~Kesäkuun Kullannuput 2010~ Joulukuussa -09

Jouluista huomenta! Ihanan rauhallinen aamuhetki, juon ensimmäistä kahvikupillista n. 3kk tauon jälkeen=) Ei vaan ole maistunut.
Kuvien perusteella näyttäisi että ainakin osalla masun huomaa jo selvästi:), täällä ei vielä huomaa - tosin käytän kyllä hieman löysempää paitaa. Mutta en ole vielä töissä kertonut raskaudesta ja mietin juuri että pitäisi varmasti pian kertoa, ettei tuo vatsa tuosta yhtäkkiä pomppaa esille, kaikken nähtäville :D
Neuvolassa käyty ja sydänäänet kuuluivat selvästi, syke terävä 150+. Painoa oli tullut kilo, verrattuna ennen raskautta painoon. Oli kuulema hyvä. Vaikka jotenkin odotin hieman enemmän. Seuraavalla kerralla vaihtuu muuton takia neuvolatäti, toivottavasti on yhtä mukava ja samoilla linjoilla kuin tämä nykyinen.
Nyt kun joulusyömiset ajankohtaiset, niin miten muilla..? - kun täällä tuntuu että ruoan santsaus ei onnistu ollenkaan..tulee heti niin täysi olo että se olisi tukalaa:D Kuvittelin että tällaiset "oireet tulisivat vasta myöhemmin. Ei luulisi että tuo vatsa vielä niin paljon veisi tilaa miltään muulta.

Miumiu83 ja pikkuinen 16+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja jdalmiina:
Nivuset on pirun kipeät, lantion löystymistä kaiketi ja vasenta puolta mahasta särkee :/ jos on kohdun kasvukipua, niin kumma että toisella puolen on..

J+ UP 16+1
..Ainiin, en usko että tuo toispuoleinen särky tai vihlonta meinaa mitään outoa:) Täällä on ollut samanlaisia tuntemuksia. Ensin ihan raskauden alussa, jolloin varmasti olivat kasvukipuilua, ja nyt on viimeaikoina ollut samanlaista toispuolista kipua.
Masun pitäisi näinä viikkoina alkaa näkyä, joten ovat varmasti samaisia kasvukipuja

Miumiu83
 
Hyvät tapaninpäivät kaikille! Kotiuduttu äidin luota eilen illalla, siellä en unta oikein saanut niin posotin 12 tuntia putkeen kun omaan sänkyyn pääsi viimeinkin. :D Tuli kyllä tarpeeseen. :) Aatonaattoiltana kun sinne mentiin, oli naapurin sisko käymässä niin päästiin sydänääniä kuuntelemaan. Siitä innostuneena tilasin sitten ikioman kotidopplerin. :LOL: Kun se nyt vain saapuisi pyhien jälkeen. Syöty on hyvin ja kaikki tuntuu olevan mainiosti. Massu on taas pikkasen enemmän pompsahtanut esiin, tätä ei kauaa piilotella enää. =) Eipä mulla tässä muuta tällä kertaa, palaan kun taas pää toimii.

mipsu ja nöttönen 16+1
 
Huomenia ja rauhallista välipäiväaikaa

Meillä aamu sitten alkoi oksentelulla kun tuo kuopus alko kakomaan sängyssä ja 3 kertaa ny oksentanu, raukka

Juu huomaa että porukka on joulun vietossa kun pino mennyt hiljaiseksi, mutta ei siinä mitään, kyllä sitä tekstiä aina riittää :heart: itsekin olin aatonaatosta joulupäivään perheen kanssa siskoni luona ja pukkikin kävi ja toi lahjoja.

Muuten täällä omassa (.) tuntuu olevan kaikki hyvin, kamera on rikki nii en saa otettua masusta kuvaa mutta on se muhkee jo, puolet lisää tuohon eka masukuvaan joka on liitetty :whistle: että sellasta kokoa jo täällä ja tuntuu että lisää vaan pullahtaa koko ajan, ei voi enää piilotella :heart: :heart:

Mutzilla ja kullanmurut 17+2 (Viikot taas poksunu) :heart: :heart:
 
Olen nyt viikolla 15+5 ja odotan kaksosia.

