Kesäkuun kullanmurut 2015 **Huhtikuu**

"lauwra"
Hihih Pihla, senkin ketku :) Vähän kyllä kiinnostaisi tietää oikean poksumisen päivä ;)

Toivottavasti joku fb:läinen kävisi kertomassa onko saatu jo ensimmäiset "kesäkuiset" maailmaan. Ainakin yksi kaksosodottaja oli ja uskoisi niiden vauvojen ainakin tulevan etuajassa ja kyllähän noita kuukauden etukäteen tulleitakin yleensä sekaan mahtuu :)
 
Huh josko vihdoin kerkiäisi/jaksaisi kirjoitella! Olin jo yksi ilta kirjoittamassa mutta taapero ei sitten meinannut nukahtaa ja oli pakko lopettaa. Joka päivä käyn kyllä lukemassa muiden kuulumiset :)

Myös minulla oli siis tänään äitiyspolikäynti, jossa sitä etistä istukkaa katsottiin. Se ei ollut kuin 3 mm siirtynyt ylöspäin kahden viikon aikana, eli on vielä alle sentin päässä kohdunsuulta. Sain sitten uuden ajan rv 36+4, jolloin luulisi jo sektioaikaa saavan jos tilanne on edelleen sama. Turvarajaa yritin kysellä, mutta lääkäri ei suostunut (osannut?) sanoa mikä se sitten minun kohdalla olisi. Olen nyt kyllä asennoitumassa siihen sektioon kun tilanne vaikuttaa edelleen huonolta alatien kannalta. Olisi vaan kiva jo tietää itse synnytystapa. :| Kotiohjeiksi sain yhdyntäkiellon ja ylimääräisen rasituksen välttämisen (hei kiva toi 2v kotihoidossa :D) mutta ei sen kummempaa...Miten sulla Neiti Sievänen, onko kontrolli vielä edessä? :)

Vauvan painoarvio oli 2,2 kg kuulemma normaali koko, tänään siis rv 33+6.
Kohdunkaula kiinteä ja kiinni, kaulaa noin 3 cm, eli hyvä sen etisen istukan kannalta ettei ole mitenkään pehmennyt vielä.

Muuten otettiin sitten niin kaikki testit mitä ikinä keksii: virtsa, verenpaine (puhtaat, matalat) hiiva, raskausmyrkytysverikokeet (koska oli edellisessä raskaudessa) sekä vielä sydänfilmi, koska kerroin että välillä sydämeen pistää, Onko muilla ollut kyseistä vaivaa? Ilmenee hermostuessa yleensä eikä välttämättä helpota levollakaan. Ei ole kuitenkaan päivittäistä. Soittoa olisi pitänyt tulla tänään jos jotain hälyttävää olisi löytynyt, eli ilmeisesti kaikki ok. Neuvolasta nyt viimeistään saan tulokset sitten kaikesta.

Kiva että Pihla ja Lauwra saivat mielenrauhan ja kohdalle sattui hyvät lääkärit! Olen sivusta seurannut synnytyspelkoisen ystäväni taistelua, kun ei lääkäri millään meinaa uskoa pelkoon (liian suuresta vauvasta) vaikka on jo käynnistys luvattu yhden lääkärin toimesta, vaan yrittää suostutella siitä pois. Suututtaa ihan itseänikin se hänen kohtelunsa.

Synnytys-esitietolomakkeen sain edellisellä kontrollikäynnillä ja toiveiksi laitoin oman huoneen (synnytyksen jälkeen), paljon kivunlievitystä sekä että en halua nähdä piikkejä jotka minuun laitetaan, Pieni piikkikammo siis löytyy. Samansuuntaisia toiveita laitoin jo ensimmäisessä synnytyksessä ja kaikki toteutettiin paitsi huoneen jouduin jakamaan koko ajan, mikä oli itselleni vaan viihtyvyyden kannalta huono juttu. Ensimmäisen kohdalla ei ollut mahdollisuutta perhehuoneeseen jonka olisin ehdottomasti halunnut, toisen kohdalla niitä olisi mutta se ei vaan ole järkevää kun meillä on tuo taapero joka tarvitsee isäänsä enemmän kuin minä häntä.
Kunhan mies pääsee synnytykseen mukaan olisi mahtavaa... Sekään kun ei ole itsestäänselvyys kun sukulaiset asuvat 300 km:n päässä. Sen kannalta suunniteltu sektio olisi siis ihan jees :D ! En tosiaankaan halua synnyttää yksin :'(

Muutenkin hieman hankalaa ollut viime aikoina tuon 2:vn kanssa kun on kova uhma päällä ja nukutus hankalaa. Onneksi mies hoitaa yhden nukutuksen päivässä ja viikonloppuisin kaikki, on mua paljon parempi siinä hommassa. Menisipä pahimmat taistelut ohi ennen vauvan syntymää...

