Kesäkuun kullannuput tammikuussa <3

Pe
Kyselin tuossa jo aikasemmin imetyksestä, että onko täällä ketään kuka ei aio imettää? Ja miten lähipiiri suhtautuu asiaan.. Hankinnoista: en aio ottaa äitiyspakkausta, kun otettiin se viime vuonna. Vaunut on hankittu ja toinen pinnasänky. Vaatteita pitäisi ostaa mutta vielä ei oikein osaa niitä katsoa kun ei ole tietoa sukupuolesta.

Pe 17+6
 
Imetysestä Esikon kanssa en saanut imetystä toimimaan. Englannissa muutenkin mua vieroksuttiin imetyksen takia jo laitoksella. Eikä sektiohaava parantanut asiaa yhtään.
Keskimmäisen kanssa taistelin 2kk, ja sitten kun rupesi sujumaan, poika roikkui aika pitkään tississä kiinni.
Kuopuksen kanssa mulla oli kuukausia kestävä rintatulehdus. Jouduin syömään monta antibioottikuuria. Sitten tulehduslääkäri lopulta sai tulehduksen taltutettua jollain "tippurilääkkeillä."
Haluaisin imettää, ja siksi olenkin valmistautunut mm.rintakumeilla. Niin ja Lansinol voiteella, vai onko toi se pakkasneste. :D :confused:

MiiJane ja Justiina 19 :heart:
 
Pe En nyt voi sanoa että en aio imettää, mutta.. Mulla ei myöskään lähtenyt imetys esikon kohdalla (2v 3kk) käyntiin. Esikko syntyi keskosena ja lisämaito oli tarpeen. Mulla ei tuotanto lähtenyt käyntiin, vaikka yritin imettää ja pumpata parin tunnin välein. Kaksi kuukautta osaimetin, mutta sitten en enää jaksanut kun homma ei vaan onnistunut. Mun oma äiti oli tukena tässä asiassa, koska hälläkin ollut imetysongelmia aikaan. Mun mies valittettavasti painosti mua vähän liian kovaa tossa imetysasiassa (samoin anoppi) eikä neuvolakaan oikein antanut mulle tukea tohon lopettamiseen. Tosi rankka paikka se siis mulle oli, nimenomaan läheisten painostusten takia. Oon päättänyt yrittää osittaisimetystä mutta pullolle opetan vauvan silti. Mun mies kun tekee reissutyötä, niin vauva tulee olemaan mummolassa hoidossa ja mummo saa kyllä tarpeen vaatiessa syöttää pullosta maitoa, kun olen koiran kanssa lenkillä. Oon jo nyt miehelle sanonut etten aio samanlaista painostusta sietää, ja omaa mielenrauhaa vahvistaa se, että meillä on täysin terve kaksi vuotias poika, joka on kasvanut korvikkeella.
 
Mulla näkyy liikkeet päällepäin. Sain videollekin, mut ei tule kyllä julkiseen levitykseen. :D Muutenki liikkeet tuntuu ja näkyy paljon selkeämmin, viimeks oli muistaakseni istukka edessä. Tunsin silloinki liikkeet aikaisin, muttei ne päällepäin tuntuneet saati varsinkaan näkyneet piiitkiin aikoihin.
 
Pe
Terese: Mä oon imettänyt kahta lasta ja kolmatta en ollenkaan ja saman aion tehdä nytkin. Neuvolasta ja sairaalasta ei painostettu kuten ei läheisetkään. Mutta aina riittää niitä jotka ei ymmärrä tai halua ymmärtää.:|
 
Rakenneultria on nyt meillä kesäkuisillakin tuhkatiheään. Kivaa! Jotenkin kaikki konkretisoituu ihan eri tavalla, kun tietää taas vähän tarkemmin, kuka sitä yksiötä oikein asuttaa. Mulla oli hyvin vahva poikaolo - ja pieleen meni: tyttö on kätilön mukaan tulossa. Yllätyin, hyvällä tavalla. Heti piti hamstrata aleista pikku mekkoja, tunikoita ja tyttöjen juttuja, vaikken todellakaan pidä pinkistä (en hankinnut mitään pinkkiä) tai hörhelöistä. Mutta on tytöille onneksi muutakin tarjolla.

Hankinnoista meille muutti jo Maxi Cosin Cabriofix isofix-telakalla, yhteensopii rattaiden kanssa. Sitterin jos vielä hommaisi, sitten alkaa olla pakolliset.

Vakuutus päätettiin jättää tällä kertaa väliin, otetaan vasta kun tytär on syntynyt.

