~KesäMassut 2007~

Oisko vielä jotain vinkkejä masuvaivoihin? Meillä pikkuneiti itkeskelee selvästi tuskissaan iltayöllä noin kolmisen tuntia ennen kuin noin kahden kolmen pintaan nukahtaa vihdoin. Aamulla, päivällä ja illalla on kaikki hyvin, neiti nukkuu, syöpöttelee ja seurustelee.

Relatippoja ollaan käytetty noin kaksi viikkoa -ei tunnu helpotusta olevan. Jekovit yritettiin aloittaa mut alkoi päivähuudot sen jälkeen. Carry me-liina on tilauksessa, toivottavasti tulee pian niin saadaan kokeilla auttaisko siinä kantaminen yöitkuihin.

Tuntuu, että mikään ei auta vaivoihin. Kanniskelu, masun hierominen, mahallaan olo, silti itkee.

Oisko jollain kokemuksia vyöhyketerapiasta? Onko ollut apua?

Laitan kyselyä myös erikseen omaan pinoon mut ajattelin teiltäkin kysellä.

Netta73 ja neiti masukipuinen 2vko 5pvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppunella:
Meillä Jekovitista myös alkoi päivähuudot, vauva 3 vkoa tänään. En tiedä mitä tekisin, ei kai niitä lopettaakaan voi?
Mä lopetin jekovitit.Saa olla nyt viikon verran kokonaan ilman ja kokeilen sitten aloittaa uudestaan toisella merkillä. Neuvolasta sanottiin, ettei ole niin vaarallista lykätä aloittamista näin kesäaikaan, vauva saa kuulemma sitä d-vitamiinia jonkunverran, vaikka ei (tietenkään) suoraan auringossa olekaan.
 
Hei kaikille

Lukemassa olen käynyt päivittäin, mutten ole ehtinyt kirjoitella. Sen verran on ollut tekemistä. Nytkin valmistaudun lähtemään kauppaan heti kun vauva on herännyt ja olen syöttänyt. Mies oli viime viikon kotona, nyt taas töissä.

Noihin lähtemisiin kun menee nykyään helposti tuntikin. Alkuun täytyi myös opetella se, että valmistelee kaiken jo vauvan nukkuessa, jos haluaa ehtiä käymään syöttöjen välissä kaupassa tai jossain. En oikein ole löytänyt luontevia paikkoja imettää kaupungilla. Kai sitä voisi jossain kahviloissa, mutta ajatuksen tasolle on jäänyt. Toisaalta minulta myös puuttuu imetyspaidat eli joudun aina nostamaan koko paidan ylös imettäessä. Yritin käyttää niitä imetystoppeja, mutta tosiaan minusta tuntuu etteivät tue tarpeeksi ja iho kutiaa kuminauhan kohdalta. Päivän pystyn ehkä jotenkuten pitää toppia (kun paremmat imetysliivit on pesussa). Mistä olette ostaneet kivoja imetyspaitoja?

Nuppunella: jostain luin, että Dee-tipat aiheuttaisi vähemmän masuvaivoja kuin Jekovit. Kokemusta ei minulla asiasta ole.

Vauvan itkusta: Tällainen kuukauden ikäinen vauva itkee keskimäärin noin 2 tuntia päivässä (luin tämän tiedon jostain lääkärilehdestä tms.), vaikka on ihan terve ja ei muutakaan varsinaista vaivaa. Olen sitten vain tyytynyt rauhoittelemaan vauvaa. Selkeästi monesti ei ole mitään varsinaista vaivaa, mutta känisee ja huutaa kuitenkin. Yhtenä iltana menin parvekkeelle, ja vauva rauhoittui heti viileässä yöilmassa. Oli ollut tosi kuuma päivä, joten ilmeisesti myös sisällä oli "liian" lämmin. Vaihdoin vauvalle t-paidan päälle, koska se oli vähän väljempi kuin bodyt ja laitoin nukkumaan niin siihen rauhoittu. On se joskus mystistä tämä vauvan hoito. Meillä ei vauva nukahda itsekseen päiväunillekaan. Yritän tarkkailla vauvaa, että koska vaikuttaa väsyneeltä ja yksinkertaisesti laitan nukkumaan. Minun syliin vauva ei nukahda juuri koskaan. Ehkä tuoksun liikaa maidolta. Isän syliin nukahtaa paremmin.

Yöunien puute vauvan itku/huuto on kyllä minusta rankinta tässä vauvan hoitamisessa. Huomaan, että itsellekin on jo tullut sama heräämisrytmi kuin vauvalle: viime yönä vauva nukkui pidempään, kuin yleensä ja minä heräsin jo kuuntelemaan, että hengittääkö vauva. Miehelle tuo vauvan itku tuntuu olevan vielä rankempaa, itse sen sietää ehkä paremmin.

Jollain oli vielä joku lääke (Cuplatonin ja Rela-tippojen lisäksi), mitä pystyi kokeilemaan noihin masuvaivoihin, mutta nyt en muista lääkkeen nimeä, enkä sitä kuka sen sanoi. Oliskohan se ollut vielä tuolla odotuspuolella. Kreecher: oletko huomannut, että vauvan kakan koostumus ja väri muuttuisi Cuplatonista?

Mitä vaippoja käytätte vauvoilla?
Meillä on käytössä kertakäyttövaipat, lähinnä Pampersit ja laitokselta saadut sekä äitiyspakkauksessakin olleet Liberot. Äitiyspakkauksessa tulleen kestovaipan annoin pois ystävälle, joka osakestoilee. Minusta ei kestoilijaksi ole: jo tällä hetkellä pyykkikone pyörii täytenä melkein päivittäin.

Minkä ikäisenä olette ajatelleet siirtää vauvan omaan huoneeseen nukkumaan?
 
