**Kesäkuun kullanmurut 2011** HUHTIKUUSSA

Suskin unikyselyyn: Mä rupeen vaihtelevasti 22-01 nukkumaan, ku joku ilta tuntuu ettei nukuta sitten yhtään ja aamuisin heräilen siinä puoli 9 aikaan ku mies lähtee töihin ja en sit osaa enää nukkua. Ja monesti kyllä on niin kova pissahätäkin jo siinä :D Yöllä herään abaut kerran pissalle.

HB:stä, terkkari sanoi et sen laskeminen eri veren laimeneminen on ihan fyiologinen seikkakin raskauden edetessä et se läpäisee paremmin istukan. Itsehän jouduin aloittaa raudan syönnin ku oli vaan 111, ikinä ei oo ollu nuin matala. Nyt aina sumpliminen millo ottaa sen raudan et imeytys parhaiten.

Jospa se auttas.. maha vaan menee niin kovalle et ei tarvi kohta ollenkaan käyä vessassa, ku nytkään oo turhan löysällä. :( Noo pitää lisätä levolac annostusta niin jospa se siitä.

T&R 30+5
 
Harhis: OI KU IHANAA! Teille siunaantu todellinen sinnikko! Ja ompa hyvä että löysit sopivan pumpun, ei varmasti oo herkkua herätä yöllä pumppaamaan..
Oli kyllä ihana kuulla sinusta ja Eemelistä, mietin päivittäin, mitä teille kuuluu..!
 
Sannikki: Täytyy koputtaa puuta ;)
Joo, se on huono, jos hemppa on korkeella, itellä oli 128 ja ne sillon jo sano et heti lopettaa raudan syönti, kun taas mun kaverilla (samoilla viikoilla paksuna ku mä) oli hemppa 138, ni ne oli käskeny jatkaa raudan syöntiä...:confused:
 
Harhaanjohtaja Ihania uutisia!!! Kunnon sisukas pakkaus teillä :) Mihin asti poika joutuu olemaan sairaalassa, onko ollut puhetta? Onko se lasketun ajan tienoille jos kaikki menee hyvin? Olen niin onnellinen teidän puolesta että hän on noin vahva :heart:
 
Harhaanjohtaja: ihanaa että teidän pienokainen voi noin hyvin!

Unikyselyyn: nukkumaan menen klo21-22 ja aamulla herään klo6 laittamaan miekkosen ja esikoisen matkaan ja jatkan unia johonkin 9-10. Tuntuu että mikään unimäärä riitä.
 
pupeltaja aika jännä että lääkäri vaan käskee toimimaan kivun sallimissa rajoissa ja sä oot tosi kipee :( ota sitä särkylääkettä nyt ainakin niin että saat oltua ja onneks kohta v-loppu niin miehesi pääsee auttelee :) jaksamista taasen!!

harhaanjohtaja kiva kuulla teistä!sinnikäs pikku mies :)
 
Kirjotanpa miekin pitkästä aikaa. Ei oo vaan yksinkertasesti kiinnostanut tällä viikolla kirjotella.

Halinappi koitahan levätä ja toivottavasti vauva pysyis viel masussa mahdollisimman pitkään :heart:. Jaksuja :hug:.

Nukkumaanmenosta käyn siinä 22-23 viikolla nukkumaan. Viikonloppuna saattaa tulla valvottua pitempään, jos vaik jonkun hyvän leffan jaksaa kattoa. Meillä niitä päästään kattomaan vasta sit, ku lapset nukkuu eli tossa 21-21.30. Joskus lapset käy jo 20 jälkeen nukkumaan, riippuu päivästä, mut viimestään klo 21 laitetaan heidät nukkumaan. Ja poika herää siinä 7-8 ja tyttö 8-9. Tyttö ei enää nuku päikkäreitä vaan nukkuu pitkät yöunet. Ite herään 1-5 kertaa yössä, riipppuu miten poika nukkuu. Mies jos nukkuu hänen kanssaan ni saattaa olla, et en herää kertaakaan. Joka yö ei tarvii ees käydä vessassa, riippuu nesteiden ja kahvin juonnista.

