***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Minun paineet eivät ole yhtään mitään, verrattuna sinun raskausmyrkytyspaineisiin. Silloin kun näköhäiriöitä meni, oli paineet 168/102. Ja kun levähdin ne laski tuonne 140/90-95, kun olin sairaalassa. Mutta minun lähtöpaineet olleet tuonne 30 viikolle saakka 100/68. Joten niihin kait niitä pitää verrata.

Sinullako ei ole kotona niitä stiksejä? Vaadi ainakin ne! Ja jos sinua kauheesti rupea pelottaan, niin sen varjollakin voit saada sen käynnistyksen. Mutta itse näin pari raskausmyrkytyskäynnistystä takana käynneenä, en vaatis käynnistystä, ennen kuin on paikat hiukan auki ja käyrällä näkyy supistuksia. Minulla meni niitä supistuksia lähes kokoajan käyrällä, vaikka niitä itse en tuntenut. Kun mentiin synnytyssaliin, luulin menevän ilman supistuksia, silti käyrä piirsi supistuksia 5 min välein, joita en tuntenut.

Mutta eikö sinulla näkynytkin jo niitä supistuksia..

Neuvoksi vielä, lähde helposti liikkeelle! Pikkuoireista! Ja jos pelottaa kauheesti, lähde senkin perusteella!

Reropera

Niin ja vielä lisäystä, minullakinhan on eka sektio, juuri raskausmyrkytyksen takia. Ja tippakäynnistys onnistunut ihan hyvin, kun eka elimistö auttanut alkuun. Siis paikat oli auki noin yhdelle sormelle edellisenä päivänä ja aamulla tunnin tipan jälkeen kolmelle sormelle.

Niin olitko se Venla sie, jolla se esikoinen oli syntynyt jo jollain alle 30 viikoilla? (sori jos muistan väärin.. :ashamed: ) Kyllä sun kannattais kehata olla aktiivisena, niinkuin reroperakin sanoo: pikkuoireista jo liikkeelle. Muuten en kyl näistä vauva/synnytys asioista tiä, mutta hoitoalalla kun itsekin olen, niin tiän sen että asiakkaana kannattaa olla vaativa, itseasiassa varsinkin lääkäreiden kans ja luottaa niihin omiin vaistoihin, mut onneksi oot jo kuiten loppu suoralla. :)
Miun neuvola kuulumiset harvinaisen tylsät:

Painoa oli tullu +992/viikko (hehe, aika reilusti kyl..), mut kokonaispainohan mul on vasta 65 ja lähtöpaino ollut jotain 50
Paineet piti pariin kertaan ottaa kun ensi 149/88 mutta toisella kerralla sit 123/84 (koko raskauden ajan varsinkin alapaine ollut vähän tavallista korkeampi, mut kun se on koko ajan ollut tasasesti sitä niin ei huolta:) )
Pissa puhas
rt ja hyvin on laskeutunu
Vaavilla syke tasainen 130 ja liikkeet ++
sf-mitta 34

Oulun seudun odottajille idea: lähemmä testaa auttasko noi tivoli laitteet vauvoja ulos tuolta masusta..;)

Toukka 37+2

Hyvää alkuviikkoa täältäkin ja Onnittelut vauvautuneille :flower: :heart:

Minäkin kävin tänään neuvolassa ja ilokseni paino oli tippunut nyt 200g, kun edellisillä viikoilla olen lihonut sen reilun kilon viikossa. Oisko turvotus hieman vähentynyt.. ehkä.
Kyllä sitä painoa on tännekin kertynyt ihan kiitettävästi, varsinkin kun sitä oli liikaa jo ennen raskautta. Lähtöpaino oli ekassa punnituksessa marraskuussa 74kg ja nyt vaaka näyttää sen 88kg. Että aika valas olo on täälläkin :$

Verenpaineet oli ok: 119/72, ne on kyl ollukin ok koko ajan, samoin pissi puhdas, ja hemppa lähtenyt nyt nousuun: 123. Hyvin epäsäännöllisesti olen rautaa muistanut syödä.
sf-mitta oli ihan sama kuin viikko sitten eli 36 ja tarjonta rt. Terkka oli sitä mieltä että nyt alkaa laskeutumaan. Mulla onkin sellainen olo että tää maha tippuu...