Onnea kaikille vauvautuneille! :flower:

Tänään oli Niilon neuvola päivä, hyvin on poika kasvanut-hyvin siis tissimaito riittää. Painoa oli nyt 4950g ja pituutta 55cm, py 37,5cm. Kahden viikon takaisesta neuvolakäynnistä painoa tullut ~800g lisää! Muutenkin kaikki oli hyvin! Seuraava käynti onkin sitten lääkärineuvola ja samalla minun jälkitarkastus. Terveydenhoitaja otti nyt jo multa hb:n, painon yms. valmiiksi. Hb on raudan syönnin ansiosta noussut hienosti, oli nyt 133 kun synnytyksen jälkeen se oli 96. Painoa on 5kg enemmän kuin ennen raskautta, ei onneksi sen enempää kun kuitenkin 20kg tuli raskausaikana. Eiköhän tuon viisi kiloa saa aika kivuttomasti tiputettua.

Mahavaivat näyttää pahenevan Niilolla. Iltaisin alkaa huuto joka kestää toista tuntia, mitenkään päin ei ole hyvä. Sitten kun saa piereskeltyä rauhottuu heti. Vaihdoinkin nyt sitten tästä päivästä lähtien relojen tilalle cuplatonit, katsotaan onko vaikutusta. Jos ei ala helpottaa vien vyöhyketerapeutille, niin paljon hyviä kokemuksia kuullut siitä, että uskoisin siitä olevan hyötyä. Hämeenlinnassa näytti jollain terapeutilla käynti maksavan ekalla kerralla 25e ja seuraavat käynnit 15e. Minusta on halpa siihen nähden, että jos se helpottaa vauvan oloa.

Yöt Niilo nukkuu kuitenkin hyvin eikä masu vaivaa. Nyt nukkuu jo pidemmissä pätkissäkin eikä tunnin välein ährää tissille. Eka pätkä on yleensä 3-4 tuntia ja sitten parin tunnin pätkissä. Minäkin vaihdoin Niilolle yöpaidaksi pelkän tavallisen t-paidan, kun aina ihan hikimärkänä nukkui, ehkäpä siksikin heräili niin usein yöllä. Tosi kuumaverinen kaveri tuntuu olevan.

Vaippoina meillä on käytössä Pamperssit. Minusta ei kestovaippailijaksi ole, muutenkin tota pyykkiä riittää ihan älyttömästi. Ja mä en niin kauhean ekologinen ihminen ole, että kantaisin kovin suurta huolta kaatopaikkojen vaippavuorista :ashamed: Kaikki kunnioitus heille, jotka kestoilla jaksavat! *hatun nosto hymiö*

Omaan huoneeseen Niilo siirretään vasta sitten kun nukkuu yönsä heräämättä. Mä en jaksa alkaa ravaamaan toiseen huoneeseen häntä rauhottelemaan. Eli saattaa mennä vielä pitkä tovi ennen kuin siirretään. Nuo isotkin pojat nukku tosi pitkään samassa huoneessa meidän kanssa.

Imetyspaidoille olis mullakin käyttöä, mutta en ole saanut aikaseks käydä ostamassa. Nyt virittelen aina rievun näköesteeksi, kun julkisilla paikoilla imetän. Ajattelin myös testata tehdä tee-se-itse imetyspaidan, leikkaan vanhaan toppiin halkion rintojen kohdalle ja sen kun pukee sitten paidan alle, niin pysyy maha ja tissitkin aika kivasti (kai) piilossa.

ebbuliinille piti vielä kommentoida siitä Novasta. Mustakin vauva näyttää olevan jotenkin tosi huonossa asennossa, kun laittaa kehtoasentoon. En juurikaan siinä asennossa kannakaan, kun koko ajan tuntuu että pitää kohentaa vauvan asentoa eikä se kuitenkaan sen paremmaksi muutu. Pystyssä kantaminen luonnistuu paremmin ja vauvan asentokin näyttää inhimillisemmältä. Ihan kätevä tuo liina kyllä on kun sitä oppii käyttämään, kauppaan mennessäkin on kätsy kun saa nopeasti päälleen.

Teppana & Niilo 1kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Teppana:
Omaan huoneeseen Niilo siirretään vasta sitten kun nukkuu yönsä heräämättä. Mä en jaksa alkaa ravaamaan toiseen huoneeseen häntä rauhottelemaan. Eli saattaa mennä vielä pitkä tovi ennen kuin siirretään. Nuo isotkin pojat nukku tosi pitkään samassa huoneessa meidän kanssa.

Imetyspaidoille olis mullakin käyttöä, mutta en ole saanut aikaseks käydä ostamassa. Nyt virittelen aina rievun näköesteeksi, kun julkisilla paikoilla imetän. Ajattelin myös testata tehdä tee-se-itse imetyspaidan, leikkaan vanhaan toppiin halkion rintojen kohdalle ja sen kun pukee sitten paidan alle, niin pysyy maha ja tissitkin aika kivasti (kai) piilossa.
Hyvä huomio tosiaan, että jos vauva heräilee yöllä, niin täytyy lähteä toiseen huoneeseen syöttämään/rauhoittelemaan.

Täytyykin kokeilla tuota Teppanan tee-se-itse-imetyspaitaa :)

Löysin tuolta toisesta keskustelusta sen lääkkeen nimen:"...Cuplaton ja Disflatyl pilkkovat ilmaa..."
 
mä en oikeen jaksa ymmärtää tätä vuotamista!!! :kieh: jälkivuodosta oli melkeen viikon tauko ja alko taas uudelleen, sit oli n.4 päivää vuotoa ja taas päivän tauko, ja nyt on oikeen veristä vuotoa maha on oikeelta puolelta alhaalta kipee, niinku ois ovis,(ei tällain menkkojen aikana ennen) mut voisko olla et mulla ois menkat kuitenki jo alkanu? vaikka nyt on jo taas melkeen viikon ollu putkeen vuotoa. :headwall: oon jo ihan pannarissa ollu et mulla on joku ja pahasti vialla..
 
