***Kesämasut 2009 VOL.2***

hyppykiikusta pakko kommentoida sen verran,et vauvaa ei saisi hyppyyttää kiikussa,ellei sillä ota jo jalkapohjat kokonaisuudessaan maahan(eli kun askeltaa),varpaillaan jos ottaa jalat maahan niin ei hyppykiikkua suositella...eli n.1/2v iässä tais olla suositus,kun aikoinaan sitä kyselin neuvolassa.

Umayya muistat ihan oikein =) ikäraja oli tuo,ja riisi on"vilja",niin ei suositella kuin 5kk iästä...kuten ei perunakaan ois hyväksi,mut näyttäähän tuo jo olevan sekotettuna 4kk ikästen ruokiin... :D

näin jämäkästi kommentoi taas Ryhis :LOL:
 
Juu, maissi- ja perunaporkkanavellit 4kk iästä lähtien ja riisivelli 5-6kk iästä lähtien.. Meillä tosin on nyt muutamana iltana jo kokeiltu tuota riisivelliä. Mun mielestä jonkin verran sakeampaa/paksumpaa rakenteeltaan kuin esim. peruna-porkkanavelli. Mitään erityisempiä vaikutuksia yöuniin ei oo tuonkaan vellin avulla huomattu, tosin ei oo annettukaan vielä kuin n. 50ml kerralla..

Just siis tosiaan tultiin neuvola- ja kauppareissulta. Oli citymarket taas niin täynnä porukkaa, et meinas ihan hermot jo mennä kun sai vaan letkassa kävellä.. :( Vaippoja on nyt hommattu jo niin paljon ettei varmaan piitkään aikaan tartte niitä ostaa.. ja jo isompaa kokoa kun alkaa tämä nykyinen jo jäädä pian pieneksi.. Niin ja ne neidin mitat, suluissa 3kk, painoa 6980g (6250) ja pituutta 65cm (61) :) ja kaks rokotetta annettiin kans; toinen osa rotavirusrokotteesta ja lähdettiin siihen tutkimushommeliin mukaan.. Kokeillaan nyt et tuleeko mitään isompia oireita siitä ku viime kuun "vakiorokotteesta" ei tullut yhtikäs mitään.. jos tulee kurjia sivuvaikutuksia niin sit mietitään otetaanko enää seuraavia.

Uuuh.. ruokaa pitäis lähteä laittaan mut väsyttää niin hulluna nyt jostain syystä.. ja hiukan apaattinen olo kans.. tein äsken raskaustestin -> negaahan se näytti :( mä niin toivoin plussaa kun menkat on myöhässä jne.. menkkamaisia tuntemuksia tosin on ollu jo viikon. Blaah, kaipa se kroppa nyt vaan hakee rytmiään..

Voi kumpa nämä lumet edes pysyis maassa.. toissapäivänä satoi varmaan 15-20cm (oon tosi huono arvioimaan, mut kuitenkin) lunta - eikä oo ainakaan vielä yhtään sulaneet pois .. ( Ja nyt sit tietty on liukasta.. mut inhoan loskakelejä, joten viileitä säitä jatkossakin, kiitos :D

Pirtsi ja Ella, pian 4kk
 
no muistin sentään oikein sitten :)

meilllä loppui imetys sitten, on tästä jo aikaa tosin kk:n verran. mulla äityi issias niin pahaksi että lääkkeiden takia piti lopettaa, mut hyvin näyttää tuo korvike uppoavan. samoten ollaan aloiteltu jo soseita; peruna-porkkanaa ja peruna-kukkakaalia, hedelmistä menee persikka ja päärynä. iltaisin juodaan vellit klo 20 viimeistään (perunaporkkana tai maissi) ja sitten nukutaankin klo 6 asti.

muuten meillä on täällä varsinaista häslinkiä muttei mitään sellaista mistä ei hengissä selvittäisi ;)

tunnustan kuumeilevani neljännestä lapsesta, se on keskustelun alla, ja jos annetaan lupa tulla niin sen jälkeen sitten mulle tehdään sterilisaatio koska mun mun sairauden takia on ehkäisymuodot aika vähissä ja se näyttää parhaalle ratkaisulle tällä hetkellä, neljännen jälkeen en lapsia enempää halua.

umayya + sara 4kk ja vähän päälle :heart:
 
Ryhis, oli jooo jo lumi maassa, mutta suli pois. Muistona siitä kuitenkin lumiukko pihassa =) Esikoinejn ehti sen sinne tekemään.