Mulla on ollut nyt viikonlopun ajan sellainen tunne että mä jaksan taas paremmin puuhastella kaikkea. Ollaan käyty kävelemässä ja kaupoissa ja yllättävän hyvin jaksaa mennä. Tosin iltaisin on vaikeaa saada jalkoja nostetuksi sohvalle ja sänkyyn kun särkee lonkkia. Yöllä on vaikeaa kääntää kylkeä ja nousta ylös sängystä. Ja entäs autosta sit!! se on vaikeaa..Se menkkamainen juilinta on hävinny kokonaan eikä mitään limatulppia täällä ole pongattu.

Hurjaa, että viimestään neljän viikon päästä pääsee näkemään miltä näyttää minun ja mieheni geeniyhdistelmä
:heart: Ei oikein osaa kuvitellakaan...
Voikaahan hyvin!
-Kylli ja vaavi 38+0-

Ai niin, piti kommentoida tuota ursulaisen tilannetta. On se kumma miten ne joka kerta muuttaa tuota näkemystään. Ihan älytöntä pompottelua. :kieh: Perjantaina pysyt vaan kovana ja snot ettet lähe mihinkään enää!!!

Venlalle ja muille raskausmyrkytyksen kanssa kamppaileville kans täältä paljon voimatsempitystä. Ei voi pieni mieli ymmärtää miks asioille ei panna vauhtia kun viikot on kasassa!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Ihana kuulla, että teillä menee kivasti vaavin kanssa :heart:

Täällä pongattu taas iso köntsä limatulppaa, eli ei vissiin irronnutkaan kokonaan torstaina. Aloin jo pohtia, että liittykö tuo liman irtoaminen jotenkin peittojen heilutteluun, vai onko vain sattumalta osunut samoihin ajankohtiin. Jospa kuitenkin pitää paikkansa, että sperma kysyttää tuota kohdunsuuta. Neuvolassa tosin tyrmäsivät tämän S:n vaikutuksen uuden tutkimustiedon valossa.
Meillä ainakin saatiin ihan kivasti sillä ässällä limatulppaa irti :D . Kuulemma sperman prostaglandiinit kypsyttävät kohdunsuuta, väitettiin mulle. Mies siitä sen verran säikähti että selibaattiin jouduin :LOL: , vaavin pitää kuulemma vielä vähän kasvaa...

terkuin
renee ja vaavi 36

Sf-mitasta: Mitä olen lukenut teidän neuvolakuulumisia, niin teillähän on nuo sf-mitat hyvissä lukemissa! Mulla on mennyt jokseenkin keskikäyrällä, ja rv 34+3 oli 31 cm mutta seuraava mittaus rv 35+4 oli 30,5 cm eli tippui käyrän alapuolelle. Perjantaina seuraava käynti (37+0), saa nähdä missä sitten mennään.

Toinen jännityksen paikka on hemoglobiini. Oon jo rv:sta 26 lähtien syönyt rautaa, silloin hemppa oli 103. Viimeinen mittaus (rv 32+4) on ollut 117 eli ei mitenkään huimasti noussut... Normaalisti (ennen raskauksia) mun hemppa on ollut 135-140 -luokkaa mut nyt vähä heikonlainen koko raskausajan. Esikoisen synnytyksessä menetin verta 1,5 litraa ja silloin hemppa laski muistaakseni 74:ään. Luin jostain, että synnytyksen jälkeen voi mennä parikin vuotta ennen kuin "rautavarastot" täyttyy.