Aion ehdottomasti imettää. En jaksaisi pelata pelkän tuttipullon kanssa, tissi on laiskan valinta.

Istukka on etuseinässä ja blokkaa aika hyvin (harmikseni) rajuimmat potkut. Vatsan sivuilla tuntuu kyllä. Ja näkyy päällekin jos jaksaa tuijotella.

TT poks 21!
 
Imetyksestä... Sitä oon tässä miettin ja pohtin kuin kahen kanssa tulee onnistumaan ja jos syntyvät kovin etukäteen lisäks yms. Että en oikei tiedä. Kivahan se ois jos sais onnistumaan. Mut jos ei niin sitten ei. Yritän ainakin. Kolmesta ed. imetys ollu vaan sellai pari kk...

Onko muilla ollu jalkasärkyjä? Siis ilman et mitää ihmeellistä tekee tai jumppaa yms. Tänää taas ku 7h istu autos ni millo puutu jalat ja millo särki. Mut tot särkyy sit taas ollu muutenki.. Ärrrsyttävää.

19+2
 
Imetyksestä: Mulla on päässä jotenkin sellanen ajatus että sen imetyksen nyt vaan täytyy onnistua. Jotenkin ajattelen sen johtuvan siitä että kun me ei olla mitenkään varakkaita eikä voida antaa lapselle paljoa mitään uutta ja ihmeellistä tavaraa niin imetys on jotain minkä voin antaa :) Sen voin tehdä vaikka olisin kuinka köyhä. Lisäksi ajatus tissin tuikkaamisesta suuhun keskellä yötä houkuttelee enemmän kuin nouseminen, pullon lämmittäminen ja syöttämiseen keskittyminen. Mulla on aika yks hailee mitä muut tekee ja varmasti tulee onnellisia sekä terveitä lapsia ihan pelkällä korvikkeella. En yhtään sitä epäile.
 
Itse myös haluaisin todella imettää ja tiedän että tulen pettymään pahasti jos ei onnistu. Äidilläni on tullut maitoa niin paljon että oli naapurinkin lasta joskus imettänyt :D Toivon että itsellä olisi sama juttu ja voisin imettää pikkusta pidempään kun muutaman kuukauden.

Noista vaunuista vielä kun joku pohti, niin kannattaa tutustua Mutsy merkkiin. Meille tulee Mutsyn Urban Riderit, niissä on kääntyvä taka-akseli (saa myös lukittua) joten varmasti kääntyy pienessä tilassa. Vaatii vaan vähän totuttelua. Samaan runkoon saa vaunukopan, ratasistuimen, ralli-istuimen ;D ja tuplaistuimen eli runko elää elämän muutoksissa mukana. Adaptereilla saa aika monen eri merkin kaukalon runkoon kiinni. Isoilla renkailla ei kuulemma myöskään jää talvella hankeen jumiin. Hinta ei yllä emmaljungien tasolle vaikkei halvimmasta päästäkään ole. Suosittelen vaikkei käyttökokemusta vielä löydy :)
 
mä en aijo imettää tällä kerralla..jokaista muuta lastani olen imettänyt..esikko tosin ei huolinut rintaa kun hetken ja sen jälkeen pumppasin maidot..mulla tulee ainakin niin kamala hormooniryöppy tosta imetyksestä että ei kiitos sitä enään..en jaksa perustella enempää valintaani..toki ihan ne alkupäivät imetän että lapsi saa ne ensimaidot..
 
Imetys tuntuu olevan aina sellainen ikuinen "kuuma" aihe. Mun mielestä se on jokaisen henkilökohtainen asia, johon ei pidä puuttua (paitsi jos toinen nimenomaisesti kysyy apua tai pyytää mielipidettä). Esikon kanssa imetys oli todella kivuliasta ja vasta kun opin rintakumin käytön siitä tuli kohtuullisen siedettävää, mutta en koskaan siitä erityisesti pitänyt. 4 kk kohdalla minulla jotenkin maito väheni (pidin itsestäni huonosti huolta, kun oli mielialaongelmia) ja neuvolassa huomattiin, että tytön paino oli laskenut. Siitä alkoi kuukauden stressi, kun yritin ja yritin vielä imettää ja tyttö vain itki. 5 kk kohdalla tajusin, että nyt on aika lopettaa ja sen jälkeen mentiin pelkällä korvikkeella. Samalla loppuivat yösyötöt, koska sai mahansa täyteen illalla ja muutenkin oli kovin tyytyväinen lapsi sen jälkeen. Opin paljon tuosta ensimmäisestä kokemuksesta ja osaan nyt välttää joitakin virheitä. Yritän ja jos ei onnistu, en ota stressiä. Hermoheikko äiti on mielestäni huonompi valinta kuin pulloruokinta.

