Kesäkuun kullanmurut 2015 **Huhtikuu**

Mä kävin eilen suunnistamassa, hullu mikä hullu :D Iskias ja kestosupistus seuranani, mutta rastit löysin! Hiukkasen jännitti millainen yö tulee, mutta tulikin hyvä yö =) Uni tuli niin tehokkaasti että piti sitten jättää se miehen viettely parempaan aikaan ;)

Vauvalla on ollut tänään vauhtipäivä, uskoisin että se kääntyi välillä poikittain. Toisella puolella tuntui pää ja toisella peppu. Eipä tuntunut enää kauhean kivalta tuollainen kääntyminen ja muljauttelu.. Nyt se työntelee jalkapohjaa nahasta läpi :heart:

Tänään poksuu uusi viikko, jee!

Kuusama ja Vauva-T 31+0 *poks*
 
Onpas taas tullut monta sivua tekstiä kun oli pari päivää poissa :D Kaikenlaista piti kai kommentoidakin mutta nyt taas pää lyö tyhjää kun viestikentän avasin. Tästä neidistä tuli rouva nyt torstaina, kun karattiin miehen kanssa romanttisesti käräjäoikeudessa naimisiin :D Vaikka häitä ollaan suunniteltu ensi vuoden kesälle, niin haluttiin hoitaa tää virallinen osuus "pois alta" ennen babyn syntymää :) Menee kyllä hetki tottua uuteen sukunimeen!

Mulla on yöt viime aikoina helpottaneet lonkkakipujen osalta, mutta sen sijaan vauva onkin sitten laittanut kunnon turbovaihteen päälle aina öisin, heti kun pistän kyljelleni. Potkii ja pyörii minkä kerkeää, ja vaikka aina ennen oon sanonut vain että on ihana tuntea vauvan liikkeet, niin kyllä nyt on pakko myöntää että välillä muljahtelee todella inhottavasti ja ihan tekee kipeääkin. :D Eli ei ole paljon tullut nukuttua öisin, taaskaan. Tosin oon silti edelleen enemmän sitä mieltä, että parempi kun liikkuu paljon koska mä niin helposti huolestun ja panikoin jos on masussa hiljaista. :p

Pupumama 29+4
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Oi onnea, pupumama! :flower: Meillä olis sama kuvio edessä ennen kesää :D

Mulle on tullut uusi epämiellyttävä oire tässä parin viime päivän aikana. Alkaa nimittäin huimata mahdottomasti kun istuu hiukankin huonossa asennossa. Kunnon huimaukset saa aikaan jo sohvalla röhnöttäminen, ei näköjään juurikaan kärsi istua selkä köyryssä : / Pitänee mainita neuvolassa maanantaina, vaikka kommentti onkin varmaan taas että "ihan normaalia". Selällään makaaminenkin on tietty paha.
 
Pihla Saat kyl oikeesti olla ylpeä jos onnistunu vähentämään googlailua :flower: se on nykyään niin kutkuttavan koukuttavan helppoa vaikka haittaa siitä yleensä enempi on. Jätin ite Facebookin lopulta kokonaan viime vuonna ja stressi, ärsytys ja ahdistus väheni ekan parin viikon aikana ihan uskomattoman paljon... Oon herkkä ja siis ajoittain ( väsyneenä) pakko- oireinen enkä kestä sitä että silmien eteen lävähtää karmeita juttuja ja kuvia joilla ei yleensä ole mitään tekemistä senhetkisen oman ja läheisten elämän kanssa tai ylipäätään suurimman osan maailman ihmisistä, suurimmaks osaks kuitenkin elämä ympäri maapalloa on joko neutraalia, hyvää, mahtavaa tai pieniä arkisia vastoinkäymisiä joista mennään yli ja eteenpäin. Ne asiat mitä me levitetään leviää ja ajatukset joille annetaan energiaa kasvaa... En siis ymmärrä niitä jotka aktiivisesti esim facessa jakavat kaikkia ihmiskunnan brutaalimpia juttuja :mad: ja Googlen taika se on kans niin ihmeellinen että hyvänkin päivän saa kyllä googlaamalla muutettua murheelliseksi :D

