Kesäkuun kullanmurut 2015 **Huhtikuu**

Catnip, hyvä kun muistutit tuosta sairaalaan tutustumisesta! Taysissa on ohjattu esittely joka torstai, täytyy sinne muistaa mennä. Ei mitään hajua miten siellä synnytysosastolla pitää toimia kun viimeksi oli suunniteltu sektio...

Mä olen miehelle sanonut, että sushia mulle on PAKKO tuoda sairaalaan! Ja jos päästään potilashotelliin, niin pieni pullo skumppaa :) Tuo potilashotelli on aivan huippujuttu Tampereella. Sairaala-alueella on siis hotelli, josta yksi kerros on varattu synnyttäneille. Maksaa saman verran kuin osastopäivä (eli 38e/vrk) ja sisältää hotellin ruuat, oman huoneen tv:llä ja omalla suihkulla/wc:llä ja siellä saa mies yöpyä myös :) Kerroksessa on kätilö, jonka voi tarpeen tullen kutsua hätiin. Edelletyksenä hotelliin pääsyyn on, että vauvan sokerit yms on kunnossa ja äiti pääsee synnytyksen jälkeen itse suihkuun (eli on suht voimissaan). Toki ensisijaisesti toivon vaan, että kaikki menee synnytyksessä hyvin, mutta olisihan se mukavaa päästä toipumaan omaan rauhaan.
 
"*Pihla*"
Nopsaan vaan Pupumamalle tulin kommentoimaan. Mun äitiyspakkaus on postitettu 27.3., eikä ole vielä tullut. Että en tosiaankaan laskisi sen varaan, että jos on tällä viikolla postitettu, niin loppuviikosta olisi noudettavissa. Itsehän eilen jo soitin matkahuoltoon ja sieltä luvattiin, että paketti on tällä viikolla noutopisteessä. Toki joku voi omansa saadakin nopeammin :D ekassa raskaudessa taisi hakemuksen laittamisesta mennä 2 viikkoa siihen, että pakkaus oli noudettavissa.
 
Mun äitiyspakkaus postitettiin myös 27.3., ja eilen tuli. Toki siinä oli pääsiäinen välissä, mikä saattoi venyttää toimitusta, ja varmaan moni muukin tilasi uuden äitiyspakkauksen siinä samassa rytäkässä.

Mäkin haaveilen Taysin potilashotellista. :) Kirjoitin sen Ipana-lomakkeelle toiveeksi, jos oma ja vauvan kunto sinne menon sallivat. Pitäis kans käydä joku torstai tutustumassa sairaalaan, mutta esittely taisi olla työpäivän aikana, joten mennään vasta sitten, kun olen äitiyslomalla.
 
Aivan huipulta kuulostaa tuo potilashotelli! Oispa täälläkin.. Perhehuone on pakko saada, jos ei saada ni minä en sairaalaan jää!! Mää tartten mun ukkoani sillon enemmän ku ikinä..!

Pakko kirjotella nukkumisesta.. Mulla nimittäin se sujuu ja vähä liianki hyvin! Muutaman kerran käyn vessassa mut nukun muuten ku tukki ja mieluiten vaikka kellonympäri joka yö. Liekö hb nollissa taas... Ihan hirvee väsymys..
Minkään näköisiä kipuja ei oo viel tullu häiritteen yöuntakaan.. Kopkop!!

Tänään sitten kaikki keinot käyttöön et maha alkais toimimaan.. Jospa viimeistään illalla jännäkakka ku kärpät taistelee :'D

Mukavaa päivää!

OmanapaKepa poksuu 30+0 vihdoinkin!!!
 
"Catnip82"
Piti kanssa maksuista mainita eli tosiaan kaikki ei normi seulat ja kokeet maksavat. Itsellä viime raskaudessa th neuvolassa oikein pahoitteli kun joutui minua loppuraskaudesta päivystykseen ohjamaan että "se maksaa nyt sitten" :) Ystävällistä toki huolehtia, mutta itselle hinta on toisarvoinen seikka kun on omasta ja vauvan terveydestä kyse. Halpaahan tämä lysti on muihin maihin verrattuna ja kyllä sillä rahalla vastinetta saa.

