Kesäkuun lapsettomuushoitojen plussaajat -PART II

Kiitosksia vaan tsempeistä. Minusta nuo asiat jotka selvisi neuvola käynnillä ei ole pelottelua vaan paremminkin olen tyytyväinen että asioista puhutaan niinkuin ne on. Mullahan on ollut alkuraskaudesta asti sellanen tunne että tavarat pitää olla aikaseen hankittuna, jotenkin vaan sellenen tunne on ollut etten pääse laskettuun aikaan saakka vaikka voihan se se olla että menee ylikin. Meillähän ei nyt ole kuin hoitiopöytä + kaikkia vaatteet ja lakanat valmiina, oon kyllä katsonut valmiiksi sängyn, kaukalon, vaunut, sitterin jne että ne ei ole kuin käydä hakeen kaupasta.

Kitty: Mää kyllä ymmärsin ettei ton kohdunkaulan pitäisi olla pehmentynyt ensisynnyttäjällä vielä tässä vaiheessa, eri asia sitten jos ois uudelleen synnyttäjä (niillä voi olla jo np-ultrassa muutoksia) ja että kyllä tämä nyt on tätä sohvalla oloa loppuraskaus siis lepoa, istuminenkin pitempään kiellettiin.

Mää vein eilen esitiedote lomakkeen neuvolaan ja laittoi heti sen kirjekuoreen että lähtee sairaalaan. Laitoin että haluan kivunlievityksiä mahdollisuukien mukaan, muusta kun ei osaa sanoa syntyykö vauva syöksyllä vai 2 päivän suppailujen jälkeen.

Jiksu sano sille neuvola tädille että et pärjää töissä että jos saisit muutaman päivän saikkua, mulla on vaan pieniä kipuja joten en osaa kuvitellakkaan kuinka kipeät liitokset voi olla.

Hormonihirviö 28+3
 
Nampula: Mulle työnantaja maksaa 3 kk palkkaa, Kela odottaa parhaillaan työnantajan lomaketta ennen kuin mun hakemusta aletaan käsitellä. Olen kärsimätön ja muistuttelin jo palkkakonttoria asiasta... :headwall:

Liitoskivut oli eilen illalla tosi kurjia, ja lopulta koko alavatsaa vihloi. Onneksi mulla on kuumavesipullo, täytin sen ja makasin koko illan sohvalla pullo häpyluun päällä. Nukuinkin kuumavesipullon kanssa, ja nyt aamulla kipu oli poissa. Mutta heti kun lähdin kävelemään töihin niin sama jomotus alkoi tulla takaisin.

Pitäisi kai vaan mennä neuvolaan (saan muuten nyt uuden neuvolatädin kun muutettiin, jesjesjes!!!) ja valittaa näitä kipuja, ei kai sitä saikkua muuten saa. Tuntuu jokainen päivä tuskalta, ja samalla mulla on huono omatunto siitä kun en jaksa panostaa töihini enää samalla tavalla... :ashamed:

Jiksu 27+6
 
Onpas täällä supistuksia ilmassa :|

Olen menossa itsekin huomenna ylimääräiseen kontrolliin. Supistuksia on tullut jo kolmena iltana 2-3 tunnin ajan säännöllisesti 5min välein. Lisäksi koko ajan huimaa ja oksettaa. Ovat onneksi loppuneet eivätkä ole kovin kivuliaita. Koitin kuitenkin tarkasti desinfioiduin sormin illalla suihkussa kohdunsuuta, ja se oli ihan pehmeää höttöä ja ulkosuu 2-3 sormelle auki :headwall: Terkka sitten tänään sanoi, että saavat ultralla katsoa sisäsuun tilanteen.

