~KesäMassut 2007~

Iltaa Kesä-massujen kantajille! B)

Huh, olipa tullut paljon uutta tekstiä tänne, kiva lukea muiden juttuja kun on monesti niin samat jutut mielessä. :)

Linneako kyseli, että miten hoidellaan nuo juhlat, missä tarjoillaan alkoholia. Mulla on tällä hetkellä tylsä linja, eli keksin tekosyyn miksi en voi osallistua juhliin. Menee parit hyvät pippalot ohi suun mutta mielummin näin, kun yhdetkin juhlat olis työkavereiden kesken, enkä missään nimessä halua selitellä siellä miksi en juo (olen tooosi huono valehtelemaan). Nti Kesäheinälle kun siideri on aikoinaan maistunut ihan hyvin, niin kyllä juomattomuuttani varmasti ihmeteltäis ;) Ja toisaalta taas en halua kulkea koko iltaa lasi kädessä, jos myöhemmin taas ihmeteltäis, että miten se Nti Kesäheinä joi vaikka oli raskaana. ;)

Ja synnytyslaitosta täällä myös kyseltiin, siinäpä mulle suuri kysymysmerkki. Helsingissä kun asun, niin neuvolantäti sanoi, että voisin miettiä ekaa neuvolakäyntiä varten, haluanko synnyttää Kätilöopistolla vai Naistenklinikalla. Apua kaivataan, millä perusteella helsinkiläismammat meinaatte valita tuon synnärin? :wave:
Oon yrittänyt netistä etsiä kommentteja molemmista paikoista, mutta en oikein ole saanut selville kumpi olis omaan makuun. Toisaalta Kättärin Haikaranpesä kiinnoistas paljon, ja toisaalta taas sanotaan että Naistenklinikalla on paras asiantuntemus jos vastasyntynyt tarvitsee erityishoitoa, tms...

Kirppuliini, on niin totta mitä sun miehesi kans sanoi tuosta ruokavaliosta. Mä uskon kyllä, että perusruokavaliolla pärjää ihan hyvin. Mun äitikin sanoi, että aikoinaanhan raskaanana oleville naisille annettiin konjakkiakin rauhoittaakseen heitä. ;) Mä aion ainakin ehkä nyt vähentää noiden Multitabs Special +:n syömistä, syön max. yhden päivässä, tai joka toinen päivä.<br><br>
 
mä vaan
...täällä vakoilen vauvakuumeen kourissa teidän ketjua :) Eli tunkeilija vain, mutta huomasin että joku tuolla aikasemmin kyseli Jyväskylän ultrakäytännöistä. Itse siellä puolen työskentelen ja valitettavasti todellakin täällä tarjotaan se yksi ultra, joka on varhaisraskauden uä. Eli tarkotus vaan todeta sikiön olemassaolo, lukumäärä ja la. Muuta ei oo tarjolla paitsi yli 30-v. saa myös np-ultran. En oo missään muualla kuullu näin surkeesta ultratarjonnasta kun täällä meillä. Muutospaineita kuitenkin on siihen suuntaan, että kaikille tarjottais toi np, mut en tiiä sit et millon tulee ajankohtaseks. Joten jos vauvelia haluaa kattella vielä kun on vähän isompi niin yksityiselle vaan, valitettavasti... :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 21:30 mä vaan kirjoitti:
...täällä vakoilen vauvakuumeen kourissa teidän ketjua :) Eli tunkeilija vain, mutta huomasin että joku tuolla aikasemmin kyseli Jyväskylän ultrakäytännöistä. Itse siellä puolen työskentelen ja valitettavasti todellakin täällä tarjotaan se yksi ultra, joka on varhaisraskauden uä. Eli tarkotus vaan todeta sikiön olemassaolo, lukumäärä ja la. Muuta ei oo tarjolla paitsi yli 30-v. saa myös np-ultran. En oo missään muualla kuullu näin surkeesta ultratarjonnasta kun täällä meillä. Muutospaineita kuitenkin on siihen suuntaan, että kaikille tarjottais toi np, mut en tiiä sit et millon tulee ajankohtaseks. Joten jos vauvelia haluaa kattella vielä kun on vähän isompi niin yksityiselle vaan, valitettavasti... :(
Nyt hämmennyin. Minulle annettiin eka (ja ilmeisesti ainoa) ultra-aika r-viikolle 12+0. Eihän silloin enää tehdä alkuraskauden ultraa? luin jostain, että alkuraskauden uä tehtäisiin jonnekin rv 9 mennessä. Jos vielä vakoilet meitä, niin vastaile! :wave:
 
Katti71
Onpas täällä ollut vilskettä!

