***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Ja ei oo hajuakaan, että kuinka nopeasti paikat edes palautuu. Kokeneemmat?
Kestää (karkea arvio) 1kk-2v riippuen monista eri asioista. Ekan synnytyksen jälkeen meillä oli oikeasti 2 vuoden kuiva kausi, siinä oli kaikenlaista, epparihaava oli kipeä (väliliha leikattiin siis), sain kohtutulehduksen (istukan paloja jäi kohtuun), pari rintatulehdusta jne. jne. Mun eka synnytys oli kyllä just tämmönen et kaik mikä voi mennä pieleen suunnilleen meni... Mies oli sillon varmasti lujilla, mutta jaksoi vaan odottaa ja ymmärtää eikä lähtenyt seikkailemaan... Jospa se vähän tykkäs musta vaikka :p
2 vuotta!!! Voi kauhee!!! :eek:
Täytyy nyt äkkiä ehtiä tallettaa enemmän niitä säästökertoja.... :LOL:
Kuten sanoin, tuo mun synnytys ja jälkiseuraamukset oli oikea horrortarina (siks en oo siitä pahemmin täällä avautunutkaan, kun en haluu ketään enskertalaisia pelotella, tiedän nimittäin, että sellaset synnytykset ja nää jälkikomplikaatiot on enempi poikkeus kun sääntö, ne nyt vaan sattu mun kohdalle!) Ja sen jälkeen on kyllä otettu vahinko takas moneen kertaan :D

 
Meillä ei ole lakanat heilunu kun ihan muutaman kerran raskausaikana. Oon kyllä miehelle sanonut, ettei siitä mitään haittaa ole. Mut jos haluu ilman olla ni olkoon.... Onneksi on muuta läheisyyttä sentään =) . Tosin mie yritän ajoittaa synnytyksen tietylle ajankohdalle ( :LOL: ), eli kun mun siskolla tai äidillä on loma. Niin ajattelin kyllä jollain keinolla huijata tuon miehen petipuuhiin silloin :D . Tosin vauva syntyy ihan varmasti just ens viikolla, kun en saa ketään muuta lapsenvahdiksi kuin anopin... |O

Miun pitäs mennä neuvolalääkäriin tänään. Jännittää kovasti, kun se pään kokeilu sattuu aina niin kamalasti. Ja saa nähdä minkälaisia suppareita saa taas aikaseksi.

Tuosta paikkojen palautumisesta.... Mulla ainakin palautu paremmin ja nopeammin tokan synnytyksen jälkeen. Taidettiin joskus jälkivuodon loppumisen jälkeen pikkuhiljaa touhuilla. Niinkuin Ammukin, niin en sitä ekaa niin kauheasti nyt mainosta... :D .

Joku kyseli lapsivedestä. Ei sitä pysty pidättelemään ja sen tunnistaa ihan hailakan lohenpunaisesta väristä. Kannattaa laittaa pikkuhousunsuoja tai side, niin näkee paremmin.

Kissantassu ja Napsu 36+3
 
Huomenia!

Hehee, onpas se vaan niin kivaa heti näin aamutuimaan (heräsin vasta :) ) lueskella petipuuhista..ihan heti virtaa ja naurua täynnä =) . Mutta samoilla linjoilla meilläkin vedetään...mies ei ole osoittanut hirmuista halukkuutta niihin hommiin...mutta eipäs se ole kummakaan, kun joskus totesin vaaville sekstailun ja supistelujen jälkeen, että eikai se isukki vaan liian kovasti päähän toista jysäytelly :LOL: Eli todennäköisesti saan vaan itseäni syyttää pihtailusta! Ja sitten vielä viime kerralla repesin nauruun kesken aktin :D ...yritin nimittäin saada tosiaan nuo koivet ja takamuksen niin pystyyn, kun mahdollista, mutta eihän siitä tullut hevon hel****. Mies vaan totes, että pitäskö tässä muka vielä johonki pystyä =).