Myös on tullut tuttavapiirissä vastaan sellaisia, että vaikka vauva on äidin kanssa osastolla on vauva kuitenkin kirjoilla vastasyntyneiden osastolla eli käy esimerkiksi siellä päivittäin tarkkailussa tai muussa vastaavassa, niin silloin menee sekä äidistä että vauvasta osastomaksut. Jos vauva on vain äidin kanssa osastolla eli kirjoilla siellä niin silloin maksu menee toki vain äidistä.

Kyllä näin lapsen myötä veroja maksaa ihan mielellään :)
 
"Neiti Sievänen"
Noista maksuista vielä :D

Eikö siis ultrat keskusäitiysneuvolassa pitäisi olla ilmaisia? Kun jotenkin kuvittelin että neuvolapalvelut ois ilmaisia ja äippäpoli sitten maksais?

Oon jotenkin ihan ymmälläni näistä..?

Ja kuten sanottu, yhtään tutkimusta en noiden maksujen takia jättäisi väliin ;)
 
"Catnip82"
Siis neuvolassa tehtävät ultrat ja kaikki muutkin tutkimukset ovat ilmaisia, eli neuvolalääkäri jos tekee ultran niin ei maksa mitään. Samoin nt-ultra ja rakennultra ovat maksuttomia.

mutta jos rakenneultrassa/nt-ultrassa selviää jotain mikä vaatii kontrolliultraa mikä suoritetaan äpolilla/sairaalassa mikä nyt onkaan paikkakunnalla kyseinen mesta, niin ne maksavat.

En siis tiedä mikä on keskusäitiysneuvola :) ei täällä keski-suomessa sellaista ole... :) eli täällä on puhtaasti neuvolat ja sitten tuolla äitiyspolilla suoritetaan seulontaultrat ja mahdolliset muut erikoislääkäriä vaativat palvelut, päivystys tapahtuu sitten synnytysvastaanoton kautta. Ja niistä menee vähintään poliklinikkamaksu, mikä on n. 30€/kerta. mutta jos tarpeeksi monta kertaa joutuu käymään niin saa hinnassa alennusta, varmaankin jonkinsortin kanta-asiakasalennusta alkaa saamaan ;)
 
"lauwra"
Lapsen osastopäivistä maksukatto tulee täyteen viikossa (38,10 euroa x 7) ja aikuisilla maksukatto on 678e (sis. poliklinikkamaksut, osastohoidon). Alle 18-vuotiaan maksut ja sinun omasi menevät samaan maksukattoon. Eli jos nyt tämän vuoden puolella tulee paljon käyntejä sairaalassa + osastopäivät synnytyksestä niin kannattaa jo laskea summia yhteen niin voi loppuvuosi olla ilmainen.

Eli esimerkiksi esikoisen kohdalla olin itse sektion jälkeen ma-pe sairaalassa, josta lasku oli n.190e ja vauva oli sairaalassa 3kk, josta maksu tuli seitsemältä päivältä ja oli n. 250e.
 
"Neiti Sievänen"
Musta tuntuu että mä vaan oon hämääntynyt tuosta keskusäitiysneuvola-nimityksestä :D ja sen takia luullut että kuuluu neuvolan piiriin..