Oireista oli galluppia, joten kannan minäkin korteni kekoon :)

Rv 6+3

-suunnaton väsymys koko ajan, aamulla en jaksaisi millään nousta ja laittaa lapsia kouluun, silti yöllä on vaikea nukkua
-kuvotus alkaa iltapäivällä ja pahenee yötä kohden, tosiaankin haittaa nukkumista
-oikeastaan ei mitään erikoisia mielitekoja, kunnon perusruokaa tekee mieli, ei mitään makeaa eikä kovin suolaista, raikkaat hedelmät kyllä himottavat
-alavatsassa ei enää mitään tuntemuksia (ehtiihän niitä kuitenkin taas tulla ja paljon ;) )
-mieliala vaihtelee tiheästi, itkukohtauksia ei vielä ole tullut, mutta jotenkin "herkkä" olo jatkuvasti

Mutta jokseenkin vähän oireita, leikittelenkin ajatuksella, että vatsassa myllää poika... kolmesta tytöstäni oireet olivat tosi pahoja ja poikaa odottaessani oli paljon helpompaa...
 
Öööh.. tänään sitten alkoi ällötys, voi hitsin vitsi... Mietin koko ajan "pakoreittiä" johonkin koloon täällä työpaikalla jos alkaa oksettaa ihan tosissaan! Tää on vaan just sellanen paikka että työpisteitä on joka puolella ja vessakin sosiaalitilan ja keittiön vieressä!

Apuva \|O

Onko neuvoja? :attn:
 
prs
Meilläpäin tehää uä kaksi kertaa koko raskauden aikana. Itse nyt olen joutunut aina käymään useammin mutta nyt päätin että tilaan ajan yksityiselle niin näen onko kaikki hyvin. rv12 yleensä tehään niskapoimu uä ja myöhemmin sitten rakenne uä. Viimeksi kun oli raskaana sanottiin että maha on niin pieni ettei kaikki välttämättä ole kunnossa joten pääsin siksi loppu vaiheessa ultraan useammin. Eihän tyttö syntyessään kuitenkaan ollut kuin 3190g ja 50cm pitkä. Minulle se oli ihan normaalin kokonen kun ei muutkaan lapsistani ole painanut kuin 3195g, 3680g ja 3860g. Itselläni on nyt rv6 ja on huono olo. Väsymystäkin on mut se varmaankin johtuu siitä kun tyttö (4kk) valvottaa yskän ja nuhan takia öisin. On se hyvä kun tulee huono olo niin silloin tietää että kaikki on kunnossa.
 
Öklötys, yökötys ja pahoinvointi ovat epäkivoja ja täällä sitä on meneillä jo toista viikkoa, kiitän vain luojaani, ettei oksentaa ole tarvinnut, sillä VIHAAN sitä ylikaiken. 6+2 on tänään menossa ja huomenna tosiaan neuvolaan=) Oishan se ihan kiva jos sinne ultraan pääsisi pian, niin tietäis montako salamatkustajaa on mukana ja tietäis että siellä se/ne köllettelee. Meillä on kummankin puolella kaksosia, joten ei olisi mahdotonta, jos semmoiset pärähtäisi tällain ensialkuun=)
Nälkä on koko ajan ja semmonen oudon heikko olo... öklötys alkaa heti aamulla ja loppuu yleensä tossa iltapäivällä 16-18 välillä.... illalla sitten voiskin syödä kaikkea suolasta... eilen tein oikein popcorneja itelleni....
valitettavasti jääkaappi näyttää tyhjältä, mutta appiukolta pitäs tulla vähän rahaa lainaksi ruokaan, niin saa hedelmiä ja tommosia kaappiin, niin saa jotain syötyäkin... Hedelmäpiltit on hyvä=)
Ainoana ongelmana on se että olen ite allerginen ja on tosi hankala keksiä, että miten syödä terveellisesti ja monipuolisesti, kun suurin osa hedelmistä ja vihanneksista on kielletyllä listalla. Jos on allergisia äitejä liikkellä, niin ois hienoa saada vähän vinkkejä... Olen myös astmaatikko, enkä ole atopialtakaan välttynyt=)
Hyviä vointeja kaikille!! :hug:
 
vilmat
Minäkin ilmottaudun odottajiin jos en vielä ole ilmottautunut :)

