* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

Niin tuosta janosta piti viel sanoa, että janottaa kyl enemmän, etenki ku normaalisti harvoin tulee janontunne. Viime raskaudessa janotti vielä enemmän, eikä sokereissa koskaan ollut mitään. Sitä nestettä vaan tarvitsee enemmän kun lapsivesi vaihtuu ja on kahden ihmisen kuonat kuljetettavana.
 
Muuten tuosta nenäluusta ja istukan sijainnista. Mä en älynnyt tollaisia kysellä ultrassa. Pitääkö niitä itse kysyä vai osasitteko katsoa itse? Vai kertoiko kätilö kysymättä? Näkeekö ultrassa myös kohdun koon ja sijainnin? Mulle kätilö sanoi että kohtu on noin greipin kokoinen mutta käsitin että hän puhui siitä miten yleensä noilla viikoilla on eikä juuri minun kohdustani.
Onnea Miltsu!

Auttaakaahan taas tietämätönä. Puhutte sellaisista asioista, joista ei mulla ole hajuakaan. Tämä on ensimmäinen viidestä raskaudesta, joka on näin pitkällä 13+6.

Ja mikä oli ivf- jono jossa joku oli ollut. Anteeks, jos kuulostan ihan hölmöltä, mutta en tosiaankaan ole nyt perillä aivan kaikesta..
Ja millä perustein voisin itsekin varata ultra-ajan vielä tämän vuoden puolelle? Saatteko muut ihan omaan äitiyshuollon yksikköön varaamalla, vai pitääkö teidän käyttää yksityisiä?
Nt-ultra oli jo viikolla 10+6 ja siitä on jo aikaa. Ensi viikolla neuvola-aika. Ja rakenneultra vasta tammikuun lopulla. Ekassa oli lääkärin mukaan kaikki hyvin, Nt oli 0,79 syke 164 ja pituus 40,03mm, joka vastas viikkoja ja laskettu aika pysyi samana.
 
Viimeksi muokattu:
Mielitekona, lievästi sanottuna letut kermavaahdolla! Nään niistä unta, töissä tajuun miettiväni vaan miten ihanaa ois saada lettuja kermavaahdolla. Aikasemmin tullu tehtyä ehkä kerran vuodessa. Nyt parin viikon aikana on tullu tehtyä jo kahesti. Ehkä ens viikonloppuna taas… :p

Mies naureskeli just, että on se kumma jos ei pikkuhiljaa ala se paino nousta :D

Fatu sullahan on kaikki enemmän kun hyvin. Onnea siitä :heart: Alkuraskaudenultrassa tuli itse käytyä viikolla seitsemän yksityisellä. Suurin osa käy yksityisellä, koska ei siis kuulu kunnalliseen. Sulla alkuraskaus on jo menny. Oot jo onnellisesti selvinny nt-ultrasta ja jo toisella kolmanneksella. Voit toki varata tähän väliin ajan yksityiselle ylimääräseen ultraan. Itelläni rakenneultra 24.1 ja sinne asti ajattelin vaan tyytyväisin mielin olla raskaana ja kasvatella mahaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Fatu Olin itse nähnyt kun jotkut kirjoittivat että ultrassa näkyi nenäluu, istukka oli edessä/takana ja kohtu oli oikean kokoinen. Sen takia kyselin kun ei mulle tollasista mitåään puhuttu. tuulentyttö jo selvensikin tuota nenäluu-asiaa, eli down-lapsilla sitä ei vielä näy noilla viikoilla.

Ivf on koeputkihedelmöityksen eräs muoto. Olen taas niin syvällä näissä omissa asioissani etten aina tajua ettei se ole kaikille niin itsestään selvää, kuten ei ollut mullekaan muutama vuosi sitten :D

Niin juu ja tuosta ultrasta. Me ollaan menty omakustanteisesti yksityiselle.

Missä työmotivaatio? Tulisitko tänne, kiitos! Mä vaan pyörin täällä Kaksplussalla koko ajan...
 
Viimeksi muokattu:
ultrasta kysymys: mulla on neuvolalääkäri ens viikolla ja jostain kuulin että siellä ultrattaisiin ainakin pikaisesti? Tsekataan lapsiveden määrä ja jotain? Voisiko siinä kiltti neuvolalääkäri vilkaista myös sukupuolta?

