~KesäMassut 2007~

Enni80: Mulla ekassa neuvolassa on kyselty kaikkea esim. mitä sairauksia suvussa on ym. ja sitte otettu pissanäyte,verikokeet,hemoglobiini ja verenpaine. Mulla eka neuvola on aina ollu aikasin,nyt oli jo viime viikolla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 12:10 Enni80 kirjoitti:
Koskas se eka ultra sitten on neuvolan puolelta? onko se se niskapoimujuttu? ja onko sitten muuta ultraa vai pitääkö ite kustantaa muut? Jyväskylässä kun asusta ja katselin tuolta huvitutin jostakin taulukosta että jyskälässä olis vaan 1 ultra? voiko pitää paikkansa? vai pitääkö alkaa sästämään utrausrahoja???
Riippuu ihan mitkä ultrat kunta tarjoaa. Täällä Kotkassa on ennen tarjottu pelkkä rakenneultra rv18-20,mut nyt lokakuusta alkaen tarjotaan myös np-ultra joka tehdään n. 12 viikolla. Ite menen myös yksityiselle viikon päästä ultraan jolloin mulla viikkoja 7+1.
 
Heippa!

Vaihtakaan tuo Hulikka tähän mun oikeeseen nikkiin.
En ole saanut tätä toimimaan jostain kumman syystä pitkään aikaan.

Mulla on pahoinvointi onneksi nyt hieman laantunut.
Aamuisin tulee vielä kaameita kuvotuksen tuntemuksia, mutta häviää onneksi sitten päivän mitaan.
Kyllä sitä sainkin kestää about kaksi viikkoa ja syömisestä ei silloin tullut yhtään mitään.

Kysymys:
Tietääkö kukaan millä saa pissan hajun pois muovitetusta froteesta, eli pissi alustasta?
Olen kokeillut monta keinoa mutta mikään ei tunnu auttavan.
Yöllä tulee pojan sängystä aina kaamea pissan lemu.
Täällä hetkellä pesen sitä toista kertaa peräkkäin 60*c koneessa.
Toivonmukaan nyt haju katoaa.

Bruschetta rv 6+3
 
elin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 12:39 Bruschetta kirjoitti:
Kysymys:
Tietääkö kukaan millä saa pissan hajun pois muovitetusta froteesta, eli pissi alustasta?
Oletko kokeillut etikkavedessä liottamista ennen pesua?
Eli pari teelusikallista etikkaa sangolliseen vettä, parin tunnin liotus ja sitten pesukoneeseen.
 
Hiiviö: soittelin tuossa pariinkin paikkaan ja kyselin, koska tekevät alkuraskauden ultraa. Molemmissa paikoissa sanottiin, että kun on 7 viikkoa täynnä, tekevät että sydänäänet kuuluu. Sain jo ajankin tuonne loppukuulle. Menen ihan julkiselle puolelle, kun kerran aika on joka tapauksessa sama. Olishan se kiva tietää jo nyt, että siellä on jotain ja oikeassa paikassa, mutta pakko malttaa odottaa...

 
Voi kun kiva :D Siis se, että jo viikoilla 9 voi äänet kuulua :)

Pojalla on tosiaan 15.11 se neuvola, mulla viikkoja kun laskin niin 9+3. Se olisi kiva kun ne äänet silloin jo kuulisi, sinä päivänä tulee meinaan tasan kaksi vuotta kuluneeksi kun ekan kerran nähtiin esikoinen. Muistan siitä kun mulla on synttärit ko. päivänä ja np-ultraan mentiin jännittyneinä silloin :D

Mutta toisaalta rupesi ahdistamaan jo valmiiksi että jos ei kuulu niin mielikuvitus laukkaa...

Pojan odotusaika oli ihanaa, kun oli autaan tietämätön kaikista riskeistä, niiden yleisyydestä yms. Nyt mä vaan ressaan.

:ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 13:19 Hiiviö kirjoitti:
Pojan odotusaika oli ihanaa, kun oli autaan tietämätön kaikista riskeistä, niiden yleisyydestä yms. Nyt mä vaan ressaan.

:ashamed:
:hug: Koitahan jaksaa siellä, täällä stressataan ihan samaan tapaan, vaikka "onnelisen tietämättömänä" ensimmäistä odotellaan. Nyt taas työnteon pariin, niin ei ehdi niin paljon näitä asioita mietiskellä.
 
Moips!

Mie oon panikoinu tänään koko päivän kun masua ei oo nippaillu paljoa ollenkaan ja huonoa oloakin ollu normaalia vähemmän..että onkohan kaikki kunnossa ollenkaan :(
Neuvolaan sain kuitenkin soitettua ja ajan sain jo ens tiistaille, sillon rv 5+ meneillään. Oikein oli ihanan kuuloinen tuleva neuvolatäti, onnitteli ja toivotti oikein paljon tervetuloa sitten tiistaina :) Samalla aion kysellä että pääsisnkö alkuraskauen ultraan julkiselle vai yksityiselle puolelle.

Onko tiedän miehet muuten halukkaita tulemaan mukaan neuvolaan? Kun mun mies on jo pitämässä pekkaspäivää töistä et pääsee mun mukaan tiistaina :) ..en kyllä oo ihan varma että onko siitä miehestä sitten mitään "hyötyä" sillä ekalla käynnillä..? Onko mielipiteitä? :)
Ihmeellisesti se neuvola-ajan kirjoittaminen kalenteriin muuten konkretisoi sitä että tosiaan tässä raskaana ollaan ja hui!! :)
 
Tosi ihana lukea teidän muiden mietteitä näin alkuraskauden aikaan! Huomaan ajatelleeni ihan samoja asioita kuin tekin. Nuo pelot varsinkin on näköjään tosi tavallisia. Mulla tulee aina vessassa käydessä katsottua, onko paperissa verta ja mahan vihloessa huolestuttaa heti... Niin, ja kuten monen muunkin myös mun täytyy aivastaa ja yskiä mahdollisimman varovasti, ettei vauvalle vaan käy mitään! Vähän hullujahan me ollaan. :D

Yritän nyt kuitenkin ajatella mahdollisimman paljon vain vauvaan liittyviä kivoja asioita, koska ei se stressaaminen vauvaa auta millään tavalla. Vaikeaahan se on, mutta yritän työntää kaikki ikävät ajatukset taka-alalle.

Mä en ole vielä tilannut aikaa neuvolaan. Ajattelin odotella tämän viikon ja vaikka sitten ensi viikolla soittaa sinne. Tosi kiva lukea teidän kokeneempien vinkkejä ja ajatuksia neuvolasta, mitä siellä tapahtuu jne.

Oikein mukavaa tiistai-iltaa kaikille! Yritetään olla huolehtimatta liikaa! =)
 
Vauvaunelma: Mies oli esikoisesta sekä edellisessä raskaudessa mun kanssa ekalla neuvolakäynnillä,täällä ainakin oli lähinnä paperihommia eli kysyttiin meidän molempien suvun sairauksia ym. juttuja. Nyt mies ei ollut mukana kun tiedot jo oli siellä neuvolassa koneella. Esikoisesta myös oli ainakin kerran kuuntelemassa sydänäänet. Nyt saa olla pojan kanssa kun mulla neuvola ja sitte ultriin tulee kyllä mukaan,en kyllä suostuis ilman miestä ultraan lähteekään. Neuvola-ajat ollaan aina pystytty sumplimaan miehen työvuorojen mukaan kun aina mulla ei ole autoa käytössä jos mies menee autolla töihin. Ja esim. ultraan on saanu kesken työpäivän lähteä käymään.<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 09:41 Tinkerbell kirjoitti:
Ah, ihanaa että muut on yhtä hulluja!! Mä en uskaltanut jumpata Pilates-dvd:n tahtiin kun pelkäsin kanssa että pinnistys pistää asukkaan pihalle.. voi kamala miten hullua :LOL: Samoin pelkään vetää vatsaa kovasti sisään jos vaikka tyyppi litistyy siellä, :LOL: kuolen itsekin nauruun!
Tinkerbell sun teksi oli taas kuin mun näppikseltäni :LOL:
Mä oon miettiny kuumeisesti tässä, että voinko jatkaa Pilatesta (aloitin vasta tänä syksynä) vai pitääkö se pistää paussille. Tietysti liikkeitä voi tehdä omaan tahtiinkin...

