*~~Kesämasut 2009 maaliskuussa~~*

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
sokeriarvoista; siis mitä ne pitäis olla. mulla oli eka arvo 5.5 ja ihan normaali oli. muita en tiiä. tarkotin vaan ku MM83:lla oli 5.3..niin oliko se yli sallitun rajan teillä?? :eek:
Ja mulle sanottiin, et eka arvo (siis mikä otetaan tunti litkun juomisen jälkeen ) ei saa olle yli 11 ja toinen ei saa olla yli 8, tai sit aletaan hoitaa ruokavaliolla... :eek: Ei kai ne voi noin paljon vaihdella kunnittain, et millon on rd ja milon ei?? Tuo MM83:n arvo on mun mielestä kans normaali!
 
hs meillä on paato arvon raja toi 5.3 eli jos on toi arvo niin saa mittarin kotiin ja sitte vuorokausi rasitus sairaalassa edessä. silloin esikosta kun aikanaan sain rd diagnoosin oli arvot alempana ja menin vuorokausi rasitukseen paasto raja arvolla 4.8

halinalle onnea 3kk palkasta. täällä eräs myös kellä kävi mäihä tuon 3kk palkan kanssa. pomo sanoi tänään tekevänsä päätökset joten varmaan ainaski kk menee että tiedot tulee kelalta.

lääkärineuvola takana painoo oli tullu 1kg eli kokonaan on nyt tullu 3.2kg, hemppa oli 120 ja paineet 104/68 (ihan normit mulle), alhaalla kaikki vielä "koskematonta" hieman ehkä pehmenemään päin. antoi soitto ajan ja lupasi sen ylimääräisen ultran jälkeen kirjoittaa koko/synnytys tapa arvio lähetteen tai sitte pelkopoli lähetteen. jos siis eivät tyklsistä sitä kirjoita. no näkeepi sitten kun ollaan loppukuussa.

tinni ja ryyni 25+6
 
hs meillä on paato arvon raja toi 5.3 eli jos on toi arvo niin saa mittarin kotiin ja sitte vuorokausi rasitus sairaalassa edessä. silloin esikosta kun aikanaan sain rd diagnoosin oli arvot alempana ja menin vuorokausi rasitukseen paasto raja arvolla 4.8

halinalle onnea 3kk palkasta. täällä eräs myös kellä kävi mäihä tuon 3kk palkan kanssa. pomo sanoi tänään tekevänsä päätökset joten varmaan ainaski kk menee että tiedot tulee kelalta.

lääkärineuvola takana painoo oli tullu 1kg eli kokonaan on nyt tullu 3.2kg, hemppa oli 120 ja paineet 104/68 (ihan normit mulle), alhaalla kaikki vielä "koskematonta" hieman ehkä pehmenemään päin. antoi soitto ajan ja lupasi sen ylimääräisen ultran jälkeen kirjoittaa koko/synnytys tapa arvio lähetteen tai sitte pelkopoli lähetteen. jos siis eivät tyklsistä sitä kirjoita. no näkeepi sitten kun ollaan loppukuussa.

tinni ja ryyni 25+6
 
Olen vaihteeksi taas yksin kotona... Mies lähti tekee anoppilaan lattiaremppaa, ja tyttö painu mukaan. Nyt ei oo enää hauskaa tää. Viikonloppu meni, kun sain pitkästä aikaa olla hiljaisuudessa, mutta nyt en olis halunnu jäädä yksin kotiin :( Tuleevat vasta perjantaina, ja isommankin koiran veivät mukanaan. Onneksi on edes Kinkku (pienempi koira ) mun seurana :heart:
En tiedä, et millä ihmeellä saan ajan kulumaan, kun ei ole edes autoa nyt käytössä :(
 
Raskausdiabetes
Sairaanhoitopiirien hoito-ohjelmat
1.10.2008
Etelä-Karjalan sairaanhoitopiiri

