***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Täällä vauva todella tyytyväinen. Kirjaimellisesti syö ja nukkuu. Mihinhän se tän porukan lista tulee. vai onko se perustettu?
Ihana kuulla, että teillä menee kivasti vaavin kanssa :heart:

Täällä pongattu taas iso köntsä limatulppaa, eli ei vissiin irronnutkaan kokonaan torstaina. Aloin jo pohtia, että liittykö tuo liman irtoaminen jotenkin peittojen heilutteluun, vai onko vain sattumalta osunut samoihin ajankohtiin. Jospa kuitenkin pitää paikkansa, että sperma kysyttää tuota kohdunsuuta. Neuvolassa tosin tyrmäsivät tämän S:n vaikutuksen uuden tutkimustiedon valossa.

Mä olen ollut töistä pois jo yli 2 kk, mutta tänä aamuna tuli ensimmäisen kerran sellainen kesälomafiilis. Jotenkin kummasti vasta nyt konkretisoitui, ettei todellakaan tarvitse mennä töihin pitkiin aikoihin. Ihanaa!! Ehkä tällä loistavalla kelillä on osansa asiaan =)

Mukavaa viikonalkua kaikille!!!

Hirveästi tekstiä yhen viikonlopun aikana ootte saaneet.... =)
Onnittelut Maama, Reropera, Amira ja Tuikku!!! :flower: :hug:

Meillä oli viikonloppuna tytön synttärit. Otti hiukan koville, mut kasassa vielä :D . Muutamia kipeitä suppareita tuli/tulee ja luulen , että viime yönä olis jonkinlaista kiinnittymistä tapahtunut. Mutta eiköhän tätä kaveria saa vielä odotella jonkun aikaa.
Saatiin pinnasänkykin jo paikalleen ja pikkuhiljaa oon sairaalakassia pakkaillut. Kolmatta oon menossa tekemään, enkä siltikään ole oikein varma mitä kaikkea tarviin siellä... :whistle:. Kamera unohtuu aika varmasti... tai ainakin patterit loppuu kesken :D
Nyt alkaa tulla (vasta...) jotenkin todelliseksi ajatus, että kohta mie vaihtelen vaippoja ja eletään vauva-arkea. Miehelläkin alkaa olla jo selkeästi synnytys ja vauvanhoito mielessä. (me ollaan molemmat aika viime tipalla eläjiä... :LOL: )

Jaksuja kaikille tähän loppumetreille kipuilujen ja valvomisien kanssa!! :hug:

Kissantassu ja Napsu 36+1

Moikka :wave: Polilla käyty. Kotiin lähettivät. Paineet on pysyny hyvinä aina sen pari tuntii lääkkeen oton jälkeen, jonka jälkeen sitte nousevat sinne yli 90 (alapaineet). Proteiini oli +, mut labrat oli ok. Vauva ei oo viikossa kasvanu, oli edelleen sen max 2,7kg. Nyt vaan katsellaan taas viikko ja jännätään, tuleeko myrkytys vai ei :kieh: Eivät suostuneet käynnistelemään, vaik käyrääkin joutuvat ottaa pariin otteeseen ja pitkiä pätkiä. Kai se on tultava tosi huonot oltavat meikäläiselle tai vauvalle, ennenkun alkavat jotain tekemään :headwall:

sorry omanapasuus, mut pinna on nyt toooosiiiii kireellä :/ Nyt lähen hikilenkille, jos noi supparit vaik tosta suostuisvat kovenemaan

Venla ja Tauno 39+1

Neuvolassa käyty, kaikki oli oikein hyvin, painokin tippunut melkein puolikiloa viime käynnistä vaikka turvotusta tuppaa tulemaan korvistakin ulos :D Pissa oli miinuksella ja paineet oikein hyvät. Pieni oli laskeutunut jo aivan alas ja ilmeisesti vähän kiinnittynytkin, hyvältä kuulostaa! Sanoi vielä että viikon päästä voi olla jo syntynyt, mutta saas nyt nähdä :D En rupee moisia uskomaan, kun kuitenkin juhannuksena olen käynnistyksessä jo ties monettaa päivää :D

