Kesäkuun kullanmurut 2015 **Huhtikuu**

Neuvolakäynti takana ja vaikka oli th:lla käynyt tuplabuukkaus niin hyvin sai jälleen kerran asiat hoidettua. Onneksi th:lla oli kätilöopiskelija joka hoiti toisen odottavan mamman ja minä pääsin varsinaisen th:n kanssa varastokoppiin juttelemaan :) Sykkeet ja mahatunnustelut sitten hoidettiin kyllä virallisessa huoneessa. Th kyseli myös ajatuksia ehkäisystä, meinataanko enemmän lapsia hankkia ja olenko miettinyt synnytystä. Mukava oli jutella näistäkin aiheista, vaikka sanoinkin että me mennään päivä kerrallaan ja suuria suunnitelmia ei aiheista ole tehty.

Paino 87,9 (kk sitten 84 ja lähtöpaino ollut 75,5....) viimeisen viikon aikana tullut 2kg ja se näkyy käsissä ja jaloissa. Turvotusta löytyy!! Th antoi kikkakolmosia miten saisi nesteen kiertämään, eli nyt pitäisi mies houkutella antamaan jalkahierontaa :) Nyt on painoa tullut saman verran kuin esikoisesta koko odotusaikana.. vaikka tiedänkin että nyt on nestettä kehossa vaikka muille jakaa, niin kyllähän se kauhistuttaa mihin lukemiin sitä päätyy.
Pb 141/92 (kotona 136/81), aiemmin kotimittaukset olleet 115/65 luokkaa.. Jatkan kotimittauksia parin päivän välein ja jos kotona alkaa olemaan 140/90 niin soitto th:lle ja jos ne on 150/100 niin heti sairaalaan.
Virtsa puhdas, mikä hyvä näiden turvotusten ja verenpaineiden kanssa.
Sykkeet +140, vauveli raivotarjonnassa ja liikkeitä tuntuu!
Sf 29 (keskikäyrällä mennään)

Seuraava neuvola parin viikon kuluttua, kuulema normisti ei tarvitsisi uudelleen synnyttäjän tulla siinä vaiheessa mutta noiden verenpaineiden takia haluaa tarkkailla. Sain kyllä hyvät määritelmät siihen, milloin tulee heti ottaa yhteys sairaalaan, niin itsellä on levollinen mieli.

Edit. me nyt päätettiin ottaa äitiysavustus rahana.. eilen laitettiin hakemus, saa nähdä milloin rahat on tilillä :) Lapsilisästä oli päätös tullut, äitiysrahasta saankin päätöksen vasta kesällä kun työnantaja ilmoittaa tulot kelalle. Nyt on byrokratia suoritettu!

Catnip82 + kyytiläinen 30+4
 
Viimeksi muokattu:
"Neiti Sievänen"
Kiitos Tähkä ratasvinkistä. Turhan kaukana kuitenkin ovat.. :/
Onko kellään muuten noita Brio Singejä? Oon niiden leveydestä lukenut moitteita ja kun meille on tulossa ne nimenomaan matkarattaiksi niin ehkä ne smilet sitten olisi paremmat...?????

Istukkakontrollissa edelleen hilkulla, joten vielä seuranta ja sitten äippäpolilähete. Mutta nyt uutena juttunu lääkäri keksi mun painonnousun, joten sokerirasitukseen lähete. Mulla kun on ilmeisesti siitä etisyydestä johtuen todella laaja istukka, niin jos sokerit alkaa remppaamaan niin kanava vauvaan on superhyvä-> superiso lapsi ???? ja oli se vauvan painoarvio laskettuna aikana noussut myös 400g:lla. Mulla paino nousi aikaa hurjasti edellisestäkin eikä tämä näytä olevan poikkeus.. Silloin sokereissa ei vikaa, kaikki arvot alle 5..

Ja olihan se vauva vielä perätilassa, vaikka neuvolantäti väitto että on raivotarjonnassa mun epäilyksistä huolimatta.. Jotenkin meni luotto vaikka ihminen hänkin vaan on..

Nyt sitten jännittää että tulee yllätysperätila ja viis kiloinen lapsi ja istukan puolesta tulisi lupa alatiesynnytykseen :D ehkä mä alan vaan suosiolla asennoitumaan siihen sektioon..