* Hoitoketjun tavoite
* Kohderyhmä
* Työryhmä
* Diagnoosi tai oire tai terveysongelma
* Perusterveydenhuollossa tehtävät diagnostiset tutkimukset ja hoidot
* Aiheet erikoissairaanhoidon lähetteeseen äitiyspoliklinikalle
* Keskeiset lähetteessä vaadittavat tiedot
* Hoidonporrastusperiaatteet
* Hoito erikoissairaanhoidossa
* Keskeiset palautteessa vaadittavat tiedot
* Seuranta perusterveydenhuollossa
* Hoitoketjun päivitys
* Kirjallisuutta

Hoitoketjun tavoite

* Tavoitteena on äidin normaali sokeritasapaino, joka suojelee sikiötä liialliselta insuliinin vaikutukselta, liialliselta kasvulta, kohdunsisäiseltä hapenpuutteelta, synnytyksen jälkeisiltä hengitysvaikeuksilta sekä verensokerin laskulta
* Mahdollisimman nopea diagnoosi dieettihoitoisen diabeteksen muuttuessa insuliinihoitoa tarvitsevaksi
* Selventää työnjakoa sekä hoidon porrastusta perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä.
* Raskausdiabetesäitien seurannan jatkaminen synnytyksen jälkeen aina lapsen 4-vuotisneuvolakäyntiin saakka.

Kohderyhmä

* Ketju on tarkoitettu EKSHP:n alueen äitiyshuollon ammattilaisten käyttöön perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa

Työryhmä

* Pj. Jouko Saramies, johtava lääkäri, Savitaipaleen terveyskeskus
* Marjatta Aapro, sairaalakemisti, EKKS
* Marjatta Kaitila, terveyskeskuslääkäri, Joutsenon terveyskeskus
* Tarmo Koivisto, osastonylilääkäri, sisätautien yksikkö, EKKS
* Päivi Kylliäinen, kätilö, EKKS
* Eira Metsi, kätilö, EKKS
* Anna- Liisa Mikkolainen, terveydenhoitaja, kätilö, Imatran terveyskeskus
* Marjo Partanen, yleislääketieteen erikoislääkäri, kouluttajalääkäri, Lappeenrannan terveyskeskus
* Irma Rautio, terveydenhoitaja, Lappeenrannan terveyskeskus
* Beata Stach- Lempinen, osastonylilääkäri, synnytys- ja naistentautien yksikkö, EKKS

Diagnoosi tai oire tai terveysongelma

* O24.4 Insuliinihoitoinen gestaatiodiabetes
* O24.9 Dieettihoitoinen gestaatiodiabetes
* Raskausdiabetes = gestaatiodiabetes = (GDM) on raskauden aikana todettu sokeriaineenvaihdunnan häiriö riippumatta syystä. Diagnoosi perustuu kahden tunnin sokerirasitukseen, yksikin poikkeava arvo riittää.

Perusterveydenhuollossa tehtävät diagnostiset tutkimukset ja hoidot

* Sokerirasitus; Laboratoriotutkimus KL 1483, Pt- Gluk-R1
o Kahden tunnin sokerirasitus (75 g glukoosia). Normaali ateriointi edellisenä päivänä, tutkimus aloitetaan aamulla klo 8-10 yöllisen 12 tunnin paaston jälkeen. Verinäyte otetaan laskimosta. Viitearvot ovat laskimoplasmasta.
o Poikkeavat arvot:
+ 0 t = 5,3 mmol/l
+ 1 t = 10,0 mmol/l
+ 2 t = 8,6 mmol/l

* Sokerirasituksen indikaatiot:
o Koe tehdään pääsääntöisesti kaikille raskaana oleville.
o Sokerirasitusta ei tarvita, jos henkilö on;
+ Alle 25-vuotias, normaalipainoinen (BMI alle 26) ensisynnyttäjä (ensimmäisellä neuvolakäynnillä punnittuna!)
+ Alle 35-vuotias, normaalipainoinen (BMI alle 26) uudelleensynnyttäjä, jolla ei ole ollut raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa (makrosomian diagnoosi edellisen raskauden yhteydessä!)
* Sokerirasituksen ajankohta:
o Sokerirasitus tehdään 24-28 raskausviikolla 1. Dieettineuvonta ja omaseuranta on käynnistettävä viipymättä.
o Raskausviikoilla 10-12 2, jos
+ Aiempi raskausdiabetes
+ BMI yli 35 raskauden alkaessa
+ Glukosuriaa aamuvirtsassa raskauden alussa (glukosuria on merkityksetön, jos sokerirasitus on normaali)
+ Tyypin 2 diabeteksen vahva sukutausta (vanhemmilla tai sisaruksilla on diabetes)
+ Henkilöllä on suun kautta käytettävä kortikosteroidilääkitys
* Jos sokerirasitus on alkuraskaudessa normaali, toistetaan raskausviikoilla 24-28.


