~KesäMassut 2007~

Jep jep... Nyt loppui mullakin vaihteeksi positiivisuuskausi. Voi, miten inhoan näitä iltoja! Päivät mulla kuluvat suht kivuttomasti, kun ei ole vaivoja, mutta ilta aina matelee (ei tosin vaivojakaan illalla), sillä unen saaminen on nykyään hankalaa ja olo illalla todella kärsimätön. Sängyssä sitten pyöriskelen ja mietin tulevaa yötä, ja sitä, josko vihdoin pääsis yöllä vauvanhakuun. Aamuyöhön asti heräilen tiheään ja sitten kolmen neljän maissa totean, että rauhassa saan olla vielä kotona ja sitten loppuyö sujuu hieman paremmin.

Mutta nyt on taas ilta, enkä tiedä, mitä tekisin. Tekemistä toki olisi: siivoaminen, valokuvien järkkääminen ym. , mutten millään jaksa alkaa millekään. Pähkäilen vaan tulevaa ja mietin masuani, masuasukkiani ja tulevaa synnytystä. Todella tylsää. Olisi kyllä pitänyt käydä vaikka iltalenkki tänään, mutta typerys menin käymään aikaisin saunassa ja ei nyt enää hiukset märkänä viitsi.

Niin, että valivalivalivali... Täytyy vaan jaksaa...

rv 40+0

P.s. Päivällä jopa supisteli, mutta nyt on taas vallan rauhallista sillä suunnalla. Ei mitään toivoa synnytyksestä!
 
Kreecher oikein paljon onnea! :flower: Eikös sulla ollut lyhyemmät nuo aikaisemmat synnytykset? Säröilee omat haaveet siitä, että tämä neitokainen tulisi maailmaan vielä helpommin kuin isoveljensä...

Ja tervetuloa Teppana kotiin ja takaisin palstalle! Kerrohan kerkeissäsi kuinka pikasynnytys sujui ja millaista oli elo K-HKS:ssa =)

Jousimiehelle oikein paljon jaksamisia :hug: Toivottavasti olosi helpottuu ja saat vauvan turvallisesti maailmaan mahdollisimman pian!

Oma napa: Aika kipeä ja tukala olo ollut taas aamusta alkaen :( Supistelujakin on, mutta ei puhettakaan mistään säännöllisestä tai sellaisista kipeistä synnytyssupistuksista. Harmittaa kun ei oikein mitään pysty tekemään ja jos jotain yrittääkin niin saa vaan entistä tukalamman olon itselleen aikaan. Mies ja muut läheiset ovat olleet nyt kyllä tosi ihania ja juosseet pojan perässä ja muutenkin antaneet mun levätä.

Janottaa koko ajan! Toisaalta ihan hyvä niin tulee ainakin juotua tarpeeksi. Valitettavasti vaan turvotus ei helpota vaikka kuinka paljon joisi..

Taas tällaiset valivali-terveiset.. :ashamed:

-ebbuliini ja neiti rv 37+3-
 
Täälläkin nukkumaan käydään odottavalla kannalla,josko yöllä pääsis synnyttämään...Lueskelin vihkosta joka oli viime synnytyksessä mukana sairaalassa,että synnytys tosiaankin ekasta kesti vaan 8h, eikä 10,5h tuntia niinkuin olen jostain syystä kuvitellu! Heti rupesi jännittämään, että kuinkahan nopea tää toinen on ja tajuaako varmasti lähteä ajoissa sairaalaan, ettei tuu kotisynnytystä. Anoppi ja appiukko on tulossa lapsenvahdiksi ja ennenkuin ne pääsee matkaan ja perille nin siinä voi mennä aikaa, vaikka kilometrejä ei ole kuin kolmisenkymmentä. Nyt olis talokin anopin silmälle suht siisti, että sen puoleen voisin ensi yöä lähteä synnyttämään ;) Enkä todellakaan ole mikään siivousintoilija, vaan tosiaankin vaan puuskan iskiessä tartun toimeen. Yleensä just sillon kun anoppi tulee käymään (ilmoittamatta tietenkin) niin mökki on kuin pommin jäljiltä ja anoppi kun on sellanen että tiskipöydällä ei ikinä ole edes yhtä juomalasia tiskaamatta, niin pikkusen aina nolottaa...

Miten teillä muuten on kohdunsuun tilannetta seurattu neuvolassa, jos mitenkään? Miulta ei nimittäin ole katottu kun rv 34 lääkäri ketto, eikä terveydenhoitaja ollenkaan. Muistelisin että esikoisesta olis terkkari kattonu ainakin loppuvaiheessa... Olis ihan kiva tietää missä kunnossa paikat alkaa olemaa, vai eikö vielä missään. Tiistaina on neuvola, niin pitänee siellä kysäistä, tosin siellä on sijaisterkkarin sijainen...