Ai miten niin pakkomielteinen... :D
 
  • Tykkää
Reactions: Ruska79
LittleOne: Minä tilasin edellisessä raskaudessa useat sukat täältä: Tukisukat butik21 . Kompressioluokan 2 stay up sukat olivat hyviä. Tosin jälkimmäisellä kerralla tilasin kahdet mustat sukat, kalliimmat ja halvemmat. Kun sitten tutkin sukkia tarkemmin niin halvemmat sukat olivat melko lailla täsmälleen samat sukat ilman hienoa pakkausta ja ohjekirjaa, jotka tulivat kalliimpien sukkien mukana. ;) Tosin muistelen, että olet kirjoittanut, että olet myös pitkä ja hoikka, niin voi olla hankala miettiä sopivaa kokoa. Jouduin itse ottamaan pituuden takia isomman koon, mutta ainakin minusta on tuntunut, että tuki riittää. Ja onhan tuo tuki noissa tosiaan monta kertaa parempi kuin kaupan sukissa, vaikka ei koko ihan nappiin olisikaan. Voin muuten sanoa, että loppuraskaudesta turvotuksen ja mahan kanssa oli melko mielenkiintoinen projekti aina vetää sukat aamulla jalkaan. :D Voi sitä ähinän ja puhinan määrää!

Tuulentytölle ja muille ultrassa käyneille onnea hyvistä uutisista! :heart: :flower:

Ruska79: Toivottavasti pääset ensi viikolla ultraan ja saat sieltä mielenrauhaa. Minäkin tässä mietin pitäisikö tässä ainakin vaikka soitella neuvolaan, kun olen ollut kipeänä melko paljon ja alkaa mietityttämään vaikuttaako tilanne vauvaan, vaikka järki kyllä sanoo, että vauva on ihan turvassa tuolla mahassa.

Mieliteoista: Kyllä löytyy! Piimä ja tomaatit. Ihan älytöntä, piimää menee litra päivässä ja menisi varmaan enemmänkin, mutta koitan vähän rajoittaa. Viime raskauden mielitekoja (sitrushedelmät, suolakurkut ja hampurilaiset) taas en voi sietää ajatuksena. Hassua. :)

Täällä janottaa myös koko ajan. Suu tuntuu kuivalta vaikka olisi juuri juonut. Yölläkin täytyy käydä lipittämässä vettä ja sekös sitten vessattaa. Ah, on tämä ihanata tämä odotus! :)

Repäisykipuja tuntuu kylkeä kääntäessä. Aina unohtuu välillä, että pitää kääntyä rauhallisesti ja voi AUTS! Ihme juttu, kun ei millään meinaa silti oppia tuota, kun kohta jo taas kääntyy liian nopeasti. :headwall:

Sovittelin eilen mammahousuja ja vaikka vatsaosa olikin vielä löysä, niin olihan ne mukavat kiristyneisiin farkkuihin verrattuna! Lantiomalliset housut kyllä vielä menevät, mutta jotenkin en haluaisi, että kohtua painaa mikään ylimääräinen. Siispä siirryn varmaan pikku hiljaa kokonaan noihin äitiyshousuihin.

Voikaahan paksusti ja mukavia jouluvalmisteluja heille, jotka niitä tykkäävät tehdä. :)
 
Ruska79: Ikävä kyllä np-ultrassa ei läheskään kaikkea ees kerrota, et pitäs osata itsekin jotain kysyä. Mulla toinen raskaus, niin osasin jo vähän itse katella kuvaa ja kysellä. Tuosta istukasta en kumminkaan muistanut, että miten jo näkyi ja kysyin ja kätilö sanoi, ettei vielä katsota muuta, kun että se siellä on ja suht normaali. Sehän peittää vielä suuren osan kuvasta, joten vielä ei voi nähdä mihin se lopulta sijoittuu. Vasta rakenneultrassa sitä katsotaan tarkemmin. Nyt periaatteessa katsotaan sikiöiden määrä, niskapoimu (jos seulonnoissa), napanuora, selkäranka, kädet ja jalat (että löytyy), aivot, sydän ja siis ei rakennetta, vaan että ne siellä näkyis jo.

Hööpi: sukupuolta ei np-ultrassa näy :)
 
Hiirunhenkäys kiitos opastuksesta :xmas: Laitanpa tuolta kokeeksi tilaukseen yhdet. Varmasti saa sitten loppuvaiheesta ostella enempikin.

Ruska mulle tuli semmonen tunne, että en haluukaan mun kadonnutta työmotivaatiota takas ;) Sen sijaan voisin alottaa joululoman jo nyt :p Viikko tässä muuten pitäs vielä kärvistellä ja sit ruhtinaalinen parin viikon loma. Huippua!