AI niin ja sit noi " tuikkasut" mulla on nää kummatki sekä monottanu jaloilla että tälleen loppuvaiheessa sit vedelly nyrkillä suoraan alakertaan... Esikoisen aikaan teki välillä niin häijyä et mietin välil vakavissani et onkohan mahdollista et lapsi " kaivautuu" ulos ennen aikojaan :D

Kuusama vedäksä juosten siel mettäs?? Kateellisena oon vaikka kävelisitkin, tääl on paikat niin tahmeena et tänään tasaisella kävelty 3 km tuntuu.. :p

Pupumamalle isot onnittelut! :flower: Kevät on rakkauden aikaa... Ja lisääntymisen :D
 
"lauwra"
Onnea pupumamalle! Mukavampi se on mahattomana sitten juhlia :D

Kuusama, painaisko vauva noissa asennoissa jotenkin isoja valtimoita? Selällään ainakin usein menee jaloista tukkoon ja se aiheuttaa huoboa oloa yms. Mä huomaan herääväni pahoinvointiin jos yöllä hetken nukun selälläni.
 
En mä sentään juokse, kävelen tai siis lyllerrän :D Tosi vähän on tullut liikuttua viime kuukausina, mutta nyt on pakko yrittää lisätä kun lonkat ei enää samalla tavalla vaivaa öisin.

Varmaan joo kohtu painaa jotain suonia, olin mä tietoinen tuosta makuulla olosta mutta en olis uskonut että huonossa ryhdissä istuminen tekis saman.
 
"*Pihla*"
Onnea Pupumama! :) mekin pyörähdettiin aikanaan romanttisesti maistraatissa ja ihan salaa kaikilta :)

Syli84, kiitos! :) ja kyllä, ihan oikeasti olen lopettanut googlailun. Olen yllättänyt sillä itsenikin. Mulle on nyt niin moni ammattilainen sanonut, että jätä se googlailu, niin pakkohan se oli yrittää ja yllättävän helppoa se onkin ollut. Facebookissa en ole koskaan ollut ja tuskin tulen olemaankaan, joten nyt pyörin vaan näillä palstoilla :D uskon kyllä, että oman mielialan kannalta tuo googlettamisen lopettaminen on ollut tosi hyvä, koska ahdistus on tosiaan vähentynyt rutkasti. Varmaan 3 viikkoon en ole googlaillut ja yritän olla koko loppuraskauden googlailematta :D vaikka onnistun kyllä siltikin välillä kehittämään pelkoja ja ahdistuksen aiheita, mutta samanlaiseen paniikkiin en ole onnistunut itseäni lietsomaan kuin googlen avulla. Paha google :D

Niin ja itsekin hetkittäin mietin, että voiko tuo vauva kaivautua tuolta ulos ennen aikojaan (en googlaa! :D ), niin häijyltä välillä tuntuu. Yhtään ryhdikkäämmässä asennossa istuminen taitaa olla pahin asento tällä hetkellä. Silloin tuntuu, että vauva pääsee tosi pahasti painamaan tuonne alas ja aiheuttaa ikäviä tuntemuksia. Niinpä lötsötän koko ajan enemmän tai vähemmän takakenossa... :D nyt tuo pikkutyyppi taas moukaroi virtsarakkoa. Hyi, miten inhottavalle tuntuu! Silti olen kuitenkin iloinen, että liikkuu :) huolestun tosi herkästi, jos on liian hiljaista ja onpa tuota mahaa tullut välillä aamuisin tönittyäkin, kun on alkanut mietityttämään. Onneksi yleensä nopeasti tulee vastaus :)

Nyt kirjan kanssa peiton alle, kun tyttö vihdoinkin simahti! :)

Pihla 34+6 ja huomenna vihdoin poksuu!
 
Staffy
Kuusama, jos alkaa huimata tai tulla huono olo niin mene makaamaan vasemmalle kyljelle mikäli mahdollista. Se on paras mahdollinen asento raskaana ollessa fysiologisesti.