Omanapainen Neiti Sievänen 32+
 
"*Pihla*"
Raudasta, mä olen kyllä ollut tietoinen, että imeytyy paremmin c-vitamiinin kanssa. Nyt olenkin ottanut appelsiinin kaverina ja tupla-annoksella. Katsotaan, mitä keksin, kun se nestemäinen rauta tulee :D

Neiti-Sievänen, kyllä sen vauvan asennon itse aika hyvin tietää. Mulla edellisessä raskaudessa terkka oli sitä mieltä, että on raivotarjonnassa. Mun mielestä oli aina vaan perätilassa. Ja kappas vaan, synnytystapa-arviossa todettiin, että perätilassa on :D tässä raskaudessa olen ollut jo viikkoja aika varma, että vauva on raivotarjonnassa ja sitä mieltä on ollut myös terkka ja ultrat. Niin erilaiset tuntemukset. Ja perätilaraskaudessa oli mun mielestä vielä hankalampi nukkua kuin tässä raskaudessa, kun vauvan pää painoi kylkiluihin, enkä pystynyt nukkumaan kuin toisella kyljellä... Nyt pystyy sentään molemmilla :D mun pitäisi itse olla selvillä 2 viikon päästä, mikä olisi mun ykköstoive synnytystavalle, mutta jotenkin vaikeaa...

Nyt olen ihan jäässä, kun oltiin reilu tunti pihalla ja sehän pilvistyi melkein heti, kun oltiin päästy ulos. Niin nätisti kuin aurinko vielä aamulla paistoikin. Pakko oli palella, kun en raaskinut heti tuoda tyttöä takaisin sisälle :D

Nyt välipalaa :)

Pihla 34+2
 
"lauwra"
Neiti Sievänen, kyllähän se vauva vielä ehtii kääntyäkin :) ootko ajatellut, että suostuisit ulkoiseen kääntämiseen?

Pihla, me skipattiin suosiolla pihahommat tänään, räntää on tullut koko päivän. Ja mä edelleen toivun eilisesti haravan varressa heilumisesta :D mutta niinku sanoit, julkisivuhan se on pääasia :D

Mulla on tosi tukala olo tän pinkeen mahan kanssa. Täytyis hakea sitä vadelmalehtiteetä ja soittaa vyöhyketerapeutille josko me alettais akupunktioimaan noita jalkoja :D Nää on varmaan ihan hömppää, mutta tuleepahan olo että teen jotain sen synnytyksen valmistumisen eteen...
 
Kas, äitiyspakkaus on viimein tullut! =) Miten paljon se painaa/miten hankala käsiteltävä se on? Mietin vaan, pystynkö mahani kanssa kantamaan sitä korttelin verran kotiin töiden jälkeen vai onko parempi nakittaa hakuhomma miehelle... Mies tosin pääsee myöhemmin töistä, enkä jaksaisi odottaa siihen asti. :D

Makeanhimo piinaa täälläkin, erityisesti suklaanhimo. Ei sillä, etten muutenkin suklaasta pitäisi, mutta n. kolmen viikon ajan suklaata on tehnyt mieli ihan koko ajan.

Tähkä 30+2
 
"*Pihla*"
Lauwra, mun oli pakko keksiä jotain tekemistä, ettei tyttö tylsistyisi ihan kokonaan. Mutta haravan varteen en tarttunut kuin sen verran, että heitin koirankakat pensasaidan alle :D tulee just tuollainen tukala olo ja pinkeä maha kaikkien kipujen lisäksi, kun erehtyy jotain tekemään. Huoh.

Painoa on tännekin rantautunut jo 9kg lähtöpainosta. Mutta uskon, että jäädään alle sen 15kg:n, mitä ekassa raskaudessa tuli. Muuten saisi alkaa tulemaan jo kilo per viikko, että niihin lukemiin päästäisiin (=jouduttaisiin).

Soittelin matkahuoltoon äitiyspakkauksen perään, kun ei sitä ole vieläkään tullut ja alan olla kärsimätön :D seikkaili kuulemma nyt Porissa, joka on siis melkoisen kaukana tästä määränpäästä :D matkahuollon setä kyllä lupaili, että tällä viikolla olisi perillä, mutta saa nyt nähdä.