On myös jännä ettei ainakaan täällä tehdä kokoarviota kun on toista synnyttämässä vaan mennään samalla kaavalla kun ykkösestäkin,jos ei ole mitään erikoista.

Näitä pähkäilevä: Helmiina
 
Onnea täältä multakin kaikille joiden masuasukit on tulleet ihmettelemään maailman menoa!! :flower: :flower: :flower: Ihanaa!

Ja muille jaksamisia! Pitää lohduttautua vaan sillä että loppusuoraa mennään jo! Ja kun tähän asti on päästy niin viedään kunnialla loppuun asti! :D No täytyy tunnustaa että kyllä oon itekkin ollu tässä nyt tosi väsyny...Yöllä saa jo kohtalaisen hyvin nukuttuu kun helteet alkaa helpottaa! Pari yötä joutu nukkumaan kylmäkallet tyynyn alla!!! :/ Kiukku kohtauksia on tullu muutama mutta just tossa miehen kanssa todettiin että oon ollu paljon tasapainosempi tunteiden suhteen nyt kun mitä olin ennen raskautta.

Eilen ostettiin amme+jalat ja vaipparoskis! Nyt ei enää pitäis puuttua mitään vauvantavaraa! Tai siis tollasta suurempaa...

Vauva on ollu tosi vilkkaalla tuulella masussa koko viikonlopun...Mies-rukka järkytty pahan päiväsesti kun sohvalla maatessa sanoin että katoppa nyt kun masussa myllätään! Hyvä ettei mies tippunu sohvalta :LOL: Sano että varmaan tulee näkemään painajaisia...oli kuulemma niin oudon ja hurjan näköstä :LOL:

Mutta nyt kyllä silmät lupsuu kiinni väkisinkin niin taidan suosiolla mennä nukkumaan! Mutta siis voimia kaikille jotka vielä ison masun kanssa pyörivät! :D

Nappa ja masu 37+5
 
Koskahan multa estetään pääsy tälle palstalle, etten aina olisi jotakin naputtelemassa pinoomme... B) ;)

Tuli sitten tehtyä kaikki hommat tänään, mitä aamulla tuossa pähkäilinkin eli lehtipinot on nyt setvitty, lasten lelut kerätty ja vaihdettu, kämppä imuroitu ja kaikkien petivaatteet vaihdettu + neljä koneellista pyykkejä ehti pyöriä päivän mittaan. =) :saint:

Siivouksen jälkeen tuli limaista vuotoa - tiedä sitten oliko se loput limatulpasta vaiko eilisen käynnistysseksin tuotoksia (yök! ).

En tiedä johtuuko tämä nyt sitten tuosta energiapuuskassa tehdyistä kotitöistä, mutta koko illan on supistellut 10 minuutin välein - tosin kyse on ennakoivista-/ harjoitussupistuksista, kun vain hieman hikeä pukkaa pintaan ja masu kovettuu (supistuksen kesto on noin 30 sekuntia).
Hieman kyllä jännittää, miten yö menee ja varsinkin se, että jos aamulla tulee lähtö, niin isäntä on silloin töissä. :/
Edelliset synnytykset eivät ole olleet mitenkään nopeita, joten luultavasti ehtii isäntä mukaan synnytykseen, vaikka taksilla pitäisi jo ennemmin lähteä yksinään kohti Seinäjokea.

Nyt lähden nukkumaan - saattavat supistukset loppua yön aikana ja aamulla kiukuttelen taas täällä, kun mitään ei tapahdu... :ashamed: :whistle:

Riina-Niina ja satuaarre 39+5 (yhä )
 
Onnea kaikille vaavinsa saaneille! :flower:
Täällähän on tapahtunut vaikka ja mitä kun pariin päivään ole käynyt palstalla kun on viimeisiä hankintoja vauvalle ostellut.
Meinaa huominen sektio jännittää ja suorastaan pelottaakkin! Miten sitä oikeastaan toipuu, kavereilla on ollut erilaisia kokemuksia toipumisesta toiset on ollu melkein heti liikkeellä kuin toinen on 2 viikkoa maannut sängyssä mut sen näkee sit vasta kuin itsellä menee.
Mietityttää myös se kun ei saa nostaa vaavia painavempaa mitä pienin lapsista tykkää (1v 2kk) kun äiti ei voi möyrytä ja nostella häntä niinkuin ennen :(
Tämä vajaa viikko on mennyt kyllä nopeaa ja tuntunut oudolle kun tietää millon tulee lähtö. Ei oikein tiedä kuinka suhtautuisi asiaan et meidän vauva vaan nostetaan tuolta kohdusta pois sen kummempia supistuksia ja kipuja kärsimättä, on vähän tyhjä olo tällä hetkellä.
Mutta hyvää sektiossa on ainakin se ettei tarvi huolehtia siitä ehditäänkö tarpeeksi kauan olla sairaalassa et saisi antibioottitipassa olla sen 4 tuntia mitä pitäisi (streptokokki B:n takia).
Pitäisi kai se yrittää mennä nukkumaan kun aamulla pitää osastolla olla jo 6.30 ja salissa 8.30.
Tulen sitten kertomaan viimeistään kun kotiudutaan et kumpi tuli.
Onnea kaikille koitokseen!
 
