Kesäkuun kullanmurut 2015 **Huhtikuu**

Hei ootteko kukaan ottanu sormuksia pois siltä varalta, että tulee turvotusta? Eilen illalla olin ottamassa sormuksia pois ja yllättäen kihlasormus olikin aika tiukka, se on pikkusen pienempi ku muut sormukset. En oo huomannu, että olis turvotusta, mutta otin sit kaikki sormukset varuiks pois. Oon kuullu, että joku on joutunu menee katkaseen sormuksen, kun ei oo saanukaan enää pois sormesta. En tiä onko liioittelua?

Pitää jatkaa UNOa nuorimman kanssa. :)
Sulo-Sylvia ja sipsukka 30+6
 
"Neiti Sievänen"
Eli voin vielä huokaista tuon perätilan kanssa. Nyt oon kyllä iloinen, että mulla on ainakin se yklsi ultra vielä edessä, kun terkkari tosiaan oli eri mieltä tuosta vauvan asennosta, kuin mitä se ultrassa sitten oli. Saanpahan varmuuden :)
 
Mulle muistaakseni terkkari sanoi tuosta tarjonnasta että 36 viikkoa on sellainen "takaraja" johon asti voidaan odotella.

Sormuksia mulla ei olekaan, vielä ;) Joten niihin en osaa kommentoida.

Onko kenelläkään ollut näillä viikoilla hartiapistosta? Mulla on ollut nyt parina päivänä, aina silloin kun menen makuulle. Samalla tavoin pistää mitä kohdunulkoisen kanssa. Ilmeisesti kohtu painaa jotain hermoja tms.
 
Moi!

Sulo-Sylvia, mä en oo turvotuksen takia voinut vihkisormusta käyttää viikkokausiin, mut tänään kokeilin ja toistaseks se on tossa sormessa taas :) otan muutenki yöksi aina pois, niin en usko et yllättäen onnistun jumittaan sen pysyvästi tuohon:)

Uskomatonta tää hajamielisyys,
Kerrassaan unohtaa kokoajan mitä aikoikaan kirjottaa...

Ainiin! Ensimmäiset kunnon oireet sarjassamme oudot raskaushimot! Hahaha.. Eilen sukulaispoikien kans leikkipuistossa piti hammasta purra etten tunge suutani täyteen märkää hiekkaa.... Ja tänään kun siivosin, aah ois niin tehny mieli ottaa kulaus tolu-pullosta!! :'D entäs sit pyykinpesuaine... Apua!!:D onko mulla joku kauhee puutostila... Juurikin kun luulin ettei mitään outoja himotuksia tuu:) onneks nää on semmosia mitä ei voi toteuttaa.. Voi että se hiekka... Hah!!

Te kokeneemmat kertokaa, hidastuuko painonnousu loppuraskaudessa?*toiveikas*
Nyt tullut ~500g/vko jostain ehkä rv 22+ tähän saakka. Nyt siis 30+1.

Mukavaa torstai-iltaa kaikille, huomenna alkaa vkonloppu!:)
 
Pitkästä aikaa jaksoin alkaa tänne kirjoittelemaan.. Täällä on raskaus edennyt viime aikoina mukavasti, kun hematooma ei ole enää säikäytellyt. Töissäkin olen voinut käydä taas normaalisti.

Joku kyseli aquarakkuloista. Esikoisen synnytyksessä mulle laitettiin mahaan, kun kipu tuntui yhdessä kohdassa. Laittaminen ei sattunut, mutta en kyllä kokenut niistä olevan apuakaan. Oikeastaan välillä tuntuu, että voisi yrittää synnyttää luomuna, kun en aikaisemmissa synnytyksissä ole saanut mitään apua eri kivunlievitysmenetelmistä. Ainoastaan lämmitetty kauratyyny, rauhallinen hengitys ja äänenkäyttö ovat auttaneet..

