Kesäkuun lapsettomuushoitojen plussaajat -PART II

Oli pakko tulla kertomaan että se jouluhalko on tosi HYVÄÄ! Pelottavan hyvää suorastaan....
Katoin tossa sen onnen varjot ja pitihän mun tirauttaa parissa kohtaa, huomasin muuten itestäni sellasen asian etten oikein vieläkään uskalla iloita täysillä raskaudesta vaan se on jollain tavalla vieläkin taka-alalla, ehkä tosiaan sitten vasta kun vauva on sylissä uskon että vihdoin onnistuimme.

HH tasan 27
 
Hyvää adventtia!

Viime yö meni valvoskellessa ja pyöriessä. Liitoskivut olivat taas ihan kauheat. Lisäksi, epäilen kokeneeni, miten vauva hikkaa! Se oli sellaista nykytystä mahassa, nuku siinä sitten. =)

Haalistunut ja vaavi 28+4
 
Mukavaa ekaa adventtia!
Eikö sun Haalistunut kannattasi käyttää tukivyötä päivittäin kun sulla on noita liitoskipuja? Mullakin oli jotain jomutusta tuolla alapäässä eilen illalla, oisko lieviä sitten mullakin. Hikkaa en ole tuntenut vielä, se on varmaan veikeen tuntoista
=)
Ei auta kun laittaa kämppä kuntoon kun on ne appi ja anoppi tulossa syömään, lohi tuossa jo kiehuukin...
Hormonihirviö 27+1
 
mukavaa sunnuntai aamua vaan

HH:n jouluhalko kuulostaa taivaalliselta :p
mulle tuo makea maittaisi taas normaaliin tapaan, varsinkin suklaata voisin syödä jokapäivä :ashamed:
Mä kerran tein kans jotain jouluhalkoa, johon tuli oikeen sellanen paksu suklaa-voi-kreemi, joka oli kyllä kieltämättä tosi tuhtia, mutta tuo luumu ja rommirusinarahka juttu sai mut kyllä kieltämättä vedet kielelle. Voi kunpa täälläkin saisi tollasta rahkaa, tekisin oitis vaikka joulu aterialle...

Mulla kans liitos kivut rassaa. Oon kyllä huomannu että tekemällä hieman lantionpohjan puristus liikkeitä helpottaa jonkun verran, mutta aika kömpelö on olo mullakin. Eilen juostiin miehen kanssa kaupoissa, jouluostoksilla ja miehen serkulle etittiin lahjaa kun tänään mennään sinne syömään. Jalat turpos kyllä kengistä ulos, ja suppaili aikalailla sitten illalla. Mies sai vetää mut sohvalta ylös :/

Noista liikkeistä vielä että luin jostain että niitä potkuja ja liikkeitä ei tarvii tuntea koko päivän ajan se 10 liikettä tunnissa, vaan ne lasketaan siihen aikaan kun vauva on yleensä vilkkaimmillaan, esim illalla tai aamulla. Vauvahan edelleen nukkuu suurimman osan ajasta. Mä olin kans niin hermostunut noiden liikkeiden vähyyden takia mutta olen nyt huomannu et meidän vesseli vaan on rauhallista ja uneliasta tyyppiä, eli potkuttelee ahkerammin vasta kl 21 jälkeen. Kaikki on silti ollu joka kerta ihan hyvin.

HH: Istukka ja lapsivesi sekä tuplaantunut verenmäärä painavat jotain n 2kg luulisin, tällähetkellä. Siihen sit vielä mahd turvotus, rinnat ja vauvan paino päälle. Mulla on kyllä jo tohon paljon ylimäärästä päälle, mut en jaksa ottaa panikkia enää,..
 
|O |O |O Todella huonosti nukuttu yö takana. Lonkkia särki, nenä on tukossa, huolet painoi mieltä, vauva potki ja mies kuorsasi. On tosi hutera olo heti kun ei ole saanut kunnolla unta. Tähänkö nyt on vain tottuminen?

Tänään neuvola + lääkäri. Pitäisiköhän pyytää saikkua, saisi pari päivää levätä.

Plääh, tällaista tänä aamuna.

