KESÄKUUN KULLANNUPUT

Huojentavia uutisia ultrasta
Eli pääsin jo tänään ultraan meidän läheiselle lääkäriasemalle. Mukava miesgyne jolla kävin kerran esikoisen odotuksen alkuaikoina myös, aikansa ultrailtuaan sanoi että ruskuaispussi löytyy, joten tuulimuna ei pitäisi ainakaan olla. Itse huomasin pienen pienen "lepatuksen" siinä vieressä ja seuraavaksi lääkäri näyttikin että tuossa saattaa olla syke, hetken päästä sanoi että kyllä se melko varmasti on syke. Sitten kertoi että se ultralaite on tosi vanha ja melko huono, että uudemmalla laitteella varmasti näkyisi varmemmin, mutta kyllä hän sitä mieltä on että syke se on Mittaukset teki vaikka ensin sanoi että aika huono vielä tässä vaiheessa on mitata, mutta melkein 4mm kaveri siellä on. Viikon päästä on väestöliiton ultra-aika ja nyt on helpompi odotella sinne, n. tonnin painoinen kivi vierähti sydämeltä.. Vuotoakaan ei juurikaan enää ole, hieman rusehtavaa limaista, kohdunsuu oli täysin kiinni ja mitään hematoomia tm keskenmenoon viittaavaa ei näkynyt. Sanoi että vuoto johtuu luultavasti siitä kun ruskuaispussi (vai istukka jo?) kasvaa tiukemmin kiinni kohdunseinään.
Kiitos kovasti lohdutuksistanne !
Tervetuloa uusille!!
Nyt ei oikein aivot leikkaa joten lähden antamaan iltapuuroa pojalle.

-minttu ja pikku-Toivo :heart: rv6+1
 
Cristiina meilläkin oli silloin la siinä loka-syyskuun vaihteessa ja syyskuun puolella poju syntyikin. Ja nytkin menee touko-kesäkuun vaihteeseen riippuen siitä miten pitkä kierto on ollut. Aika tarkkaan samoihin osunut ajoitus meillä siis :D
 
Joo onneks en enää oo töissä, koska sieltä ei vois vaan olla pois. Tosin en voi koulustakaan olla kovin usein pois ku nyt on tenttejä nii paljo tulossa, mut tänä aamuna oli vaan ihan pakko.

Minttu, tosi kiva kuulla, että vuoto oli vaaratonta :flower:
 
Minttu1, tosi hieno homma että ultrassa kaikki näytti hyvältä :)

Itsellä ultra vasta maanantaina ja jo nyt polttelis kovasti mennä, miten maltan odottaa. Kyllähän 6+3 rv:lla pitäisi jo sykkeenkin näkyä, eikö? Hieman jänskättää et onko sielä mitään vai olenko kuvitellut kaikki positiiviset testit ja oireet :LOL: . Mähän en usko ennen ku nään.

Muuten täälä rauhallista oloa. Tissit turpoo ja väsyttää. enään ei ole pahaa oloakaan ollut joten siinä mielessä kiva vaan lepäillä. Maanantaina taas töihin. Toisaalta ihan kiva niin saa muuta mietittävää :D

Yksityisistä hinnoista. Itse käyn työterveydessä yksityisellä lääkäriasemalla. Lääkärinpalkkiot menee työterveyteen ja itse ultran joutuu maksamaan et hinnaks on jääny ainakin folliultrien osalta 20 euroa. Uskoisin että maksimissaan 50 euroa jää omavastuuseen. Lääkärinpalkkiot on noin 60-90 euroa + ultra päälle et hintahaarukka 80-140 euroa täälä tampereen suunnalla. Onhan se kallista mutta mielenrauhan tähden voin maksaa...

Mitenkäs teillä kunta tarjoaa noita normaaleja ultra käyntejä? Meillä täälä tampereen naapurikunnassa on np-ultra ja rakenne ultra, jotka tehdään Tampereella Suomen Terveystalossa.

Haicu ja matkalainen rv 5+6
 
Heti Mintulle :hug: Onneksi kaikki hyvin!

Tervetuloa uudet: Neljäshaaveissa ja EC! :wave:

Neljäshaaveissa: Mun esikkopoika syntyi rv 36+6 ja jossain papereissa luki, että keskonen. Painoa oli kuitenkin 3,3 kg ja kaikki kunnossa, joten mulla ei ole kokemusta mistään keskoshoidoista/huolesta. Miten teillä?