Staffy 34+0
 
Hei vain.
Minä olen viettänyt hiljaiseloa, taustalla lueskellut teidän tarinoita, monta kertaa pitänyt kommentoidakin, mutta en vain ole saanut aikaiseksi :( Minulle tuli alkuviikosta tuomio, ja nyt siis olen äitiysloman alkuun asti sairaslomalla. Melko kova isku itselle jäädä kokonaan pois töistä... Meinaa kotiseinät kaatua päälle ja yksinäisyys raastaa hermoja.

Kipeät supistukset, liitoskivut ja selkäsärky jokapäiväisenä riesana, kova yritys kivuista huolimatta yrittää edes hieman liikkua joka päivä ettei aivan homehdu sohvaan kiinni. Unet ovat kateissa ja mieli maassa, saisi kesä tulla äkkiä.

Silva ja poju 31+0
 
"*Pihla*"
Silva, :hug: Samaistun sun tunteisiin. Toivottavasti helpottaa vielä ennen vauvan syntymää. Ainakin se henkinen puoli, sekin tekee jo tosi paljon. Itsekin kärsin ihan jatkuvista kivuista, mutta kun sain mielialan kohenemaan, niin olo on melkoisen paljon parempi kaikista kivuista huolimatta. Ja univelat senkun kasvaa, mutta kunhan mieli pysyy suht tasaisena, niin sillä pääsee jo pitkälle.

Miehen kanssa ollaan tänään arvottu, onko tuo vauva heittänyt taas jonkun voltin tuolla, kun peppu tuntuu yhtäkkiä paljon alempana ja jalka puskee jossain navan kohdalla. Jotenkin tulee sellainen fiilis, että olisi taas vähän poikittain. Ei nimittäin paina tuonne alaskaan niin pahasti kuin muutamana päivänä on painanut. Ultrassahan se sitten taas viimeistään selviää, miten päin tuolla on. Perätilaan en sentään usko kääntyneen :D

Olen viettänyt ihan omaa aikaa tässä nyt pari tuntia. Mies lähti kavereidensa kanssa katsomaan formuloita ja tyttö on mun vanhemmilla. Eiköhän tyttö sieltä kohta palaudu kotiin iltapalalle ja mieskin tulee tunnin päästä. Sitten pääseekin jo petiin :D hyvää on tehnyt lepäillä, kun taas on ollut tosi kovat nivus- ja lantiokivut. Kummasti näiden kipujen kanssa kuitenkin oppii elämään nämä viikot ja kuukaudet, vaikka ei sellaista päivää näekkään, ettei koskisi. Lopputulos on kaiken kivun arvoinen, jos vaan kaikki menee hyvin :)

Pihla poksuu 35+0 :)
 
"lauwra"
Silva, toivottavasti löydät keinon nauttia kotona vietetystä ajasta. Teet niitä asioita mistä tykkäät! Kirjoista, elokuvista, käsitöistä? Jospa ne kivutkin lieventyisi kun saat lepoa.

( . ) eli oma napa :D
Kylläpä otti voimille järjestää tänään Nosh-vaatekutsut! Ihanaa oli kuitenkin kun tuli paljon tuttuja paikalle ja sain tilata ihania vaatteita esikoiselle ja vauvalle :) Huomenna vielä tulee hoitaja tytölle, niin ei tarvitse vielä ihan arkeen palata... josko vähän remppaa tai pihahommia? :D

lauwra & pikkuveikka 34+2
 
Huomenta!

Piti ensin ihan kahlailla sivuja (!!) taaksepäin, että näki milloin on viimeeksi kirjoitellut ja mitä kommentoinut, koska niin paljon viestejä tulee. Mutta sehän on vain positiivinen ongelma!