Heips taas. Ihan kiva oikeastaan että tahti täällä palstalla on hiljentynyt, muuten en jaksaisi lukea kaikkea, kun ei ehdi tänne niin usein enää.

Huomenna on meilläkin 1kk neuvola, joka onkin ensimmäinen neuvola 5-päivän iän jälkeen! Kiva nähdä, miten poika kasvaa.

Vauvan karjumisesta joku kyseli. Meilläkin poika karjuu silloin kun itku menee ihan överiksi. Eli ensin itkee kovempaa ja kovempaa, ja lopulta karjuu niin, että ei muista edes hengittää ennen kuin on ihan punainen. :( Meillä se on kyllä yksi itkun muoto, kyynelet silmissä pikkuinen karjuu. Tulkintani mukaan se on yleensä masuvaivoja tai väsymystä, kun ei osaa nukahtaa heti kun väsyttäisi.

vaipoista: Meillä käytetään enimmäkseen kestovaippoja, paitsi yöllä ja joskus reissussa kertakäyttöisiä. Ihan harsoja ja villavaippahousuja vain, hinta- ja kuivausteknisistä syistä. Peseminen ei ole hankalaa, harsoja mahtuu yhteen koneelliseen helposti kolmisenkymmentä. Olenkin pessyt muun lakanapyykin seassa aina pienempiä satseja kerrallaan. Hankalaa harsojen kanssa on ollut vain se, että ne vievät ihan hiivatisti tilaa kuivuessaan, kun koneellinen vie kolme-neljä pyykkitelinettä tilaa, ja meillä on vain kaksi. Ollaan sitten ripusteltu myös ovin päälle, naulakoihin ja tuolinselkämyksille... :whistle: Onneksi ne kyllä kuivavatkin muutamassa tunnissa, kun ä-pakkauksen kestovaipalla menee melkein vuorokausi kuivuessa.

On muuten ihanan rauhallista. Mies otti klo 11 pojan liinaan ja häipyi naapuritaloon pelaamaan strategiapelejä. Kolmen maissa kävivät molemmat syömässä ja lähtivät taas... saas nähdä milloin palaavat. Olen kyllä lähinnä a) syönyt ja peseytynyt sekä b) tehnyt kotitöitä koko päivän. Nyt vasta istahdin koneelle ihan laiskottelemaan. :)

Imetys sujuu muuten hyvin, mutta tekee edelleen kipeää ilman rintakumia, ja usein sen kanssakin. En sitten ole rääkännyt itseäni kuin muutaman kerran päivässä, ettei lapsi ihan unohtaisi miten pelkästä rinnasta syödään. Julkisesti imettämisessä en ole paljon paikkoja katsellut, eilenkin istuin kivellä tien vieressä, kun kesken lenkin tuli pienelle nälkä. Jos on kovin häveliäs, niin pukluliina on tosiaan helppo ripustaa koko nyytin päälle, saa vauvakin paremmin ruokarauhan.

Pukeminen on aika ongelmallista, varsinkin yöllä. Poika tarkenisi mainiosti pelkässä bodyssa lakana peittona, mutta kun nukkuu kunnolla tällä hetkellä vain kantoliinassa tai kapalossa. Lopputulos on se, että lakanaan kapaloitu poika on ihan hikimärkä jossain vaiheessa yötä vaikka nukumme parvekkeen ovi auki, ja kitisee sitten. onneksi ei ole kovin hellekeli, vaikka lämmin onkin!

Eilen laiteltiin muuten mansikoita 10kg pakkaseen. Njam! Vielä yhden 5kg laatikon voisi hakea, ja sitten mustikat lisäksi kun niitä tulee... Ei tarvitse talvella säännöstellä marjansyöntiä, ja vauvallekin on kiva tarjota marjapuuroja ja kiisseleitä sitten kun on aika opetella syömään.

tulipa romaani, kun en ole aikoihin (päiviin siis :D ) kirjoitellut!
 
Moikka vaan kaikille, tuleepas harvoin enää kirjoiteltua, vaikka lukemassa käy.

Netta: Disflatyl- nimistä masuvaivalääkettä minä olen käyttänyt. Muita en ole kokeillutkaan. Suosittelen kokeilemaan: annetaan 2-3xpvä. Meillä se ainakin tuntuu auttavan ! Meille sitä suositeltiin apteekissa, kun kyselin, mitä kannattaa valita.

Julkinen imetys: Minä ainakin imetän missä milloinkin. En jaksa ruveta erikseen etsimään imetyspaikkaa varsinaisesti, jos vauvalla nälkä. Eiköhän imetys ole maailman luonnollisin asia? itsekään en käytä imetyspaitaa, mutta harson laitan sitten vähän suojaksi aina ja muutenkin harsolla olen suojannut vauvaa, joten siinä samalla tissikin menee piiloon :) ! Haluan kuitenkin olla niin paljon liikkeessä, etten jaksa stressata tuon imetyksen kanssa tai olla lähtemättä liikkeelle sen takia... :snotty: Imetys sinänsä sujuu yhtä hyvin kuin ennenkin eli ei ongelmia.

Yöunet: Meillä tyttö herää edelleen kahden tunnin välein syömään. Pari kertaa alkuillasta nukkunut kolme tuntiakin putkeen. Täytyy sanoa, että äiti tuntee itsensä välillä kyllä väsyneeksi, mutta vielä ollaan tolpillaan kuitenkin. Extra-väsymystä aiheuttaa sädehoito, joten on ollut välillä aikoja, jolloin tuntunut, että jaksaminen lakkaa kokonaan- jotenkin kuitenkin selvitty.