Mulla ainakin tuo ensimmäinen lääkärikäyntiaika annettiin ekan neuvolan yhteydessä ja se lääkärikäynti oli siis eilen. Seuraava neuvola sit taas jo parin viikon päästä.
 
Mulla on lääkäri ens pe. Ja ei tarvi miettiä ultrausta kun meillä ei neuvoloissa sellaisia ole.
:)

Repäisykipuja on muutama illassa, mutta uskon että ne vähenee kun kohtu on jo valmiiksi
venynyt. :) Kerroin tänään töissä muutamalle työkaverille ja ne otti ihan hyvin. Komensi
ottamaan vähän iisimmin. Ihania ihmisiä :heart:

Ja mulla pysyy mammafarkut ylhäällä ja normifarkuissa on se bellybelt- jatke. Toimii ihan jees.

Mun maha on jo sen verran iso, et näkyy kyllä. En viitti kellee valehdellakaan vaan jos kysytään
niin kerron ihan suoraan. :) Mutta mulla on sf -mitat aina heilunu mittariston yli, että ei yllätä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Hei mikäs tämä tukisukkajuttu nyt on? :D Tai mitä auttaa tukisukka. Ymmärrän tukisukkahousut jotka tukevat kait mahaa/selkää, mutta stay upit? Mitä ne tukee?

Yhden tukivyön olen ostanut, joka kannattelee tota mahaa hyppiessä. Se tuntuu auttavan.

*Hölömö*
 
Niin ja pitää tulla kyllä sanomaan ISO KIITOS sille joka kertoi että maito aiheuttaa ummetusta. En muista kuka se oli mutta lähetän hänelle virtuaalisesti jonkun jouluherkkukorin, kyllä nyt on elämä helpompaa kun jätti maidon kokonaan pois! :)

Jestas mikä kokemus, ei enää ikinä tuollaista ummetusta kiiitos.
 
  • Tykkää
Reactions: evamaria82
Miltsulle hurjasti onnea!

Mikä lääkäri ihmettelen minäkin. Mulla seuraava neuvola viikoilla 22-24. Meijän neuvolalääkäri oli ainakin viimeraskaudessa melkoisen kädetön ultran kanssa, joten en hänen mielipiteisiin olisi luottanut. Tavallisessa neuvolassa ei ultrata.
Paitsi kuopuksen kohdalla viikolla 38, kun neuvolan terveydenhoitaja keksi, että vauva olisi perätilassa. No, haettiin toinen th muovaamaan mahaa ja samaan lopputulemaan tuli. Lääkäriä ei löytynyt ultraamaan, joten apuun haettiin joku th jostain muualta kuin neuvolan puolelta, joka asiantuntevasti päätyi samaan diagnoosiin saatuaan vihdoin ultran näkyviin oikeinpäin. Sain ajan kättärille seuraavaksi päiväksi ja vauva oli vähän mutkalla, mutta ihan oikein päin. Näin siis Helsingissä 4 vuotta sitten. Omien kokemusten perusteella en kyllä sukupuolta lähtisi kyselemään kuin ammattilaiselta. Ei niitä nt- ja rakenneultria turhaan ole keskitetty niihin perehtyneille henkilöille.

Ainakin hormonieritys jatkuu, jos se jotain vauvan hyvinvoinnista kertoo, niin hyvin voi. Turvotus mulla on selkeästi vähentynyt. Eilen pystyin ilman tuntemuksia makaamaan lattialla pelaamassa lautapeliä lasten kanssa. Kohtu ilmeisesti noussut vähäsen.

Mielitekoina mulla on ollut aluksi mehukeitot ja nyt limsat. Yritän pysyä kohtuudessa, koska eihän makeutusaineet/sokeri hyvää pienelle tee. Yksi viikko oli kananmuna. Tein munakasta ja keitin munia laitettavaksi leivän päälle. Ilmeisesti mulla oli joku proteiinivaje.

Raskausdiabeteksestä mulla ei ole ollut mitään oireita, näkyi vain sokerirasituksessa. Jano, pissatus, palelu, kuumottelu käsittääkseni tavallisia raskausoireita joka vaiheessa.