Ursus: Parantumisia koko perheelle ja toivotaan, että sinä säästyisit :hug: Pidä meidät possujutuista kiinnostuneet ajantasalla kaikista kokemuksista ja tiedoista, joita saat aiheesta, jookos =)

Mutzilla: Olkaa tiukkoina! Soitat joka päivä ja kysyt, joko joko joko löytyy meille uusi, terve koti! Toivon todella, että saatte pian uuden kodin, sillä lapsen ja aikuisenkin terveys voi kärsiä pysyvästi altistumisesta - olen lukenut/kuullut aiheesta - omaa kokemusta ei ole. :hug:

Sain neuvolaan ajan 20.10 =)

Lenniina ja pieni 5+6
 
paha olo jatkuu ja jatkuu
mitä te syötte että hellittää?? tuntuu et mä nopostelen kaikkee mutta mikään ei auta..ideoita?
eilen voin tasasesti koko päivän huonosti vaikka koitin säännöllisesti jotain syödä sit mulla oli villapaita päällä +peitto ja mulla oli KYLMÄ ja illalla nukuin pienet päikkärit. myöhemmin illalla bb:n jälkeen oksensin =( aamuilla voin heti herättyäni huonosti ja juoksin vessaan..sit liikennevaloissa bansan hajusta aloin voimaan pahoin ja rappukäytävässä tuore pulla (!!!?)
ja jotain ennen kuulumatonta tapahtui tänään =) mun ei tehnyt yhtään mieli kahvia ja jotenkin oon aatellut että mun on PAKKO saada ainakin se yks kupillinen kahvia tarttee kattoo tekeekö illalla mieli mutta nyt pelkkä ajattelukin saa mut voimaan pahoin.

haicu: tosta sykkeestä mulla oli 6+4 ultra mutta sykettä ei kuulunut =( =(
ja tuosta ultrasta niin 2 ultraa kunta tarjoo niska-ja rakenne ultrat. joka on kiva tampereella kun asuin niin piti noista valkata toinen kävin niskapoimu utrassa ja loppuraskauden sit vaan jännitin että miten menee pyysin kokoarvioon mutta kun terkka oli niin saletti että pieni vauva max 3,5kg niin ei nähnyt syytä ja juu kyllä sieltä pieni yli 4 kilonen poika sit syntyi =)

mä tässä laskeskelin tänään et mulla mukamas huomenna pitäs alkaa 7viikko mut ei se voi kyllä pitää millään paikkansa sillä vaikka en menkkojen alkamispäivää muista niin loppumispäivä oli 30.8 ja 31.8 siis ekan kerran yritettiin ja siis toi 7 viikkoo menis mun menkkaviikolleni ja ovis on kuitenkin tosta ollut 6-14pv:n päästä jos en oo siis ittekseni sikiöitynyt =)

tänttärä ja tirppa (6+6 ???)
 
Haicu: Ollaankohan samalta paikkakunnalta, kun mekin asutaan Tampereen naapurikunnassa ja kunta tarjoaa 2 ultraa jotka tehdään suomen terveystalossa tampereella.. :D
Nyt aamulla taas paperiin tuli vähän vaaleenpunasta, mutta kai siellä nyt kaikki on hyvin sitten..
Mulla jäi eilen ite maksettavaks tosta ultrasta 108? Laskussa oli ultran kohdalla joku alennus 20? huomasin vasta kotona ja mietin että laittokohan lääkäri alen kun oli niin vanha laite ettei ihan kunnolla nähnyt.
Nyt täytyy lähtee pojan kanssa kerhoilemaan.


-minttu ja pikku-Toivo :heart: rv6+2

 
Heippa Kaikille!
Saisko liittyä joukkoon? Esikoista odotellaan ja LA on netin laskureitten mukaan 8.6.2010... Synnytyssairaala on Satks... Nyt olis menossa rv 6 ja eka neuvola on 20 päivä ja sillon alkaa rv 8 ...onko muilla eka neuvola jo noin aikasin? Hiukan ollu etovaa oloa viikon verran mut en oo kertaakaan oksentanu =) Onko muilla täs vaihees paljon turvotusta? mä oon ihan normaalipainoinen ja tuntuu et farkut ahdistaa ja varsinki ku on jotai pientäki syöny ni hetki tulee kauhee turvotus... näyttää ihan ku olisin jo pidemmälläkin... täytyy varmaa ruvet äitiysvaatteit kattelee =) nii ja muuten ikäni on 23.v =)
 
Zande

Teretulemast :wave:

Mulla eka neuvola varattu rv:lle 7+4. Siellä ei vielä kuunneella sydänääniä tms. Otetaan vaan mm. veri-ja pissanäytteet, verenpaine, paino ja täytetään lomakkeita.