Viime yö muuten menikn yllättävän hyvin odotuksistani huolimatta. Ensimmäinen nukuttu pätkä oli melkein 3 tuntia, sitten tyttö ähisi pari tuntia unissaan. Rauhoittui lopulta, kun pidin kättä selän päällä. Sitten tuli nukuttua vielä pari tuntia katkeamatonta unta, kunnes kissat ja mies alkoivat heräilemään. Ja tyttö heräsi seitsemän jälkeen. Näin kirjoitettuna kuulostaa katkonaiselta, mutta parempi yö oli kuin edellinen yö, kun torkahtelin tuossa tytön ähinänkin aikana aina välillä ja kun sitä katkeamatonta untakin tuli alkuyöstä ne ruhtinaalliset 3 tuntia. Olisi varmasti nukuttanut pidempäänkin, mutta heräsin siihen tytön ähinään :D sitten oli pakko jo nousta vessaankin, vaikka tuskin olisin pissahätään vielä vähään aikaan herännyt.
 
Tähkä81, muistaakseni siinä pakkauksessa luki, että painaa n. 7 kiloa. Hirveän kokoiselta se paketti vaikutti, mutta ei ollut siis mikään kauhean raskas, paitsi että silloin kun sen hain oli ihan hirveä puhuri niin siinä oli pidättelemistä, kun se paketti heilui tuulessa. Mutta jos itse sen raahaat niin ota jotkut hyvät pehmeät hanskat, koska siitä "kantonarusta" ei ollut kovin mukava kantaa paljain käsin.

Ihan hassua, kun täällä on aina tosi monella samat oireet kuin itellä. :D Makeaa meinaan haluttais täälläkin mahan täydeltä. Suklaanhimo on aina välillä armoton, mutta normaalisti kun tykkään tummasta suklaasta niin nyt onkin himo sellaiseen älysokeriseen maitosuklaaseen. Luin jostain (varmaan joku hömppälehti, joka viittasi johonkin hömppätutkimukseen) että makeanhimo vois olla jotenkin yhteydessä magnesiumin puutteeseen, mutta tiedä näitä... :D
 
"*Pihla*"
Tähkä, EN suosittele kantamaan sitä laatikkoa mahan kanssa :D se äitiyspakkauslaatikko on vielä isomman pahvilaatikon sisällä ja kyllä se voi aika vaikea olla kantaa, kun on sen verran kookas laatikko. Ja vielä se mahakin siihen :D
 
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
Ihanaa, muillakin makeanhimo! Toistaiseksi oon saanut sitä aika hyvin välteltyä mutta taitaa joku päivä tulla totaalinen repsahdus :D
Mullakin taitaa tuo vauva edelleen olla perätilassa, en jaksais vielä alkaa miettimään jos ei käännykään mutta nyt tuntuu etten uskaltais suostua edes siihen ulkoiseen kääntämiseen.. Onko kenelläkään kokemusta?
Tästä varmaan ollu jo aiemmin puhetta, mutta ootteko menossa/ ollut jo joissain valmennuksissa? Mulle aamulla terkkari soitti et hän unohti ilmoittaa että tänää ja huomenna ois.. En kyllä ajatellu mennä, saattaishan niistä hyötyä olla mutta tuntuu tosi vaikeelta mennä yksin, (mies siis ulkomailla) vaikka varmaan siellä on muitakin yksin mutta jotenki ite teen sen niin vaikeaksi.. Suoraan sanottuna inhoan muutenki kaikkia tollasia tilanteita :D Ootteko kokenut ne valmennukset jotenki ihan ehdottomiksi? Onneksi mulla on kaks siskoa joilla molemmilla useampi lapsi eli aika hyvin saan tietoa ja neuvoja heiltä :)

miiula 32+0 kait :D
 
Hyvä tietää. Ehkä käyn arvioimassa lootaa, kun kotimatkalla siitä Siwan ohi joka tapauksessa menen. :D Tekisi mieli yrittää kantaa, kun matkaa tosiaan on vain tasan yksi kortteli eikä tuo 7 kiloa pahalta vaikuta, mutta nää voi olla niitä kuuluisia viimeisiä sanoja. :D

Osallistuttiin taannoin Edia-tutkimuksen, ja kun yllättäen sekä multa että mieheltä löytyi hyvin matalan tason riskigeeni 1-tyypin diabetekseen (kummallakaan ei siis ole 1-tyypin diabetestä eikä kellään meidän sukulaisellakaan), niin nyt mun pitää tutkimusta varten mm. raportoida rv 31-34 syömiset aika tarkkaan. Suklaata, suklaata, suklaata joka päivä näyttää siinä aika pahalta. :D Täytynee yrittää hillitä itseä.