Eli La: on minulla vauvalehden laskurin mukaan 11.06 ja odotan 6:detta lastani toivottua ja rakastettua pikkuista.

T.vilmat
 
Imoittautuisin mukaan!!!

Testasin uudelleen tänään Apteekin omalla ja positiivinen testituloshan sieltä tuli!!! :heart: Elikkäs l.a tulee sinne 18.6.07!!! Vitsit, että olen onnellinen....!!!!! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Ainiin ja taustoja vähä: minä olen 25 wee ja mieheni 29wee. Esikoista odotellaan ja yhessä ollaan oltu kaikkiaan 9 vuotta. Opiskelen tällä hetkellä, mutta valmistun toukokuussa...toivottavasti ainakin! =) Itä-Suomessa asustellaan...<br><br>
 
Täällä vielä yksi listoille, eli LA 7.6, viikkoja tänään 6+0, ikää 27v. mies 26v. Varasin juuri ekan neuvolan 30.10.

Mulla oireina on vain rintojen kasvu ja pingotus sekä vallaton seköpäisyys... Plussasin tasan kaksi viikkoa sitten, kaksi päivää ennen häitä, ja siitä lähtien olen ollut tunteiden vuoristoradalla. Toisaalta olen mielettömän onnellinen, toisaalta tää tuntuu niin epätodelliselta ja hetkittäin jopa tuhoon tuomitulta. En aio ostaa ainuttakaan pikkusukkaa ennenkuin tiedän, että mahassani todella sykkii jonkun sydän oikeasti. Sitäpaitsi keväällä ehdin ostaa ihan onnessani jo aikalailla mammavaatteita ja vauvakamaa. Ne on nyt siististi laatikossa meidän kellarissa, sillä se juttu menikin sitten kesken 7+4... Kai tää on joku itsesuojelumekanismi, että en voi antaa itseni olla liian onnellinen ennenkuin vasta joskus sitten kun tunnen ekat potkut tai jotain. Yksityiseen ultraan en aio mennä vaan odotan melko rauhallisena sitä neuvolaa. Meillä ainakin ultrattiin viimeksi jo ekalla neuvolakerralla, siellähän sainkin tietää että pikkuisemme oli tullut tiensä päähän vaan alle viikkoa ennen...
Uuugh. Ei ole tarkoitus säikytellä ketään. On tää silti oikeesti ihanaa! Mies myös onnessaan ja haaveillaan yhdessä ensi kesästä. Vaan mun paras kaveri tietää (onnistuttiin yhdessä peittelemään mun 'juomattomuus' häissä, heh..)ja muille ei kerrotakkaan kuin aikaisintaan ekan neuvola jälkeen jos silloinkaan. Saas nähdä kuinka pitkälle mun kärsivällisyys riittää. Tekis mieli kertoa jo vanhemmille, mutta toisaalta haluan kyllä eka katsoa sen neuvolan.
 
vauvaunelma harmaana
Onnea Kesäheinä ja Sisi!!! :heart: :heart: :flower: Ihanaa saada lisää kesämassuja mukaan :)

Kesäheinä, mulla on kans ainakin laskureiden mukaan la 18.6 :) hassua, eilen mietin että kuinkakohan moni meistäkii täällä sitten on samaan aikaan synnyttämässä tai sairaalas ympäri suomen :)

..tänään ei ole ollu mitään oireita ja vähän pelonsekaista jännitystä meneillään täällä :( onneks se neuvola on jo ens tiistaina..
 