Ja täältä löytyy yksi turvonnut :LOL:
 
Minttu1, täälä Tampereen kupeessa Ylöjärvellä asustellaan (hieman syrjässä keskustasta, n.30 km). Et ollaankohan samassa paikassa? :D
Tänttärä, sullahan alkaa jo sitten kahdeksas viikko jos olet 7+jotain meneillään
:D .

Oletteko huomannut että kun menee tuonne kaksplussan laskuriin lasketusta ajasta ja jos vaikka viikkoja on 5+6 antaa se tiedon että olet viidennellä viikolla raskaana. Sehän on virheellistä tietoa, koska jos on jotain 5+ niin silloin on 6 raskausviikko käynnissä. Kokeilkaa vaikka kaksplus vst joku muu laskuri. Oonhan nyt oikeessa? :whistle:

Tervetuloa Zande ja muut uudet joukkoon. :wave:

Itselläni tosiaan neuvola-aika jo 7+0 viikolla et kyll ne aikasessa on ;) (siis mähän en aikasessa ole ;)

Jaahas, ruuan laittoa ja siivousta tiedossa. On muuten hieno ilma, jos vaikka lähtis illasta lenkille. moips :wave:
 
nukuin tuossa pikku päikkärit kunnes puhelin soi..
taas sellanen vetelä olo ei jaksa tehdä yhtään mitään söin taas kun alko tekeen pahaa..

oon kyllä ihan sekasin ton la:ni kans kai sitä van pitää jaksaa odottaa mut ku ois kiva tietää mikä se päivä nyt tarkalleen on.
2:lla laskurilla tein (2+ ja toinen) niin molempiin syötin sen 26.8 jonka muistan että oli mun menkkojen alkamis päivä molempiin tuli että olet 7 viikolla
joo ei kai auta kun kattella..

tänttärä ja tirppa 6+6 (kai)
 
zande: tervetulloo porukkaan =)

mulla on 20.10 neuvola+ultra viikkoja tuolloin kai 8+4
olin jo tällä viikolla ja vähäsen siinä otettiin jo tietoja+edellisten synnytysten tiedot +PAINO joka oli jo 7kg enemmän kun viime raskautta aloitin ärgh olis parempi että sitä painoo ei tulis 5kg enempää kun sitä nyt on jo liikaa.=( sit lupas seuraavalle käynnille mennessä tilata mun paperit tampereelta (jos löytää kun en muistanut enään sitä neuvolaa missä kävin)
 
Heipparallaa!

Uusille tervetuloa joukkoon!!

haicu: mä huomasin ihan saman tosta laskurista.. aika outoo..

Ultrista: Täällä Lahdessa on tähän mennessä tarjottu vaan np-ultra. Ja sitä pähkäilenkin nyt, että saankohan nyt sitä rakenneultraa. Vuoden vaihteessahan on tulossa muutos, että kaikkien kuntien on tarjottava se kaksi ultraa. Mutta ei mitään havaintoa minkälainen on sitte käytäntö, ku sillon ois rv 18+, että ehtiikö sitä..

Neuvolaan en oo vieläkään soitellu, ens viikolla pitäs varailla kai aikaa.
Turvotusta on mullaki, tuntuu että mahamakkarat on vaan kasvanu. Ja meinasin pyörtyä ku yks aamu kävin vaa'alla: + 3kg tullu!!! Huh! Toivottavasti siitä vielä laskee, on näitä ylimääräsiä kiloja jo muutenki tarpeeks. Mutta kattelin tossa aikasempia neuvolakortteja, ni on sillonki ensin noussu ja sit laskenu taas.. Toivossa on hyvä elää :)
Mä en oo juonu kahvia moneen päivään, ei oikeestaan oo tehny huonoa, mut ei vaan oo maistunu. Nyt join sit tänään yhen kupillisen, ni hetken päästä tuli tosi ikävä olo. Enempiki ehkä närästystä ku pahaa oloa. Että taitaa se kahvi jäädä multa nyt sitte. Onneksi on Rennietä varalla.

Oireita siis tällä hetkellä: turvotus, väsymys, rintojen arkuus, pieni närästys, pissattaa koko ajan ja finnejä riittää vaikka muille jakaa


Tillintallin 6+5 (tai 5+5)
 
tänttärä-82: Mullakaan ei oikein mikään auta tähän pahaan oloon. Se vaan tulee ja menee. Kun on nälkä niin on paha olo, ja sitten kun on syönyt on paha olo.