Vaunu juttuja olitte puhuneet, miulla ei oo käyny mielessäkään koko juttu että jotain sinne pitäs laittaa kun kova kantokoppa on :LOL: jaa-a, kai sitä jotain sitten keksii kun juttu tulee ajankohtaiseksi, mutta ei nyt vielä. Neuloin itse pienen peiton, joten ehkä se sinne pohjalle tms.

reroperä siis mistä listasta puhut? siitä missä on merkitty syntyneet vai jostain pinosta missä jatketaan keskstelua kun vauva on syntynyt? :D Sydänkäpynenhän muokkas tota meidän vanhaa listaa ja lisäs siihe syntyneet kohdan sivuun :) Ja ilmeisesti jonku pitäs sitten pino kasata tonne 0-12kk paikkaan, mutta kannattaa varmaan venailla että on enempi jo synnyttäneitä, ja täällä on kyllä tosi kiva lukea teidän kuulumisia!

Ei miulla vissii nyt tähän hätään muuta!

Menhit ja Ella(viljami) rv 39+0

Onnea Tuikku!

Voi kun monella on jo toi limatulppa irronnut...Mulla ei näy ei kuulu.Tosin esikoisesta irtosi samana päivänä kun poika syntyi.Mut olishan se kiva saada edes jotain merkkiä,että synnytys olis jo lähellä.Mä oon kans varmaan juhannuksena käynnistyksessä :D

Tonne vauvat 0-12kk vois tehdä meidän kesäkuisten pinon,missä jatkaa vauva-arki höpöttelyä tällä samalla porukalla.Sitä Reropera varmaan tarkoitti...

Bamse 38+3

Heei, täällä ex-loaloa, oon pyörinyt tuolla mitäsnytillä ja tää on sitten jäänyt lähinnä luettavaksi :) Ei vielä pientä näy tai kuulu vaikka noita ennakoivia suppareita on kyllä ollut ihan riesaksi asti!

Joskos kohta... Kolmen ässän merkeissä jatketaan!

kielletty+leevi 38+2

Alkuperäinen kirjoittaja Venla-05:
Moikka :wave: Polilla käyty. Kotiin lähettivät. Paineet on pysyny hyvinä aina sen pari tuntii lääkkeen oton jälkeen, jonka jälkeen sitte nousevat sinne yli 90 (alapaineet). Proteiini oli +, mut labrat oli ok. Vauva ei oo viikossa kasvanu, oli edelleen sen max 2,7kg. Nyt vaan katsellaan taas viikko ja jännätään, tuleeko myrkytys vai ei :kieh: Eivät suostuneet käynnistelemään, vaik käyrääkin joutuvat ottaa pariin otteeseen ja pitkiä pätkiä. Kai se on tultava tosi huonot oltavat meikäläiselle tai vauvalle, ennenkun alkavat jotain tekemään :headwall:

sorry omanapasuus, mut pinna on nyt toooosiiiii kireellä :/ Nyt lähen hikilenkille, jos noi supparit vaik tosta suostuisvat kovenemaan

Venla ja Tauno 39+1
Niin sullako ei ole tuota tilannetta sitten diagnosoitu vielä myrkytykseksi? Pitäävätkö sitten verenpainetautina? Mulla oli ekassa raskaudessa alapaineet koholla. Lääkityksellä sitten sielä reippaassa 90. Proteiinia oli välillä yksi + ja välillä ei. Labrat ok ja ei koskaan muita oireita! Mut diagnosoitiin lievänä myrkytyksenä. Vaikka samapa tuo kai sinänsä on mikä diagnoosi sielä papereissa on. Ei se asiaa miksikään muuta. Mulla meni rv 38 silloin vauvan sydänäänet liian tasaisiksi ja raskaus käynnistettiin. Ensin eivät meinanneet käynnistää ja laittoivat mut polilta kotiin. Sitten joku muu lääkäri oli katsonut niitä tietoja ja mulle soitettiin seuraavana päivänä, että tulehan käynnistykseen. Se käynnistys ei ehkä ollut paras ratkaisu, sillä lähti liian rajuna ja tuli kaikenlaista mutkaa matkaan (se ei välttämättä myrkytykseen liity mitenkään). Leikattiin sitten lopulta. Kasvun hidastumaa oli lienee ollut. Lapsi painoi 2400g syntyessään, mutta muuten terve. Voimia sulle ja toivottavasti lapsi syntyisi ihan itsekseen lähipäivinä!