NeitiA taisi kysellä, onko joku käynyt tutustumassa jo synnärille. Tämä täällä nostaa kätensä pystyyn. Käytiin joo, mutta aika sekava kuva jäi. Oli tarkoitus jakaa se valtaisa tutustujasakki puoleksi. Toinen puoli katselisi synnytysvideota ja toinen pääsisi tutustumaan synnytyssaliin ja jne...mutta kävikin niin, että jokainen sali oli varattu :| . Video näytettiin, kylläkään kaikki eivät mahtuneet sitä katsomaan. Sikäli mikäli oikein ymmärsin, ruuhka on myös tut.käynneille on valtaisa, koska Oys ei esittele synnäriä kesän aikana...olikohan peräti niin, että tämä viikko on vimonen!? Korjatkaa joku, jos puhun potaskaa!!

Nyt toivottelen kaikille ihanan aurinkoista päivää :flower: . Siis ihan älyttömän mahtavaa keliä luvattu myös tänne Oulun seudulle loppuviikoksi, jiihaaa :D . Lähdenpäs nyt ostamaan kukkia terassille ja nauttimaan auringosta!

Melodi 37+6
 
Onpas täällä seksuaalisesti aktiivisia tai ainakin halukkaita mammoja! Kyllä meillä minä oon, oon aina ollut se, joka pihtailee. Sinänsä ihme, että ollaan jo yksi lapsi saatu ja toinen tulossa. :) Miehelle on ihan vieraita ajatuksia tuollaiset, ettei vaan vahingoittais vauvaa tai äitiä tai miten homma onnistuu. Eli harvakseltaan täällä on harrasteltu, ja niistäkin pari viimeistä kertaa epäonnistu ainakin mun osalta, kun maha tiellä. Ja synnytyksen jälkeen varmaan taas piiiitkä tauko. Että pitää ihan kiitellä miestä, että on jaksanut ja jaksaa olla kärsivällinen.

Nyt syömään!

tipu 36+5
 
Kylläpäs mun valitusvirsi sai vertaistukijoukon liikkeelle. Olette te aika ihania koko porukka. :heart: :hug:

Kyllä täälläkin on saanut taiteilla, tekniikka tosiaan ei aina ihan vahvita lajia kun tuntuu että minä olen mahoineni silti meistä se taipuisampi ja kestävämpi... hoh hoh. Toivottavasti ukko ei tylsän työpäivän ratoksi keksi lueskella näitä... :LOL:

Meillä oli taukoa viimeksi suunnilleen tasan sen verran, että kävin jälkitarkastuksessa "hakemassa luvan". Mies ei suostunut ennemmin, vaikka jälkivuoto oli loppunut jo paria viikkoa aiemmin. Toivuin tosi nopeasti ekasta synnytyksestä, vaikka alku olikin raju, viikon kuume +40 astetta ja antibiootit yms. Paikat kun ei pahemmin revenneet niin hyvin olis varmaan jo parin viikon tauon jälkeen päässyt puuhiin, yhteensä taidettiin n. 5 vkoa odotella. Ja voi elämän kevät sitä ensimmäistä kertaa sitten.

Minä salaa suunnilleen itkin että ei helevetti. Mies oli urea ja rohkea ja kannustava ja kehui kuinka tuntuikin hyvältä... minun kokemus oli suunnilleen yhtä ihmeellinen kuin öljytyllä pumpulipuikolla olisi pannut menemään.... Jaa oliko vähän löysät paikat verrattuna synnyttämättömään aikaan... :LOL: Ei siinä sentään mennyt kuin muutama kuukausi (ahkeralla geishakuulien käytöllä ja muutenkin "pinnistämällä" aina kun muisti) niin alkoi paikat olla jo ihan suht kunnossa ja rupesi tuntumaankin siltä... Ja tämä kaikki vaikka lääkäritäti oli jälkitarkastuksessa kehunut että hyvinhän nuo lantionpohjanlihakset löytyy ja ihan suht napakasti pystyin muka kuulemma niillä puristamaan (ensikertalaiselle oli yllätys että se lääkäri ihan ainakin käski sisätutkimuksessa "pinnistämään" niitä lemmenlihaksia. Hyvä niin, olinkin ollut aika huolissani... :snotty:

Joku vissiin niistä smart ballseista aiemmin kirjoittikin miten ne isohkot kuulat kopsahti kauniisti lattialle ekalla kerralla. Ei uskoisi kun niitä katsoo, mutta niin ne minullakin teki, monet kerrat. :ashamed:

Joopajoo... nyt saunaan. Mä olen ottanut tavaksi äippälomalla saunoa yksin. Ihana istua löylyssä keskellä päivää mehukannun kanssa (lue muki, 0,8litraa) ilman että yks 2-vee touhuaa siinä jaloissa...