Tämä nyt nolottaa kysyä, mutta pakko saada tietää: Milloin on uuden raskauden mahdollisuus ? Minua nimittäin Pelottaa sanan varsinaisessa merkityssä, että tulisin raskaaksi. En missään nimessä sitä halua. Olenko käsittänyt oikein, että ennen kuukautisten alkua minipillerit on ainoa ehkäisyvaihtoehto (kortsun lisäksi)?


Pukeminen:
pikku hiljaa alkanut jo vähän hahmottua, mitä tytölle kannattaa päälle laittaa. Tietysti sitä vieläkin miettii onko liikaa tai liian vähän vaatteita, muttei enää ole sellaista stressiä kuin aiemmin. Kai sitä pikku hiljaa alkaa luottamaan itseensä...


Kesämassut Oulusta
: käykääs lukemassa tuolla tapaamispuolella ehdotuksia tapaamisesta !!

Seksiä on harrastettu pari kertaa, en ole oikein saanut vielä kunnon tuntumaa, jos joku ymmärtää mitä tarkoitan. En tiedä jännitänkö vähän vai mietinkö niin kamalasti, että miltä tuntuu, mutta jotenkin en osaa rentoutua..ehkäpä ajan kanssa, en tiedä. Jälkitarkastus minulla muuten 23.7. ja haluaisinkin jo päästä uimaan !! Uimassa ei kuulemma saa käydä ennen sitä.


Nimi ja ristiäiset
: Meillä ei sitten päästä yhteisymmärrykseen nimestä. En tiedä miten asia ratkaistaan. Huh..alkaa jo stressata, kun ristiäiset (5.8.) lähestyy. Tyttöparka jää vielä ilman nimeä. Minä edelleen haluaisin tytölle oman sukunimeni... :saint:


Pikkumyy
lle kiitos minunkin puolestani, että jaksat listaa tehdä! Voitko lisätä minulle sinne, että tyttö syntyi viikoilla 39+0. Olisi kyllä ihana, jos listaan nimetkin laittaisi. Oli muuten kiva katsella siitä, että joinakin päivinä syntynyt useammalla yhtä aikaa vauva :).

Minäkään en jaksaisi millään kestovaipata, ei tosin ollut aikomuksenakaan. Pyykkiä minunkin mielestäni riittää muutenkin ihan hyvin..

Tyttö on edelleen tietysti aivan ihana, mutta jotenkin tuntuu, että rakastan häntä nyt jpaljon enemmän kuin ennen ! Voikohan se rakkaus tosissaan lisääntyä koko ajan ? Ainakin siltä se tuntuu. Jotenkin vauvan synnyttyä omatkin haaveet ovat muuttuneet, olen alkanut ajatella, että tuntisinpa joskus itseni niin onnelliseksi, että toivoisin pääseväni esim. naimisiin. Uskomatonta, mutta siltä on vain alkanut tuntua...huh, pelottaa ihan itseänikin.

Kyllä nuo pienet kehittyy nopeaan. Meidän tyttö muuten hymyili ekan kerran 3vko:a vanhana(tietoisesti) ja nykyään hymyilee todella usein! On se niin ihana hymy !

Pepsukka ja tyttö 1kk+1vko+2pvä :).
 
Heips!

Tulin tuolta Heinämassuista (jälleen kerran :ashamed: ) kyselemään, että käytättekö vauvan lakanan alla muovifroteeta? Jos, niin hiostaako se kamalasti näin kesällä, kun muutenkin kuuma? Tai ootteko huomannu, että vauva nukkuisi jotenkin levottomasti jos sellainen on käytössä?
 
Heipsan!

Kirjottelin yks päivä pitkät pätkät, mutta painoin väärää nappia ja hävitin
koko tekstin. :headwall: En sitten tullut enää kirjoiteltua, kun Helmikin kaipaili äitiä. No, nyt sitten paremmalla onnella...

PikkuMyy: Kiitokset minunkin puolesta listasta ja sen päivityksestä! Kivalta kyllä näyttää. =) Siihen vois lisätä, että meidän tyttö syntyi rv 37+6, pipo oli 35cm ja nimi on Helmi Sofia. (Helmi syntyi 30.5.)

Hani: Mukava kuulla, että teillä nukutaan nyt öisin! Tais siitä koliikkihoidosta todella olla apua.

Saunassa oon käynyt synnytyksen jälkeen ihan normaalisti. Mulle ei ees kukaan sanonut, että jälkivuodon aikaan ei kannata mennä. No, mitään tulehduksia ei oo kuitenkaan tullut. Laudeliina on kyllä ollut aina käytössä. Mulla muuten jälkivuoto kesti reilut viisi viikkoa. Nyt oon muutaman päivän siis saanut nauttia olosta ilman vuotoa. Oli kyllä jo aikakin!

Meillä on Helmin siunaustilaisuus 22. tätä kuuta mun vanhempien luona. Päätettiin, että pidetään juhlat siellä, kun molempien perheet asuu samalla paikkakunnalla ja tänne meille ois matkaa 180 kilsaa ja siellä on enemmän tilaakin kuin tässä meidän kaksiossa. Ihan vaan läheisimmät ihmiset ollaan kutsuttu paikalle.