Onnittelut kaikille jo vauvan saaneille :heart: On niin monta onniteltavaa etten millään enää kaikkien nimimerkkejä muista!

Itselläni nyt pysynyt raskausmyrkytys kurissa. Tai siis korkeat alapaineethan mun ongelmani lähinnä tässäkin raskaudessa on. Albetol 100mg syön 3 kertaa päivässä ja paineet pysyy alle sadassa. Ultran ja neuvolan mukaan muuten pitäisi kaikki olla ok.

Nalletar & Saku rv 36

Nalletar kyllähän siellä papereissa jo lukee, että lievä myrkytys :| Mut kaipa nuo oottavat, että menee yhtä pahaks kun esikon kanssa :kieh:

muoks. luulis, että lähtisvät jo pikkasen ennakoimaan tätä mun tilannetta, kun kuitenkin ollaan jo näin pitkällä ja vauvakaan ei oo kasvanu minneen :/

Alkuperäinen kirjoittaja Bamse:
Venla kyllä luulis että pikkuhiljaa alkais käynnistelemään,kun sulla on LA ihan käsillä.Varsinkin kun sulla oli niin paha tilanne esikoisesta.Ei noista lääkäreistä ota selvää...
Ihan samaa mieltä! Typerää antaa sun odottaa että tilanne menee vakavaksi ja tulee hätä, vielä pahempaa, hätäsektio :(
Koitahan jaksella :heart: :flower:

Venla: Aika pitkälle ne tosiaan tuntuvat välillä tilannetta katselevan, vaikka aina korostetaan sitä kuinka vaarallinen raskausmyrkytys voi olla...Nyt kannattaa seurata tarkkaan, että lapsi liikkuu ja mennä pienimmästäkin syystä polilla käymään.

Itseasiassa tekis mieli soittaa polille ja kysyy ylilääkärin mielipidettä, joka pisti mut sillon edellisestä Hesaan just ajois. Ja sekii jo aikasemmin kyl sano, et aika pienestäkii alettais jotain tekeen. Mut en tiiä kehtaako. Ketuttaa vaan niin paljon ja pelottaa :(

Heiips!
Äippäpolil nyt sitte punktiossa "käyty"...siis menin sinne puol kasi ja olin käyril kasist ysiin jolloin kätilö tuli sanoo et lekuri haluu tutkii enne punktioo.
Menin lekurin pakeille joka yllätys yllätys ol eri ku paril viimekerral...nyt ol sit oikein ylilääkäri joka sano ettei mitää lapsivesipunktioo tehäkkää :eek:
Ei kuulemma nyt ollu nii isoon toimenpiteeseen tarvetta ku miul vaa paastosokeri ollu korkee.
No sisätutkimus ja ultra sit tehtii ja päätös oli sit että ke on viel ktg.käyrät ja pe käynnistysARVIOON...elikkäs jos viel joku haluu vedättää tätä juttuu ni mikäs siin :kieh:
Täytyy vaa nyt jättää toi arvio sana pois ja toivoo että pe olis paikal tää lekuri joka miul ollu edellisil kerroil ku hää sano viime ke et käynnistys on loppuvkosta.

Ai juu,katoin tuot äitiyskorttii ja siin enää tilaa kolmelle käynnille...sit o seuranta ruudukot iha täynnä.

AadaOlavi 37+3

Heissan!

Mullakin on ollut nyt viikon ajan tosi koviakin menkkakipuja, etenkin eilinen päivä oli tuskainen. Oikein tuntui, kuinka vauva painui alemmas, joten jospa se tästä pikkuhiljaa aikoo myös syntyä.