Muut maksut toisiaan on ihan järkeenkäypiä, ei vaan aina tuu ajatelleeksi :/
 
"*Pihla*"
Tähkä, no johan reippailit :D mullekin ilmeisesti tänään on tullut äitiyspakkaus ja vaikka noutopisteeseen on matkaa ehkä 500m, niin en ajatellut lähteä kävellen hakemaan. Odottelen kiltisti, että mies tulee töistä ja pääsee autolla. Tosin olen kyllä niin lyhytkin, että mun olisi tosi vaikea kantaa se paketti kotiin :D

Viime yö meni taas harakoille. Heräsin vessaan jo ennen puolta yötä, tyttö ähisi taas jotain (aamulla selvisi, että ilmeisesti nähnyt unta, kun höpötteli jotain, mitä en osannut yhdistää mihinkään oikeasti tapahtuneeseen), kolmen aikoihin heräsin taas vessaan. Viiteen saakka väistelin ensin varpaita, sitten käsiä, kun tyttö taas ähelteli omiaan ja oli välillä poikittain mun vieressä... Ja kissat alkoi riehumaan ennen seitsemää... Kyllä koirat on siitä kivempia, että ne nukkuu just niin pitkään kuin ihmisetkin ja jos ei nuku, niin niillä oikeasti on jo tarve päästä ulos :D onneksi mulla on edes suklaata.

Täällä odotellaan vauva-uutisia. Serkku on lähtenyt synnyttämään :) laskettuaika huomenna. Täytyy toivoa, ettei itsellä ihan niin pitkälle veny :D

Nyt leviän sohvalle, kun tyttö nukkuu. Ja kaivan sen suklaan esille :)

Pihla 34+3
 
Neiti Sievänen, tarkotatkohan tolla "keskusäitiysneuvola"lla sitä, että teillä ultrataan jossain eri neuvolassa kuin sun virallisessa neuvolassa? Mulla on ainakin sillä tavalla ollut, kun omassa neuvolassa on tosiaan aataminaikaiset ultralaitteet niin np-ultraan ja rakenneultraan piti mennä toiseen neuvolaan, jota voisin kyllä sanoa "keskusäitiysneuvolaksi", kun se on enemmän keskustassa ja sairaalan sivusiivessä (mutta ei siis äippäpolilla). Ja mulla oli siellä tosiaan neuvolalääkärin kontrolliultra, josta ei vielä ole ainakaan tullut mitään laskua.

Ite olin hyperemeesin takia osastolla tiputuksessa viime vuoden puolella yhteensä yli kaks viikkoa että siitä tuli kyllä kivat laskut. Harmitti vähän se, että toi maksukatto lasketaan tosiaan kalenterivuosista, koska jos synnytyksen yhteydessä pitää jäädä moneksikin päiväksi osastolle niin olis saattanut tulla jo toi maksukatto vastaan, jos vuosi laskettais alkavan ekasta osastopäivästä.

Kokeneemmille kärsijöille kysymys liitoskivuista, kun nyt lauantaisen puutarhariehumisen jälkeen on alkanut tuntua tuolla lantion luissa sellaista jomotusta, esim. kun kävelee tai vaihtaa nukkuessa kylkeä. Sellainen kipu, kuin olis tuolta ihan alhaalta paikat hellinä, ihan kuin olis saanut sinne kovemmankin potkun. Mutta tosiaan tunnistaisin tämän ihan luukivuksi, eli ei johdu lihaksista. Eli onko nämä nyt niitä liitoskipuja? Kun niistäkin ihmiset kirjoittelee ihan eri tavalla...

Mamira 30+6 (mitä te höpisitte, että viikot menis nyt hitaammin?! kohtahan jo seuraava viikko poksuu :D)
 
"*Pihla*"
Mamira, liitoskivulta kuulostaa. Onnea! :D mulla jomottaa, särkee ja paukkuu lantion luut, repii nivusia ja tuntuu, että häpyluu halkeaa just, kun yöllä kääntää kylkeä tai nousee vessaan... Välillä särkee koko alapäätä. Viime yönä lonkat ja lantion luut rutisi ja paukkui enemmän kuin koskaan. Joka kerta, kun käänsin kylkeä. Ja joka kerta tuntui, että häpyluu sanoo itsensä irti. Alkaa jo huolestuttaa tuo lonkkien tilanne, kun välillä tuntuu kunnon paukahduksia ja välillä tuntuu, että menevät lukkoon, jos yhtään väärään asentoon laittaa... Että hyvää synnytystä vaan, kun lonkat irtoaa paikoiltaan :D täytyy ottaa puheeksi synnytystapa-arviossa.

