Kesäkuun kullanmurut 2015 **MEIDÄN KESÄKUU**

Tää ei kyllä synny ikinä. Kiroan maan rakoon kaikki supistukset. Päiväunet meni ihan päin puuta kun supisti kokoajan. Mut ei synny ei, ei lähde käyntiin, mitään ei vaan voi tehdä tai tulee kestosupistus ja kauhee selkäkipu. Ottaa päähän!!! :mad:

Sori valivali oma napa.
Lara 37+4
 
Mikäs on pupumaman tilanne? :)

Lara, voi blaah! Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kärsiä turhista supistuksista. Pitää vaan jaksaa ajatella, että ensi kerralla ne voi johtaa tositoimiin.

Täällä vauvan sokereita katsottiin tämä aamu, mutta kolmen hyvän tuloksen jälkeen lopetettiin. Nyt kun itse vielä pääsisi sängystä ylös niin ois jees. Vessaan asti ei vieläkään pääse yksin. No jospa huomenna... Ja maitoa on alkanut herumaan enemmän, jätkällä selkeästi lisääntynyt nyt iltaa kohden kiinnostus syömiseen.
 
Täällä vaan odotellaan, että ballonki tekee taikojaan :D En usko, että tänään tulee vauvauutisia vielä täältä suunnalta, vaikka toivottuja olisivatkin! Ihan kammotus olo tämän ballongin kanssa kyllä, onneksi on lämpöpussi joka helpottaa hieman. Muuten kyllä niin tukala olla ja hankala löytää hyvää asentoa. Kävely auttaa, mutta ei sitäkään jaksa koko aikaa tehdä. Hassu vehje tää kyllä on, niin hämärä olo kun tuommoinen letku roikkuu tuolta ja vielä toi kumihanska tossa teipattuna jalkaan kiinni :p(y) Multa tais mennä ihan ohi, että mikä se seuraava vaihe sitten huomenna on, kun tää ballonki otetaan pois. Toivottavasti huomenna pääsen kertomaan vauvauutisia <3
 
  • Tykkää
Reactions: Lara--
Onnittelut vauvautuneille!!!

Täällä viel oottelen omaani ja ihan rauhallisin mielin kun kaikki pitäis olla ihan ok. To olis yliaikaiskontrolli ja mieluusti odottelen itsekseen käynnistyvän jos edelleen kaikki hyvin. Viisaammat sanoo että tällaiselle perusvauvalle on parempi mitä pidempään saa kypsyä. Ja mieluusti sais ollakin niin kypsä että sit syntymän jälkeen kotiuduttas vaikka samana päivänä. Tuntemuksia on kyllä kaikenlaisia että jos lupa odotella edelleen tulee, uskon vahvasti edelleen että itsekseen lähtee tulemaan :).

Siitä Sondesta ei ole tainnut pitkään aikaan kuulua täällä mitään? Uutisia odotellessa...

Kovastikin tsemppiä teille jotka just ootte tositoimissa tai odottelemassa käynnistyksessä!!!

Syli 41+3

Ai niin vauvojen koosta vielä että jos sitä pituuttakin on mukavasti niin isokin paino jakautuu hyvin ja lapsi mahtuu hyvin maailmaan vaikka lukemat olis hurjia :)
 
Vieraista ja pöpöistä vaan et meillä oli viimeksikin ekan kuukauden käsidesi pullo ovella kaikille sisääntulijoille ja sit tietty ei otettu kipeenä olijoita tai just sairastaneita kotiimme. Mutta niinkun joku sanoikin, joskus ne pöpöt vaan löytää tiensä vaikka mitä tekis. Käsidesitkin ym on kakspiippunen juttu kun tappavat sit myös hyvät pöpöt ja sitten superbakteerit ym pääsee lisääntymään kun saavat tilaa. Mutta kyllä saadaan olla kiitollisia et asutaan tääl Suomessa jossa lapsensa saa huipputason sairaanhoitoon aina kun tarvis!!
 
