* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

Mulla on muuten uusi oire. Mun jalat puutuu ja kolottaa. Erityisesti vasen jalka. Vaihtelee kankusta varpaisiin ja välillä tuntuu koko jalassa. Tää tosin alkoi sen jälkeen kun pyllähdin viikonloppuna pyrstölleni. Olisko sit kuitenki tärähtäny johonki hermoon? Tai sit kohtu painaa, mene ja tiedä.. Toivottavasti ei jää loppuraskauden riesaks..
 
Veriseuloista mulle tais tulokset tulla postiin viikossa. Mun mielestä jokainen tekee oman päätöksen. Seulathan ei kerro koko totuutta.

Elba Mulla ekan raskauden jälkeen kierto alkoi hitaasti lyhentyä ja jossain vaiheessa sitä yritettiin hormooneilla lyhentää. Yksi km on mulla takana ja sen jälkeen ovulaatiot palautui tosi nopeesti ihan normaaleiksi. Lyhyt kierto ei välttämättä ole pahasta mutta saattaa olla hankala jos luteaalivaihe jää lyhyeksi..

Ruska 79 Mä olen ymmärtänyt että masun esiintulo riippuu kohdun asennosta. Mulla esim. on taaksepäin kenollaan niin hiukan enemmän kestää että tulee selkeästi esiin..tai no siinä se jo söpösti pönöttää.. ja mahtava määrä kilojakin tullut etten oikeen tiedä mikä siinä pönöttää!!

Oon ollut niin pitkään flunssassa enkä ole päässyt liikkeelle ja ruoka on maistunut että huh huijaa..kumpa pääsis ulos hiihtämään. Yskää, nuhaa, yskää, nuhaa....aina vaan.

Tänään olin ekassa lääkärissä ja otettiin papa mun pyynnöstä. Kohtu oli hyvin kasvanut ja sydän pamppaili 150.

Huomenna poksuu jee

Mustikka ja pikkarainen 13+6
 
Kävittekö veriseuloissa synnytyssairaalassa? Mietin vaan kun itse kävin terveysasemalla ultrapäivän aamuna kun ultran jälkeen piti kiiruhtaa töihin. Lähetetäänköhän mulle nyt ollenkaan mitään tuloksia :/
 
Elba jotain hämyä mullakin tuli kiertoihin keskenmenojen jälkeen... Ovulaatio tuli kyllä ajallaan, mutta tiputteluvuotoa oli sitten enempi tai vähempi kaikki kierrot. Tulin raskaaksi, mutta päättyivät aina ennen viikkoa 7. Keskenmenoja oli siis kolme. Tämä tyyppi on saatu aikaan terolutien käytöllä, joiden syömistä olen nyt vähentänyt pikkuhiljaa pois.

Ja siis ennen keskenmenoja, olen tullut heti ekasta tai tokasta kierrosta raskaaksi ja nou problem, kaikki meni kun oppikirjasta. Että en tiedä vaikuttivatko keskenmenot ja auttoivatko terolutit. Se on arvailua..

Kauhee, kun nyt en uskalla enää doppleria käyttää kun kerroitte noista lämpöjutuista. Miksi sitä myydään ihmisille, jos siitä jotain vaaraa vauvalle??
 
Tämä kyseinen ystäväni minkä vuoksi näitä asioita mietin teki juuri positiivisen raskaustestin :heart: ihanaa! nyt täytyy vaan pitää peukut pystyssä! Ei se ovis sitten ollutkaan kadonnut, mennyt vaan testeistä ohi..

Tuosta dopplerista en olisi niin huolissaan, monet ihmiset ovat käyttäneet ja saaneet terveitä lapsia. Tottakai kannattaa olla järki mukana ettei koko ajan ole doppleri mahassa kiinni. Jos alkaa miettiä kaikkea säteilyä mille ihminen altistuu niin pommisuojaanhan sitä saisi mennä asumaan. Enemmän olisin huolissani vaikka kännyköiden säteilystä kun muutaman minuutin dopplerin käytöstä.
 
Heissan! Olen tätä ketjua jo jonkin aikaa seuraillut mutta nyt vasta liityn joukkoon.