Mä tulen sitten seuraavan kerran palstailemaan nyytti kainalossa. Kohta lähden osastolle käynnistykseen, ja lääkäri sanoi että yhdessä kappalessa et sitten täältä enää poistu :LOL: Jännittää ihan hirmuisesti!!!

Hyviä vointeja kaikille kesämassuille ja toivottavasti on paljon lisää vauvauutisia kun palstalle palaan. Tsemppiä odotukseen, sekä vauva-arkeen!! :hug: :hug:

Tähtitaivas & pikkuinen 42+1
 
että limatulppa irtosi,just kun oltiin miehen kanssa käymässä pupuilemaan.Siihen sitten heräsin ja heti rupesin kuulostelemaan tuntemuksia ja vessaanhan sitä piti mennä,kun isompi tarve yllätti.Heti tuli mieleen esikoisen tulo maailmaan joka alkoi samalla tavalla vessareissulla,mutta turhaan! Ei mitään limatulppia! Argh! Olin jo niin valmis yöllä lähtemään.

Onnea matkaan kaikille jotka tänään lähdette vauvaa hakemaan!
Helmiina rv 39+1
 
kesätuulia80; Jos yhtään lohduttaa niin olen lukenut että vauvat syntyvät keskimäärin viikoilla 40+2, joten jos siäkin kohta pääsisit tositoimiin. Tuttua tuo, että ajatukset ovat koko ajan synnytyksessä!

Sade-74 taitaa olla jo vauva kainalossa, jos on vain päässyt ajoissa saliin... Tulehan kertomaan uutisia kun kotiudut! Olisi se hassua kyllä tietää vauvan syntymäpäivä etukäteen :)

Mullahan ensimmäinen synnytys päättyi sektioon, mutta en etukäteen tiennyt päivää, kun tuli niitä ongelmia synnytyksessä..

Paljon onnea matkaan myös Tähtitaivaalle, uutisia odotellessa myös sieltä! :hug:

Mulla olis sitten yhdeltä se aika sinne polille ja jännittää aivan hirveästi. Tai oikeastaan pelottaa se, että mitä jos toteavatkin, että katsotaan uudestaan joskus ensi viikolla, ei käynnistelläkkään tällä viikolla tai jotain.....

Kun kuitenkin on isohko vauva tulossa ja vaikka niissä on ne virhemarginaalit niin ne voi heittää myös ylöspäin..... Ahdistaa oikein.

Mutta ei kai ne voi antaa vaan odotella jos nyt olis arvio jo esim.4300g?? Mikä ei olis ollenkaan mahdottomuus, kun kaksi viikkoa sitten oli 3800g.... apua.....


Mutta joo, kai sitä on turha murehtia vielä, odotetaan nyt eka mitä ne sanoo.

Iltapäiväpalailemisiin!

-Hiiviö & Elvis 39+1-

 
Onpa tosiaan ikävä kuulla, että Jousimiehellä vointi meni niin huonoksi :hug: Varmaankin seuraavat kuulumiset ovatkin vauvauutiset ;)

Tosi nopeaan on Teppana päässyt kotiutumaan :) Hieman kateellinenkin olen, kun tiedän jo etukäteen että meillä menee keltaisuuden takia varmaankin se 4 päivää vähintään. Ja voi kuinka inhoan olla siellä sairaalassa :eek: Täytyy ajatella, että tämä on mun viimeinen kerta sairaalassa näissä merkeissä, niin jospas se tuntuisi kivemmalta.

Miten paulaliinan vointi, soititko ä-polille?

Äipälle, Irmelille, Kesätuulialle ja MHP:lle :hug: Oli todella rentouttavaa lukea teidän purkauksianne, omat ongelmatkin pienenevät aina kummasti!

Mulla on muuten ebbuliini myös koko ajan aivan hirveä jano, voisin juoda päivässä varmaan viisi litraa, mutta pitää yrittää rajoittaa, ettei aivan olisi nesteitä täynnä. Ja yleensä pahin jano alkaa iltaisin, jolloin ei olisi yön kannalta paras mahdollinen aika tankata :|

Helmiina-79: Mulla neuvolassa on katsottu kohdunsuu joskus 30+ viikoilla viimeksi, koska olen uudelleensynnyttäjä. Ensisynnyttäjillä katsotaan vielä 36 viikoilla. Meillä neuvolassa terkkakin kyllä voi näin lopussa katsoa. Kannattaa kysyä, voisko katsoa.

Miten muuten Riina-Niinan supistukset? Voi kun saisi itsekin jotain aikaiseksi. Pitäisiköhän kokeilla tuota sinun siivousrupeamaa?