Pupumama, ainakin itsellä ballonkista seuraava vaihe oli oksitoniini. Kun eivät kalvoja voineet vielä puhkoa. Eli toimenpiteet riippuu ihan siitä miten paljon Ballonki kypsyttää paikkoja. Kyseinen vehje oli kyllä veikeän tuntuinen... Itsellä kun oli vielä yövirtsan keräystä niin hieman oli hassua olla pissassa kun letkuja roikkuu toosasta ja samalla piti yrittää saada pissat mitta-astiaan :)

Me päästiin aamulla kotiin, käytiin nyt illalla imemässä räät pois. Aamulla uudestaan... keittosuolatippoja tunnin välein on nyt mennyt ja syöminen on selkeästi helpottunut. Eiköhän tämä tästä...
 
pupumama, mulle kätilö puhui, että vuorokauden jälkeen yleensä voi siirtyä saliin jossa laitetaan joko oksitosiinitippa tai puhkaistaan kalvot. Mutta kannattaa tosiaan pyytää välillä tsekkaamaan tilanne! Mullahan siis 12h laiton jälkeen se ballonki oli jo irti muttei ollut tullut ulos ja paikat samalla 6cm jo auki. Tsemppiä! :)
 
Viime keskiviikkona alkoi ihan älytön verenvuoto ja meni taad litra tolkulla verta . Eka omaan sairaalaan ja sieltä laittoivat jälleen yhden kaavinnan jälkee tyksiin . Täällä tehtiin embolisaatio. Ja nyt mietitään joudutanko se tekee uudelleen .
Mistä nämä komplikaatiot johtuu?

Onnea Lissulle, malsalle ja Lauwralle vauvoista! (y)

Pupumama, miksi ne halusivat katsoa keuhkojen tilanteen? Ymmärtääkseni noilla viikoilla on ihan normaalia, että lapsi syntyy eikä siinä pitäisi olla mitään keuhkoriskejä...

Bella, miksi sulla käynnistetään?

Oma tilanne, tänään LA, mutta ei mitään merkkiä syntymisestä.


-Valkoinen 40+0
 
  • Tykkää
Reactions: Lara--
Valkoinen, mun tapauksessa se keuhkojuttu johtui varmaan siitä, että diabeetikkojen vauvoilla keuhkot jostain syystä (en nyt muista mistä) usein kypsyy hitaammin kuin normaalisti :)

Kauanko teillä muilla (ainakin lauwra & Catnip) siis meni ballongin laitosta siihen, että lapsi oli ulkona? :rolleyes: yksilöllistähän se, mutta kuitenkin!
 
Valkoinen: Mulla käynnistettiin tämä synnytys raskaushepatoosin takia.

Täällä myös vähän epätoivoinen ja malttamaton olotila. Päivällä tuli muutaman tunnin kipeitä supistuksia, mutta ne sitten loppui kuin seinään. Nyt on ollut enää ikävää menkkajomottelua alavatsassa. Tämän vehkeen kanssa on kyllä yllättävän vaikeaa löytää hyvää asentoa. :rolleyes:

Mutta täytyy vaan yrittää mennä kohta nukkumaan ja aamulla viimeistään takaisin kättärille kuuntelemaan miten lähdetään jatkamaan tätä "vauvan häätö"-operaatiota. (y)
 
Pupumama, 2 vuorokautta :D mutta miulla oli lähtötilanne todella epäkypsä ja kroppa ei vaan suostunut käynnistymään. Mutta sitten kun tapahtui, tapahtui nopeasti. Ballonki teki sen mitä pitikin eli kypsytti paikkoja mutta ei käynnistänyt synnytystä.

Catnip82
 
Moi!! Viime viikolla vauva syntyi pitkän ja uuvuttavan synnytyksen jälkeen. Olen ollut niin kiinni vauvassa, vähillä unilla ja raskaasta synnytyksestä (n. 2vrk kokonaisuutena meni sairaalassa ennenkuin synnytys oli ohi) yrittänyt selvitä ettei ole ollut voimia kirjoitella synnytyksestä tänne eikä muillekaan tutuille.

Miiula, oliko sinun sairaala oys? Ja viime viikon perjantai synnytyspäivä?

Onnea kaikille muillekin ❤
En jaksa nyt lukea kaikkia viestejä mitä on tullut viime käynnistä, luen sit ajan kans.
 