Tähkä
 
No niin, nyt on sitten Kelassa päätetty pakkaus- ja raha-asiat. Yhtään en tajua mitään noista ä-rahajutuista, muuta kuin että rahaa tulee :D Pakkauksen päätöksessä luki että toimitetaan kahden viikon kuluessa. Kyllä mä nyt ymmärrän miksi sitä pakkausta pitää hakea 2 kk ennen laskettua aikaa, minunkin kohdalla tässä on ainekset venyä 5 viikon prosessiksi :D
 
"Neiti Sievänen"
Pika-avautuminen!
Miten mä en oo tajunnu, että kaikki maksaa? Ekan kohdalla yllätyin, että synnärillä olo maksaa (joo, ymmärrän kyllä et se maksaa mutten ollu ees ajatellu asiaa :D).

No nyt pätkähti lasku edellisestä istukanseurantaultrasta. Mulle on siis tulossa vielä toinen semmoinen ja kolmaskin kun ens viikolla taas ultrataan. Ja eiköhän se äippäpolikin sitten maksa.. Että eikö ois voinu laittaa suoraan lähetteen sinne äippäpolille, ku nyt viikko väliä ultrakäynneillä, tuskin se istukka siinä ajassa liikkuu, jos ei oo liikkunu juurikaan 5vkon aikana!!!

Sanokaa nyt vielä että toi (turha) sokerirasituskin maksoi...? Joo, en haluu olla kiittämätön, mutta käy kalliiksi tää raskaus.. :/ ois voineet ees mainita niin oisin pyytänt suoraan lähetteen äippäpolille..

Ugh.
 
miiula, mulle on tehty ulkoinen käännös. Se tehtiin viikoilla 38+, kun olin menossa synnytyksen käynnistykseen ja vauva olikin perätilassa. Käännöksen teki harjoittelija lääkäri tai joku semmonen... olis siis vasta valmistumassa tai saatto olla, että oli erikoistumassa. Oli kuitenkin paljon helläkätisempi kuin lääkäri, joka mua muuten kopeloi. Siinä toinen ultras vieressä ja tais olla vauvan sydänäänetkin mittarissa koko ajan, että tiesivät vauvalla kaiken olevan okei. Kädet sillä kääntäjällä tärisi, kun hän voimansa tunnossa sit painoi mahaa. Siinä piti olla ite mahdollisimman rentona. Muhun se käsittely ei ainakaan sattunut, eikä se ollu mitenkään kauheeta, mutta oon lueskellu ikävistäkin kokemuksista. Siinä sit jännättiin, että pysyykö vauva raivotarjonnassa, koska usein ilmeisesti "lipsahtaa" takaisin perätilaan. Jouduin odottaan käynnistystä yön yli ja yöhoitsu meinaskin, että vauva on kääntyny takas perätilaan ja kesken yön käytiin ultraamassa. Raivotarjonnassa vauva kuitenkin oli. Mulla ei oo mitään käsitystä miten päin tämä vauva on, terkan mielestä RT, mutta oon huomannu, että noi on välillä veikkauksia, jotka ei pidä paikkaansa. No, jos perätilassa mennään, niin mä varmaankin oon ihan suostuvainen ulkoiseen käännökseen. Vaikka en tiä voisko olla niin hyvä säkä, että se onnistuis toisenkin kerran. : /

Täällä kans makeaa mässyä tekis mieli napostella vähän väliä. Välillä ei vaan jaksa hillitä itteään ja aattelee, että kaippa noita kiloja sit synnytyksen jälkeen joutaa karistelemaan. Mulla tosin imetys ei ole auttanu painonpudotuksessa, vaikka imetin kaikkia pitkälle (ekaa vähän yli vuoden ja seuraavia melkein kaksvuotiaiksi), mutta onhan noita muitakin keinoja.

Sulo-Sylvia ja sipsukka 30+4
 
Jee, olen suunnilleen joka päivä viimeisen kolmen viikon ajan käynyt kyttäämässä Kelan sivuilta mitä äitiyspakkaushakemuselleni kuuluu, ja VIHDOIN tänään oli tuo status vaihtunut "postitettu"! :heart: Kyllä sitä onkin odoteltu. Nyt vielä jännitetään, kuinka nopeasti se ehtii tulemaan kun kahden viikon päästä on edessä muutto toiselle paikkakunnalle.