FISU74
Hei vaan teille!!
Tuolla aiemmin oli noista painajaisista..
Minäkin näin yöllä unta että sänky loiskuu lapsivedestä.
Toukokuussa tuli keskenmeno joka alkoi noin. Lapsivesi
meni.Ja kun sitä luuli että se pahin aika oli jo ohi. Oli 18. viikko.
Siksi jotenkin ei uskalla kertoa kenellekään tästä raskaudesta.
Itseasiassa te olettekin ainoita mieheni lisäksi ketkä tietävät :D
Nytpä sitten odotellaa että koska uskaltaisi kertoa. Omille
lapsillekaan ei olla kerrottu. Ottivat sen keskenmenon niin kovasti.

 
Vauvaunelma harmaana: mulla vähä sama juttu, jotenki anikoi et onko nyt eloo....

En tie ehkä se on sitä et on yritetty niin kauan ni nyt on tunteet ihan sekasin. Eilen oli ihan innoissani ja hyvä etten kaikille ilmottanu vauva uutisia ja nyt jo mietin että jos mä vaan tyyliin luulen... no olihan testi selkee plussa.
Ja jo kahesta paikkaa tarkistanu voikko apteekin testeihin luottaa. No voihan niihin...

Mut hakee kyl valkotakkiset ennenku pääsen varhaisultraan :\|

no rinnat on ainaki niin isot ja kipeet vaikka aina turpoo ennen kuukautisia mut tää on jo hullua, pitääkö näihin vielä maitoaki vai =)

no yksityiselle ku varasin ultraan ni ne rauhotteli et suurin osa raskauksista sujuu hyvin joten kyllä mä uskon että
Fisu74 (anteeks jos nimi meni väärin) sulla sujuu kaikki hyvin!!
että tällasia fiiliksia tänään.
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 16:16 FISU74 kirjoitti:
Hei vaan teille!!
Tuolla aiemmin oli noista painajaisista..
Minäkin näin yöllä unta että sänky loiskuu lapsivedestä.
Toukokuussa tuli keskenmeno joka alkoi noin. Lapsivesi
meni.Ja kun sitä luuli että se pahin aika oli jo ohi. Oli 18. viikko.
Siksi jotenkin ei uskalla kertoa kenellekään tästä raskaudesta.
Itseasiassa te olettekin ainoita mieheni lisäksi ketkä tietävät :D
Nytpä sitten odotellaa että koska uskaltaisi kertoa. Omille
lapsillekaan ei olla kerrottu. Ottivat sen keskenmenon niin kovasti.
Tutkittiinko että mistä km noin myöhään johtui? Mulla rakenneultrassa rv18+6 ei sykettä kaksosilta löytynyt. Syytä ei löydetty. Tää tapahtui viime vuoden syyskuussa. Sitä edellinen raskaus meni kesken rv 8-9.
 
Tinkerbell, mulla ei niinkään kikkoja ole tuohon pahoinvointiin, mutta olen lukenut, että sen pitäisi auttaa kun juo paljon ja syö paljon pieniä ateroita päivän mittaan, niin että mahalaukulla on koko ajan jotain sulateltavaa (muttei kuitenkaan veny liikaa).

Itse olen huomannut, että ainakin toistaiseksi hedelmien napostelu pitkin päivää on pitänyt pahimmat huonot olot loitolla. Tosin juuri tänään oli kiireinen päivä töissä enkä ehtinyt syödä mitään hedelmää lounaan jälkeen, niin kyllä jo etoi iltapäivällä vähän. Parasta herkkua mun mielestä on tällä hetkellä pienet suomalaiset omenat. =)

Nti Kesäheinä ja salamatkustaja 6+1 B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 15:03 vauvaunelma harmaana kirjoitti:
Onnea Kesäheinä ja Sisi!!! :heart: :heart: :flower: Ihanaa saada lisää kesämassuja mukaan :)

Kesäheinä, mulla on kans ainakin laskureiden mukaan la 18.6 :) hassua, eilen mietin että kuinkakohan moni meistäkii täällä sitten on samaan aikaan synnyttämässä tai sairaalas ympäri suomen :)