Ihan ensiksi tsemppiä kaikille kärvistelijöille, muistetaan että me ollaan jo loppusuoralla ja kohta se palkinto on käsivarsilla :)

Ja onnittelut pupumamalle!!! On se vaan jännä juttu tuo nimenvaihtaminen :)

Ja siitä aasinsiltana sormuksiin, täällä on sormus poistettu sormesta jo pari kuukautta sitten. Alkoi tuntumaan niin ilkeältä iltaisin, että oli parempi riisua. Itsellä "vain" kihlasormus vaikka naimisissa ollaankin, ei vaan olla vihkisormusta hankittu... Mentiin naimisiin esikoisen ristiäisissä ja oli vielä nesteitä ja kiloja niin ettei kihlasormuskaan mahtunut vielä niin en halunnut sormusta ostaa. Ja nyt puolitoistavuotta myöhemmin, odottaa se vihkisormus edelleen siellä koruliikkeessä. Mutta eipä se sormus miusta rouvaa tee :) jos vaikka sitten 10v hääpäivänä hankkisi...

Seuraava aasinsilta siis turvotuksiin, niitä riittää, mutta ihan kuin tässä viikonlopun aikana olisi täällä tilanne rauhoittunut. Viikko sittenhän pari kiloa tulla tupsahti parissa päivässä, nyt vaikuttaisi paino olevan samoissa lukemissa. Toivottavasti pysyykin kurissa. Ostin viikonloppuna tuoretta ananasta, ai että se oli hyvää. En tiedä vaikuttaako mitenkään mutta onhan se suht terveellinen välipala ainakin. Perjantaina olin 12h työreissulla ja ai kun jalat mukavat tolpat. Autossa istumista suuntaansa 3,5h ja siihen vielä palaveria yli 5h niin alkoi nesteet kertymään nilkkoihin.. Tukisukkia en ole vielä hankkinut koska ei nuo turvotukset ole yltyneet ja toisaalta niistä on tällä hetkellä vain kosmeettinen haitta, sekin itselle :)

Limatulppakeskusteluun voisin kanssa kommentoida, että itsellä se irtosi esikoisen syntymisen aikana käynnistyksessä ja sen kyllä selkeästi huomasi. Oli sellainen kanamunan kokoinen klöntti ja ruskeahkon punertava. Mutta itselle silloin kätilö tuumasi kanssa, että se ei kerro yhtään mitään :) Nyt tuollaisia mislsterin kuvailemia kirkkaita limaklönttiä tulee kanssa aika-ajoin, ja uskon niiden olevan ihan muita limoja mitä nuo hormonit tuolla alakerrassa teettävät. Olen myös ajatellut sen olevan ihan hyvä asia kun limaa riittää, ei nimittäin täällä kuivat limakalvot ole vaivanneet! Paitsi nenässä, sieltä tuppaa tulemaan verta niistämisen yhteydessä.

3,5 viikkoa töitä tiedossa, näistä kaksi on kokonaisia työviikkoja! On kyllä ihmeen nopeasti aika rullannut... verenpaineet ovat nyt pysyneet täällä samoissa lukemissa, eivät ole onneksi nousseet enempää. Toivottavasti pysyvätkin aisoissa... mittaamista suoritan enää muutaman päivän välein. Pitäisikin kohta tehdä tämän aamun mittaus, saa lukemat uudelle viikolle! Täällä siis omanapa voi hyvin entiseen malliin :)

Catnip82 + kyytiläinen 31+3
 
Hei!

Paljon on asiaa tullut ja paljon on pitänyt kommentoida, mutta ei ole saanut aikaiseksi. Todella kiva, kun ketju on aktiivinen, niin on ajatuksia rauhoittavaa luettavaa :)
Onnea pupumammalle! Vanha sukunimi kummittelee vielä pitkään. Itse olen ollut naimisissa useamman vuoden ja toissa kerralla neuvolassa, kun kutsuttiin tyttönimelläni olevaa tuntematonta naista, niin ponkaisin vaistomaisesti vielä pystyyn.