Täällä olikin puhetta ekasta neuvolakäynnistä,
onko teidän miehet tulossa mukaan vai ei?
 
Voi kuinka aika meneekään välillä hitaasti... ekaa neuvolaa niin odotan. Toisaalta taas tuntuu, että plussastakin on jo kulunut viikkoja ja ne menevät ohi vauhdilla. Miten sitä osaisikaan nauttia tästä ajasta? ehkä tämä helpottaa kun viikkoja saadaan enemmän ja km riski pienenee...
 
Mulla on eka ultra kahden viikon kuluttua, sinne ei mies pääse kun aika on keskellä päivää. Eka neuvola on ultrasta viikko eteenpäin ja sen ajan pyysin aikaisin aamulla niin päästään molemmat, on tosi mukavaa mennä yhdessä.

Jatkossa tosin käyn varmaan rutiinikäynneillä itsekseni, koska ajat varmaan on vähän milloin sattuu eikä mies varmaan voi aina olla töistä pois. Isompiin utraääniin ym. haluaisin kyllä miehen mukaan!

Pistänpä uuden kyselykierroksen liikkeelle, nimittäin olen vähän ihmeissäni itse kun oireet ovat niin lieviä... Eli listatkaapa mitä oloja teillä on (ja laittakaa myös rv). Aloitan:

Rv 5+0:
-masun nipistyksiä
-muutamia hyvin lieviä kuukautiskramppeja
-ilmaa masussa ym. ruuansulatusvaivoja
-Hetkellisiä väsykohtauksia, muuten pirteä olo
-hulluja unia, tukkina nukkuminen ja unettomuus vaihtelevat
-tisut kipeytyivät vasta nyt, mutta ovatkin tosi arat; nännien alue aiempaa tummempi
-tunteellisuus :) :'(

:heart:
 
Nti Kesäheinän oireita Rv 5+6

- Väsymys \|O (tosin parina viime päivä pirteämpi olo kuin pariin viikkoon)
- Tunteet pinnassa :LOL: :headwall: =) :/ B)
- Nälkä, parin tunnin välein pitää syödä jotain pientä, esim. hedelmiä, jottei ole kaamea nälkä ja heikotus
- Ajatus tietyistä ruoista puistattaa, esim. en tällä hetkellä kestä ajatustakaan pastasta :$
- Kahvi maistuu yhtäkkiä pahalle :x Kiinnijäämisen pelossa olen tosin lähtenyt työkavereiden kanssa hakemaan kahvia töissä, mutta kahvikuppi jää kylmettymään pöydän reunalle :LOL:
- Rinnat on "suurentuneet" B) (ja silloin tällöin vähän aratkin)<br><br>
 
Minni83
Iltaa kaikille!

Onpas paljon tullut tekstiä. Peloista sen verran, että esikoisesta en muista pelänneeni mitään, mutta nyt esim. viime viikolla valnoin kokonaan yhden yön, koska olin varma, että jotain on vialla tai kohta tulee keskenmeno, en tiedä, mistä johtui..ukkokin ihmetteli, kun vaan pyörin koko yön. Salilla en ole "uskaltanut" käydä sen jälkeen kuin 1 kerran kun plussa pärähti ruutuun, pelkään huhkivani vauvan ulos. Autolla ajaessa tulee myös useammin kuin ennen mieleen kolarin mahdollisuus ja kaikkea muuta maan ja taivaan välillä.