Raskaus on mennyt muuten todella hyvin mutta painoa ei kuulemma ole tullut tarpeeksi paljon joten joulu osui kalenteriin kohdalleen kun laittoivat lihotuskuurille.

Hb äkkijyrkkä lasku teki olosta kamalan vähäksi aikaa mutta on nyt sitten tasoittunut rauta lääkkeen avulla.

Mahan kasvu on ollut kanssa hyvä ja mamma vaatteissa onkin kuljettu jo 11 viikolta asti kun mikään ei saa painaa tai heikottaa.
 
Tervetuloa mukaan pikinen! :wave:

Joulut on nyt sit lusittu enkä mä halua nähdäkkää kinkkua tai laatikoita... :x Kyllä maistu eilen jo pasta ja kastike hyvältä.. :)
Joululahjaks saatiin mm. aivan ihanat siniset pikkuriikkiset reino tossut! :D
Muuten ei oo uutta tapahtunu paitsi että juhlinta mahassa on rauhottunu tosi paljon viime viikosta, veikkaan et kaveri vetää henkee ja alkaa riehuu uudestaan taas jonkun ajan päästä..Dopplerilla kuuntelin kuitenkin sydänäänet just lauantaina ja siellä se jyskytti.. :heart:
Maha on varmaan alkanu painaa jo jonkun verran kun nukkuminen on käyny hankalaks, mahaltaan ei voi olla ollenkaan ja kyljeltään heräilee koko ajan...

Olikos se muuten tästä ketjusta mistä oli joku muukin lähössä ulkomaille vuoden vaihteen jälkeen?
Oon vaan miettiny et oonko ainoa jota on ruvennu kauhistuttaa lentäminen, tai oikeestaan sen vaikutus vauvaan....Joo oon ehkä vähä vainoharhainen, mut kun ei tiedä niin sitä tulee ajateltua kaikenlaista, onneks on neuvola parin viikon päästä ja rakenne ultraankaan ei muuten ole enää kauaa! :D :heart:

Mutta mukavaa päivänjatkoa, mä jatkan kahvittelua!

Maira ja mytty 16+6
 
huomenia

täällä vointi ollut hyvä ja joulu meni kivasti

tänään sitten neuvolaan kiva tosiaan heti näin pyhien jälkeen kun kinkut ja suklaa hölskyy viä mahassa painoa olikin 2½ viikossa tullut 2kiloa!! toisin en vielä paniikkia ota sillä en oo vielä päässyt lähtöpainooni kiitos pitkään kestäneen pahoinvoinnin

mulla oli sijainen joka oli kyllä mukava (suluissa edellis kerran tulokset)

paino siis nyt ekan kerran nousussa
verenpaine 116/81 (93/62)
hemoklobiini 129 (130)

hilma-elmerin sydämmensykkeet n. 150 ja vähän siellä myllersi =)

seuraava neuvola-aika on tammikuun lopussa mutta tässä välissähän on se rakenne-ultra (kauheeta ku en muista ees päivää mut oisko 18.1) ja en tiä meneekö tolle kerralle myös mun sokeri tarkistus vai tuleeko siitä erillinen käynti.

tänttärä ja hilma-elmeri 17+3

niin ja miehen sukulaiset tietävät raskaudesta ei tätä mahaa pysty mitenkään peitteleen
 
Kummia nämä kohdun kasvukivut. En niistä huolissani ole kyllä, mutta kun ovat toispuoleisia ja nivuset tuntuu räjähtävän :LOL: Onneksi kahden lapsen synnytyksen jälkeen tietää, että melkein kaikki on normaalia raskausaikana :attn:

Mulle alkaisi riittämään tämä raskaana olo jo. Olo on kuin normaalitilassa, mutta maha vaan kasvaa. Siirtäisin mieluusti kelloa jo toukokuun loppuun jos voisin. Mies hihkuu ja se ihastelee, kun maha kasvaa, mutta itse en nauti tästä olosta tipan vertaa niin kuin en aiemmissakaan raskauksissa... en ymmärrä mitä ihanaa on kömpelössä olotilassa, kun alkaa muistuttaa valasta :ashamed:
Kyllä tämän silti kärsii, kun tietää miksi tätä raskautta läpi käy.