Painoa mulle on kertynyt paljon ja loppuraskaudessa tulee varmaan vielä enemmän, kuten aikaisemmissa kun raskauksissa. Toisaalta kilot on aina lähteny helposti pois, joten en jaksa stressata asiasta.

Meidänkin vauva on vielä perätilassa, mutta onhan tässä vielä aikaa kääntyä :)

Toukkamasu 30+5
 
"lauwra"
Sulo-Sylvia, mä otin sormukset pois jo puolen välin tienoilla. En todella tahdo riskeerata, että mummoni ja äitini sormuksista tehty vihkisormukseni jouduttaisiin leikkaamaan pois! Esikoisesta viisastuneena en nyösn yritä laittaa niitä heti syntymän jälkeen takaisin... Oli lähellä että sormus saatiin kotona pois.

Kerttuliini, kannattaa varautua siihen, että kun turvotukset iskee niin painoa voi tulla parikin kiloa huijauksessa. Verimäärä alkaa olla jo maksimissaan ja lapsiveden määrä vähenee vauvan kasvaessa. Tissitkin voi yhtäkkiä täyttyä, joten kyllä sitä painoa voi tulla ihan loppumetreille saakka.

Tää pallo nappas päivällä panadolin ja nyt taas illalla riehui remontin merkeissä :D Ähelsin lattian rajassa ja revin listoja irti. Hullu mikä hullu, tää pesänrakennusvietti on kamala. Ja aika tosiaan loppuu kesken! Enää 6 viikkoa laskettuun aikaan eikä mikään ole valmista!
 
Sormuksia en oo uskaltanu pitää enää aikoihin, vaikka turvotuksia ei ookkaan ollut. Jotenkin aamuisin tuntunut että puristaa, niin parempi ottaa pois kokonaan.. Ja sitten on taas näitä että putoaa sormesta :D

Meillä neiti kipeänä TAAS... toisaalta hyvä, oon itse niin väsyksissä että meinasin nukahtaa töissä seisaalteen, mutta eipä tässä oo taas viikkoon nukuttukkaan. Raaah, meinaan kyllä olla ihan loppu. Haukotukset ei meinaa loppua millään, hyvä kun silmät pysyy auki. Jos sitä suuntais tästä jo pedin pohjalle, josko tänä yönä saisi ees hiukan enempi unta.. Pitääkin koittaa kaivaa se imetystyyny, joskos olisi apua. Edellisessä raskaudessa ei tuntunut tälläsiä uniasento-ongelmia mitä nyt on. Ja kuuma on kaikenaikaa. Vaikka sisällä on "vaan" 21,5 astetta lämmintä. Omakotitalon ihanuuksia, tai sitten ei.

Seksihimot on heränny nyt, mutta ei huvita harrastella mitään kun ei tiedä että miten päin toimittaisiin. Maha kun tuntuu olevan tiellä kaikinpäin. On tää kans niin väärin!! :kieh:

Beibei & Ipana 30+0 POKS!
 
"*Pihla*"
Lauwra, todellakin hullu mikä hullu! Itsepä sen sanoit :D

Painonnousu, mulla viimeksi hidastui loppua kohden. Mutta paha mennä ennustamaan, miten nyt käy. Uskon, että jäädään alle sen 15kg:n, mitä ekassa raskaudessa tuli. Muuten tosiaan pitäisi alkaa tulemaan reilu kilo viikossa. Viimeksi oltiin jo lähellä, +800g/viikko, mutta siinä oli just ollut pääsiäinen ennen edellistä neuvolaa :D sitä ennen on ollut sellaista 150-300g/viikko.