Itsekin tänään ajattelin, että kyllähän ne viikot kuitenkin on kuluneet nopeasti. Nyt on jo 35. viikko meneillään! :O kaikkien lupausten mukaan mulla pitäisi olla vauva sylissä 5 viikon päästä... Siis VIIDEN viikon :O
 
"Neiti Sievänen"
Mamira, juurikin tuollainen käytäntö täällä on, että neuvoloissa ei ultrata ollenkaan vaan kaikki ultrat tehdään joko keskusneuvolassa (ihan tuolla nimellä) tai äippäpolilla sitten keskusneuvolan lähetteestä :)

Ja ihan liitoskivuilta kyllä kuulostaa noi sun vaivat. Täällä on ollut kaverina jo alkuraskaudesta asti :( Kauratyyny haarjoen välissä istuskelen iltaisin miestä töistä odotellen. On saatu monet naurut kun oon joskus huikannut, että täällä mä lämmittelen paikkoja :D tms.. Muutenkin lämpö, esim kuuma kylpy ja sauna tuntuu auttavan. Mähän en voi kävellä ollenkaan supistelujen takia, mutta hyvänä kakkosena kyllä tulee järkyttävät liitoskivut. Sama jos salilla teen vähänkin jotain jalkaliikkeitä, niin tietää et ilta ja yö menee tuskaillessa. Mulla ei panadolikaan noihin auta :(
 
"*Pihla*"
Täälläkin kuuma kauratyyny ja kuuma suihku helpottaa liitoskipuja. Saunomisen olen lopettanut jo 2,5kk sitten, kun alkoi ahdistaa liikaa. Tissit ja maha otti yhteen, asento oli epämukava ja aiheutti ahdistusta. Niinpä päätin, että seuraavaksi saunon taas, kun se tuntuu hyvältä. Tai sitten vappuna, jos kaikki on synnytystapa-arviossa ok :D

Äitiyspakkaus tosiaan tuli tänään. Käytiin koko perheen voimin hakemassa siwasta ja pengottiinkin yhdessä. Aika isoa vaatetta taas, osa menisi tytöllekin vielä... Mutta kyllähän se vauva kasvaa :) tykkäsin kovasti laatikon sisällöstä ja tuo isompi pissasuoja on myös ihan kiva lisä. Tytön pakkauksessa suoja oli paljon pienempi, mutta onneksi ei ole vaipatkaan fuskanneet kuin ehkä pari kertaa.

Ei ole vielä vauvauutisia tullut. Enemmän jotain hitusen huolestuttavaa, mutta varmasti kaikki menee kuitenkin hyvin :) pakko sanoa, että just näytä kauhutarinoita tässä kaipaileekin reilu kuukausi ennen laskettua aikaa. Toivottavasti kohta jo saadaan hyviä uutisia synnärin suunnilta.

Voi väsymys, kunpa ensiyönä saisi nukutuksi jo vähän paremmin.
 
Kaikille odottajille sopiva lempeä kirjasuositus: Malla Rautaparta; raskaus, synnytys, äitiys. Äidiksi omaa kehoa kuunnellen vaikkei alun jooga- asennoista välittäisi, kirjoittaa todella hyvin synnytyksestä äidin näkökulmasta ja aivan mahtava kattaus vinkkejä kivunlievitykseen etenkin siihen kotona alkavaan avautumisvaiheeseen. Tässä kirjassa ei siis ole mitään ällöjä anatomia kuvia ym joten sopii myös synnytystä pelkäävälle ja antaa voimaa ja rohkeutta ja iloa asiaan :) käy läpi hyvin myös lääkkeelliset kivunlievitykseen demonisoimatta niitä mitenkään.