Toukkala, kerrohan sitten miten tivolilaitteet toimi! :LOL: Minä tuossa viikonloppuna katselin haikeana niihin vemputtimiin päin, oispa kiva mennä.

tipu 36+3

Tällaista asiaa oon muuten pyöritellyt nyt muutaman päivän päässäni kun tuo synnytys on meitä kaikkia niin piankin on lähestymässä eli tiedättekö onko siinä oikeasti perää että tyttären raskauden pituus on yleensä samaa luokkaa äidin kanssa? Siis mulle on muutamat kertoneet näin, että jos äitisi on saanut sinut laskettuna päivänä niin todennäköisesti sinäkin tulet saamaan vauvasi silloin.
Toinen asia mikä mua mietityttää juurikin tähän raskauden kestoon liittyen (kun nyt tätä asiaa tietty joka päivä pohtii että millon millon :headwall: :D , )niin kuinkahan paljon se kuukautiskierron pituus vaikuttaa raskauden kestoon? välillä 38-42 viikkoa. Ajattelin vain, että voiko se vaikuttaa niin kuin kokonaisuutena vai vain siinä alussa? Mulla kierto oli sen 27 päivää, mut joillakinhan se voi olla reilusti yli 30 tai jopa 21 päivää. Eli siis jos kierto olisi sen 30 päivää niin kestäisikö raskaus sillon pidempään kun niillä joilla on lyhyt kierto...? Miten teillä synnyttäneillä on menny?

Että tällaisia pohdintoja mulla täällä :LOL: :LOL:

Hulda kuittaa hengissäolonsa :wave:

Kävin tänään neuvolassa:
Painonnousu +1150g/vko! Turvotusta aavistuksenverran jaloissa, käsissä ei ollenkaan.
Sf-mitta 33cm eli hieman keskikäyrän yläpuolella painellaan. Vauvan pää alkaa pikkuhiljaa painumaan alas, nousee kuitenkin vielä eli ei ole kiinnittynyt.
Verenpaine 108/60.
Hb 123.

Ensi maanantaina olisi aika äitipolille ultraan, tehdään painoarvio ja tarkastetaan istukan kunto ja lapsiveden määrä. Jänskättää, josko sukupuolikin mahdollisesti selviäisi, tähänasti vauva on ollut niin häveliäs, että on pitänyt jalkansa ristissä ja napanuoran jalkojensa välissä, joten selvyyttä ei ole saatu - ihan samalla tavalla kuin esikoisella aikanaan ;)

Supisteluita tulee ja menee, välillä vihlaisee kipeästi ja välillä kovottelee ihan vaan omikseen, jännityksellä odotan tuota polikäyntiä senkin vuoksi, että tarkastavat paikkojen tilanteenkin samalla - nla-terkkari teki sisätutkimuksen kaksi viikkoa sitten ja ulkosuu oli jo silloin sormelle auki ja paikat hieman pehmenneet, mutta kohdunkaulaakin oli vielä pari senttiä jäljellä.

Viikonloppuna aloittelin suursiivousta, kaksi makkaria on kokenut jo täyspuhdistuksen, tänään sain pestyä olohuoneen ikkunat ja huomenna jatkan sitten siitä.

Vauvansa jo syliinsaaneille isot onnittelut :flower:

Hulda 36+0

Tuosta kohdunkaulasta toissynnyttäjillä. Minulla hävis kohdunkaula lopullisesti vasta viimeisen tunnin aikana, ennen kuin lapsi syntyi. Eli se ei kerro yhtään mistään missä mennään, vaan se kuinka paljon paikat ovat auki.

Monella tuntuu olleen taas neuvolapäivä tänään :) Mullekkin tuli sellainen vaikkei niinkään suunnitellusti.

Aamulla olin koirien kanssa lenkillä olin menossa sellaisen pienen ojan yli jossa ei olllut vettä, ojan pohjalla kompastuin risuun ja lensin vastamäkeen suoraan mahalleni. Kuulostelin siinä mahatuntemuksia ja soitin välittäömästi neuvolaan jossa kävin näytillä. Vauvan sykkeet kuului kyllä hienosti mutta liikettä ei saatu esiin. Terveydenhoitaja lähetti minut kuitenkin äitipolille tarkempaan tutkimukseen. Äippäpolilla otettiin käyrä jossa vauva nukkui alkuun ja sitten saatiin hyvät liikkeet esiin. Lääkäri ultras ja vauva ja istukka olivat kunnossa. Painoarvio 2,300kg ja syntymäpainoarvio 3kg keskikäyrän alapuolella menee. Samalla lääkäri tutki alapään synnytystapaa ajatellen ja sanoi vauvan mahtuvan ihan normaalia reittiä syntymään. Kohdunkaula oli vielä normaalipitunen ja suu oli täysin kiinni eikä vauva ole vielä edes kiinnittynyt eli ei tässä hetkeen lähtöä tule :LOL:

NeitiA ja KeijoKanerva 35+5

Kylli-täti: Oon kyl ajatellukkii sen niin et pe täytys jo alkaa käynnistää ku ei oo mitää järkee leikkii toisen elämällä,mut mitenkä noi lääkärit sit tuntuu olevan siin paikanpääl nii suurta auktoriteettii ettei osaa ite suutasa aukasta :ashamed:
Yritän kuiteki saada suuni auki ja ajatukseni kuulluksi :whistle:

Eikö teidän painonnousuun tosiaan puututa neuvolassa????

Terkka sanoi viimeksi että jos minulla ensi kerralla on tullut painoa 700g tai yli vkossa niin täytyy tehdä sokerirasitustesti. Ensi to olisi neuvola (Vkoja silloin tasan 36) ja "pelottaa" jo nyt kun se muija alkaa kummiskin naputtaa painonnoususta. Mulla on nyt turvotustakin niin kauheasti että en ihmettele vaikka olisi noussut 2kg per vko! Painoa nyt tullut oman puntarin mukaan n 17-18kg. kauheaa!!!! :'( (nyt siis mitat 170/ 74)

Mitä hyötyä tuosta sokerirasitustestistä näin lopussa olisi?? Onko kellekkään muulle näin lopussa tehty sitä ja miksi??

NeitiA selvisit onneksi säikähdyksellä =)

Ursulainen oon huomannu saman, että tuntuu noi lääkärit olevan aika pelottavia :(

reropera Kyllä niitä supistuksia piirtyy aina hyvin kun käyrillä ollaan. Tänäänkin puolessa tunnissa tais tulla 5kpl ihan hyvillä lukemilla. Mutta kun ne ei oo kipeitä. Yks mitä ihmettelin, kun lääkäri ei halunnu kattoo kohdunsuun tilannetta? Kun se on viime viikolla katsottu :eek: Vaikka sanoin, että koko viikon on supistellu ja välillä napakastikin. Mutta ei :whistle: En nyt sitte tiiä mikä on tilanne. Mutta kai tämä tästä. Täytyy huomenna käydä terkalla ja pyytää niitä stixejä kotiin loppuviikoks :)

Toukkala meillä on juu se rv26+5 syntyny esikoinen, oikein elinvoimainen kyllä tänäpäivänä. :heart: mutta pahan raskausmyrkytyksen vuoksi jouduttiin sektioimaan niin aikasilla viikoilla.

Täytyy varmaan istuu tässä koneella koko yö, kun tuntuu noita vihlovia suppareita tässä hyvin tulevan :p

Vauvakutsut pidettiin tänään mulle :flower: Oli kivaa. Onkos muilla ollut? Kun en muista ollenkaan. Ihanaa että ystävät muistavat...kun on niin mieli ollu matalalla kaiken keskellä.

Jospa ne Venla sulla alkais käynnistämään synnytyksen, ei oo kyllä mukavaa tollanen et odotellaan myrkytystilassa mitä vielä vois tulla eteen. :hug: Eikä lääkäri halunnut kohdunsuuta tarkistaa?! |O Voi jösses!