Onko uuden uoden suunnitelmia jo? Minä taidan passittaa ukon sitä jonnekin viettämään yksin ja itse jään kotiin koiran kanssa. Ei jaksaisi edes suunnitella mitään. :attn:

J+ UP 16+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja jdalmiina:
Kummia nämä kohdun kasvukivut. En niistä huolissani ole kyllä, mutta kun ovat toispuoleisia ja nivuset tuntuu räjähtävän :LOL: Onneksi kahden lapsen synnytyksen jälkeen tietää, että melkein kaikki on normaalia raskausaikana :attn:

J+ UP 16+4
Aa..ajattelin heti että olet huolissasi :ashamed: :D
Kun itse hieman mietin miksi vain toisella puolella..mutta sinulla siis on aikaisempaakin kokemusta - toisin kuin minulla :)

Nyt kun on rempasta, muutosta ja joulusta selvitty..otin sitten itselleni projektiksi ommella 12m verhoja :D Noh, niillähän Ei ole mikään kiire, vaikka olisihan se kiva olla jotkut verhot paikallaan, kun uudenvuodenaattona tulee vieraita..Ei stressiä :LOL:
 
Jes neuvolan vaaka tais räjähtää just vähän aika sitten... :ashamed:
Kyllä huomaa et joulu oli välissä, kun oli vähän paino lisääntynyt. Mutta kyllä söinkin ihan hyvällä omallatunnolla ja ajatellen, että tämähän on vain joulunaika kuitenkin eikä jatkuvaa.
Sydänäänet olivat siinä 150 paikkeilla ja kohtu taas isomman tuntuinen viikkoihin nähden samalla tavalla kuin esikoisestakin oli. On kuulemma sen mallinen et kasvaa omalla käyrällään, kun esikoinenkin oli rääpäle eikä mikään isokokoinen syntyessään. Ja uskon kasvun siis tasoittuvan loppua kohden... Verenpaine ja hemoglobiini olivat tosi hyvät...

tänttärä pyyhkii samoilla linjoilla kuin minäkin eli tammikuun lopussa neuvola ja 18.1. rakenneultra. =)


mutzillalla on söpismasu kans! =)

garden ja nasu-reiska 18+2
 
Joulusta selvitty!

Olipa taas juoksemista paikasta toiseen. Toivottavasti ensi joulu on rauhaisampi, kun meillä on pikku-nyyttikin mukana tuolloin:)
Ja hyvin selvisin joulupöydästäkin koskematta raakoihin kaloihin: mulle oltiin erikseen tehty ties minkälaista kypsennettyä kalaa, ja mädillekin oli löytynyt "kasvisvaihtoehto" (joku merilevävalmiste, hyvää oli!)

Pikinen, tervetuloa!

Täällä alkaa olla jo ihania masukuvia! Vielä sitä omaa vatsaa odotellessa :kieh:

Maira, täällä ollaan myös lähdössä ulkomaille, tosin vasta tammikuun loppupuolella kun lähdetään viikoksi etelään. Tiedossa yhteen suuntaan yhteensä 10h lennot (onneksi tuossa on välilasku niin pääsee jalottelemaan). Kieltämättä lentäminen vähän hirvittää, mutta en aio lomaa jättää väliinkään. Tuolloin taitaa olla raskausviikkoja kasassa n. 21.
Täytyy varata mukaan paljon naposteltavaa ja erityisesti vettä, kun lentokoneessa on muutenkin aika kuiva ilma, ja toivoa, että sais käytäväpaikan niin pääsee jalottelemaan paljon. Mun lähes 30v lentoemäntänä toiminut täti ohjeisti, ettei noilla viikoilla pitäis olla vielä mitään ongelmia lentää, jos raskaus on edennyt normaalisti, eli taidan nukkua yöni rauhassa.
Jonkinlaiset lentosukat täytyy kyllä varmaan käydä ostamassa niin vähän helpottaa jos olo yltyy tukalaksi.