Synnytysvalmennus esikoisen odotukses erehdyin käymään, täällä paikkakunnalla se on ainekin hanurista ja esim synnytyslaulusta/ äänenkäytöstä ei puhuttu mitään!! Järjestään vähän joka toinen sanonut että sieltä tarttui pelko. Mulla kävi kans niin kun just olin saanut asian sisäistettyä ja pelot pois ja sit noi keskiaikaisia ajatuksiaan ja tapojaan jne viljelevät idiootit onnistu istuttamaan sen pelon uusiks. No pääsin siitä sit taas pois ja esikoisen synty tosi kivasti ja suht luomuna kiitos OMAN valmistautumiseni ja tiedon haun. En siis suosittele. Ehkä. Mutta jotenkin on hyvä valmistautua. Googlettamalla mm synnytyslaulu, hypnoSynnytys, positiivisia synnytyskertomuksia Jne löytää paljon lempeää mutta asioista kuitenkin oikeilla nimillä puhuvaa tekstiä

Vaikka haluaisi kaiken mahdollisen lääkkeelliset avun synnytykseen, on hyvä kotona ollessa ja sairaalaan matkatessa osata hengittää, liikkua ja olla asennoissa jotka auttaa itseä ja edistää syntymää sensijaan että pinnistelee tuntemuksia vastaan ja aiheuttaa siten hallaa itselleen.

Peräpukamista joku taasen kyseli, kyllä ne paranee, mulla ollut lapsesta asti ja todella rajuin oirein välillä että kyllä selviät hyvin jos vasta nyt tullut :) lantionpohjan lihasten treenaus on yksi tärkeä joka auttaa lääkevoiteitten ja puikkojen lisäks. Alapesu ulostamisen jälkeen ja kuivaus taputellen, lopuksi voi koittaa mahd viileää suihkua. Sitten kannattaa vältellä kyykkyasentoja ja istumista ilman et pepun alla kunnon tuki esim pöntöllä mahd lyhyesti ja kova penkki voi olla parempi kun pehmeä.

Makeanhimose on nää viikot kun lapsi kasvaa kohisten ja kroppa sanoo että tarvitaan tankkausta synnytystä ja lapsen tuloa ja imetystä ja palautumista varten. Esiäideillä ei vaan ollut ruokaa näin helposti saatavilla niin meillä nykynaisilla sit tulee helposti liikaa herkkuja :) mulla alko kans joitain viikkoja sitten ja aiemmin en voinu sietää makeeta täs raskaudes. Nyt alkaa myös olla se vaihe et himoitsen rasvasta kalaa, pähkinöitä, tummanvihreää vihanneksia, avokadoa, banaania ym voimaruokia. Ja arvaan et taas noin viikko pari ennen synnytystä yhtäkkiä tekee mieli kauravelliä, hedelmiä, marjoja ym todella helposti sulavia ja läpimeneviä ruokia... Kuunnelkaa kehoanne mielenkiinnolla ;)
 
Viimeksi muokattu:
Catnip mulla tukisukkahousut apteekista tais olla solidea mama merkkiset N40 e pari. Nää siis ihan lääkinnälliset eli ei mitään markettisukkiksia jotka on yleensä yhtä tyhjän kanssa! Joudun käyttään koko jaloilla olo ajan päivittäin tulehtuneitten suonikohjujen ja veritulppariskin takia ja vaikka pukeminen on aika äheltämistä, ovat ihan korvaamaton apu!

Valkoinen pystytkö vuoroöin valvoon miehen kanssa? Kunnon traktorikuulosuojaimet päähän kun nukkuu.. Sit edelleen se sairasloma. Jos yöt plöröks niin sit pääsisit päivällä ottaan lepoa jos esikoisen hoidossa. Antihistamiineista atarax kirjoitetaan usein odottajille joko/tai kutinaan tai unettomuuteen. Esikoisen uniongelmaanhan ei löydy taikakeinoja mutta teidän aikuisten oloja voi helpottaa. Jos rahan takia sairasloma mietityttää niin vaikka lyhennysvapaata asuntolainaan tms. Aina on ees joku pieni keino jolla saa edes vähän apua... Sori jos tuntuu jankkaamiselta mutta ite oon monet kerrat ollu ihan uskomattomissa tilanteissa elämäni aikana ja vaan rämpiny elämää eteenpäin kunnes lopulta joku sanonu että eihän tos perkele on mitään järkee, sit vasta lopulta tajunnu ite kun saanu helpotettua asioita ees pienesti et niin ei ollukan järkee :) isot tsempit, mitäs viel keksittäisiin.. ;)

