***Kesämasut 2009 VOL.2***

pirtsi mä kyselin yks päivä mitäs nytin puolella et miksi vellien ja kiinteiden antamisen jälkeen on unet lyhentyneet,ja yks hyvä vastaus tuli; maissi ja peruna nostaa vauvan verensokerin ylös äkkiä ja nopeasti ne tulee alaskin,niin vauva herää nälkäisenä syömään jo aika pian nukahtamisen jälkeen...meillä Alisa nukku ennen klo 21-05(-07) unet ennen kun söi,sitten kun aloin antaan maissivelliä,niin nukkui 21-02 jolloin veti yli 200ml maitoa kunnon imulla...jätin nyt vellit pois ennen nukkumaan menoa ja annoin pelkkää maitoa,niin JEE,Alisa nukkui viime yönä klo21-06,söi,ähräs ja jutteli hetken ja jatko unia klo.08.10 asti... =) annan päivällä sitten kiinteitä...kokeileppa sinäkin =)

Alisalla on ollut tapana et heiluttelee käsiä,jos ei uni heti tule ja sehän virkustuu kahta kauheemmin kun ne kädet vispaa niin peevelisti,ni annoin illalla harson sille kun ei meinannu suostua nukahtaan omaan sänkyyn(heräs kun vein sen sylistä sinne ja kädet alkoi vispaan),ni Allu alkoi puristeleen sitä harsoa ja nuhnutti sitä kasvoihin ja samantien alkoi silmät luppasta ja uni voitti :D Annoin nyt aamullakin harson kun kalkatus vaan kävi ja ähinä,ni unrvahti samantien...neiti vaan on kaivannut käsien väliin jotain mistä pitää kiinni,kun äiti ei voi pitää koko yötä toista käsistä vaikka kuinka haluais :heart:

muuten täällä elo soljuu kivasti,talvea odotellaan ja lunta!vauvakuume ei vielä vaivaa kovastikkaan,sen kiellon takia,mut vauvamahaa on ikävä...nyt joutuu taas peitteleen nuita läskejä...kamu saa viikon päästä vauvan ja sen masu oli niin söpö kun eilen kävin katsoon...

Ihanaa iituska83,Onnea onnea :flower: teillä tuleekin ihanan pieni ikäero =) systerini sai pienellä ikäerolla lapset.olihan siinnä käsitöitä mut hyvin meni kaikki =)

Nyt vaihteleen talviverhot makkariin:)

ryhis ja allu pian 4kk
 
Kysymys velleistä: eli paljonko annatte päivässä ja montako kertaa? Meillä on maissivelli käytössä ja mietin vain miten paljon saa vrk:ssa antaa. Ilta on selviö mutta entäs yöllä tai aamulla?
Topoca ja Max
 
Ryhis Kiitti tuosta vinkistä, pitääpä heti tänä iltana kokeilla miten käy. Meillä nyt ei noin pitkiä unia oo aiemminkaan nukuttu ku teillä, mut lyhentyneet kuitenkin on noi unipätkät ja lisäksi nykyään syö ison annoksen maitoa yölläkin ja aiemmin maistui vain pieni annos. Et ihan samalta kuulostaa.. Meillä neiti syö sitä peruna-porkkanavelliä, kun maissivellistä meni masu kovalle.
 
Hei taas pitkäääästä aikaa! Lukemassa taas tapani mukaan olen, mutta jotenkin niin laiska kirjoittaan mitään.....Meillä kans neiti kasvaa kohisten ja oppii jokapäivä jotain uutta. Ihanan helppo muksu ollut ei turhia itkeskele ja vaunuissa on nyt oppinut nukkumaan päikkärit. Meillä on kans aloitettu vellien maistelu ja kovasti on tykännyt ja pian sitten soseita aletaan kans maistelemaan.
Onnea iituskalle positiivesta testistä...vauvakuumetta pukkaa päälle täälläkin, meille molemille ja miehellä ei ole tekotapaa vastaan yhtikäs mitään....pitää kuulemma harjoitella useaan otteeseen :LOL: no toivotaan että nappaa kii.....
Nyt kutsuu tän perheen keskipiste..... palailen taasen.

Pa-mi
 
Pirtsi älä eka yön jälkeen vielä luovuta,meillä ei vielä eka yönä pitentyny lainkaan unet,seuraavana vasta.

topoca mä annan velliä vaan kerran päivässä,koska meillä on käytössä hedelmä/marja ja maissisose.