sannikki kiva ku löysit taas meidät ja palasit jutustelemaan :D. Ei täällä kukaan oo pitkävihainen ja tuokin meni hormonien piikkiin :D. Sellasta tää raskaus on, itelläkin tulee reallifessa räjähdettyä mitä ihmeellisimmistä asioista :O. Voi miesparkaa!

sairaalassaolosta en odota mut en pelkääkään sitä. Tykkäsin pojasta olla siellä muuten sen pari päivää, ku hyvä ruoka ja oli ku täysihoidossa, mut oli hirveä ikävä tyttöä. Tytöstä oltiin viikko, joten toivon, et nyt ei tarviis olla nii kauan. Eikä kyl tarviikaan, ku on jo kolmas, et jos on kaikki vauvalla ja itellä hyvin ni uskon, et päästään parin päivän päästä jo kotia. Vähän pelottaa tuo repeäminen :(. Iteltä on leikattu kahesti väliliha, eikä se minuu pelota yhtään vaan arveluttaa, et jos nyt ei leikata ni et jos repeän pahasti. Mut uskosin, et ois sen verran jo venyny ni ei tarviis leikata ja enkä repeäisi pahasti.

Tervetuloa uusille :D!

Miulla oli sit toissapäivänä viimonen ultra. Kaikki oli hyvin vauvalla ja oli kasvanu hyvin :heart:. Pojaks varmistu vaan :heart:. Ei antanu painoarviota, laitto vaan reisiluun mitan neuvolakorttiin, se oli 5,64cm. Et vastaisko tuo jotain 1,5 kiloa. Tää meiän ultralääkäri ei ikinä kuulemma anna painoarviota, kysyin sitä eilen neuvolasta. Tää menee jotakuinkin keskimmäisen käyrällä. Painoa ei ollu tullu ku pari kiloa edelliseen. Pissa puhdas, hb 132, et ihan hyvä, verenpaine hyvä ja kohdunkaula oli 3cm pitkä ja ei ollu pehmeä vaan kiinteä ja kaikki oli oikein hyvin. Lääkäri sano, ku kysyin, et millo sitä vois lähtee sairaalaan, ku matkaa on melkein 100km ja edellinen synnytys oli nopea ni sano, et sillo ku siltä tuntuu, et ei kuulemma haittaa vaik sinne menis vähän turhaankin, et supistukset loppuis. Parempi vaik et menis vähän vauhtia ottamaan sieltä :D. Tän jälkeen ei oo enää ultraa vaan nyt vaan kahen viikon välein neuvola.

Pyyter ja Otto 29+2
 
perdy kiitti, joo kyl se vähä pistää ihmetyttää et jos on kerta ärtyny nimenomaa tommosesta liikunnasta niin miten sit muka liikkuminen ei sitä vielä enempää vois pahentaa o_O mut juu. aion kyl koittaa ottaa iisisti ja jos alkaa liikaa pahenee tai ei parane ollenkaan niin sit varmaa se kotihoitaja tänne neuvolan kautta saadaan, jonkuverran se maksaa, mutta eipähä tarte sit osastolle mennä hillumaan näi aikasin. Äske nappasin panacodin ja toivon saavani nukuttuu kunnol ensyönä!

Harhis aivan superihania kuulumisia ♥ ihana kuulla et menee nui hyvi!

sairaalassaolosta, odotan sitä. En koe sitä ahdistavana, saan valmiin ruuan ja olla vauvan kans kun isommat on kotona sit isän kans ja käyvät vaa kattomas. Mies enempi ja välil lasten kans. Aion olla pari kolme pv. mitä ne nyt sielä pitävät sit :) Ihan mukisematta tällä kertaa. :>
Otan vaan tarpeeks luettavaa ja tekemistä sinne niin ettei oo tylsää sit ku vauva nukkuu jos ittee ei nukutakkaan.

muistutuksena kaikille, pitäkää läheiset lähellä, tän suku pieneni tänää yhdellä ja suru on aika monella tänään sen vuoks läsnä. Monet suree sitä, etteivät käyneet tarpeeks katsomassa jne. Se on jälkikäteen turha surra, vaan ne asiat pitää tehä sillon ku se on vielä mahdollista. Joten siispä, muistakaa omia läheisiänne ja pitäkää ne lähellä ♥ ei tarte sitten surra ku on jo myöhästä, et jotai ois pitäny tehä toisin.