  • Tykkää
Reactions: Staffy85 ja JeHiL
Onnea Sonde!
Kirjottele lisää kun jaksat. :)

Mä täällä umpiväsyneenä pyörin mut uni ei tuu, ahdistaa niin.. Näin yhtä kaveria, joka synnytti ensimmäisensä reilu kk sitten,nyt illalla ja onnistu kyllä saamaan semmosen synnytyspelon ja ahdistuksen tähän naiseen et ei mitään järkeä. Itkin koko kotimatkan ja kotonaki vielä ja edelleen tekis mieli vaan itkeä ja huutaa.. Eikö tän koko jutun vois vielä perua.. En todellakaan halua synnyttää!! Mä en ikinä tuu kestämään sitä kipua.. Ahistaa ja pelottaa niin et sekoan kohta...
 
Onnea Sonde! :)

Kerttuliinu, kyllä sä selviät :) ihan varmasti. Tosi kurjaa, että sun kaveri meni noin pelottelemaan ja että olet nyt noin kovasti ahdistunut. Mutta hei, mä olin myös. Jossain 30 viikon kohdalla kun se iski, niin se oli ihan kamalaa. Ja mähän olin jopa varma, että vähintään toinen meistä, minä tai vauva, kuolee ja olisin ollut valmis antamaan suunnilleen mitä vaan, jos koko raskaushomman olisi vielä voinut peruuttaa. Onneksi ei voinut :) tämä palkinto on kaiken sen kivun, säryn, pelon ja ahdistuksen arvoinen :) heti aamulla otat yhteyttä neuvolaan tai synnärille, jos ehtisit vielä päästä pelkopolille ennen synnytystä.

Täällä taas yön ensimmäisellä syötöllä. Kaveri veteli unta taas sellaisen 5 tuntia :)
 
Onnea Sonde! <3

Ja tsemppiä Kerttuliinu! Toivottavasti pääset vaikka sinne pelkopolille puhumaan noista fiiliksistäsi.

Mulla on ollut niin huono yö ton ballongin kanssa nukkuessa, mutta kun äsken heräsin käymään vessassa tässä vähän neljän jälkeen, niin se siinä samalla reissulla tipahti itsestään pois. Score! :D ehkä nyt sais sitten vielä muutaman tunnin nukutuksi ilman tota härpäkettä.

Hassua, että mä en vieläkään (!!) oikein osaa ajatella synnyttämistä mitenkään. Oon yrittänyt valmistautua henkisesti jne. mutta tuntuu vain niin kovin absurdilta edes ajatella koko asiaa tai käsittää nytkään, että ihan kohta minä synnytän pienen ihmisen :cautious: Iskeeköhän se pelko sitten kun tulee ekat oikeat supistukset tai kun kärrätään synnytyssaliin, en tiedä. Outo fiilis kaiken kaikkiaan!

Mutta juu. Tänään ois ihan hyvä syntymäpäivä pojalle!

Pupumama 37+1
 
Kerttuliinu siis voi helvata tommosta "kaveria"!!!!! Ymmärrän et hänel viel pää sekasin. Mutta tollasta ei tehdä kyllä...... Soita heti aamusta omaan neuvolaan et pääset synnytyspelkohoitajan kans juttelemaan tai vaikka suoraan oman synnytyssairaalan polille.

Synnytyspelko on luonnollinen ja tervetullut osa prosessia jossa nainen havahtuu etsimään omaa voimaansa, tahtoaan ja tietoaan kyvyistään. Sinä osaat, voit luottaa kehoosi ja omiin tuntemuksiisi ja toiveisiin. Ennenkaikkea se ettei mene vain asenteella " kyl ne sit neuvoo" vie jo pitkälle, vaan ajattelee että minä synnytän ja olen siis aktiivinen enkä vain odota että ehkä joku sitten sanelee kaiken. Oli se oma tie sitten " luomusti ja tarpeen tullen pikkuhiljaa pehmeimmästä lääkkeestä eteenpäin" tai " kaikki mahdollinen lääkkeellinen kivunlievitys alusta asti". Pääasia on siis se oman voiman löytäminen, tahtotila. Sä osaat ja pärjäät upeasti!