Sormukset on olleet sormessa ihan normaalisti päivät ja yöt. Kerran otin yöksi pois, kun olin illalla syönyt sipsejä. Mutta hyvin olisin voinut jättää paikalleenkin :) voisi kyllä alkaa yöksi ottamaan pois ihan varmuuden vuoksi. Viime kerralla jätin sormukset kotiin, kun lähdettiin synnyttämään ja kyllä tunsinkin oloni alastomaksi! Pelkäsin turvotuksia ja olin varma, etten kuitenkaan voi käyttää sormuksia, niin parempi jättää kotiin. Ihan hyvin olisin voinut niitä pitää ja laitoinkin sormukset heti sormeen, kun pääsin kotiin :D tosin litkin osastolla vettä ihan älyttömiä määriä, että ehkä se oli syynä sille, ettei mitään turvotuksia ollut. Varmaan kuitenkin tälläkin kertaa jätän sormukset suosiolla kotiin. Saahan mies tuotua ne sairaalaan, jos tunnen oloni taas liian alastomaksi, eikö turvotuksia tule :D

Vähän sellainen fiilis ollut nyt illalla, ettei ole paljon tehnyt mieli olla pystyssä. Miehellekin totesin, että vauva tulee kohta kurkkimaan tai vähintään vilkuttamaan, jos nousen pystyyn... Ja virtsarakkoa se on taas murjonut oikein urakalla. Tosi ikävän tuntuisesti moukaroinut tuonne alaspäin nyt illan. Vähän alkaa painovoima tehoamaan, kun on sinnikkäästi pysynyt vaakatasossa :D muutenkin usein iltaisin tuntuu, että koko lantio halkeaa ihan just. Olo on siis oikein ihana.

Himoja mulla ei onneksi ole ollut muita kuin nyt se makea (suklaata PAKKO saada) ja koko raskausajan hedelmät. Niitä on ollut pakko saada ja nimenomaan aamulla. Luulen, että osa tuosta makeanhimosta johtuu ihan jo univeloistakin. Kroppa yrittää jollain paikata energiavajetta ja vaatii suklaata. Yöunet on taas koko viikon ollut sellaista 5-6 tuntia/yö ja sekin 1-2 tunnin pätkissä. Ei kai ihmekään, että makea himottaa. Onneksi mieliala on muuten pysynyt nyt melko tyynenä ja tasaisena :) pinna nyt aika herkästi kiristyy, mutta sekin johtuu univeloista ja epämukavasta olosta. Jospa viikonloppuna saisi edes vähän paremmin nukutuksi, kun pääsee taas yläkertaan, eikä kissat ja mies herätä niin aikaisin aamulla...

Kaikenlaista tekisi itsekin mieli touhuta vielä ennen vauvan syntymää, mutta en yksinkertaisesti pysty näiden kipujen kanssa. Panadolin joudun ottamaan joka ilta, vaikken olisi mitään ihmeellistä päivän aikana tehnytkään. Päivän yleensä sinnittelen ilman, kun en viitsisi ihan koko ajan vetää särkylääkkeitä. Yöksi on vaan pakko ottaa, jos haluaa edes jollain tapaa nukkua.
 
"lauwra"
Pakko mainita, että täälläkin seksielämä on palautunut taantumasta! On löydetty pari mukavaa asentoa, jossa homma luonnistuu ja 1-2 kertaa viikossa tulee nyt hommailtua. Eihän se edelleenkään mitään ilotulitusta ole, oi kuinka kaipaankaan tiettyjä asentoja... Mutta ei enää montaa kuukautta :)

Mun sympatiat menee kaikille töissä kärsiville! Pian ne äippälomat alkaa ja sanon tämän ensiodottajille: nauttikaa levosta ja tehkää vielä jotain ihanaa kaksin miehenne kanssa! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
Mikähän villitys nyt on menossa, minäkin nimittäin jo tänään huomasin katsovani miestä "sillä silmällä" :LOL: Jos sais vaikka viekoteltua sen jonkinlaiseen touhuun ;) Onko se tämä orastava kevät, paremmat yöunet vai hormonihöyryjen vähentyminen? Täytynee joka tapauksessa takoa kun rauta on edes etäisesti haalea :D
 