tää kuittaa ja painelee petiin, kohti huomista. <3
 
iltaa mammat!

viime käynnistä taas hurjan pitkän aika ja olihan homma selata koko ketju läpi.

harhiksen eemeli olikin sitten eka vauva tähän pinoon, hurjasti onnea koko perheelle! :heart: ja ihanaa kun jaksat käydä kirjoittelemassa kuulumisia, kiva kuulla että pieni mies jakselee hyvin.

muutamia juttuja jäi mieleen nyt 7 sivun plarailun jälkeen..

rintapumpuista oli ollut keskustelua. mulla oli esikoisen aikaan aventin käsikäyttöinen ja tykkäsin tosi paljon. maitoa tuli ihan liikaa ja olisin ollut pulassa, jos pumppu ei olisi ollut kotona odottamassa sairaalasta kotiutuessa. sähkökäyttöisistä ei siis kokemusta, mutta ovat varmasti näppäriä (varsinkin, jos alkuun tarvitsee pumpata kaikki maidot tms).

välilihan öljyämisestä/venyttelystä. esikoista odottaessa öljysin sillä weledan öljyllä joka päivä tunnollisesti, ja ehkä olisin välttynyt repeämiltä mikäli välilihaa ei olisi leikattu?!? lapsi piti synnytyksessä saada kiiruusti ulos, joten sentin eppari tehtiin kysymättä minulta asiaa (ja tokihan lapsen turvallisuus menee kaiken muun yli). muutenkin tuntui, että kaikki synnytykseen liittyvät toiveet/suunnitelmat oli omalla kohdalla ehkä vähän turhia, kun sikiön vointi (sykkeet nollassa joka supistuksella ihan synnytyksen alusta lähtien) saneli kaiken alkaen ponnistusasennosta jne. go with the flow asennoituminen toimi edellisessä siis mainiosti, eli tokankin synnytykseen lähden aika avoimin mielin ja katson ihan tilanteen mukaan sitten kaiken. ja tosiaan eppari parani tosi hyvin, oli tosin vaan sen sentin mittainen ja kätilön mittapuulla "tosi pieni", mutta ei siis valittamista siitä.

vatsan kutiamisesta oli ollut puhetta; en ole havainnut. muutenkin olo on tosi vaivaton ja ongelmaton, juoksulenkit onnistuu vielä ja muutenkin kaikki normaali touhuaminen. oon käynyt salilla, spinnissä jne. ihan normaalisti (vähintään 4 kertaa viikossa) ja esikoisen kanssa kotona ollessa tulee muutenkin liikuttua paljon, kun kuljetaan kerhoissa ja harrasteissa kävellen. kurjaa, kun niin monilla on jo paljon vaivoja ja varmasti pakkolepo käy pitkän päälle tosi rasittavaksi, vaikka miten yrittäis pitää mielen virkeänä ja tsempata itseään. jaksut siis vaivaisille!

sairaalassaolo oli viime kerralla tosi leppoisaa. meillä oli perhehuone ja viihdyttiin siellä muistaakseni 4 päivää. safkat oli tosi hyvät ja henkilökunta ihanaa. jorvissa oli jotenkin tosi lapsentahtinen ja salliva meininki, ja kaikkiin kysymyksiin sai vastauksia ja neuvoivat mielellään imetysjutuissa jne. toivoisin tälläkin kertaa perhehuonetta ja varmaan ainakin pari päivää siellä vietetään, mikäli sellainen saadaan. eli ennakkoon en osaa pelätä sitä aikaa, mutta aika näyttää sit millaiseksi se muodostuu, jos päädynkin johonkin megasuureen huoneeseen huutavien lasten ja kiukkuisten äitien kanssa ;)

osanotto pupeltajan perheelle läheisen poismenon vuoksi. kurjia uutisia ja varmasti ihan erityisen raskasta sinulle juuri nyt, kun muutenkin on tunteet pinnassa :(.

nukkumisesta oli myös ollut jotain gallua. mulla on ollut suuri unentarve koko raskauden läpi ja useimmiten olen sängyssä viimeistään yhdeltätoista. esikoinen menee nukkumaan kasin maissa ja heräilee kasin aikaan, joten saan mukavat yhdeksän tunnin unet. öisin ei onneksi tarvi enää käydä vessassa kuin max. kerran ja usein ei edes sitä yhtä kertaa, joten ainakaan tästä ajasta ei pitäisi jäädä pahasti univelkaa.