Vähän taustaa: Olen 25 vuotias ja ensimmäinen tulossa. Raskautuminen oli sellainen odotettavissa olevan yllätys :D Ehkäisyttömyyttä takana 1,5 vuotta mutta mitään yrittämistä ei ole ollut. Lisäksi viikko ennen positiivista raskaustestiä kävi ilmi että olisi jotain PCO:n tapaista mulla. Raskauden kestosta ei ole tarkkaa arviota eikä myöskään laskettua aikaa vaikka käytiin ultrassa tänään. Lääkäri veikkasi että 11-13 viikkoa olisi mittarissa mutta ennemmin kuitenkin 12-13. Viimeiset menkat joskus kesäkuussa... Pituutta kaverilla oli kuitenkin jo 6,5 cm, mikä viittaisi ainakin tohon 13 viikkoon kaksplussan "raskaus viikko viikolta" sivun mukaan. Tyyppi oli ihan ihmisen näköinen ja kaikki osat näytti olevan oikeilla paikoillaan :) Tosi outo ja ihmeellinen fiilis näin ensikertalaisena. Outoa ajatella että nyttenkin se vaan tuolla sisällä on puuhailemassa kaikkea. Sukupuoltakin se lääkäri jo veikkaili vaikka sanoikin että olisi ehkä maailman aikaisimmin tehty oikea arvio. En siis pidä sitä mitenkään varmana mutta hän oli näkevinään pienen pippelin:p

Oireista sen verran että pahoinvointia ja oksentamista on ollut ja on edelleen. Välillä olen ollut ihan masentunut koko hommasta koska olo on ollut niin huono. Nyt tuntuu kuitenkin siltä että valoa sieltä tunnelin päästä saattaa löytyä :) Välillä kirpaisee tuolta alavatsasta, jos vaikka aivastan väärässä asennossa tms. Ja mahalla nukkuminen tuntuu jo vähän omituiselta vaikka varsinaista mahaa eli ole yhtään. Ja kaikista "ihanimpana" on rintoihin ilmestynyt jo nyt vähän arpia.

Että näin :) Huomenna mennään kätilölle, joka täällä Islannissa (niin asun Islannissa paikallisen avomiehen kanssa) hoitaa neuvolahommat. Ehkä saan sitten selvyyttä tuohon laskettuu aikaan hmm.

Kiva että olette olemassa täällä ja tsemppiä kaikille kovasti!
 
Neminka: mulla on ainakin kanssa kintut puutunut ja särkenyt kanssa tosi usein nyt raskausaikana, paljon tarkemmin saa nyt katsoa että missä asennossa viitsii istua ja esim. lenkkeillessäkin juoksutekniikkaan kiinnittää pakollakin enemmän huomiota kun muuten kärsii myöhemmin... Eikö nivelet jotenkin löysty niistä jostain raskaushormoneista? Ainaskin kuulin jostain tollasta ja ajattelin sitten että ehkä oon väännellyt jalkojani huomaamatta "yli"...
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka
tuulentyttö: mä heräsin myös tänään noin klon 4.30 maissa ja enkä ole silmäystäkään nukkunut sen jälkeen. Mä herään lähes joka yö kesken unien ja en meinaa saada unta enää lainkaan, ja usein kello soi sitten ennen kuin nukahdan. Tämä on kyllä todella ärsyttävä vaiva. Nykyään useimmiten herään vessahätään, toki voi joskus muutkin asiat saada hereille kesken unien.
 
Elba, mäkin kävin terveysaseman labrassa edellisenä päivänä ja kirje vastauksesta tuli kyllä. Näin ainakin Helsingissä, en muista missä sä asut.
Tänään tosiaan tuli seulavastaus, ettei kohonnutta riskiä. Ihana uutinen, vaikka miehen sanoin nelijalkainen kääpiökin on meille tervetullut. Toi oli siis miehen vastaus mun panikoidessa jonain iltana.