Vauvan vaatteet on lajiteltu lipastoon ja pahvilaatikoihin koottain, pinnasänky paikallaan, rattaat ja kaukalo hommattu. Hoitopöytä laitetaan parin viikon päästä kasaan (kylppäriin). Vielä puuttuu jotain pientä ostettavaa (vaippoja, harsoja, lisää vaatteita :D) Ja lisäksi pitäisi pestä leluja ja tuttipulloja etukäteen. Viikot vierii nopeasti!

Lissu ja pikkuveli 33+6
 
..malsa
Sondelle tosta synnytyksestä.. Mulla ainakin esikoisen kanssa paikalla vain se oma kätilö, mutta sitten kun vauva on juuri syntymässä niin paikalle tuli toinen kätilö joka sitten katsoo esim. Syntymäajan jne. Ainakin olen näin käsittänyt että toi on niinkin se normi jos kaikki menee hyvin.

Tai siis aika yksin miehen kanssa sielä sai olla ja kätilö välillä siinä kävi. Ponnistusvaiheessa tietenkin paikalla ja siis ihan vähän ennen kun vauva oli ulkona niin kutsui sen toisen kätilön.

Jeo juu öitä :)
 
Heippa. Nopeasti huikkaan, että vastasin mulle viestin lähettäneille :)

Meillä tosiaan Facebookissa hyvin pieni ja hiljainen ryhmä, minne voisi kaivata lisää odottajia :) Ison ryhmän kuulumisia en tiedä.

Itse pääsin käymään vähän synnärillä kun elämäntilanne aiheutti supistuksia, vauva voi kuitenkin hyvin ja supistukset vähenivät Pricanylillä. Vauvan painoarvio oli nyt 1960g, millaisia arvioita te olette saaneet jos olette sattuneet ultrassa käymään? :)

Lara 31+6
 
Onnittelut hyvin menneistä synnytystapa-arvioista! :)

Kauheasti olis kaikkea kommentoitavaa, mutta kysyn nyt ensin näin pikaisesti, että mistä voisi johtua kipu vasemmanpuoleisen munasarjan kohdalla? Voiko kohtu painaa siihen jotenkin? Siihen siis aina välillä juilii ja koko kohta on vähän herkkänä koko ajan. Onko muilla ollut tällaista? :|
 
Mamira, veikkailisin et ovat vaan niitä venymis- ja liitoskipuja. Toki voithan soittaa nlaan ja kysyä sieltä :) mulla ainaki rasituksessa alkaa vihlomaan jommallekummalle puolelle alavatsaa.. Enäö ei pärjää ilman tukivyötä yhtään.
Lieköhän haittaa siitä jos tukivyötä käyttää lähes aamusta iltaan?
 
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
lissu123 mulla on nuoruudesta jäänyt ajoittaiset rytmihäiriöt jotka yleensä on liikalyöntejä tai semmosia muljahteluja. sitten piston tunnetta mutta usemmpikin lääkäri sanonut että kuulostais kuitenkin enemmän vasemman keuhkon oireelta kun sydänkäyrissä ei oo ollu mitään. Raskausaiakana ei oo vaivannu sen enempää ja mulle sanottu et on vaan semmonen "tyyppivika" tai ominaisuus joka joillain on :) mutta sulla jos uusi oire niin hyvä et ottivat käyrät, ne on luotettava keino tsekata ja saat sit rauhan jos ei huomautettavaa :) ja niis sydänkäyriskin saattaa olla poikkeamia ilman että on kuitenkaan mitään oikeata vikaa. jos tää nyt yhtäään sua lohdutti :D