"*Pihla*"
Täällä ei piristymistä seksielämän suhteen näkyvissä :D uniin tulee kyllä juu, mutta oikeasti olo on niiiin epämukava ja lonkat paukkuu siihen malliin, että kiitos, mutta ei kiitos. Miehelle sanoin, että katsellaan sitten juhannuksena :D eipä tuo ole onneksi ollut yrittämässäkään, kun tietää nämä mun olot. Tarjoutui se tänään kurkkaamaan, onko vauva oikeasti tulossa vilkuttamaan tuolta alakerrasta vai ei :D

Mulla muuten alkaa äitiysloma HUOMENNA! :O
 
"lauwra"
Kuusama, repesin ihan totaalisesti :D Mun kohdalla asia on ainakin niin, että parempi taas totutella vaakapainiin kun aion sitä vaatia loppumetreillä varsinkin jos auttais saamaan tän vauvan ulos :D Sanoinkin miehelle, että saa luvan yhtyä muhun vaikka väkisin muutaman päivän välein rv37->
:D
 
"Milsteri"
Nopea ja hieman ällöttävä kysymys, miltä limatulppa näyttää?!,

Niin toivon ettei tuo ollut se mutta en kyllä muutakaan keksi :eek: tuli siis vessakäynnillä paperiin paksua, kirkasta limaa sellainen hiukan alle sentin paksuinen ehkä 7 senttiä pitkä "rihma"

Hätääntynyt Milsteri VASTA 30+2
 
..malsa
Milsteri, mä en ainakaan osaa oikein kertoa miltä se limatulppa näyttää, mutta voipahan toi hyvinkin olla se. Lukenu olen ainakin, että se ei välttämättä kuitenkaan enteile, että synnytys olisi justiin käynnistymässä. Että ei välttämättä syytä huoleen! Kannattaa varmaan soitella synnärille ja kysellä.

Tsemppiä! Toivotaan, että pieni tahtoo vielä pysyä mahassa! Onneksi kuitenkin viikkoja on jo aika hyvin sulla kasassa! :)

Malsa ja pojuE 33+0
 
"Milsteri"
Kiitos malsa :)

Mies lähti just ennen tätä episodia kaverinsa kanssa ulos, joten yksin kotona menin tietty hetkelliseen paniikkiin :D ajattelin nyt että puoli tuntia vielä pysyttelen hereillä ja seuraan tilannetta, jos ei supistele tms niin sitten nukkumaan. Synnärin numeron kaivoin kumminkin varalta valmiiksi :D

Milsteri
 
Heipä hei!

Minä olen alusta asti lueskellut näitä keskusteluja täältä, mutta niin noloa kuin se onkin niin vasta nyt sain aikaiseksi rekisteröityä ja päätin rohkaistua myös itse kirjoittamaan. :)

Laskettu aika on 19.6. ja esikoista odotellaan. Perhevalmennukset takanapäin ja huomasi kyllä, että kaikenlaisesta vertaistuesta olisi paljonkin apua. Onkohan enää mitään FB-ryhmiä, joihin mahtuisi tai pääsisi mukaan?

Kirjoittelen vielä paremmalla ajalla enemmän kuulumisia, josko tässä nyt pääsisi edes hieman mukaan juttuihin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
"*Pihla*"
Zoanna, tervetuloa :)

Milsteri, mikäs sulla on tilanne? :) limatulppa-asiaan en osaa minäkään mitään sanoa, kun olen sektiosynnyttäjä. Jostain kätilön blogista vasta luin, että limatulpasta kohistaan ihan turhaan. Sen irtoaminen kuulemma tarkoittaa sitä, että synnytys voi käynnistyä tuntien TAI vasta viikkojen päästä. Mutta tosiaan omakohtaista kokemusta ei ole.