Sade-74:lle ja Tähtitaivaalle tsemppiä ja onnea jo etukäteen vauvoista :heart:

Pikkumyyllä ei ilmeisesti ole tullut mitään uutta synnytyksen suhteen? Toisaalta vosit ollakin viimeisten joukossa, että palsta pysyy aktiivisena :LOL: Ei vaan kovasti toivon jo, että saatais sinutkin jo synnyttämään :D

Hiiviölle myös tsempit! Jospa ne alkaisivat jo käynnistelemään vauvan koon vuoksi. Toivotaan, että saat kivan lääkärin. Täällä ei ole toivoakaan mistään käynnistyksestä, vaikka minullekin on isohkoa vauvaa ennustettu, koska "eihän ne enää lasketun ajan jälkeen kasva"...paska puhetta.

auramaria 39+4 (Niin ja tänne ei mitään uutta)

*muoksmuoks* Onnea paljon Sisille :flower: ja Riina-Niinalle :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Riina-Niina:
Nyt lähden nukkumaan - saattavat supistukset loppua yön aikana ja aamulla kiukuttelen taas täällä, kun mitään ei tapahdu... :ashamed: :whistle:
No, niinhän tässä kävi, ettei yöllä tapahtunut mitään (siis ennakoivia supistuksia tuli kyllä )! :|
Huonosti nukuin silti, kun lonkat tosi kipeinä ja häpyliitos arkana - tuntuu kuin alapäätä olisi mätkitty pesäpallomailalla. :x
Satuaarre oli illan ja yön tosi vilkas, varmaankin supistukset häiritsivät hänenkin uniaan...

Ei taida tämä lapsi tulla isosiskoihinsa, kun ei aio syntyä ennen laskettua aikaa, joka on JO huomenna! :eek:
Kyllä aika kaiken kaikkiaan menee äkkiä, vaikka juuri tällä hetkellä se tuntuu matelevan. :headwall:

Lapsivesien menoa toivova Riina-Niina ja satuaarre 39+6
 
Jeps, poika siis syntyi viimeinkin torstaiaamuna 7.6 päivää lasketun ajan jälkeen, 52.5cm/4015g. Se olikin sitten sellainen aika minuutilleen kolmen päivän urakka ja aika rankka mulle, mutta poitsu on terve ja terhakka! Ja minikopio isästään. Synnytyksestä lisää ehkä joskus myöhemmin.. Eilen illalla kotiuduttiin, ihanaa olla kotona! Onnea kaikille muillekin vauvansa saaneille ja tsemppiä vielä odottaville
 
Kivaa kun tulee noita vauvauutisia :flower: En sitten soittanut sinne ä-polille vaikka olikin noita kipuja, loppuivat kuin seinään. Eli täällä edelleen odotellaan kärsimättömänä josko jotain tapahtuisi. olemme kohtapuoleen lähdössä Vantaalle ikeaan ja muualle. Jos ankara shoppailu vaikka auttaisi synnytyksen käynnistymiseen B)

odotuksentäytteistä viikkoa kaikille!

paulaliina rv 40+2
 
nla -terveisii


rv 38+6
paino 77kg (300g tippunu vkossa)
RR 113/62
Hempparit 127
SF 32
syd.äänet + liikkeet hyvät
pissa puhdas

seur. neukku onkii MLIssä 20.6 ,jos ei nyt vauva tuu sitä ennen maailmaan...
ei tarvii pe aikaa joka ol alustavasti sovittunna
 
Paljon onnea kaikille vauvatuneille ja voimia vauva-arkeen uuden perheenjäsenen kanssa!

Meille syntyi suloinen tyttö 5.6. Pituutta 52,5cm ja painoa 3560g. Perjantai-iltana kotiudumme ja nyt harjoittelemme perhe-elämää kolmisin. Tyttö on oikein reipas ja aivan ihana.
Synnytystarinaa myöhemmin....

Hyviä vointeja kaikille!

Manteli-76 ja Pikkuinen 7päivää
 
Enää ei paistanut aurinko kun heräsin-yli viikon siitä saikin jo nauttia..Eli nyt sääkin sallis synnyttään tällä viikolla lähteä kun sadetta luvattu ;)

Onnea Sisille pojasta :flower:
Tulkaa varsinkin te esikoisen saaneet kertoileen synnytyskokemuksestanne-luulen että itsellä vielä yli viikko aikaa lukea niitä :/
Tänään neuvolaan 14 maissa,toivottavasti ois masu enemmän laskeutunut tms..ja sit sen lähetteen laittaa eteenpäin..Josta siis tänään kysyn tarkemmin,kun PikkuMyylle en osannut kertoa mitä tarkoittaa
Kesätuulia80 jossain vaiheessa minäkin yöllä herätessä ajattelin et jaa klo jo noin paljon-ei tule lähtöä..vaikka eihän tuo ole pakollista yöllä tulla.Nyt olen jo toivoni menettänyt sen suhteen että itsestään käynnistyis..aikas lyhyt pinna taitaa meikäläisellä olla :LOL:
Vaikka (en muista kuka kirjoiiti juuri)että 40+2 ois keskimääräinen synnytysaika..olikos esikoisen saavilla-varmaankin.