Ja hyppykiikussa tietysti pitää ne jalat yltää maahan, mutta sitä ainakin meidän mallissa saa laskettua siitä köydestä alaspäin, ja siten siis on jo pystyny pitää venlaa siinä.
 
ihania kuvia =)

Raffel meiän tyttö ei naura muuta ku aamupesujen yhteydessä ku pesen kaulapoimuja.. sillon päästää muutaman hekotuksen =) muutoin tulee vaan leveitä hymyjä, joskus voi päästää hymyn myötä jonkun naurua muistuttavan hörähdyksen.. :D

Talvis ja Minja 3,5kk+
 
Meilläkin naurua on saanut kuulla jo jonkin aikaa. Ekan kerran nauroi 8vk iässä, kun oli nukahtanut tissi suuhun. Edelleen parhaat naurut saa kun makaa itse selällään ja pitää tyttöä mahan päällä seisomassa =)

Pikaisia paranemisia sairastaville pienokaisille ja äidille.
 
Hei vaan kaikille! Meillä neiti on oppinut kääntyileen massulleen kunnolla tässä vkonlopun aikana ja lähti ryömimäänkin..:( Menee sellasia 40 cm matkoja, sit mä meen ohjaan sen takas leikkimatolle. Ei siinä muuta, mut tää jää meidän viimeiseks vauvaks, ja mielelläni pitäisin sen "vauvana" mahdollisimman pitkään. Ja ois se helpompaakin kun tietää että vauva on siinä mihin sen jätin. Tuon 1v7kk -ikäisen isosiskon touhuja joutuu kuiteskin vielä vahtiin niiiiiiin paljon. Mut nyt täytynee lähtee ulkoileen noitten neitien kanssa..

Lammiska ja neiti 3kk
 
koetan tehdä uusen pinon jossain vaiheessa tällä viikolla.. ettei veny liian pitkäks ja jymähdä sitten tää..

ja niin se mieli muuttuu, meille sitten yritetään saaha se viimeinen vauva tähän perheeseen, tulee kun haluaa :)

mut nyt surffaileen nettiin hetkeks :wave:
 
Täällä vietellään 4kk päiviä ja sen kunniaksi on neuvolareissu tehty
Paino 7330 (6565) Pituus 65.8 (62.8) ja pää 43.4 (42) eli hyvin kasvaa :heart:

Nyt ruuan laittoon ja iltasemmalla oliskin tiedossa optikolla käynti... pitikin mennä varaamaan mutta kun ilmaseks pääsee :)
 
Iltoja Ladyt!
Käytiinpä tosiaan lääkärineuvolassa tänään ja neiti kasvaa hyvin. Painoa 6465g (5380g), pituus 59,8cm (56,8cm) ja pää 39,6cm (38,2cm). Kerroin että meillä syödään jo maissivellejä ja päärynääkin on maisteltu, niin eipä siellä olleet moksiskaan.
Kysyin vielä, että miten kauan pulloja pitää keitellä ja meinasivat että ei tarvi enää. Jippii! Helpottaa kovasti omia iltapuuhia.

Mapitus ja vaavi 3kk+reilu vko
 
Onko kellään muulla vauva lopettanut liki täysin maidon juonnin? meillä Alisa ei suostu juomaan enää maitoa juuri yhtään...tänään joi ruhtinaalliset 100ml...muistelen et isompikin ois aikoinaan sen tehnyt,mut mun muistiini ei ole luottaminen...Kaveri sanoi,että vauva oppii luontajaan vältteleen sitä mistä tulee masu kipeeksi,mut en kyl ole huomannu et maito kipeyttäs masua...outoa... :eek:

Oi,kun teillä vauvat kasvaa hyvin.Meillä jos Alisa ois ees sen 6kg huomenna 4kk neuvolassa ni hyvä ois...viimeksi oli 5540gr,ja kyselin jo et miksi ei painoa kerry(syntymäpainoa oli 4210gr),niin selitti jotain et on mahassa keränny jo energiaa niin paljon,että nyt on vara sitten laiskistella tuon painon nousun kans...mä kun luulin et meijän vauvasta tulee iso ja pyöree,kun ei kerta mikään kirppu ollut syntyessäänkään...

Mut ilmoittelen ens kerralla mittoja...aamulla siis neuvola ja neuvolalääkäri...ja rokotus,eli illalla huudetaan...
 
Ryhis,Alisat on pikkukirppuja :) Täällä 3kk neuvolassa 5285gr (syntyessään 3490) ja toivon todella että 4kk neuvolassa 6kg menisi rikki mutten siihen usko.Täysimetyksellä mennään ja paino nousee hitaasti n.170 gr vko.Meillekin sanottiin että vauva etsii sen oman olotilansa missä on hyvä olla.
 