Neuvolassa kävin tänään, kaikki oli ok, tosin sf-mitta oli laskenut, eli vauva on todellakin laskeutunut.
Mulla on myös nyt pari päivää ollut nännit tosi kipeät, jospa sekin merkkaisi jotain.

Joku tuolla mietiskeli koiran hoitoon vientiä Meillä on ulkokoirat, mutta LASTEN kanssa vähän jännittää, miten käy. Tokihan, jos synnytys alkaa niin, että mieskin on kotona, niin helppo on omalla autolla mennä ja jättää lapset mummolaan matkalla sairaalaan.
Mutta mies kuitenkin on töissä siihen asti, että vauva syntyy. Tälläkin hetkellä mies on Sodankylässä asti, joten jos lähtö tulisi juuri nyt, niin aika ihmeissäni olisin...

Tällä kylällä ei montaa taksia ole, ja koulujen alkamis- ja loppumisaikaan ei taksia saa (koulukyydit). Mun ainoa vaihtoehto oliisi käytännössä koittaa saada joku naapuri tms. kuskiksi, viemään mut ja tytöt Ouluun. Tai sitten soittaa itselle ambulanssi, JOS saisin jonkun tänne lapsia hoitamaan.

Eli parempi olisi, että vauva syntyy silloin, kun mieskin on kotona, JA ettei sairaalaan tule kovin kiire....

Hurjasti onnea kaikille vauvan jo saaneille! Ihan kateeksi käy... kyllä odottavan aika on pitkä.

t. Huiskahäntä vko 39+0.

Tiistaita kaikille!

Bamse Älä hätäile, kyllä se lähtö sullekin koittaa. (Ollaan vissiin molemmat menoillamme naistenklinikalle... huomasin juuri tuolta listalta, että sulla kans suunta sinne periaatteessa päivää ennen mua...) Ei täälläkään mitään tulppia ole, ei suppareita eikä mitään. Mulla viimeksi alkoi oireilut siitä kun synnytyskin, siihen asti voi mun puolesta nytkin olla ihan hiljasta. Vähemmällä kärvistelyllä pääsee. =)

Täällä tosiaan ihan hiljaista. Esikoinen kotona kun miehen vanhemmat tuli eilen laittamaan meidän terassia ja muuta kaikkea fysiikkaa vaativaa miehen avuksi kun minusta ei ole enää iloa kuulemma kenellekään... "Rouva ottaa vaan rennosti ja kertoo, mihin mikäkin laitetaan". Toisaalta, mikäs tässä on ollessa... heh.

Onnea kaikille telakoituneille myös täältä! Ja niille, jotka vielä odottavat, tsemppiä!

Velv + ALv. 38+2

Täällähän oli jo monta vauvautunutta, joten ONNEA HEILLE!!!

Ja monella noita menkkakipuja tai supisteluja muuten...täällä ei mitään. Joten rauhassa vaan ootellaan. No viikkoja tänään tasan 37 joten eipä tuo aikakaan vielä ole käsillä.
Vikonloppuna tarkoitus lähteä ylioppilas juhliin ja samalla mökille. Seuraava äippäpoli 2.6 jolloin uusi kokoarvio ja ehkäpä synnytys suunnittelua. kerroin kyllä jo viimeksi että mieluummin normaali alatie synnytys kuin sektio. Paino arvio oli viimeksi aika pieni jotta saa nähdä mitä sit viikon päästä on. Viimeksi se siis oli viikoilla 36 2290 g joka kuulema vastaa viikkoja 33. Olo on ihan ok, joksi alkaa tuntua että vauva alkaa alaspäin laskeutua sillä kävely tuntuu muuttuvan jo hieman hankalammaksi. Yöt nukun kyllä aikahyvin vaikka täälläkin hiukan jo turvotusta tullut. Ei kuitenkaan paljoa. Vettä juon päivisin 2-3 litraa ja lepäilen välillä.
Vauvan sänkykin vois jo pedata mutta jotenkin se vaa jää, ja odotan ehkä mieluummin että kotiudun ihan konkreettisesti vauvan kans ennenkuin sitä edes petaan. Sairaalakassista ei puhettakaan, mutta jospa sen pystyy kasaa sit supistelujen lomassa...kun niiden aika joskus koittaa.