Tässä on mulla vielä paljon odotettavaa limatulppa,lapsivedet,supistukset,joten eipä käy aika pitkäksi-heh niin varmaan.

Väsyttää nyt jo toista pvää putkeen-vaikka juurihan sitä on herännyt..

Onko muut huomannu turvotusta iltaisin sormissa? Toisinaan tuntuu et sormet ihan pökkelöt.Ennen ei näin ollu.Vettä kyllä tulee juotua.

Tässä huomaa pikku hiljaa ettei jaksa joka pvä vastata "joko syntynyt kysymyksiin".Tai niihin kyllä kiltisti vastaan ja kun luurin suljen kiroan et tarviiko sitä joka pvä kysellä? |O

Yksi huoli mikä ottaa päähän on se,että kesäkuun lopussa ois häihin meno..kengät ja vaatteet hankkimatta..Kuinka sitä jaksaa/ehtii niitä etsiä jos vauva syntyy juhannuksen tienoilla/jälkeen..taidan skipata koko jutun mikä ottaa niin päähän,kun oisin tahtonut nähdä puvun ym.Ja anoppiehdokas on kyllä ottamas/hakemas vauvan kirkon jälkeen hoitoon (vaikka häät kauempanan onkin)...mut enpä mä niin pienstä vauvasta taida luopua/pystyä nauttiin juhlista jos erossa olen..huonon äidin kuva musta tulee...toisaalta jos vauva kiltti niin kyllä vois juhlissa olla mukana kun olen saanut kakkua ja ruokaa voitas lähteä kotiin ajeleen =) Jo nyt sieltä edes kotiin osaan-mies kun taatusti jää sinne vielä.
Anteeksi tää tilitys :ashamed:

Nyt tulee nolo kysymys :ashamed: Voiko "yhtenä s:nä" olla tekovehje?Siis meillä ei miestä kiinnosta pupuili kakan vertaa-enkä ole enään edes ehdottanut asiaa..Kaveri sit sano et voikohan dildot hoitaa miehen homman tässä asiassa?Kun eihän sperma ole se käynnistävä juttu?

Onnea Mantelille tytön johdosta

Pompula81 40+3
 
Onnea Sisille ja Mantelille vauvoista!! :flower:

Kerronpa tässä Niilon nukkuessa nyt tuota synnytystarinaa.

Eli perjantai iltana kävin jo ennen yhdeksää sänkyyn ja ajattelin käydä nukkumaan, kun väsytti niin kovin. Minkäänlaista merkkiä synnytyksen suhteen ei tuossa vaiheessa ollut. Jonkin ajan päästä vauva aloitti kuitenkin niin kauhean elämöinnin mahassa, ettei nukkumisesta tullut mitään. Kun meno mahassa ei alkanut rauhottumaan tuli mieleen, että noinkohan se meinaa syntyä. Toisaalta vähän huolestutti, että onko vauvalla joku hätä kun niin levoton oli.

Joskus kymmenen aikaan sitten alkoi jonkinverran supistella. En kuitenkaan riemastunut niistä, kun ei ne kuitenkaan kovin kipeitä ollut. Koko ajan yritin epätoivoisena saada unen päästä kiinni, mutta sen verran aina supisteli ettei uni tullut. Olisko kello ollu jotain puol ykstoista, kun alko vatsa sitten toimimaan ja samalla reissulla tulikin sitten hieman veriviirua paperiin. Siinä vaiheessa aloin pikkasen elätellä toiveita, että tässä on nyt ehkä tosi kyseessä. Suppareita tuli suht tiuhaan ja sen verran kipeitä, että pakko oli kävellä ympäri kämppää helpottaakseni oloa.

Joskus yhdentoista maissa menin sitten kuumaan suihkuun, ajattelin että loppuu supparit siihen ja pääsen nukkumaan! Suihku helpottikin ihanasti alavatsalla tuntuneita jo melko kovia kipuja. Tunnin verran oli suihkussa ja se varmaan osaltaan lisäsi vauhtia synnytykseen sen jälkeen supistukset oli taas voimakkaampia. Siinä vaiheessa aloin jo itsekin uskoa, että synnytys on käynnistymässä. Yritin sohvalla vielä kuitenkin torkkua supistusten välit ja siinä vierähti puolisentoista tuntia. Supistukset oli koko ajan napakoita, mutta kovin lyhyt kestoisia, ehkä jotain 15-20sek. välejä en missään vaiheessa kellottanut, mutta minusta ne ei olleet kovin säännöllisiä. Joku väli saatto olla pidempi ja sitten tuli taas useampi ihan perä jälkeen.