Voihan väsymys...en tiiä onko meillä nyt joku 4 kk:n nukkumisongelma meneillään, mutta yöt on alkaneet olemaan yhtä kitinää ja äheltämistä :( Viime yönä oli suoraa huutoa moneen kertaan 24-06 ja mä ihan hukassa, että mikä pienellä on. Voiskohan johtua siitä, että uusia asioita on opittu lyhyen ajan sisään paljon, hampaita mahd.tulossa ja uusia makuja maisteltu? On vaan tosi onneton olo kun ei pysty mitään tekee. Ja sit vielä tää raskauspahoinvointi, yök :eek: Sori, ei pitäis valittaa kun asiat on kuitenkin niin hyvin, mutta kummasti vetää mieltä matalalle pienen itkut, oma väsymys ja pahaolo.. Mulla on muuten varhaisultra neuvolassa ylihuomenna :heart: Siellä sitten näkee onko uusi tulokas matkassa mukana.

Lammiska oho, teilläpä pienenä lähdetään jo liikenteeseen =) Meillä Iida yritti eilen kovasti ryömiä, ja hermostui ihan kunnon itkuun asti kun ei siitä tullutkaan mitään, voi kun toinen oli niin reppanan näkönen ku harmitti.

Iituska ja Iida tasana 4 kk!
 
neuvola ja lääkäri takana päin,siis 4kk. 6kg raja oli mennyt rikki,eli 6015gr ja 62cm,pipo 41cm.neuvolatäti sanoi että paino ja pituuskäyrät menee koko ajan alaspäin,että ens kerralla jos ei ole muutosta niin sitten katsotaan mitä tehdään...joopa joo...neuvolalääkäri kirjoitti kuitenkin että normaalisti kehittynyt ja kasvanut lapsi...hmm...muutenkin tuolla neuvolassa on aina painostava ja vaivaantunut tunnelma.soitinkin mun siskolle käynnin jälkeen et onko se minussa se vika vai missä...nytkin ne vaan myönteli ja hymisi ,ei mitään kyselyjä/ohjeita/vinkkejä mihinkään,lääkärikin teki tutkimukset ja jäi vaan seisoon ja mä olin et :eek:liks se tässä?kun ei puhunu mitään...tulee itelle tyhmä olo ja mä kun olen luullut tulevani toimeen vaikka lyhtypylvään kans... :headwall: kysyin tuosta Alisan maitolakosta,niin sanoivat vaan ,et maito on vauvan tärkein ruoka...ihanko totta?!jee jee...(en ny menny sanoon tuota :LOL: )...

Mianna niin sullakin oli yhtä nätin niminen lapsi kuin meillä =)luin ensin että meijän alisalla on pieniä kirppuja... Onko luonne kuin pienellä noita-akalla,niinkuin me nauretaan joskus kun Alisa vetää herneet kunnolla nenään,että on tyttö nimensä veroinen :D neuvolassakin nauroivat neidin kunnon huutoja,et tuon kyllä kuulee,kun oikein kurkusta karjuu...

Joko on joku uskaltanut aloittaa puurot?kyselee Ryhis ,joka on tähän asti aloittanut kaiken aivan liian aikasin ja nyt empii puurojen kans :LOL: hyi,ja Alisan suosikiksi on noussut kiinteistä peruna-parsakaali...se haju...voi jeera...en koskis pikkusormellanikaan siihen mönjään..yäk,yäk,yäk...

Näillä mietteillä siivoileen... :wave:
 
Tein tuossa yks päivä ison satsin bataatti-peruna-porkkanasosetta. Siitä riittääkin pitkäksi aikaa niin ei oo nyt sit vähään aikaan tullu annettua mitään uutta kasvismakua Ellalle.. Nuo nykyiset maut kyllä uppoaa kaikki tosi hyvin. Kukka- ja/tai parsakaalia vois kyl alkaa kokeileen joku päivä. Ja Ryhikselle voin todeta, et mä oon sit varmaan ollu hullun rohkea, mut oon nyt muutamana iltana antanut 1/3 annoksen iltaisin jo kaurapuuroakin :ashamed: ja tosi hyvin on maistunut eikä ainakaan tuosta määrästä oo mitään masuoireita näyttäny tulevan. Ajattelin tuon puurohomman niin et kerran on jo 3kk iästä saanu kiinteitä niin kai mä nyt sit voin aloittaa puurotkin aiemmin..

