* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

Miltsu LA päivitetty, laitoin sulle myös että synnytys ulkomailla, olenko ymmärtänyt oikein? :) Minulla kuuluu kotidopplerilla sydänäänet häpyluun ja navan puolivälistä. Samaisesta kohdasta tehtiin myös ultraus. Sydänäänet saan nyt kuuluviin heti kun tiedän kohdan ja äänet voimistuneet huomattavasti, mutta on se vieläkin hyvin tarkkaa että osuu juuri oikealle kohdalle. Pieni liikkuu niin paljon että äänet katoaa koko ajan :) Jos sulla oli joku valeneuvolantäti :D kannattaa pyytää seuraavan kerran kuuntelemaan ylempää niin eiköhän ne äänet löydy :)

Viimeksi muokattu:
Kiitos onnitteluista Elba ja Miltsu! :) Kyllä tämä jotenkin tuntuu niin epätodelliselta... En ole koskaan aikaisemmin elämäni aikana saanut positiivista raskaustestiä. Kyllä oli ihan uskomaton tunne, kun testissä luki että raskaana! :heart: Kyllä sen päivän olin ihan pilvissä! :LOL: Mies yritti vähän toppuutella vaikka iloinen olikin, mutta ei vissiin uskaltanut toivoa ja pelkäsi tietenkin mun pettymistä jos väärähälytys... Mutta onneksi ainakin tällä hetkellä kaikki hyvin ja neuvolassa sydänäänet löytyi! :heart:

Alussa oli muka kovastikin oireita testin jälkeen, mutta nyt jotenkin hävineet...:O Tai on vielä rintojen arkuutta ja mahaa juilii välillä! Mutta öklötys hävinnyt, jota muuten mulla oli aina iltaisin... Väsymys tosin on vielä kuvioissa myös, mutta välillä on sellaisia päiviä ettei tunnu missään... Silloin valtaa epäusko, että ollaanko tässä raskaana ollenkaan! En silti ajatellut hommata kotidoppleria, koska se varmasti vain lisäisi mun stressiä... ;) Yritän vaan nauttia joka hetkestä, eihän sitä jatkuvassa pelossakaan voi vaan elää! :)

Noista seuloista on täällä ollut puhetta... Mulla on ens maanantaina verikokeet ja sit viikon päästä siitä se ultra. Itse haluan kaikki seulat vaikka tiedän jo että en keskeytä vaikka sieltä selviäisikin että on riski Downiin... Tätä lasta on niin pitkään toivottu, että jos se on Down niin ajattelen että sitten niin tarkoitettu meidän kohdalle! Vaikka varmasti siinä olisi paljon sulateltavaa...

• Tykkää
Reactions: Hööpi ja *Elba*
Onnea Miltsu myös täältä! :) Eiköhän kaikki oo ok, joskus niitä ääniä saa vielä metsästellä, riippuu vatsanpeitteistä, istukasta ja vauvan asennosta että kuuluuko.

Onnea myös Julietille :heart:

Minäkin muuten luulin, et kotidoppleri aiheuttaa stressiä, mut minua se on helpottanut. Siellä on vauva ja toivottavasti vielä terve :heart: Koska munkaan neuvolan täti ei kauheesti ees yrittäny niitä ääniä etsiä. Parinkymmensekuntin pyörittely tossa mahan päällä ei tuottanu tuloksia. Mutta sitkeys kotona palkittiin :)

Tuulentyttö ja Toivo poksuu tänään rv 11!! (neuvolan mukaan enemmän ja pitävät siitä kiinni.. Mikä on tyhmää, koska tiedän ovispäivän, mutta eipä ainakaan mene sit kesäkuussa niin paljo yli)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Juliet83
Miltsu87 kertoile jatkossakin millaista tuo Islantiraskaus on :D Oltiin just käymässä sielläpäin kiertelemässä vuosi sitten, ihana paikka! Nää on muutenkin mielenkiintoisia että miten missäkin raskausasioita hoidetaan. Täällä oli muuten aiemmassa Kaksplus-lehdessä haastateltu islantilaisisiä, koska ilmeisesti siellä isien on pidettävä isyyslomaa tai ne vapaat menetetään kokonaan.