Puol kahden aikaan supparit alko olemaan kuitenkin sen verran tujakoita, että sanoin miehelle, että soittaa lapsenvahdit paikalle niin lähdetään käymään näytillä sairaalassa. Mua alko jännittää, että miten selvitään matkasta jos supistukset tulee vielä kipeemmiksi. Lapsenvahdit tuli kahden maissa ja samantien lähdettiin, lähtöpissalla käydessä irtos sitten limatulppa. Oltiin sitten jo melkein Hämeenlinnassa, kun muistin että mun käsilaukku unohtu kotiin ja siellä oli kamerat, puhelimet ja neuvolakortti. Ei kun käännös takas ja kassia hakemaan. Parikymmentä kilsaa yhteensä tuli tota ylimäärästä ajoa. Matka meni kuitenkin hyvin, vaikka supparit muuttukin enemmän polttaviksi ja alkoivat tuntua myös selässä. Sairaalassa oltiin sitten klo: 02:35. Kätilö otti rauhassa meidät vastaan ja vaihdatti vaatteet ja alkoi sitten tehdä sisätutkimusta. Meinasin pudota siitä pöydältä, kun se tuumas, että joo tää on täysin auki, vähän reunaa jäljellä, kalvorakko pullottaa. Mä en todellakaan ollut niin kipeä, että olisin uskonut kohdunsuun auennen täysin. Itse ajattelin, että olen varmaan jotain 3-4 senttiä auki ja saadaan passitus takas kotiin.

No sitten ei muuta kun saliin ja kätilö puhkas kalvot. Supistukset ei olleet vieläkään kovin kovia ja kätilö jo mietti että riittääkö niissä teho ponnistukseen vai tarvitaanko oksitosiinia. Sen verran kuitenkin sattu, että varsin kiitollisena hengittelin ilokaasua. Jossain vaiheessa ennenku aloin kunnolla ponnistaa kätilö pisti mitään sen enempiä kyselemättä pudenduspuudutteen, ajattelin kyllä että tokkopa sitä tarviin, mutta sitten ajattelin että laittakoon nyt sitten varuiksi. Klo: 03 alkoi sitten ponnistuttaa ja klo:03:05 poika oli maailmassa! Kerettiin siis olla tasan puoli tuntia sairaalassa ennen kun poika synty! Ja minä kun lähdin sairaalaan sillä ajatuksella, että käydään nyt katsomassa onko synnytys käynnissä. Onneksi lähdettiin tai olis joutunut mies kätilöksi!

Jälkeiset syntyi ilman ongelmia täydellisinä, mutta kohtu ei alkanut ihan toivotulla tavalla supistumaan ja vuosin litran verta. Kätilö laitto sitten okstosiinin tippumaan ja pikkuhiljaa kohtu napakoitu ja vuotokin hellitti.

Vauva laitettiin heti rinnalle ja poika tarttuikin tissiin kuin vanha tekijä! Saatiin ihan rauhassa miehen kanssa tutustua pienokaiseen. Jossain vaiheessa mies lähti sitten kätilön kanssa pesemään ja punnitsemaan vauvaa. Sen jälkeen saatiin onnittelumaljat ja syötävää. Kuuden aikaan mut ja vauva siirrettiin sitten osaston puolelle.

Olisin halunnut lähteä aamulla jo kotiin, mutta lastenlääkärinä oli joku nuori ja ilmeisesti kokematon lääkäri, joka oli meitä näkemättä sanonut ettei suosittele lähtöä eikä antanut lähtölupaa. No äkkiähän tuo yksi yö sairaalassa meni. Eilen olikin sitten eri lääkäri ja se vähän ihmetteli miksei saatu lähteä jo heti lauantaina ja ilmamuuta laski meidät kotiin kerran minun ja vauvan vointi oli hyvä.

K-HKS:ssä oli tosiaan kyllä ruuhkaa. Viime viikolla lauantaihin mennessä oli syntynyt jo 32 vauvaa. Avautumisvaiheessa olevia synnyttäjiä oli jouduttu jonain päivänä ottamaan osaston puolellekin, kun salit ja tarkkailuhuoneet oli ollu täynnä. Henkilökunta oli ihan mukavaa sen vähän mitä niitä näki. Lauantaina en ilta- enkä yövuoron hoitajia nähnyt lainkaan.

Niilo on mitä ihanin vauva! Ei paljo itke, nukkuu hyvin ja syö ja kakkii =)
Ja syntyi siis rv 38+5, jos Hiiviö viitsit lisätä tonne listaan, niin ja päänympärys oli 36cm, senkin vois laittaa sinne.

Laitan vielä kuvan profiiliin.

Teppana & Niilo 2vrk
 
Pompulalle: Mulla on kokemusta sormien "´pökkelöitymistä" eli turpoamisesta nimenomaan illalla ja yöllä. Yöllä mua vaivaakin sitten sormien nivelten jäykkyys ja kipu. Toivon kovasti, että johtuu tästä raskaudesta, mutta lääkäri ei pystynyt asiaa varmasti sanomaan. Olen asiasta kysellyt täällä palstalla aiemmin ja on sitä onneksi muillakin, joten positiivisin mielin toivon, että pääsen vaivastani raskausajan jälkeen.