Meillä oli tänään eka lääkärineuvola. Täällä ensimmäinen lääkärineuvola on kuuden viikon ikäisenä. Kaikki oli hyvin, pirteä ja jäntevä on tyttönen. Helmi painoi jo 4660 grammaa ja oli 56,5 senttiä pitkä! Tälle äitille meinasi tulla pieni kriisi, että eihän mulla enää mitään pikkuvauvaa olekaan! :eek: No, hyvähän se on, että tyttö kasvaa. :D

On se vaan ihana seurailla, miten vauva kehittyy. =) Tosi hyvin Helmi jo kannattelee niskojaan. Pitkän aikaa saattaa mahalla ollessan katsella ympärilleen. Eka hymykin tuli pari viikoa sitten. Helmi hymyilee aina aamuisin syönnin jälkeen, kun jutustellaan. Muutenkin usein jutellessa hymyilee mulle ja isälleen. Öisin syödään tavallisesti kaksi kertaa ja nukahdetaan heti syönnin jälkeen. Helmi syö yöllä puolituntia tai alle, kun vielä vähän aikaa sitten saatto mennä tunti tai kaksikin tissillä. Myös päivällä tissittelyaijat on lyhentyneet tosi paljon. Varmaan imuteho on parantunut ja sen myötä syöminen nopeutunut. Ihan hyvä, koska mulla soi pari viikkoa sitten kaikki mahdolliset mainostunnarit päässä (katselen usein imettäessä telkkaria) ja lauleskelin niitä jatkuvasti muiden iloksi tai varmaan oikeesti hermostukseksi. Siinä vaiheessa, kun vastasi miehen kysymykseen "Onko hyvää piirakkaa?" vaan laulamalla "I`m loving it", huomasin, että telkkaa oon ainakin katsellut jos en muuta. :D

Muakin kiinnostaa, mistä ootte ostaneet imetyspaitoja. Tuo itsetehty imetyspaita kuulostaa kyllä kätevältä, voisin vaikka yrittää semmoisen tehdä. Nyt oon käyttänyt vaan paitoja, jotka saa edestä napeilla tai vetoketjulla auki, mutta voisin kyllä hankkia ihan oikeitakin imetyspaitoja.

Kestovaippoja oon käyttänyt vaan muutamia, kun ollaan saatu niin paljon vaippoja lahjoituksina (tuore mummu on vähän innostunut ekasta lapsenlapsesta...) ja on pitänyt käyttää vaipat ennenkuin ne jää pieniksi. Ei olla ostettu varmaan kuin yksi vaippapaketti ite! No, nyt on pienet vaipat käytetty ja ajattelin, että osakestoilen jaksamisen mukaan. Meidän vaippakuoret on kirppikseltä (toinen on imse vimse ja toisesta en tiedä ja harsoja ja riisipaperia oon laittanut imuiksi.

Muutettiin heinäkuun alusta uuteen asuntoon. Musta ei kyllä ollut paljon hyötyä muutossa, kun Helmi oli vähän väliä tissillä ja onneksi saatiinkin muuttoapua. Mun vanhemmat ja täti siivosi tämän uuden asunnon katosta lattiaan ja sisko ja lanko olivat sitten apuna tavaroita kantamassa. Ihanaa on kyllä nyt, kun on enemmän tilaa ja oma sauna! Kaiken lisäksi seutu on tosi mukavaa. Ihan meidän asunnon läheltä lähtee luontopolku, joka kulkee joen rannalla. Ollaan ihasteltu vaunulenkeillä maisemia miehen ja koiran kanssa.

Jeps, mutta nyt patistan tuon miehen laittamaan mun kanssa tauluja seinille. Mukavia kesäpäiviä kaikille!

Katziina ja Helmi Sofia
 
pitkästä aikaa.. ihan ensiksi Pikku myylle päivitettävää: meidän neiti syntyi rv 40+3 ja pipo oli 36,5 cm. synttäropvm on 28.6.

Neiti on tässä tissillä, ja pitää kirjoittaa yhdellä kädellä.. (anteeksi virheet..) meillä on neuvola tänään: paino oli 3830 g ja pituus 53,5 cm! hienosti kasvaa. yöt on nyt mennyt 3 tunnin syöttöväleillä, päivisin syö yleensä 2 tunnin välein. Muuten neidillä on ollut alusta pitäen voimakas imuvietti;koko ajan pitää olla jotain suussa hereillä ollessaan! tutti on siis kovassa käytössä. Muuten, joku aikaisemmin sanoi, että vauva ei huoli tuttia: oletteko kokeilleet eri mallista tuttia? meillä esikoinen ei huolinut ns. vanhan mallista tuttia ollenkaan.

röyhtäyttämisestä: pyrin röyhtäyttämään, varsinkin jos itsekin kuulen, että vauva saa ilmaa massuunsa syödessään. tämä neiti röyhtäiseekin melkein joka kerta, aikaisemmilta ei useimmiten kuulunut mitään ääntä.

onkos muilla ollut itsellä kuivumisoireita? itse tunsin jo yöllä makuuasennossa, että pyörryttää. aamulla pyörrytti edelleen, ja kun oli neuvola pyysin nlatätiä ottamaan hemoglubiinin, joka oli 144! mulla ei ikinä ole noin hyvä hg! täti sanoikin, että jos ei ole junut nesteitä tarpeeksi eli kuivuminen uhkaa, niin se näkyy korkeana hg:nä! ja siitähän tuo pyörryttäminen johtuukin. olen kyllä omasta mielestäni juonut ja juonut ja juonut.. mutta eilen kävin yli tunnin pituisella lenkillä vauvan kanssa, ja hikoilin kuin sika (niin kuin hikoilen muutenkin, vaikka ei ollut helle) ja ilmeisesti tuon takia nestevaje syntyi.. tämän päivän olen ottanut sitten iisisti vauvan kanssa lepäillen (m. kahdet päikkärit..) ja juoden.. toivottavasti huomenna olo on jo normaali..

joko, muuten olette reissailleet vauvan kanssa? mulla haluttaisi hirveästi lähteä lasten kanssa 300 km:n päähän kotiseudulleni. mies ei pääse mukaan, mutta uskoisin pärjääväni lasten kanssa itsekseni. tuo vauva on niin ihana, ja tyytyväinen. ainoastaan mietityttää pienen ikä; pari-kolme viikkoa, eihän se vaan saa mitään pöpöä sieltä...

jep, pitäisikö ruveta testailemaan kantoliinaa, en oikein ole päässyt jyvälle siitä vielä..

hyviä vointeja äideille ja vauvoille, niin ja onnittelut juuri vauvansa saaneille!! :flower:

=) kolmas & beba 1 vko 5pv
 
Täällä OLI hiljasta... Tais tulla kaikille samaan aikaan sopiva hetki kirjottaa. :LOL: Ihan kiva... Nyt kun itellä on hetki, oli kiva kun oli lukemista ja päivitettävää.