Jiksu 26+5
 
Tsemppiä Jiksu väsyneeseen päivään! Noita päiviä on valitettavasti tulossa pikkuvauva-aikana lisää... :p Mutta silloin on helpompi auttaa itseään väsymyksen keskellä, lähteä vauvan kanssa ulos tai ottaa päiväunet silloin kun vauvakin (eikä kukaan enää rummuta mahassa).

Mulla alko esikoisen odotuksessa kaiken näkönen vaiva n. rv20 jälkeen ja loppua kohti oli yhtä tuskaa. Nyt olo on ollut ihmeen hyvä, vaivoja tulee ja menee, mutta mikään ei jää liikaa kiusaamaan. Paitsi että alka mennä HERMO kun koko aika on joku tauti liikkeellä meidän perheessä. Nyt kun ei ole kenelläkään flunssaa, niin täällä pääsi viemärivettä vesijohtoverkostoon ja kaksi lasta ehti sairastua. Toinen vain oksentaa ja vasta löysä, toiselle nousi melekin 40 astetta kuumetta ja jouduttiin lähten päivystykseen. Onneksi nuorimmainen ei sattumalta juonut vettä ollenkaan, maitoa vain :eek:

HH, suuresta vauvakirjasta luin että lapsiveden määrä on suurimmillaan n. rv30-31 (1-1,5l) ja vähenee synnytystä kohti niin, että lopussa sitä on noin 6-8dl. Istukka ei enää kasva paksuutta, mutta ympärysmittaa kuitenkin. Keskimäärin istukan syntymäpaino on 1/7 vauvan painosta (esikolla oli kyllä paljon enemmän, 790g vs.3200g eli neljäsosa). Verimäärä on lisääntynyt 1-2l äidin koosta riippuen eikä enää paljoa lisäänny. Kudosturvotusta tule enemmän loppu kohti.

Paljonkos muilla on nyt tullut paino? Mulla on tasan 5kg, ja nyt siis 26+5. Omasta navasta vielä sen verran, että kokeilin sitä insuliinia, ja kolmena aamuyönä oli verensokerit 3,4... Sain lopettaa sen ja ihan hyvät aamusokerit on taas ollut ilmankin. Vatsa on tosi pieni mielestäni, ja vauvan sp-ennuste on jatkanut 25% käyrällä. Pieni 2900-3000g vauveli siis tulossa, ja on jo kääntynyt pää alaspäin. Toivottavasti synnytys sujuisi hyvin, koko ja tarjonta ainakin vaikuttaisivat lupaavilta :$
 
Aamupäivää! Täällä koitan kirjoitella pökkelösormilla. Turvotusta on ja edelleen puutumisen tunnetta.
Supistelu vaan jatkuu ja alkaa hermot oikeasti olla aika kireällä kun tämä liikkuminen on tälläistä. Käyn taas huomenna lääkärissä ja tsekataan kohdunsuu ja kohdunkaulan tilanne. Tulevana lauantaina tulee 30 viikkoa täyteen ja toivon todella että pojat pysyisivät mahassa ainakin tammikuun puoliväliin asti.
Lampukka, minulle painoa on tullut jo n.15kg ja laskinkin nopeasti noiden sinun lukujen mukaan, että ainakin n. 6kg ois näitä pakollisia kiloja. Vauvat, istukat, lapsivedet ja lisääntynyt verimäärä.
Onko teillä muilla jo turvotusta? Minulla on nyt sitten sekin vaiva. Ei onneksi vielä kovin pahana mutta niin että vain yhdet kengät mahtuu jalkaan.
Jiksu, tuo lonkkasärky on aika kurjaa. Oisikohan siihen syynä myös paikkojen löystyminen. Eipä tuo kyljellään nukkuminen ainakaan tilannetta paranna.
Nyt on pakko koota itsensä ja kävellä tämä talo vaikka ympäri ja haukata hieman raitista ilmaa..Eli pitkä sadanmetrin kävelylenkki tulossa!