Kuusama: Minkälaisen imetystyynyn ostit? Olisiko jotain linkkiä vaikka antaa? Itsekin olen ajatellut hankkia ja nyt varsinkin, kun kerroit auttavan yöllisiin lonkkakipuihin! Mä en enää pysty nauttimaan nukkumisesta yhtään kun yöt on lonkkakipujen takia niin tuskallisia, aina vain odottaa että olisi jo aamu. Ja päivällä sitten väsyttää...

Pupumama poksuu 29+0
 
Hei taas pitkästä aikaa!
Nyt tämä minun 30 viikkoa kestänyt oireeton raskauteni on sitten tullut tiensä päähän ja oon nyt kärvistellyt ensin viime viikon hiivatulehduksen kourissa ja nyt tässäkin ketjussa "kiertopalkintona" kuljeksinut peräpukama on löytänyt meidänkin osoitteeseen:

Koitin kaivella teidän kommentteja edellisiltä kuukausilta, kun muistelen lukeneeni, että joku muukin on niistä kärsinyt. Tekstiä oli kuitenkin niin paljon, että sinne olivat hyvät neuvot kalliit hukkuneet.
Miten niistä peräpukamista selviää (vai selviääkö? auts-auts-auts!) hengissä? Nyt kaikki hyvät neuvot kehiin ja jos joku vielä uskaltaa luvata ettei tää ikuisuuksia kestä, niin vielä parempi :)
Apteekin peräpukamavoidetta ostin ja sillä olen nyt rasvaillut 2 päivää. Googletin kestoa ja joidenkin sivustojen mukaan tässä kivussa käpristely jatkuisi vielä ainakin viikon jollei kaksikin, sitten kuulemmati helpottaa? Onko tää nyt tosi, kuinka nopeesti teillä lähti paranemaan?

Muutoinpa täällä elellään kovin tavallista arkea vielä. Äitiyslomalle jään 12.5, sitä on alkanut oikeasti jo toden teolla odottaa vaikka työnteko ei sinänsä ole aiheuttanut vielä mitään kipuja, supistuksia tms. Alkaa olla vaan jo sellainen olo, että loppuis nyt vaan työt niin voisi keskittyä olemaan raskaana ja ehtisi tehdäkin jotain muutakin kuin ajaa työpaikan ja kodin väliä (ja kärsiä siitä peräpukamasta aina 37 kilsan työmatkan suuntaansa). Töissäkään ei oikein voi enää aloittaa mitään pitkän tähtäimen juttuja kun on kuitenkin kohta jäämässä pois.

Huhhuh, olipas taas oma napa juttuja tällä(kin) kertaa, kiitos kun sain johonkin avautua. Jotenkin minusta tuntuu, että omassa kaveripiirissäni ei peräpukamasta valittaminen olis ehkä se ykköspuheenaihe :D Miten se onkin, että voisin ihan hyvin valitella jostain supistuksista ja saisi sympatiaa, mutta jos menis valittaan peräpukamasta niin sais tod.näk. hyvin outoja katseita :p

AnnaS. 30+2
 
Neiti Sievänen, ei minulla ainakaan sokerirasitus maksanut, eiköhän se kuulu maksuttomiin raskaudenaikaisiin seurantoihin. Mutta joo, tiedän tunteen noihin maksuihin liittyen. Kohdunulkoisen yhteydessä tuli komplikaatioiden takia yhtäkkiä 6 hoitovuorokautta ja päälle kaikenmaailman polimaksuja ja sellaista.

Pupumama, mä ostin Doomoo Softy-tyynyn käytettynä. Olihan sillä hintaa vieläkin mutta nyt ainakin tuntuu jo hintansa arvoiselta =) Jos mun yöt on sen ansiosta kivuttomia niin maksan ilomielin. Ja varsinkin jos ei tarvitse särkylääkkeitä syödä.
 
valkoinen mä otan nyt vähän tiukemman linjan ja sanon että nyt lopetat kärvistelyn, yrittämisen ja yksin pärjäämisen!! toi on jo sun sekä vauvan terveydellä ja hengellä leikkimistä. sairasloma ja/tai lääkkeet avuks nukkumiseen nyt ainekin hetkeks että pahin tilanne laukeaa ja saat lepoa. Sulla on koko kroppa sekasin verensokereita myöten kun oot kivuissa ja uni ei tuu ja sitä matalempi myös taas se kipukynnys mitä huonommin nukkuu. Mielenterveys on koetuksella ja kohta oot siinä kunnossa että et jaksa synnyttää tai jos sen jaksaa niin sitten sen jälkeen tulee semmonen romahdus ettei tosikaan.
Kiva, että joku jaksaa murehtia minua :) Mullehan lääkäri kieltäytyi antamasta Opamoxia (kun pyysin). Sain siis yhden pillerin yhdeksi yöksi ja kehoituksen hakeutua uudelleen lääkäriin, jos valvominen jatkuu.