Ostin tänään 50 litran kukkamultasäkin. Aion laittaa parvekkeen viidakoksi:) Arvatkaa oliko vaikea saada sitä yksin autoon. No, sieltä en sitä enää jaksanut toiseen kerrokseen kotiin kantaa. Vähän ehkä riskipeliä. Kaupan parkkipaikalla varmasti yksikin mies huomasi että oisin tarvinnu apua, ei muutako tuijotti autostaan että miten mamma selviää. Perskules, minähän selviän! :LOL:

maleha Jopas siulla on äksy neukkatäti :O Itellä kans painonnousu ollu hirveetä, tai no siis ihan samaa luokkaa ku siulla ellei suurempaa, niin neuvola täti on minuu tyynnytelly et ei mitää hätää ku en oo ollu mikään läski ennen, nyt siis mitat 165/74. Siullaha on painoa saman verran ku miulla, mutta pituutta enempi :D Ja miulle tosiaan noil viikoil tuli yhtäkkii parina viikkona jotain 1500g/viikko ja sitten on tasaantunu vaikka turvotusta ihan hulluna, eli painoin jostain syystä enempi nelisen viikkoo sitten ku nytte :D tosin eroo ei kyl oo ku jotain parisataa grammaa. Luulis et tos vaihees johonki sokeritestiin kannattas mennä jos huomataan et vauva on jotenki isompi :O älä kuitenkaan hätäänny :hug:

ja venla, pistä niitä lääkäreitä kunnolla köniin! :D voimia siulle :hug:

Menhit ja Ella(viljami) rv 39+0

maleha: mulla tullut nyt painoa noin 18 kg ja mitat 174/82 joten tuhdimmassa kunnossa olen kun sinä!! Pistä tädin puheet neuvolassa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!!!

Vein illalla pyykkejä ulos ja kaaduin oven kynnykseen. Vauvalla kaikki ihan hyvin mutta vasemman jalan nilkka särkee ja on turvoksissa. Pystyn sen päälle astumaan mutta kipeää tekee. Mä tulen hulluksi jos en pääse päiväkävelylle tai puutarhahommiin joten toivottavasti se yön aikana parantuu. Pelästyin tosi paljon kun kaaduin ja sattuikin ihan h....tisti. Mies oli pomon kanssa puhelimessa ja kuulin vaan kun sanoi että "nyt meidän muija kaatui eikä pääse ylös, moro!" ja tuli tuhatta ja sataa tsekkaamaan tilanteen. Jostain syystä vaan rupes naurattamaan ihan järkyttävästi ja siinä terassilla sitten makasin hekottelin pyykit sikin sokin ja ukko ei oikein tiennyt mitä tehdä :LOL: Ei kyllä paljon naurata enää huomenna jos ei pääse kävelemään....

Olin tänään tytön kanssa lastenneuvolassa ja kävin antamassa pissanäytteen samalla neuvolatädille. Mulla on valkovuotoa tullut runsaasti jo useita viikkoja mut nyt se on ollut ainakin viikon ajan vihreää/keltaista ja pahan hajuista. Pissa oli kuitenkin puhdas. Täti meinasi että voi olla myös limatulppaa mutta ei siinä kyllä yhtään verta ole ollut joukossa eli on varmaan vaan runsaampaa valkovuotoa.

Supistuksia ei täälläkään pahemmin. Välillä vihloo inhottavasti alapäähän ja jostain luin että johtuisi siitä kun vauva laskeutuu ja kiinnittyy. Tietääkö joku kuinka kauan vauvan kiinnittyminen kestää? Siis meneekö viikkoja vai päiviä? Mulla ei rv 35+5 ollut vielä laskeutunut.

ONNEA KAIKILLE SYNNYTTÄNEILLE NYYTEISTÄ!!!!

Valmet 36+3

Venla: Tsemppiä siullekkii,toivottavast päättäsivät käynnistää...pelko on kauhee asia varsinkin ku kysees masuasukin hyvinvointi :hug:

Itellää huono yö takana...kai kyttäsin suppareit tulevaks ja oli jotekii huono olo joka kyl alko jo eile pvällä.
Mei muksut jo iha hirmusel jännityksel oottelee et millo vaavi syntyy...keskimmäine juur eile mietti ettei hää voi uskoo et ens vkol meit voi olla yks enemmän =)

AadaOlavi 37+4

Ensiksikin eilisiä äippäpolikuulumisia:
-lapsiveden määrä normaali
-sikiön painoarvio 2515 g (syntymäpainoksi arvioi vähän reilu 3 kg)
-rt, vaavi laskeutunut ja pää kiinnittynyt lähtökuoppiin
- syke: +
-liikkeet: ++
-kohdun kaulaa jäljellä pari cm.