Roosa ja pojat 29+2
 
Terveisiä neuvolasta. Hb oli 134 eli parempi kuin mulla koskaan ennen raskautta (ylistys ja kiitos Obsidanille!). =)

Paino on noussut ihan sikana, nyt on tullut jo KAHDEKSAN kiloa, mikä tuntuu hurjalta. Neuvolatäti käski jättää "jouluherkut" vähemmälle, sanoin etten edes pidä jouluruoasta joten siitä tämä ei kyllä johdu. En ole syönyt mitenkään erityisen paljon, liikkuminen on vaan jäänyt vähille kun on liukasta ja pimeää ja lonkkia särkee...

En tajua miksi tuota painoa pitää niin kauheasti vahdata, kun lapsella on kaikki ok ja sokerit ja valkuaiset kohdillaan ja sf-mitta kauniisti keskellä käyrää.

En ole ollut tyytyväinen neuvolaan koko raskauden aikana. Musta tuntuu että on ihan sama mitä siellä sanoo, vastaus on aina jotakin ympäripyöreää ja sitten pitääkin jo mennä puntariin. Jos synnytysvalmennus on samantahtista hommaa niin taitaa jäädä kerrat vähiin...

Pahantuulinen Jiksu :headwall:
 
HH Joo, on mulla nytkin tuo tukiliivi päällä, mutta se on sellainen, että se auttaa tasan sen ajan minkä se on päällä plus vauva ei tykkää siitä tai sitten en enää osaa asettaa sitä oikealle kohdalle.

Minua on koko ajan vain neuvolassa lohduteltu, että tämä on sellainen tila, että sitä painoa pitääkin tulla ja ei hätiä mitiä.
Mitä nyt painan yli 80 kg kun lähtötilanne oli 60 puolella. :headwall:
Turvotustakin on, mutta siitäkään ei kuulemma tarvi huolestua.

Haalistunut ja vaavi 28+5
 
Haalistunut: Sulla on kivempi neuvolantäti kuin mulla. :) Mulle se kehtasi sanoa että "ei kannata ryhtyä kasvattamaan mitään sokerivauvaa", vaikka mikään ei viittaa siihen että lapsella olisi asiat jotenkin hullusti tai että olisi liian isoksi kasvamassa.

Pitää vissiin oppia olemaan kuuntelematta mitä neuvolassa sanotaan... :LOL:

Kysyin tukiliivistä ja sen tarpeellisuudesta ja täti sanoi siihen että "tulee kyllä tosi ankea loppuraskaus jos nyt jo tässä vaiheessa tarvii tukiliiviä kun synnytykseen on vielä niin pitkä aika." En tajunnut koko vastausta mutta jätin asian sikseen. Hommaan jos tunnen tarvitsevani.

Jiksu
 
Hei kaikille!

Täällä on alkanut supisteleen oikein urakalla, mitään en voi tehdä etteikö ala supistaan... Jopa suihkuun mennessä kun kastelen itseni alkaa supisteleen. Inhottavaa ja pelottavaa ettei vaan ala käynnistään synnytystä ennen aikoja. Päivät menee melkein vaan sohvalla leväten. Aamulla soitettiin neuvolaan ja täti kirjoitti lähetteen johonkin spesiaaliäitiysvastaanotolle, jossa saavat tutkia onko kaikki ok. Varmaankin jo tällä viikolla pääsemme sinne.

Tosiaan myös täällä autoon meno ja pois nousu on yhtä ähinää ja puhinaa :LOL:
Mies ei ole antanut mun ajella autolla enää lainkaan. Hän sattui lukemaan neuvolan seinältä tiedotteen jossa sanottiin että kolarin sattuessa airbag aiheuttaa vauvalle vaurioita. No mukavaa se vaan on ku saa istuskella vieressä, sen minkä iskias antaa myöten.

Painoa on nyt tullut yhdeksän kiloa. Turvotusta ja nestekertymiä ei ole tullut. Luulen että omena on tehny tehtävänsä, luin nimittäin että omena, ananas ja joku muu hedelmä poistaa nestettä kehosta. Ja mullahan kauhea omena himo vaan jatkuu... =)

Mai 27+0
 
Moikka taas!