..tänään ei ole ollu mitään oireita ja vähän pelonsekaista jännitystä meneillään täällä :( onneks se neuvola on jo ens tiistaina..
Milloin sä muuten plussasit? Mulla oli edelliset menkat 11.9...tänään tosiaan tein sitten selkeän plussan. Mullakaan ei oireita enää juurikaan...hiukan ehkä etova olo...nii ja kylmää! Ajattelin, että soitan neuvolaan maanantaina...
 
vakoilija
vieläkin vakoilen juu :) Eli se on vähän neuvolakohtasta että missä vaiheessa se eka (ja täällä ainoo) ultra on, jossain laitetaan jo 8-9 viikolla, osassa siellä n. 12. Periaatteessa tarjotaan vaan se yks, mutta jos vaikka omassa neuvolassa on ultra ja paikalla joku joka sitä osaa käyttää niin sitten saattavat ultrata muutenkin myöhemmässä vaiheessa. mut siis periaatteessa ei.
 
Heippa!

Mä kävin nyt sielä lääkärissä, eli edellinen raskaus ollut tuulimunaraskaus ja tämä on nyt uusi raskaus. Viikkoja kasassa jotakin 6+5...on vähän vanha tuo meijän ultra tuola neuvolassa, mutta jotakuinkin noilla viikoilla mennään. Lääkäri tahtoi vielä minut uudelle käynnille ensi viikon maanantaina, että nähdään löytyykö sieltä jo kaverikin sitten, kun nyt ei ollu kuin sikiöpussi ja ruskuaispussi, sanoi kyllä et ihan kuin syke olisi näkynyt, mutta että, se olisi voinut olla myös minun syke. JOten tarkistuskäyntiä ootellessa :D

Hirveet menkkamaiset kivut olleet tällä viikolla, on saanut oikeen muutana särkylääkkeenkin huitasta, jotta jaksaa porskuttaa eteen päin :D

Etoo, pissattaa, etoo, palelee, etoo, väsyttää, tekee mieli sitä, tekis mieli tätä, mitenkään ei oo hyvä olla :D vali vali vali, ja jäkä jäkä jäkä...näinhän se menee :D

Nyt nää muutama päivä kyllä ollu ihan yllättävän hyviä, et oon saanu aamusta itteni käyntiin ihan et painelen sängystä suoran suihkuun. Ulkoilut likan kanssa jääneet nyt vähemmälle, kun oon välillä jumittunu tuohon soffalle...Kotihommiakin tehnyt minimaalisesti, mutta oon koittanu olla ressaamatta...

Ostin jo heti plussatestin tehtyäni kapusta pari tuttiketjua, kun olivat euron kappale :D Tuskimpa se ostelu siihen jää... :whistle:

Ollaan muuttamassa Vaajakoskelle tässä näin joten muutan sitten Vaajakosken neuvolan asiakkaaksi. Että jos jokunen sieltä tietää kertoa millainen neuvola jne mikä käytäntö, niin mielelläni kuulisin :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 20:37 Kesäheinä-81 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 15:03 vauvaunelma harmaana kirjoitti:
Onnea Kesäheinä ja Sisi!!! :heart: :heart: :flower: Ihanaa saada lisää kesämassuja mukaan :)

Kesäheinä, mulla on kans ainakin laskureiden mukaan la 18.6 :) hassua, eilen mietin että kuinkakohan moni meistäkii täällä sitten on samaan aikaan synnyttämässä tai sairaalas ympäri suomen :)

..tänään ei ole ollu mitään oireita ja vähän pelonsekaista jännitystä meneillään täällä :( onneks se neuvola on jo ens tiistaina..
Milloin sä muuten plussasit? Mulla oli edelliset menkat 11.9...tänään tosiaan tein sitten selkeän plussan. Mullakaan ei oireita enää juurikaan...hiukan ehkä etova olo...nii ja kylmää! Ajattelin, että soitan neuvolaan maanantaina...

Mulla kans oli edelliset menkat 11.9, eli samana päivänä kun sulla :) Plussasin jo kp 24/27 mikä oli 4.10..sillon sain haamun. Ja selkeän plussan tuossa muutama päivä sitten. Soitin tosiaa neuvolan jo tiistaina ja sain ajan ens viikon tiistaille.

Vointeja kaikille, mie lähen tästä nukkumaan :)
 
Huomenta vaan!