Tämä on tosiaan vähän tylsä välivaihe. Etenkin mulle siinä mielessä että maha on esillä, mutta ei voi kertoa töissä eikä mua enää katsota silmiin vaan tuohon mahan tasolle. Fuck you all, en kerro. Sitten salilla riippuu varmaan pitkälti vaatevalinnasta näytänkö mä siltä että oon paksuna vai siltä että oon mätisäkki. Parempi ois vaan pysyä kotona.

Niin ja tietysti tylsä välivaihe myös siksi, että oireet on kadonneet ja ilman doppleria sitä vaan toivoo että ultrissa näkynyt tyyppi siellä vaan edelleen heiluu! Välillä oon tuntevinani jotain liikettä tuolla mutta toistan vaan itselleni täältä lukemaani mainiota ilmausta; "eksynyt pieru se vaan, eksynyt pieru..." :LOL:
Mistäs sen edes tietää että tuo just röpellys tuossa oli vauvan aikaansaama?
No, sitä odotellessa.

Naene 14+3

• Tykkää
Reactions: MiiJane76 ja *Elba*
Tervetuloa uusille :wave:

Naene Eksynyt pieru :D Mun maha on vaan hemmetin turvoksissa mutta kohtua en vieläkään ole huomannut.

tuulentyttö Se väite dopplerin stressavasta vaikutuksesta koskee sitä että jos niitä ääniä ei yhtäkkiä kuulukaan niin sitten iskee kauhea paniikki. Jos ne kuuluu niin mitäs sitä turhaan stressaamaan :)

Juliet Tervetuloa. Mulla on vähän samanlaista taustaa. Viime syksynä yrityksen aloittamisesta oli kulunut 2,5 vuotta ja meille tehtiin yksi lääkkeellinen inssi, josta nega. Seuraavasta luomukierrosta tuli yllättäen plussa joka kuitenkin päättyi kkm tammikuussa. Nyt oltiin ivf-infossa syyskuussa, tarkoituksena aloittaa hoidot nyt joulukuussa mutta sitten tulinkin taas spontaanisti raskaaksi. Mun kroppa varmaan pelkää niitä hoitoja niin paljon että päätti että nyt hemmetti raskaudutaan kun on tosi kyseessä :DDD Yritystä siis tähän plussaukseen mennessä se 3,5 vuotta myös. Meillä oli syynä selittämätön lapsettomuus, vaikkakin multa on leikattu vaikea endometrioosi.
Se plussa testissä on jotenkin vaan niin uskomaton ja ihana ihme :heart:

Ruska ja Sissi 13+1.

Vaikka osan mielestä ollaan saavuttu raskaudessa tylsään välivaiheeseen, niin mä oon omasta puolestani pelkästään ikionnellinen! Kaikki pahat olot *kopkop* on poissa, tainnuttava väsymys, yöheräilyt, mielen mustuudet on nyt lusittu. Nyt vielä hetkeksi saa oman kroppansa takaisin, kun ei vielä iso maha vaivaa. Sitten kun maha alkaa toden teolla kasvaa, niin se tuo taas mukanaan uusia haasteita. Yritän ainakin ite ottaa tästä ajasta kaiken irti!

Linea negraa ei vielä täällä näy, tuli viimeksikin vasta puolenvälin jälkeen muistaakseni. Ei myöskään närästystä onneksi, siitä kärsin viimeksi loppupuolella. Ja rennietä söin ihan huoletta, täällä suosittelivat sitä neuvolassa ja apteekissa.

Ihan kun olisin tuntenut eilen ekan kerran sellasta vipinää tuolla kohdun suunnalla. Viimeksi tunsin myös tosi aikasin liikkeet, muistaakseni 15 viikolla. Istukka on nyt (niin kuin viimeksikin) takaseinässä, joten ei ole tiellä.