Tissien karaisemisesta ennen synnytystä ollaan kanssa montaa mieltä. Itse aloitin pari viikkoa sitten systeemin, että laitan Lansinoh-rasvaa nänneihin aina suihkun jälkeen ja nypellän niitä jonkin aikaa, että tottuisivat jo valmiiksi ärsytykseen. Joo, naurakaa vaan ittenne kipeeks :LOL:
 
Imetyksestä. Mä aion imettää ehdottomasti, esikoisen kanssa se sujui hyvin ja tykkäsin imetyksestä, mulle se aiheutti päinvastaisen hormoniryöpyn eli tuli aina hyvä ja rauhallinen olo imettäessä. Tosin opetan vauvan myös pullolle jossain vaiheessa, jotta isäkin saa tarvittaessa syötettyä eikä tule sitten ongelmia, kun vauva menee hoitoon jonnekin.

Mutta se on vain minun kokemukseni imetyksestä. Aina se ei suju niin helposti ja mun mielestä onkin ihan kamalaa, miten äitejä painostetaan imettämiseen, vaikka sen kanssa olisi suuriakin ongelmia, jos vauva ei saa kunnon otetta tissistä, jos se tuntuu epämiellyttävältä tai jopa sattuu. Kuten rockstone sanoi, parempi sille vauvalle se on, että äiti voi hyvin kuin että äidille aiheutuu järkyttävä stressi asiasta. Enkä ymmärrä kenenkään ulkopuolisen painostusta asiaan, se ei kuulu kenellekään muulle että imettääkö äiti vauvaa vai ei. Ja todella ikävää, jos oma mieskään ei ymmärrä ja painostaa.
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
18andpregnant mun vatsa on vieläkin pienempi vaikka kolmosta odottelen. Edellisistä vatsa tullut tosi isoksi nopeasti ja siispä nyt oonki ollut ihan ihmeissään! Mut toisaalta kiva, ehtiihän se kasvaa viel :) Viikonloppuna kuitenkin näkyi eka potkut vatsan päälle :heart:

Hankinnoista meillä on turvakaukalo valmiina, rattaat ja sitteri. mitään muuta ei sit oikein olekaan. Oon kaikki edellisten lasten vauvavaatteet laittanu eteenpäin niin niitä pitäs hommata mut aika vähällä sitä aluksi kyllä selviää, tai itselle sopii se paremmin että hommaa sitten aina kun tarvii..
Pääsee sitä kauppaan sitten synnytyksen jälkeenki ;) Ja onhan tässä aikaa vielä innostua niitä hommaamaan :)
Imetykseen mulla on sellanen viha-rakkaus-suhde. Inhoan sitä kun maitoa tulee NIIN PALJON ja aina saa olla pelkäämässä milloin paidanetumus on märkänä...Ja on se muutenki sellaista ähräystä ja tosiaan sotkuista hommaa kun maitoa tulee ja tulee..Vauvat on olleet mös sellasia tissitakiaisia että niitä on saanut olla koko ajan imettämässä..Sekin on välillä tosi uuvuttavaa, olla vaan maito-automaattina :)
Mutta molempia oon täysimettäny puolivuotiaaksi ja sitten n 9kk iässä vierottanu yömaidosta jonka jälkeen ovat itsestään vierottuneet myös päivämaidoista...Samanlaiset suunnitelmat ois myös tän seuraavan kohdalla :)

ellamariella 20+4
 
Imetyksestä Meillä molemmat muksut olleet keskolassa sokereiden takia pari päivää ja oppineet siellä pullolle. ja sektiolla syntyneet niin rinnalle en ole kumpaakaan heti saanut :( Luulen että se on vaikuttanut maidon nousuun. Esikkoa koitin imettää 3viikkoa mutta ei siitä mitään tullut. Raivosi vain kun rinnalle nosti. Toista sain imetettyä 2kk mutta lisämaitoa meni pullosta päivittäin. Nyt siis todella toivon että imetys onnistuisi. :)

Huomenna rakenne ultra! Ootan sitä ku hullu puuroa. :LOL: Jännittää mutta ei jotenkin rakenteet osaa pelottaa kun 3 viikkoa sitten kaikki oli kuten pitikin. Meinaan huomenna sitä sukupuolta vielä varmistella ja viikonloppuna sitten kaivella noiden isompien entiset vaatteet esille ja valkata niistä jo parhaat pesuun ja kaappiin odottamaan uutta käyttäjää. :heart:

Minä en ole liikkeitä huomannut ainakaan päällepäin vielä. Mutta vaikka mulla onkin taaksepäin kallistunut kohtu ja istukka ylhäällä etuseinässä tunnen liikkeitä päivittäin. Varsinkin alamahaan kohdistuvat potkut on jo voimakkaita :heart: Saa väkisin hymyn huulille ja tulipa yks ilta ilon kyyneleetkin kun olin niin onnellinen. :)

Kotiäiti & Nappula 20+0 Poks! :heart:
 
Tosta imetyksestä vielä: Esikko kun tosiaan kasvoi lähes kokonaan vastikkeella, niin mua mietityttää jos tän toisen kanssa imetys lähtis sujumaan, niin mistä mä tiedän saako vauva tarpeeksi maitoa? Pullosta kun ruokki niin tiesi tasan tarkkaan paljonko vauva oli syönyt (paitsi pulautukset). Mun kaverilla oli itseasiassa sama stressi toisen lapsen kanssa, eli en mä ainoo höppänä kai tämän asian kanssa ole ;)
 
Pitääpä itekin kommentoida tänne pitkästä aikaa jotain. Käyn kyllä juttuja lukasemassa usein, mutta harvoin on aikaa kommentoida :(

Terese: Kyllä sen tietää riittääkö maito vai ei :) Sen takia niitä neuvolan painokontrolleja on, että nähdään nouseeko vauvan paino tarpeeksi. Jossei, niin sitten otetaan korvikkeet lisäksi. Mutta harvoin kai niin käy, ettei rintamaito riitä, usein se lapsi tilaa sitä tarpeeseensa. Mä imetin esikoista ja tippaakaan ei tarvittu korviketta. Ja imetän tätä toistakin, kunhan homma yhtä hyvin onnistuu. On se imettäminen niin helppoa ja halpaa! :)

Täällä ei ole vieläkään paljoa oireita ja masukaan ei oikein kasva. Kolmen viikon päästä vasta rakenneultra :( Onneksi tänään pääsin sydönäänet kuuntelee, mutta haluisin kuitenkin sen rakenteen nähdä, ettei vaan mitään vakavaa löydy :(
 
Vaunuista: Olen neljä lastani työntänyt Brion vaunuilla ja enpä keksi mitään valittamista niistä. Tälläkin hetkellä meillä on 2v:llä käytössä kyseiset pelit, eikä meillä mitään kitinöitä kuulu, eikä jousitus ole yhtään liian löysä. Ostimme vaunuihin sekä perusteleskooppirungon, että sen heittoaisallisen, jossa ei tuota "hyssyn-hyssyn"-jousitusta varsinaisesti ole.

Tulokkaalle olemme katselleet Emmaljungan vaunuja, mutta vain siitä syystä, että tämä on viimeinen vauva, ja haluan hieman vaihtelua. Pelottaa vaan, jos sitten huomaankin kaipaavani Brioja takaisin, ne kun on pakko myydä alta pois ennen uusien ostoa.

Neuvolassa tänään hb 134 ja kohdunpohjan korkeus huimat 21,5cm. Terkkari oli siiä hieman huolissaan. Pitänee kaivella entisiä kortteja esiin ja katsoa, mitä ollut aiemmin samoilla viikoilla. 1.2 olisi äitipolilla rakenneultra lääkärin tekemänä ja 28.2 sitten mennään 4D ultraan.

Päänsäryistä: Sain antibioottikuurin poskiontelontulehduksen takia, jos ei auta särkyihin, saan lähetteen neurolle. En edes tajunnut että on tulehdus päällä, ties miten kauan jo ollut.

Perjantaina päästään miehen kanssa kahdestaan syömään, ties milloin käyty viimeksi. Meillä jostain syystä on raskausaikana välit olleet normaalia läheisemmät, vaikka muuten on raskas vuosi takana. Hyvä niin.

Viikonloppuna isi ja tytär viettää yhdessä synttäreitä, joten poistun takavasemmalle, ja palailen asiaan ensi viikolla. Voikaa hyvin kaikki!