Oletteko muuten huomanneet kuinka ihme sekoituksia on nuita hedelmäjuttuja jo 4kk ikäsille?siis joku tyyliin omena-appelsiini-mango(ei nyt tollanen,mut omena-appelsiini),ni mun mielestä omena ja appelsiini on melkosen allergisoivia???ja ni paljon on nuita sekotuksia,koettaa sit löytää sit sellasia missä ois vaan yhtä et näkee reagointia vauvalla...
 
Moikka. Ja kuulumisia 4kk lääkärineuvolasta:
Paino 5855 g
Pituus 61 cm
Pää 40.9 cm

Neuvolakortissa lukee tämmöstä: "4-kuukautinen tyttö, kaunis iho. Iltaisin itkuinen, ½-1h itkua ääneen, rauhoittuu kuitenkin nukkumaan. Kiinteitä aloitettu, menee hyvin. Päärynä ei sovi, mustikka kovettaa vatsan. Korviketta lisäksi. Kasvu tasaista, keuhkot ja sydän siistit. Lonkat stabiilit. Fem.pulssit +/+ (mitä ikinä tarkoittaakaan! :eek: ) Punaheijaste ja kuulorefleksit normaalit. Ottaa kontaksita ja hymyilee."

Meillä siis illat E-D-E-L-L-E-E-N itkuisia. Lääkäri oli sitä mieltä, että oma syy omaan kurjuuteen, kun on jo kiinteet aloitettu, että V nyt reagois niihin :headwall: Meinasi, että maidolle vaan kokonaan vielä. Ja miksikähän se itku sitten kestäis vaan max. tunnin, luulisi tuon nyt huutavan 24/7. Ja kun aina kuitenkin rauhoittuu nukkumaan. Ja nukkuu heräämättä. Terkkari ehdotti, että se vaan olis yksinkertaisesti uni-itkua, sanoi sen olevan tyypillistä rauhallisille vauvoille.
Anteeksi vaan, mutta se nuori mieslääkäri, jolla ei ole ensimmäistäkään omaa lasta, niin se ei hirveesti mun luottamusta herättäny :kieh:
 
Mitenkäs muuten sitten kun meidän typy syö yhdellä syöntikerralla 160 ml niin annanko silti sen verran kun aloitan vellin lisäämisen maitoon?Vai kuuluuko vähän vähemmän antaa kun tuo 160ml?

Masuha & Piskuinen 3kk 1vk 5pv :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja masuha1:
Mitenkäs muuten sitten kun meidän typy syö yhdellä syöntikerralla 160 ml niin annanko silti sen verran kun aloitan vellin lisäämisen maitoon?Vai kuuluuko vähän vähemmän antaa kun tuo 160ml?

Masuha & Piskuinen 3kk 1vk 5pv :heart:
Mä varmaan laittaisin jonku 130ml maitoa, ja 10-20 velliä. Ihan siis ekalla kerralla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja topoca:
Kysymys velleistä: eli paljonko annatte päivässä ja montako kertaa? Meillä on maissivelli käytössä ja mietin vain miten paljon saa vrk:ssa antaa. Ilta on selviö mutta entäs yöllä tai aamulla?
Topoca ja Max
Me annetaan illalla velliä, aluksi 120ml, mihin lisätään ehkä 30ml maitoa. Juoksevampana Venla syö sen paremmin, niin siksi lantrataan. Aamulla aamumaitoon laitan 40-50 velliä, ja 70 maitoa. Ja ei kai siinä mitään määärää oo, et monestiko päivässä velliä saa antaa. Me joskus (harvoin ) annetaan kolmas kerta velli-maitoa ennen esim. kylvetystä, jos ollaan siis menossa saunaan koko porukka, niin se kestää sen verran kauemmin, et V on sit syömässä ilta"palaa" että vähän maitoa tukevampaa väliin, niin jaksaa paremmin odottaa sit virallista iltapulloa.
 
Hyvää iltaa arvon Ladyt!