Ja sitten: suurin osa synnytyksistä Suomessa menee ihan normaalisti, moni jopa todella helposti ja äiti saa voimaannuttavan synnytyskokemuksen. Kauhustoorien kertojat vaan pitävät kovinta ääntä. Älä kuuntele niitä koska todennäköisyydet puhuvat sen puolesta että saat hyvän kokemuksen. Tästäkin kirjoittajajoukosta jo vauvautuneiden kokemukset on olleet tähän asti vissiin 95% ok ja todella hyviä synnytyksiä!!!

Ite lähdin aikoinaan esikon odotukseen kovasti synnytyspelkoisena. Se vaihtui valmistautumisen myötä siihen että odotin synnytystä ilolla ja innolla. Ja sitten sain tosi hyvän voimaannuttavan synnytyskokemuksen jo ekalla kerralla. Nytkin välillä se pieni pelko on nostanut päätään mutta olen ottanut sen osana luonnollista prosessia, se ajaa mut etsimään just sen oman voimani ja tahtotilani jotka edesauttaa sitä että homma menee hyvin.

Isosti tsemppiä! Kaikki keinot kehiin, soita niitä apuja ittelles, hemmottele itseäs, kirjoita vaikka ajatuksia ylös ja pura niitä paperilla. Ja mieti ratkaisuja myös. Oot voimakas ja mahtava nainen joka on porttina uudelle elämälle...

Netistä löytyy hakemalla " voimaannuttava synnytys" hyvää tekstiä, positiivisia synnytyskertomuksia ym. Jos jotain haluaa googlailla niin noista oli mulle esikonkin odotukses apua :)

Lähetän iloa rauhaa ja energiaa kaikille naisille!! Ollaan yhtä luonnon kiertokulun kanssa. Nautitaan kesästä..
 
  • Tykkää
Reactions: JeHiL
Onnea Sonde :love:

ja hienoa pupumama! Mulla vauva oli sylissä n. 16h ballongin laiton jälkeen. Pidä meidät ajan tasalla! Sun lapsesi syntyy tänään! :love:

Kyllä meinaa olla tukalaa tän epparihaavan kanssa.. Ei ihan toi panadol/burana riitä. Sitten vielä nää jälkisupparit imettäessä :eek: no nyt on vasta reilu vuorokausi synnytyksestä, joten malttia malttia...

lauwra & poika 1vrk :X3:
 
  • Tykkää
Reactions: pupumama
Hellurei.

Onnea kaikille vauvautuneille! <3
Melkosen poitsun puskit 10minuutin ponnistamisella maailmaan lauwra! Ja vielä Ensikertalaisena (y)

Täällä on alkanut myös tänään tapahtua, vihdoinkin! Heräsin 4:39 ensimmäiseen kipeään supistukseen. Niitä on tullut nyt siitä asti kokoajan 12-2min välein. Nyt on noin 6min välit. Ja on muuten sitten niin saamarin kipeitä ettei oo enään epäilystäkään että mistä on kyse... Limatulppaa alkoi irtoamaan eilen ja tänään sitä on tullut ihan älyttömästi. Toivottavasti saatais tämän vuorokauden puolella poika syliin.:rolleyes:

jjennna & pikkumurunen 40+3
 
Jjennalle tsempit! Toivottavasti pääset pian tositoimiin :) ihanaa, kun meillä riittää jännättävää joka päivälle :D

Lauwra, mullakin oli tästä toisesta jälkisupistukset suoraan helvetistä... Tuntui, että niihin ei oikein kipulääkkeetkään auttaneet. Onneksi eivät montaa päivää kestäneet :) taisi olla koko homman kivuliain osio. Tsemppiä sinnekin! Pian se alkaa helpottaa :)

Piti vielä kommentoida siihen synnytyksen jälkeiseen fyysiseen kuntoon, mutta dementikko kun olen... :D juu, ei se tosiaan ole pelkästään se mahan paino raskausaikana. Mä olen aivan rapakunnossa! Mahaa ei enää ole, mutta tuo fyysinen kunto on aika olematon vielä. Onneksi se siitä nopeasti koheneekin, kun vaan alkaa liikkumaan. Eilen tein vielä illalla pienen lenkin ihan vaan koirien kanssa ja nyt aamulla pakkasin lapset tuplarattaisiin, pistin koirat hihnoihin ja heitettiin melkein kunnon lenkki :D valitsin mahdollisimman mäettömän reitin, kun ei vielä huvita tuon 3 viikkoa vanhan sektioarven kanssa punnertaa rattaita ylämäkeen kovinkaan paljon.