Tillintallin: Täälä Oulussakin on vaan yks ultra kunnan puolesta ja mä oon kans miettiny että ehitäänkö vielä siihen vuoden vaihteen muutokseen. Olis kyllä kiva myöhemmilläkin viikoilla päästä kattomaan tuota matkalaista.

toffo 6+1
 
Meilläkin kunta tarjoaa np-ultra ja rakenneultra. Neuvolaa en ole vielä varannut, aion soittaa vasta varhaisultran jälkeen. Ihan tuskaa odottaa tiistaihin! Täällä etova olo tulee ja menee, pitäis vaan muistaa syödä tarpeeksi usein. Kaikkea raikasta tekee mieli. Väsyttää koko ajan NIIN paljon, oon koko viikon käynyt yöunille klo 21 :p

 
Haicu: Ei olla samasta paikkaa, mä asun Kangasalla =)
Täällä myös tuo kuvotus palannut aika voimakkaana, eilen illalla kaupassa alko tehdä niin huonoa että sanoin miehelle että nyt ostetaan pojalle jotain valmisruokaa kun oksetti pelkkä ajatuskin että pitäis jotain ruokaa tehdä. Ja aamupäivällä kun poika söi, niin äiti pidätteli yökkimistä vieressä :whistle: Mulle uppoo hedelmät ja kiisseli ja kylmä vesi. En kyllä pysty kuvitteleenkaan että tänään söisin jotain lämmintä ruokaa.. Kiva mennä sunnuntaina töihin ekaa päivää kun on tällainen olo, enkä haluais töissä kertoo heti että oon raskaana. Jotenkin nolottaa, että palaan hoitovapaalta töihin ja sitten jo kohta kerron että jään keväällä äitiyslomalle :) Vaikkakin tämä lapsi on TODELLA toivottu ja ihan sama mitä töissä ajattelevat!
Pitäis alkaa leipoon mokkapaloja pojan lauantaisille synttäreille :/
Mä olen käyttäny tota tekayn laskuria. eli tekay.fi

-minttu ja pikku-Toivo rv6+2
 
Minttu veit niin jalat mun suusta! Muakin vähän arveluttaa kertoa töissä raskaudesta kun vasta palasin takaisin. Työkaverit on ihan varmaan innoissaan ja oon aiemmin jo sanonut että yritetään toista, mutta pomot ei ehkä tykkää ihan hirveesti....mut ihan sama, ei oo mun firma.
 
Voi tätä turvotusta!!! Tää olis tällanen rantapallo muodoiltaan kohta :kieh: Ja huono olo tulee silloin, kun ei ole vähään aikaan syönyt eli koko ajan pitäisi pitää jollain nälkä pois. Mulla on vasta vkolla 44 toi ensimmäinen neuvolakäynti ja sillon olis jo rv10 tai jopa rv11, jos omat laskut pitää paikkaansa. Ultrassahan ne viikot sitten selviää... =)

haicu Täällä liputan myös ylöjärveläisenä :wave:

Ja tervetuloa uusille mukaan joukkoon! :wave:
 
mä oon kyllä ihan poikki..oon pötkötellyt lähes koko päivän ja koko ajan tekee huonoo jos en syö oksettaa jos syön oksettaa ja siltä välin koko ajan sellanen kuvottava olo..ei tee mieli ees mitään ruokaa (lämmintä) ja lapsille kun annoin niin sen haju sai voimaan mut pahoin..

sitten laitoin yhelle palstalla jutun siitä mun ultrasta kun ei näkynyt kun lapsivedet mutta ei ruskapussia(niinkun nan-nan-naalla oli näkynyt tai jotenkin noin) niin sieltä tuli monta viestiä että on tuulimuna ym eikä niinkun yhtään helpottanut kyllä mun oloo..eikä se lääkärin EHKÄ täällä jotakin kommentti kyllä auta yhtään. ja kun ei sanallakaan maininnut mulle et näkyykö ruskapussia niin jos ei vaan halunnut huolestuttaa mua ja kun se mokoma sykekkään ei kuulunut..
mä se saan kyllä itteni pelkäämään aina kaikkee positiivistä että ees nuo pahoinvoinnit on alkanut että kai tässä toistaseks ainakin viä ollaan..

tein ton tekay.fi laskurin mukaan ja siinä tuli että olet 6+1 huoh..

kai mä taas meen pötköttään ( tai no pötkötän koko ajan sängyssä mut viä paremmin)
harmittaa kun en oo jaksanu lastenkaan kanssa olla tänään yhtään =(

tänttärä ja tirppa 6+6 (??kai)
 
Täällä kans yks turvonnu pallo :wave:
Tälläki hetkellä nii turvonnu olo, että huh huh.