Meillehän lupailtiin 4d-ultrassa 4 kg vauvaa, joten tässä nyt ihmettelen et kuinkas se nyt tollain on mennyt kutistumaan?! Tosin kasvaa kyllä normaalisti, mutta siellä alakäyrän puolella. Vaavi siis ultrattiin ja kaikki näytti hällä olevan hyvin ja normaalisti.

Neiti A ja Valmet Mä oon pelänny noita kaatumisia ja kompastumisia pitkään aikaa jo ihan hirveesti. Nään öisinki välillä unta (silloin kun saan nukuttua!!) et kaadun tai kompastun jossain ja suoraan vatsalleni. Onneksi teistä kumpikin selvisi säikähdyksellä!

Venlalle voimia pitää puoliaan lääkäreitä vastaan. Kyllä tollanen pompottaminen pitäis jo lopettaa eikä leikkiä toisten ihmisten terveydellä ja elämällä. :hug:

[/b]Malehalla on kyllä tosi tiukkis terkkari. Koita laittaa sen jutut toisesta korvasta sisään ja.... sitä rataa. Kaipa siinä ammattiryhmässä täytyy noita nipottajiakin olla. On vaan ikävä, jos sellanen sattuu omalle kohdalle.
Onneksi itselleni ei ole pahemmin tuota painoa tullut, mutta laihduin alkuraskaudesta tosi reippaasti (en siis ollut mikään ylipainoinen lähtöjäänkään, vaan 64,2kg/167,5cm. Alimmillani painoin 59,5 kg. Äitipolilla silloin asiasta vähän huolestuttiin, mutta neuvolaterkka ei välittänyt. Nyt painoa on viimesen neuvolakortin merkinnän mukaan 71,2 kg.

Täällä ei vielä merkkiä mistään limatulpista. Tosin on ollut TODELLA paksua valkovuotoa, mutta se on ollut kyl ihan valkoista ilman mitään sen kummempia värityksiä. Eilen olin aamusta lähtien liikenteessä ihan jalkojen päällä ja voin sanoa, että sen huomas sit illalla ja yöllä. Joka paikkaa särki ja kolotti. Suppareitakin tuli tasaisesti, mutta harvakseltaan. Illalla tuli muutama oikein kunnollinen, mut siinä se.

Toivottavasti vauvautuneet muistaa käydä infoomassa meitä täällä vauvakuulumisilla. Niitä on ihana lukea! :heart: Muistaa sit taas, et on jotain mitä odottaa. Ihan kuin se melkein tän mahan takaa unohtuis! :LOL:

Rebel 36+5

Kiitos ursulainen myös sulle :hug: ei oo sunkaan tilanne kiva :headwall: Minkähän takii ne meit tuol KOKSissa pompottaa ees takas? Ollaankohan yhtäaikaa osastolla B)

supparit sit loppu kun nukkumaan menin. Nyt näköjään jatkuu... ei pitäis levätä =) Mut hyvin nukuttu yö takana. Mitä nyt 3kertaa vessassa tuli juostua, mut muuten sikeää unta |O Mitähän sitä tänään kohnis :flower: Makkariin pitäis vaihtaa verhot ja tiskata, mut mitähän kivaa sitää vois keksii :D

Venla ja Tauno 39+2

Huomenta :)

En sit malttanut enää nukkua, ei vain uni tullut.. Näin Venlasta unta; oltiin yhdessä polilla (minä seurana), ja suutuin lääkärille ihan hirmuisesti. Korvasta pidin kiinni ja vannotin sen katsomaan sen kohdunsuun tilanteen. Lääkäri sitteh totesikin että on jo muutaman sentin auki ja kaulakin hävinnyt, pyyteli anteeksi ja otti sisään tippaan. Heräsin hirmu tyytyväisenä itseeni :ashamed:

Kohta neuvolaan, raporttia myöhemmin :)

Elppa & Antsa rv 39

Huomenta!