No, mä voisin todeta kyl tuon saman kuin Iituskakin eli meilläkin on yöt huonontuneet merkittävästi (siis jo ennen puurojen aloitusta eli ei voi johtua siitä eikä vaikuttais muutenkaan olevan masuvaivoista kyse). Öisin on alettu syömään aina se 2 kertaa kun aiemmin päästiin vain yhdellä ja lisäks neiti heräilee monta kertaa yössä ja sen saa sit aina tutitella uudelleen uneen tai sit se vaan äheltää yksin hereillä niin isoon ääneen ettei samassa huoneessa saa nukuttua.. tuntuu että neiti on hukannut sen yksin nukahtamisen taidon, jonka aiemmin osasi.. yösyötönkin jälkeen joutuu nyt tutitteleen kun aiemmin nukahti itsekseen :( Nämä öiden huonontumiset olikin pääsyy sille puurojen maistelun aloittamiselle. Sen huomasin et jos neiti nukkuu päivällä vain kahdet päikkärit niin seurauksena on huonompi yö kuin jos nukkuu enemmän päikkyjä.. eli näköjään neiti vielä tarttis ne kolmet päikkärit vaikka välillä meinaa ne yhdet jäädä nukkumatta.

No, nyt neiti näköjään nukahti tuohon keinuun aamupäikkäreille joten taidan itsekin yrittää samaa :) sit päivällä pitäis saada aikaiseksi leipoa rahkakakkua :p
 
Hyvästi hyvin nukutut yöt, täälläkin :( Voi jestas, että mä alan olla poikki. Su ja ma välisenä yönä V valvo 2h, ähelsi ja puhisi. Toissa yönä, tai iltana neiti suostu nukkumaan oikean nukuttamis-operaation jälkeen vasta puolen yön aikaan, ja viime yönä taas valvottiin pari tuntia. Meillä tehdään semmosta, että V vippaa itse tutin pois suusta, ja minuutin päästä haluaa sen takas. Sit asennetaan tutti takas, ja taas se kohta vippaa sen pois :headwall: Olen 2 yönä käyny syöttämässäkin venlan, ettei ainakaan nälkä pitäis olla, mutta se vaan ei nukahda enää sen jälkeen uudestaan :/ Viime yönäkin piti ottaa V kainaloon IHAN KUNNOLLA ja NUKUTTAA se siihen viereen, ja sitten vasta nostaa takas sänkyyn. HOHHOIJAA :headwall: Ja tämä osaa taistella unta vastaan!!!! |O
Miehen hermot ei kestä sitä nukuttaista yöllä uudestaan, eli se olen sit minä, joka syöttää ja nukuttaa V:n. Ja kun joka ikinen yö olen jonkun pätkän valvonu viimeisen 2 viikon aikana (osin muista syistä, kuin Venlan heräilyistä ), niin alkaa vähän tuntua pääkopassa tämä valvominen. Toisaalta, pitää miehen saada yöt nukkua, et jaksaa aamulla nousta töihin, mutta tekis mieli itsekin joskus nukkua joku yö kunnolla :|
Suunniteltiin tässä miehen kans, et jos lähdettäis joku viikonloppu kahdestaan yhdeksi yöksi jonnekin pois, mun vanhemmat tulis muksujen ja koirien luo meille. Mut on alkanu pikkuhiljaa tuntua sille, et taidan lähteä yksin. Oma henkilökohtainen elämäkin on ihan kaaoksessa, ja oikeesti välillä tuntuu, että pää hajoaa tänne lauman keskelle. Ja tunnustetaan nyt sitten samaan läjään sekin, että olen taas ratkennu polttamaan :ashamed: Ei se mitään ratkaise, mutta joku pakokeino kai on oltava...
Anteeksi tämmönen purkaus nyt :ashamed:
 
Sisu mä NIIN tiedän miltä susta tuntuu :hug: Alkaa oma pakka leviämään ihan totaalisesti! Tupakkaa kuluu täälläkin kuin parhaina päivinä konsanaan, niin kuin se mitään ratkaisisi, MUTTA tuntuu että se auttaa edes jotenkin jaksamaan tätä arkista aherrusta. Jostain tuntemattomasta syystä isännän lärvikin jo ärsyttää |O mekin suunniteltiin yhteistä illanviettoa, mutta minäkin olen kallistunut siihen suuntaan, että haluaisin olla ihan ypöyksin :|

Ja tuo nukkuminen voi hevon v***u sentään! :kieh: Meillä on kanssa alkaneet sellaiset yözempalot ettei mitään rajaa, viime yönä herättiin vähän jälkeen kolmen ja viiteen asti meni siinä taistellessa & unta odotellessa. Ja minä itse olen sen sorttinen etten ihan heti saa unta kun kerran herään kunnolla. Ja sit vähän ennen seiskaa pirteästi ylös |O |O
Elämä on. Purkaus täältäkin :ashamed:
 

Yhteistyössä