Kesäkuun kullannuput tammikuussa <3

Kiitos tillukas, itsekin olen seurannut sivusta, miten kätevä tuo isofix-telakallinen malli on, lapsi menee "heittämällä" autoon :D Toisessa autossa meillä ei isofixiä ole, mutta saahan sen sitten vyötettyä siihenkin kiinni jos ei ykkösauto aina vauvan käytössä olekaan.

Eli brion kärryt tippui kärkikahinoista :) Mä oon jotekin vastarannan kiiski, kaikki tutut äipät puhuu emmaljungistaan, joten tuntuu etten periaatteesta ees harkitse niitä.. heh. voihan se mieli vielä muuttua..
 
Linneat Kova väsymys vaivaa minuakin. Oikeastaan muuta ongelmaa ei nyt olekaan. Mulla on normaalisti hemoglobiini lähellä 150:ntä ja nyt viimeksi mitattuna oli 124. Olen ottanut joka toinen päivä Floravital-nimistä mietoa rautavalmistetta ja mielestäni se on jonkin verran auttanut väsymykseen. Iltaisin menen viimeistään puoli kymmeneltä nukkuun, kun olen jo ihan rättipoikkiväsynyt. Hyvä kun jaksan ruuan iltaisin laittaa seuraavaa päivää varten. Onneksi mies on jaksanut puuhailla esikoisen kanssa. Verenpaine on minullakin matala 104/63, mutta se on normaalistikin. Kun nousee nopeasti ylös niin tähtiä vaan näkyy...

Vaunut Oikeastaan vasta nyt toisen kanssa tajuaa noista lastentarvikkeista jotakin. Meillä on Gessleinit enkä yhtään tykkää niistä tai siis ne eivät ole meidän tarpeisiin hyvät, mutta ne pidetään kakkosvaunuina. Nyt huusin huuto.netistä Emmaljungan kovan city kopan ja siihen sopivat rattaat on vielä hakusessa. Ehkä saadaan kaverilta. Jos ei saada eikä muuten löydy hyviä käytettyjä mistään niin ostetaan uudet. Tuon kopan nyt ostin jo käytettynä, kun se ei mene kuin max puoli vuotta niin on paljon hyväkuntoista tarjontaa.

Omaan napaan ei nyt juurikaan lisättävää. Hyvin menee :) Vaikka ei energiaa niin olekaan niin perusfiilis on jotenkin seesteinen ja ihanaa tuntea potkut joka päivä :heart:

Tsemppiä kaikille kipujen ja vaivojen kanssa kamppaileville!

rockstone & mini 20+5


muoks* kaukalosta vielä sen verran, että meillä on graco logico s turvavöillä kiinnitetävällä telakalla. Aika painava on kanniskella, mutta esikoinen meni siinä vuoden ikäiseksi ja muuten olin kyllä siihen ihan tyytyväinen. Telakka on ihan ehdoton, jos paljon autoilee. Meiltä löytyy myös siihen sopivat matkarattaat ja ne on kans ihan kätsyt. Vähän sellanen vanhahtava se on, mutta saa vielä tämän lapsen palvella ja sitten joutaa jo kaatopaikalle ;-)
 
Viimeksi muokattu:
Iskias kipuun auttaa sellanen liike, et makaa selällään, nostaa kipeän jalan ylös ja pumppaa jalkaa polvesta koukkuun ja takaisin, jalkaterä koukussa. Ja joo, lämmin ei auta, pahimpaan kipuun oon käyttäny kaurapussia pakastimessa ja pitäny sitä sitten pakaran päällä.

Ja kiitos, pitää tutustua turvatesteihin :)
 
*Elba* meidän Fennian vakuutuksessa on kiinteä 50 euron omavastuu sairautta tai tapaturmaa kohti, eli jos hoidetaan samaa sairautta tai on samaan sairauteen liittyviä jälkitarkastuksia ym., niin omavastuu peritään vain kerran.
 