Sitten omaa napaa jälleen. Väsy alkoi puskea taas viime viikolla ja aloin taas vähän oireilla (esim tuli sydämentykytykset takaisin), niin vaihdoin raudan tuohon Valkoisen ehdottamaan Maltoferiin ja tuntuu ainakin mahalle ihan sopivalle. Nyt olen saanut taas paremmin levättyä ja sydämentykytyksetkin taas helpottaneet. Johtuneeko raudasta, tiedä sitten, mutta itse olen kaikkien lumelääkkeidenkin kannalla, jos vaan saan mielen sillä rauhoitettua. Ensi viikolla neuvolassa sitten katsellaan onko alkanut oikeasti hb nousemaan.
Äitiyspakkaus tuli vihdoin tännekin ja esikoinen otti sen heti käyttöön :) Oli niin innoissaan, piilokopasta ja kuolalapusta, pöllöistä ym. Tykkäsin kyllä kovasti sisällöstä. Esikoisen aikana tuntui, että vaatteet oli lyhyitä ja leveitä, mutta nyt näyttivät silmään kapoisemmilta ja ihanasti kietaisubodeja, mitkä tosiaan mielestäni ainut järkevä vaate alussa :) Muutenkin meillä siirryttiin bodeista pois vasta kun osattiin kävellä kunnolla.
11 työpäivää jäljellä, hui. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tekisi töitä mielellään vauvan syntymään asti, että pää kestää, mutta jospa se siitä. On muuton jäljiltä vielä vauvan vaatteet muovisäkeissä, että ehkä siinä saa sen päivän tai pari ainakin kulumaan. Ja ehkä voisi tomaatit laittaa parvekkeelle, sekä numikon haravoida ja lannoittaa.. hmm.. no, jospa sitä siis keksii tekemistä.
Eipäs tule nyt muuta sitten enää mieleen... Aurinkoista kevätpäivää teille! Ja tsemppiä kaikille tälle loppu taipaleelle!

CityPähkinä ja manteli 32+3
 
Kiitos kaikille onnitteluista! :hug: Hyvin olen rouvana viihtynyt, nyt vaan pitäisi vielä jaksaa hommata kaikki uudet henkilöllisyyskortit, pankkikortit sun muut, mutta ehtiihän noita.... Nyt on vaan niin paljon kaikkea tekemistä ja muistettavaa, kun ensi viikolla on muutto toiseen kaupunkiin ja vauvankin laskettuun aikaan enää tasan 10 viikkoa! Ensi maanantaina mulla myös alkaa kesäloma, mistä oon aika innoissani. Oon nyt siis ollut kyllä sairauslomalla jo melkein kuukauden, mutta tuntuu huomattavasti kivemmalta kun voi sitten sanoa olevansa kesälomalla eikä saikulla. :D

Onko muilla muuten jalat kasvaneet? :D Tuntuu, että kaikki kengät yhtäkkiä puristaa. Ilmeisesti ihan tavallista kuitenkin raskausaikana? Viime aikoina on kyllä ollut ihana tehdä kävelylenkkejä koiran kanssa kun on ollut niin ihanat ilmat ja jotenkin enemmän energiaa itselläkin. Mutta aina sitä näköjään jotain pientä kiusaa ja vaivaa pitää olla. :D

Pupumama 29+6, huomenna poksuu vihdoin se kauan odotettu 30!
 
Terveisiä neuvolasta!

Kaikki oli hyvin, Hb oli noussut lääkityksellä ollen nyt niinkin hyvä kuin 124. Sf-mitta menee pikkuisen keskikäyrän yläpuolella, se oli nyt 30. Omat arvailut vauvan asennosta piti kyllä paikkansa, viistossa on poika niin että pää on vasemman reiden puolella ja peppu oikean rinnan alapuolella. Siellä se ultrauksen aikana harjoitteli nielemistä :heart: Ja nyt taas hikkaa :D Pikkuisen nyt jännitän tuota vauvan asentoa, toivottavasti vielä korjaantuu oikeaksi.

Tästä eteenpäin mulla on ilmeisesti neuvolat 2 viikon välein. Lääkärinkin vielä treffaan rv 35+, silloin otetaan samalla streptokokkinäyte.

Oli ihan mukava käynti, ärsyttää vaan kun nla-täti ei muista mun asioita ja kysyy joka kerta samat asiat. Ei tule ihan paras mahdollinen luottamussuhde.