Velv-valaskala 38+4
 
Hmm.. vähän sekavaa tekstiä. Anteeksi. Heräsin just päiväunilta. Ei pitäisi yrittää tuottaa mitään kielellistä (puhetta tai kirjoitusta) heti heräämisen jälkeen. Ja hymiötkin meni ihan metsään, mulla mikään nenä valu.

Velv
 
Heippa!
Petipuuhista...Eipä ole meillä montaa kertaa harrastettu tän raskauden aikana :/ Eka oli halut tiessään alkuraskaudessa ja keskivaihe oli ihan ok ja nyt lopussa paikat on niin pirun hellinä ja maha tiellä.Kovasti ollaan kyllä yritetty...
Mulla kesti viimeksi jälkivuoto sen verran pitkään,että eka kerta oli vasta jälkitarkastuksen jälkeen,vaikka neuvolassahan ne suosittelee yrittämään jo ennen jälkitarkastusta,jos ilmenee jotain ongelmia,niin voi ottaa lääkärin kanssa puheeksi.
Pari kertaa seksi oli vähän "harjottelua",mut sen jälkeen se onkin ollut parempaa kun ennen raskautta ja synnytystä :p Liekö paikat muuttuneet herkemmiksi :whistle:

Onkohan mullakin nyt irtoamassa se limatulppa...Tänään on koko päivän tullut paksua limaa,niin että oon joutunut käyttämään pikkuhousunsuojaa...

Maamalle vielä kerran onnea! :flower:

Uusille tervetuloa!

Jokohan Venla on päässyt synnyttämään...

Nyt tää mamma lähtee leipomaan miehelle mansikkakakkua synttäreiden kunniaksi :p

Bamse 38+5
 
Tarvii munkin kommentoida, kun kerran seksistä puhutaan :D Ekassa raskaudessa meidän seksielämä ei tainnut raskauden aikana muuttua mihinkään ja jo pari viikkoa lapsen syntymän jälkeen harrastettiin. MUTTA eka olikin sektio niin eihän se tuonne haaroväliin sillä tavalla vaikuta ja jälkivuotokin loppui pian. Nyt on lähiaikoina ollut hiljasempaa...Mä olen niin väsynytkin ollut iltaisin ja paikat niin arat. Katsoo sitten taas joskus. Synnytyksen jälkeen on taas sitten monenlaista mm. rinnat vuotaa ja jotenkin häiritsevää sekin. Vähempi tulee koko hommaa edes ajateltua, vaikka kannaisi se parisuhdettaankin hoitaa sitten taas kun siihen on enempi energiaa...

Nalletar & Saku rv 36+2
 
Käynnistetyn ja käynnistämättömän synnytyksen eroista: omakohtaista kokemusta ei ole, mutta näinhän se menee että jos paikat on kypsymttömät ja käynnistetään, niin yleensä tekee tosi kipeää ja paikat helposti repeilee. Kun taas synnytys käynnistyy itse vs. käynnistetään vasta kun paikat on todettu jo hyvin kypsyneiksi, ei eroa tiettävästi juurikaan ole.

Petipuuhista, voisko joku hei oikeesti luovuttaa osan haluistaan mullekin!!! :D Kun meillä se olen kyllä minä jonka takia lakanoita on heiluteltu aikas harvakseen jo pidemmän aikaa. Ja säälittää miehen puolesta joka kiltisti hyväksyy tilanteen eikä yhtään hiillosta mua, mutta toivoo kovasti että tilanne paranis lapsen synnyttyä :ashamed: Eipä se vaan yleensä siitä tosiaan parane, pikemminkin pahenee...