Onpas Jiksulla "kurja" neuvolantäti! Mulla oli tänään kans neuvola ja sijainen siellä. Oma kun oli lomalla. Kaikki muuten kunnossa, mutta sokeria pissassa. Tämä täti oli sitä mieltä että ensi maanantaina uudelleen. Vaikkakin saattaa johtua suklaakakusta jota töissä söin. Kun oli pakko... :p
Paino mulla noussut nyt yhteensä n. 7 kg. Nyt se onkin vasta sitten alkanut nousemaan... Krääks! Käski minun syödä vähemmän herkkuja ja enempi terveellisemmin. Juu, mutta kun minä yritän! Salaattia aina paljon ja vähän vaan herkkuja. :whistle:

Turvotusta ei mullakaan ole tullut lainkaan, joten hyvä niin.

Toivottavasti sekä Roosan että Main supistelut helpottaisivat, tsemppiä ja jaksuja! :hug:

Lampukalle jaksuja sinne pöpöjen keskelle, tuo vesijuttu siellä on kyllä niin turkasen kurja! Toivottavasti teillä parannutaan pian! :hug:

Nampula 25+3
 
Mulla painoa tullut yhteensä n. 5kg ja varmaan 8-kymppinen paukkuu mullakin rikki neuvolassa joka on keskiviikkona. Mää oon päättänyt olla välittämättä enää neuvolan siili varoituksista, tulkoon vaikka elefantteja :LOL: tämä voi olla ainoa raskaus jonka saan kokea ja jos kokoajan murehtiin neuvolatädin varoituksista niin hermohan tässä menee......
Makea ja suolainen maistuu kyllä hyvin mutta tuo närästys 'vähän' rajoittaa syömistä, kaikki hyppää kurkkuun :eek:
Turvotusta on sen verran että vihkisormus oli pakko ottaa pois, nilkat on myös turvoksissa mutta kyllä näiden kanssa vielä pärjää.
Mulla ei supistele yhtään, mistähän sekin johtuu?


Hormonihirviö 27+2
 
Onpas Jiksulla todella inhottava neuvolantäti :( Päästä toisesta korvasta ulos jos vain pystyt.

Roosalle erityisen paljon jaksamista huolen ja vaivojen keskelle :hug: Toivottavasti pojat pysyy masussa niin kauan kuin mahdollista, eli vielä monta viikkoa! Ja otan suorastaan osaa tuon nesteen kertymisen vuoksi.

Turvotus on muuten todella kiusallista jos sitä on paljon. Se tekee kankean ja raskaan olon, lihaksia ja joka paikkaa särkee, on hankalaa nukkua, sormet on kömpelöt, jalat ei mahdu kenkiin, iho kutisee ja lämmönsäätelykin tuntuu heittelevän miten sattuu... Ja sitä nestetä mahtuu uskomattoman paljon kudoksiin, vaikka isoja kertymiä ei olisikaan. Mulle kertyi esikosta 17kg painoa tasaiseen tahtiin, vaikka olin millä sokeridieetillä. 2vk synnytyksen jälkeen painosta oli hävinnyt 15kg, joten kyllä se vauvakilojen lisäksi oli lähinnä nestettä :eek: Ja suhteuttakaa tuo 17kg siihen että mun lähtöpaino oli 48,5kg!!

Nyt lähdin kilon ylempää ja painoa on tullut vasta se 5kg kun edellisellä kerralla oli tähän mennessä noin 12kg tullut... Olen tullut siihen tulokseen, että suurimmat vaivat ekassa raskaudessa johtui juuri ylimääräisestä nestekuormasta, johon ei vain mikään oikein auttanut. Eikä verenpainettakaan ollut.

Maille myös parempia vointeja!

Tämä vesijuttu on ihan p****estä! Jakeluauto tuo juomavettä pulloissa, mutta arvatkaa mikä homma on kantaa 6 henkelle vettä. Ja tiettyn aikan pitää olla sitä hakemassa! Lumetkin tuntuu lähtevän, ettei saa pulkalla tuotua. Kiitän onneani kun olen tullut noista flunssista niin neuroottiseksi, että aloin varmuden vuoksi juoda pelkkää pullovettä ja vichyä ja monta viikkoa sitten. Jos en olisi sitä tehnyt...

