KESÄKUUN KULLANNUPUT

Hellurei :wave:

Ompa tänne ehtiny taas tekstiä tulla, ei taho mukana pysyä. Mut tosi kiva, että meitä kesäkuisia on jo näin iso pino =)

Rela-tipat niitä taidan minäki kokeilla, ku on tuo maha menny ihan kummalliseksi raskauden myötä.
Kestovaipat mä aion kokeilla tälle tulevalle pirpanalle ku niistä niin paljo nykyään puhutaan. Miehen täti laitetaan niitä ompeleen ku se on tosi taitava.

).( Huh, kylläpä taas väsyttää. Tänään tuli koulussa etova olo ja tuntu, että saa juosta halaan posliinia, mut se meni ohi ku kävin syömässä. Mulla vähä kans toi liha tökkii, syön koulussaki tosi ison kasan rehuja ja vähä vaan sitte "oikeeta ruokaa".
Alamasussa on tänään ollu paineentunnetta. Just vasta jostain luin, että ku on viikot 8+ nii saattaa alkaa tuntuun enemmän paineentunnetta alamasussa, täällä sellanen havaittu.

Jospa tästä lähtis teen ja mustikkapiirakan kimppuun :p

Voikaa hyvin! :flower:

Niisku- ja muru 8+0 POKS :heart:
 
Nasuliinih: Meillä esikoinen aina nevolassa mukana (siis tulevaisuudessa)! Ei oo paljon vaihtoehtoja, kun päiväkotiin en 10 -kuista laita. Vasta 3 vuotiaana sitten pph:lle, jos sittenkään.

Hukkapätkä
: Mulla on myös alaselkäsärkyä, mutta en usko sen johtuvan tästä raskaudesta, vaan esikoisen kanniskelusta. Siihen auttaa jumppa! Ja tietysti hieronta, kun verenkierto elpyy, eli laita miehen sormet hommiin!

Mä en vieläkään tiedä mitkä ne "levottomat jalat" on? Kuulostaa ihan joltain musikaalilta...

Kukas söi Suomen suurinta huijausta, niitä möllerin omega-kapseleita? Ei kannata. Ei olla vielä tähän päivään mennessä pystytty kehittämään teknologiaa, jolla saataisiin kalanmaksaöljy ravinteita vahingoittamatta kapseliin. Mites se tutkimus meni, jotenki että sun pitäis syödä 10 sellasta kapselia päivässä, että terveysvaikutukset olis samanlaiset kun 1 tl nestemäistä, AITOA, kalanmaksäöljyä. Sinänsä mulle ihan sama mitä ihmiset tekee, mutta onhan toi nyt jumalatonta rahanhaaskausta. Ja mä syön Ezkimon kalanmaksaöljyä. Helevetin pahaa, mutta "kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee". Kalan rasvallahan on tutkittu yhteys vauvan aivojen kehitykselle...

Että tänään tällainen päivä! Joku ihme pätemisen tarve. Ja kauhee nälkä ja kiukku koko ajan. Satsumoja menee täällä myös pussillinen päivässä, eli jos "taikauskoon" luottais, tää oliski tyttö. Kauhee turvotus. Ei pysty tätä pömppöä enää kauaa piilottamaan...

Ja siitä persiljasta... Eikös sekin ollut siellä kiellettyjen listalla? Eiks se keränny A-vitamiinia tai jotain? Noo, kaikkea kohtuudella.

Mua ei niinkään mitkään hajut ällötä, mutta huomasin eilen, että rumat ihmiset saa mulla välittömän yökötysreaktion. Aistihan se näköaistikin on, mutta musta tää on jo vähän liikaa. Vaikee kattoo telkkaria... Ja varsinkin jos näen jonkun pitkätukkaisen miehen. Oksu on välittömästi kurkussa.

Nyt lähdetään tytön kanssa ulkoilemaan, jos ajatuksetkin vähän tuulettuisi ja siellä on kai tähän aikaan melko vähän muita ihmisiä liikenteessä.