Naene kysyi, että miten liikkeet erottaa eksyneistä pieruista, niin minulla ainakin ovat sellaisia "hipaisuja". Ne tulevat ns. sarjana eli vaikka kaksi-kolme ihan peräkkäin. Joku kuvaili perhosen siiveksi, minun on pakko sanoa, että tuntuu ihan kalan pyrstöltä, joka vähän loiskii siellä! Mutta lähinnä tuntuvat hennommilta kuin ilma suolessa. Ja ehkä vähän eri paikassa, ilma tuntuu minulla usein enemmän sivuilla, liikkeitä tuntuu suht keskellä mahaa. Nämä on tietty kaikki yksilöllisiä, ja jollain on just päinvastoin. Mutta ainakin sitten, kun se jalka potkasee niin, että voit melkein laskea varpaat vatsanaan läpi, voi olla melko varma, että se oli potku :D Mulla esikoinen oli tosi aktiivinen tapaus vatsa-aikoinaan, ja on sitä tietty ollut myös vatsan ulkopuolella. Voisin melkein veikata, että tuleva tapaus on samaa sarjaa. Ja itseasiassa näytti sekä miehen että mun mielestä np-ultrassa pojalta. Mutta saa nähdä onko!

Hattiainen + tulokas 14+6

Huomenta kaikki!

Juliet tiedän niin miltä susta tuntuu! :) me yritettiin vuosikausia ja söin lääkkeitä ja lopulta clomeja, joiden avulla tärppäsi vikasta kierrosta ennen ku oltais siirrytty ekaan inssiin. On uskomatonta ja ihanan ihmeellistä olla viimein raskaana näin pitkän odotuksen jälkeen. Musta tuntuu että sitä on vielä vaikea sanoa ääneen, ihan ku joku voisi siihen vastata että "etkä oo, älä huijaa" :D

Omaa napaa ja kysymys: mikä on tämä yöllinen kutiaminen?! Heräsin viime yönä siihen että lakana "poltteli" ihoa. Kärvistelin puol tuntia sängyssä ja raavin epäuskoisena kylkiä ja rintoja ja yritin löytää hyvää asentoa. Sitten oli pakko nousta rasvaamaan (ja vessaan tietty). Voitelin itteni paksulla perusvoiteella ja menin takas nukkumaan. Kutina katosi. Ihme juttu, kun mä rasvaan hyvin muutenkin. Mitä tää tämmönen on??

• Tykkää
Reactions: Juliet83
Hööpi minulla tuli sun kuvauksesta mieleen ettet olisi raskausaikana herkistynyt pesuaineelle tai hoitoaineelle? Kihlatullani on jonkinlainen hajuste tms. yliherkkyys ja käytämme nykyään vaatteille Allegro pesuaineita ja mies käyttää myös hajusteettomia pesuaineita. Yölliset kutinat loppui samantien. Ukolla alkoi myös pahimpana aikana boxeritkin kutista mutta yöt oli aina pahimmat.

mulla on kans jo valmiiksi tosi kuiva iho.. pysyy usein aisoissa kun saunoo usein ja rasvaa joka päivä.. nyt raskauden aikana iho menny tosi huonoon kuntoon.. johtuuko sit raskaudesta vai siitä että tuo saunominen on jäänyt vähemmälle, kun tahtoo alkaa heikottamaan niin äkkiä kuumassa. mulla tulee vatsaan sellaisia oikein kutisevia kohtia jotka olen yöllä raapinut jopa verille.. nyt olen yrittänyt aamuin illoin degubal iho öljyllä rasvailla ja näyttäs vähän auttavan..

Mulla on yläselkä tosi kutiseva ja kuiva! Varmaan kun en yltä sinne mitään levittelemään itse vaan pitää ukko huutoo apuun.

Musta olisi ihanaa jos olisi jokin suihkuteltava vartaloöljy, ai että se olisi luksusta! Ei sellaista muuten olisi? :p Mä meen palloilemaan stockalle jahka tämä iäisyydeltä tuntuva työpäivä on ohi.