Tämmösen löysin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
maranooka etkai sä vaan mun kanssa huudellut sitä pakettia? :LOL:
No joka tapauksessa sieltä on kaksi pakettia jo tulossa ja nyt pitää laittaa huutiksen huutelut vähemmälle,ennenkuin hukun vaatteisiin :p
Onnittelut tytöstä :flower:
BV ja P 27+2
En kai.. Eräs toinen oli mielessä, sillä nikki oli ainakin tuttu täältä kesäkuisista.
:whistle: Tosin loppuvaiheessa "kisassa" oli joku ihan tuntemattomampi huutaja. Itse ainakin huutelin miehen tunnuksilla (kun en itse ole vaivautunut kirjautumaan huutikseen)..

Oma olo alkaa muuten olla kuin lämpöpatterilla, kroppaa oikein polttelee välillä kun on muka liikaa vaatetta päällä. Yöllä varsinkin on kuuma :kieh: Tässä alkaa jo toivoa, ettei kevät olisi turhan lämmin... Saa ilma muuten olla kaunis ja lumet lähteä pian!

Hiuksia olen kyllä värjäillyt tarvittaessa kotiväreillä, enkä ole jäänyt arpomaan voinko niin tehdä. No, värjäys kuukauden-kahden välein ei ole varmaan niin kovin vaarallista. Itsellä on ainakin satamiljoonaa kertaa mukavampi olo kun saa itsestään pidettyä huolta.. Raskausaikana meikkailenkin vähintään yhtä paljon kuin muulloin ja onnistun hämäämään kaikkia: monet tutut ovat sanoneet, että taidan voida hyvin.. Todellisuudessa miltei koko "terve väri" kasvoilla on lähtöisin meikkivoiteesta ja aurinkopuuterista. ;)

Vaikka en kuvia vatsastani laitakaan nettiin niin jotakin varmaan kertoo sen koosta se, että eilen siellä äitipolilla istuessani yksi kätilö luuli minun tulleen synnyttämään ja kyseli onko vauvan sydänkäyrää jo otettu :LOL: Minä hämmentyneenä vastasin, että ei - eikä toivottavasti tarvitsekaan vielä ottaa... :ashamed:

-maranooka & pikkuisin prinsessa 23+6-
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
siis paasto sokeri otetaan ennen litkun juomista eli sen tulee olla alle 5.3 , yhen tunnin arvo muistaakseni meillä alle tuon 11 ja kahen tunnin arvo alle 8
sitä just tarkotin. mulla oli se 5.5 ja normaali oli tädin mukaan! :eek:
 
mulle on kans sanottu noi samat rajat kun mitä sisu tuossa kirjottikin...

mulla oli arvot korkeella jo sillon rv 14 kun ekan kerran kävin sokerirasituksessa arvot:5.2, 11.5 ja 9.4..
ja nyt sitten kun muutama viikko sitten kävin oli vähän laskenut ruokavalion ansiosta ja arvot oli: 5.0,10.8 ja 8.9.

eli edelleen ruokavaliolla (joka siis lipsuu säännöllisen epäsäännöllisesti) jatketaan ja kotona mulla on mittari ja mitaan siis kahtena päivänä viikossa 6 kertaa päivässä. arvot pysyny ihan suht tasasena ja hyvinä niin en sinne sairaalan oo joutunut ja toivottavasti en insuliini hoitoon joudukkaan... mulla saa 1/10 arvosta olla yli rajojen ja mulla ehkä on 1/20...
 