Viimeksi tätä touhua oli 2vk ennen synnytystä päivittäin. Nyt ei olis vielä todellakaan vauvan aika syntyä :'(

Lampukka 27+6
 
Hei kaikille ja huh huh.. miten tässä nyt alkoi näin monella nämä supistelut ja kohdunkaulan/suun tilanne tällä tavalla muuttumaan.
Tsemppiä kaikille kovasti ja koitetaan ottaa rauhallisesti.
Itse kävin äitipolin kontrollissa ja siinä mielessä hyvä mieli, että kontrollit on niin usein ja ultrakin aina. Kohdunsuu siis auki hieman viime viikkoa enemmän ja kohdunkaulaa nyt 1,7cm.
Vauvoille annettiin ensimmäiset kortisonit keuhkoja vahvistamaan ja makasin tunnin verran käyrillä. Pojat siis voivat hyvin. B-poikakin oli kääntynyt raivotarjontaan. Eli molemmat ovat nyt päät vastakkain. Huomenna taas kortisonit, maanantaina uudet käyrät ja ensi perjantaina taas ultra.
Minulla tämä vatsa on tosi kova joskus koko päivänkin. Öisin lisäksi muutamia kipeitäkin suppareita.
Onneksi ei tarvinnut jäädä sairaalaan.

Roosa ja pojat 30+3

 
Alkuperäinen kirjoittaja Jiksu:
Jipii, Kelalta oli tullut päätös äitiyspakkauksesta ja tieto että paketti tulee noin kahden viikon päästä. :D

Jiksu
Mulle tuli se päätös viime viikolla ja eilen tuli tiedote, jossa kehotettiin äitiyspakkausten saajien pesemään se ruokalappu, missä sitä formadelhydiä oli liikaa.
Säikähdin tietty, että luulevat minun jo saaneen pakkauksen, mutta eiköhän se sieltä tammikuuhun mennessä tule (toivottavasti ainakin).
Kyllä harmittaa tämä odottaminen... :kieh:

Haalistunut ja vaavi 29+6 huomenna mennään 30 puolelle, jee!
 
Moikka täältäkin!

Tsemppiä kaikille supistusten parissa kamppaileville. Itsellä ollut harjoitussuppareita nyt taas viikon verran enempi, mutta neuvolassa olivat sitä mieltä että vielä ihan normaalia. Kun vain tietyt asennot saavat ne aikaan. Onneksi ensi ma sitten lääkäri, joten saa varmistuksen siihenkin asiaan, että eihän ole vaikutusta ollut niillä tuonne kohdun kaulaan.

Tänään ollut taas kovin, kovin vetämätön olo. Aamu meni hyvin, mutta sitten päivällä loppui virta ja nyt iltakin mennyt pääosin nuokkuessa. Mieskin sanoi että näytän kovin väsyneeltä. Joten aikaisin nukkumaan. |O

Sen kummempia ei tänne tänään kuulu, koittakaahan voida hyvin ja pitäkää huoli itsestänne ja massuista! :wave:

Nampula 26+4
 
Äitipolikuulumisia...

Kaulakanava on lyhentynyt 4,7cm --> 1,5cm eli ihan reilusti, ja on kauttaaltaan 1-2 sormelle auki, ulkosuu vielä enemmänkin. Huono olo ja pahoinvointi johtu kai alhaisesta verenpaineesta, 55/98 :p Paino ei ole noussut 3 viikossa yhtään, vaavi kasvaa samaa 25% käyräänsä. Pää on laskeutunut alas kohdunsuuta vasten ja tuntuu siellä kivipallona, eli pääsin sitten Roosan kanssa samaan kerhoon.

Ohjeena "rauhallista normalielämä" ja mahdollisimman paljon lepoa joka välissä. Ensi viikolla uusi ultra ja tilannearvio sen mukan.

Sama tilanne oli ensimmäisessäkin raskaudessa, mutta nämä muutokset tuli vasta rv 30+0. Pari viikkoa hätäisempi siis tämä vauva.

Lampukka 28+0
 
Hei taas!

Äitipolilla käyty ja hyviä uutisia saatiin. Supparit on olleet ihan normaaleja harjottelusuppareita. Paikat ei ole pehmenneet eikä auenneet vielä yhtään. Kaikki näytti olevan kunnossa, ihanan helpottava uutinen.

Vauvaa ei päästy näkemään kuin vähän pyllyä ja jalkoja ja päälaki.
Lääkäri sai mitattua painoksi vauvalle huikeat 1353g =)

Eipä tässä muuta tällä erää.