Kultatiuku rv 19+2
 
imetyksestä ekaa lasta imetin 8 kk, kokoajan söi päivittäin myös pullosta. Musta se oli hyvä ratkaisu, niin toivon tälläkin kertaa menevän. Mulla on hyvät muistot imetyksestä, vauva oli ekat kuukaudet tosi itkuinen, mutta tissillä se oli aina onnellisena 30-45 minuuttiakaan kerrallaan. Oli sellainen olo, että tän mä sentään teen oikein, kun vauva on tyytyväinen :)

vaunuista esikolle ei hankittu uusia rattaita, vaan jotkut vanhat emmaljungat, jotka kyllä olikin ihan ok meidän tarpeisiin. Nyt kuitenkin tekis mieli ostaa uudet, jotkut vähän hienommat ja varustetasoltaan paremmat vaunut. Brion Sing-malli näyttää kivalta, mutta saa nyt nähdä, saanko miehen puhuttua ympäri :) vanhat vaunut voitais jättää mökkikäyttöön. :)

(.) paksusti voidaan, tunnen jo nyt itseni sotanorsuksi! Miltä mahtaa tuntua kesäkuussa? Vielä reilu viikko rakenneultraan.. Ei jaksa odottaa!

T. Dynamite ja pikku-Telle 19+0 POKS ;)
 
Viimeksi muokattu:
Miltsu87: Hyvä purulelun oot valinnu, ostettiin tuommonen kummipojalle joululahjaksi ja se oli sen suosikkilahja, aivan innoissaan sitä mutusteli :)

Terese: Kyllä sen tietää, saako vauva tarpeeksi maitoa. Tarpeeksi maitoa saava vauva on tyytyväinen ja kylläinen, pissaa ja kakkaa ja paino nousee :) Jos se vauva välillä saisikin vähän vähemmän, niin on kyllä sitten vaatimassa lisää kun nälkä taas yllättää. :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Miltsu87
Itse ajattelen, että vauvavuosi on tarpeeksi rankka ja jokaisella on oikeus tehdä itselleen toimivat ratkaisut imetysten, vieressä nukkumisten, luomuruokien, kestovaippojen suhteen. Eiköhän olennaisinta, että vauva saa rakkautta, ravintoa, unta ja puhtautta. Kyllä me äidit itse itsemme syyllistämme.
Mä olen imettänyt molemmat lapset yli vuoden ikään. Esikoiselle yritimme väen vängällä totuttaa pulloon rintaruokinnan ohella. Alkuun menikin ihan mukavasti, mutta kuukauden ikäisenä teki totaalisen pullolakon. Tuntui turhalta huudattaa toista, kun tissitkin oli saatavilla, itkuisen vauvan vuoksi tunsin samoi kuin dynamite tunsin onnistuvani edes jossain. Kuopuksta en edes yrittänyt opettaa pullolle.
Meidän neidit eivät ole suostuneet juomaan korviketta myöskään mukista. Lehmänmaito meni heti, kun sitä annettiin. Ilmeisesti korvikkeen maku vain oli niin vieras.
Imetys on myös erinomainen laihdustuskeino. Innolla odotan aikaa, jolloin voi syödä suklaata surutta. :D Mulla paino on alhaisin imetyksen aikana.

Mutta siis jokainen tekee omat päätöksensä sen mukaisesti, miten parhaalta tuntuu. Ttkimustuloksethan imetyksen ja korvikkeen hyödyistä ja haitoista ovat melko ristiriitaiset, joten kumpikaan ei varmasti vauvan terveyden kannalta ole olennaisesti parempi vaihtoehto.

Elselli19+3
 
Tääl ois nyt sit se raskauden puolväli saavutettu! Jes!

Mä en ymmärrä miten en saa nukuttua kunnolla. Nukun siis tosi hyvin mutta sen jälkeen kun herään vessaan niin en saa enää unta. Ihan kun en malttaisi nukkua. No nyt sitten väsyttäis mut täytyy jaksaa töissä kymmeneen saakka ja silmät menee kiinni koko ajan :( no jos ens yö parempi ja sais nukuttuu kauemmin kun 5 tuntia. Mies heitti että jos sulle riittää nyt vähempi uni ku teitä on kaks nukkujaa ;D

Elba & möykky 20+0 Poks!!
 
Pe
Jokainen tekee todellakin oman näköisensä ratkaisun kaikesta. Ekaa imetin 8kk, tokaa n. 2kk ja kolmatta en ollenkaan ja sen koin kaikkein helpommaksi tavaksi. :) Olen alkanut miettiä noita lkestovaippoja, josko kokeilisi tälle viimeiselle vauvalle niitä, pidän niitä jotenkin hankalina. Onko kellään niistä kokemusta? Millaisia, minkämerkkisiä ja montako kannattaa ostaa? Lähinnä jos kirppareilta tulisi vastaan.


Pe 18+0
 

Yhteistyössä