Neuvolareissukin tuli tehtyä. Kylläpä viikko tuntuikin piiitkältä ajalta tällä kertaa...
rv 37+6
pissa puhdas
paineet 120/68
paino +100g/vko
sf-mitta 33cm (aika hyppäys, +3cm viime viikosta, th epäili että vauvan asento vähän vaikuttaa)
Tooosi alhaalla vauva on ja kiinnittynyt, että periaatteessa voisi lähteä syntymään koska vaan. Eilen illalla tuli hetken aikaa melko napakoita supustuksiakin. Sais kyllä jo tullakin, mutta terkka koitti pistää jäitä hattuun, kun LA:kin on vielä kaksi viikkoa. Tää odottelu on vaan niin tylsääää...(ai miten niin kärsimätön :p)
 
terve!kirjottelen taas pitkästä aikaa kun on ruvennut toi synnytys lähestymään :eek: te jotka ootte ottanut sen epiduraalin, niin tuntuuko sen laittaminen miltään?onko se sama kuin selkäydin puudutus?ittellä ei ole kokemusta kuin kohdunkaulan puudutuksesta ja aquarakkuloista joita en suosittele kenellekkäänsiis niitä rakkuloita..sattui niin perskuleesti eikä ollut mitään apua :kieh:

täälä kans suppareita tuloo ja menöö muttei mitään pysyvää :kieh: kaikki s kokeiltu, mutta ei niin ei :( ekaksi oli vaara että syntyy liian aikaisin ja jouduin jäädä jo helmikuussa saikkulille ja nyt kun sais olla jotain merkkiä että ulostuis niin :/ noh eikö se tuu kun on valmis B)

onnea paljon synnyttäneille :flower:

vilivilperi 37+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja terveisiä pohojanmaalta:
terve!kirjottelen taas pitkästä aikaa kun on ruvennut toi synnytys lähestymään :eek: te jotka ootte ottanut sen epiduraalin, niin tuntuuko sen laittaminen miltään?onko se sama kuin selkäydin puudutus?ittellä ei ole kokemusta kuin kohdunkaulan puudutuksesta ja aquarakkuloista joita en suosittele kenellekkäänsiis niitä rakkuloita..sattui niin perskuleesti eikä ollut mitään apua :kieh:
Mä oon kuullu muitakin kipukokemuksia aquarakkuloista, mutta taas toisaalta mun sisko on synnyttänyt kolme lasta pelkästään niiden voimin, että ei sitä oikeen voi tietää ennenkuin kokeilee...

 
heips, juuri soittivat kätilöopistolta ja pyysivät perjantaina käymään 12 aikaan..

ja sanoivat et katotaan nyt ensin kumminpäin on ja jatketaan siitä sitten.

onneks oli nopeeta toimintaa

nii ja eilen ku mietin positiivisia puolia niin jos sektioon päädytään ni pääsee sitte aikasemmin hommiin

wiivi84 & pittuveitta rv 37
 
yhdyn kanssa tuohon että toivottavasti ei ihan 2 vuotta mene että paikat palautuu :LOL:

Ootte seksistä jutelleet, niin eipä täälläkään koko raskauden aikan ole lakanat heiluneet kun pari kertaa. Tosin nyt viime ja tämä viikko on ollut yhtä sekstailua, en tiedä mistä mun halut johtuu, johtuisko ehkä että koitan saada vauvaa niin ulos :D ja miehellehän se sopii enemmän kuin hyvin ;) Tosin eipä oo seksistä täällä mitään apua pari hassua supparia saa aikaan.

Olin äskettäin vanhan luokkani kanssa "treffeillä" ja olimme syömässä, niin he olivat ostaneet minulle tai vauvalle siis ;) aivan ihanat benettonin t-paidan ja hupparin sekä erittäin kauniin valokuvakehyksen lahjaksi :p
 
Äippäpolilla tänään:
Painoarvio vauvalla tällä hetkellä 2,6kg, syntymäpaino noin 3kg arvio :)
Paikat suht kiinni vielä. Pää oli alhaalla kuten veikkasinkin, eikä pitäs olla mitään estettä normaalille alatiesynnytykselle. Varmuuden vuoksi varattiin kontrollikäynti rv 40+1, katsotaan sitten tilannetta uudestaan jos ei ole aiemmin syntyny. :wave:

Di 37+1
 
Minä puhallan halutuulia melcarannia päin :D Täällä ollaan peittoja heiluteltu melkein päivittäin koko raskauden ajan ja nyt pitäisi pitää hieman taukoa noiden pääsykokeiden takia, ettei sekstailujen takia ennen niitä syntyis :LOL: Tässä siis pitäisi melkein viikko olla ilman. Meilläkin kun ollaan ikäänkuin paneskeltu pankkiin, kun ei varmaan seksi ensimmäisenä asian mielessä oo ku synnäriltä palataan :LOL: Ahdistaa kyl kun paikat menee ihan muussiks synnyttämisen takia, kun mies on tottunut suhteellisen tiukkaan tavaraan, pitää sitten treenailla niitä lihaksia heti kun mahollista :D