Olenkohan minä hiukan pjönttö tai jtn? Täällä kun on käyty keskustelua nuista vellilöistä ja kiinteistä ja ennen kaikkea niistä määristä. Mulla on ollut periaatteena syöttää Onnille niin paljon kuin napa vetää, oli se sitten kiinteitä tai korviketta. Velliä olen antanut alkutestailujen jälkeen aina sen 2 desiä + maidot iltaisin, enkä ole koskaan edes ajatellut että se olisi jotenkin liikaa tai liian vähän. Vellithän meillä aloitettiin aikanaan suuren korvikemäärän tasoittamiseksi kun iltaisin saattoi mennä viisikin desiä korviketta :eek: Perunaa tai maissisosetta on ns.yhdellä ruualla ja sitä syödään vaihtelevalla ruokahalulla, päälle tietenkin maitoa 2-3 desiä ja toisella ruualla on kokeiltu päärynäsosetta + maidot päälle. Olen vain tarkkaillut aktiivisesti päivittäistä saldoa, yhteismääriä kaloreissa ja korvikkeissa. Olen naurettavankin ylihysteerinen tuon pojan syömisen suhteen, kaveri kuitenkin painoa piirua vaille 8 kiloa 3 kk neuvolassa joten todellakaan ei ole ollut syytä huoleen :LOL: Mutta se sairaalakeikka huonon syömisen takia painaa vieläkin tuolla pääkopassa :(

 
Meillä oli eilen 4kk lääkärineuvola. Kaikki oli oikein hyvin! Painoa oli tullut taas kilo lisää, eli nyt mentiinkin jo 8kilon paremmalle puolelle, eli paino oli 8,1kg. Pituus oli 65cm. Erittäin hyvin poika kasvaa täysimetyksellä :) Meillä ei siis ole mitään kiirettä aloittaa kiinteitä tai antaa korviketta.

Muuten meillä arki rullaa hyvin. Poitsu on tyytyväinen ja rauhallinen tapaus. Nyt on alkanut kiljumaan ja naureskelemaan tosi paljon. Isoveikan touhut kiinnostaa ja niille sitten nauraa.

Halinalle ja pikkukakkonen tänään tasan 4kk!
 
No niin, mun neuvoja ei ainakaan syömisen suhteen kannata kuunnella, tultiin just neuvolasta ja mitat ovat ruhtinaalliset 9250 grammaa ja 66,5 senttiä |O |O Onko ihme jos äiti ei jaksa kantaa enää turvakaukalossa poitsua??? :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mönkiäinen:
No niin, mun neuvoja ei ainakaan syömisen suhteen kannata kuunnella, tultiin just neuvolasta ja mitat ovat ruhtinaalliset 9250 grammaa ja 66,5 senttiä |O |O Onko ihme jos äiti ei jaksa kantaa enää turvakaukalossa poitsua??? :eek:
:eek: no ohhoh, kylläpäs on reippaasti kasvanut poika :) :heart: Ei ihme, että on raskas kantaa turvakaukalossa :D

Ellalla on neuvola viikon päästä ja saas nähdä meneekö edes 7kg rikki, viimeks painoi 6250g.

Tänne ei ihmeitä, viime yö oli hiukan parempi ku aiemmat kun pienensin huomattavasti sitä vellimäärää. Tänään taidan kokeilla antaa pelkkää maitoa yötä vasten.
 
Nyt on käyty virallisilla 3kk punnituksilla ja saamassa ne ekat pistosrokotteet.

Paino:6575g
pituutta:61,5

Rokottamisesta tyttö ei pitkäksi aikaa mieltään pahoittanut, äitiin sattui enemmän kuin häneen...

Lähtöpaino on siis reippaasti tuplaantunut ja rintamaidolla mennään edelleen.

Rytmikin on muovaantunut kivasti, nukkumaan käydään 21.30-22.00 ekan kerran imetän kun menen itse nukkumaan eli n. klo.24.00. Kerttu ei siis herää itse vaan laitan tissiä suuhun jotta itse pystyn nukkumaan näitten meijereitten kanssa.
Seuraavan kerran herään ähräämiseen 6-7 aikaan aamusta, jolloin annan tissiä oli hän hereillä tai ei. Unta jatkuu vielä 9-10 joskus jopa 11 asti.

Päikkäreille mennään 11-13 välissä noin 3 tuntia heräämisestä ja unilla ollaan yleensä 2,5-4 tuntia, onpa muutamat 6 tunnin päikkäritkin vedetty. Ja ulkona vaunuissa nukkuu aina paremmin kuin sisällä.

Oikein mukavasti meillä menee, hieman kuumeilua on jo, mutta vain hieman. Ja ilman ehkäisyä tässä mennään, joten jos on tullakseen niin saa tulla. Menkkoja ei kylläkään ole kuulunut, joten tuskin mitään riskiä edes on.

Päivät menee nopsaan ja jo pelottaa hetki kun pitää töihin lähteä. Eipä sillä tykkään hirvittävästi työstäni, mutta ihanaa olisi voida olla vaan lapsen kanssa kotona. Tuskinpa vaan tulee olemaan mahdollista. :(
Mites muut meinaatteko milloin palata työelämään?
 