Vaunuista. Omaan silmään suurin osa yhdistelmävaunuista on jotenkin isoja ja kolhoja. Varsinkin ratasosan kanssa. Haluan ehottomasti siron näköset helposti pieneen tilaan vääntyvät vaunut. Joilla pystyy pujottelemaan ahtaissa kaupoissa. Kuitenkin sellaset joilla pääsee hiekkatiellä ja lumessakin ilman kiroilua, eikä tartte pelätä että menevät nurin. Ja tosiaan kaukalon kiinnitysmahdollisuus ja kova koppa. Onhan noita useampia, mutta omaan silmään ja makuun uppoo parhaiten Quinny Freestyle 3XL.t. Toisena suosikkina on useammatkin Phil & Teds mallit. Ois varma valinta jos tarvis sisarusrattaat.

Kärhö ite en oo kenenkään kuullu valittavan äitiyspakkauksen vaatteiden laadusta :confused: Kotimaisia tuotteita ainakin on. Ja jotenkii uskon, että jos h&m:n rätit kestää sen käyttöajan mikä vauvanvaatteilla on, niin varmasti kestää nuo äitiyspakkauksenkin vaatteet. Ja onhan ne tänävuonna niiiin nättejä, että ei pystyis olemaan ottamatta :D
 
Tuo meidän vakuutuksen tarjoama kaukalo näyttää saaneen arvosanaksi hyvä noissa autoliiton testeissä vaikka onkin kyllä ei-isofix. Luulen että mennään vaan sillä aluks näin mistään mitään tietämättöminä ekakertalaisina ja ostetaan sitte oma jos ei miellytä.

Onko teillä jotain sisustusjuttua tai muuta sellasta "juttua" mitä tykkäisitte tuoda esin vauvan huoneessa tai vaatteissa yms.? Mulla sellanen juttu on kiraffit :D Se on lähtenyt siitä että mies keräilee sellaisisa veistettyjä puukiraffeja mutta niiden pitää olla ulkomailta että niillä on joku tarina. Viimesimmän toin sille tuliaisena Lontoon British Museumista. Nyt oon sitten ostanut vauvalle yhden kiraffipurulelun ja kuolaan kaikkia kiraffiaiheisia vaatteita. Ja jos sillä olis oma huone ois ihan piirtää sinne seinälle sellainen iiiiso seinäkiraffi. En halua että kaikki on kiraffia mutta siellä täällä on musta hauska teema.
 
No minähän se olin juu, joka kovaa väsymystä valittelin. Mut nyt oon huomannut, et kunhan saan töiden jälkeen tunnin levätä, niin olen ihan toinen ihminen. Olettaen, että tosiaan saan olla rauhassa, enkä kuulostele mitä oven toisella puolen tapahtuu. Onneks korvatulppia löytyy yöpöydän laatikosta. Oon yrittäny päästä ajoissa töihin, jo seiskaksi, niin ehdin ajoissa kotiinkin ja päikkäreistä huolimatta touhuta hyvän tovin esikoisen kanssa. Luojan kiitos mieskin ymmärtää, ekä yhtään nurise kun suoraan töistä kaadun sänkyyn. Itseäni se vähän ärsytti silloin kun itse olin kotona ja muakin olis väsyttänyt ja pinnaakin kiristi, kun koko päivän taas ollut potkittavana ja revittävänä.

Kyllä töissä vaan on henkisesti helpompaa, sanon minä. EIlen huomasin, että mieskin oli äreä, että alkaiskohan hänellekin valjeta, miten kokonaisvaltaista se lapsen kanssa himailu on. Paremmin itsekin jaksoi niinä päivinä, kun oli joku kylässä tai muksun kanssa käytiin jossain.

Mun on vähän huono sanoa mitään noihin vaunuihin ja kaukaloihin, meille noi Briot tuli sattumalta. Vauva-lehdeltä sai lahjaksi Brion kaukalon, kun tilasi kaverille lehden. Äiti tilas siis mulle lehden ja sai itselleen kaukalon. Sitä kautta päädyttiin myös Brion vaunuihin, joihin kaukalon sai suoraan kiinnitettyä, eikä kauppareissuille tarvinnut raahata vaunukoppaa mukaan. Noi vaunut on vähän sellaiset muoviset ja rätisevät, mut oon mä ollut tyytyväinen, tosi muuntautuvat, ketterät ja kevyet ovat ja sopivat autoon kuin autoon kyytiin. Ja kun ei paremmista ole kokemusta, niin mitäpä tuota vertailis.