Onko kokemuksia Aqua rakkuloista? mulla ei esikoisen syntymäs missään vaihees supistukset säteilly selän puolelle enkä sit niitä kokeillu kun aattelin et jäävät sit vaan tekeen kipua selkään turhaan. Onko siis joku jolla ei myöskään supistukset oo tuntunu selässä, ottanu noita vesirakkuloita ja silti saanu apuja?

Tääl supistaaaa.. Onneks makuuasento eli lepo auttaa ja panadol. Kohta leffaa ja popcornia omassa sängyssä. Ukko kantaa telkkarin tohon jalkopäähän. Hullut on huvit :D
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Pitäisköhän tätä edes sanoa ääneen.. No, sanon kuitenkin. Nyt kun mä olen saanut yöt taas jonkinlaiseen kuntoon, mun vointini on oikein mainio! Olen energinen eikä mua satu juuri mihinkään. Toki iskias meinaa heittää jalat alta aina silloin tällöin, mutta muuten tämä elämä tuntuu just nyt oikein helpolta. Jos vauva ei möyrisi mahassa, en varmaan edes aina muistaisi että olen raskaana. Mahakaan ei vielä varsinaisesti haittaa elämää, tai sitten mä olen jo niin tottunut :D Toisaalta taas pidän lähes itsestäänselvänä päivittäisiä päikkäreitä, ehkä se kertoo jotain fyysisestä tilasta =) Kävelylenkit olen joutunut luovuttamaan pois, ne ei vaan tunnu hyvältä kun heti alkaa supistaa. Tuntuu että se "energinen keskiraskaus" (niin mikä?) oli paljon rankempaa aikaa kun lonkat oli niin huonona ja muutenkin väsytti paljon enemmän. Ehkä mä sitten elän energistä loppuraskautta :D Tähän loppukeväälle on luvassa niin paljon niin kivoja juttuja, että parempi ollakin kunnossa ja hyvällä fiiliksellä =)

Kuusama ja Vauva-T 30+6
 
"Catnip82"
Hienoa Kuusama, että olo on mitä mainioin!!!

Täällä kanssa voidaan hehkuttaa liitoskipujen vähenemistä, ihan mahtavaa kun yöllä ei satu kun asentoa vaihtaa tai nousee vessassa käymään. Mummoköpöttely on selkeästi vähentynyt!

Mutta jotta jostain voin valittaa niin siitä, että kyytiläinen on ylhäällä! Eilen oli todella vaikeaa löytää mitään kunnon asentoa töissä kun eräs tunkee peppua kurkkuun. Kotona tuntui että oksennus tulee koko ajan suuhun, röyhtäily oli jatkuvaa ja kurottelu alas oli aika tuskaisaa.

Aikamoista myllerrystä mahassa pidetään, nytkin taidetaan kylkeä vaihtaa...majailee oikealla kyljellään, potkut ja muut tuntuu tuolla vasemmalla puolella ja pyllyä sitten hierotaan ahkerasti niin ylös kuin mahdollista. Mukavaa kun liikkuu <3

Catnip82 + kyytiläinen 30+6 (ja taas huomenna poksuu viikot!!)
 
Tänään poksuu 32+0!