En enää muista, olenko täällä kertonut, mutta minua eniten valvottaa esikoinen, jolla on vaikea unihäiriö. Meillä oli juuri vajaan 2 viikkoa lääketauko, koska lääkäri halusi nähdä, pärjätäänkö ilman. No ei pärjätty. Oli aika kauheita öitä taas, joten saatiin sitten lupa jatkaa lääkkeellä. Eihän tuo omia öitäni täysin pelasta, mutta ainakin nukun joten kuten (sen sijaan, että valvon käytännössä koko yön).

Miiula, mä en ole käynyt valmennuksissa enkä koe menettäneeni yhtään mitään :) Voit siis huoleti jättää väliin (ainakin minun mielestäni).

Catnip Mitäs turvotuksen estovinkkejä sait? Täällä juodaan paljon vettä joka päivä ja vihreää teetä, mutta ei auta :p



-Valkoinen 32+0
 
"*Pihla*"
Tähkä, reippailitko laatikko kainalossa kotiin? :D

Neiti Sievänen, mulle tuli viime kerralla yllätyksenä, kun kaikesta tuli lasku. Jouduin viimeisen viikon ennen sektiota käymään äitipolilla käyrillä joka päivä ja jokaisesta kerrasta laskutettiin. Nyt odottelen, milloin postilaatikosta löytyy lasku edellisestä ultrasta. Viime kerrallahan lasku tuli. Kyllä ne joka kontrollista laskuttaa erikseen. Tällä kertaa osasin noita laskuja odotellakin.

Täälläkin se makeanhimo on hirveä. Piti passittaa mies suklaaostoksille, vaikka vannoin, että syön herkkuja vasta viikonloppuna. Se himo oli vaan jotain ihan kamalaa :D en sentään koko levyä popsinut kerralla.

Valkoinen, toivottavasti saisit nukutuksi paremmin :) valvominen on hirmu kuluttavaa. Etenkin, kun olo on muutenkin hankala ja tukala. Itsekin tullut muutamat itkut itkettyä valvottujen öiden takia. Mulla ne on kivut, mitkä valvottaa ja joskus valvottaa joku tuntematon syy. Ja silloin, kun itse saisi nukutuksi, niin tyttö äheltää jotain unissaan, jolloin voi omille unilleen heittää hyvästit. Niin odotan sitä päivää, kun voin korkata sen energiajuoman...

Ja sitten kun tuota tenavaa ei meinaa saada iltaisin nukahtamaan... Menee sinne 21.30 saakka helposti, ennenkuin nukahtaa. Sitä taas odotellessa.
 
Sulo- Sylvia, kiva kuulla kokemus tuosta käännöstä, en tosiaan sitä sen enempää jaksais stressailla kun en tiedä tuleeko sille tarvetta, mut yllättäen yöllä kun ei saa nukuttua niin alan miettiä (esim) tuota.. En edes tiiä miksi se mua niin jännittäis, jotenki aattelen et jos sillä vauvalla on hyvä syy olla tuossa perätilassa :)
Valkoinen, kyllä taitaa mullakin jäädä valmennukset väliin :D
 
"lauwra"
AnnaS, mulla ainakin pukamien kivut hellitti parissa päivässä siitä kun ostin voiteen. Jos voide ei riitä niin kokeile niitä sisäisiä kapseleita jos pukamat kipuilee sieltä. Meilöä apteekin mies sanoi, että noita peräpukamalääkkeitä voi huoletta pidemmänkin aikaa koska eivät imeyde verenkiertoon. Mä myös luulin, että olen ainoa joka näistä kärsii, mutta onneksi läheinen ystävä myös kertoi että sama asia vaivasi häntä toisessa raskaudessa :) Se on kumma, että kaikesta muusta vaivasta voi puhua huoletta, mutta pukamista vaietaan.