Huomenna ultra, iiiik! Ja mies haluaa selvittää sukupuolen, siinä meni sit se mun arpominen, selvittääkö vai ei.. Mä oisin ehkä halunnu tehä täl kertaa toisel taval, mut samapa tuo. Eihän se sitäpaitsi välttämättä edes näy, erikseen ei sen takia lähdetä mitään maksamaan millekään pruunoille.

Neminka 19+5
 
Miltsu87 minä olen piirtänyt/ maalannut asuntomme seinälle äiti- ja vauvakiraffin :) ja ne on aika valtavan kokoisia :) meillä myös siis luonto teema ja etenkin villieläimet. tykätään matkustella maihin, joissa sellaisia saa nähdä ihan livenä. apinat ja pandat on myös kova juttu :)
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka ja Miltsu87
Meillä kanssa Graco logico s kaukalo, joka esikoiselle hommattiin reilut kaksi vuotta sitten. Sillä mennään tää toinen (ja viimeinen) vauva-aika kanssa. Siitä se on tosi hyvä, että sen saa tosiaan kiinnitettyä vaan napsauttamalla matkarattaisiin, jotka todettiin kaksi vuotta ihan superhyväksi ostokseksi yhdistelmien rinnalle. Niin, ja telakka kiinni autossa tietty, niin kaukalon saa napsautettua siihenkin helposti. Aika raskashan tuo on kantaa, mutta luulen että lähes kaikki kaukalot on. Kaukalosta me siirryttiin kyllä pois jo kun poika oli 8kk, kun ei enää kunnolla mahtunut siihen. Nyt siis käytössä hamaan loppuun asti Kiddyn palkki-istuin, joka ollut tosi hyvä ostos, suosittelen.

Tuplien tarvetta
pohditaan varmaan loppukevääseen asti. Muuten ei tupla-tarvetta olis, mutta noiden miehen työreissujen vuoksi mun on päästävä koiran ja kahden lapsen kanssa lenkille (huom lenkille ei pisaalenkille) yksin. Ja niiden tuplien pitää sit olla hyvät, joten oon kallistunut EasyWalkereiden puoleen, jos sellaset hommataan. Penteleen kalliit vaan ovat :(

Terese ja rv 19+2
 
Mun pitää vielä kertoa kun mä luen tota joulukuussasynnyttäneiden ketjua että olisin jotenkin henkisesti valmistautunut tulevaan vauva-arkeen. Oon saanu sieltä sellasen käsityksen että imettäminen on maailman vaikein asia ja avauduin siitä sitten miehelle jotenkin hirveen tunteikkaasti. Se ei jaksa mitään esipanikointia kuunnella asiasta mitä ei edes ole vielä tapahtunut ja sitten mä rupesin itkemään :LOL: Sit se oli ihan vaikeena et öö, ootko sä nyt niinku hormonaalinen??
 
Iitu85 kaikki n nyt hyvin, toissa viikolla lääkäri neuvolassa ei löytänyt sydänääniä, tosin katsoin jälkeen päin että ei se niitä kovin kauaa etsinyt. Antoi vain lähetteen ultraan. Vaikka yksityisellä tässä kaupungissa käydään, niin olisi 5 päivää pitänyt odottaa. Samana iltana mentiin toiselle yksityiselle omalla rahalla, ja siellä kaikki hyvin :)

Fatu toivottavasti löydät hyvän paikan, jos meinaat ylimääräisiin mennä ;)

vaunuista vielä, käytiin eilen katsomassa tuplia, hermot vaan menee. Te esikoisen odottajat, jotka edes hieman mietitte, että haluatte toisen lapsen vuoden kahden sisällä, harkitkaa monikäyttöistä rattaita. Kolmion sellaisiin olen nyt törmännyt, ja voi kun olisin tajunnut silloin reilu vuosi sitten. Emmaljungalla uudet Monkeyt, Baby Joggerilla City Selectit ja sitten on vielä Bugaboo Donkeyt, tässä nämä joihin itse olen törmännyt.
 