tämä mamma lähtee nyt nukkumattia moikkaamaan, että jaksaa aamulla kahvittelemaan laatuseuraan. ihana viikonloppu tulossa ja fiilis tosi korkeella, vaikka sää on ollut niin harmaasävytteinen viime päivät. ennen nukkumattia pitänee käydä vielä hypistelemässä hullareiden tämän päivän saldo, kun vietin siellä tänään aamupäivällä pari tuntia laatuaikaa ihan itsekseni :). kivoja juttuja löysin ihan kaikille perheenjäsenille (4 kassillista ja kantokoppa rikkaampana palasin kotiin) ja etenkin esikoinen ilahtui valtavasti mun shoppailutuliaisista. kauniita unia ja mukavaa viikonloppua!

(viikot ihan hukassa, niin en yritä niitä nyt tähän arvata)
 
Piti tulla harhikselle sanomaan, että hieno juttu jos teholta jo päästään pois. Eemeli on varsin sisukas pikkukaveri :heart: !
On se jännä lukea kuinka sielä jo pumpataan maitoa ja pikkuinen kesäkuinen on todella maailmassa.. :')

mmilia 30+1
 
Harhikselle onnittelut minultakin! On se Eemeli vaan aika pakkaus=)

Suski kyseli nukkumisgalluppia. Meillä on aikas hektistä arkea tällä hetkellä vielä ja kovin odotan sen puolesta äippäloman alkua, että pystyisi edes aamua sängyssä hieman venyttämään. Väsy on kyllä alkanut painamaan ja tuntuu kuin ei yön aikana ehtisi palautumaan jäsenet kunnolla, vaikkakin aika hyvin nukun sen ajan kun on mahdollista nukkua. Nukkumaan pääsen 22-23 ja herästys on pääsääntöisesti 4.30-7.00 välillä. Tänään iltavuoro mahdollisti sen että sain koisia kaheksaan=)

Uus vähän ihmeellinen oire on käsien puutuminen. Puutuuko muilla kädet?

Tessism
 
Tessim juu puutuu ihan tuon tuosta, samoin jalat on alkanut puutua :( neuvolan mukaan varsin normaali ilmiö kun vaavi painaa hermoja!

Nyt on muuten alkanut vaivaamaan turvotus :( sormus jää laittamatta kun ei mahdu... enemmän käsissä kuin jaloissa, iltaisin saattaa jalatkin turvotella... Onkos muilla turvotuksia jo??
 
Piti heti poksua 31+0 eli kolmannellekymmennellekahdelle viikolle lähtö starttas nyt.

Tessim: mulla puutuu kädet varsinkin yöllä tosi helposti nykyään ja jalat ne vasta puutuukin, en osaa ihmismäisesti istua vaan kökötän aina millon mitenkin niin heti tikkuilee jalkoja :(

Sannikki: ihan vähä näköjään on sormissa turvotusta ku ei sormukset tipahda.. ovat vähä ollu löysiä niin :D

Kyllä mulla oli levoton yö, heräilin vähä väliä, näin ihme unia et vauvan somret ja varpaat tuli melkeen maha nahasta läpi.. Ja sit oli vissiin maha kippeekin ku uneen heijastu. :( Nyt asetin itselle pitkien lenkkien kiellon pariski päivää et saisin levähtää, meni vähä yli ne mun pitkät kävelyt. :( Eilinen oli tuskaa, maha kipee, kestosupistus, selkää särkee sit nyt :(

Pupeltajalle osanotto! :hug:

Mutta muksaa perjantaita mammat!