Mistäs pitikään kommentoida...

Alkuperäinen kirjoittaja Vauvelihaave:
Tulin tuolta Heinämassuista (jälleen kerran :ashamed: ) kyselemään, että käytättekö vauvan lakanan alla muovifroteeta? Jos, niin hiostaako se kamalasti näin kesällä, kun muutenkin kuuma? Tai ootteko huomannu, että vauva nukkuisi jotenkin levottomasti jos sellainen on käytössä?
Mä käytän, enkä o huomannu pojan enempää hikoilevan. Ihan tyytyväisenä nukkuu. Käytän sellasta froteeta myös tyynyn ja harson välissä imettäessä... Suojana siinäkin, kun välillä valuu maitoo. Kätevä myös ilmakylpyjen aikana. Mä näköjään tungen sitä joka väliin niin ku harsojakin... :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja Jonina:
Mitä vaippoja käytätte vauvoilla?
Liberoo ja Pampersia vielä pelkästän... Ollaan miehen kanssa eri mieltä kumpi on parempi. Osittainen kestoilu ei o vielä päässy alkuun, kun kertiksetkin meinaa olla pojalle isoja. :eek: On siis laihtunu (Paino ei o hirveesti noussu vielä synnäriltä tulon jälkeen, mut pituutta on tullu jo 4cm kahden ja puolen viikon aikana.) ja meinaa vaipat sen takia fuskata. Kestot otan käyttöön sit, kun poika vähän kasvaa... Se äitiyspakkauksen vaippa mulla on ja kaks ostin lisää vastaavia, merkkiä en nyt muista. Hankin sit enemmän, kun pääsen alkuun ja löydän itelle ja pojalle mieleiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonina:
Minkä ikäisenä olette ajatelleet siirtää vauvan omaan huoneeseen nukkumaan?
Meillä on kaksio, joten ei ihan pian... Tarkotus on muuttaa vuoden päästä, joten sillon saa poika oman huoneen. Nukkuu nyt ihan hyvn omaan sänkyynsä, joten uskon aika hyvin sopeutuvan omaan huoneeseenkin. Mikäli siis ei tässä välissä muutu ääni kellossa...

Imetyspaitoja ei mullakaan montaa ole, mut muutama siihen soveltuva... Just kävin jokunen päivä sitten ostamassa Seppälästä kaks toppia, joista saa kätsysti tissin esiin tarvittaessa. Eikä ollu kalliita, vaikka ei ollu edes alessa. Pyöreesti 15?/kpl. Ne Glamourmomit on hankinnan alla.

Imetys sujuu aika hyvin vaihteeksi. Toinen nänni vaan on tosi kipeä, mut kai se tottuu kumittomuuteen piakoin. Poika on iltasin vähän väliä rinnalla, joten tänäänkään en kerenny syömään ennen ku klo 23 jälkeen (edellisen kerran klo 14 tienoilla ja sit vaan mansikoita ja yks jogurtti), kun piti kaupassakin käydä ja muuta. Hermosin sit miehelle, kun kaikki tuntuu olevan mun hoidettavana. (Oikeesti auttaa kyllä, mut mun mielestä liian vähän.) Imetysajat on kans lyhentyny osittain... Joskus siis imutetaan maratonmallilla tunnin verran ja joskus riittää pikainen kumppiminuuttinen tehoimutus. Maidon nousun huomaa... Meinaa välillä tissit räjähtää, vaikka ei erityisen pinkeiltä tuntuiskaan.

Julkisesti en o vielä imettänyt, mutta varmaan jossain vaiheessa, kun sain sen rintakumin nyt pois ja imetysasennotkin tuntuu löytyvän helpommin. Hassua, miten tuota poikaa on jo oppinu pyörittelemään paljo kätevämmin ja samalla se imettäminenkin on tullu rennommaks.

Peppi Pitkäkorvalle ja äippä-77:lle onnea vauvaantumisesta! :flower:

Nyt täytyy kömpiä unille... Heipat!

PikkuMyy-80 ja poikanen 2vk6pv
 
Olenpahan taas pitkästä aikaa taas täällä... Arki alkaa jo pikkuhiljaa selkenemään. Vauva voi mainiosti ja kasvaa niin että suhina käy :)
Itse olen ollut hieman outona...Itkenyt melkein päivittäin...mutta siitä onnesta, että kaikki viisi lastamme ovat terveitä! Ystävälläni kävi huonommin, meillä oli siis samaan aikaan laskettu aika. Kävi kuitenkin niin että vauva pääsi enkeliksi...En kerro tarkemmin, ettei kenellekään tulisi pahoja fiiliksiä :'( Olen yrittänyt olla tukena, mutta omat voimavarat eivät tunnu riittävän. Ja tuntuu niin epäreilulta häntä kohtaan, olla onnellinen omasta kultanuppusestani! Mutta kun tuo minimiekkonen on vaan niiiin ihana!