Oon lähdössä äitipolille tänään ja mua jännittää. En kylläkään ymmärrä, että miks, kun aiemmissa raskauksissa on joutunut paljon useammin siellä ramppaamaan. Nythän tää on vasta eka (ja viimenen) ylimääränen käynti. Jotenkin sitä vaan aina ajattelee, et mitä jos onkin jotain häikkää... Ei kai kumminkaan. Harmittaa, kun joudun menemään yksin. Siihen tärvääntyy kuitenkin aikaa, kun matkoihin jo menee 3 tuntia ja paikan päällä voi hyvinkin käyrineen ja lääkärille jonottamisineen mennä toinen mokoma. Mies yrittää kovasti saada kylvöt kylvettyä ennen "eräpäivää". Eli nyt näin. Oletan tulokkaan sukupuolen varmistuvan tällä reissulla ja jos niin käy, niin meen kotimatkalla hakemaan jotain ihanaa, pientä ja vaaleapunasta (tai sinistä, jos onkin jotain mullistavaa tapahtunut sitten rakenneultrassa käynnin) :heart:

Niin ja reroperalle terveisiä, että me sijotutaan Pohjanmaan kartalle sikäli hassusti, että meiltä on lyhin matka Pietarsaareen, toiseksi lyhin Kokkolaan ja pisin Seinäjoelle ja synnyttäjä saa siis itse valita, mihin näistä kolmesta menee synnyttämään. Oon esikoiseni saanut Kokkolassa ja kaks nuorempaa Seinäjoella ja siellä synnytän tän viimesenkin. Mulla vaan on tosi huono kokemus se Kokkolan reissu, toki siellä on 12 vuodessa hommat muuttunu ja henkilökuntakin vaihtunut varmaan, mutta kumminkin näin.

Tuun sitten illemmalla kertomaan kuulumisia, mitä siellä polilla sanotaan.

Pakko muuten kommentoida tuota, ettei lääkärit tutki...Pitäkää naiset puolenne. Potilaalla on oikeutensa.

Ja malehalle :hug: Piut paut tuollaselle terkkarille!!! Oikeasti tiedän, että ei oo helppoo jättää hänen sanomisia omaan arvoonsa, mutta yritä.

Touhukasta tiistaita kaikille!

Ammu ja Iltatähti 38+2 =)

Tiedän etten ole ylipainoinen ja urheilemalla saan kilot karisemaan synnytyksen jälkeen mutta minulle tuo paino asia on aina ollut arka sellainen. En koskaan ole ollut lihava, paremminkin hoikka ja liian laihakin välillä, ainakin muiden mielestä.

En vaan osaa täysin jättää terkan puheita omaan arvoonsa. On niin tympeää ku se tuijottaa tummilla silmillä, naputtaa pöytää, huokailee ja on tosi kyrpiintyneen oloinen : "voi voi voi tuota sun painoa... se ei saisi nousta noin paljoa... mitähän sille tehdään ettei se nousisi... käydäänpä ruokavaliota läpi... ethän sinä vaan herkuttele joka päivä, kerta viikkoon pitäisi riittää jne...." Hymyile siinä sitten ja ole olevinaan. Jotenki tuntee ittensä aina tosi norsuksi siinä pienen ja siron terkan edessä.

Olen yrittänyt snoa et lihominen johtuu myös siitä etten oo voini harrastaa liikuntaa enää puolenvälin jälkeen mut sanoo vaan et silloin pitää säästää myös kaloreissa. Juu, Tiedän prkl!!! Mut helpommin sanottu ku tehty!!

Kertaakaan ei ole mitään painoarviota vauvasta tehty, kaksi kertaa mitattu sf mitta ja se meni ala ja keskikäyrällä. Sokeria ei oo ollu pissassa eikä mitään muutakaan häikkää...

Pelkääkö se että vauvasta tulee liian iso vai miksi se valittaa siit painosta???

Yhteistyössä