Täällä on vointi ollut eilisestä lähtien ollut taas ihan kamala. Ei ole jaksanut/pystynyt edes lenkille lähteä :ashamed:
Aamupahoinvointi on palannut yhtä ihanana kuin joskus pari kuukautta sitten, eikä mikään meinaa pysyä sisällä, samoin mukaan on tullut järjetön huimaus ja heikko olo, vaikka mitä söis.

Ties sitten johtuuko joulusta ja siitä, että oli niin kiireinen ja stressaava aikataulu koko viime viikon, vai kärsinkö jostain vitamiinin (tai raudan?) puutteesta (tai sitten meidän sintti vaan kiusaa äitiään minkä jaksaa).
Mulla oli silloin viime neuvolassa (joka oli kyllä lokakuun lopussa, eli kauan sitten), hb 118, normaalisti on ollut jotain 125 luokkaa, ja jostain luin, että tuo tuppaa laskemaan rajusti nimenomaan keskiraskauden aikana (eli on varmaan nyt aivan liian vähän). Neuvolatäti ei tuolloin puhunut mitään lisäraudan syömisestä, ja jostain luin, ettei sitä saiskaan alkaa syömään ihan omin päin. Mutta mitä mieltä ootte, uskaltaako rautaa alkaa popsimaan omin nokkineen? Miten te olette toimineet?

Mulla on seuraava neuvola varmaan vasta helmikuun puolella, koska neuvolatäti ei suostu mua ottamaan sinne ennen rakenneultraa, ja sattumoisin rakenneultran jälkeisenä päivänä lennetään etelään ja tullaan vasta kuun lopussa Eli ei varmaan hemoglobiineja mittailla vielä kuukauteen :whistle:

Täällä tuntuu liikkeitä jo lähes päivittäin! Oon vähän ihmeissäni, että tuntuu näin aikaisin, mutta ei noista voi enää erehtyä. Erityisen tehokkaita pieniä potkuja saa näemmä aikaiseksi joulusuklaan syönti :D Pahoinvoinnistakin selviää kummasti, kun vauva alkaa tuntua konkreettisemmalta.

(sori kun kirjotin taas pienen romaanin tänne, runosuoni sykkii heti kun ei ole muutamaan päivään päässyt kurkkaamaan kuulumisia!)

Salma ja Sintti 17+2
 
Miumiu Haluuks ottaa meiltäkin pari metriä ommeltavaa :whistle: Itse en taas jaksaisi millään ja odottavien pino kasvaa...


Raudasta En tiedä onko suositukset neuvoloissa muuttuneet... mulla oli rauta tosiaan satasen pintaan ja neuvolassa kielsivät raudan ottamisen. Kahta aiempaa ootaessa alkuraskaudesta lähtien neuvola käski ottamaan lisärautaa :eek:
Itse syön monivitamiinia mikä on raskaana oleville ja siinä on vähän rautaa ja syön aika rautapitoisesti, toivottavasti auttaa. Väsymys on taas ihan kamalaa, varmaan arvot aika heikoilla..
 
Hei kaikille!
Ilmoittaudun joukkoonne.
Olen viikoilla 15+1.
Odotan esikoistani ja kaikki on niin uutta ja hassua, että päätin tulla "samisten" pariin! :wave:
Seuraava neuvola 8.1 ja rakenneultra 25.1!
Kaikki on mennyt oikein loistavasti, en ole voinut pahoin, enkä kipuillut, ainoastaan väsynyt olen ollut.
Mies pari päivää sitten tokas, jahas alkaa maha makkarat hävitä =)
Helmikuussa meille tulee 11v miehen kanssa yhteiseloa täyteen.
Naimisissa ollaan oltu helmikuusta asti.
Meillä on 4 koiraa ja 2 kissaa.
Mun piti uhrata elämäni nelijalkaisille mutta toisin kävi :LOL:
 