MP & Pyry 7+4
 
Mussupussu: levottomia jalkoja on vaikee kuvailla oikeen, ne vaan on levottomat :LOL: Mulla tulee se olo varsinkin iltaisin, ja ei vaan pysty esin soffalla köllöttelemään paikalla. Tulee ihan sellanen lapsenomainen kiukku olo niihin ja sit ne jalat kiukuttelee....siis silleen kun lapsi kun se vaikka tamppaa jalkojaan maahan kun ei jotain haluu. Ymmärtääköhän kukaan :p

"rumat ihmiset saa mulla välittömän yökötysreaktion"....tätä en olekaan koskaan kuullu :LOL:
 
Nasuliinih:mulla tämä ensimmäinen neuvola on ja ensimmäinen ultra pojan kerhon aikaan, joten poika on siellä ja siskon pyysin tuota kuopusta katsomaan, mut saa nähdä tuleeko sitten, haluisin omille vanhemmilleni kertoa vasta ultran jälkeen...jos ei muuta niin pitää sanoa että lääkäriin meno on minulla, jos kahtoisisivat tuota kuopusta sen aikaa.

Kuopuksen odotusaikana oli minulla levottomia jalkoja jonkun verran ja on mitä inhottavin olotila kyllä se, tekee mieli just heilutella ja potkia niillä makuulla, söin sitten sitä vitalinea jossa oli magnesiumia niin se auttoi ja sitten se menikin miltei ohitse niillä

Kestoilemaan emme täällä ala, myyn äitiyspakkauksesta ne kestot pois, niinkuin tein kuopuksenkin pakkauksesta, joka johtaakin seuraavaan kysymykseen

Meinaatteeko ottaa äitiyspakkauksen? Minä otan ja säilytän niitä sitten omille lapsille, se vaan on niin ihanaa ja mukavaa aina hakea se paketti ja penkoa sitä

Mutzilla ja kultu 7+5
 
Niin tonne etusivun listaan vielä eli oon 26.v ja Vks.Täälä ollaan toistaiseksi voitu hyvin tänään 6+0.Ei oo ollu pahoinvointia vähän välillä kuvotusta.Eka neuvola on marraskuun alussa.
Ja en oo ajatellu ottaa sikalunssarokotetta.
 
Heips kaikille!

Määkin nyt sitten tein plussa testin eilen! :heart:
Kolmas olisi tulossa. Kakkonen on vasta 10kk vanha, vähän jänskättää miten sitä nyt oikein tulee pärjäämään...
Listaan voisi laittaa 22.v, sairaala NKL, kolmas lapsi ja laskettu vissiin 30.6...varmistuu sitten ultrassa, mulla ollut kierto vähän sekaisin, niin en ole ihan varma tuosta... :)

Mussupussu : olitkos sinäkin joulukuisissa viime vuonna? :) nimimerkki kuulostaa niin tutulta...

-Jennae ja toukka-
 
Hei uusille odottajille. :) Itse olen vieläkin epäuskoinen ja kävin tänään vielä viidennen (?) testin ostamassa. Ja kaksi viivaa edelleen. Olen ollut aika huolissani sen viimeviikkoisen verenvuodon takia mutta se taitaa olla ihan normaalia, kaverin kanssa juttelin tänään ja hänellä aivan samat oireet olleet. :) Menisin alkuraskauden ultraan ihan varmuuden vuoksi, mutta miehen kanssa tultiin siihen tulokseen että ei yksinkertaisesti ole varaa. Täytyy sitten vain odotella sitä ensimmäistä. Huomenna ensimmäinen neuvolakäynti, hieman jännittää. Se sitten tekee tästä lopullisesti todellista. :D Tämä kuvotus ja huimaus ovat myöskin jokapäiväisiä seuralaisia, aloin rautalisää ottamaan josko hieman tuota huimausta vähentäisi. Onneksi voi luottaa siihen että tämä menee kyllä ohi. :LOL:
 
Mä tässä ihmettelen ja mietin et onko se nykyään nyt niin et tuo eka nla käynti on näin myöhään mitä mullakin, eli vkolla 9? Mun mielestä esikoisten kohdalla kyllä oli aikasemmin jo. Mulla on ultra sillon samalla.
 