Joku kysyi, että tuleeko mies mukaan ensimmäiseen neuvolaan, meillä ei tule, koska neuvolan täti sanoi puhelimessa, kun aikaa tilasin, että vasta seuraavalle käynnille kannattaa tulla, kun sydänääniä kuunnellaan. Tämä eka käynti vaan tietojen keräämistä ja sellaista. Tulevista käynneistä en tiedä, riippuu vähän kellonajasta, mies reissun päällä aina aamupäivästä iltaan, mutta ultraan haluan kyllä saada mukaan!

:heart: :heart:

Tinkerbell:Oloja tällä hetkellä:(rv 6+2)

- aamupahoinvointi saapunut ja siis 24/7, kaiken raikkaan syöminen vähän helpottaa
- alavatsassa "tuntemuksia" aina välillä
- maha turvoksissa, paitsi ei heti aamulla
- kylmä (lämmöt 37)
- kaikkea tekee mieli ja sitten taas ei kuitenkaan
- ilmaa masussa illalla
- röyhtäyttää koko ajan
- tisut edelleen tosi kipeet, painavat
- väsymys kamala, eilenkin nukahdin puol 9 jo...ukko oli yrittäny täydellisiä naisia kattomaan, mut olin vaan örissy jotain. Ei yhtään mun tapaista! :ashamed:

Siinähän sitä taas asioita, iloista odotusta kaikille!! :flower:
 
miun oireet rv 5+6

- syön koko ajan jotain
- alaselkä kipeä
- rinnat kuin pamela anderssonilla =)
- alavatsa nipistelee ja vihloo jatkuvasti
- pissalla rampataan
- vatsa turvoksissa
- mielialat vaihtelee (miehen mukaan) :whistle:

tässäpä nyt mieleen tulevat....
 
Minua kiinnostaisi tietää kuinka moni onjo ostanut tulevalle vaaville jotain ja mitä? Minua kun niin innostaisi jo kaikenlaista ostaa, mutta tuntuu höhlältä nyt jo alkaa ostelemaan....
Taidan olla aikas innoissani, mutta jostain syystä yritän ullospäin näyttää coolilta... hih... en ole miehellekään näyttänyt täyttä innostustani. Pitäisköhän vaan alkaa vapaasti hössöttämän? (taitais tulla miehelle pitkä 8 kk)
Niin ja mies ei tule ekalle neuvolakäynnille. ehkä toivottavasti seuraaviell. Hän ei kuulemma edes usko että vauva on tosiaan tulossa, ennen kun joku "asiantuntija" sen toteaa.. ;)
 
Enni80, me ollaan ostettu yhdet pienen pienet sukat :heart: Ostettiin ne plussatestin kunniaksi plussauspäivänä. :) Muuta en olekaan vielä ostellut, mutta oma äitini on kuulemma jo alkanut miettiä kutoisi vauvalle, ja kuulemma kaupastakin on tarttunut jo jotain mukaan, aika liikkistä. :heart:
 
Iltaa!

Mä en ota miestä ekaan neuvolaan, osuu keskelle päivää ja joutuu muutenkin olemaan töistä poissa katsomassa tota esikoista.
Ultriin kyllä haluaisin mukaan, mutta noi neuvolat tosiaan, kun ei tota jätkää oikein saa tähän lähelle hoitoon mihinkään...

Oireita (4+2);

- Jatkuva nälkä (!!!)
- Vessassa ravaan
- Päivisin nyt ollut väsymystä ja pikku päikkärit tullut otettua
- Välillä paleltaa (lämmöt ei ole kertaakaan laskenut alle 36)
- Menkkakivut ja nippailut
- Alavatsa turvonnut

Oho, aika lista niitä kuitenkin kertyi :eek: Itsestä tuntuu ettei juuri mitään oireita ole, mutta ehkä se sitten, kun ei noita jatkuvasti ole.