Pari päivää sitten kävin taas istukkakontrollissa, ja se oli noussut jonkun verran ylöspäin mutta ei tarpeeksi. Eli peittää osittain kohdunsuuta edelleen.
Pelkään verenvuotoa, hätäsektiota yms. Asutaan täällä ilman tukiverkkoa ja mulla toi 2v kotihoidossa. Pelottaa, että jotain akuuttia tapahtuu :( Uusi aika varattiin 2 vkon päähän jolloin rv 33+6... Silloin ehkä jo varataan sektioaika jos ei ole istukka siirtynyt. Eli toiveita on vielä että saisin synnyttää alakautta, mutta en itse kyllä halua edes ottaa riskiä jos istukka on vielä tosi lähellä kohdunsuuta. Pitää kysyä seuraavalla kerralla, mikä on turvallinen etäisyys!

Vauvan painoarvio ultrassa oli 1700, eli hieman pienempää vastaa kuin viikot (mikä selittyy ihan hedelmöitysajankohdalla) ja vauva vaikuttaa terveeltä. :heart: raivotarjonnassa ollut jo pari viikkoa.

Muuten vointi ihan ok, mitä nyt väsyttää, ja tullut kolotuksia jo hieman minullekin, eli alavatsaa ja alaselkää särkee välillä. Onneksi ei vielä noita "oikeita" liitoskipuja ole esiintynyt (ei myöskään ekassa raskaudessa) Voi teitä, kuulostaa kyllä inhottavalta kun luita kolottaa :| Virtsankarkailu on edelleen paha, että suojaa pitää käyttää...

Noista maksuista, muuten itsekin yllätyin kun ekasta kontrolliultrasta tuli se kolmenkympin maksu. Ja tosiaan mulla on vielä ainakin 2 kontrollimaksua tulossa. Eihän sille mitään voi! Synnytyslaskun muistin sentään esikoisen ajoilta :D Vuorokausia oli silloin muistaakseni 5 ja maksu oli noin 200 euroa.

Mä ostin kirppikseltä chiccon boppy-imetystyynyn! Se on niin nätti ja oli tosi edullinen, 12 euroa (kun uutena maksaisi jopa 70?) Se on sellainen käyrän muotoinen ja aika napakka ja kova, ei siis sellainen ryynitäytteinen. Toivottavasti on hyvä. Esikoisen aikaan en tullut hankkineeksi vaikka täysimetin ja osittaisimetin pitkään.

Lissu 32+0
 
Viimeksi muokattu:
Lissu123 Tosi "hauska" kuinka samoissa tunteissa täällä mennään :) Mulla on se viimeinen istukkakontrolli 34+1 ja silloin annetaan lähete äitiyspolille jos ei oo istukka siirtynyt. Mulla ei enää ollut kohdunsuun päällä vaan ihan reunalla, mutta turvaraja (täällä ainakin 2cm) ei vielä täyttynyt. Eli todella jännissä mennään :confused: Ja kiva kuulla, etten ole ainut joka ei osannut ajatella noita ultramaksuja etukäteen :ashamed:

Ulkoista käännöstä en välttämättä haluaisi, jos tämä beibi sattuu pyaymään loppuun asti perätilassa.. Oli siis ihan linkussa ja tulossa pylly edellä.. Että saa nähdä napsahtaako se sektio nyt sitten kuitenkin. Syy vaan vielä on avoin ;)
Millä viikoilla pitäisi olla raivotarjonnassa? Mulla edellinen oli rakenneultrasta asti, joten nyt vähän outo kun on pyörähtänyt tässä 29 viikon jälkeen perätilaan (sitä ennen oli rt).

Toisaalta sektio olisi helppo siinä mielessä, että itsekin hieman pelkään komplikaatiota jos istukka on ihan siinä rajoilla.. Meilläkin tytölle hoitajat tulee 130km päästä. Onneksi on sentään lähellä ihania ihmisiä jotka on luvanneet auttaa hätätilnteessa..