Edelleen Pompulalle: TYKSIN vuonna 2000 julkaistusta kirjassa "KUnpa tietäisin..." kerrotaan synnytyksen käynnistymisestä seuraavaa: "ARvellaan, että synnytyksen voi myös käynnistää rakastelemalla, sillä naisen sukupuolinen kiihottuneisuus ja orgasmi lisäävät oksitosiini-hormonin tuotantoa, mikä puolestaan tehostaa kohtudn supistumista ja nopeuttaa synnytystä." Edellisen mukaan hommaan ei siis tarvita miestä :) . Munkin mies on ollut varsin innoton seksihommiin sen jälkeen, kun ymmärsi, että pikkuinen on masussani pää alaspäin.

Tällä hetkellä olen iloinen siitä, ettei masussa tapahdu mitään synnytykseen viittaavaa. Mies on nimittäin ravannut koko yön vessassa ripuloimassa ja on tälläkin hetkellä sen verran heikossa kunnossa, ettei sitä voisi ottaa mukaan sairaalaan. Onneksi jo selvästi kuitenkin parempaan suuntaan menossa.
 
Sade74 ja Tähtitaivaskin hakemassa vaavia... :)

Täällä on kohta kaikki muut jakautuneet paitti mä??!!! Ja vasta päivä mennyt yli... Eikä siis supistuksen supistusta. En tiedä tosin et mistä johtuu että hyvä etten väkisin makaa tota miestä, halut jokseenkin kovina. Ehkä keho viestittää että näin pääsis lähtemään, mies ei kyllä tosin ole yhtään kiinnostunut seksistä.

Oma olo on parempi kun varmaan kahteen kolmeen viikkoon. Kahteen päivään en ole tarvinnut kävelykeppejä, vähän vaappuen kävelen eikä se huippuhyvältä tunnu, mutta pystyn kuitenkin kävelemään :D

Vihdoin ja viimein sain tänään soitettua verotoimistoon että laskivat uuden veroprosentin äitiyspäivärahaan. Tippu ihan kivasti, olis ollu 20% ja nyt jäi sitten 14 %. Noin pienissä summissa sekin tuntuu jo jossain...

Muutenkin eilen tuli hyvä fiilis, mies pitää 1,5 viikkoa isyyslomaa kun tullaan toukan kanssa kotiin, ja oikein lupas pitävänsä kolme viikkoa kesälomaa heinä-elokuun vaihteessa. Koskaan ei ole pitänyt viikkoa pidempään. Hauska nähdä sitäkin kotona :D

Jos kaikki menee hyvin *koputtaa puuta*, ristiäiset pidetään jo heinäkuussa. Haluan ne pois alta pian, kun tapana on ollut ettei nimeä paljasteta ennen ristiäisiä...

Kaveri on kohta tulossa vauvansa kanssa kahville ja kaupasta ostin kesän ekat mansikkaviinerit kahvin kanssa, jami :p

Aurinkoista päivän jatkoa kaikille jakautumattomille ja jo jakautuneille :heart:
 
Paljon onnea Mantelille ja Sisille!!! *tahtoo kanssa* :D

Jäi vähän p*ska maku suuhun tuosta poli reissusta, ei puhettakaan käynnistyksestä, kevyt sisätutkimus, ei siis yrittänytkään ollenkaan mitään rajumpaa, vaikka olen kuullut ja kokenut, että tässä vaiheessa monesti vähän roskimmat otteet, jotta lähtisi tulemaan.

Painoarvio oli ultralla 3950g, vatsan päältä ei kokeillut käsillä ollenkaan ja kauhea moraalisaarna tuosta raskausdiabeteksestä....

Eli aika kurja mieli nyt, kaikenkaikkiaan.... Oli siis eri lääkäri kuin viimeksi.

Kohdunsuulla oli kuitenkin hyvä tilanne, 2.5cm auki, kanavasta ei sanonut mitään, vauva on alhaalla, tunsi pään kunnolla. Tarvittaisi vain kuulemma sellainen alkusysäys, jotta lähtisi tulemaan, joten toivon, että olis sit tehnyt vaikka vähän rajumman sisätutkimuksen... mutta eih.

Ja tosiaan kiitosjanäkemiin, neuvolassa 2kertaa viikossa käynti ja yliaikaiskontrolli 10 päivää LA jälkeen.

SNIIF!

Joten ei tässä nyt sitten auta kuin odotella......