Toinen lapsista on jo ihan terve, toisella jatkuu lämpöily ja on ihan vetelä. Pöpöviljelyitä on otettu siltä varalta että on jotain vakavampaa, todennäköisesti kyse on kolibakteerista.

Ja mä en ole uskaltanut nyt käydä edes suihkussa kotona, joten on käyty taaperon kanssa Tampereella uimahallissa pesulla.

Ulkomailla asujille tiedoksi, että täällä pääsi viime viikolla viemärivettä kunnan vesijohtoverkostoon. Sitä oli valunut yli 3 tuntia ennen kuin se huomattin, ja tiedotus oli aivan surkeaa. Monta sataa ihmistä on sairatunut, terveysasema on ollut ihan täynnä kun moni joutui tiputukseen rajun oksentelun ja kuivumisen vuoksi. Jotkut vanhukset on ollut ja on edelleen todella huonossa kunnossa.

:p
 
No niin, lääkärissä käyty ja huonoja uutisia tuli. Olen vieläkin vähän sekaisin ja tulomatkalla kaupassa en muistanut edes pankkikortin tunnuslukua kun piti maksupäätteellä maksaa.. :|
Eli kohdunsuu on pehmeä ja sormelle auki. Kohdunkaula taas puoli senttiä lyhentynyt. A-pojan pää on siinä kohdun suulla valmiina tulollaan. Painavat kuitenkin jo 1500g ainakin tämän vanhan erikoislääkärin laskukaavan mukaan. Ei ollut huolissaan vauvojen seliytymisestä mutta toivoi että KAKSI viikkoa nyt ainakin menisi. :eek:
Aika pelottavaa on. Viikon kuluttua uusi kontrolli ja mahdollisesti sairaalaan sisään jos tilanne etenee.
Eli nyt vain makoilua kotona ja kaikki muu on kielletty...Että tälläinen joulunalus täällä sitten tulossa.

Roosa ja pojat 29+3
 
Varmasti alkaa huolestuttaa tuollaiset uutiset. Yritä pitää mieli positiivisena ja ottaa rauhallisesti, unohda joulutohinat, ehdit kyllä niihin ensi vuonna mukaan poikien kanssa! :hug:

Onneksi sulla on jo noin paljon viikkoja koossa! Pojilla on varmasti kaikki hyvin, ota vauva-lehtiä kouraan ja laita levoksi sohvalle!

Jiksu 26+6
 
Voimia Roosalle! Kyllä kaksoisraskauksissa on aina näköjään omat ongelmansa, teitä voi olla jo jouluna jo kokonainen perhe =) Sperma muuten voi jouduttaa synnytystä että peiton heiluttelut stop tykkänään. Onko suunniteltu sektiota vai alatie synnytystä? Ite en millään jaksaisi/malttaisi tätä pitkän pitkää odotusta....
Täytyy kai lopettaa lenkkeilyt kokonaan kun ei tuo alamaha ja ristiselkä kestä kävelyä, pikku lenkitkin tekee kipeää. Heräsin viime yönä taas jokaiseen kyljenkääntöön ja muistan kuinka ajattelin että kyllähän sitä nukkuisi kun ei tarvitsisi kylkeä kääntää (persus/lonkka tulee kipeäksi tosta kylellään makaamisesta). Mutta sinnillähän mää kunnialla tämän raskauden menen läpi kun oon ite tätä halunnut =)

Hormonihirviö 27+3
 
Roosalle kovasti tsempityksiä jotta saisit poijjaat pysymään vielä vähän aikaa masussa :heart:
Niihin joulujuttuihin tosiaan ehtii vielä ensikin jouluna :xmas:

Minulla eilen neuvola ja nyt painoa tullut alusta laskettuna 6kg.
Supistelee aika usein ja käskettiin olla nostelematta painavia ja kumartelematta turhia. Raksalla tulee vaan puuhasteltua kaikenlaista :/

Viipukka ja typy 28+3
 
Onpas pelottava tilanne :eek:

Serkun kummin kaimojen jutut ei varmaan helpota, mutta: kaverilla yksös- raskaudessa samatilanne (tosin viikolla 37), raskaus on nyt mennyt jo viikon yli.