Aamulla oli taas niin karsee olo, mut kouluun kuitenki selvisin. No ruokalassa sitte kalan haju sai mulle niin etovan olon, ettei ruoka tahtonu maistua vaikka oliki kamala nälkä.
Mä suosin nyt kaikkea raikasta.. kylmä vesi/maito, mandariinit, salaatti tms. maistuu.

Mulla on neuvola siis 26pvä eli sillo on omien laskujen mukaan menossa rv 8+4 ja se on siis se eka neuvolakäynti jossa ei oo vielä ultrausta vaan enimmäkseen vaan se terkkatäti kyselee kaikkea tai nii se ainaki puhelimessa sano, että siihen pitää varata 1,5h aikaa haastatteluihin ja materiaalien jakamiseen.

Enää huomenna koulupäivä ja sitte syysloma! =)

Voikaa hyvin! :flower:

Niisku- ja muru 6+1 :heart:
 
Huomenta vaan kaikille, vika saikkupäivä ja perhe lähetetty matkaan :D , mitähän sitä keksis??

Olotila on nyt mitä mahtavin. Näin viimeyönä unta että tyttöt synty. Joo-o, niitä oli kaks kappaletta. Tää juontaa jotenkin mun aavistukseen että sielä kaksi kasvaisi... Oltiin synnytyksessä miehen kanssa ja tuumasin että en jaksa joten otan pienet päikyt. Seuraavaks kun heräsin oli vauvat jo syntynyt. Oli muuten maailman helpoin synnytys ;)

Garden mukavaa kun täälä on samalta paikkakunnalta muitakin. Olekkos koko ikäsi asunut ylöjärvellä / käynyt koulut?. Mietin vaan kun saman ikäisiä ollaan et jospa ollaan samaan aikaan esim. ylä asteella oltu...

Niin ja noista ruskuaispusseista ym, että eikö niiden oikeesti pitäisi jo näkyä 6+ viikoilla? olen näin käsittänyt? Samoin sydänäänet? Itsellä kun gyne maanantaina ja ultraus niin meinasi se gyne että kyllä silloin jo näkyy. Nyt sitten olen alkanut miettimään kun ei teillä muillakaan ole tuolla viikolla vielä näkynyt. Onko teillä ultrat tehty mahanpäältä vai alakautta?
Itselläni on tiedossa alakautta ultraus..

Noh, jospa taas menis aamupalalle. Tämään muuten poksu 6+0 rv :D ( kylläpä aika rientää) =) =)
 
Haicu: Mitä olen täältä netistä lukenut (siis muualtakin kuin keskustelupalstoilta..) niin 6+ viikoilla ruskuaispussi näkyisi. Mulle lääkäri sanoi ultrassa silloin toissa päivänä (6+1) että sykekin saattaa näkyä mutta ei välttämättä. Ja näkyihän se hennosti, paremmalla laitteella olis näkyny kuulemma paremmin. Ja kun ruskuaispussi näkyi, niin sanoi että se kertoo siitä että ei ole tuulimuna.
Oman klinikan ultra mulla on 7+1 viikolla, esikoisesta tais olla 6+6 tai 7+0, eivät kuulemma ota paljon aikasemmin että syke sitten varmasti näkyisi jos on näkyäkseen yleensäkään.
Hui, Mun pitäis tänään viedä poika ekaa kertaa päikkyyn yksin 9-14.30. Eikä olla kun kerran siellä käyty tutustumassa kun heille ei sopinut..

-minttu ja pikku-Toivo :heart: rv6+3
 
Ensimmäinen aamuykäilykohtaus ohi! :wave: Ei onneksi tarvinnut oksentaa sentään, mutta voi tätä oloa... tästä se lähtee vissiin tää pahoinvointi. Kääks! =)

haicu Ollaan muutettu tänne kolmisen vuotta sitten, et noita kouluja en ole tosiaan ehtinyt täällä käydä. =)

Ja sitten eikun vaan pukemaan ja töihin! Muksaa perjantaipäivää!!!
 

Yhteistyössä