Tinsku ja Reino 31+0
 
Onpa ollut ihana aamu :) Pienimmäinen lähti eilen mummon kanssa mökille ja viihtyy siellä toivottavasti sunnuntaihin asti. Näin ollen sai itse nukkua koko yön kertaakaan heräämättä, ja aamulla heräsin lähettämään isommat lapset kouluun ja eskariin ja sen jälkeen kömminkin takaisin sänkyyn ja jatkoin unia. Aivan ihanaa, tälläinen sopisi minulle :)

Nukkumisesta olikin ollut kyselyä.. Mä olen oikeastaan aina ollut illan virkku ja aamun torkku, mutta eihän se tietenkään enää oikein onnistu.. Usein saatan olla päivällä tai sitten aikaiseen illalla väsynyt, tuntuu että nukahdan siihen paikkaan, mutta sitten kun tulee se uniaika niin ei väsytäkkään yhtään! Yleenää käyn illalla nukkumaan 23 jälkeen ja aamulla on herätys seitsemältä. Pienimmäinen heräilee yhä edelleen yhdestä viiteen kertaan yössä, vaikka onkin jo lähempänä kolmea vuotta, mutta nyt täytyy antaa miehelle isot kiitokset, hän pääasiassa hoitaa nämä yölliset heräämiset! Vessareissuja ei yleensä tarvitse yöllä tehdä, onneksi.

Minulla myös esiintyy turvotusta, välillä sormet on ihan mahdottomat nakit ja jalat etenkin turvottaa iltaisin. Sormukset on vielä sormessa, välillä aika napakastikin, mutta kun ei niistäkään raaskisi luopua kun on aina tottunut pitämään..

Sairaalassaoloa en odota, enemmänkin ehkä kammoan... En hirveästi tykkää olla siellä, kaikki lapseni ovat syntyneet "ruuhka-aikaan", sairaala on aina ääriään myöten täynnä ja ääniä on sen mukaisesti. Huonekavereikseni olen aina saanut sellaisia naisia jotka eivät halua jutella lainkaan, joten varsin yksinäiseksi olen itseni tuntenut... Ennen kuopuksen syntymää päätin että nyt olkoon huonekaveri millainen vain, niin aloitan itse jutustelut ja yritän ystävystyä, mutta toisin kävi.. Silloin huonekaverini on joku thaimaalainen nainen joka ei osannut sanaakaan suomea, ja hän aina öisin (!) piti ihme mekkalaa laulaessaan vauvalleen useamman tunnin ajan. Ja hänen miehensä toi joka päivä hänelle useamman kerran thai-ruokaa joka haisi kamalan pahalle, yök. Toivottavasti tällä kertaa saisin mukavan huonekaverin jonka kanssa voisi vaihtaa ajatuksia niin aikakin kuluisi huomattavasti paremmin. Yritetään jessi tähdätä yhtä aikaa synnyttämään ja päästä huonekavereiksi, jookos ;)

iinu ja armas 29+3
 
POKSUTAAN TÄÄLLÄKIN :D 31+0

oon ollut tavattoman tehokas... tiskattu, pyykit pesussa, rahkapiirakka valmis... pitäis imuroida vielä... Nyt jos tytölle jotain sapuskaa laittais ja itsekin haukkais... alkaa heikottaa jo :D

ainiin mie näin unta kolmesta vauvasta !!!!! Kamalaa olin ihan helisemässä niiden kanssa... yritin pukea ulos niitä, yks huus ku hyeena toisella kakat vaipassa just kun sai vaatteet päälle ja ukko vaan istui auttamatta !!!! mur....
 
Täällä poksutaan 29+0!

Täälläkin on siivottu aamu, ja kello on vasta puol 11 täällä ja mulla on jo nälkä :D Pitää nyt kiukuttaa lounasaikaan asti..

Nukkumisesta Vaikka mä en oo töissä niin yritän pysyä miehen kanssa samassa rytmissä, mennään sänkyyn yleensä joskus klo 23 maissa, luetaan tai katotaan telkkaria hetken ja siitä nukkumaan. Mies nousee klo 6.30 tai 7 töihin ja mä nousen yleensä viimeistään klo 8. Jos nukun myöhempään niin kukun sitten seuraavana yönä hereillä johonkin kahteen, oon tosi herkkäuninen. Mulla on joka aamu herätys, en mitenkään heräisi kyllä itsestäni joka aamu noin aikaisin :D Yön aikana käyn kerran tai kaks vessassa. Ja pelkästään siinä vaiheessa kun yritän saada unta pitää käydä pari kertaa :D Mua vaan janottaa iltaisin ihan perkeleesti vaikka kuinka juon päivän aikana..

sannikki Rahkapiirakkaa, nam nam!! Mäkin haluan :D Porkkanakakun siihen kuorrutteeseen himo myös, heh..