Kaikille hyviä vointeja ja levätkää paljon että vauvat pysyisivät masussa kasvamassa ja vahvistumassa.

Mai 28+2
 
Eipä ole Lampukallakaan hurraamista, voimia tähän sohvaperunana oleiluun. Samoin Roosalle :hug: taitaa olla jo 'tosi' kyseessä kun antavat kortisoniakin.
Itellä kohdunsuulla ollut kipua ja tuntemuksia enemmän mutta johtuu varmaan siitä sisätutkimuksesta. Mies kaulitsi :LOL: mulle tänään valmiin piparitaikinan, ihan mielellään se nyt tekee noita 'akkojen' hommia kun tietää että ei muuten saada joulua aikaiseksi.
Millä viikolla Lampukan esikoinen syntyi? Oliko raskaus hoidoilla saatu aikaiseksi? Jostain olen kuullut että hoidoista alkunsa saaneet syntyy hieman etuajassa.
Mulle tuli myös finlaysonilta se kirje vaikken olekkaan äippäpakkausta saanut, en tiedä mitä sekoilevat.

Hormonihirviö 28+4
 
Heips!
Ei mullakaan ole häävi olo ollut tänään. Näköjään 31. viikko alkoi sitten kivuliaitten supistelujen merkeissä.
Katson tilannetta yön yli ja ilmoittaudun sitten aamulla taas tarkasteltavaksi, kun sairaalalla on asiantunteva lääkäri paikalla.
Tänään en ole edes juurikaan ehtinyt lepäillä ja kun lepäsin sohvalla, alkoivat tajuttomat liitoskivut vaivata enkä meinannut päästä sohvalta enää ylös. :ashamed:

Kylläpäs meitä vaivaisia on nyt paljon. :eek:
Liittyyköhän nämä varhaiset supistelut hedelmöityshoitoihin?!

Haalistunut ja levoton vaavi 30
 
Liitoskivut hieman hellittäneet täällä, hyvä niin, koska mun ihana kuumavesipullo petti ja on alkanut haista ihan hirveästi kumille... haju on niin ällö etten voi käyttää koko pulloa. :( Millä mä nyt näitä kipujani lievitän? Pitänee ostaa joku jyväpussi, mutta sen lämmittäminen on kovin työlästä kun ei ole mikroa. Onpa mullakin isot ongelmat! :LOL:

Mua ei ole supistellut yhtään, koputan puuta. Toivottavasti menisi vielä aikaa ennen kuin alkavatkaan. Tai sit mä en vaan erota suppareita särystä... :whistle:

Mukavaa, rauhallista, kivutonta ja supistelematonta torstaita kaikille!

Jiksu 28+1
 
Hormonihirviö, esikoinen syntyi 37+2. Joo, ja on hoidoilla alkuun saatettu lapsi.

Supistelut oli jo rv 20 ja silloin sain antibioottikuurin streptokokkin. Rv 30 alkoivat uudestaan, mutta silloin näytteessä ei ollut pöpöjä. Olin vuoron perään osastolla ja kotona rv 36+0 asti, sitten sanottiin että liiku vapaasti, ei ole haitta jos synnytys alkaa.

kontrollikäynnille menin osastolla 37+1 ja koska käyrillä oli supistukset 5 min välein ottivat sisään. Supistuksia (kivuliaita) tuli koko päivän, aina välillä oli taukoa. Illalla pyysin altaaseen, ja se oli aivan IHANAA ja lievitti kipuja. Yöksi sain petidiinin että saan nukuttua kun näytti ettei synnytys etene, ja siitä 30min meni lapsivesi ja synnytys käynnistyi toden teolla.

Asiasta muihin, tekee kamalasti pulla mieli mutta en jaksa leipoa. Laitoin aamulliset kaurapuuron loput pannukakkutaikinaan ja kardemumma sekaan, nyt pannukakku uunissa ja aivan pullalta tuoksu koko talo.

Eilen tein jouluksi nötterier, tummia pikkuleipiä jotka kieritellän raesokerissa. Mahtaako Mai taí joku muu tietää, onko noilla suomenkielistä nimeä?
 