Menhit ja Ella(viljami) rv 39+2
 
Mä olen kyllä vähän kateellinen menhitille... Meillä on päivittäisestä sekstailusta jo vuosia... Tosin sillonkin, siis suhteen alussa, tavattiin vain viikonloppuisin. Kun yhteen muutettiin niin ei mennyt varmaan ku vuosi kun alkoi hiljetä tahti. Mulla ei sitten vissiin ole maailman viriilein mies. Meillä se on kyllä niin, että vaimo vonkaa, ja mies pihtaa.... hittolainen.

Joskus ekan avioliittovuoden aikana ajattelin jo, että mussa on jotain vikaa, kunnes tajusin, että se vaan kertakaikkiaan on niin neiti mieheksi, että kaiken pitää olla hyvin ja esileikkiä vähintään henkisellä tasolla vähintään 6 tuntia ilman mitään painostusta, ehdottelua tai suoranaista toimintaa ennen kuin sille voi sitten vahingossa pälkähtää päähän että hei, peti heilumaan. Muutenkin on toi eksotiikka aika vähissä. Liekö syynä ketteryyden puute, mutta meillä ei olla koskaan harrastettu eksoottisia paikkoja tai aikoja lemmenleikeille... tylsää. Vaan en valita, kun sitä saa, niin se on hyvää. :kieh:

Nyt kun ei jaksa mahoineen ihan hirveästi hiplata ja höplätä ja muutenkin on mieliala lähinnä "kovaa ja korkeelta" niin ei kai se ihme ole jos ei meidän miesneiti syty mun yhden sanan "pannaanko" esileikistä. Voi voi. Mun pitää varmaan alkaa syömään estrogeenia ja salasyöttää sille vähän testosteronia niin saadaan sukupuoliroolit taas oikein päin.

Tässä vähän omaa napaa. Sori kun valitan.

Velv 38+4
 
Ai että.. velv :attn: Se sama ukko asuu meillä! Tää on enemmän mielestäni harvinaista että nainen saa vongata ukolta. Nyt raskausaikana mä oon luovuttanu. Meilläkään ei siis seksiä ole ollut kuin sen pari kertaa. Me kyllä tehtiinkin tätä vauvaa tekemällä... saikohan se mies kiintiönsä ikuisesti täyteen?
On meillä kyl puhuttu siitä että miestä kans pelottaa et mua sattuu kun oon tämmönen raihnainen (vali vali.. )ei kai sellaista huvitakaan sänkyyn viiä.. Just.. ja jos palautumisaika on 2 vuotta, niin juu...


Hitto, joskus oon ajatellu että homonkohan kanssa sitä asuu?

 
Heips!

Jaa...mikä seksi :eek: Meil loppu sellane ku seinää tuos joulun tietämillä ja viel ihan miehen puolelta :kieh:
Enpä oo jaksanu vongata tai muutekaa välittää,kyl sitä taas joskus sitte :whistle:

Tänää tein kyl sellasen jutun etten toist kertaa vaik ois pakko...otin aamul ataraxin ku ei henki kulkenu (ahdisti,allergiaa siis) ja sit täyty lähtee ajaa äippäpolille noin 60km suuntasa.
Olin niin väsy et täyty miehen kaa puhuu puhelimes et pysyin ees tiellä :eek: ja ku kotii pääsin nii 2tunni unet otin...olin lähes taju pois.
Sen ver muistan ajatelleeni et supistelee,mut jatkoin vaa unii.
Nyt o selkä ja vatta krampis et kyl on vissii supistellu sitte :D
Täytys jaksaa alottaa silittää juhla vaatteet eskarilaiselle ku häl kevätjuhlat illal.

AadaOlavi 37+5
 
Eipä täälläkään lakanat oo hirmuisen usein heilunut, silloin tällöin. Niin meillä tais olla kyllä silloinkin kun esikoista odotin. Ei vaan jaksa ja halutkin on ollut aika paljon kateissa. Kyllä me ollaan nyt ajateltu, että josko yriteltäis kotikonstein tota käynnistystä...Kaikki keinot on kokeiltava!!