saikulla täälläkin ollaan, viime viikolla olin siis saikulla jo ja supisteli aika lailla kotosalla ollessa, menin kuitenkin iltaan eilen töihi mutta en kyennyt olla kuin pari tuntia ja oli pakko lähteä kotiin, tänään olen viel saikulla ja huomenna ja ylihuomenna on koulutusta joihin olis "hieman pakko" mennä, ajattelin käydä kokeilemassa, ja perjantaille sain lääkäriajan, ei minusta varmaan ole töihin enää, koko ajan tuntuu masu olevan kireenä ja supistuksia tulee ja menee, onneksi ei mitään säännöllistä mutta sen verran tuntuu että on pakko pysähtyä ja hengitellä, reisille säteilee aina välillä myös.. no ei mulla onneksi olis ollut enää kuin 6 viikkoa töitä mutta olisin mielellään vielä siellä viihtynyt.. nyt on kyllä pakko himmata tahtia ja levätä.

maitoa ei täällä tule rinnoista, ei kyllä aiemminssakaan raskauksissa tullut.. synnytyksen jälkeen vasta sitten..

HS mun käsittääkseni sun arvo on ihan hyvä koska on viitearvoissa, tosin ihmettlen minäkin tuota että toisessa paikassa joutuu sitten mittaamaan vaikkei olisi edes mennyt yli arvojen.. muutenkin tuo sokerirasitus on ihan tyhmä nykyään kun se tehdään melkein kaikille, miksi halutaan piinata ja panikoida äitejä toisaalta ihan turhaan, vaikka onhan siinä varmaan hyvätkin puolensa että niitä mitataan, mutta minusta ehkä jos olisi jokin muukin syy kuin se että nykyään se tehdään melkein kaikille..

mutta joo menempä taas höpisemästä ja viemastä palstatilaa täältä.. :whistle:
 
täällä on muuten vasen puoli taas kipuillut viime yöstä lähtien :/
mä en enää meinaa keksiä, et mitähän tää oikein voi olla? lääkäris tän asian takia kävin reilu viikko sitten eikä keksitty mitään syytä.

kipu on koko ajan välillä voimistuen ja selkään säteillen. ei nää varmasti voi olla suppareita kun vaan vasemmal puolella? mites liitoskivut? ei auta lepäilykään :|
vatsan toiminnasta ei voi olla kyse koska homma pelittää. ostin jopa viikko sitten apteekista cuplatoneja kun aattelin, et josko ois niin pahoja ilmavaivoja.. :ashamed:
 
MM83 Saitkos sä mitään ruokavaliota sieltä neuvolasta?
Noi raja-arvot vaihtelee kunnittain :attn: Mä en nyt muista paljon meillä ne arvot on,pitääpä kysäistä jo yksi tuttu tietäisi :whistle:

Tänään kävin anomassa passia itselleni,likka tykkäsi olla mukana kun kiva poliisisetä antoi hänelle värityskirjan! :D

Bv ja P 27+2
 
Kiva lueskella, että täällä jaksellaan hyvin... ainakin suurimmalla osalla ei ole mitään suurempia kremppoja :whistle: . Kirjoittelin viimeksi siitä puutumisesta. Eikä mennyt kauaa kun se loppui kuin seinään. Yksi aamu heräsin niin ettei ollut paikat puutunut ja sen jälkeen eivät ole myöskään puutuneet kertaakaan...jännä juttu. Sitä ei oikein käsitäkkään mitä kaikkea elimistö käy läpi tämmöisessä tilassa. Mieliala on jokseenkin tasaantuneet normaalille tasolle, ehkä semmoinen normaalia seesteisempi olo kuitenkin.

Mulla sokerirasitus ensi ti siinä ei tarvitse olla kuin 10 tuntia syömättä (ei paha). Muutenkin aika ähky olo koko ajan jos syönyt normaalistikin, niin en usko että kauhee nälkä kerkiää tuossa ajassa tulemaan. En vieläkään tiedä kumpi tulossa mutta ehkä se selviää 4d:ssä. Kauhea jytke käy masussa välillä, terkka sanoi että se siitä vain pahenee. Supistuksia tulee ja menee, kipeitäkin ollut jo pari kertaa. Neuvolassa kaikki arvot olleet ok.