Hmm...
Supistukset olleet koko yön ja päivän poissa. Äskettäin kävin isolla hädällä, niin taas alkoi tulla supistuksia. |O
Hitsi kun kello on jo noin paljon, ei ole enää se lääkärikään paikalla tuolla sairaalalla. Jos tästä hätä kummenee, täytyy sitten ajaa Taysiin asti. :(
 
Täällä nipistelyt alapäässä tulleet kipeämmiksi, en tiiä onko ne sitten suppareita kun ei ne mahassa tunnu yhtään. Jotkut naiset ei tunne ollenkaan suppareita, tiedä sitten kuulunko joukkoon kummaan tässäkin asiassa :LOL:
Kiitos Lampukka kun kerroit omaa napaasi tosta synnytyksestä, alkaa pikkuhiljaa mullakin jo ajatukset olla sitä rataa ettei välttämättä pysy vauva enää kauan kyydissä. Pääsis nyt edes yli 30 viikon.
Oon lueskellut helmi- ja maalispinoa, aika vähän niillä tuntuu olevan häikkää tällä hetkellä. Meitä kun on näin pikku porukka ja näin monella jo rehkimiskielto. Mää oon muutenkin ollut koko raskaus ajan ihna hissukseen, hittolainen että voi olla vaikeeta tää vauvan teko.
Täytyy alkaa perunamuusin tekoon (mies kuori potut, kiltisti taas) karjalanpaisti alkaa olla valmista. Oon tehny nyt kahdeksi päiväksi ruokaa kerrallaan niin helpottaa siinäkin rasitusta.
Meillä ois ne pikkujoulut lauantaina ja kyllä mää oon kovasti menossa syömään sinne, saas nähdä sitten miten käy (pääsenkö ).
Jiksu eikö liitoskipuihin ole jotain venytys liikkeitä jotka lievittää kipuja (esim. risti-istunta) sanokaa jos oon väärässä.

Hormonihirviö 28+5
 
HH: Joo, venyttelyn pitäisi auttaa, esim. se kun makaa takapuoli seinää vasten ja laskee jalat siitä alas jalkapohjat vastakkain (ota nyt tuosta selityksestä sitten selvää...). Mutta ei sekään auta kuin hetkeksi.

Kello vasta kahdeksan ja väsyttää ihan sikana. |O Suutuin miehelle ihan pikkuasiasta, välillä ottaa päähän se miten yksinkertaisia asiat sille on... "turha murehtia", "älä ajattele", "rauhotu". Just just. :kieh:

Taidan mennä nukkumaan, onneksi huomenna on perjantai. Joululahjoja tosin vielä puuttuu, pitäisi jaksaa vkonloppuna tsempata niiden suhteen.

Öitä!

Jiksu |O
 
Terveisiä neuvolasta. Oli pakko raahautua sinnekkin, vaikka äitipolilla kyselin voisko jättää väliin kun käyn polilla nyt niin usein.
RR oli taas vähän koholla ja painoa tullut nyt miehekkäästi 20kg.
Ihme ettei kommentoinut mitenkään. Tuon kun jakaa 31 viikolla tekee reilu 600g per viikko.
Sain kotimittarin paineiden seurantaan mutta kotona nuo paineet oli taas ihan ok.
HH.lle voimia. Minulla on tämä viikko ollut henkisesti hieman parempi. Viime viikko oli yhtä pelkoa ja jännitystä. Odottelin sohvalla jalat ristissä koska lapsivesi menee.. :/ Etsin netistä tietoa keskosista ja lueskelin kaiken mahdollisen. Tavallaan helpottaa kun ollaan jo näin hyvillä viikoilla.
Kaikilta jotka ovat olleet samassa tilanteessa näiden ennenaikaisten muutosten kanssa saa aina saman vastauksen. Eli parasta mitä voi nyt vauvan/vauvojen hyväksi tehdä on lepo ja lähes totaali sellainen.
Moni on päässyt levolla monta viikkoa eteenpäin.
Minulla tavoite on edelleen tuo 34 viikkoa jonka yli toivon pääseväni.