Tsemppiä kaikille loppumetreille :hug:

Ansku71 rv 37+0

Teille jotka taistelette tuon raskausmyrkytyksen kanssa. Toinen lääkäri sanoi minulle kokoajan, että ei ole raskausmyrkytys, kun verenpaineet koholla, mutta pissa puhdasta. Silti kun trompparit laski, sain sen käynnistyksen. Kun niin kovasti pelkäsin synnyttää ilman puudutuksia. Raja, että saa puudutuksen on 100 (siis epiduraali/spinaali) ja minulla oli edellisenä päivänä 111, jolloin käynnistyspäätös tuli seuraavalle päivälle. Vaikka verenpaineet minulle niin korkealla, että kun kävin syömässä ruokalassa rupes sahalaita meneen silmissä. Silti en saanut käynnistyspäätöstä vasta, kun trompparit laski. Normaalisti trompparit välillä 360-150. Jokun verran ne laskee kaikilla raskaana olevilla.

Että todella ne on sitä mieltä, todella pahaksi pitää tilanne mennä ennen kuin alkavat käynnistämään. Onhan se tosi, että käynnistetty synnytys on äidille todella paljon rankempi, ja sen takia yritetään odottaa, että syntyis ihan normaalisti. Äiti pääsis helpommalla. Ja kun on muutenkin elimistö normaalia kovemmalla, kun leivä myrkytys jo päällä, parempi, ettei tulis ylimääräistä rasitusta.

Ja kun lähdin sairaalasta huomasin, että papereissa luki diagnoosina toksemia.

Toivottavasti osasin kirjoittaa alkuunkaan sitä mitä yritin sanoa..

Reropera

reropera paljonko sulla noi paineet oli? Ja tottahan se on, että olis parempi kun lähtis omineen käyntiin. Mullakin vaan niin kamala pelko, että vauvalle jotain käy, kun ei oo enää kasvanutkaa pariin viikkoon :( Ja paineet mulla pysyy hyvinä aina lääkkeen oton jälkeen, ja sitten nousee sinne yli 145/90. Ihan hyviähän nuo vielä on... Taidan huomenna viedä pissan terkalle, niin saapi katsoo sen proteiinin. Ainakin oma mieli taas helpottaa jos olis miinusta.

Ja sikskään ne ei mielellään lähe käynnisteleen kun mulla on sektio jo alla. Mut se ilmeisesti on niin lääkäri kohtasta, mitä päätetään tehä =)

No kävelylenkki ja kolmas S on koitettu B) Hyvin supistelee, mut lopahtaako taas vai jatkuisko... taidan vielä illan touhuta neidin kanssa jotain fyysistä :heart:

muoks. mulla ei esikonkaan kanssa tullu mitään näköhäiriöitä, vaik paineet oli reippaasti yli 120/200. Eikä muutenkaan tuntunu korkeat paineet....

Kävin sitten siellä neuvolassa tänään näytillä ja ihan hyvältä siellä kaikki näytti.
Paineet oli laskeneet takas, oli nyt 100/70. Pissi oli puhdas, mutta painoa oli taas neljässä päivässä tullut jonkin verran. :ashamed: On ihan norsu olo!
Sf mittakin otettiin ja se näytti 37!!! :eek: :eek: Oli torstaina 34,5 cm!!
Hoitaja sanoi, että katsotaan sitten perjantaina varsinaisella käynnillä uudestaan tarkemmin...et ei ois voinut kyllä nuin paljoa yhtäkkiä kasvaa...tai sit mulla on kohta oikeesti se 5 kilonen vaavi synnytettävänä. :eek: :/

Rakkis ja Saara-Erik 36+3

Yhteistyössä