Kiitos vastauksista kaikille!
Mulla esikoisen raskaudessa hemoglobiinin laskettua sinne 109 käskettiin syömään lisärautaa ja sitten arvoa seurattiin. Ei noussut, mutta ei kyllä laskenukaan enää. Ehkä pyydän tässä uutta mittausta, niin näkee onko se laskenut viime kerrasta, selviipähän sitten!
Verenpaine mulla on yllättäen ollut hieman korkeampi kuin yleensä. Normaalisti on alhainen verenpaine, nyt 123/71 eli ihan ok silti, vaikka vähän korkeampi.

Mulla ei varmaankaan ole iskias kyseessä, vaan juuri se takalantion kipu, kun se kipu loppuu kuitenkin tuohon polvitaipeen kohdalle eikä mene sen alemmas ja vaivaa melkein pelkästään vain öisin.
Liitoskivut vaivaa sen sijaan 24/7, välillä on helpompia päiviä ja välillä on tuskaa kävellä. Mutta ei auta valittaa.

Ihanaa, kun on olemassa tällainen vertaistukipalsta! :)
 
Noista hankinnoista vielä, siis kaukaloiden, vaunujen yms. hankinnat. Mä olen varmaan jotenkin laiska, kun mua ei kauheesti jaksa se asia kiinnostaa :ashamed:
Tosin sillä voi olla jotain tekemistä asian kanssa, että meille tulee vaunut + kaukalo yhdeltä tutulta ja mulla on esikoisen pinnasänky vielä tallessa. Ehkä olisin enemmän innostunut, jos joutuisin (eli saisin) hankkia jotain uutenakin.

Miltsu Älä vielä murehdi imetystä! Ei se välttämättä ole lainkaan hankalaa. Mä jännitin ihan hirveesti ekaa imetystä, koska esikoinen joutui viettämään ekat päivänsä vasta-syntyneiden teholla, joten imetyksen aloittaminen viivästyi. Sitten kun se ekaa kertaa tissille pääsi, se otti lujaa kiinni ja imi kuin viimeistä päivää :D Se voi onnistua ihan hyvinkin ja jollei onnistu, niin ei sille mitään voi, oma vika se ei mitenkään ole, jollei onnistu!

Meillä mies tunsi sattumalta eilen illalla ekaa kertaa vauvan potkun! Kylläpä se hätkähti! Se katsoi mua ja sanoi: "joko vauva potkaisi suoraan mua käteen tai sitten sulla on poikkeuksellisen voimakkaat ilmavaivat". :D

Vaihteleeko teillä kovinkin vauvan aktiivisuus päivästä riippuen?

Linneat 18+2
 
Mäkin tykkään kirahveista ja muksun huoneessa on vähän sellasta safari/viidakkoteemaa, joka tosin muuttui aika sekavaks kun ripustin violetit verhot..

Meillä on kirahvipinniskin! Valkoiset päädyt, toisessa päässä ruskea kirahvifiguuri ja pinnat on tummanruskeat. Mikähän tuo nyt olikaan nimeltään, joku Safari... En muista enää edes mistä tilasin, mut siel oli samaa sarjaa hoitopöytää, laatikostoja, kirjahyllyjä, vaatekaappeja, isomman lapsen sänky, kirjoituspöytä ja ja ja... Tulikohan selväks. :D Mä tahtoisin ne KAIKKI! <3
 
Skidi Safari se lastenkalustesarja taiskin olla! Googlettakaapa!

Ja pitääpä itsekin ostaa Sophie the Giraffe purulelu tulokkaalle. Esikoinen teki ekat hampaat jo nelikuisena, eikä pienenä ja sirona lapsena huolinut muita kuin vauvakaverin sophie-lelun. Sit kun vihdoin tajusin, että niitäpä saakin stockalta, oli muksu jo niin iso, etten enää raaskinut lelua ostaa. Mutta nyt ostan, heti kun saan rahaa ja ehdin törsäämään! <3
 
Väsymyksestä. Täällä yksi, jolla sitä on. Aamuisin meinaan nukahtaa työmatkalla ja loppupäivän haukottelen. Muutoin nautin raskaudesta, vaikka etovaa oloa edelleen päivittäin on, mutta ei ihmeempiä kipuja.