Neiti Sievänen 33+
 
"Catnip82"
Miulle tiistaina th sanoi että rv36 on se raja minkä jälkeen vauva ei todennäköisesti enää asentoaan itse vaihda. Siihen asti voi vielä muljahdella haluamiinsa asentoihin. eli niihin aikoihin jos th tuntee, että vauva olisi perätilassa niin ultralla varmistettaisiin (meillä ei siis neuvolassa automaattisesti ultramahdollisuutta) ja sitten seurattaisiin ja mietittäisiin jatkotoimenpiteitä. Vielä siis vauva mahtuu hyvin vaihtamaan asentoaan, itsellä ainakin kylkiasennossa vaihdellaan puolelta toisella, peppu vaan liikkuu tuossa ihan yläosassa ja mukavasti hieroo...
 
"*Pihla*"
Lissu123, tsemppiä! Pelkojen kanssa ei ole kiva elää. Etenkin, kun on päivät kaksin lapsen kanssa. Itse olen sen verran hysteerikko, että otan puhelimen mukaan, jos menen vaikka alakertaan laittamaan pyykkejä. Kun koskaan ei voi tietää, mitä sattuu ja just silloinhan se sattuu, jos puhelin ei ole lähelläkään...

Vauvan asentoon en osaa sanoa oikein mitään. Tyttö oli perätilassa jo rakenneultrassa, eikä missään vaiheessa kääntynyt. Tämä taas on ollut koko ajan pää alaspäin. Mutta kyljeltä toiselle kyllä kääntyilee. Hauskan näköistä :D ekassa raskaudessa mulle ei edes ehdotettu ulkokäännöstä, vaan suoraan päädyttiin sektioon. En tosin olisi siihen käännösyritykseen edes suostunut.

Täällä meni taas yö harakoille. Alkuyöstä pörräsi helikopteri suoraan yläpuolella, pissalle piti nousta 2 kertaa ja kissa alkoi riehumaan viiden aikoihin. Sen jälkeen en enää nukahtanut. Mies nousi kuudelta kolistelemaan, 6.30 tuli vauvauutisia ja ennen seitsemää tyttö heräsi. Aika väsynein fiiliksin siis taas :D

Pääsin sentään omakannasta lukemaan, mitä edelliseltä kontrollikäynniltä oli kirjoitettu. Joten rauhoittaa, kun pääsee lukemaan koko tekstin, eikä kuule vain pätkiä sieltä täältä. Sinnekin oli tästä mun ahdistuksesta kirjattu. Muuten ilmeisesti kaikki hyvin, mutta tämä mun ahdistus. Toivottavasti synnytystapa-arvioon saa hyvän lääkärin, jolla on aikaa ja halua keskustella. Onneksi se on kirjattu toiveeksi mun tietoihin.

Vauvalla on hikka ja samalla se painelee mun rakkoa tosi häijyn tuntuisesti :D

Pihla 34+4
 
"lauwra"
Minäkin olisin sanonut, että kyllä vauva voi kääntyä vielä viikoille 38 asti, koska niitä ulkokäännöksiäkin tehdään melko myöhään ja silti vauva saattas kääntyä takaisin perätilaan.

Kävin äsken taas pihalla riehumassa pensaiden kimpussa ja kylläpä nyt särkee selkää! Saa nähdä pääsenkö taaperon kanssa parin tunnin päästä muskariin vai onko miehen hommia tänään...

lauwra 33+6
(kyllä se kohta poksuu!)
 
"*Pihla*"
Lauwra, virhe! Itse tartuin pitkästä aikaa imurin varteen (täällä on vähän epävakainen keli sataa-paistaa-sataa-paistaa...) ja selkä tuli tosi kipeäksi. Hyvä, kun sohvalta pääsi ylös. Nyt on jo parempi, kun otti panadolia ja laittoi tytölle piirretyt pyörimään, että sai hetken huilata. Ja ylläri, aiheutti se imurointi supistuksiakin, mutta nekin taitaa jo helpottaa, eikä olleet kovin kipeitä. Kyllä voi ihminen olla saamattomassa kunnossa :D onneksi taapero on vielä päikkäreillä.
 

Yhteistyössä