Mie taidan vetää pohjat tuon ensimmäisen neuvolan suhteen. Mulla on se nimittäin vasta 9.11 ja viikkoja silloin 10+5, hiphurraa. Kiva olla siihen asti vaan epätietoisuudessa että onko siellä masussa mittää, en taida kuitenkaan viitsiä satasta laittaa siihen että yksityisellä kävisin ultrassa :)

Mekään ei kestoilla, ei vaan yksinkertaisesti jaksaa alkaa perehtymään asiaan. Koen tavan vaipat helppoina kun ollaan paljon kulkevia ja kyläileviä ihmisiä :)

Olo ollut tänään hyvä, ei pahoinvointia juurikaan. Vilunväristyksiä nyt illasta taas..
Ihmeen helpolla tässä on päässyt, verraten kahteen ensimmäiseen odotukseen joista jouduin useampaan kertaan olemaan tiputuksessa :x

Hyvät yöt kaikille! :wave:
 
Voi mussupussu...*repeilee* :D Olet kyllä aika mahdoton. Sait tän umpiväsyneen mamman hirnumaan, ei sais kyl enää villiintyä, vaan mennä kiltisti nukkumaan...

Tulin vaan kurkkimaan juttuja... :saint: (koko illan tehnyt pahaa, näköjään tämä pahoinvointi on ilta-sellaista...salaatti ja satsumat, niitä onkin ollut vuoronperään ruokalistallani sitten lounaan :snotty: )
 
Tuosta ekasta neuvolasta...täällä Ruotsissa käydään sisäänkirjottautumassa joskus kun ehtii, yleensä 10.viikon puolin ja toisin ja ekan varsinaisen nla-ajan saa vasta RAKENNEULTRAN JÄLKEEN! Np-ultraa täällä ei ole ollenkaan. Että näin. Mutta tähän on jo tottunut. :saint:
 
jennae: joo oltiin samaan aikaan joulukuisissa! Voi vitsit kun siitä on niin vähän aikaa ja tässä sitä taas mennään. :xmas: Et sitten jatkanut meidän salatussa kerhossa? Siellä ne joulukuiset kovasti kasvaa ja kehittyy. :heart:

EC: Hyvä että mahdoton, eikä mauton. Joskus ehkä vähän sitäkin. :ashamed: Älkää ihan kaikkia mun höpinöitä niin tosissaan ottako...

Griffski: Mulle sanoi nlatäti, että eka neuvola olis rv 8-10. Mulla se on siellä rv 10, mutta muistelisin, että esikoisen kanssa oli aiemmin... No, kai se menee "rutiinilla" tällä kertaa.

Jotenki kauhulla lueskelen teidän intoa ultrista ja toiveita, että niitä olis enemmän. Mulla ultrattiin niin hemmetin monta kertaa, sekä sisältä että päältä, että meni oikestaan maku koko touhuun. Siis ihanaa, että olette niin innoissanne kurkkaamassa kohtuun, älkää nyt käsittäkö väärin, mutta mua se ajatus sörkkimisestä ällöttää. Sitte siellä on aina joku "harkkari", joka haluu myös tutkia ja ennen ku huomaatkaan, oot siinä huoneen keskellä kintut kohti kattoa kymmenen silmäparin tuijottaessa...no SITÄ! Huomaat vielä siinä, että et oo muistanu siistiä puskaa ja viidakkoveitsikin on jäänyt kotiin. Voi niitä mun selityksiä siellä, ihan ku niitä kiinnostas mun karvoitus. Eiköhän ne oo jo kaikkea nähneet. Kaikista ikävintä oli, kun lääkäri "vähän käynnisteli" manuaalisesti synnytystä rv 38+4...
Mä oikeesti ajattelin kun sain sen plussan, että ei kerrottais miehen kanssa neuvolassa mun olevan raskaana, ni välttyisin kaikelta siltä sörkkimiseltä. Salaa kuuntelis sydänäänet doplerilla ja sit vaan menis synnyttää, että "tadaa, tässä mä nyt olen, just tajusin, että oon raskaana ja vedet hulahti..." Ei mun oikeesti tartte nähdä sitä ultrakuvaa! Varmaan mielipide taas muuttuu, kun se aika on käsillä... |O

Oksettaa ja mies on jossain lätkämatsissa... Se ei ees seuraa mitään urheilua, meni vaan sinne juomaan kaljaa. :kieh: Huomenna on ihan turha valittaa mitään krapulaa! Pah.
 