Synnytyksestä palautumisesta sen verran, että itselläni jälkivuoto kesti reilu pari viikkoa ja muistaakseni meillä kyllä seksiä harrastettiin jo viimeistään kuukauden päästä synnytyksestä. Tosin sitten harrastamiseen tuli tauko, koska mulla alkoi menkat reilu kuukausi synnytyksestä, koska en imettänyt. Eka kerta kyllä jänskätti, mutta kyllä se parempaa on ollu sen jälkeen kuin ennen raskautta ja synnytystä.

Joku kyseli myös puudutuksista. Itse otin petidiinipiikin, joka ei tehonnu kuin tunniks, mutta kätilöiden mukaan saattoi vauhdittaa synnytystä, koska muutamassa tunnissa paikat avautui. Eli meidän esikko syntyi petidiinin ja ilokaasun voimin. Niitä ajattelin kokeilla tälläkin kertaa, varsinkin jos kuulun vielä siihen ryhmään jonka synnytystä petidiini nopeuttaa. Kaikki riippuu niin paljon tilanteesta, synnytystä kun ei voi valmiiksi käsikirjoittaa, vaikka kuinka haluiskin.




 
ikionnellinen
Tiistaiset äippäpolikuulumiset olivat hyviä, huh!!! =)
Sinne siis jouduttiin kun 37+1 painoarvio oli alle 2kg, nyt sitten 37+5 lääkäri polilla sai 2200g ja arvioi syntymäpainoksi 2,7-2,8kg eli pikkuinen kuitenkin. Pääasia että istukka ja napasuonet kunnossa, ktg hyvä ja vauva muutenkin virkeä. Saatiin uusi kontrolliaika ensi viikolle. Nyt sitten vain seurataan että liikeitä tulee säännöllisesti, no tuleehan niitä, koko ajan on pikkunen äitiään potkimassa :D

Petipuuhista; meillä tätä vauvaa tekemällä tehtiin, nyt onkin tahti sitten tooooosi hiljainen, oisko joskus kk sitten jotain puuhattu? :| En edes muista. No ehtiihän sitä sitten...

Mukavasti jo supistelee iltaisin, ei tee kyllä kipeetä mutta aika napakoilta tuntuu. ..
Ootellaan ootellaan...
Ikionnellinen 38 täynnä :heart:
 
Lääkärineuvolassa käyty. Mulle on käyny sama juttu kun Wiiville, eli Napsu on kääntyny perätilaan. Kaksi viikkoa sitte oli vielä rt. Nyt heti huomenna varailemaan aikaa ultraan, et varmistaavat tilanteen ja et mitä sitte tehdään..... :/ Toivottavasti saan ajan nopeasti, kun nytkin on supistellut vähän väliä kipeästi. Vähän jänskättää, et mitä tässä oikein tapahtuu. Ei pitäs tietty etukäteen murehtia, mut minkäs teet. Sf-mittakin puoltaa tätä perätilaan kääntymistä. Se oli viimeksi 31 ja nyt 36!

Kissantassu ja Napsu 36+3
 
Asiasta viidenteen... Oletteko uskaltaneet syödä ulkolaisia pakastemansikoita? Miehellä on viikonloppuna synttärit, ja hän on ehdoton mansikkakermakakun ystävä, mutta mulla on pakasteesta omat mansikat loppu. Mikä avuksi?! Mahtaako kaupoista löytyä vielä kotimaisia mansikoita? Onkos muuten kaupoissa kotimaisia pakastemansikoita? Ei ole koskaan tarvinnut moista miettiä ja etsiä, kun omilla on menty.

tipu 36+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja tipu:
Asiasta viidenteen... Oletteko uskaltaneet syödä ulkolaisia pakastemansikoita? Miehellä on viikonloppuna synttärit, ja hän on ehdoton mansikkakermakakun ystävä, mutta mulla on pakasteesta omat mansikat loppu. Mikä avuksi?! Mahtaako kaupoista löytyä vielä kotimaisia mansikoita? Onkos muuten kaupoissa kotimaisia pakastemansikoita? Ei ole koskaan tarvinnut moista miettiä ja etsiä, kun omilla on menty.

tipu 36+5

Sellanen firma, kun pakkasmarja, niiden kotimaisia pakastemansikoita löytyy ainakin täältä päin kaupasta :p
 

Yhteistyössä