Rattaista. Mä en edes muista, minkä merkkiset rotjakkeet meillä on |O Tykkään käydä lenkillä, en viihdy kaupoissa, joten otettiin tukevat isopyöräiset peruskombot silloin kuusi vuotta sitten. Samoilla mennään tämä viimeinenkin vauva. Tyytyväinen niihin olen ollut. Varsinkin, kun esikoinen käytti seisomalautaa, niin menivät tosi hyvin myös talvisin lumivalleista, joka Helsingin auraamattomilla teillä oli kerhoaamuina kullanarvoista. Varmaan tärkeintä on omat tarpeet maasto/city-ympäristö ja monelleko ne ajattelee.

Vaatteista. Me ainakin on saatu molempien vauva-aikana vaatteita reilusti lahjaksi, onneksi aika meidän näköisiäkin. Tällekään en paljoa ajatellut ostaa. Ehkä muutaman vaatteen teen, jotta jotain uutta saa. Kietaisubodeista en pidä, enkä ole kokenut tarvitsevani. En ole kokenut tavallisten bodien käyttämistä mitenkään hankalana. Toki meillä on kestovaippojen vuoksi käytössä aina hieman reilummat vaatekoot.

Tsemppiä väsymyksestä ja kivuista kärsiville!
 
Hui kauhee, kun teillä on kaikki mietitty niin loppuun saakka! :D
Alkoi tuntumaan, että olen itse jotenkin huono tuleva äiti, kun en jaksa vielä miettiä hankintoja :)
Ja sit mä vähän luotan siihen, että kun mies tykkää vertailla ja tutkia, niin se luultavasti tutkii vaunut, turvakaukalot ja vakuutukset. Ja muutenkin vaunujen hommaaminen on sen tehtävä, jotta silläkin on joku tärkeä homma raskausajalle. Taidan sysätä sille vielä ton turvakaukalon hommaamisenkin.
Meillä on toinen auto 3-ovinen, eikä kyllä aleta sitä perheenlisäyksen takia vaihtamaan. Isofix sieltä onneksi löytyy, joten telakka vaan sinne ja naps. Ei kauhen käytännöllistä, mutta kyllä niinkin pärjää.

(.) Neuvolassa käyty. Painoa oli tullut kilo, kohdunpohjan korkeus oli 19cm.

-iitu 18+0 pokspoks :heart:
 
Mä oon ihan hukassa vaatteiden kanssa. Niitä on jo nyt liikaa. Veljen vaimokkeelta tuli omien ostoksien lisäksi mm.28 bodya. :D

Itse näin neljännen lapsen äitinä olen tehnyt seuraavat hankinnat, jotka koen itselleni tarpeellisiksi (kuopus jo 9v):
*BB-sitteri
*Avent sähkökäyttöinen rintapumppu
*Maidonkerääjiä, kankaisia rintasuojuksia, rintakumeja
*Tutteja
*Tuttipullo mm.vedelle
*Imetystyyny Boob, vai mikä se on nimeltään
*Pinniksen päälle hoitotaso
*Manduca ja BB-rintareppu
*Graco turvakaukalo
*Amme jaloilla
*Parvekevaunut (sain ilmaitteeksi)
*Pinnasänky reunapehmusteilla
*Äitiyspakkauksen laatikon reunus
puuttuu: Itkuhälytin, petivaatteita, rättejä/harsoja ja jotain muuta nyt taidan unohtaa. Babygym ja sänkyyn mobiili. Mulla on esikon (13v.) ajoilta Englannista ostettu kehto ekoille viikoille/kuukaudelle.

Olikohan muuta? :) Olen ostanut kaiken ison käytettynä, tosin ovat uudenveroisia.