Nyt taas tässä imetyksen lomassa :) pyykit pyörii koneessa. Oli pakko laittaa, kun saa ulos kuivumaan. Jotenkin hirveän aikaansaava olo rampauttavan raskausajan jälkeen :) tänään meinattiin myös kylvettää pikkukaveri ekaa kertaa :)

Viime yölle tuli se yksi syöttö ja seuraavan kerran poika heräili vasta ennen seitsemää ja tyttökin heräili hetikohta sen jälkeen. Iltaisin poika onkin alkanut tankkailemaan ihan urakalla ja saattaa roikkua tissillä ihan jatkuvasti ja PITKÄÄN. Mutta parempi näin, että sitten yöt nukutaan paremmin :)
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Kerttuliinu, synnytys tekee kipeää, mutta kivunlievityksen ansioista se ei mielestäni tee NIIN kipeää. Olen kokenut pahemmin siedettävää kipua (esim. sappikipukohtaus tai paha kohtutulehdus). Näihin kun kivunlievitystä ei saa samalla tavalla, kipu on huonommin hallittavissa.

Itse pelkäsin ekaa synnytystä tosi paljon. En oikeastaan kipua, vaan sitä, että joku menee pieleen.

Minun mielestäni se kipu ei ollut niin kauheaa kuin odotin. Kyllähän se tekee kipeää, mutta esimerkiksi epiduraali vie kaikki kivut pois.
 
Olipas taas tullut vauvoja! Onnea kaikille! :barefoot: Ahkerasti täällä käyn lukemassa, mutta kirjoittelu jää vähän vähille.

Viime viikolla oli neuvolassa puhetta, että oonko käyny synnytysvalmennuksessa ja sanoin, etten ole saanut mitään kutsua. No, eilen sitten oli tilaisuus käydä vähän myöhässä mutta päätin nyt sit mennä kuitenkin, vaikka vähän skeptinen olinkin. Mutta ihan positiivisesti yllätyin. Oikeastaan mitään uutta ei tullut esille, paitsi ehkä se, että sitten kun vauva on juuri tuloillaan niin huoneeseen saattaa äkkiä pelmahtaa tosi monta ihmistä ja sitä ei pidä säikähtää. Ja se, että isälle pitää varata löysä t-paita, jonne lapsi sujautetaan siksi aikaa, kun äiti menee suihkuun. :) Ja oli ihan kiva nähdä video synnytyssairaalasta, kun sinne ei järjestetä tutustumista. Paljon annettiin lippulappusia, joissa yllättävän paljon puhutaan lääkkeettömistä kivunlievitysmenetelmistä ja muutenkin tuli sellanen luottavainen olo, että ehkä siitä vois tulla ihan positiivinen kokemus. Yhdessä lapussa on myös välilihan hierontaohje, oon nyt sitä pari kertaa tehny, pitäis muistaa joka päivä.

Kerttuliinu, aina välillä tuntuu, että kirjoittelet mun fiiliksiä suoraan tänne. :rolleyes: Siis toisaalta olisin jo ihan valmis synnyttämään, kun on alkanut nyt jotenkin tympiä tämä mahakas olotila. Yritän kovasti tsempata itseäni ajattelemaan, että sitten kun ne viralliset supparikivut ja muut alkaa niin se on iloinen asia ja hyvä juttu ja ihanaa. Mutta toisaalta tiedän kokemuksesta miten huonosti suhtaudun kaikenlaiseen kipuun ja ihan vaan epämukaviin olotiloihinkin, niin ei siitä oo sit panikointi kaukana.

Tällä hetkellä öisten vessareissujen jälkeen tulee vähän kivuliaampia harkkasupistuksia, siis sellaisia, että alavatsassa juilii ja säteilee myös reisiin. Kestää ehkä pari minuuttia. Ja pari yötä sitten ihan mielettömästi niitä sukkapuikkokipuja. Että toisaalta tässä on nyt kuitenkin vähän odottava fiilis, mutta toisaalta eihän tuolla mitään säännöllistä tapahdu enkä vieläkään tiedä, miltä ne oikeat supistukset sit tuntuu.

Mamira 38+6
 

Yhteistyössä