• Tykkää
Reactions: *LuNa*
JEEEEE, np-ultrassa kaikki kunnossa ja turvotustakin vaan alle milli :) muutama viikko pitäs vielä veriseulojen tuloksia odotella, mut nyt jo suurin kivi vierähti sydämmeltä <3 muutaman kerran vaavi siellä teki kunnon potkuharjoituksetkin :heart: :D oli se vaa niin ihanaa katteltavaa..olis voinu olla vaik koko päivän siellä katselemassa äiskän tähtöstä :heart: LA pysyi samana, pieni oli kokoa 11+5/4,8cm :)

tiuhti kävitkö sinäkin tänää ultrassa, tulehan kertomaan kuulumiset :)

BF & tähtönen 11+4

Heips! Muuten te jotka olette kutoneet josukkia yms..mulla tuli kerran elämässäni halu tehdä edesyhdet sukat ja tumput vauvvelille, mut nyt ois ongelma.minkäs verran olis sopiva silmukka määrä sukkiin ja tumppuihin? En oikein mistään löydä suoraa ohjetta vauvan sukille ja tumpuille.

NIIIN ja siitä dopplerin käytöstä vielä, kun mainitsin meidän kätilölle siitä, että olen käyttänyt, niin kehoitti olla käyttämättä :( tai et ei edes suosittelis, et viikoittain kuuntelis, et vieläkin harvemmin jos on "pakko".. :( noh, pitää toivoo, et pian alkais masu kasvaa ja liikkeet tuntumaan, ni ei tarvis miettiä onko kaikki kunnossa!!

Naene, meinaatko sellaista hienoa suihkua? Apteekista nimittäin saa Ceridal-öljyä suihkupullossa, mut se suihku tulee sielt aika paineella, et kyl sen sit saa käsin levittää tasaseks... Mut sitä mä käytän etenki talvella ku menee iho kauttaaltaan niin rutikuivaks ja monin paikoin ihottumaks saakka.

Hööpi, miten se onkin, et kaikki kutinat iskee aina yöllä.. Mut noihan on myös niitä alueita, jotka odotusaikana kasvavat, tai siis kasvava maha venyttää myös kylkiä, sekin ehkä ihoa osaltaan kiristää. Pesuaineet kannattaa toki tarkistaa, raskaus on niin kummallista aikaa, et vaikkei millekään olis koskaan ollut herkkä, niin johan ilmaantuu jos ja mitä uutta kiusaa näin odottaessa.. Mullekin viimeks maitoallergia, epäilin suuresti kun neuvolassa kehotettiin kokeilemaan maidotonta ruokavaliota mystisten mahakipujen välttämiseks, ja niin se piru vaan auttoi!

Mä sain muuten myös diagnoosiks selittämätön lapsettomuus, vaikka multakin eneometrioosikkinnikkeitä poistettiin. Mitähän muuta endometrioosi viel aiheuttaakaan, mitä ei viel olla älytty tutkia. Hormonitasapaino ja kierrot mulla oli täysin normaalit, silloisella miehellä vähän laiskanpuoleiset simpat, muttei mitään hälyttävää. Onneks hän sit sai musta tarpeekseen niin nykyinen mies tiinehdytti mut yk 4...

Viimeksi muokattu:
Mie en nyt kuollaksenikaan muista niitä sen selittelyjä, että miks olis huono juttu, kun olin niiin jännittynyt. Mut kyllä se hieman yritti asiaa perustella. Mut ei sitten kyl näköjään ole ollut mitään painavaa syytä, koska ei ole jäänyt mieleenkään :D Mut jos edes jollakin on aihetta olla laitteesta huolissaan, niin kyllä sitten mielummin uskon sitä, kun kadun myöhemmin!!! :)

Minä soitan maanantaina gynelle ja kysyn siltä, että miksi dopplereita ei saisi käyttää. Kuitenkin ihan maalaisjärjellä ajatellen, jos niistä olisi jotain tutkittua vaaraa, niin ei niitä myytäisi. Veikkaan et terveydenhuoltohenkilökunta arvailee vaan varmuuden vuoksi. Parempi kieltää kaikki kun suositella mitään.