Huh, mikä päivä taas takana. Mies teki meksikonpataa joka aiheutti mulle sellaiset vatsanväänteet että oksat pois. Oon tässä nyt vatsaa pidellyt koko illan, onneksi alkaa jo helpottaa. Ja tää pahoinvointi ja huimaus on tänään kestänyt yllätyskauan. Tuntuu että päässä pyörii taukoamatta. :x Onneksi taas iltaa kohden tulee parempi olo. Voi kun tämä olisikin AAMUpahoinvointia mutta kun kestää koko päivän Yritä tässä nyt sitten kotitöitä tehdä. Ääh. |O
 
Zizilisko: Ei mulle ole tehty vuorokauden sokeriseurantaa :eek: Nyt sanoin neuvolassa, kun kätilö-harjoittelija kyseli sairauksista, tästä ilmeisestä taipumuksestani erittää sokeria virtsaan, niin harjoittelija kysyi, menikö viimeksi ruokavalio-ohjeilla ja mä sanoin, etten saanut niitäkään ja oma th sanoi siihen, että jos vain virtsassa sokeria, mutta rasitustulokset kunnossa, niin ei tehdä mitään. Mitä sulle seurasi vuorokauden sokeritestin tuloksesta?

Pikkuvarpunen: Mulla kans esikon aikana otettiin ekassa neuvolassa verikoe, josta mm. veriryhmä, rh-tekijä, aids-testi jne. Nyt se otetaankin synnytyssairaalassa np-ultran yhteydessä. Mutta varmaan suuriakin eroja käytännöissä eri kunnissa. Meillä possurokotteen saa keskitetysti muistaakseni viikoilla 46-47. Hauskaa lomaa!

Nasuliinih: Meillä eka neuvola kestää 1,5h, joten ei mitään toivoa ottaa tuota 2,5 vuotiasta huliviliä sinne mukaan.

Mutzilla: En ota äitiyspakkausta. En ottanut esikollekaan, kun sain ison kasan kaverin lasten vanhoja vaatteita ja tavaroita.

Jennae tervetuloa :wave:
 
Jennae ja Mussupussu täällä myös yksi viime joulukuun pinosta :wave: Ollaanpa ajoitettu hyvin :D Mua ei kyllä yhtään huiolestuta se, miten tullaan pärjäämään kun esikoinen on 1.5vuotias vauvan syntyessä. Oon vaan tosi iloinen, että saadaan lapsille näin pieni ikäero. Rankkaa siitä tulee ihan varmasti, mutta yritän asennoitua oikein.

 
Huomenta!
Suuret pahoitteluni keskenmenon kokeneille, voimia ja toivoa tulevaan :hug:

Täällä pahoinvointi jatkuu entistä kamalampana, meinaa varsinkin iltaisin itku päästä kun on niin huono olo. Väsymys aiheuttaa nykyään sitä, että nukahtelen minne sattuu ja milloin sattuu jos päästän vähänkin silmäni lerpahtamaan :D Muuten ei kummempia, alaselkäsärkyä jonkin verran on ollut mutta en ole siitä huolissani.

Maanantaina olin vielä kontrolliultrassa ja nyt sitten vaikuttaakin siltä, että menkkojen mukaan mennäänkin viikoissa (sitä nyt ei tarvitse kuitenkaan alkaa muuttamaan tuonne listaan, katsotaan sitten np-ultran jälkeen mikä on lopullinen arvio lasketusta ajasta). Olipa se pieni kasvanut kovasti viikon aikana :heart:
Neuvolassa olin eilen ja np-ultraan varailtiin aika joka on sitten 16.11. eli ei pitkä aika siihenkään :)

Äitiyspakkauksesta joku kyseli, kyllä aion sen ottaa.

En ihan kaikkia lukenut läpi, onko täällä ollut puhetta siitä sikainfluenssarokotteesta? Kuinka moni sen meinaa ottaa? Siitä eilen keskusteltiin neuvolassa mutta en vielä päässyt mihinkään ratkaisuun asian kanssa...