Lauwra ja Kuusama, voi hyvänen aika, mitä juttuja :D

Ei tullut meidän vauva kurkkimaan yön aikana :D se ikävä tuntemus helpotti, kun oli vaakatasossa, joten varmaan painoi jotenkin tuonne alas ja sitten vielä liikkui siellä, niin huh! :D toivottavasti tuntemus ei tule tänään takaisin. Kyllähän mä ymmärrän, että näillä viikoilla alkaa olla jo jos jonkinlaista tuntemusta, mutta miksei voisi vaan synnytykseen saakka olla ilman mitään ikäviä tuntemuksia ja sitten, kun tuntemuksia tulee, niin lähdetään synnyttämään :D

Äitiyslomaa viettävä Pihla 34+5 :)
 
"lauwra"
Milsteri, soititko äippäpolille? Varmaan kannattaisi käydä tarkastuksessa. Jos sisätutkimuksessa on kaikki ok ja paikat kiinni, niin saat mielenrauhaa. Jos jotain viitteitä on synnytyksen käynnistymiseen niin ottavat sut vuodelepoon ja yrittävät ainakin pari viikkoa pitää vauvaa vielä kohdussa. Ja voihan se olla, ettei kyseessä ollut limatulppa.. Mistäs näistä tietää. Vaikka oisin omani nähnyt niin ei se välttämättä olisi samanlainen.

Kylläpä väaytti aamulla, joutui taaperoa viihdyttää piirretyillä niin sain 40 min lisää torkkumisaikaa sohvalla :D

lauwra & poika poksuu vihdoin uuden viikon! 34+0 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
Saattoi olla limatulppaa tai sitten ei. Mulla ekassa raskaudessa läks limatulppa lähes kokonaisena, sellanen kellertävä möykky. Oli aika ällö :D Lähti muistaakseni reipas 40+? ja käynnitykseen asti mentiin. Nyt on ollu kyllä aina silloin tällöin tuollasta paksua limaa, mutta jostain luin että on ihan normaalia ja pitää sen kohdunsuun "puhtaana" kun tuota tulee. En ottaisi hätää tai huolta, ellei supistukset tai vedet mene. Uimaan en ehkä menisi enää jos tietää varmasti että on limatulppa lähtenyt. Kaveriani oli neuvolatäti pelotellut, kun limatulppa karkasi jo 7 viikkoa ennen LA:ta että voi tulla koska vaan!! Synnytti sitten 11 päivää myöhässä.. Että ei se aina sitä tiedä :)
 
"Milsteri"
Täällä kaikki hyvin, nukahdin ennen kuin oma "tarkkailuaika" loppui eikä ole supistellut/tullut minkäämlaista vuotoa :) pikkuinen polskii tyytyväisenä ja minäkin kätilöiden juttuja lukemalla sain mielenrauhan niin en nyt sitten edes soittanut mihinkään.

Kiitos kaikille kokemuksista ja ajatuksista!

Milsteri 30+3
 
painosta ja turvotuksesta oliks se keskimäärin viikot 25-35 suurimman painonnousun aikaa ja sit vähenee mutta sehän on sit ihan yksilöllistä että miten pääsee liikkumaan ja kuinka paljon herkut himottaa. Mulla oli selkeesti nyt muutama viikko tässä että tuli 500-1000g viikossa kun kroppa ei antanu myöten liikkua normaalisti ja iski se hirveä makeanhimo yms päälle. Annoin itteni herkutella ja lepäillä ja nyt sit taas näyttäs tahti tasottuneen kun pystyy taas liikkuun enempi ja ihan pahin makeanhamstraus menny aineki hetkeks ohi :)

turvotuksesta joku sanokin et kannattaa olla joo sormusten kanssa varuillaan, yö on se pahin aika ja voi jäädä pahimmillaan se +4kg nesteitä kroppaan hetkessä :p meidän kätilö/th sano että viel kätilön hommia tehdessään kohtas harva se päivä näitä joilta sit lopulta sahalla sahattiin sormukset irti synnyttämään tulles. Se oikeesti vaan iskee niin puskista joskus!
 