Heipsistä :flower:

Täällläkin menee oikein leppoisasti, ei valittamista. Vieläkään en ole velliä enkä soseita antanut, pelkkää maitoa vaan. Muutaman viikon päästä on lääkäri niin meinasin sit sen jälkeen alkaa potaattia antamaan.

Ainoa asia mikä minua vaivaa on huono omatunto tai joku semmonen siitä, että meillä niin "helppo" lapsi ja arki sujuu ongelmitta. Muutamalla ystävällä virallisesti todettu vaativa vauva ja jotenkin vaan paha mieli... Vaikea selittää.

Niin ja on sitten toinenkin asia... Lopetin imetyksen reilu kk sitten eikä ole kuukautisia näkynyt, luulisin niiden jo alkaneen vai mitä? Tai sitten heittää noi hormoonit oikein kunnolla eikä ole vielä keho moiseen valmis.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

-Tipsu ja typy 4kk
 
työelämään palaamisesta eli nyt asiat tietty muuttu kun (jos)olen raskaana, mutta mietin aikaisemmin, että mun olisi ollut pakko mennä tekemään ainakin jotain keikkaa ä-loman loppumisen jälkeen, sillä se onnettoman pieni kotihoidontuki ja kuntalisä eivät mitenkään riittäisi lainanlyhennyksen ja muiden kulujen maksamiseen (asutaan ok-talossa ja 2 autoa). Nytkin mietin, että miten pärjätään rahallisesti jos joudun olemaan maaliskuun palkällä hoitotuella, kun sittenhän jään taas huhtikuussa ä-lomalle :eek: Eikös se äitiysloma kuitenkin ala samanlailla kuin viimeksikin vaikka tässä kotosalla ollaan? Mä oon "vähän" uuno noiden kela-asioiden suhteen :ashamed: mutta onneksi joku mua täällä aikaisemmin niissä jo opasti =)
Brianna ihanaa, teillä on hyvät unenlahjat omaava tyttönen! Meillä nukuttiin tänään jopa 9.30 asti, normisti herätään 7-8. Nyt on itelläkin ihan töttöröö olo, kun on nukkunut liikaa. Täällä nukutaan aika epäsäännöllisiä päikkäreitä, kun ollaan niin usein päivällä jossain reissussa (kaupassa, mummolassa tms.). Olenkin miettinyt, että pitäiskö meidän olla enemmän kotona päikkäriaikaan, jotta saisin Iidan nukutettua ulos vaunuhin? Pyrin kuitenkin siihen että väh. joka toinen päivä on enemmän ulkoilua.

Mukavaa viikonloppua kaikille :flower:
 
Minäkin joudun tässä äitiysloman jälkeen siirtymään takaisin liiton rahoille ja saa nähdä tarjooko ne mulle töitä sitten heti,saa nähdä =)
Tarkoitus olisi sitten viimeistään vuoden päästä syksyllä lähteä opiskelemaan,viimeistään sitten lapsukaiset joutuu menemään hoitoon :(
No se on sen ajan murhe,onneksi siihen on vielä aikaa =)
 
Taa
Moi kaikki!

On vähän ollut taukoa tänne kirjottelussa. Nyt ajattelin neuvolakuulumiset tulla kertomaan.

4kk tulee pojalla huomenna ikää. Mitat tänään 6650g, 66,5cm ja pipo 44cm. Painonkehityksestä kertova käyrä alkaa olemaan jo niin surullista kateltavaa, että kiinteät nyt sitten alotetaan ja koitetaan, jos sillä saatais paino nousuun. Kahessa kuukaudessa on painoa tullut n.600g vaikka sitä ois saanu tuplasti ainakin tulla :(
Muuten poika jäntevä, virkeä ja tyytyväinen. Lääkärillekin vain naureskeli, kun yritti tutkia.