Sain paljon vaatteita jo kaverilta, kaksi jätesäkillistä =) . Odottelen tuonne huhtikulle ja alan niitä pesemään ja lajittelemaan paikoilleen. On tää vaan niin ihanaa! Olen vieläkin ihan täpinöissäni vaikka raskauteen on ns. tottunut.

Omaa napaa melkoisesti, mutta eikös raskaus ole melko omanapaista aikaa, ainakin moni asia siihen suuntaan menee kun raskausjutuista kyse
;) .

maare 26+6 (jos muistin oikein :D :heart: )
 
johanna toi vuorokausi rasitus on niinkin yksinkertainen kun että mennään aamusta sairaalaan osastolle veri näyte. syödään normisti sairaalasruoat ja ainakin tunnin joka ruokailun jälkeen otetaan verinäyte. en muista ihan tarkkaan otettiinko ennen ruokaakin näytteet.

eli ollaan 1 vrk sairaalassa ja siellä seurataan valvotusti mitkä arvot on. muuta siis kuin sen sairaala ruoan ei saa syödä. alkaa aamulla ja loppuu seuraavaan aamuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Musta tuntuu, et Minni tulee paaaljon levottomammaksi, jos mä pötkötän ihan selälläni ja sit kun se monottaa kohdunsuulle, niin sit alkaa supistelee.... Siks oonkin laittanu aina jonkun tyynyn selän alle, että olen puolittain selällään.
Okei, kiitti neuvosta mä koetan laittaa tyynyä selän alle, jos se helpottais. Mul on ollut jo jonni aikaa ylimääräinen tyyny sängyssä, mut en ole keksinyt sille mitään virkaa :) Oon kyl huomannut että usein juuri iltaisin kun rauhoitun ja kun jätkä alkaa heilumaan enemmän, niin alkaa minua myös herkemmin supistamaan.

Jätkä tuntuu kyl potkivan asennossa kun asennossa. Aamulla nukuin kyljelteen niin tuntui joka suunnasta monottelevan. Ilmeisesti ei hyvä jos nukun kyljelteen.
 
Tän päivän neuvolakuulumiset:

pissa puhdas
verenpaine ok
sf-mitta 27cm
vauva perätilassa,tuli todettua kotona sama jo eilen illalla,kun kuuntelin sydänääniä
syke 130
ja mun kokonaispainonnnousu alusta 2,7kg.

A-Mam ja Mimmi rv 27+1 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
MM83 Saitkos sä mitään ruokavaliota sieltä neuvolasta?
Noi raja-arvot vaihtelee kunnittain :attn: Mä en nyt muista paljon meillä ne arvot on,pitääpä kysäistä jo yksi tuttu tietäisi :whistle:

Bv ja P 27+2
Sain mä jotain ohjeita, mutta on noi ruokavaliojutut tullu tässä jo vuosien saatossa tutuksi kun on sen verran kovat sukurasitteet tuohon diabetekseen. :/ Mä syön muuten ihan monipuolisesti jne. mutta viimeaikoina on tuota suklaata tullu kulutettua "pikkasen" liikaa. Sit toinen juttu, mihin on nyt tultava muutos, on se et muistaisin syödä säännöllisesti. Nyt on menny niin, että oon unohtanu syödä ja sitte ku on nälkä ni on se ollu jo niin kova, et oon syöny kauheita määriä.

Ihan hyvä mun mielestä, että näitä tutkitaan vaikka sitte kaikilta kun on toi diabetes on niin paljon yleistyny jne. Ja vauvan hyvinvoinnin kannaltahan näitä tutkitaan eikä vaan kiusaksi. :D Mä kyllä ite luulin, et mulla ois ollu kaikki arvot ihan kunnossa, kun oli niin hyvä olo koko rasituksen ajan...

Nyt siis mittailen seuraavat 6 päivää 4 kertaa päivässä ja yritän pitää ruokavalion hyvänä.

MM ja potkiva Pepe 27+1
 

Yhteistyössä