Neverever again en täällä hehkuta olotilan paranemista. Kaksi kertaa sen olen tehnyt ja kuin taikaiskusta lamauttava pahoinvointi on tullut takaisin muutaman tunnin sisällä. Kel onni on sen kätkeköön.

Kierrot on mulla iän myötä lyhentyneet, mikä lienee aika tavallista. Eka raskauden jälkeen kierto piteni. Ovulaatiota en ole ikinä bongaillut, mutta raskautumiset sujuneet aina samalla tavalla.


Elselli 12+3
 
Tervetuloa miltsu :)

Miä kans repesin tot nelijalkaista kääpiöö :LOL:

Elselli mulle käyny kans monest tuo et kerkee sanoo sen et jes, ei enää pahaolo ja sitten taas iskee ja saa halata pönttöö...

häpimama ja urpo&turpo 12+3
 
Hyi oksu taas. Mul on näemmä iltapahoinvointi. Onneks mikään ei oo haissut niin kuvolta, et vielkään tulis ylös. Tosin pelkkä ajatus taaperon kakkavaipasta saa nieleskelemään... Enjoy! :D

Kymppä minsaa niin poksuu, joten otanpa varaslähdön!

Nemi 13+ POKS!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Heippa!

Olempas aivan unohtanut täällä käymisen, kun ei oo oikeen energia riittäny tietokoneella istumiseen. Sen, että fb:n ja sähköpostin käyn kurkkaamassa kerran päivässä niin se on siinä. :D Kävin tosiaan siellä ensimmäisessä neuvolassa jo aikapäivää sitten, jossa neuvola laski lasketun ajan mulle 26.6.. Ensiviikolla on np-ultra joten siellä sitten tarkentuu tuo la, mutta luulen, että pysyy ihan samana. :)

Mulla on pahoinvointia on ollu välillä enemmän ja välillä vähemmän.. nyt pahoinvointi on semmosta, että on hirvee nälkä aamuisin ja kun syön niin kohta pitää kuitenkin käydä tyhjentämässä.. ei vissiin kestäs kovin tuhdisti syödä ihan tyhjään mahaan.

Esikoiselle ei olla vielä kerrottu, mutta varmaan täytyy jo ensiviikolla kertoo, kunhan ollaan ultrassa käyty..alkaa töissä jo meidän pienet asiakkaat kyselemään ja toteavat, että äiti on sanonu, että sun mahassa on vauva.. vähänkö mua ärsyttää.

nuihin veriseuloihin sen verran, että minä kävin jo reilu viikko sitten tk:ssa verikokeissa. Ens viikolla kun mennään sinne ultraan niin siellä sitten laskevat ne riskiluvut.

Aronoele rv. 11+1 =)
 
Eipä ole mulla enää pahoinvoinnista hajuakaan (ellei pienen pieniä ällötyksiä oteta lukuun) Eilen joutui etsimään sydänääniä ihan urakalla, kun ei meinannu millään kuulua. Sitten nostettiin sondia 2cm ylöspäin ja siinähän ne! Tyyppi on 4 -5 cm bikinirajan yläpuolella. Näin on massu ja vaavi kasvanut.

Nukuin koko yön heräämättä. Kohtu on ilmeisesti noussut sen verran, että ei enää paina ihan suoraan virtsarakkoon. Työpaikalla jo mahaa tuijotetaan, mutta minä vaan oon ku en oliskaan. Viisi yötä ultraan.

Mua harmittaa, että te muut saatte verikokeet otettua ennen ultraa. Meillä ei kuulemma "voi" ottaa, kun tulokset ei oo päteviä ennen kun sikiö on sen 5cm ja sitä ei voi tietää ennenkuin sinne katsoo. On se jännä sit et muualla voi kuitenkin. Nyt pitää sit viel ultran jälkeen jännätä jopa pari viikkoa. Et menee yli joulun kumminkin. Mutta voi kuulemma tulla jo viikossa jos tuloksia kiirehtää. Mua ahdostaa ne seulat, koska en oikeasti tiedä mitä tekisin jos tulokset olisivat huonoja. Tää vauva on meille jo rakas ja niin toivottu.