Maksuista: muistan, että sektion jälkeen osastolla olosta tuli maksu, mutta en muista että raskauden loppuvaiheessa tehdyistä ylimääräisistä ultrista ja magneettikuvauksista olisin saanut laskuja. Tai sitten kaikki aika meni vauvan voinnista huolehtimiseen ja laskut oli sivuseikka... Neuvolakäynnit ja sokerirasitus on ainakin niitä maksuttomia ja synnytys myös, mutta osastopäivät maksaa.

Ulkoisesta kääntämisestä mun on pakko kertoa tutun tarina, vaikka en tiedä alkaako tämä ahdistaa jotain... lukekaa siis omalla vastuulla. Tutun lapsi oli siis perätilassa ja käännettiin ulkoisesti eikä tutti ensisynnyttäjänä osannut tätä toimenpidettä kyseenalaistaa. Vauva kuitenkin kääntyi nopeasti uudelleen perätilaan ja synnytyksessä selvisi syy: lyhyt napanuora. Vauvalla ei siis ollut tilaa olla pää alaspäimm ja saattoi kärsiä hapenpuutteesta kääntämisen seurauksena. Napanuoran pituuttahan ei pystytä kontrolloimaan ultrissa, ainoastaan virtaus katsotaan. Tämän takia itse en suostuisi kääntämiseen, koska vauvalla voi olla jokin syy olla perätilassa. Mutta ymmärrän, että tuo tapaus oli äärimmäisen harvinainen ja usein käännökset sujuu hyvin ja vauva pääsee pää edellä tulemaan :)

Valkoinen, ananas on ainakin nesteenpoistaja. Eli hedelmäosastolle ja kokonaiset ananakset kainaloihin :D
 
Pihla, sain laatikon raijattua kotiin kyllä. :D Olen sen verran pitkä, että pystyin roikottamaan lootaa sivullani pakkausnarusta, joten ei tarvinut mahan päällä kanniskella. Sen verran hillitsin itseäni penkomisen suhteen, että avasin eka vain kannen ja odottelin sitten, että mies tuli kotiin ja katsottiin yhdessä sisältö läpi. Oli se kyllä ihana pakkaus, vielä kivemman näköinen kuin kuvissa, ja ihan hyvin edelleen sopii mun mielestä myös tytölle ne vaatteet. :) Pistän hormonien piikkiin sen, että meinasi kannen avaamisen jälkeen tulla liikutuksesta tippa linssiin, kun katselin sitä söpöä haalaria. :D

AnnaS, pyynnöstäsi pukamatarina. :D En huomannut pukamaa ollenkaan ennen kuin kerran vessassa käydessä tuli vähän verta. Sen ja seuraavan päivän ajan oli hiukka tukala olo hanurissa, mutta ei sitten ihmeempää sen jälkeen. Rasvailin kuitenkin varuiksi sen pari viikkoa, mitä voiteen käyttöohjeessa sanottiin, ja toivon, että episodi on ohi. Mutta siis ulkoisesti mulla ei pukama näkynyt (sen mitä nyt omaa peräpäätään pystyy tämän mahan kanssa katselemaan :D) eikä ollut ekan parin tunnin jälkeen kipuja, joten en tiedä, miten nopeasti kivut lähtevät. Täydet sympatiat sinne, ei ollut kiva kokemus... Vähän kyllä huvittikin se, miten paljon huomiota sitä omaan hanuriinsa piti uhrata. :D

Onko muuten kellään kokemusta niistä Pilvi-kestovaipoista, joita äitiyspakkauksessakin on? Tai voiko joko suositella jotain muuta merkkiä tai kertoa, minkä merkkisiä ei ainakaan kannata hankkia ja miksi? Haluttaisiin mahdollisimman paljon käyttää kestovaippoja, mutta vaikea niistä on kaupassa sanoa, mikä olisi oikeasti hyvä.

Muut tarvikkeet onkin oikeastaan nyt hankittu, imestystyynyn saanen tällä viikolla. Suurin osa ostettiin käytettynä, vain vaunut on ostettu uutena.

Hyviä unia kaikille, nukkumattomuus tekee kyllä äkkiä hulluksi.