Brion Telescopeihin ollaan ihastuttu, mutta vielä ei ole päätetty ostetaanko ne.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Juliet83
Meillä kans mies tykkää vertailla asioita ja on siinä paljon parempi, niin saa hoitaa vertailu puolen... :LOL: Mutta haluan kuitenkin sen verran olla mukana, että tulee itsellekin kivan näköiset. Vauvavakuutuksenkin mies hoitanut, just tänään tuli postissa tarjous Fennnialta. Onhan se aika kallis, mutta meillä kaikki muutkin: talo, auto, omat tapaturma ja koirat siellä... Ei jaksais ruveta vaihtaan kaikkien osalta yhtiötä ja saihan sieltä vähän paljous alennusta! :p Näillä näkymin oltais nyt sit se ottamassa ellei tässä ajatus muutu parissa päivässä... ;)

Minusta kans tuntuu, että osa tosi pitkällä hankinnoissa, mutta onhan osa jo pitemmällä raskaudessakin ja käynyt rakenneuä:ssä yms. :) Mulla vielä se edessä... Sitten helmikuun lopussa varmaan alkaa mullakin tosissaan tavaroiden miettiminen ja hankkiminen... :D Ja meillehän pitää ihan kaikki hankkia, kun esikoinen tulossa! :) Sen verran vaan tiedän, että kiesit pitää olla sopivan pienet ja kätevät, että mahtuu autoon kahden ison koiran kanssa! :LOL: Ja autosta löytyy isofix - kiinnitys eli turvakaukalo tulee siis isofixtelakalla. Tällä hetkellä olen miettinyt, että pitäiskö hankkia joku ihana ensisänky ja pinnasänky myöhemmin... En tiedä, vai onkohan vähän höpötystä! ;) Mutta kun ne pienet kehdot NIIN ihania! :heart:
Paitsi onhan mulla vauvanhuoneeseen jo eläinaiheinenlamppu ja sellaisia ihani eläinaiheisia seinätarroja samaa sarjaa! ;) Tosin ne on hankittu jo kolme vuotta sitten, kun silloin ei vielä tiennyt että tästä tulee näin pitkä projekti. Eivät vielä kyllä ole paikoillaan, vaan olleet nämä kaikki vuodet kaapissa odottamassa! Niissä tais olla myös ainakin niitä kirahveja... :LOL:

Väsymys on täälläkin vaivana eikä asiaa kyllä helpota kolmivuorotyö! :'( Muuten olo, mitä mainion mutta tämä uupumus... Tänäänkin aamuvuoron jälkeen tuntuin ihan hirveeltä lähtee koiria käyttämään lenkillä... : / Mutta toisaalta, kun saa aikaiseksi lähteä niin piristyy tuolla pakkassäässä! :) Iskias mulla ei onneksi ole vaivannut, toivottavasti ei tulekaan... Auttaisko seisomatyö, jossa oikeestaan koko työpäivä ollaan jalkeilla ja vähemmän on istumista. Mutta niska- ja hartiakivut ja sitä myötä päänsärky vähän lisääntyneet raskauden myötä! :( Mistähän sekin johtuu, en kyllä ole jaksanut käydä jumpilla niin paljon, että löytyiskö syy sieltä... Tähän mennessä venyttely ja jumppa auttanut, mutta kai se pitäis kohta mennä hierojalle...

Juliet & Pirpana 17+0 POKS POKS! :heart:
 
Elba Joo pääsee meillä, mutta rv 28 rajana... Sen jälkeen ei tarvii tehdä öitä, toki jos aikaisemmin tulee vaivaa yövuoroista ja sen vuoksi ei pysty niitä tekemään niin lääkärintodistuksella voi jäädä aikaisemmin pois... Mutta onhan tuohon vielä 11 viikkoa aikaa, saapa nähdä jaksaako sinne asti tehdä vai pitääkö hankkia todistus! Toki vähentää voi jo aikaisemmin, minä teen nyt 2-3 yötä kolmen viikon listassa! Se mulle paljon vähemmän, kun normaalisti oon tehnyt 3-7 yötä/per lista! ;) Ei mulla kyllä mitään muuta fyysistä vaivaa ole niistä vielä tullut kuin väsymys... Mutta katsotaan kuin käy...
 

Yhteistyössä