sonde toi "leuka rintaa kohden" on aika yleinen kehotus ainekin makuulla ja puoli-istuvas asennos ponnistaville, se auttaa just siin ponnistamisessa suunnan hakemisessa ja vatsalihasten "rullaamisessa" ylhäältä alas ja rentouttaa/avaa lantion aluetta, lisäks helpottaa syvään hengittämistä kun leuat ei oo yhteenjännittyneinä. Avautumisvaiheessa alaleuan rentoutus ja ajattelu rintaa kohti rentouttaa ja auttaa lantion aluetta avautumaan, lantion ja leuan alue on siis hermostollisesti yhteydessä ja siksi tuosta paljon puhutaan :) ja kätilöitä on yks ellei päästä vaikka harjottelijaa mukaan jos silleen normaalisti etenevä synnytys. loppuvaihees sit kun vauva on tulos ulos saattaa kätilö pyytää huoneeseen toisen ottamaan ajan ym tiedot koneelle ja muutenkin avustaan jos tarvis. Mutta hyvinkin rauhassa saa olla ellei anna lupaa esim lääkäriopiskelijaryhmille tms.

mamira mulla ollut ihan kaameita kipuja munasarjojen kohil kummaskin raskaudes etenkin alussa. ollut ilmeisesti sit vaan isohkot keltarauhaset. yleinen vaiva on harmiton kysta mutta multa ei oo ultrates löytyny kuitenkaan niitä ja yks syy tälleen loppuvaiheessa on just toi että kohtu ja lapsi painaa munasarjoja ja suolistoa. paksusuoli joutuu rutistukseen helposti ja voi olla tosi kipeitäkin aikoja erityisesti jos maha hitaammalla ja suoli täys tavaraa :p sit myös ihan vaan se että noi kiinnikkeet ja muut kudokset venyy ja paukkuu ja mulla ainekin lapsi taas päätynty pötköttelemään lopuksi aikaa just tuonne vasemmalle. esikoinen meni ihan samalla lailla ja nytkin täs jumppapallon päällä istuessa on jatkuva pieni paineentunne just tuos vasemman munasarjan korkeuksil.

Tosiaan, sain uuden jumppapallon aah... kaikkien odottavien äitien pelastus :D mulla on nyt se tilanne että istuminen ei vaan oikein onnistu enää kun lapsi ilmeisesti ruvennu kiinnittymään tonne lantioon ja on siis ihan alhaalla, tän pallon päällä pystyn istuun jopa suorassa. Ja tätä on ihana halailla kun supistaa. sanoin jo miehelle että jos onnistuu niin ponnistusvaihees haluaisin nyt käyttää jumppapalloa apuna ja joko olla seisten tai kontillaan. Seisoma-asentoa mulle viimekskin kätilö ehdotti ja halu ois ollu kova mut monen kuukauden unettomuuden ja sit ennen synnytystä valvoin pari vuorokautta takia sanoin et en oo varma kantaaako jalat loppuun asti niin olin sit sängyllä puoli-istuvas asennos. mutta kyl se vaan on totta et se on se epäergonomisin, häntäluu on tiellä ja lantio ahtaammalla niin joutu tekeen vähän enempi duunia :D seisovas tai kyykkyasennos tai kontillaan olles se lantion sisätilavuus on on jopa 1 cm sivusuunnassa ja jopa 2 cm etu-taka suunnassa suurempi :O
 
sonde niin sori tosta leuka-lantio jutusta vielä et ponnistaes kätilöt suomessakin sen yleensä mainitsee mutta avautumisvaiheessa eivät välttämättä tajua sanoa muuta kun " älä pinnistä vastaan " sit jos ei tiedä esim tota leuan rentoutus juttua tai hengittämisen tärkeyttä tms konsteja niin helposti käyrillä ollessakin saattaa vaan sit jäädä sängylle itekseen mietiin et " mitäs vittua mä sit teen tän kivun kans??" :D kätilöihin voi luottaa kympillä mut nekään ei vaan aina muista kaikkia maailman vinkkejä latoo vaan antavat helposti enemmän sitä rauhaa..
 
sori joku jo aikaa sit peräänkyseli kirjavinkeistä, tuolta uumenista ne löytyy mut mä en pystyny sillon lähettään mitään kun netti pätki ja unohdin sittemmin :ashamed: nyt muistin tosta lantiojutusta:

Rautaparta Malla: raskaus, synnytys, äitiys. äidiksi omaa kehoa kuunnellen Raskaus, synnytys, äitiys | Rautaparta, Malla | 9789510360583 | € löytyy aika kivasti kirjastoistakin. On lempeä mutta kuitenkin asian reilusti läpikäyvä, ei mitään allö anatomiankuvia vaan paljon vinkkejä oman olon helpotukseen. Kirjoittaa hyvin myös synnytyksen kulttuurista/historiasta esim siitä kuka idiootti keksi että naisen pitäis maata sängyssä paikoillaan, olla mahdollisimman pasiivinen ja hiljaa vaikka luonto on opettanu meille ihan toisenlaisen ja paremman tavan synnyttämiseen ja kuinka noi vanhat tavat on alkaneet palata käyttöön. Käy asiallisesti eri kivunlievityskeinot läpi demonisoimatta lääkkeellisiä keinoja mikä on tosi hyvä koska mikään keino ei sulje toista pois :) itseä helpottavista liikkeistä, ääntelystä ym kirjoittaa myös hyvin ja siitä että jokaisen pitää löytää oma tapansa, ei oo yhtä ainoaa kaavaa mikä sopis kaikille :) ihana kirja, luo uskoa itseen ja tapahtumaan!

sit ihan kaikelle kansalle sopiva hoitava ja lempeä eckhart tolle, läsnäolon voima Läsnäolon voima - Eckhart Tolle - kirja(9789529842704) | Adlibris-verkkokirjakauppa tuokin löytyy kivasti pientenkin kirjastojen valikoimasta :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista Kerttuliinu ja Syli84. Kauhean paniikin ehdin jo kehittelemään tästä, kun tuli viime yönä nukuttua huonosti ja nyt vähän mieli maassa ja pahimmat kauhuskenaariot tietty mietittyinä. Jospa vaan yrittäis antaa tän päivän mennä omalla painollaan ja sit saa nukkua kolme päivää putkeen niin ehkä se sit siitä. :D

Ja hei mä poksun 33+0!
 
Haluaako joku muuten tehdä toukokuun pinon? Mä vasta huomasin että olen hukannut johonkin tuon ekan sivun kuvan, hmm.. Voin mäkin tehdä sen pinon, mutta teen sen sitten tänään jo, sillä muutto sulkee netin ja koneen hetkeksi.

Eilen taisin bongata ensimmäiset liitoskivut kun riehuin muuttolaatikoiden parissa. Tuntui kyllä niin mehukkaat viillot alakerrassa että huhhuh. Mulla on ollut nyt eilen ja tänään erikoista ruokahaluttomuutta. Ei oikein mikään meinaa maistua. Samoin ei meinaa iltaisin tulla uni mitenkään. Olisko jonkinlaista ylikerrosta ilmassa kun on nyt tätä tohinaa elämässä?
 
kerttuliinu kyselin lekurilta tukivyöstä kun mulla oli istukka tuos edessä alhaalla ja sanoi että niin kireälle sitä ei saa että olis haittaa. Ja samoin toi että kuinka paljon pitää ei vaikuta juuri muuhun kun omaan oloon :) lääkäri totes et jos jollain konstilla saa niin kireeks että ittekii jo ahistaa niin sit kannattaa höllätä mutta kyytiläiseen ei vaikuta oli istukka missä tahansa. Eli jos saat siitä apuja niin hyväähän se vaan tekee kun on vähän vähemmän stressihormoneja kehossa kipujen takia :)

mamira huonot yöt pehmittää kyllä pään :D mutta jos oikeen tekee kurjaa ja jatkuu kipeenä niin soita neuvolaan ja kysele mielipidettä kun sitä varten ne tädit siellä on :) saat sit lisää mielenrauhaa
 
Tää perkele söi mun kirjoituksen!!! :mad::mad::mad:

Mitähän mun piti.. Niin Lissu 123 Mulla on seurantaultra/synnytystapa-arvio 36+5 äitiyspolilla. Nyt on etisen istukan kans tilanne se, et se on marginaalinen, eli 1,2cm kohdunsuulta. Turvaraja 2cm. Mulla istukka on niin laajalla alueella ja se kohdunsuun lähellä oleva osa on jokin kieleke, jos oikein ymmärsin, niin voi hyvinkin olla että saan luvan alatiesynnytkseen, vaikka turvaraja ei ylittyisikään. Toisaalta jaan hyvin noi sun tuntemukset sektion "helppoudesta". Meillekin esikon hoitajat tulee satojen kilometrien päästä, olisihan toi sektio siinä mielessä hermoja rauhoittava. Muuten kyllä pyydänkin pelkopolille ajan jos sektiopäätös tulee.. :(
Onko sulla muuten ollut mitään vuotoja tms. koko raskausaikana? Mulla ei oo ollut mitään, siksi onkin jotenkin kummallista ottaa muka rauhallisemmin...

Jumppapallo on mulla ollut työtuolina ja synnärillä avautumisvaiheessa oli sitä vasten kiva keinutella. Toimi hyvin kivunlievityksessä TENS:n kanssa.

Kätilö synnärillä muuten kertoi, että monesti kapealantioiset hoikat naiset ovat "hyviä synnyttäjiä" kun heidän luut ovat joustavampia. Itse olen levälantioinen, eikä liitoskipuja juuri ekassa raskaudessa ollut, silti sieltä on hyvin mahduttu ulos. Ponnistusvaihe kesti kokonaiset 5 minuuttia.
Nythän niitä liitoskipuja on vaikka muille jakaa :ashamed: Vaikkakin se häpyluun jomotus loppui kuin seinään vauvan käännyttyä raivotarjontaan (!) niin muunlaiset liitoskivut tuli tilalle. Yöt on jotain ihan hirveetä. Onneksi alkoi jo tää äitiysloma :)

Mitäs vielä.. Jollain muullakin oli esikon synttärit tässä lähiaikoina? Meillä olisi loppukuusta, mutta pidetään ne tässä parin viikon sisään, ettei jää pitämättä..

Nyt kauppaan, enneku tulee vappuruuhka pahimmilleen :)

Neiti Sievänen 35+1
 
Viimeksi muokattu:
Kiva kuulla että täällä muilla on ollut hyviä lääkäri- ja neuvolakokemuksia :)

Minulla oli eilen neuvola-aika, vieras terkkari otti minut vastaan ja kovin kiireiseltä hänkin vaikutti. Omista huolista ja peloista kun puhuin, tuli taas se olo että kaikki mitä sanon, ohitetaan. Terkkari oli myös tosi kovakourainen tunnustellessaan vauvan asentoa, ihan joutui ulahtaa kivusta välillä :D Lisäksi jäi hieman huolettamaan onko vauvan kasvu edennyt. Minulla aiemmin sf-mitta yltänyt juuri ja juuri alakäyrän yläpuolelle, nyt hulahtanut alakäyrän alapuolelle. Edellisen kerran ultrattiin 13.4. jolloin todettiin vauvan olevan pienikokoinen mutta kasvaa kuitenkin omalla käyrällään. Jotenkin taas kamalan vaikea saada omaa mieltä rauhoittumaan että kaikki on ok...
Muuten kaikki ok, verenpaine todella hyvä, virtsa ok ja hemoglobiinikin oli 135 jota epäilin että olisi laskusuunnassa.

Täällä koitettu saada kotia valmiiksi remonttia varten, eilen siirrelty kalusteita suojaan ja pakattu tavaroita. Huomasi kyllä eilen illalla että kostautui tuo koko päivän touhuaminen, aivan valtavan kipeitä ja pitkäkestoisia supistuksia loppuillan ja nukkumaan käyminen oli tosi hankalaa kun joka paikkaan sattui ja maha aivan kivikovana. Parin tunnin unilla jatkamaan pakkaamista, lähdetään tänään siis vapun viettoon miehen kotiseudulle kunhan hän töistä kotiutuu.

Kuumista aalloista: Täälläkin välillä kuumia aaltoja tulee, yleensä olen aina varpaat ja kädet jäässä kotona, nykyisin tuntuu että hikoilen jatkuvasti :D Öisin myös heräilen usein aivan hiestä märkänä. Pitäisi varmaan vaihtaa jo ohuempaan peittoon tai ottaa koko täkki pois pussilakanan sisältä niin saattaisi olla yöllä helpompaa.