Kuusama ja Vauva-T rv 31+3
 
Kiitos Syli84 tuosta kirjavinkistä! Laitoin kirjastoon siitä varauksen, pitäisi tulla tällä viikolla. :) On meinaan vähän sellainen tunne, että pitää alkaa pikkuhiljaa valmistautumaan synnytykseen ja nimenomaan rentoutumisen keinoin, kun on jäänyt liikunta vähän taka-alalle ja töissä huonoryhtisenä jäykistelen.

Pihlalle erityistsempit liitoskipuihin. Ei niitä olotiloja oikein voi ymmärtää ennen kuin on itse kokenut jotain vastaavaa. Tai siis mullahan tämä nyt on ihan minimaalisen pientä, mutta vähän antaa perspektiiviä. ;)

Lueskelin tänään vähän välilihan hieromisesta, joidenkin tutkimusten mukaan vois ehkäistä repeytymiä ja episiotomian tarvetta synnytyksessä? Suositeltiin joku pari kuukautta ennen la aloitettavaksi. Ajattelin kokeilla, koska tuskin siitä mitään haittaakaan on. Onko jollakin täällä kokemusta?

Vauvan liikkeet tuntuu vähän rauhoittuneen. Vieläkin siis ihan hyvin niitä tunnen, mutta enää ei ole ollut niitä hurjempia päiviä niin kauheasti. Välillä täälläkin tuntuu, että olis taas sivuttain kääntynyt, kun viimeksi oli raivotarjonnassa. Mutta yleensä hikasta saa selville, missä suunnassa majailee. :D

Mamira 31+4
 
Moi!

CityPähkinä, millasia sydämentykytyksiä sulla? Mulla ollu niin, että muutaman kerran leposyke paukuttanu pitkästi yli 90 ja pitäny oikein puuskuttaa ku tuntuu ettei henki kule. Kysyin tänään nlassa siitä, niin kuulenma normia et syke on korkeampi ja tommoset ohimenevät "kohtaukset" ku sydän hakkaa johtunee alhaisesta verenpaineesta jota sit kroppa koittaa saada nousemaan.. Myös matala hb saattaa aiheuttaa tuota. Mun mahalle sopii kans tuo maltofer.

Sf-mitta oli mulla 27, heilahti omalta käyrältään alaspäin,keskikäyrän alapuolelle josta johtuen kontrolli 2vk päästä. Terkka käski olemaan hermoilematta, mut helpommin kai sanottu ku tehty...
paljos teillä muilla sf mitta 30+ viikolla!?
Muuten kaikki ok, hb pitäs saada vielä ylöspäin,'oli nyt 112 mut itteäni saan syyttää laiskana raudansyöjänä. Nyt tsemppaan!!

Onnea täältäkin pupumamalle! <3 en oo ainakaan vielä huomannu jalkojen kasvaneen.. :)

Mukavaa uutta viikkoa ja hyviä vointeja kaikille!!

Kerttuliinu 30+5
 
Onnea Pupumamalle rouvautumisesta! :)

Kerttuliinu, mulla sf-mitta oli viime neuvolassa 26, viikkoja 30+4. Se on ollut joka mittauksessa ihan hilkun verran yli tai alle keskikäyrän, eli hyvin tasaisesti kasvanut.

En nyt muista, mitä muuta piti kommentoida. Omaa napaa sen verran, että nukuin kolmena yönä n. 12 tunnin unet, mitä nyt pari kertaa yössä heräsin syystä tai toisesta. Vähän oli laiska possu -olo. :D Mutta teki kyllä hyvää kunnon lepo. Varsinkin kun pahoinvointi taas yltyi viikonlopuksi sen verran, että mm. oksensin rautatieasemalle. Alkoi jo vähän naurattaa se tilanne, vaikka todella kyllästynyt tähän pahoinvointiin olenkin.

Viikonloppuna myös tuli vastaan ensimmäiset mahantaputtelijat. :mad: En vaan tajua. Hermot meni saman tien. Luulin jo mahantaputtelijamummoja urbaanilegendaksi, mutta näköjään niitä ihan oikeasti on.