Hyvävointista loppuviikkoa kaikille! =)

nan-nan-naa 8+2
 
Huomenta kaikille!
Nonih, näin mä muistelin et esikoisten kanssa nla oli aikaisemmin. Olisin kyllä toivonut tämänkin kanssa samaa, niin kauan siitä kuitenkin on kun esikoiset syntyi. Olen nyt kyllä eri paikkakunnalla kun esikoisten kanssa, vaikuttaa kai sekin. Ja taisin muuten ihan tunkea väkisin sillon nlaan, kun plussasin, varmistaakseni että todella odotan....

Mä meinaan myös ottaa äitiyspakkauksen, sitä on ihana hypistellä. Mähän olisin jo nyt tuolla ollu ostelemassa vauvakamaa kirppiksiltä sun muista hih. Jos olisikin pienempi väli lasten kanssa, niin vauvavaatteita olisi ehkä jäänyt toisilta.

Jännittää kertoa sitten joskus esikoisille odotuksesta, kun nehän jo totesivat muinoin kun isänsä (olemme eronneet) sai lapsen uuden vaimonsa kanssa, että äiti ei voi saadakaan lasta. Ja mä et miks, niin esikoiset siihen että nokun me ollaan jo oltu sun masussa :LOL:
 
Lenniina - Neuvolasta laittoivat lähetteen kätilöopistolle, jossa vietin yhden päivän osastolla seurattavana ja neuvottavana. Illaksi pääsin kotiin mittailemaan ja aamulla vielä yksi käynti. Mulla siis tosiaan oli nuo 1,5 tuntia aterian jälkeen arvot aika korkeat. Ei ihan mennyt yli raja-arvojen, mutta oli just siinä rajalla. Sen perusteella sitten raskausdiabetes diagnoosi ja ruokavalio, jonka avulla arvot pysyivätkin hyvinä. Sain kotiin verensokerimittarin, jolla mittailin koko loppuraskauden. Ja nytkin olen aloittanut mittailut pari kertaa viikossa, jotta ei ala verensokerit nousta. Ja mullakaan ei siis sokerirasituksessa ollut mitään ihmeellistä, vaan virtsassa oli sokerit plussalla. Ihme etteivät ole tutkineet tuota sun juttua mitenkään tarkemmin, koska niillä joilla on raskausajan diabetes on paljon suurempi riski sairastua myöhemmin diabetekseen ja sen takia olis tosi tärkeää seurata noita sokeriarvoja silloin tällöin muutenkin kuin vain raskausaikana.
Pitäisköhän sun kysyä vaikka lääkärikäynnillä, että eikö asiaa tosiaankaan tutkita sen tarkemmin. Jännä että näin erilaisia toimintatapoja eri paikoissa. Onko muuten muilla tässä pinossa kokemuksia asiasta ja miten toimittu?

Minä pieni - Kuulosti niin tutulta tuo sinun kuvailu, kun itsekin joka ilta sohvalla peiton alla hytisen kylmissäni ja tuntuu ettei mikään auta vaikka kuinka on vaatetta ja peittoa päällä :D

Terveydenhoitaja soitti eilen ja neuvola siirtyikin huomisesta maanantaille, joten vielä pitää viikonlopun yli odotella. Mutta ihan hyvä, kun huomenna on kilpirauhaskontrolli, niin eipä tule sitten niin kiire paikasta toiseen :)

Zizilisko+nuppu 8+0 :heart:
 
Zizilisko:
Mulla eka lääkäri vasta keskiraskaudessa. Näin Vantaalla. Mutta kiitos tiedosta, täytyy ehkä ottaa asia siellä puheeksi. Onpa tosiaan erilaisia käytäntöjä. Onko sulla suvussa diabetesta - vois edesauttaa, että lähettävät tutkimuksiin helpommin? Mulla ei ole.

Olikos siitä raskausdiabeteksesta (lievästä) muutakin haittaa kuin tuo suurempi alttius sairastua tavalliseenkin diabetekseen ja se, että vauva voi kasvaa liian suureksi?