Tuulentyttö ja Toivo 10+6/11+1
 
Oisko se niin että se linea negra esiintyy vaan ihmisille joilla ei ole tosi vaalea pigmentti? Tai en osaa kuvitella että itselleni tulisi vastaavaa. Mulla on vähän punertava tukka ja pigmentti sen mukainen, mitään tummaa ei tässä kropassa ole :D Musta se viiva olisi aivan ihana!!! t. kalkkilaivan kapteeni.

Noista makeutusaineista kyselisin! Mites täällä niihin suhtaudutaan? Mun neuvolan suosituslistassa todetaan että asesulfaatti, aspartaami ja sukraloosi on ok. Sakariini ja syklamaatti ei. Eilen kävelin jonkun luontaistuotemestan ohi nälissäni matkalla salille ja piipahdin ostamaan jonkun proteiinijuoman, lueskelin sitten puteleista niitä makeutusaineita sisällysluettelosta. Kai se myyjä ajatteli että tulisi jeesaamaan että onkos tuo ihan pihalla :D Mä vaan myyjälle totesin etsiväni etikeistä että mitä makeutusaineita missäkin on käytetty, paksuna kun ollaan. Hyvä kun myyjä ei repinyt niitä puteleita mun käsistä, totesi ettei kyllä käyttäisi mitään näistä! Ojensi mulle jonkun jonka löysi joka oli makeutettu sakkaroosilla.
Kyllä mä vaan ajattelin jatkossakin käyttää noita sallittuja makeutusaineita sisältäviä tuotteita, ei noita sakkaroosiputeleita kaikkialta löydy.

Niin ja entäs stevia? :D

Naene 14+2 (14 waaaauuuu. Mies hermoili että onko Kate ja William meitä edellä mutta rauhoittelin ettei varmana ole :D)
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Täytyy huomenna soittaa terveysasemalle noista seuloista. Helsingissä itsekin asun. Alkaa vaan huolestuttaa onko niissä ollut jotain kun kestää näin kauan :'(

Olin eilen miehelle kuskina baarireisulla. Monet puolitututkin tuli ihmettelemään miten olen selvinpäin niin sanoin sitten olevani raskaana. Huomasin että todella moni kysyy seuraavaksi onko lapsi toivottu? Mistäköhän lie tämä johtuu.. Voihan ns. vahinkolapsikin olla toivottu, mielestäni jotenkin tyhmä kysymys :D Tuskin kukaan kuka ei lasta halua pitää kertoo raskaudesta, eiköhän abortti ole kyseisille ihmisile todenäköisin vaihtoehto.
Alkoi siinä neljän maissa alavatsaa ja selkää särkeä, huomasin kyllä että nyt kotiin nukkumaan. Täytyy miettiä vuoden vaihteen jälkeen jättäydynkö töissä yövuoroista pois. Ehkä se on parempi tulevaisuutta ajatellen kun tammikuussa vauvalle näyttää noiden raskauslaskureiden mukaan kehittyvän unirytmi.

 
Tuulentyttö jaa! Mulla on siis toivoa! :) Millä viikolla sulla on se ilmestynyt? Mä tosin en rusketu kovin nopeasti ainakaan...

Elba tuo on käsittämätöntä, jaksoit noin myöhään! Meillä oli eilen jengiä kylässä. Mä nukahdin kuitenkin ysiltä, kuten aina. Mutta on kyllä outo kysymys, onko lapsi toivottu. Kaikkea kanssa!
Niin ja mulla tuli siis tulokset naistenklinikalta parin viikon sisällä. En muista tarkkaan, mies oli piilottanut koko kirjekuoren. Vahingossa kylläkin mutta osasin mä asiasta huutaa. :D Mutta ei kannata stressata, sillä he olisivat kyllä soittaneet mikäli seuloissa olisi tullut jotain vastaan!
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
Naene massuviivanen on ilmestynyt joskus viikoilla 16-18 muistaakseni. Elä toivo sellasta, mulla ei lähteny kahteen vuoteen se viiru ollenkaan ois massusta.. :LOL: Saa nähä tuleeko nyt, mutta uskoisin, että tulee.. Äidilläkin oli, olisiko geneettistä tms.
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Naene mä luulen että mulla vaikuttaa melko paljon 3-vuorotyö siihen että kykenen valvomaan :) kun ei ole sellasta tasaista unirytmiä. Ja kyllä me toivottavasti viivat massuun vielä saadaan! Itsekin toivon, lähtee pois tai ei :p