Kaikesta huolimatta ihanaa viikonloppua :heart:
Roosa ja pojat 30+6
 
V.loppu leskenä täällä taas. Vähän pelottaa jäädä yöksi yksin kun on noita nipistelyjä edelleen kohdunsuulla. Heräsin viime yönä kun koko masu oli kipeä, eilen oli kauhea ripatti (mahatauti) ja johtui kai siitä nuo kivut. Seuraavan kerran mies menee sitten vasta jotain 11.1 kurssille, niin että kunhan tästä viikonlopusta selviän kunnialla.
Mulla on pari lahjaa myös ostamatta, jos katsos ruokakaupasta ens viikolla niin ei tarvi turhaan stressata. Eikös se sanonta mene näin: Siivoa jouluksi kaapit jos aiot viettää sen siellä :LOL: Eli ei tänä jouluna turhaa stressiä, tulee niitä jouluja kun taas voi siivota jne.
Roosalla oli tavoite 34 viikkoa täyteen, mää oon tyytyväinen jos pääsis 32 viikkoon saakka ehjänä. Oonko mää muuten ainoa jolla on jotain tuntemuksia siellä kohdunsuulla? Eilen tuntui että Känkkis tunkee jo itteensä alemmaksikin, pylly on jo navan yläpuolella kun ennen oli vas ylhäällä.
Jiksulle voimia hormoonejen kanssa, eihän tästä ole kun viikkoa kun mulla pärähti kiukku miehelle... Nyt on taas oikein sopuisaa.

Hormonihirviö 28+6
 
Mulla on tuntunut kohdunsuulla sellainen kuin puukon nyrhäisy. :eek: Olisikohan sittenkin avautunut tuo kohdunsuu tai jotain!!!! :eek:
En tunne päätä siellä, mutta aina kun virtsarakko on täynnä, vauva painaa rakkoa.
On ihana tuntea vauvan liikkeet, varsinkin jalkojen, kun jokin kantapää tai joku muu työntyy vatsaa vasten ja sen tuntee sormilla vatsan päälle. :heart:
Nyt tuntuu, että vauva liikkuu tosi aktiivisesti, varsinkin aamuyöllä, joten melkoinen aamuvirkku taitaa olla. Viime yönä taas tuntui se hikkailukin, silloin en voinut nukkua. Ei auta muu kuin opetella heräilemään jo aamuneljältä pahimmassa tapauksessa...

Haalistunut ja vaavi 30+2
 
Heippa täältäkin!

Hieman ollut hiljaiseloa täälläpäin viime päivät.

Mulla on harjotussuppareita ollut taas kovasti, mutta ei sen kummempia. Koittakaahan te joilla suppareita on nyt jo kovasti, niin ottaa nyt sitten kovin kovin rauhassa. :heart:

Aikas monella on jo noita kunnon suppareita meidän joukosta. Kunhan nyt vaavit vielä pysyisivät hetken kyydissä.

Mulla tosiaan ma aamuna se lääkäri, ihan hyvä että saa tietää tuon tilanteen, kun on noita suppareita ollut aikalailla. Mutta ei onneksi kipeitä. Mulla ei ole edes liitoskipuja. Toisinaan kovaa painon tunnetta alhaalla, mutta sekin sitten helpottaa levolla.

Mutta nyt ei kummempaa.

Rauhallista viikonloppua kaikille!

Nampula 27+1
 
Hei!

Tulin vaan nosteleen tätä meidän pinoa, kun se aina viikonloppuisin on aika hiljainen =)

Lampukka: Täytyy tunnustaa että en kyllä tiedä mitä noi nötteriet on ja tuskin niille edes mitään suomalaista nimeä on. Mieheltänikin kysäsin mut eipä tiennyt.

Mulle on muuten ilmestynyt nyt vasta se ruskea viiva navan seutuville. Siis se on sekä navan ala että yläpuolella, tosin himmeä viiva.
Kävin lueskelemassa niin löyty sekä tyttö että poikaviivaa... Ota tuostakin nyt sit selvää, että kumpaako se tarkoittaa :LOL:

Supistelut on hiukan hellittänyt, ihana tunne ettei joka hetki ole maha kovana. Sain eilen jopa pullat leivottua ilman ettei supistellut,jes!