Sairaaloista Mulla ei sinänsä oo mitään sairaaloita vastaan, mutta oon kerran elämässäni ollut kaks yötä ja aikahan siinä kävi pitkäks. En sit tiedä onko eri asia vauvan kanssa. Haluan kyllä kotiin niin pian ku mahdollista, kun ei oo muita lapsia kotona niin voisin ihan samalla tavalla levätä kotona, mies on niin ihana pakkaus että hän varmasti tekee ruuat ja huolehtii kaikesta. Toivon, etten yli kahta yötä joutuisi olemaan. Mutta tietty jos vauvasta on jotain huolta tai joudun sektioon niin sitten eri juttu.

pupeltaja Osanottoni :hug: Voimia koko perheelle!

Nyt suihkuun :)

Lily & ihanaihanaihanamöyrijä 29+0

Hassua miten mun rakkaus tähän masukkiin on vahvistunut ihan kamalasti nyt jotenkin kun se on jo oikea vauva masussa ja mä välillä tunnen ihon läpi käsiä ja pyllyä.. :) Tottakai olin alussa suojeleva, mutta jotenkin nyt kun se on konkreettinen ihminen eikä sellanen 2 mm pitkä niin oon kiintynyt ihan eri tavalla.
 
Lily OLIKS PAKKO !!!! nyt se porkkanakakun kuorrute pyörii mun mielessä :LOL: tuorejuustoa ja tomusokeria tarttee soittaa ukolle että tuo kaupasta ni voi niitä mässätä :D

masuasukista Mul on kans viime viikkoina tullu kamala kiintyminen vauvaan :) juttelen heti kun toinen liikahtaa ja oon huomannu että tunnen tän jotenkin vaan minun jutuksi... En tiedä kuvittelenko vai mikä kun tuntuu ettei ukko enää innostu samalla tavalla liikkeistä ja touhuista mahassa??? Ensimmäisestä hikasta kun vaahtosin innoissani niin vastaukset oli just sellassii hmph, aha, juujuu... Saattaa olla että vaan kuvittelen mut samapa tuo kun sillee tuntee, ja oon sanonutkin siitä, mies on vaan erimieltä suhtautumisestaan :D
 
sannikki meil ei mies kans nyt ihan hirveesti oo mahan kans tekemisissä ollu. tosin ku aiemmin. mut ehkä se sit on vaa siitä et sil menee aikaa tyttöjen kaa ku on kotona nii ei sitte oikein ehdi.. tai jotain.


kiitos kaikille osanotoista, vaikkakaan mulla ei nyt kovin suuri surku ole tän tapahtuman takia, tiedossa ollut jo monta vuotta et tää tulee eteen jonain päivänä ja lähiaikoina jne. Eipähän sitä enää särje mihkään ja ei tarte odottaa kuolemaa enää. Kurjaa mut luotan siihen et se säilyy sydämis ja muistoissa vielä pitkään <3 parempi sen nyt on olla. &#9829; tähtenä taivaalla.

sit jos hetken lepäilis ja koittais viel hälytellä mummoo et tulisko se sinne poniratsastuksee taluttaa tyttöö vai pitääkö mun nyt sitte testata tätä lääkärin neuvoa "ei tarvitse varoa kipua vaan kaikkee voit tehdä, se vamma ei siitä pahene mut kipeetä voi tehdä" jne.. Oon meinaa aika varma et jos nyt sinne meen juoksentelee niin tasantarkkaan se kipu siitä pahenee ja venähdys tms, voi suurentua?? tai niin olettaisin. mut no katotaa :) en kehtais jättää väliin ku vasta saanu toisen innostuu jostaki harrastuksesta!!
 
Pähkämö
Täällä puutuu kädet. Varsinkin autolla ajaminen on sellaista, että kun kättä / käsiä pitää pidemmän aikaa vaakatasossa ratilla, puutuu ainakin pikkurilli ja nimetön :)

Turvotusta käsissä ei ole vielä kovin pahasti; vielä mahtuu sormus sormessa olemaan ja saan sen vielä toistaiseksi poiskin =) Edellisessä raskaudessa ei sormus enää lopuksi sormeen mahtunut :whistle:
 

Yhteistyössä