Tänään vihdoinkin poika päätti oppia selältä mahalle kääntymisen. Sopivasti aamulla ennen neuvolaa kylppärin lattialla. Sai äiti ylpeänä kertoa, että vihdoin meillä käännytään :D

Taa ja Luka huomenna 4kk
 
Taa
Piti vielä kysästä, että mikä ois hyvä maku alotella nuo kiinteät? Joku, mikä ei vatsaa saa helposti kovalle. Poika kakkaa muutenkin kerran viikossa, niin ummetuksia ei kaivata. Perunalla en ajatellut alottaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Olisko porkkana,bataatti,ruusunmarja jne hyviä aloitussoseita? =)
Ja mä voisin lisätä tuohon vielä päärynän, Ella ainakin tykkäs ja tykkää edelleenkin siitä tosi paljon :)

Töihinpaluusta oli puhetta.. Mä ainakaan en haluais palata töihin ennenku Ella on väh. vuoden vanha ja jos vaan mahdollista ois, niin jäisin mielelläni kotiin pidemmäksikin ajaksi.. mut ku on asuntolainaa niin eipä sitä voi :( No, tällä hetkellä elättelen vielä toivoa pikkukakkosesta ja toivon että tärppäis sen verran pian ettei tarttis välissä töihin palata.. muutamien kuukausien takia ei ole järkeä palata kun joutuisivat taas kouluttaan mut töissä uusiksi (olen alalla jossa tulee koko ajan älyttömästi uutta juttua)
 
Päärynä on ollut meidänkin poitsun suosikki eikä ainakaan laita mahaa kovalle, päinvastoin vauhditti toimintaa.

Mä sitten noudattamaan kuuliaisesti neuvolantädin ohjeita, kun hän sanoi, että jos menee koko purkki kiinteätä ruokaa ei maitoa tarvitse tarjoilla samalla. Ei ollu Onni yhtä mieltä tätykän ohjeista, ei |O Eli maitoa menee ja reilusti, mutta en todellakaan ajatellut huudattaa pientä miestä nälässä. Mä en käsitä, ensin mennään sairaalaan opettelemaan syömistä pienen painonpudotuksen takia ja venytetään kaverin vatsalaukku aivan käsittämättömän kokoiseksi nenä-mahaletkulla ja SITTEN ALETAAN IHMETTELEMÄÄN KUN POIKA KASVAA HILLITÖNTÄ KYYTIÄ |O |O |O Olisiko kenties korkea aika päättää, mitä helvettiä ne haluaa tuon pojan tekevän??????
Kyllä vituttaa, anteeksi vaan kaikille purkautuminen
:ashamed:

Töihinpaluusta ollaan miehen kanssa juteltu, tapeltu, riidelty ja huudeltu. Mä en kertakaikkiaan haluaisi viedä poikaa alle vuoden ikäisenä hoitoon, mutta sama juttu kuin Pirtsillä, että talolaina painaa niskaan. Jos ei muuta vaihtoehtoa ole eikä lottovoittoa tule niin pakkohan se on mennä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mönkiäinen:
Päärynä on ollut meidänkin poitsun suosikki eikä ainakaan laita mahaa kovalle, päinvastoin vauhditti toimintaa.

Mä sitten noudattamaan kuuliaisesti neuvolantädin ohjeita, kun hän sanoi, että jos menee koko purkki kiinteätä ruokaa ei maitoa tarvitse tarjoilla samalla. Ei ollu Onni yhtä mieltä tätykän ohjeista, ei |O Eli maitoa menee ja reilusti, mutta en todellakaan ajatellut huudattaa pientä miestä nälässä. Mä en käsitä, ensin mennään sairaalaan opettelemaan syömistä pienen painonpudotuksen takia ja venytetään kaverin vatsalaukku aivan käsittämättömän kokoiseksi nenä-mahaletkulla ja SITTEN ALETAAN IHMETTELEMÄÄN KUN POIKA KASVAA HILLITÖNTÄ KYYTIÄ |O |O |O Olisiko kenties korkea aika päättää, mitä helvettiä ne haluaa tuon pojan tekevän??????
Kyllä vituttaa, anteeksi vaan kaikille purkautuminen
:ashamed:

Töihinpaluusta ollaan miehen kanssa juteltu, tapeltu, riidelty ja huudeltu. Mä en kertakaikkiaan haluaisi viedä poikaa alle vuoden ikäisenä hoitoon, mutta sama juttu kuin Pirtsillä, että talolaina painaa niskaan. Jos ei muuta vaihtoehtoa ole eikä lottovoittoa tule niin pakkohan se on mennä.
hei mönkiäinen, totta kai annat lapselle niin paljon ruokaa kun hän syö :hug: :hug: :hug: kasvis- ja hedelmäsoseet on vähäkalorista tavaraa, et painonnousu voi kiinteiden aloittamisen myötä hiukan tasoittua.. mä ainakin uskon, että lapsi itse tietää paljonko ruokaa tarvitsee. aikuisen tehtävänä on tarjota terveellistä ruokaa...
 

Yhteistyössä