Aurinkoista sunnuntain jatkoa kaikille!

Mai 28+6
 
Kävin eilen kuitenkin niissä pikkujouluissa ja lepäsin koko päivän ennen sinne menoa. Ihan kivaa oli ja vaihtelua tähän tylsään arkeen.
Haalistunut minusta tuo sun puukon nyrhäisy kuulostaa viiltely kivuilta ja ne kuuluu raskauteen, mulla tulee monesti niitä kun käännän kylkeä tai aivastan niin etten pidä masusta kiinni. Nämä mun kivut kohdunsuulla on tosiaan niinku joku nipistäis ja loppuu sitten piakkoin, voihan ne olla niitä suppareitakin joita en ns. ite tunne.
Nampula tuuhan kertoon lääkäri kuulumiset, mulla vasta keskiviikkona.
Mulla näkyi jo aika aikasessa vaiheessa se ruskea viiva navan alapuolella, on muuten vähän vinossa se mun viiva :LOL: Ite en sitä niinkään näe kun on tota mahaa jo sen verran.

Hormonihirviö 29+1
 
Maanantaita!
Pakko oli heti herättyään tulla purkamaan sydäntä. Näin yöllä unta, että vauvani oli kuollut kohtuun. Se oli pelottava ja todentuntuinen uni. Toivottavasti ei mikään enneuni kuitenkaan, minulla on toisinaan taipumusta niihin. :'(

Heräsin selältäni, ja olin ilmeisesti maannut siinä pitkään, kun oli jotenkin outo olo.
Toivottavasti vaavilla on kaikki kunnossa, kovin hiljaiselta tuolla mahassa tällä hetkellä vaikuttaa. :(

Haalistunut ja vaavi 30+5
 
Haalistunut: Musta tuntuu että mitä lähemmäksi laskettu aika tulee niin sitä enemmän tulee tuollaisia unia ja pelkoja. Mäkin olen nähnyt unta lapsen menettämisestä, mutta yritän ottaa unet niin että niissä käsittelee päiväsaikaan ajateltuja asioita ja mahdollisia alitajuisia tai ei niin alitajuisia pelkoja.

Munkin mahassa oli koko viikonlopun oudon hiljaista, johtui varmaan siitä että itse olin niin paljon liikkeellä että tyyppi nukkui ja keinuskeli mukana. Onneksi illalla veti kunnon zembalot, että tiesin kaiken olevan kunnossa. Olen välillä painellut vatsaa jos ei ole liikkeitä tuntunut, niin yleensä se sieltä vastaa potkulla tönimiseen. :)

Mulla vihloo kohdunsuuta, on vihlonut jo muutaman päivän, muutenkin paino tuntuu siirtyneen alaspäin, virtsarakkoa painaa välillä tosi ikävästi. Koskahan tollaisesta vihlonnasta pitää mainita neuvolaan/lääkärille vai kuuluuko se vaan asiaan?

Jouduin aloittamaan viime viikolla penisilliinikuurin, pitkittyneen poskiontelontulehduksen takia. Mietitytti kyllä, mutta lääkärin mukaan ko. lääke on ihan ok raskauden aikana. Eikä sitä oikein hoitamattakaan voi jättää... :snotty: Mutta sairauslomaa en saanut, tietenkään...

Onneksi kohta on joulu!!

Tsemppiä kaikille tähän viikkoon!

Jiksu 28+5
 
Lääkäri takana. Tai siis oli jo aamulla. Kaikki oikein hyvin. Muksu kasvaa tasaisesti keskikäyrän yläpuolella. Kohdunkaula 2,5 cm (oli se tuon niminen se paikka?) ja kiinni. Joten ei ole suppareista ollut haittaa. Hyvä niin. Nyt koitan keskittyä töihin vielä tämän viikon ja järkkäillä joulu juttuja... Viime tippaan taas tuntui kaikki jäävän. Niin minun tapaistani. :headwall:

Mukavaa viikkoa kaikille! Koittakaahan nähdä kauniita unia, ei kurjia ja pelottavia. :hug:

Nampula 27+3
 

Yhteistyössä