(herkkuhimon voittama, mokkaruutua mussuttava) Tähkä 30+2
 
Äitiyspakkauksesta vielä! Selailin aikaisempia kirjoituksia mutta ei nyt ainakaan osanut silmään, eli kysymys teille jotka olette pakkauksen jo kotiin asti saaneet: kauanko kesti siitä, kun Kelan sivuilla luki "postitettu", että pakkaus oli tullut sinne postiin tms. asti? Mulla siis tänään oli vihdoin postitettu se pakkaus, niin mietin että ehtiikö se tulla tässä vielä ennen viikonloppua... :popcorn:
 
Mua jotenkin ällöttäis ajatus ulkokäännöksestä :/ Ajattelen kans just niin että jostain syystähän se vauva siellä "väärinpäin" on. Ennemmin valitsisin vaikka sektion kun tuollaisen toimenpiteen.

Valmennukset jäi meillä kaikki välistä :D Saattaa olla terkkarilla ihmettelemistä kun mies on käynyt kerran neuvolassa mukana ja valmennuksissa meitä ei näkynyt lainkaan. En mä jaksanut lähteä työpäivän päälle istumaan ja kuuntelemaan kun varmaan ihan samat asiat löytää netistä. Noi valmennukset on kyllä niin vanha systeemi, oikein muinaisjäänne. Mun äiti tosin kysyi huolestuneena että pääseekö mies synnytykseen mukaan kun ei olla käyty valmennuksissa :LOL:

Mulla ei ole nyt hetkeen ollut herkkuhimoja. Mulla se menee aina suoraan verrannollisena valvottujen öiden kanssa. Olen siis nukkunut kohtuullisen hyvin kun ei herkut himota =)
 
Ainiin ja valmennuksiin piti vielä kommentoida, että ei esikoista odottaessa käyty. Ne ajoittui aivan loppuraskauteen ja kun kuulimme sairaasta vauvasta, tiedettiin että meidän vauva-aika olisi aikalailla erilaista kuin normaalisti. Nyt olen miehelle vitsaillut, että tän toisen kohdalla valmennus olisi tarpeen koska enhän minä osaa normaalia vauvaa hoitaa! :D Jo se, että pääsisin vastasyntyneen kanssa kotiin kuulostaa niiiiiiin oudolta... :)
 
Valkoinen, tutu ohjeet turvotuksen estämiseen eli ei liikaa suolaa eikä liikaa sokeria. Vettä tosiaan tulee nauttia, mutta sitäkään ei liikaa saisi juoda. sitten miten turvotusta voi vähentää: tukisukat, jalat koholleen, kylmiä suihkuja ja jalkahierontaa! Eli taidan itse miettiä noita tukisukkia, onko kenelläkään kokemuksia että mitkä olisi hyvät?

Valmennuksista, ei käyty esikoisen aikana. Täällä K-SKSn alueella niitä taitaa olla about viisi kertaa ja koskevat mm. liikennettä (miten vauvan kanssa liikkua autolla jne.) sitten jotain muuta höpöhöpöä... Meille th niitä suositteli esikoista odottaessa, mutta miehen töiden takia olisin yksinäni joutunut niihin menemään. Ja ei koettu tarpeelliseksi. Käytiin "synnytysvalmennuksessa" mikä täällä on siis powerpoint esitys sairaalalla. Tutustumaan ei pääse sen enempää. Tuo oli ihan hyvä juttu, tiesi minne mennä h-hetkellä :) Nyt näistä ei ole th edes maininnut eikä toisaalta olisi tarvettakaan. Mutta yksityisiä synnytysvalmennuksia on pilvinpimein tarjolla eli mielestäni varsinkin jos haaveilee lääkeettömästä synnytyksestä ja muusta sellaisesta niin kannattaa etsiä noita. Itse haaveilen epiduraalista niin ei ole hengitysharjoitukset ekana mielessä ;)

Olen muuten nyt alkanut jo mielessä miettimään sairaalakassin sisältöä, verenpaineiden nousun takia lakritsi meni nyt kieltolistalle joten pandan lakupussi löyty varmuudella sairaalakassista :) Se tunne kun synnytyksen jälkeen osastolle pääsee ja avaa sen pussin ja ekat lakut napsii suuhun..mmm... :) Pestiin myös kyytiläisen kotiintulovaatteet eli nekin on valmiina.

On muuten kiva näpytellä näppäimmistöä kun sormet on aika tönköt turvotuksesta johtuen.. Menenkin siis ottamaan tuota vihreää teetä jos saisi nesteet liikkeelle :)

Catnip82 + kyytiläinen 30+5
 

Yhteistyössä