseet uppoaa tosi hyvin. Melko nopeasti tosiaan lisäiltiin noita makuja kun aiemmista ei mitään oireita tullut..

 
Heipä hei!

mihan: Mulla on lähtenyt hiuksia jo varmaan kuukauden ajan, muutenkin tää hiuslaatu on todella ohut, joten jäljellä ei ole kohta enää yhtään hiusta :'( Sama homma oli esikoisen aikaan kun imetin.

Töihin paluusta oli myös juttua, itse en tiedä vielä milloin aloitan työt. Mulla sama duuni kuin sisulla, kunnan vakipaikka myös, joten työt tulee kotiin eli omia mukuloita ei tarvitse viedä hoitoon. En vielä raaskisi aloittaa töitä heti äippäloman jälkeen, syksyä olen tässä vähän miettinyt niin sais olla vielä ensi kesän lomalla lasten kanssa. Katsotaan nyt....mies kyllä sanoi että heti vaan töihin kun äippäloma loppuu :attn:

Täällä mennään edelleen täysimetyksellä, ja poitsu kasvaa hurjaa vauhtia =)

Halinalle ja ukko reilu 4kk
 
Mäkin tulin nyt pitkästä aikaa tänne vähän kirjoittaa... Välillä lukemassa kyllä oon käyny. Meillä tuli jo 5kk täyteen ja viime viikolla oli neuvola. Pituutta oli 67cm ja painoa 8800g. Lähtötilanne oli siis 48 ja 2880 eli paljon on kasvettu. Mikä osuus sitten keskolan syömisopettelulla (vatsalaukun venytyksellä)... Meillä mennään pelkällä imetyksellä, tarkoitus vielä kuukausi sillä linjalla jatkaa.

Töihin en palaile aikoihin, tarkoitus olis sinne 3-vuotiaaksi kotona hoitaa. Asiathan voi aina muuttua, mutta nyt ainaki sillä linjalla. :)

Käyttekö te muut paljon jossain kerhoissa/harrastuksissa? Me ei oo käyty vielä missään. Ei oo tullu tylsää vielä. Päivät menee nopeaan, vauva nukkuu lyhyitä pätkiä ja nukuttaminen monesti kestää. Sinne vauvauintiin oon halunnu mennä, mutta enpä oo vieläkään saanu asialle mitään tehtyä.

Mä oon miettinyt niitä kiinteitä ja luin kaksplussasta jutun lapsen tahtisesat sormiruokailusta ja se vähän kiinnostais, mutta pitää vielä yrittää saada lisää tietoo. Oon niin huono englannissa... Ei kukaan täällä olis sattumoisin ottanut selvää tai meinannut sellaista soseiden sijaan? No, pitää nyt kattoo miten me tehdään...

Parisuhde menee vuoristorataa, välillä on niin mukavaa ja välillä ei. Sit menee hermo melkein kaikkeen, mitä toinen tekee. Vaikka kuinka yritän olla suvaitsevainen erilaisten tapojen suhteen, ei vaan pysty. tuntuu, että valitan kaikesta. :kieh:

Nyt vauva heräs, nukkui pitkät unet 45min. nyt syöttämään. :wave:
 

Yhteistyössä