Kaikki neljä isoa sisarusta ovat aivan tohkeissaan uudesta tulokkaastamme...Eli auttavia käsiä on aivan liiankin kanssa! :D Ja tuo pienin isoista veljistä, 1,8 vee on äitissä kiinni vielä tiukemmin kuin aikaisemmin...Normaaliahan se on...Onneksi vauveli nukkuu vielä paljon,niin sitä erityis extra-aikaa löytyy vielä hyvin :heart: Mies on ollut töissä nyt jo viikon verran ja päivät menee kuin siivillä! Sen on huomannut esim palstailun vähentymisellä :eek:

Synnytyskertomusta piti laittaa, mutta ikävä kyllä se vade iski ja lujaa! Joten sanon vaan etten valehtelisi missään asiassa että ihan pierussa oltiin...Aikasemmin en ole ilokaasua osannut hengitellä oikein, nyt sain extra hyvät ohjeet maailman ihanimmalta kätilöltä ja hyvin tehosi :LOL: Mies vaan myöhemmin kertoi että olin soperrellut kumipallon päällä hyllytellessäni, että Sattuu niin sikana ja siihen rankat sikanaurut päälle! Sitten radiosta oli kuulunut Rihannan Umbrella biisi ja tää "tytöt tykkää pojista"-renkutus, niin olin kätilölle sanonut että nyt pistetään karaoket pystyyn! Ja minähän olin pöhnässä laulanut kurkku suorana koko ajan oli kuulemma ollut hirveän hauskaa miehellä ja tällä kätilöllä! :headwall: Heti synnytyksen jälkeen aloin sitten oksentelemaan, mikään ei pysynyt sisällä! Jouduin siis suonensisäiseen ruokintaan. Pari päivää meni oksennellessa, kunnes vihdoin pääsin kotiin. Oksuilu loppui siihen kuin seinään! Eli täysin psykosomaattista, sairaalakammoa... Edellisessä synnytyksessä tapahtui aivan samoin.
Ainiin, kätilö tuli vielä kumpanakin saikkaripäivänä kiittelemään hulvattomasta mutta hienosta ja "rauhallisesta" synnytyksestä!

Meillä nuppunen tykkää tissitellä parin tunnin välein päivisin, mutta yöllä nukkuu kuin tukki! Sellaiset 6 tuntia putkeen. Pari yötä sitten alkoi kipuilemaan masun kanssa joten annoin espanjalaisen tavan mukaan laihaa kamomillateetä Auttoi heti, ja nyt sitten aina välillä kun huomaan, että minimiekkonen alkaa ähisemään "tuskiaan" muutama imaisu tuota maailman luonnollisinta masulääkettä niin jopa helpottaa ja pierut irtoavat hyvin! Eli siitä apua muillekin masuvaivojen kanssa tuskaileville! Auttaa vauvasta vaariin :D Meillä käytössä aina kun jotain masuvaivaa on jollakin, vatsataudissakin tuo oman helpotuksensa ja silloin kun kova maha vaivaa. Joo ja tietenkin näissä tunnetuissa "kaasuongelmissa"!!!

Nyt pikkunuppunen alkoi käskyttää äitiä...on siis mentävä pikpikaa tissittämään!Muuten tuo espanjalainen tempperamentti pääsee aivan valloilleen ja nuo muut äidin kultamuruset heräävät!

Hyvät päivän jatkot kaikille ja jaksamista! Nauttikaa kaikki nupuistanne ja silleen...On muuten aivan ihana tämä uusi pino! Ja hienosti on informoitu tänne muutosta! Etusivu on aivan upea, kiitos! :flower:

Terveisin Mhp ja Joel Antonio 2 viikkoa ja 1 pvä :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pepsukka81:
Tämä nyt nolottaa kysyä, mutta pakko saada tietää: Milloin on uuden raskauden mahdollisuus ? Minua nimittäin Pelottaa sanan varsinaisessa merkityssä, että tulisin raskaaksi. En missään nimessä sitä halua. Olenko käsittänyt oikein, että ennen kuukautisten alkua minipillerit on ainoa ehkäisyvaihtoehto (kortsun lisäksi)?
Raskauden mahdollisuus on olemassa ihan heti synnytyksen jälkeen. Joten jos ei raskaaksi halua ei parane luottaa imetyksen ehkäisytehoon. Kuukautisten alku ei ole edellytys ehkäisymenetelmille vaan imetys, imetysaikana ei liene muita vaihtoehtoja olla kuin minipilsut, kortsu ja kuparikierukka.
 
pikaseen....

Kuulin, että monet käyttää tippoja nimeltä DEE-TIPAT Sopivat kuulemma useammalle vauvalle, kuin nuo jekovitit ja ne öljypohjaiset.. Ostin myös niitä, mutta meillä menee imetyksen puutteessa korviketta jo niin paljon (yli litra vrk) niin ei tarvitse onneksi antaa lainkaan. Rela-tipat meillä on käytössä, kovettavat kyllä hieman vatsaa.. Mutta onneksi meillä ei ole (koputtaa puuta) mitään sen kummempia vatsavaivoja..

Niin ja noita dee-tippoja annetaan enemmän kuin noita muita, mutta on kätevässä pipetissä.. Ehkä niitä kantsii kokeilla..

Jonna ja vaavi kohta 5vkoa :heart:
 
Nuo kokoontumiset kun on nyt otettu taas puheeksi, niin mietitääs meidänkin porukan osalta...

Näin kesällä on paljon kaikkee, mut ehdittäiskö / jaksettaisko tavata jo ennen syksyä? Mä ehdottaisin elokuuta, sieltä loppupuolelta ehkä... Viimesellä viikolla olisko hyvä? Ei tarvi vielä päättää, heitän vaan ajatuksen ilmaan, niin voidaan mietiskellä.