Nyt laittamaan lounasta, jos sen jälkeen pääsisi jo tien päälle ja vapun viettoon :)

Silva ja poju 32+4
 
"*Pihla*"
Ensi kuun päivittäjän roolia en halua. Edelleen ei tietokonetta ole ja mä synnytän ensi kuussa :D enkä varmasti ole ainut, joten päivittäjä joutuu jo vähän enemmän päivittämäänkin :)

Lissu123, mullahan todettiin rv 28+, että istukka on tosi alhaalla edessä. Revin siitä ihan pienoiset paniikit... 32+ oli noussut jo jonkin verran ylemmäs ja eilen 36+3 huiteli jo jossain navan korkeudella :D joten älä vielä menetä toivoasi. Mulla oli tässä 32-36 viikkojen välillä tapahtunut suurempi istukan nousu kuin aikaisemmin. Nyt siis senkin suhteen rauhallisemmin mielin, kun tietää, ettei ole sektioarven päällä :)

Suunnitellun sektion helppous tosiaan on siinä, että päivämäärä on etukäteen tiedossa. Miehen on helppo sopia vapaat töistä ja lapsenvahtikin osaa hyvissä ajoin järjestää työkuviot niin, että pystyy pitämään vapaata :) mehän ei tosiaan tuota sovittua päivää kenellekään muulle kerrota kuin mun vanhemmille (äiti hoitaa tyttöä) ja sisaruksille. Muut kuulee sitten, kun vauva on syntynyt. Tästä anoppi oli kovin katkera viime kerralla, mutta sille ei voi kertoa, jos ei halua, että ihan kaikki tietää. Viime kerrallakin mun vanhemmat tiesi päivän, kun olivat koiravahteina ja kävivät ruokkimassa kissat. Kuten siis toki tälläkin kertaa.

Nyt alkoi pää lyömään tyhjää, enkä muista, mitä vielä piti kommentoida. Hauskaa vappua nyt ainakin kaikille, jos en enää tänään täällä pyörähdä (joo, varmaan :D) :)

Pihla 36+4
 
Simasta nopsaan: kaupan simassa on yleensä alle prosentti alkoholia (jotain 0,5-0,8 %), eli sitä pitäisi juoda litratolkulla, että alkoholimäärä vastaisi esim. yhtä olutta. Kotitekoisissa voi tosiaan olla enemmänkin, riippuu kokista. :D Ja kaupasta taitaa saada ihan täysin alkoholittomiakin. Itse en ole juonut tippaakaan alkoholia raskauden aikana, mutta ajateltiin tänään käydä munkki+sima-setillä jossain kahvilassa, missä on niiden itse tekemää simaa (kaupan simoista en tykkää). Aika tujua simaa saa olla, että lasillinen jotenkin vaikuttaisi. =)

Tähkä 32+4
 
"*Pihla*"
Niin tuohon ultra-asiaan piti kommentoida! Mulla on merkattu korttiin vain kohdunkaulan pituus, kun oli jotenkin niin takana(?), ettei lääkäri ylettänyt kokeilemaan runnomisesta huolimatta. Ei siis ole merkannut, onko pehmentynyt tai yhtään auki. Joten ehkä niitä ei ultralla näe?

Ja synnytystapa-arviossa mulla katsottiin ultralla ja tehtiin sisätutkimus (ja ultrattiin sekä mahan päältä että alakautta).
 
"lauwra"
SIMASTA, kyllähän sitä nyt saa hyvillä mielin juoda :) Ei lasista viiniäkään tai yhdestä saunasiideristä ole haittaa, niin ei kyllä tostakaan!

Mulla ei ole kohdunkaulan tilannetta katsottu missään vaiheessa, ei edes synnytystapa-arviossa. Ajattelin ensi viikon neuvolassa pyytää ajan lääkärille, että saisi loppuajasta vähän tietoa millä mallilla paikat kypsyy.

Täällä pakataan laukkuja ja lähdetään reissuun viimeisen kerran :D Seuraavat viikot ollaan sitten kotona odottamassa lähtöä synnärille... Ensi viikolla aion vielä maalata kehdon ja pakata sairaalakassin. Sitten saa bebe luvan jo vaikka tulla!

lauwra & pikkuveli 35+6
 

Yhteistyössä