Tähkä 31+1
 
Täällä uusi odottaja ilmoittautuisi vielä keskusteluihin mukaan, jos sopii :) Minä olen kans seuraillut näitä keskusteluita jo kuukausia ja nyt vasta sain aikaiseksi rekisteröityä ja kirjoittaa jotain. Meillä odotetaan toista lasta (esikoinen on jo 10v). La on 23.6 ja synnytyspaikkana on OYS. Vauvan sukupuolta ei olla selvitetty. On jotain jännättävää viimeiseen asti :D

Teen istumatyötä ja kivuttomia supistuksia tuli suht paljon jo ennen rv 20. Rv:lla 27 tilanne meni huonommaksi ja lääkäri määräsi saikkua. Istuminen itsessään oli ok, mutta liikkeelle lähtö oli tosi tukalaa ja itse liikkuminen oli älyttömän hidasta istumisen jälkeen. Myös erilaisia kipuja alkoi esiintyi alavatsalla ja supistuksia alkoi olemaan jatkuvasti (lopulta eivät helpottaneet yön ajaksikaan). Kohdunkaulaan nämä eivät kuitenkaan vaikuttaneet. Mulla on vain jotenkin huono omatunto, kun nuo supistukset on helpottaneet selkeästi saikun aikana ja täällä minä vain istuskelen kotona, kun toiset ahertaa töissä. Selkeästi liiallinen rasitus/stressi aiheuttaa noita suppareita kotonakin. Lääkäri tuumas viime käynnillä, että luultavasti tulen olemaan saikulla äitiysloman alkuun asti. Perusteli tätä sillä, että supistuksia esiintyy edelleen ja esikoisen synnytys oli niin nopea (2,5h kokonaisuudessaan supistuksien alkamisesta ja sairaalaan päästyämme oltiin jo ponnistuvaiheessa), että hän ei halua ottaa riskejä tämän raskauden suhteen, että tilanne pahenisi. Noh, huomenna on taas lääkärikäynti ja selviää, että vieläkö menen töihin vai olenko saikulla vajaan 4 vk:a ennen äitiysloman alkua.

Tämä masuasukki on älyttömän vilkas. Vähän väliä muistuttaa olemassa olostaan tuuppimalla milloin minnekin suuntaan. Aiemmin on ollut raivotarjonnassa, mutta nyt on pari päivää ollut toisin päin tai sivusuunnassa =)

Nivuskipuja esiintyy täällä aika reippaasti ja varsinkin öisin. Väsymys on myös alkanut iskemään kesken päivän ja voisi olla aika hb tarkastuttaa.

Viivian 30+6
 
"lauwra"
Tervetuloa mukaan Viivian! Mukavaa kun vieläkin tulee uusia joukkoon :)

( . )
Tänään käyty neuvolassa. Ei terkka oikein ehtinyt edes kysyä mitä kuuluu kun aloin kyynelehtimään ja sanoin, että ahdistus on alkanut. Eihän tuo ihmetellyt ja paljon juteltiin. Ensi viikolla mulla on se synnytystapa-arvio ja käski reilusti puhua kaikesta ja kyseenalaistaa lääkärien jutut (että perustelevat ajatuksensa). Sanoi, että kannattaa vaatia lantion kuvausta (esikoinen isokokoinen, samoin minä ja mieheni vauvoina) koska se mun pelkoni on, että lapsi ei mahdu tulemaan ja jää jumiin. Kyseli mun fiiliksiä myös sektiosta, että olisiko mun pääkopalle parempi ja että mahdanko henkisesti jaksaa jos käynnistyksessä menee vaikka kolme päivää.
Muuten käynnillä oli kaikki ok, sykkeet kuulu hyvin ja on edelleen pää alaspäin, painoa alusta +7.8kg, sf-mitta 30 (keskikäyrällä), paineet 113/75.