Luin paria englanninkielistä sivua ja siellä sanottiin että se on turvallista, mutta voi aiheuttaa stressiä jos niitä ei kuule.

..ja vielä pitää jatkaa, että mulla alkaa mitta riittämään tätä ikuista vaarallisuus paskaa syöttävän koneiston shaibaan. Ei saa syödä mitään, ei saa juoda mitää, ei saa käyttää mausteita, ei inkivääriä, ei lipstikkaa (mun lemppari lihan maustaja!!), ei saa värjätä tukkaa, käyttää tietokonetta, juosta, joogata, matkustaa, hengittää, maalata seinää, luistella, lasketella, ratsastaa, (ehkä miehen päällä vielä saa?), lihan pitää olla ylikypsää, pellavansiemenet on vaaraksi lasillinen viiniä voi tuhota sun lapsen elämän, kahvi ainakin aiheuttaa vaikka mitä. Multainen porkkana on vaarallista ja jos perheessä on kissoja, ne kannattaa lopettaa. Ja koiratkin varmuuden vuoksi.

Ja sitten kun keksitään laite, jolla jopa minun kaltaiseni hysterikko voi rauhoittua kuuntelemalla vauvaansa noin 10-20 sekuntia päivässä, ni SE KIELLETÄÄN. En voi sanoa olevani yllättynyt.

Mä luulen että se on just toi, että niitä ei oo Suomessa tutkittu, joten parempi varmuuden vuoksi kieltää. Jos maailmalla olisi selviä tapauksia, joissa doppler ois aiheuttanut jotain vauvalle, niitä ei sais Suomessa myydä.

Minulle lääkäri selitti, ettei suosittele siksi kotidopplerin tiuhaa käyttöä, koska mikään jatkuva kuvaaminen ei tee elimille hyvää. Kyllä mä silti välillä olen niitä sydänääniä kuunnellut oman mielenrauhan vuoksi, en jaksa uskoa että lyhyt kuuntelu silloin tällöin olisi mitenkään vaarallista. Varsinkin, kun ne kotidopplerit ovat niin pienitehoisia. Kuulostaa liioittelulta, jos kokonaan kielletään.

Noita ruoka-aineohjeita noudatan itse aika lailla, tai siis kuumennan pakastemarjat hyvin yms. Mutta kyllä mä esim. välillä maistelen hyvällä omalla tunnolla maksalaatikkoa, koska tekee vaan niin hirveesti mieli :) Alkoholissa mulla on nollatoleranssi, mitä nyt eilen maistoin pisaran miehen kuohuviinistä, jonka saimme töistä lahjaksi :D

Neminka jee kiitos vinkistä, apteekista suihkutettavaa öljyä siis!

Noista rajoituksista, minäpäs menin ja ostin setin sushia! Mutta kilttinä ostin sellaisia joissa ei ole raakaa kalaa. Ja voin sanoa että tämä on silkkaa paskaa koko setti!! Maksoi parikymppiä, ja on tosi pahaa suurin osa tästä. Ja loput on mauttomia, tyyliin riisiä ja salaatinlehtiä.
Ainoa hyvä osuus tässä sushissa on nuo inkiväärilastut. Jotka kyllä syön joka ikisen, parin kympin satsi herranjumala, inkiväärin kyllä syön kun ei muu maistu. :kieh:

Viimeksi muokattu:
Hahaa.. Mä aion nauttia tässä raskaudesta homejuustoista (en rupea tutkii, miten tehty ja missä), jatkan graavilohen syöntiä entiseen malliin, juon lightlimua päivittäin ja oikeasti elän ja syön kuten ennenkin.. Joogaan jos siltä tuntuu ja dopplerilla kuuntelen sydänääniä.

Enemmän mä olen puhelimen ja läppärin säteilystä huolissani, onhan läppäri usein ainakin mun mahan päällä. Mä en oikeesti jaksa edes miettiä ei saa-listaa..

• Tykkää
Reactions: LittleOne

Yhteistyössä