Työyö ollut ja kyllä oon ollu toooosi poikki :\| Vielä olis kolme yötä jäljellä, saas nähdä miten kuollut sitä on kun viimein yöt loppuu. Oon aina tykänny tehdä yötyötä ja oon sellanen yökukkuja normaalisti ettei tee ollenkaan tiukkaa valvoa useampiakin öitä peräkkäin, mutta kyllä tuo pikku-ukko tuolla masussa verottaa melkoisesti voimia.

Juohtupa sellanen asia mieleen, kun on ollut noista vitamiineista puhetta, että sopiiko syödä. Niin onkohan Omega3 kapseleiden syönti sallittua vai kiellettyä? Olisko jollain tietoa? Tilasin meinaan työpaikan kautta paketin niitä, mutta en tiedä uskaltaako niitä nyt alkaa syömään.

Mukavaa päivää kaikille :hug:
 
Huomenta!

Olin elisen päivän melkein kokonaan nettipimennossa ja arvaatteko meinasiko tulla vieroitusoireita?? :whistle: :D :ashamed: :snotty:

Eilen oli taas huono päivä, ei ollut oikeastaan mitään oireita niin heti oli kauhuissani. Eipä tänäänkään kyllä ole ollut mitään.

Onko täällä muita joilla menee näin päiväluonteisesti oireet? Eli yhtenä päivänä ihan kaikkea ja sit kaksi päivää ettei mitään jne?

Siiten mietin että te, joilla jo ennestään lapsia, niin onko teillä ollut jotain edellisen/edellisten raskauksien kanssa jotain ongelmia?

Mulla meinaa poikaa odottaessa puhkesi raskausdiabetes ja kävinkin loppuvaiheessa vielä n.4 kertaa ultrassa kun tekivät painoarviota ja varmistivat että vauvalla kaikki hyvin. Poika painoi 3410g ja oli 50cm syntyessään, että ihan normaalikokoinen ja musta välillä itsestäkin tuntui että se diabetes on pelkkä koristus papereissa kun ei ollut mitään oireita kummallakaan.

Sitten mulla puhkesi raskausmyrkytys. Ekaksi sitä vaan seurattiin, koska mulla oli ihan hyvä olla (ei mitän myrkytysoireita), Mutta viikoilla 34 otettiin käyttöön verenpainelääkkeet, koska arvot oli niin korkeat ja valkuaista oli reilusti pissassa. Kävin n.2 kertaa viikossa neuvolassa ja joka toinen kerta ne lähetti mut ä-polille. Sairaalassa olin ennen synnytystä n.2 viikkoa yhteensä, kolmessa erässä tarkkailussa.

Sitten mulle luvattiin käynnistus vkoille 38+6 koska paineet ei laskenut ja vauva ei ollut ilmoittanut tulostaan, mutta yöllä, n.4 aikaan menikin spontaanisti vedet ja poika syntyi illalla.

Synnytyksessäkin oli sit sellainen ongelma, että mulla nousi n.12h kuluttua hirveä kuume ja aloin oksentelemaan ja olin ihan pihalla ja n.9cm auki (ja siihen oli pysähtynyt). Illalla sitten tehtiin kiirellisen sektion päätös, kun pojankin sydänäänet oli liian tasaiset.
Poika syntyi terveenä (9/10pist.), napanuora kaksi kertaa kaulan ympärillä. Mulla sitten kohtu tulehtui ja vauvakin sai tartunnan joten vietettiin synnytyksen jälkeen kaksi viikkoa vielä sairaalassa.

Toivottavasti kokemukseni ei järkyttänyt ketään, tuntuu hassulta että noinkin monta asiaa voi mennä pieleen yhdessä raskaudessa :D

Itselle ei oikeastaan jäänyt mitään traumoja, ainoa että kyllähän tuo synnytys rupeaa varmasti pelottamaan kun ollaan lähempänä ajankohtaa....

Onkohan kauhean yleistä että diabetes tai myrkytys puhkeaisi uudestaan seuraavassa raskaudessa?

On muuten viikko mennyt kauhean nopeaa, viikko jo kun plussasin. Voi kun nää muutkin viikot menisi!

-Hiiviö & Elvis 4+5-<br><br>
 

Yhteistyössä