Jos sitä työmotivaatiota näkyy, heitelkää tännepäin!

elselli
 
kylläpä taas tulee tietämättömälle uusia tietoja ja juttuja.
mieki voisin kysyä näistä tukisukista.. miksi? ja mitä ne tekee? :D
ja sitten se nenäluu. en oo koskaan kuullukkaan moisesta. yritin vähän googlettaa, mutta lähinnä tulee vain toisia keskustelupalstajuttua. mun tietääkseni nenässä ei edes ole luuta :D

ja kiitokset teille jotka on vastannu, että teilläki janottaa. ei pelota itellä enää yhtään niin paljon.
 
Tukisukkia minä käytän ehkäistäkseni suonikohjujen pahenemista. Kai ne auttavat myös turvotuksiin, joskaan viime raskaudessa en huomannut siihen vaikutusta. Tai tiedä sitten millaista turvotus olisi ollut ilman sukkia. Minulla on sukurasituksena saada noita suonikohjuja, toisessa jalassa ollut jo alle 20-vuotiaasta saakka kohjut, vaikka olen aina ollut hoikka jne. Viime raskaus pahensi tilannetta, vaikka sukkia käytinkin melko ahkerasti. Toinen jalkani on vielä säästynyt kohjuilta, joten sukat pysyvät jalassani tässäkin odotuksessa. Minulle ainakin ohjeistettiin noita sukkia käyttämään ihan neuvolalääkärin toimesta. Ei niitä sukkia toki pakko ole käyttää, toisille tulee suonikohjuja raskausaikana ja toisille ei. Ja tosiaan, nuo kohjut eivät ole kohdallani vain esteettinen haitta, vaan myös kipeät. :( Tai lähinnä kipeytyivät taas tultuani uudelleen raskaaksi, sukat auttavat myös hillitsemään tuota kipua.
 
Elselli ei meillä lääkärikäynnillä edes ultrata. Sydänäänet vaan kuunneltiin. Muuten oli sisätutkimusta, kohdun paikkaa yms. Siis aika rutiinilääkärintarkastus. Täällä erikseen noita neuvolakäyntejä ja lääkärikäyntejä ja sit tietty ultrat omanaan.

Mäkin noita tukisukkia lähinnä ehkäsemään mahdollisia suonikohjuja ja tietty helpottaa turvotukseen. Istumatyössä kun tosiaan olen...
 
Sairaalaruoasta. Minä olen varmaan jotenkin outo, kun tykkäsin sairaalan sapuskoista. :rolleyes:

Elselli, aika hassua, minulle ainakin nt-ultrassa sanottiin, että istukka on takaseinämässä. Ehkä se ei kaikilla näy vai?

Täälläkin mies kuorsaa. Ensin yleensä tuupin sitä ja jollei se lopeta niin se tajuaa useimmiten siirtyä sohvalle ja joskus siirryn itse sohvalle nukkumaan.

Repäisykivut on täälläkin melkoisia! Aivastaessa, yskiessä (varsinkin nyt kun mulla on ollut tää kaamee yskä), asentoa vaihtaessa, makuulta noustessa... Eikö liitoskivut tule vasta myöhemmin? Muistaakseni esikoisesta olin jo yli 20 viikkoa pitkällä ennen kuin ne tuli. Nekin on kyllä tosi kivuliaita ja epämiellyttäviä, mutta ihan eri tavalla kuin repäisykivut.

Mullakaan ei ole masukumpua, mutta kasvava kohtu on ikävä kyllä työntänyt mun vatsamakkaroita aika paljon enemmän ulos ja vatsa näyttää tosi öööh pömpöltä. Ei kiva. Oikeaa vauvamasua odotellessa =)

Meillä ei ultrassa sanottu mitään nenäluusta, mutta kyllä noissa kuvissa nenä näkyy. Näkyykö se luu jotenkin siinä eri tavalla sitten vai häh??

Joutuuko kukaan muu jo nyt sokerirasitukseen eli viikoilla 12-16? Minulla on PCOS, joten mun pitäisi mennä jo nyt siihen.

Mäkin olin Naistenklinikalla "hoidossa" PCOS:n takia, mitään kuukautiskiertoa tai ovulaatioita ei ilman lääkkeitä tullut. Sain käydä siellä sitten myös varhaisultrassa. Kuinka pitkä yritys teillä oli Ruska takana? Meillä ehti tulla vain vuosi täyteen, olin varautunut paljon pidempään taisteluun. On se clomifen vaan ihmeellinen lääke.

Linneat ja pikkuruisin 12+4
 
Linneat Mulla on ensi viikolla sokerirasitus.

