Perätilasta Mullahan oli esikoinen perätilassa, oli ollut jo pidempään, perätila huomattiin vkolla 36 (muistaakseni). Vauvan liikkeet eivät olleet oikein selkeitä potkuja ikinä, vaan enemmänkin sellaista möyrimistä ja vääntelehtimistä.
Noihin liikkeisiin kyllä vaikutta vauvan asento, eli onko ihan kunnon perätilassa, kuten meillä, eli tulossa pylly edellä, varpaat olkapäillä. (vauva olikin pitkään L-kirjaimen mallinen synnyttyään, eli jalat sojottivat eteenpäin.)
Ensisynnyttäjänä en uskaltanut alakautta perätilavauva synnyttää, joten esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla rv 38+jotain. Kääntöä ei edes yritetty, koska vauva oli jo niin alhaalla, ettei enää päässyt kääntymään tms.
Mutta sullahan on tilanne sikäli eri, että vauvasi on ilmeisesti ihan vasta kääntynyt perätilaan, jolloin se kyllä mahtuu kääntymään rt:henkin. -luulisi ainakin.
Kakkonen olikin sitten rt:ssä, mutta synnytys jouduttiin käynnistämään vkolla 41+jotain (en muista näitä tarkkoja viikkoja)
synnytyksen kestosta ja lasketusta ajasta
Meillä on minä ja sisarukseni syntyneet sektiolla (meitä on 3 lasta yhteensä) äidin pahan raskausmyrkytyksen vuoksi, joten sitä, miten nopeaan olisimme alakautta syntyneet, ei ole tietoa. Tuosta raskausmyrkytyksestähän sanotaan, että se voi periytyä äidiltä tyttärelle, mutta minulla ei ainakaan ole ollut, eikä siskoni ole vielä lisääntynyt.
Äidin siskoilla on ollut nopeat synnytykset, ja äiti minua pelotteleekin, että varmaan syntyy nopeaan.
Mua niin ärsyttää. Jos syntyy nopeasti, niin sitten syntyy, minkäs sille mahtaa.
Tuo kakkonen käynnistettiin siis oksitosiinitipalla, ja synnytys kesti muistaakseni n.8h.
Kiva kuulla, että OYSissa on ruuhkaa.... tosin olen jo asennoitunutkin, että siellä on täyttä ja kiireistä, eikös sinne tule näin kesäaikaan Kuusamolaisetkin, ja aika paljonhan oysissa syntyy vauvoja ylipäänsä ympäri vuoden.
Mää niin haluaisin jo synnyttämään! Ei jaksasi enää olla yhtenä kappaleena. Ruokakaan ei oikein maistu, kun on niin täynnä tuota vauvaa.
Ai niin kuukautisten pituudesta ja raskauden kestosta piti vielä sanoa, että mulla on kierto 32pvää, ja terkka sanoi tuon kakkosen kohdalla, että pidemmällä kierrolla raskaus yleensä jatkuukin pidempään. Kakkosen la oli myös kuukautisten perusteella eri, kuin ultran perusteella, en kylläkään enää muista, kumpaan suuntaan la muuttui. On siis hyvinkin mahdollista, että raskaus meni siksi "pitkäksi". Tosin mitään muuta syytä ei käynnistykseen ollut, kuin se, että osastolla sattui olemaan tilaa, ja olisin joutunut taas muutaman pvän päästä yliaikaiskontrolliin, niin kun on matkaa sairaalaan 80km, niin käynnistivät matkan takia.
-Olikin hyvä, että käynnistivät, sillä pari vuorokautta kakkosen syntymästä oysissa oli todella kiireinen yö, 13 vauvaa yhtenä yönä! Mun tuurilla synnytys olisi kuitenkin käynnistynyt juuri silloin... Monellekaan ei ehditty antaa esim. puudutteita, kun anestesialääkärillä oli muita kiireitä.
Huiskahäntä jatkaa kärsimätöntä odotusta vkolla 39+1