Nyt yritän pitää ajatukset pois kaikesta ikävästä ja miettiä synnytysjuttuja sitten taysin reissun jälkeen. Vapun jälkeen ajattelin aloittaa myös sairaalakassin pakkaamisen! :) Jotain mitä esikoisen kanssa ei koskaan päästy tekemään.

lauwra & pikkuveikka 34+3
 
sydämentykytykset mulla on sellaisia että välillä pumppu vaan hakkaa siinä 120 tienoilla, vaikka olen makuulla tai istun. Selkeästi mulla kyllä helpotti kun sain hemoglobiinin nousuun ja öisin nukuttua.

Mä nyt aloin tietysti googlettamaan ja panikoimaan tuosta tarjonnasta. Miten teillä muilla, missä vaiheessa vauva on jo ollut oikeassa tarjonnassa (rt)? Mulla on ollut koko ajan poikittain ja nyt sitten viistossa. Tunnen siis pienen takamuksen käteni alla oikean rinnan alla ja ultrallakin sijainti sitten varmistettiin. Neuvolantäti sanoi ettei ole aikoihin tavannut viistoa tarjontaa, ja hänen kauttaan menee kuitenkin sellaiset 60 odottavaa äitiä vuodessa. Google tarjosi hankalampaa synnytystä jos pää ei kiinnity lantioon, sektioitakin tehty. Ääh, hyvin menikin tähän asti.
 
Piti tulla nopeasti hehkuttamaan, kun käytiin rataskaupoilla. Minähän mietin niitä Brio smileja tmv matkarattaiksi, meidän brion kaukalon kaveriksi. No, käytiin tänään testaamassa brion smile, go, sing. No, kaikki oli aika isoja, ja kun halvimmillaan hintaa matkiksille ois tullu 450€ niin alettiin miettiä muita vaihtoehtoja. Ja löydettiin ihan huiput matkikset meidän tarpeisiin: Basson Scoop Matkarattaat, Musta - Baby Style

Noihin sisään sopii brion kaukalo!!!
 
"*Pihla*"
Mamira, kiitos! Siis meinasin oikeasti käydä itkemään, kun tsemppasit liitoskipujen kanssa. Miten niin herkillä? :D ei näitä tosiaan voi käsittää, jos ei itse ole kokenut. Mutta kestettävä on.

Jalkojen kasvua en ole huomannut. En ensimmäisessä, enkä tässä toisessakaan raskaudessa.

Viivianille tervetuloa! Mukavaa saada lisää porukkaa mukaan :)

Sf-mitta oli rv 33+ jotain 27cm. Just alakäyrällä. Alkuun meni ihan keskikäyrällä ja nyt ollaan jo jokunen mitta mittailtu alakäyrältä. Mutta en osaa tuosta huolestua, kun tiedän, että vauvan asento vaikuttaa ja kun mulla on niitä kontrolliultria muutenkin :)

Lauwra :hug: Aika samoja ajatuksia näyttää sulla olevan, mitä mullakin. Pelko vauvan jumiin jäämisestä. Ja mullahan esikoinen oli syntyessään pienikokoinen, eikä tämäkään varmasti iso ole. Onneksi on synnytystapa-arvio tulossa ja siellä pääsee keskustelemaan näistä asioista :) hyvä, että sait ahdistuksesi tuotua julki, ettei tarvi yksin mietiskellä. Mullakin tosiaan ensi viikolla synnytystapa-arvio ja todella toivon keskustelutaitoista lääkäriä.

Liitoskivut on taas olleet huipussaan. Yöllä lonkasta kuului sellainen poksahdus kylkeä kääntäessä, että säikähdin itsekin. Aamulla oltiin tytön kanssa ulkona tunnin verran ja vaikka lähinnä seisoskelin ja hiljaa käppäilin omalla pihalla, sisälle tullessa tuntui kuin nivuset olisivat tulessa ja lantio halkeaisi ihan just. Aika rauhallisesti olen loppupäivän ottanut. Univelka kasvaa, kun kivut valvottaa. Voi olla, ettei täälläkään ole itku kaukana, jos synnytystapa-arvioon sattuu sellainen lääkäri, jolle voi puhua. Mutta yritän nyt tsempata. Ei enää montaa viikkoa.

Pihla 35+1
 

Yhteistyössä