Enhän mä hölmö ole edes tajunnu Naikkarille soittaa. Edelleen ollaan siellä omalla paikallaan, meille ainoaksi mahdollisuudeksi annettiin ICSI.
Mutta neljän vuoden itkujen jälkeen tulikin luomuihme. :heart:
 
Nt-ultra oli jo, ja nyt on rv 15 neuvolalääkäri, joka täällä pikkukunnassa kuulemma myös ultraa. Ihan normi visiitti, joka varattiin ekalla neuvolakäynnillä. Rakenneultra on mulla rv 19 (muistaakseni) eli tammikuun loppupuolella.
 
Voi hyvänen aika kun ihan tavallset työpäivän ottaa kunnon päälle! Suoranainen pakko päästä makuulleen. Selkää vihloo seisaalleen, ostin tukivyön, josko se helppaisi tilannetta. Varoitus ällöpäivitys: mua käy ärsyttään toi valkovuodon määrä, sellasta ihan vetistä ja aika runsasta. Kävin jo panikoimaan että jos lapsivettä tihkuu.. Kaikkea sitä.

Mulla on ens pe lääkäri (Luojan kiitos) jolta meinaan kysellä kyllä kaikki jutut mikä mieltä painaa. Mulla on oikeesti huoli tästä selkäkivusta ja lonkkakivuista. Toisaalta mulla on yliliikkuvat nivelet ihan muutenkin ja tää tila varmaan osittain pahentaa tilannetta. Harjoitussuppareita olin jo tänään tuntevinani, nyt pitää vain oikeasti rauhoittua kokonaan tai sit jäädä suosiolla saikulle. Ens viikko pitäis vielä jaksaa.
 
Kiitos kaikille onnitteluista :)

Minä kysyin itse ultrassa istukan sijainnista mutta olis se saattanut sen sanoa muutenkin. Mulla ei ollut tullut mitään vuotoa ja sanoin lääkärille että takana ylhäällä oleva istukka varmaan sitten vaikutti siihen. Lääkäri sanoi vaan että ei se istukan sijainti siihen oikeen vaikuta...

Onko se normaalia että pissa on aika vahvaa? Musta ollut koko ajan tosi vahvan hajuista ja väristä. Ja noita tukisukkia pitääkin alkaa miettimään. Hermostun tohon mun kohtuun kohta kun se vaan tuntuu ihan omituiselta eikä ala kasvamaan :D Muttaeka lapsi tulossa että saattaahan siihen mennä vielä kauankin. Tänään vielä vähän puristelin tissejäni jos sieltä vaikka tulis jotain ja tulihan sieltä... jotain!

Ihanaa että kaikki on niin aktiivisia, aina uutta luettavaa :)
 
Miltsu onnea :)

Täällä kans repäsykipuja on. Etenki just kun aivastaa, yskii, äkkinäiset liikkeet, lumityöt...

Mulla äitipolil lääkärille aika ens viikol ja siel tietty ultraa myös. Toki tämä sen takia
et kun näitä kaks.

Mielitekoja ei oo ollu viel. Toki ei kyllä muutenka mikää maistu kun etoo ja oksettaa kaik. Jotai väkisin yrittää joka päivä syödä.

Tänää neuvolas kaik jees. Painoa ei kyllä ole tullut edelleekä vaik kasvan oonki :D

13+4
 
Mä vähän ennalta tässä kyselen että onko jollain kokemusta noista raskauden jälkeen käytettävistä mahan tukiliiveistä? Mikä olisi hyvä merkki kun niitäkin näyttää olevan melkein satasenkin hintaisia. Itse meinasin jonkun hommata, olen niistä kuullut niin paljon hyvää isoäidiltäni myöden (hänellä siis laitettiin v.1950 synnytyslaitoksella heti kireä vatsasidos) :D
 
  • Tykkää
Reactions: Fatu
Pakko kertoa teillekkin että laitettiin eilen maistraattiin pyyntö avioliiton esteiden tutkimiseksi :) Oon hirveän innoissani ja ootan kovasti että toi paperityö saatais tehtyä :LOL:

Mä ajattelin pyytää neuvolatätiä ultraamaan maanantaina kun on neuvolatätille aika. Olishan se kiva jos samalla näkyis pipu ;) Ilmoitetaanko muuten etukäteen millon se sokerirasitustesti tehdään? :O

Aina kun aivastan niin oon ihan varma että Hemmo liikahtaa sen jälkeen :LOL:

Lindacandy ja Hemmo 14+3 :heart:
 

Yhteistyössä