Ja kummilapset (kaksoset) pysyivät sisällä vielä kaksi viikkoa senkin jälkeen kun vesi meni.

Toisaalta ystäväpiiristä löytyy 29. viikon keskonen, joka on nyt täysin terve ja iloinen 3 -vuotias.

Tsemppiä kovasti sinne kotisohvalle! Toivotaan, että pojat nyt pysyisivät masussa enenmmän kuin kaksi viikkoa :hug:
 
Voi kurjuus!
Taitaa viivästyä äitiyspakkauksen saanti. Ja minä kun sitä niin innolla odotin. :/

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1462648

Noh, eipä sille mitään voi, parempi vaan, että saadaan haitalliset ainesosat pois.

Haalistunut ja vaavi 29+0
 
No voi plääh, mäkin olen niin odottanut sitä äippäpakkausta jouluksi... :/

Ostettiin pinnasänky eilen, olen tosi tyytyväinen. Saatiin käytettynä vähän erilainen, kaunis antiikinvalkoinen pinnis, joka on ollut uutena sikakallis. Huomenna haetaan sänky kotiin! :D

Musta tuntuu että oli eilen ensimmäinen harjoitussupistus, veti alavatsan kireäksi. Pysyisivät vaan vielä poissa... Yksi kaveri on saikulla samoilla viikoilla, lapsi on jo tulossa pois vaikkei laskettu aika ole lähelläkään. Tosi yleistä tuntuu olevan, että lapsilla on kiire maailmaan.

Jiksu 27+0 (kolme kuukautta laskettuun aikaan!!!)
 
Voi Roosa, kovasti tsemppiä ja lepoa nyt vaan vaakatasossa ja jalat ristissä....toivotaan että nappulat pysyvät vielä hyvän tovin masussa kasvamassa. Hyvillä viikoillahan olet jo kuitenkin menossa, mutta ainahan tuo keskosena syntyvä pienokainen aiheuttaa ylimääräistä huolta.

Mulla on ihan kamala uneton yö takana. Nukuin varmaan puolen tunnin pätkissä, ja nyt silmät ristissä olis selvittävä tästäkin päivästä jotenkuten.

Mekin ostettiin pinnis eilen =)
Mies oli löytänyt kivan tehtaanmyymälän jossa tilauksesta tekevät juuri semmosen sängyn, johon värit,kuvat ja materiaalin saa valita itse. Ja hinta vain puolet mitä lastentarvike liikkessä olis. Lisäksi löytyi hyvään hintaan patja,reunasuojukset ja täällä Kreikassa kyllä tavittava hyttysverkko (sellanen söpö verho). Kaikki on nyt sellasta kermanvaaleaa, vaaleaa puuta ja limen vihreää.

Yöllä sit näin kaikenmaailman sekopäisiä unia vauvoista, vielä puuttuvista tavaroista ja unessa laskettu aika oli jo viikon päässä eikä meillä ollut mitään valmiina. Pientä pesänrakennus paniikkia siis ilmassa
|O Mulle oli varmaan jäänyt päähän kaivertamaan kun entinen työkaveri kertoi että esikko syntyi 1kk ennen laskettua aikaa, ja ainoo mitä niillä löytyi valmiina kun vauva tuli kotiin, oli äitiyspakkaus :eek:

Mites Lampukan perheessä voidaan? Mä luin kans nettiuutisista tuosta vesijupakasta, aivan hirvee juttu. Hyi yök, miten tollasta pääsi tapahtumaan. Ihan hirvittääkin ajatus. Oliko kyseessä kolibakteeri? Toivon että lapsukaiset ovat jo tervehtymään päin eikä ole mitään vakavampaa. Kaikkea pitääkin sattua. Onni onnettomuudessa ettet itse juonut sitä p***a vettä, olis voinut olla aika vakava juttu....hui!

Mukavaa keskiviikko päivää täältä kylmästä ja tihkusateisesta Ateenasta!

Kitty 29+2 (viimenen kymppi häämöttää....iiks)

 

Yhteistyössä