Mutta tää nälkä on aiva järkkyä. Syöt kunnon ruuan ja kahden tunnin päästä on jo älytön nälkä!

Mä odotan kanssa sitä ekaa ultraa... ja sit et se riskiaika on ohi... sitten voi nauttia ja ja.... ehkä te ymmärrätte ;) :D

-Hiiviö & Elvis 4+2-
 
Ai joo, löysin tälläisen kiva sivunkin, mihin voi rekisteröityä ja näkee kaikkia 'hyödyllisiä' tietoja raskaudestaan;

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=37

Käykää katsomassa :)
 
No niin toverit, ensimmäinen neuvola aika sitten ohi..
Tämän viestin laitoin tuonne toukomasuihinkin kun en oikein tiedä mihin kuulun..kai hieman kumpaankin..

Eli tämä minun kätilö ei antanut periksi vaikka varhaisultrassa sanottiin että viikkoja on vähemmän melkein parikin viikkoa. Kätilö ei kuiten suostunu muuttamaan laskettua aikaa vaan vasta sen 18 rv ultran perusteella kuulemma sitten.. joten laskettu aika siis pysyköön näin ollen 20.05 ja olen siis mukana täälläkin kun tiedän että se siirtyy sitten viimeistään tänne..

Kaikki oli neuvolassa hyvin, mutta siis pahoinvoinnit on olleet mulla niin hurjia ettei nyt 3 päivään juuri mitään ole mennyt alas ja kaikki tulee ulos..
no nyt sitten huomiseen mennässä tarvii mitata paljon on nestettä mennyt kun verikokeiden mukaan olin kuiva ja jos huomiseen ei tila parane niin kuulemma panevat minut sairaalaan..

no en ole kyllä lähdössä!!

Niin ja pahoinvointi lääkkeeksi määräsi Postafenin ja se on kuulemma aivan turvallinen vaikka on raskaana ja sitä syödään kuulemma paljon täällä.. luin ruotsinkin sivuilta siitä ja siellä pakkausselosteessa lukee ihan että sopii raskaana olevalle... mulla on nyt siis pakko sitä syödä, ettei tulis sairaalareissua.. ja vois jotain alkaa syömään, kuuriluontoisesti sitä minulle määräsi jopa 2 päivässä.

Niin ja saikkua sitten paukahti koko kuukauden loppuun.. huh huh, voi käydä vähän aika pitkäksi täällä Oslossa jossa ei juuri kavereita mahdottomiin ole..

Tälläistä tänne kuuluu siis nyt..

Moonlight ja vempula 8+3 ja varhaisultran mukaan 6+3
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 19:14 Enni80 kirjoitti:
miun oireet rv 5+6

- syön koko ajan jotain
- alaselkä kipeä
- rinnat kuin pamela anderssonilla =)
- alavatsa nipistelee ja vihloo jatkuvasti
- pissalla rampataan
- vatsa turvoksissa
- mielialat vaihtelee (miehen mukaan) :whistle:

tässäpä nyt mieleen tulevat....
Mä voin peesata suoa, täysin samat oireet. Pahoinvoinitia ei onneksi ole yhtään.

Lisäksi hengästyttää helposti esim. rapuissa.
 
Mulla nyt rv 6+1 ja oireet:

- pissalla täytyy käydä jatkuvasti
- nälkä useammin
- välillä alaselkä kipeä
- maha pikkasen kovalla
- tänään aamulla huono olo
- väsyttää enempi
- hermostun herkemmin
- rinnat kipeät
- suklaa ei maistu!!
- hengästyminen

En ole vielä ostanu vauvalle mitään. Esikoiselta on aika paljon tavaroita,sänky ostettiin viime raskauden aikana,se on odottamassa paketissa,kaukalo täytyy sit ostaa,mut varmaan tulee aikasemmin ostettua jotain vaatteita ja jotain olen ostanut ennenkun edes olin raskaana. Vaatteita ostan sit enemmin kun tiedän kumpi tulee.


<br><br>
 

Yhteistyössä