limatulpasta sitähän joillain tihkuttelee koko raskauden ajan eli ei oikein tarkoita mitään välttämättä. Mulla tulee noita kirkkaita ja /tai kellertäviä "etanoita" välillä mutta musta ne on enempi tota BeiBein kuvailemaa muuta limaa joka pitää paikkoja puhtaana. Ja emättimen limakalvothan uudistuu koko ajan niin voi tulla aika mielenkiintostaki tekstuuria etenkin kun hormonit taas hakee tasapainoo :D Ennen esikoisen syntymää mulla irtos tulpaa ihan reilusti samana iltana jolloin tunnistin että synnytystä valmistelevat supistukset alkoi. Lima oli semmosta verestävää ja sitä tuli paljon verrattuna näihin "etanoihin". hah, ihanaa kuvailua :LOL:
 
miltäs tuntuu olisko iloa jos tänne laitettaisiin positiivisia ja rohkaisevia synnytys/sektiokertomuksia? Omani voisin ainekin jakaa jos vaikka joku hermoileva ekakertalainen sais siitä jotain iloa :) Enemmän on kuitenkin niitä neutraaleja, normaalisti ja sit myös tosi mahtavasti menneitä syntymiä, kauhutarinat vaan saa aina enemmän palstatilaa :(
 
"lauwra"
Limatulpasta vielä sanon, että jostain luin olevan kananmunan kokoluokkaa. Eli ehkä tuo milsterin kuvailema on tosiaan ollut siitä pala tai jotain muuta :)

Oman sektiokertomukseni tänne jo kirjoittelinkin, mutta olisin toki halukas kuulemaan alatiesynnytyksistä :) Varsinkin jos joku on sektion jälkeen synnyttänyt alakautta. Jännää olla hommassa ensikertalainen, vaikka yksi lapsi onkin :D

Selkä oli hyvässä kunnossa yön levon jälkeen, mutta helpolla kipeytyi taas imuroinnista. Täytyy varmaan tosiaan nyt tajuta, että selkä alkaa olla kovilla enkä pysty enää samoihin suorituksiin kuin pari viikkoa sitten.
 
"*Pihla*"
Milsteri, hyvä että mielenrauha on taas saavutettu :) kyllähän kaikki normaalista poikkeava pelästyttää ja varsinkin, jos on yksin kotona, eikä pääse jakamaan huoltaan kenenkään kanssa.

Minäkin oman sektiokokemukseni olen tänne jo jakanut :) mun mielestä ihan hyvä idea kirjoitella niitä positiivisiakin kokemuksia, kun netti tosiaan on pullollaan kauhutarinoita. Mähän luen ne kauhutarinatkin kyllä ja lisään vaan omaa pelkoani ja ahdistustani. Nyt olen tosi ylpeä, kun olen lopettanut googlailun! :D ehkä mielikin on just sen takia rauhallisempi, kun en koko aikaa lietso sitä pelkoa itseeni.

Tänään tuli ihan hirveä tuikkaisu tuonne värkkiin! Liekö vauva siellä sitten sopivasti puskenut, vai mitä, mutta tosi kipeä tuikkaisu oli. Kesti ihan pari sekuntia ja oli vain sen yksi. En muista tälläisiäkään ensimmäisestä raskaudesta, mutta varmaan vaikuttaa sekin, että tyttö oli koko ajan perätilassa ja tämä on raivotarjonnassa ja pääsee ehkä paremmin puskemaan tuonne alaspäin. Ehkä nämä nyt on niitä sukkapuikkokipuja? Häpyluun seutuville on tuikkinut aiemminkin, mutta tämä tuikkaisu oli ihan suoraan tuonne värkkiin.
 

Yhteistyössä