Vapaaehtoinen yhteyshenkilö voi ilmottautua ja avata pinon tapaamispuolelle. Jos muita ei ilmottaudu, niin mä voin ottaa sen homman... Se kun ei paljon aikaa vie. Voitais mun mielestä tehdä sellanen kestopino eli listata tapaamisiin mahdollisesti osallistuvat ja pitää tapaamiskeskusteluja aina siinä samassa pinossa, ainakin jonkun aikaa. Siinä vois sitte kans vaihtaa päivittäjää jossain vaiheessa, vaikka taaperoitten puolelle siirryttäessä, jos ei aikasemmin. Mitä mieltä ootte?

PikkuMyy-80 ja poikanen 2vk6pv
 
Pari yötä sitten alkoi kipuilemaan masun kanssa joten annoin espanjalaisen tavan mukaan laihaa kamomillateetä Auttoi heti, ja nyt sitten aina välillä kun huomaan, että minimiekkonen alkaa ähisemään "tuskiaan" muutama imaisu tuota maailman luonnollisinta masulääkettä niin jopa helpottaa ja pierut irtoavat hyvin! Eli siitä apua muillekin masuvaivojen kanssa tuskaileville!
Kerro ihmeessä miten teet teen eli ihan tavallista pussiteetäkö vai jotain muuta? Minua kiinnostaa kun meillä nuo alkuyöt ovat olleet jostain syystä tosi levottomia, pelkkää itkua ja mahavääntelyä.
 
Eli ihan tavallista pussiteetä oon käyttänyt. Ainoostaan erona että en anna sen pussukan kuumassa vedessä kauaakaan lillua, ainoastaan sen aikaa, että kellertävää väriä irtoaa. Sen jälkeen voit ihan hyppysellisen laittaa sokeria tai hunajaa, maun vuoksi. mutta siis tosi vähän vaan! Itse keittelen tuon teen aamusella ja laitan aina sitten tuttipulloon tai hörpyttelen lusikalla kun tarvis vaatii. Tee ei huonone koko päivän aikana vaikka en jääkaapissa säilyttäiskään...Huoneenlämpöisenä maistuu ainakin tuolle meijän minimiekkoselle=) Toivottavasti auttaa Jonina sunkin vauvalla! Se kipristelyitku on tosi kurjaa kuunneltavaa :(
 
katziina kiva nimi teijän pikkusella. jos meille olis tullu tyttö, nimi olis varmaan ollu jade sofia.
MHP kiitos tee vinkistä. aion heti kokeilla tänä illalla. mä oon kyl ihan varma ettei pikku mies suostu sitä juomkaan :LOL:

sekstailusta ei vaan onnaa. synnytyksestä on kulunu jo yli 2kk, mut silti ei pysty. kirvelee ja nipistelee tosi paljon. haluisin kyllä, eli ongelma ei tosiaankaan ole sillä tasolla.
mä en ees revenny eikä tehty sitä epparia. kuin voi silti olla näin vaikeeta :eek:

no nyt pikku mies huutelee jo äitiä eli moikat taas ja myöhäsempään

Hani ja Samuel 2kk+1päivä
 
:) En oo aikoihin ehtinyt koneelle...neiti kun pakkaa olla vaan tisulla pitkin päivää...No mikäs siinä on soffalla istuskellessa ja tissutellessa.. :D
Yöt nukkuu noin 5-6 tuntia putkeen sit syö...on tovin hereillä ja jatkaa unia aamuun...*kuullostaa hyvälle...kuin kauan vaan tätä jatkuu...*koputtaa puuta*
Elikkäs helppo vauveli tää meitin "aurinkotyttö"...että siinä on äitikin sit hyvässä vireessä ja jaksaa touhuta sen minkä ehtii...Isosisko on suureksi avuksi pikkusiskon hoidossa...saan touhuttua vaikka mitä kun isosisko viihdyttää vauvaa... ;) Onneksi on toi isosisko apuna kun miehen kanssa tää erotilanne edessä...yhdessä vielä asutaan mut mies kotona vain öisin kun me muut nukumme...:( mut tilanne nyt on tää ei voi mittään...pyysinhän mä miestä vielä kanssamme jatkamaan mut hän ei enää halua...ei mitään tunteita minua kohtaan...onneksi hyvät välit esikoisen kanssa...pientäkin on muutaman kerran pidellyt sylissä kun on päiväsaikaan käynyt kotosalla...mutta ei tää pienikään saanut hänen päätään kääntymään että haluusi jatkaa meidän kanssa... :( Ja enkä enää oo perillä omistakaan tunteista...toisena päivänä haluun että jatkamme yhdessä...ja toisena päivänä en...tunteet menee sellaista vuoristorataa... :eek: Tää on kamalaa aikaa kun emme tiiä mitä tekisimme tän erojutun kanssa...
No kyllä tää tästä....pitää nyt nauttia noista lapsista ja yrittää olla onnellinen ...kaikesta huolimatta!!

Hyviä vointeja kaikille... TV: Mantsu ja aurinkotyttö 2vko1pvä :heart:
 
Nyt on Mato-Allilla oikeen kunnon vatsakivut, huutaa ihan suoraa huutoa. Kuitenkin kakkaa tulee, joka vaippaan, röyhtäsee ja piereskelee mutta silti!! Kuinka paljon sitä kamomillateetä annetaan?? Meikä lähtee kauppaan. Onneks ens viikolla on ne kaikki kolme vyöhyketerapiakertaa putkeen, toivottavasti on apua.. *hymiöjossaisohaukotus*
 
Onpa kurja tilanne teillä.. Ei oikein osaa edes sanoa mitään kun eihän tuossa tilanteessa oikein mikään lohduta :/

Koita vaan jaksaa vaikka varmasti tilanne tuntuu musertavalta, miten olla samaan aikaan onnellinen ihanasta vauvasta mutta silti tuntea pahaa mieltä mahdollisesta erosta. Muista että tänne saa tulla avautumaan kun siltä tuntuu :hug: .
 

Yhteistyössä