Maira mietti sitä lentämistä raskaana. Me ollaan lähdössä maalis-huhtikuun vaihteessa etelään ja lento on n. 6h yhteensuuntaan. Mulla viikkoja sillon 28+. 28 viikon jälkeenhän tarvii lääkärintodistuksen. Just viimeksi asiasta juttelin neuvolassa ja sanoi, että ihan hyvillä mielin voi silloin vielä lähteä. Toki ei voi ikinä tietää mikä on tilanne silloin, mutta jos raskaus on sujunut yhtä hyvin kuin tähänkin asti niin voi lentää.

Olen lukenut myös paljon muiden kokemuksia ja on niitä onneksi muitakin jotka vielä noilla viikoilla on lentänyt. Eli ihan turvallisin mielin matkaan vaan!

 
No mehän lähdetään jo helmikuun alussa, joten ei kai siinä mitään ongelmaa ole..On mulla onneks neuvola vielä ennen sitä..Aina välillä vaan tulee mietittyä noita asioita.. :)

Teretulemasta Jane mukaan! :flower:

Saas nähä kui likan käy, yritän huomenna saada rakenneultraa aikastettua 5:dellä päivällä että saisin äitini mukaan sinne..Viikkojen puolesta tuskin on niin tarkkaa etteikö vois aikastaa, kunhan vaan olis aikoja...Joo tiedän, ehkä vähän hassua että nään noin paljon "vaivaa" et saan äitini mukaan, mutta tiedän että isännän mukaan saaminen ei ole missään tapauksessa nyt mahdollista ja yksin en sinne haluaisi mennä.. :ashamed:
 
Heippa kaikille!! Alkoihan tänne tekstiä tulemaan, kun arki koitti.:) Itse oon ollu tosi laiska tänne kirjottelee, mut joka päivä käyn kyllä lukemassa mitä itsekullekin kuuluu.

ON: Maha kasvaa kasvamistaa..Omat vaatteet varsinkaan housut, ei enää inahdakaan päälle. Pari kiloa oli tullut painoa lisää, kun ennen joulua kävin neuvolassa. Mulla meinaa olla hiivatulehdukset vaivanani...Onko muilla? Mulla ei normaalisti ole, ja nyt jo toinen tulehdus tässä raskaudessa. Edellinen tulehdus oli vajaa kk sitten. :kieh: Ei kivaa.
Me ollaan kans lähdössä ulkomaille tammikuun lopulla ja neuvolasta jo sanottiin, et ei mitään rajoituksia lentämisen suhteen. Juuri pari pvää ennen lähtöä on rakenneultra(18.1) ja vielä edellisenä pvänä neuvola.
Joku kirjoitti toispuoleisista liitos-tai kasvukivuista. Mulla kans ollut koko raskauden VAAN oikealla puolella, ja kyllä on ikäviä. Tosi kipee välillä. Ja nivuset on välillä niin kipeet ettei meinaa jaloillaan pysyä, auts.
Liikkeitä oon tuntenu jo parisen viikkoa, tosi illalla saatan havahtua etten ole aina muistanut päivän mittaan niitä kuulostella.. Esikoinen pitää niin liikkeessä, että välillä unohtuu koko tämä raskaus.

Jospa saisin itsestäni nyt enemmän orti ja kävisin useimmin kirjottamassa tänne. Mukavia viimeisiä vuoden -09 päiviä kaikille. Voikaahan hyvin!! Ja paksusti! :D

-Maypo ja asukki (apua, meillä ei oo mitään työnimeä!!! :eek: ) 16+6
 
Heippa kaikille ja hyvää loppuvuotta :xmas:

Täällä ja käydään kyllä lukemassa joka päivä kuulumiset, mutta kommentointi jää aina mukamas ajanpuutteen vuoksi :D Vatsa kasvaa, ja vaatteet jää täälläkin pienikis. Onko sitten jouluruoat vai suklaa :LOL:

Napsasin sitten kuvan todistusaineistoksi

http://www.aijaa.com/v.php?i=5463533.jpg ja anteeksi toi kotiasustus :ashamed:

Onneksi tuli lunta ja jaksaa touhuta lasten kanssa pihalla. Tosin lumitöiden tekeminen aiheuttaa kivuttomia supistuksia... no kunhan jäävät siihen, eivätkä muutu kivuliaiks. EN meinaan aio jäädä sairaslomalle heti vuoden alusta. Päätin olla töissä loppuun asti, tosin lääkäri kyllä varoitti, ettei sellasia suunnitelmia kannata tehdä :kieh:

Uusvuos vietetään ilmeisesti lasten kanssa, mies on menossa omiin rientoihin... Saa kyllä ampua raketit meidän kanssa ensin :heart:

Nyt iltapalalle ja maate, jotta jaksaa taas huomenna :wave:

tupajumi ja salamatkustaja 15 :heart:
 
Niin me kans lähdetään matkalle lentäen 16.1.01. Se on 11h lento mennen tullen. Lentosukat ajattelin laittaa jalkaan, mutta en muuten ota stressiä siitä. Varmaan mukavat housut pitää laittaa myös jalkaan. Enemmän stressaa vaatetus perillä, että mitä saa vaatekaapista mahtumaan päällensä vielä silloin. :D Ei kuitenkaan viitsis koko aikaa bikineissä kulkea.. No meneehän se päivällä, mutta illalla, kun menee syömään ym.. vaatteet olis aika kivat. :D
 
jdalmiina Juu, tänne vaan lisää ommeltavaa :D
Raudasta puheenollen, tätäkin huimaillut ja heikottanut, mutta juuri neuvolassa käydessä hemoglobiini oli lähellä 140, eli tosi hyvä. Lisärautaa ei ole, (vaikka ruokavalio onkin aika kasvispainotteinen) mutta Orionin raskausvitamiini on ilmeisen hyvä, tarvii muistaa ottaa vain yksi päivässä.
Jaha, pitää ilmeisesti hankkia piakkoin masutuubi tms. Housut menee vielä muuten hyvin jalkaan, mutta ylin nappi hieman kiristäis :)
 
Joulu tuli ja meni. =)


Tervetuloa taas uusille mammoille!
:wave:

Ihania vauvavatsan alkuja täällä oli nähtävillä, itse en vielä viitsi näytille tuoda, kun ei vauvavatsa viellä juurikaan näy.Kohtu pullottaa hiukan alavatsalla, mutta ei sitä ihan raskausvatsaksi voi vielä sanoa.
Liikkeitä odottelen jo kovasti, ja ensiviikosta alkaen kuulemma uudelleensynnyttäjä voi alkaa jotakin tuntemaan.Ihanaa!Sitä odotellessa! :heart:
Tein ensimmäisen vauvahankinnankin eilen, ostin alennusmyynnitä Britaxin turvakaukalon.Jippii.Halvalla lähti. =)
Mies kummasteli, että kuin sä nyt jo ostit, kun on viellä 6 kk synnytykseen aikaa. Mutta joo, halusin ostaa, ja ostin. =) Nyt on yksi hankinta listalla vähemmän. Vaunujakin tutkailin, ja luulen jo tietäväni mitkä haluan. Ostaminen jää kuitenkin tuonne johonkin keväälle-alkukesälle.
Rakenneultra meillä olis 5.2, ja miekkonen pääsee mukaan.Jippii. B)

Seuraava neuvola olisi vasta viikolla 22, mutta aion soittaa ja kysyä, josko saisin käydä yhdellä käynnillä ihan piakkoin kuuntelemassa ne sydänäänet.Musta vähän turhan pitkä väli meidän neuvolassa, kun viimekäynti oli viikolla 8, ja seuraava vasta viikolla 22. :eek:
Haluan kyllä kuulla ne sydänäänet ennen viikkoa 22!
Hyviä vointeja tänne kaikille!

J & Pikkiriikki 14+2 :heart:
 

Yhteistyössä