Lisäystä vielä sen verran että olin ihan yllättynyt olevani neljännellä kuulla raskaana :D Katselin noita raskauskuukausia enkä ollut ajatellut yhtään että näin pitkällä jo mennään, todella iloinen yllätys!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Naene ja Neminka
Hei kaikille!

Täällä olisi uusi tulokas, ehkä nyt uskaltaisin vihdoin tähän ketjuun liittyä! ;) Pitkään olen ollut tuolla lapsettomuuspuolella... Teidän ketjuakin tässä jonkin aikaa lueskellut! ;) Hieman taustaa: Meillä siis pientä kääröä toivottu 3,5 pitkää vuotta ja ensimmäinen lapsi molemmille. 6 x clomifenkiertoa ja 2x inseminaatiota ja 1x ICSI takana ja nyt tälläinen ihana luomuyllätys! <3 Hoitotauko oli menossa ja seuraavasta kierrosta olisi ollut pakastealkionsiirto... Kyllä tässä ollaan oltu hieman järkyttyneitä, mutta iloisessa mielessä! :D Kuukautisten mukaan viikkoja olisi nyt 11+2, mutta viime viikolla ekassa neuvolassa neuvolatäti arvioi ultran perusteella, että voi olla hieman pienempi... Mikä tietenkin voi olla mahdollista, kun edellisen kierron söin niin paljon hormoneja että kierto varmaan ihan sekaisin! 18.12. on sitten niskaturvotus uä, että siellä pitäisi sit varmistua viikot! :)

Mun tiedot siis: ikä 29v, 1.lapsi, LA 25.6. (tällä hetkellä ;) )
 
Oi Juliet paljon onnea! Niinhän siinä usein kuulemma käy kun ottaa etäisyyttä lapsen tekoon niin saakin iloisia uutisia :) Meilläkin nappasi kun oltiin menossa hormonipolin ensikäynnille. Lisään sut listaan :)
 
Onnea kovasti Juliet!! Itsekin ihmettelin kun gynekologi oli just viikko ennen positiivista raskaustestiä sanonut että mun on luultavasti hankalaa tulla ilman lääkkeitä raskaaksi.

Käytiin tänään kätilöllä ja oli vähän raskas reissu. Meidän vanhempi naiskätilö kun puhuu vain islantia ja siinä sitten täytettiin sitä tietolomaketta missä kysytään kaikki mahdolliset sairaudet sun muut. Yritä siinä sitten arvata mitä mikäkin tauti on kun ei noi sairauksien nimet ole niin hyvin hallussa suomeksi, englanniksi ja islanniksi. Mies oli siis mukana mutta ei sekään osannut kääntää kaikkia erikoissanoja englanniksi :p Muutenkin tuolla tuntuu olevan hippasen rennompi meininki kuin suomalaisessa neuvolassa. Ketään ei esimerkiksi kiinnosta antaa mulle laskettua aikaa tai edes sitä tarkkaa viikkoa :D Ajattelin sitten että keksin jonkun itse ja muutan sen sitten jos sellanen mulle annetaan. Oliskos se vaikka sitten 10.6.

Sitten koitettiin kuunnella ekaa kertaa sydänääniä. Ei kuulunut mutta se kuulostelikin niitä mun mielestä tosi alhaalta. Tai musta siinä ultrassa se laite oli ylempänä. Sanoi kyllä ettei varmaan kuulukaan kun on niin varhaisessa vaiheessa... Ens kerralla jos ei kuulu niin käsken yrittämään ylempää. Olihan sullakin tuulentyttö sitten kuulunut ylempää kun eka ei löytynyt. Nyt vähän harmittaa että tulee tällanen ei tapahdu mitään vaihe. Alkais edes se maha kasvamaan :)
 

Yhteistyössä