Meillä näkyy olevan päivän heitto la:ssa ja sama sairaala =) Tosin meillä esikko syntyi sen yli kolme viikkoa etuajassa, joten henkinen varautuminen päälle , että lähtö tulee jo toukokuussa.
 
juku eilen oli hyvä olo ei tehnyt koko päivänä yhtään huonoo ja söin jopa lämmintä ruokaa +3 munkkia ( minäkö possu) =)
tänään sit sai heti aamutuimaan juosta yrjölle :(

raskausdiabeteksestä on ollut nyt juttua niin mullahan oli edellisessä raskaudessa raskausdiabetes + mun isän puoleisen suvun "vakio sairaus" sitä on lähes jokaisella.
nyt terkkari jo vähän kerto että se saattaa mulle nytkin tulla jonka takia pitää entistä enemmän olla tarkkaavainen mitä syö.
edellisessä olin kuitenkin vasta rv 28 sokerinrsituksessa ja kun ne oli vaan koholla vaikka katoin syömisiä niin rv 31-32 jouduin insuliinille.rv 38+2 käynnistettiin eli ei tossa nyt kauheen kauaa ehtinyt itteensä piikitteleen.
oli myös puhetta että saatto jo edellisessäkin raskaudessa olla koska poika synty 38+4 yli 4 kilosena mutta kun ei ollut sillon ylipainoo niin eivät automaattisesti laittaneet sokerinrasitukseen.saatika et ite olin huolissani vauvan painosta ja käyrät huiteli tiäs missä ja hoetaan että pikkuinen vauva tulee.

tietäskö joku että kun viimex se oli rv 28 tienoilla mutta koska mulla on nyt yx raskausdiabetes takana niin voivatko laittaa aikasemmin sokerinrasitukseen tai useempaan kertaan?

tänttärä ja tirppa 7+6
 
Raskausdiabeteksesta; mulla tuli se ensimmäisen raskauden aikana, tosin jo aiemin oli ollut kohollaan olevia arvoja. Suvussa kellään ei ole diabetesta, en tiiä sitten, miksi mulle tuli ja jäi. Eli insuliinia on saanut pistää synnytyksen jälkeenkin. Raskausaikana kontrolli on todella tiukkaa ja ultrassakin käyn jopa kerran viikossa (raskauden loppuvaiheessa). Sinänsä ihan mukavaa, tietää koko ajan, että vauva on kunnossa. Edellisessä raskaudessa eka ultra oli rv 6, nyt en kyllä ole vielä edes neuvolaan päässyt (viikkoja kutakuinkin7?).
Onko teillä mitään hyvää vinkkiä pahoinvoinnin helpottamiseen? Ihan kamala olo koko ajan :x
 
Lenniina - Vantaalla täälläkin, että onpa näköjään sitten vähän th:stakin kiinni. Mulla on isovanhemmilla ollut diabetesta, niin voi olla että senkin takia vähän herkemmin laittoivat tuonne tutkittavaksi. Mutta mun th on kyllä muutenkin tosi huolehtivainen, että varmasti saa tuntea olevansa hyvissä käsissä :D

En mä tiedä mitä muuta haittaa siitä voi olla, kuin nuo sun mainitsemat. Varmaan joku kokeneempi osaisi enemmän kertoa näistä haittapuolista.

Mullakaan ei ole ykskään raskaus mennyt yliaikaiseksi, joten voipi olla että tämäkin syntyy jo toukokuun puolella. Tosin kaksi on käynnistetty ja yksi vaan käynnistynyt itsekseen. Voi kunpa ei tarttis tuota käynnistystä enää kokea :/

Tänttärä - Mä taisin olla viimeksi sokerirasituksessa ekan kerran joskus viikolla 20. Saas nähdä koska nyt sinne laittavat. Ja kaksi kertaa kävin litkun vetäsemässä :x
 
No nytkö se sit alko...tää kuvotus :x Hirvee nälkä on koko ajan tänään, mutta mikään ei maistu. Satsumia oon vetäny varmaan kilon, ja toinen mikä tuntuu uppoovan tänään on karjalanpiirakat! Käyn kaapilla koko ajan, mutta kun avaan sen niin jak! Lämmintä ruokaa kun ajattelen niin yööööks. Voi menis nyt se kaks vkoo niin pääsis sinne nlaan.
 

Yhteistyössä