-Masentunut Hiiviö & Elvis 39+1-
 
onnea sisi ja manteli! :flower:

Hiiviö, melko ihme touhua... meinaan vaan et ku mulla oli sillon viikoilla 38+1 vauvan painokontrolli polilla raskaus diab. takia, ni lääkäri jo silloin käytti Himpun verran ronskimpia otteita et lähtis syntymään, vaikka sai painoarvioksi ultralla vaan 3100g(todellisuudessa seuraavana päivänä 3460g) mut todella pistää ihmetyttämään ja oikeen vihaksi sun puolesta! :hug:

äippä-88 ja poitsu 2vko6pvä
 
Kotiuduttiin tuossa pari tuntia sitten ja kirjoittelen nyt pikaisesti kuulumiset, kun vauveli nukkuu ja isoveljet katsovat Taotaoa.

Supistukset alkoivat lauantain seitsemältä aamulla. Kuulostelin niitä hetken sängyllä makoillen ja menin stten käymään suihkussa. Ajattelin, että jos eivät ole oikeita suppareita niin rauhoittuvat siitä. Kun eivät sitten rauhoittuneet, alettiin tehd lähtöä.
Supistukset eivät olleet kauhean kipeitä ja pituuttakin niillä oli aika vaatimattomasti, n. 15-20 sekuntia/supistus. Päätettiin kuitenkin lähteä varulta näytille, koska kaksi edellistä synnytystä tosiaan olivat nopeita, nelisen tuntia kumpikin.

Vietiin isoveljet anoppilaan ja lähdettiin ajelemaan Lohjalle, jonne on meiltä n. 30km. Supistuste väli harveni matkalla ja jäimmekin sitten matkan varrelle kahville. Olin jo varma, että tässä on nyt väärä hälytys ja mietinkin, kannattaako sairaalalle asti edes ajella. Mies kuitenkin oli sitä mieltä, että käydään nyt näytillä, kun kerran ollaan liikkeelle lähdetty.

Sairaalassa oltiin yhdeksältä. Kohdunsuu 2 cm auki ja kanavaa hieman jäljellä, eli tilanne kutakuinkin sama kuin maanantaina lääkärikäynnillä. Supistukset kuitenkin napakoituivat heti sisätutkimuksen jälkeen, joten jäimme sitten sairaalaan. Kätilö laittoi minulle vesialtaan, kun olin sitä toivonut ja siellä sitten lilluin seuraavat kuusi tuntia. Välillä piti nousta ylös käyrälle, mutta pulahdin sitten aina takaisin. Veden alla supistukset tuntuivat vain vatsan kovettumisena, kipua ei ollut juuri ollenkaan. Kuivalla maalla supistukset tuntuivat häijymmiltä, mutta eivät järin kipeiltä sitenkään.

Kahden maissa kätilöiden työvuoron vaihtuessa kohdunsuun todettiin auenneen neljään senttiin, eli tilanne eteni kivuttomuudesta huolimatta. Silti oli jo vähän epätoivoinen olo: siihen mennessä aikaa oli mennyt jo 7 tuntia, eli siinä ajassa olin ehtinyt synnyttää sekä esikoisen että kakkosen.

Kahden jälkeen aloin pysytellä enemmän liikkeellä ja pystyssä, koska vauva keikkui edelleen melkoisen ylhäällä. Altaassa kävin jossain välissä vielä rentoutumassa, kun supistuksiin alkoi tulla enemmän vaativuutta. Koko avautumisvaiheen ajan supistukset olivat melko lyhyitä, noin puoliminuuttisia.

Vihdoin kuuden maissa kohdunsuun todettiin olevan 7 cm auki ja vauvan laskeutuneen huomattavasti alemmas. Nyt vasta supistukset alkoivat tuntua kunnolla synnytyssupistuksilta, eli tähän saakka olin selvinnyt käytännössä kivuitta.

Puoli seitsemän jälkeen kätilö puhkaisi kalvot, jotta vauva pääsisi vihdoin laskeutumaan kunnolla. Lapsivettä tuntui olevan ihan kauheasti, sitä oikein suihkusi joka supistuksella. Puoli kahdeksalta pääsin ponnistamaan jakkaralle ja 7 minuutissa oli 10 pisteen poika maailmassa. Painoa siis 3970g ja pituutta 52cm, pipo 35,5 cm.

Ja kuten tuosta vauvan koosta ja ponnistamisen helppoudesta/vaikeudesta on ollut puhekin, ei tämän ponnistaminen ollut sen kummempaa kuin noiden toistenkaan, vaikka edellinen vauva olikin lähes kilon pienempi.

Summa summarum: vaikka synnytys kesti kolme kertaa kauemmin kuin edelliset, oli se paljon helpompi ja kivuttomampi. Kenties suurin ongelma "pitkässä" synnytyksessä oli siinä, että meinasi tulla välillä tylsää... :LOL:

Nyt kuuluu maitovaatimuksia, palailen asialle myöhemmin. Jospa saisin illalla aikaiseksi laittaa profiiliin kuvankin. :)

Kreecher ja "Möhkis" 2 pv.
(vauva-parka on saanut kivan kutsumanimen, hän kun pitää sellaista öhinää koko ajan)
 

Yhteistyössä